tag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post2671044703918270860..comments2024-03-21T13:56:49.809+02:00Comments on Deadline Torstaina: Väline on viestiKyösti Salovaarahttp://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comBlogger14125tag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-56259534667371799622013-05-01T09:46:08.271+03:002013-05-01T09:46:08.271+03:00Tietysti voisi hieman metafyysisesti ajatella ette...Tietysti voisi hieman metafyysisesti ajatella ettei sattumia lopulta ole olemassakaan.Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-50621991099118456032013-04-30T21:05:57.847+03:002013-04-30T21:05:57.847+03:00Okei, siinä tapauksessa tämä onkin melko hauska sa...Okei, siinä tapauksessa tämä onkin melko hauska sattuma, koska Rushin 2112 on teemalevy, jossa myös on aiheena dystopia. Ei kaksinen levy musiikillisesti taikka sanoituksiltaan, mutta on progressiivisen rockin klassikoita.Korppi on oikeusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-70285400065774025052013-04-28T18:24:54.316+03:002013-04-28T18:24:54.316+03:00Ai joo, sorry. Itse asiassa olen nähnyt, nyt kun a...Ai joo, sorry. Itse asiassa olen nähnyt, nyt kun ajattelen, bändin levyn kannen kun olen googlettanut tätä 2112.<br /><br />Kirjan nimen tausta on paljon arkisempi, paitsi että siinä kyllä on pieni inside referenssi erääseen sovellukseen jota olin rakentamassa ja ylläpitämässä noin kaksikymmentä vuotta.Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-58377093389720540362013-04-28T16:35:12.732+03:002013-04-28T16:35:12.732+03:00Tarkoitin itse asiassa kuuluisaa kanadalaista prog...Tarkoitin itse asiassa kuuluisaa kanadalaista progebändiä. Heillä kun on 2112-niminen levy, joten ajatelin tuon kirjasi nimen olevan pieni tribuutti siihen suuntaan. Enpä ole muuten kirjaasi vielä lukenut, mutta lukulistalla on.Korppi on oikeusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-7234409535173090302013-04-27T10:11:27.591+03:002013-04-27T10:11:27.591+03:00Jos tarkoitat Ian Rushia, niin saatoin joskus diga...Jos tarkoitat Ian Rushia, niin saatoin joskus digata, niin kuin kaikkia maalintekijöitä. Toisaalta Liverpool ei koskaan ole ollut suosikkijoukkueeni (olen pitänyt sitä aiheellisesti tai aiheettomasti hieman tylsän pelityylin tyyppillisenä englantilaisjoukkueena).<br /><br />Hämärä mielikuva Rushista on että oli kova juoksemaan linjojen läpi. Itse asiassa: olisiko T Pukki vähän samantapainen pelaaja?Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-61324348001062988122013-04-22T19:32:04.197+03:002013-04-22T19:32:04.197+03:00Aiheeseen liittymätön kysymys, mutta diggailetko K...Aiheeseen liittymätön kysymys, mutta diggailetko Kyösti Rushia?Korppi on oikeusnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-51033408616409262332013-04-07T00:28:42.343+03:002013-04-07T00:28:42.343+03:00Niin terävästi havaittu, että melkein pelottaa, D....Niin terävästi havaittu, että melkein pelottaa, D.<br /><br />Tai ainakin pessimismi hiipii mielen pintaan. Lastentarhasta yliopistoon ja sitten takaisin tarhaan - siinäkö koko kuva? Yksityisesti ja yleisesti.<br /><br />Muuten sitten on omalla tavallaan mielenkiintoista, että Bradburyn, Huxleyn, Orwellin jne. klassikoiksi muuttuneet dystopiat eivät kenties yksikään yksinään oikein pelkästään kirjoina, tarinoina, "taideteoksina" pystyisi vastustamaan vuosien kulutusta mutta silti ne elävät jotakin ihmeellistä elämää jonka takia ne tunnetaan vaikkei niitä ehkä monikaan lue.<br /><br /> Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-57505829416853985212013-04-07T00:16:25.480+03:002013-04-07T00:16:25.480+03:00Tuo Mertaranta-esimerkkisi on valaiseva. Olen josk...Tuo Mertaranta-esimerkkisi on valaiseva. Olen joskus miettinyt, että miksei sitä osaa katsoa telkkarista jotakin futismatsia "ilman selostusta", vaikka paikan päällä, kentän reunalla yleensä peli tapahtumineen riittää ilman että kukaan selostaa.<br /><br />Vai riittääkö sittenkään?<br /><br />Onko tunnustettava että "suora" lähetys telkkarista hyvän selostajan tukemana on aivan eri kokemus kuin istua yksin kentän reunalla ja valita aivan yksin katsomossa mitä kentältä katsoo ilman että kukaan kertoo kuka syöttää ja kuka kaatuu kentän pintaan?<br /><br />Ja edelleen: näissä katsomiskokemuksissa on "jokin" filosofinen ero jonka merkitystä en osaa sanoa enkä määritellä.<br /><br />Jää siis mieltä vaivaamaan. <br /><br /> Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-30162583905266973562013-04-06T22:24:56.356+03:002013-04-06T22:24:56.356+03:00Totta, jonkinlainen näytelmä se suorakin lähetys o...Totta, jonkinlainen näytelmä se suorakin lähetys on. Lisäksi paikanpäällä katsoessa puuttuu selostus, joskin poikkeuksena mc-hiihtokilpailut Salpausselällä, jossa itse Mertaranta selosti. Mutta katsomossa seuratessa ei näe mm. niitä räkiviä maaliin tulleiden lähikuvia, joilla tv-ohjaajat herkuttelevat. <br /><br />McLuhan olin oikeassa, että tv vie huomion ja samaa voisi sanoa koko digimaailmasta. Joku ihme imu jo pienillä lapsilla on iPadeihin yms. Kirjanainenhttps://www.blogger.com/profile/16171633325808635123noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-8669082111208938622013-04-06T20:45:45.266+03:002013-04-06T20:45:45.266+03:00Avaruusolentosi tunkeutuu tarkkailijaksi dystopiaa...Avaruusolentosi tunkeutuu tarkkailijaksi dystopiaan nimeltä Suomi ja toteaa: "Miksi nämä suomalaiset panostavat niin paljon koulutukseen, kun vähemmälläkin näitä tosi-tv-ohjelmia pystyisi katsomaan?"<br /><br />Kovin samanlaista tulevaisuusdystopiaa kuvaa Ray Bradbury romaanissaan <i>Fahrenheit 451</i> (1953), <a href="http://villaderrickeria.blogspot.fi/2013/03/bradbury-2013.html" rel="nofollow">josta itse kirjoitin maaliskuussa</a>. Tekstisi havainnollistaa jälleen yhtenä eksemplaarina sitä, miten oikeassa Bradbury kauhukuvineen olikaan, vaikka romaanin kirjallinen toteutus ei ansiokkain mahdollinen olekaan. "Lastentarhasta suoraan yliopistoon ja sitten takaisin lastentarhaan - tällaista se sivistys on ollut vähintään viidensadan vuoden ajan", kuten uuden järjestyksen edustaja romaanin sivulla 69 toteaa.Derrickushttps://www.blogger.com/profile/16992465933890804561noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-48024844084610539442013-04-04T14:49:31.945+03:002013-04-04T14:49:31.945+03:00Joo. Tietysti koriskenttä on lähempänä (yleensä Su...Joo. Tietysti koriskenttä on lähempänä (yleensä Suomessa) ja pienempi (ja pelaajiakin vähemmän) kuin futiksessa joten katsojalla helpompi "poimia" mitä katsoo. Kentän tunnelmaahan ei telkkarin äärellä koskaan tavoita.<br /><br />Mutta sen nimenomaan tajusin syksyllä, että jalkapallo-ottelun tv-lähetyksessä ohjaaja poimii lähikuvia, joita ei oikeassa tilanteessa koskaan näe ja siitä syntyy tietty elokuvallisuus.<br /><br />Luonnossa nämä Riberyyt ja Messitkin näyttävät "pieniltä miehiltä" isolla kentällä. TV-ruudussa he yhä uudestaan täyttävät koko näyttämön.<br /><br />Tässä on jokin "filosofinen" pointti jota en pikaisesti osaa ilmaista. Siis jonkinlainen kysymys, että onko hienosti toteutettu urheilulähetys tv:ssä oikeastaan "suora" vai mitä se on?Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-91245352544375450222013-04-04T14:35:11.672+03:002013-04-04T14:35:11.672+03:00Saman olen huomannut, futismatsissa ei tule hidast...Saman olen huomannut, futismatsissa ei tule hidastuksia :)<br />Enimmäkseen olen katsonut korisotteluita, ja pidän tunnelmasta katsomossa divariotteluakin on mukava katsoa paikan päällä, tv-ruutu vie vauhdin pois.Jokkehttps://www.blogger.com/profile/14812290384344747203noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-36931414126623335192013-04-04T12:58:54.580+03:002013-04-04T12:58:54.580+03:00Vielä sivumpi sivuhuomio.
Kun olin viime syksynä ...Vielä sivumpi sivuhuomio.<br /><br />Kun olin viime syksynä katsomassa paikan päällä Suomen ja Ranskan välistä futismatsia, tajusin eräänlaisena "shokkina" kuinka erilaisia "suorat" tv-pelit ovat oikeasta, paikan päällä nähdystä.<br /><br />Kun hienoissa tv-lähetyksissä kuvaa otetaan kymmenillä kameroilla (joku saattaa esim. seurata pelkästään vaikka Riberyä), niin suora lähetys muuttuu eräänlaiseksi elokuvalliseksi suoraksi lähetykseksi, jossa lähikuvat, hidastukset ja kokokuvat rytmittyvät sellaiseksi mitä et koskaan paikan päällä, kun itse "valitset" mitä katsot kentältä, pysty tavoittamaan.<br /><br />Tietysti paikan päällä on sitten monia muita oleellisa juttuja mitkä puuttuvat tv-lähetyksestä.Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-40600541576337725342013-04-04T12:46:05.433+03:002013-04-04T12:46:05.433+03:00Sivuhuomio. Tositv-ideaa kannattaa oikeasti jokais...Sivuhuomio. Tositv-ideaa kannattaa oikeasti jokaisen pohtia. Minusta tositv syntyy vasta leikkauspöydällä, mitä näytetään mitä ei. Matemaattisesti voi laskea esim. BB:n N kameraa 24 h, esim. jos N = 10? tulisi 240 h materiaalia vuorokaudess, jos N=20 niin 480 h. Päivässä tulee ulos 1 h - mainokset ja alku ja lopputekstit noin 40 minuuttia, tässä BB24 näyttää kuvaa koko jostain kamerasta, mutta kuka jaksaa seurata 24/7 3 kk?<br />Tositv:stä en ole juuri innostunut, mutta katsoin BB:n ensimmäistä tuotantokautta iltaversiona, ja Iholla toista noin puolet jaksoista. Lähipiirin asemaa olen myös miettinyt.Jokkehttps://www.blogger.com/profile/14812290384344747203noreply@blogger.com