[Joulu
Bastognessa 1944]
Jaakko Salovaara 2014. Mardassonin amerikkalaisten sotilaiden muistomerkki Bastognessa. Pentagrammin muotoisen muistomerkin suunnitteli Georges Dedoyard. Se vihittiin heinäkuussa 1950. |
Eikä
teitä ollut vain yksi vaan seitsemän.
Seitsemänkymmentä
vuotta sitten joulun aikaan belgialainen Bastognen pikkukaupunki
Ardenneilla vedettiin sodan parrasvaloihin. Se johtui
maantieteestä. Jyrkkien mäkien ja syvien laaksojen uurtamalla
Ardenneilla Bastognen alue oli poikkeuksellisen tasainen paikka,
missä tiet yhtyvät kuljettavaksi.
Bastognesta
pääsi ja pääsee helposti pohjoiseen ja etelään, länteen ja
itään. Luxembourg on lähellä, Pariisi noin 300 km päässä,
Antwerpeniin on matkaa alle 200 kilometriä ja Brysseliin vielä
vähemmän.
Joulukuuhun
1944 tultaessa liittoutuneet olivat jo vapauttaneet Pariisin ja
Strasbourgin. Saksa näytti lyödyltä. Rintamalinja kulki
suunnilleen etelästä pohjoiseen Reinin länsirantaa myöten.
Joulukuun
puolessavälissä armeijan komentajat miettivät
missä viettää joululomansa.
Vaikka
liittoutuneiden tiedustelu oli kadottanut näkyvistä saksalaisen 6.
SS: panssariarmeijan, se ei huolestuttanut liittouman ylintä
komentajaa Dwight D. Eisenhoweria, joka väitteli komentajiensa kanssa pitäisikö rintamaa vahvistaa Ardennien
pohjoispuolella vai etelässä.
Hitlerin
vastahyökkäys siihen väliin Bastognen kautta kohti länttä yllätti kaikki. Ei vähiten siksi että hyökkäyksessä ei tuntunut
olevan mitään järkeä; mitä Hitler kuvitteli sillä
saavuttavansa?
Hyökkäys
alkoi joulukuun kuudentenatoista aamulla puoli kuudelta 90 minuutin tykistökeskityksellä. Aamu oli
sumuinen ja kylmä. Rintamalinja pullistui nopeasti länteen.
”Kun
1900 tykkiä laukaistiin samanaikaiseksi rintamalla, vaikutus oli
tyrmäävä”, kirjoittaa Antony Beavor kirjassaan Toinen
maailmansota (2012. WSOY. Suom. Jorma-Veikko Sappinen.). ”Järkyttyneet sotilaat kömpivät
makuupusseissastaan, sieppasivat aseensa ja kyyristyivät
poteroidensa pohjalle odottamaan tulituksen lakkaamista. Mutta sen
lakattua he näkivät aavemaisen valon. Tuo valeauringonnousu oli
todellisuudessa 'keinokuutamo' joka syntyi pilvipeitteestä
heijastuvista saksalaisten valonheittimien kiiloista.”
Tykinlaukauksia
seurasi taistelu Ardenneista; siihen osallistui (16.12.1944-25.1.1945) 600 000
amerikkalaista sotilasta, joista yli 10 prosenttia kaatui,
loukkaantui tai katosi. Saksalaiset tuhosivat 800 amerikkalaista Sherman tankkia, mutta menettivät itse puolet panssarivaunuistaan; ja yli
12 000 saksalaista kaatui, 38 000 haavoittui ja noin 30 000 katosi, suurin
osa vangiksi joutuneina. Taistelun ensimmäisen viikon aikana
Eisenhower siirsi Ardenneille 250 000 sotilasta!
Saksalaisten
hyökkäyksen alkaessa liittoutuneilla oli vain kaksi divisioonaa reservissä. Amerikalainen 101. maahanlaskudivisioona oli sijoitettu
Reimsin seudulle toipumaan operaatio Kauppapuutarhan
koettelemuksista.
Illalla
joulukuun kuudentenatoista 101. maahanlaskudivisioonan
Easy-komppanian miehet olivat Reimsin lähellä Mourmelonissa
katsomassa John Waynen ja Marlene Dietrichin
tähdittämää elokuvaa Seitsemän syntistä. Jotkut olivat
lomalla Pariisissa.
Valot
syttyivät teatterissa, Wayne ja Dietrich katosivat valkokankaalta.
E-komppanian miehet komennettiin majoituspaikkaan. 101. maahanlaskudivisioona kuljetettiin pikavauhtia Bastogneen
puolustamaan mottiin jäävää aluetta Foyn eteläpuolella.
Amerikkalaiset
kaivautuivat kangasmaastoon, ympärillään istutettujen puiden
suorat rivit. Kesävaatteissa lumisateessa, vähällä ruoalla ja kauheissa
olosuhteissa saksalaisten saartamat laskuvarjojääkärit kestivät
poteroissaan, kunnes kenraali Pattonin panssarijoukut avasivat
motin tapaninpäivänä 1944.
”Nuotioita
ei voinut sytyttää, sillä ne olisivat vetäneet heti puoleensa
saksalaisten kranaatinheittimien ja tykkien tulta. Jalkojen
kylmävammat lisääntyivät hälyttävästi ja aiheuttivat suuren
osan tappioista... Moni poti punatautia eikä voinut poteroon
jumittuneena muuta kuin käyttää alusastiana kypäräänsä tai
tyhjiä ruokapurkkeja. … Metsien villisiat söivät
hautaamattomilta kaatuneilta vatsan.” (Beevor.)
Epätoivoisen
tuntuisesta tilanteesta huolimatta laskuvarjojääkärit sanoivat
sodan jälkeen etteivät he kaivanneet Pattonin apua.
Laskuvarjojääkäreiden toimenkuvaan kuuluu olla saarrettuna, he
sanoivat.
Jaakko Salovaara 2014. Saksalainen Jagdpanzer 38 Hetzer Bastognen sotamuseossa. |
Sota on
luultavasti liian kauhea, primitiivinen ja monisyinen prosessi
kuvattavaksi todenmukaisesti ja sellaisella realismilla, että
katsoja tai lukija havahtuu ymmärtämään rauhan merkityksen.
Ei
elokuva eikä kirja, romaani tai dokumentti pysty koskaan
tavoittamaan yksilön kokemaa kauhua, yksilön sankaruutta, pelkoa.
Mutta
tietysti tutkimus ja taide ovat yrittäneet tavoittaa sodan
olemuksen.
Steven
Spielbergin ja Tom Hanksin HBO-yhtiölle tuottama
10-osainen tv-sarja Taistelutoverit (Band of Brothers,
2001) on varmaankin yksi hienoimmista, koskettavimmista ja
realistisimmista sotaelokuvista.
Tuossa elokuvassa, elokuvien
sarjassa kaikki näyttää osuvan kohdalleen: aihe, käsikirjoitus,
näyttelijät, ruskeilla väreillä haalistettu sodan maisema ja
ennen muuta se veljeyden kokemus, johon tavallaan pyyteetön
”sankaruus” ihmisen saattaa hetkittäin johtaa. Laitan
”sankaruuden” epäröiden lainausmerkkeihin, koska isommassa
kuvassa sota ei koskaan eikä millään muotoa edusta ihmisen tai
ihmisyhteisön sankaruutta.
Muki ja 101. maahanlaskudivisioonan hihamerkki. |
Bastognen
tapahtumiin Taistelutovereissa – filmin suomalainen nimi on
turhan osoitteleva ja sävytön koska alkuperäinen nimi viittaa
veljeyteen ja uhrautumiseen – keskitytään kokonaan tai osittain
kolmessa jaksossa. Kussakin niissä näkökulma on eri sotilaissa,
mutta kuten koko sarjassakin tapahtumat nähdään joukkojen tasolta,
alhaalta ylöspäin. Sodan näkijöinä ja kokijoina ovat
E-komppanian miehet ja alipäälliköt matkalla Normandiasta Belgian
kautta Baijeriin ja lopulta Hitlerin Berchtesgadeniin.
Taistelutoverit
perustuu Stephen E. Ambrosen samannimiseen kirjaan vuodelta
1992 (Band of Brothers. Simon & Schusters. Pocket Books 2001.) Se taas perustuu pääosin Easy-komppanian silloin elossa
olleiden miesten haastatteluihin.
Niin
realistiselta ja siekailemattomalta kuin tv-toteutus tuntuukin, on
mielenkiintoista havaita, että elokuvassa miehistön ja ylipäällystön
suhdetta on jossain määrin kaunisteltu. Komppanianpäälliköitä
ja joukkueenjohtajia kritisoidaan, mutta everstit ja kenraalit
jätetään rauhaan.
Elokuvassa
ei esimerkiksi kerrota kenraali Maxwell Taylorista,
joka oli joululomalla Washingtonissa. Kun hän palasi virkistyneenä
joulun jälkeen Bastogneen pahimpien taisteluiden lakattua, hän
kierteli reippaana etulinjassa, kuten pataljoonan komentaja kapteeni
Richard Winters (sittemmin majuri, tv-sarjan vaikuttavin
henkilöhahmo) muistelee. Taylor ohjeisti ennen poistumistaan miehiä
tarkkailemaan edessä olevaa metsää. ”Mitä helvettiä Taylor
kuvitteli meidän tehneen hänen ollessa Washingtonissa”, Winters
muisteli kitkerästi.
Kun
Taistelutoverit kuvaa sotaa joukkojen tasolta, alhaalta
ylöspäin, toisenlaisen kuvan saa katsomalla Franklin J.
Schaffnerin filmin George S. Pattonista (Patton 1970,
suomeksi Panssarikenraali Patton), missä kenraaleiden
oikuttelu, primadonnamaisuus ja oman egon pönkittäminen sodan
tavoitteidenkin kustannuksella tulee hienosti esille.
Patton ehkä
ratkaisi Bastognen piirityksen taktisella neroudellaan tai
sotahulluudellaan tai kerrankin osumalla oikeaan taisteluun oikealla
hetkellä, mutta 101. maahanlaskudivisioonan selvitymiseen auttoi
myös sää, joka kirkastui joulunpyhinä ja edesauttoi ilmavoimia
pudottamaan ammuksia, lääkkeitä, sapuskaa ja pommeja.
Patton
kirjoitti päiväkirjaansa, että ”oli kirkas, kylmä joulu, hieno
sää saksalaisten tappamiseen”.
Jaakko Salovaara 2014. Bastognelaista metsää sotamuseon multimediateatterissa. |
Seitsemänkymmentä
vuotta myöhemmin: yhä rauha, johon seitsemän tien risteys osaltaan
johdatti.
Rauhaa
ei Eurooppaan annettu; se piti ottaa ja tehdä.
Impivaarassakin
on muistettava, että rauhan tekijöinä olivat tässä kohden nuoret
amerikkalaiset sotilaat. Osaammeko kuvitella tilanteen, jossa 24 000
suomalaista (suhteuttaen Suomen väkilukuun Bastognen taisteluun
osallistuneiden amerikkalaisen sotilaiden määrä) lähtisi merten
yli taistelemaan rauhan puolesta? Luultavasti emme. Ei meistä
sellaista empatiaa löydy kiskomallakaan.
Vierailin
kolme kuukautta sitten 7 tien risteyksessä.
Bastognessa
satoi vettä, ilma viileni, syksy oli tulossa, hyytävä kosteus
tiivistyi iholle.
Melkein
70 vuoden rauhan antamalla tyyneydellä saatoin tutustua Bastognen
loistavaan, viime keväänä avattuun sotamuseoon, missä vierailija
saa häivähdyksen sodan kauheudesta, sotilaiden ja siviilien
kärsimyksestä ja samalla kertaa sietokyvystä. Sitäkö on syytä
kutsua sankaruudeksi? Ehkä, kenties, luultavasti.
Bastognen sotamuseo on hämmästyttävä kokemus; en tiedä onko toista
samankaltaista. Menneet tapahtumat esitetään tarinoina,
amerikkalaisen sotilaan, saksalaisen sotilaan ja kahden
bastognelaisen siviilin kertomuksina, ääninä ja tunteina. Museossa
on kolme multimediateatteria, joihin vierailija ”pakotetaan”.
Hänen pitää osallistua, kuunnella ja katsella. Moderni tekniikka
luo yhteyden esineisiin ja ihmisiin. Vain silmät kiinni panemalla ja
korvat sulkemalla voisi välttyä historian kertomukselta.
Kyösti Salovaara. Bastognen pääkatu Rue du Sablon syyskuussa 2014. |
Mutta
riittävätkö kertomukset?
Sota ja
rauha! Sota vai rauha?
”Sota
on prosessi, joka on käynnissä koko ajan”, Erno Paasilinna
tokaisi tylysti kirjassaan Musta aukko (Otava 1977). ”Rauha on
sivutuote, se ei pääse nousemaan sodan uhkaksi.”
Niin
kyyniseltä (ja pessimistiseltä) kuin Paasilinna kuulostaakin, hän
ei ole yksin ajatuksineen.
Francis
Fukuyama pohtii kirjansa Historian loppu ja viimeinen ihminen
(WSOY 1992) päätösluvussa sodan mahdollista ikuisuutta. Sitä ei ehkä
pääse pakoon.
Fukuyama
viittaa Hegeliin, jonka mielestä historian päättyessä
rauha ja hyvinvointi ei välttämättä tyydytä ihmisen tarvetta
tuntea ylpeyttä omasta ihmisyydestään. Ihminen pelkää taantua
pelkäksi poroporvariksi ja siksi tarvitaan edelleen sodan tulikoe,
valmius kuolla maansa puolesta.
Kun
hirmuvaltiaat kaadetaan ja yksinvalta kumotaan, kun maailma täyttyy
liberaaleista demokratioista, tyytyykö ihminen nauttimaan rauhasta
ja tyynestä olosta?
”Kokemus
näyttää osoittavan”, Fukuyama vastaa omaan kysymykseensä, ”että
elleivät ihmiset voi taistella oikean asian puolesta, koska tuo
oikea asia sai voiton jo aikaisemman sukupolven aikana, he ryhtyvät
taistelemaan oikeata asiaa vastaan.”
Ryhtyvät
taistelemaan oikeaa asiaa vastaan!
Herää
Eurooppa!
Etkö
muista 7 tien risteystä?
Sota
saadaan pyytämättä.
Rauha
tehdään tekemällä rauha.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti