tag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post632732492392366519..comments2024-03-21T13:56:49.809+02:00Comments on Deadline Torstaina: Reklaamien urbaani viidakkoKyösti Salovaarahttp://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-14039403014374372502021-05-07T21:05:56.601+03:002021-05-07T21:05:56.601+03:00Joopa joo - mielentilana Kouvola, maisemana Martin...Joopa joo - mielentilana Kouvola, maisemana Martinlaakso. Mainonnan probleemana on taiteilla kliseen ja ainutlaatuisen välimaastossa ja jos se tehdään huumorilla, kalikka voi kalahtaa omaan nilkkaan, kun ei muita nauratakaan.<br /><br />Toisin kuin taiteelle, mainonnalle hyväksytään sovinnaisen liehittely ja pidetään itsestään selvänä ajassa vallitsevan "muodin" seuraaminen, kunhan se ei tunnu liehittelyltä eikä sovinnaiselta. Hyvä mainos on näin ollen mahdoton, mutta sellainen toimii kuitenkin. Ja tajuamatta usein jää, että menestyvä taide toimii itse asiassa samalla tavalla.<br /><br />Ironia ja sarkasmi taitavat olla yhtä vaikeita toteuttaa sekä mainoksissa että kaunokirjallisuudessa. Siis niin että kansanjoukot saadaan liikkeelle. Ja aivan ristiriitaiset mainokset vierekkäin, kuten kerrot, viestivät kultuurista jotain perimmäistä, ilman että kukaan toimija haluaisi viestiä ristiriidoista mitään.<br /><br />Mutta todellakin, mainosplaakaatit seinissä ja hotellien torneissa johdattavat kulkijaa oudossa miljöössä. Kun kävelet väsyneenä vieraassa kaupungissa, niin kaukana pilkottava markiisikangas kertoo, että tuolta varmaankin löytyy juomaa ja sapuskaa ruumiin tuskaa helpottamaan. Kiristät tahtia huomataksesi että olit oikeassa. Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-22442892629939117542021-05-07T17:30:45.125+03:002021-05-07T17:30:45.125+03:00Aika erikoinen tuo ajattelu, että mainosten pitäis...Aika erikoinen tuo ajattelu, että mainosten pitäisi olla jotenkin kaupungin arvojen mukaisia.<br /> <br />Myös kaupunkien omia logoja ja esittelysivuja muutetaan aina sen mukaan mitä milloinkin halutaan korostaa. <br />Meillä oli Kouvolassa värikäs ja iloinen piirretty markkinointi-kuvasto, joka laadittiin vastaiskuna Kouvostoliitto ja Kaikkea kivaa betonista -markkinoinnille. Tämä harmautta korostava itseironinen imagoideointi oli saanut alkunsa jostain ammattikorkeaopiskelijoiden pubikeskustelusta, mutta se otettiin käyttöön ymmärtämättä, että Paskaaks tässä -meininki poikkeaa liikaa kaupunkimarkkinoinneista eikä sen huumoripuolta ymmärretä. Anna Perho on vastikään kirjoittanut Kauppalehden kolumnissaan, miten pandemian aiheuttama apeus, koronalaahustaminen, on mielenterveyden Kouvola ja saanut kutsun tulla tutustumaan värikkääseen ja monipuoliseen Kouvolaan, eikä hän ole ainoa. No, mutta siis se värikäs markkinointikuvasto olisi minusta voitu pitää, se on vasta alle kymmenen vuotta vanha, mutta eikös jo ole uutta mielessä. <br />Kaupunki on laatinut yhdessä Ellun kanojen kanssa uuden kuvaston, joka on mitä perinteisintä ja tylsintä, valokuvia melojista ja patikoijista, joita on kaikilla muillakin ja tunnussanoina Aktiivinen Kouvola. <br /><br />Tuo alkukuvasi saa nostalgiselle mielelle ja kaunis Negresco-kuva tuo mieleen, miten monta kertaa olen suunnistanut juuri hotellien ja muiden rakennusten valaistujen nimien perusteella.<br /><br />Istanbulissa ihmettelin mainosten vastakohtia, vierekkäin H&M:n ihmistä isompi reipas bikinikuva ja kuva naisesta perinteisessä asussa, jossa näkyi vain osa kasvoista, hienosti hoidetut kädet ja sirot sandaalijalat. Kulttuurin kuvia nämäkin. Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-46179854454974640882021-05-06T22:10:27.723+03:002021-05-06T22:10:27.723+03:00No nythän Helsingissä on esiintynyt liikehdintää s...No nythän Helsingissä on esiintynyt liikehdintää sen suhteen,että julkinen valta (esim. Helsingin kaupunki) päättäisi ja säätäisi sallitun mainostamisen sillä perusteella kuinka hyvin mainostajan ja mainoksen arvot vastaavat "Helsingin kaupungin" arvoja.<br /><br />Tämä on taas uusi puoli sitä cancel-liikettä,joka todella näyttää valtaavan vähän vähältä julkisen keskustelin tilan. Ollaan matkalla Pohjois-Korean malliin. <br /><br />Hyvin usein mainonnan vastustajat ovat "antikapitalisteja". Mainonta on "pahaa" siksi, että sen takana on markkinatalous. En tiedä mainostettiinko Neuvostoliitossa mitään. Ehkä ei uskallettu, koska tavaraa ei ollut kaikille halukkaille saatavilla. Mainontahan -markkinatalous - jättää ihmisten omaan päätösvaltaan mitä haluavat ostaa ja käyttää, siis ylisummaan.<br /><br />Ajatus että ihmiset ovat kuin lapsia, jotka haluavat tikkarin jos näkevät tikkarin mainoksen, vähättelee ihmisen kykyä tehdä päätöksiä ja valintoja. Jos ajattelen itseäni, niin seuraan vain niitä mainoksia, jotka kulloinkin liittyvät johonkin jonka hankkimista mietin - muut mainokset ohitan automaattisesti. Eiköhän suurin osa ihmisistä toimi juuri näin.<br /><br />Mutta kuvaamasi tilanne, Marjatta,että julkkikset yms mainostavat sekä itseään ja sitä mitä käyttävät, on tietysti mielenkiintoinen. Tuokin liittyy median murrokseen. Perinteisen median mainostulot vähenevät samalla kuin nettijättiläisten tulot lisääntyvät.<br /><br />Kevennys: jos koronan innoittamana/pelästyttämänä ihmiset eivät enää mene työpaikoilleen ja jos ravintolasapuskatkin tilataan kotiin, niin eipä siellä kartsalla enää ole ketään niitä "kirottuja" mainoskylttejä katsomassakaan!<br /><br />Mainonnan perusmuutoksesta Chris Anderson kirjoittaa mainiosti teoksessaan "Ilmainen - radikaalin hinnan tulevaisuus". Vanha radiomainonta, Anderson sanoo, perustui siihen että ärsytetään 90 % yleisöstä, joka ei ole kiinnostunut mainostetusta tuotteesta, mutta tavoitetaan se 10 % jota tuote ehkä kiinnostaa.<br /><br />Andersonin mielestä Googlen malli on täysin päinvastainen: Mainos näytetään vain niille, joille se on relevantein. Ärsytetään yleisön 10 prosenttia, joka ei ole kiinnostunut, mutta tavoitetaan se 90 % jota tuote saattaa kiinnostaa.<br /><br />Edellä sanottu on aika vallankumouksellista. Entä seuraukset....?Kyösti Salovaarahttps://www.blogger.com/profile/17678948152544873985noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6871910981309919827.post-61019957555923537152021-05-06T15:44:29.347+03:002021-05-06T15:44:29.347+03:00Lontoon Piccadilly Circus on ollut nähtävyys isoje...Lontoon Piccadilly Circus on ollut nähtävyys isojen valotaulujensa vuoksi, mutta ilmeisesti se on uusittu tyylikkäämmäksi muutama vuosi sitten yhtenäisen kaartuvan mainostilan avulla. Olisin niin halunnut nähdä vielä joskus sen vanhan ja iloisen sekamelskan, joka oli siellä, kun nuorena keräsin yo-lahjarahani ja lähdin Englantiin "seikkailemaan". <br /><br />Kyllä mainoskylttejä kohtaan voi tuntea paljonkin nostalgisia tunteita. Kulttuurihistoriallinen mainosten museo on hyvä idea. <br />Mainokset ovat oma taiteenlajinsa, kuvitusta siinä missä muukin kuvitustaide, mutta väheksytympää kuin se taide, jota viedään taidegallerioihin. <br /><br />Arvostukset on kiinnostava asia. Nyt on muotia kulkea iso marimekko-tekstillä koristeltu kangaskassi olkapäällä, sellainen joita saa sadan euron ylittävistä ostoksista Marimekon liikkeissä ja postimyynnissä. Nanso käyttää samantyyppisiä kirjaimia, mutta imago ei ole sama. Marimekko-nainen (nykyään!) on oman tiensä kulkija ja Nanso-nainen kotihiiri.<br /><br />Yksi paikka missä mainokset ovat joskus tuntuneet hassuilta on urheilijoiden asujen takamuksissa, silloin kun mainos tuo mieleen hassun mielleyhtymän. <br /><br />Häviävätkö mainokset katukuvista siksi että ihmiset mainostavat tavaroita omalla persoonallaan sosiaalisen median alustoilla? En haluaisi niin käyvän, koska mainokset tekevät harmaasta kaupunkikuvasta iloisen ja kutsuvan. Marjatta Mentulahttps://www.blogger.com/profile/03925981197479544067noreply@blogger.com