[sananpieksäjät]
Jaakko Salovaara, 2016. Lounas Otívarissa. |
Sananvapauden
päivä tuli, oli ja meni.
Ilmaisun
vapautta, sanomisen tilaa kannattaa juhlia. Sanattomassa maailmassa
ei naurata. Toivottavasti sellaista ei tule.
Juhla
meni, sanat jäivät, vapaaksi.
Eipä
silti, eihän nykymaailmassa sanoista ole puutetta. Niitä on paljon.
Mielipiteitä on vielä enemmän. Niin monia että monia hirvittää.
Jos
sanoo, että sanat eivät maksa mitään, sanoo aika vähän.
Otívarissa,
pienessä kylässä Granadan provinssin rinteillä tuulihaukka
lounasti kesken jääneen rakennuksen seinämällä.
Kun
tuulihaukka asettuu tiukasti vastatuuleen, se pysyy paikallaan
tekemättä melkein mitään. Tuulihaukka tietää tuulen temput,
kuinka leijua sen sylissä, kuinka vispata siipiään, kuinka tuulta
pieksätään.
Tuulta
voi käyttää hyväkseen, pieksämällä sitä. Tuulihaukka ei kysy
mistä tuuli tulee, minne käy – riittää kun pysyy ilmassa, muita
korkeammalla.
Myös
sanoja käytetään hyväksi, pieksätään ja runnotaan.
Sananpieksäjöitä
piisaa, lehdissä, radiossa, somessa.
Suuttuuko
toimittaja tai kirjailija jos häntä kutsuu sananpieksäjäksi?
Joskus
tuntuu, että sanojen pelätään särkyvän kun niitä oikein
pieksää.
Mutta
eivät ne säry. Aikaisemmin, takavuosina yhteiskunnallinen keskustelu oli paljon kovempaa, aggressiivisempaa, vastapuolta
loukkaavaa. Mutta silloin suurin osa kansasta vaikeni, kiivaili
takapihalla nyrkit taskussa tai Esson baarissa.
Nyt
kun kansa puhuu julkisesti, sitä moititaan suun avaamisesta.
Mutta
miten sanan voisi sanoa pieksämättä sitä? Suutaan avaamatta?
Kalevi
Aho, 67-vuotias säveltäjä joka asuu omakotitalossa Käpylässä,
pieksi tietäväistä suutaan Helsingin Sanomissa viime perjantaina.
Vesa Sirén otsikoi haastattelun raflaavasti: ”Onko
sivistys epämuodikasta?”
Ahon
maailmantuska väreili mustavalkoisena.
Suomalaisilla
intellektuelleilla värit ovat muutenkin vähässä. Syyllisiä on
helppo etsiä, löytää ja tuomita helvetin (so. älymystön)
kiroukseen, semminkin jos syylliset sattuvat toimimaan eri tavalla
kuin intellektuelli haluaa.
Ahon
mielestä hornetit tulisi myydä. Yhden hävittäjän hinnalla
Joensuun kaupunginorkesteri soittaa 72 vuotta. Jos valtio lopettaa
Talvivaaran kaivoksen tukemisen, sillä rahalla Keski-Pohjanmaan
kamariorkesteri soittaa 133 vuotta. Kainuun työttömät käärätään "pernerin" busseilla Pohjanmaalle ikuiseen konserttiin.
Pistetään
kansa soittamaan, mieluummin Ahoa kuin aholla.
Tätä
kirjoittaessani taustalla soi Ahon klarinettikonsertto.
Hyvinhän
se soi, mutta jos sitä soitetaan Suomen kaikissa kaupungeissa
jatkuvasti sen jälkeen kun hävittäjät on myyty pois, mitä Putin
tuumii moisesta soitosta? Entäpä jos häntä alkaa potuttaa
naapurista kuuluva ”mökä”?
Mitä
Putin tekee oivaltaessaan, että Aho myi hävittäjät ja pisti kansan
soittamaan oman pillinsä mukaan?
Riittääkö
ärsyyntyneelle Putinille sanan pieksäminen?
Käytin
sanaa ”mökä” provokatiivisesti kuvaamaan Ahon säveltämää
konserttoa.
Ei
se tietysti ole mökää, vaikka helsinkiläinen poliitikko sitä
sellaiseksi kutsui. Ihan kelvollista soittimien ja sävelten
pieksämistä, ei parane moittia. Sopisi hyvin tuulihaukan lekuttelun
taustalle.
”Mäntti
mies se Bogomoloff”, Aho hymähtää Sirénille. ”Hänen
kuulemansa huilukonsertto on lyyrisin sävellykseni.”
Taiteilija
joka kiroaa kriitikkonsa ”mäntiksi”, ei itse ole sanojaan
korkeammalla. Ylimielisyys ja alentuvaisuus syövyttää ajattelun. Sellaiseen sortuvalta taiteilijalta puuttuu tuulihaukan ote
ilmavirtauksiin. Mutta herkkähipiäisiä taiteilijoita maa onkin
pullollaan. Sananpieksäjät eivät kestä, kun heidän sanoja
pieksetään takaisin, kuin reboundina.
Taiteilijan,
siis Kalevi Ahon, mielestä poliitikoilta puuttuu
sivistyksen taju, koska he juoksevat maratoneja ja kertovat sen
julkisesti. Pitäisi laittaa tossut kaappiin ja mennä mustissa
kengissä sinfoniakonserttiin. Aho ”tietää” ettei juoksija
käytä aivojaan vaan jalkojaan.
Ylemmyydentunto
taitaa olla yhdeksäs kuolemansynti. Kahdeksas on tekopyhyys.
Ahon
suusta ilmaan kierähtää molemmat synnit ja hän tuntuu nauttivan
syntisyydestään.
Maanantai-iltana
katselin nojatuoliin jähmettyneenä telkkarista huikeaa
jalkapallomatsia Lontoosta. Kiihkeässä, hetkittäin täysin irrationaalisessa ottelussa Chelsea nousi
tasapeliin sarjakakkosena olevan Tottenhamin kanssa: jos Tottenham olisi voittanut, sillä
olisi vielä mahdollisuus valioliigan mestaruuteen. Mutta koska se
hävisi, vuosisadan jalkapallosensaatio toteutuu: pieni Leicester
voittaa Englannin liigan; David löi Goljatin, pienen budjetin joukkue nujersi monta suurta, ja
koko maailma riemuitsee italialaisen valmentajan Claudio Ranierin
johdatteleman joukkueen uroteosta.
Toisin
kuin Aho luulee tietävänsä, urheilukentälläkin tarvitaan aivoja
ja tunteita.
Onko
korkeakulttuuri parempaa ja arvokkaampaa kuin massakulttuuri ja
populaaritaide? kysyi John Carey esseekokoelmassa What Good
Are the Arts?.
Järkiperäistä todistusta tuolle väitteelle on mahdoton löytää,
Carey vastasi omaan kysymykseensä. Korkeakulttuurista saa toki
puhua, mutta sen kokeminen ei ole yhtään arvokkaampaa eikä
”syvempää” kuin ”matalammankaan” kulttuurin, koska kukaan
ihminen ei voi väittää eikä perustella, että hänen kokemuksensa
jonkin taideteoksen (vaikkapa klarinettikonserton tai Joycen
Odysseuksen) parissa olisi voimakkaampi ja arvokkaampi kuin jonkin
toisen ihmisen kokemus jonkin toisen teoksen (vaikkapa iskelmän tai Lee Childin jännärin) parissa.
Niinpa saattaa olla, ettei Ahon konserton kuuleminen ole sen voimakkaampi ja
syvempi kokemus kuin kiihkeän futismatsin katsominen, objektiivisesti ajatellen.
Palatkaamme
maan pinnalle, katsokaamme taivaalle.
Carey
lukee erästä Iris Murdochin kirjaa.
Kirjassa
Murdoch kertoo, kuinka hän istuu työhuoneessaan huolien painamana
ja katselee ikkunasta ulos näkemättä mitään, surren ehkä sitä
että joku on loukannut hänen arvovaltaansa, kirjoittanut kenties
pahoin ajatuksin hänen uudesta romaanistaan.
Sitten,
yhtäkkiä Murdoch huomaan taivaalla leijuvan tuulihaukan.
Hetkessä
kaikki muuttuu.
Omassa
surussaan kieriskelevä minä katoaa.
Ei
ole muuta kuin tuulihaukka.
Ja
kun Murdoch palaa työnsä pariin, hänen huolensa oman arvovaltansa
katoamisesta tuntuu vähäisemmältä.
Carey
huomauttaa, että me olemme kaikki kokeneet jotakin samanlaista,
ylevää. Mutta vaikka villin luonnon kokemus tuntuisi kuinka
vapauttavalta ja ylevältä tahansa, se kumpuaa kuitenkin kokijan
kulttuuriperinnöstä: Murdoch ei kerro haukan kokemuksesta vaan omastaan, jonka takana on nippu luettuja runoja, kirjoja ja
kuunneltuja sinfonioita ja kilometrikaupalla käveltyjä taidemuseoiden käytäviä.
Ajatellaan
vaihtoehtoinen kohtaus, Carey kirjoittaa.
Kiinalainen
talonpoika näkee tuulihaukan leijuvan yläpuolellaan.
Hän
huolestuu, kananpojat pitää saada äkkiä suojaan tai hänen pitää
hakea kivääri niiden turvaksi. Tuulihaukka pitää karkottaa,
kenties ampua jotta hän voi viedä kananpojat huomenna torille ja
myydä ne saadakseen itselleen ja perheelleen syötävää ja
lämpimiä vaatteita ennen kuin talvi tulee.
Kiinalainen
talonpoika käyttäytyy itsekkäästi, mutta aivan yhtä itsekkäästi
käyttäytyy myös taiteilija ja taiteentuntija Murdoch. Se että
Murdoch voisi paeta itseään, omaa kulttuuritaustaansa ja antautua
villille luonnolle omasta itsestään irrottautuneena, mukavien
ajatusten lennättämänä, on pelkkä illuusio, itsepetos.
Maailma
on monien asioiden ristiriitainen rakennelma.
Sananpieksäjää
tarvitaan puristamaan maailman mehut muiden nauttivaksi, muiden kuultavaksi ja nähtäväksi ja ennen kaikkea vastattavaksi itse kunkin omilla sanoilla.
Lounaan
syötyään tuulihaukka hyppää siivilleen, meri on jossakin tuolla
kaukana, laaksojen poimuihin kätkettynä.
Tie
nousee yhä ylemmäksi, yhä kiemuraisempana kuin ohut juova pinjaa
kasvavilta rinteiltä taivaaseen, kunnes jäljellä on pelkkää
karua kalliota, sitten sininen.
Käännät
päätäsi: siellä se lekuttaa, tuulihaukka.
Kyösti Salovaara, 2016. Otívarin tiellä. |
Tuulihaukat ovat vähentyneet täällä. Ennen meidän latomerillämme oli vaikka kuinka pesäpaikkoja, kun ojat puskivat pensaita ja veivät pelloilta liikaa kosteutta pois tehokkaasti. Sitten keksittiin salaojitus. Tuulihaukat ja muutkin petolinnut vähenivät huomattavasti.
VastaaPoistaKunnes sitten joku keksi että ladot kuuluvat kansallismaisemaan ja sitä varten pitää tehdä pönttöjä haukoille latojen seinustoille. Latoja ei enää tarvita.
Siinä sitten ajelin aukealla peltomaisemalle Ladallani (se oli halvin auto ja tarvitsin autoa töissä, en muuten), taisi olla 2000-luvun alku. Kissat olivat takapenkillä ja yhtäkkiä hiljenivät. Näin silmänurkastani jotain. Siinä oli haukka joka pysytteli siivillään jotakuinkin samalla kohdalla kuin mikäkin kolibri!
Minut sai pysähtymään nimenomaan se paikallaanpysyminen, kolibrintapaisuus, koska olen niitä outoja lintuja nähnyt Ameriikassa appiukon lintujen vesikupin äärellä. Selitin yhdelle tutulle lintuihmiselle miltä se haukka näytti ja se sanoi että tuulihaukka. Tahtoi tietää tarkan paikan missä se oli ollut ja mihin aikaan ja niin edelleen.
Ei ollut mukana kameraa. Pysäytin auton vähän matkan päähän ja katselin. En noussut autosta ylös. Se näytti tekevän nopeita syöksyjä alas ojaan. Oli keskikesä, ei kevät. Syöksymistä jatkui ehkä puoli tuntia. Sitten yhtäkkiä lintu häipyi. Se siis hävisi aivan niin kuin sitä ei olisi koskaan ollut.
Rupesin miettimään että ehkä pitää mennä silmälääkäriin. Mutta lintuihmiseni oli aivan hirveän mielissään havainnostani. Ovat varmaan harvinaisia vieläkin.
Kaikenlaiseen kun törmää ja näkee, harmittaa jos ei ole kameraa mukana, mutta joskus on mukavampi ajatella että mieleen jäi näkökuva ja muistikuva eikä se katoa eikä sitä tarvtise kaivaa albumista jne.
PoistaSananvapauden päivän juhlistamiseksi tuli näköjään somefiidiin muutamakin juttu liittyen rikosilmoituksiin MV-lehteä kohtaan...niin miten se meni että sananvapaus joko on tai ei ole.
VastaaPoista(näin tippaakaan arvostamatta kyseistä tuotosta, mutta en minä arvosta Hesariakaan: just toisaalla puidaan yhtä lehden artikkelia jossa toimittajan taidottomuus kuitattiin ohimennen kun ei kukaan kai mitään odottanutkaan)
Ja, no, olen myös aiemmin arvellut että jos Suomessa on ollut jotain yritystä sivistystä kohtaan niin moiset pyrkimykset ovat kuihtuneet vuosikymmeniä sitten. Näin toisen käden selostuksen perusteella Kalevi Ahon ulostulo ei muuta näkemystäni yleisestä sivistymättömyydestä (tosin, taas kerran, Hesari, eli tiedä sitten mitä Aho todellisuudessa sanoi tai tarkoitti).
Ylemmyydentunto ja tekopyhyys taitavat molemmat olla variaatioita ylpeydestä, tuosta kuolemansyntien kestosuosikista.
Mietin tuota ylpeyttä vs. ylemmyydentunto ja joten tuntui että jälkimmäinen oli parempi sana tähän tarkoitukseen, mutta yhtä hyvin kai ensimmäistäkin olisi voinut viljellä.
PoistaOnko sananvapaus kuin napsautettavissa sähkövalo päälle tai pois - ei taida todellakaan olla niin helposti ratkaistavissa.