[lähelle
ja kauas]
Kyösti Salovaara, 2016. |
Otin
pitkästä käytävästä valokuvan.
Se
tuntui jatkuvan äärettömiin, kuin menneisyys joka ylettyy jalkojen juureen ja jonka alkupiste on usvan peittämä.
Ehkäpä
seisoin menneisyyden reunalla.
Jos
pitkästä käytävästä sammuttaa valot, käytävä ei häviä
minnekään vaikka sitä ei näe. Ihan pimeässäkin sen vaistoaa,
lamput jotka eivät pala, ovet joista pääsee tapahtumien luo,
erilaisiin aikakausiin.
Historia
on, vaikka sulkisin silmät ja peittäisin korvat, olisin vaiti.
Helsingin
Sanomissa (22.5) haastateltiin historioitsija Margaret
MacMillania.
Hän
puhui paluusta kuviteltuun menneisyyteen, siitä kuinka niin
äärijärjestö Isis kuin Brexit-militantit käyttävät historiaa
väärin, pahimmassa tapauksessa vaarallisesti.
Silloin
kun menneisyys kuvitellaan poliittiseen tarkoitukseen, ollaan
pimeässä käytävässä. Joskus menneisyys kuvitellaan jopa hyvään
tarkoitukseen. Unohdetaan tietyn aikakauden kokonaiskuva ja poimitaan
sieltä miellyttäviä ja idyllisiä yksityiskohtia ja julistetaan
mennyt maailma tavoittelemisen arvoiseksi.
MacMillan
huomauttaa, että eri aikoina eri paikoissa historiaan suhtaudutaan
eri tavalla: ”Esimerkiksi rauhan aikana demokraattisissa maissa
ihmisiä ei menneisyys huoleta. Se, keneen vääristynyt
historiantulkinta uppoaa, riippuu paikasta ja vastaanottajasta.”
Jos
tuntee historiaa huonosti, ihmistä on helppo johtaa harhaan
vetoamalla kuviteltuun menneisyyteen.
Tälläkin
sivulla on monesti puhuttu Pentti Linkolasta, puolesta ja
vastaan.
Oma
käsitykseni Linkolasta – hänen ajatuksistaan – on perustunut
vuonna 1979 julkaistuun artikkelikokoelmaan Toisinajattelijan
päiväkirjasta, josta kirjoitin pitkähkön arvostelun Suomen
Sosialidemokraattiin keväällä 1980.
Yksittäisiä
artikkeleita ja mahdollisesti joitakin haastatteluja lukuunottamatta
en ole muuten Linkolan ajatusmaailmaan paneutunut. Tuo yksi kirja,
kolmisenkymmentä kirjoitusta on riittänyt.
Tietenkään
näin vähästä ei voi päätellä millainen Pentti Linkola on
ihmisenä. Mutta sen voi päätellä miten hänen ajatusmaailmansa
kehittyi 1960-luvun lopulta 70-luvun loppupuolelle.
Hyvin
usein on tuntunut etteivät Linkolaa sympatiseeraavat ole joko
lainkaan lukeneet hänen kirjoituksiaan tai jos ovatkin, eivät ota
todesta niiden julmaa ihmiskuvaa. Linkola kirjoittaa niin komeasti,
että perimmäinen ajatus hukkuu tekstin viedessä mennessään.
Viime
torstaina (19.5) Suomen Sosialidemokraatin viikkolehdeksi kuihtunut
Demokraatti kirjoitti pääkirjoituksen otsikolla Kuluttaminen on
todellista oopiumia kansalle. Pääkirjoituksessa menneisyyttä
ja Karl Marxin ajatuksia kuviteltiin väärin johonkin
tarkoitukseen, jota on mahdoton ymmärtää entisen
työväenpuolueen pää-äänenkannattajan ”visiona”.
Kirjoitus
loppui näihin lauseisiin: ”Herbert Marcusen mukaan ratkaisu
ihmisen kulutussokeudelle on 'suuri kieltäytyminen'. Sen mukaan vain
kulutuksen oravanpyörästä poistuminen voi pelastaa demokraattisen
yhteiskunnan. Onkohan Pentti Linkola sittenkin oikeassa?”
Viimeisen
lauseen luettuaan tietää, ettei pääkirjoituksen laatija ole
lukenut Linkolaa – tai ei ole ymmärtänyt mitä lukee. Linkola ei
todellakaan hyväksy ihanneyhteiskuntaansa (josta kuluttavat, luonnolle vaaralliset ihmiset on
tapettu pois) mitään demokratiaa eikä Linkolan utopia ole
demokraattinen yhteiskunta.
Jostakin
syystä Demokraatti johtaa lukijoitaan harhaan.
Niinpä
päätin toistaa torstaikirjoituksena, eräänlaisena menneisyydestä tuikkivana lamppuna, vuonna Suomen Sosialidemokraatissa
1.3.1980 julkaistun arvosteluni Pentti Linkolan kirjasta.
Historian
käytävästä ei pidä kaikkia lamppuja sammuttaa eikä kaikkia ovia
naulata kiinni.
Ylisummaan
olen tänään Linkolan ajatuksista samaa mieltä kuin keväällä 1980.
Taustaksi lienee hyvä kertoa, että aloitin sanomalehtikirjoittelun
1970-luvun alussa nimenomaan luontojuttuja kirjoittamalla.
Kirjallisuus ja kulttuuri tulivat mukaan hieman myöhemmin.
Hieman
naiivilta tosin tuntuu, että 1980-vaihteessa sosialismi näyttää olleen jonkinlainen vaihtoehto – rivien välistä niin voi lukea.
Mutta ehkä tuon korostaminen tuntui ”hyvältä” vastavedolta
Linkolan haaveileman feodaalisen valtion kampittamiseksi.
Arvostelun
kirjoittaja olisi myös voinut käyttää ”luonto”-käsitettä
täsmällisemmin, sillä luulen ettei hän ajatellut Linkolan
puolustaman luonnon vaihtoehdoksi asfaltoituja parkkipaikkoja eikä
kivettyjä kaupunkitoreja. Ideana oli väittää, että jos halutaan
ettei ihminen saa koskea luontoon, se tietää ihmiskunnan
hyvinvoinnin alasajoa.
Monin paikoin argumentointini Linkolan ajatusmaailmaa vastaan osuu edelleen kohteeseensa ja on kestänyt aikaa. Toisin kohdin argumentointi menee yli, on turhan ehdotonta. Se saattaa tietenkin olla refleksi Linkolan ehdottomuuteen.
Tällä
tavalla kirjoitin keväällä 1980:
Päällys: Urpo Huhtanen. |
Ihmisvihaajan
päiväkirjasta
Pentti
Linkola: Toisinajattelijan päiväkirjasta. WSOY, 57 mk.
Pentti
Linkola on luonnonsuojelija. Joskus hän on ollut ihmisensuojelija,
”nyyhkypasifisti”. Tästä hän on päässyt eroon.
Nyt
Linkola kannattaa väkivaltaa. Vetoaa Andreas Baaderin ja Ulrike
Meinhofin velvoittavaan esimerkkiin, viittaa Pol Potin ekologisen
vallankumouksen malliin. Linkolan resepti on: pommeilla,
polttopulloilla, räjähteillä kulutusyhteiskuntaa vastaan!
”Luonnonsuojelu”, Linkola sanoo, ”on eläinten ja kasvien
elinehtojen suojelua ihmisen tuhoavalta vaikutukselta, eikä se
muuksi muutu.”
Ei
muutu Linkolakaan muuksi, kuin Linkolaksi. Teoksessa on
kolmisenkymmentä artikkelia, vanhin vuodelta 1968. Kirjoitukset
näyttävät kuinka Linkolan pessimismi, epätoivo ja ihmisviha ovat
vuosien kuluessa syventyneet. Linkola on ajautunut kaikesta pois,
yksinäisyyteen ja epäonnistumiseen. Puheisiin on tullut
”kylähullun” räksyttävä nuotti.
Hikinen
ihminen
Linkola
sanoo itseään biologiksi. Jos hän voisi olla kivi maassa, pensas
rinteessä tai jänis hangella, hän olisi. Mutta kivet, pensaat,
jänikset eivät filosofoi luonnosta, ne ovat sitä. Niinpä Linkola
yhä on biologi, luonnon ulkopuolella, tarkkailemassa.
Ihminen
on, Linkolan mukaan, ”ihminen” vain haistessaan hielle, lannalle,
mullalle ja pihkalle. Kulttuurinen ihminen ei käy ihmisestä;
kirjallisuuden, musiikin, taiteiden, arkkitehtuurin hajut eivät saa
Linkolan siunausta. Hän pelkää, että luonnonsuojelujärjestöistä
tulee ”kaupunkien roskaväen etujärjestöjä”. Ympäristön
suojelussa ei Linkolan mielestä ole mitään järkeä, koska siinä
on kysymys ihmisen suojelusta eikä luonnon suojelusta.
Massojen
hyvinvointi – luonnon pahoinvointi
Ihmisten
välinen yhteistyö – taloudellisten voimien kehitys, ihmisen
vapautuminen historiallisesta välttämättömyydestä – on
Linkolan mielestä pahan alku ja juuri. Koulutusyhteiskunta
(tiedollinen demokratia) on ”nuorten ihmisten rääkkäämistä”.
Sosialismi on tehokkain väline ihmisen suojelussa ja siksi sitä on
vastustettava. ”Ja mikä pahinta”, Linkola tokaisee,
”nykyaikainen sosialisti ei pyri ottamaan pois parempiosaiselta,
vaan nostamaan heikomman tämän tasalle.”
Massojen
hyvinvointi on Linkolan mielestä mahdottomuus. Se tietää luonnon
pahoinvointia. Tietyille 20 perheelle Linkola suo oikeuden
hyvinvointiin, mutta ei massoille. Sen tähden ”huomattavat
epäoikeudenmukaisuudet tulonjaossa pitäisi säilyttää”.
Inhosta
väristen Linkola puhuu ”kyynelsilmäisistä
ihmisystävä-idealisteista jotka eivät osaa sulkea suutaan”.
Jokaisen intellektuellin pitäisi päästä eroon tuosta
”intellektuaalisesti karmaisevasta lastentaudista, uskosta
ihmiseen”.
Kohti
feodalismia
Sosialismi,
tuodessaan hyvinvointia kaikille ja kuluttaessaan luonnonvaroja, on
Linkolan mielestä pahin kuolemanuskonto. Ainoa tie olisi palata
feodalismiin: ”Jokin vanha feodaalinen järjestelmä, harvojen
etuoikeuksiin perustuva sääty-yhteiskunta olisi vieläkin
maapallolla mahdollinen, toteutettu taloudellinen demokratia ei.”
Tähän
Linkola lisää, että ”erityisen synkkää on se että
taloudellisen vallan periytyvyys on katoamassa”.
Tekninen
osaavuus, sosiaalisuus ja solidaarisuus ovat Linkolan mukaan ihmisen
tuhoavimmat ominaisuudet. Niitä vastaan on taisteltava. Parhaiten
niitä vastaan taistellaan, palaamalla kovaan yhteiskuntaan,
luokkayhteiskuntaan.
Tuhoutuva
maapallo
Linkolan
ehdottomuus saattaa tuntua järjettömältä, mutta peruskysymyksessä
hän on oikeassa: pitkän päälle kysymys on joko ihmisestä tai
luonnosta. On valittava ihmisyhteisön kehittyminen – joka kuluttaa
vähitellen luonnonvarat loppuun – tai luonnonyhteisön
kehittyminen – joka lopettaa ihmiskunnan. Linkola valitsee luonnon
ja hylkää ihmisen.
Tosin
Linkolan huoli ihmisestä luonnon tuhoajana on hieman liioiteltua,
sillä maapallon tuhoutuminen - auringon ”sammumiseen” tai
maapallon pyörimisliikkeen seisahtamiseen – tuhoaa myös luonnon,
ihmisestä välittämättä.
Kenen
luonto?
Linkola
kokee luonnon metafyysisenä itseisarvona. Hän ei yritäkään
selvittää, miksi luonnon moninaisuutta on oikein ylläpidettävä.
Miksi luonto on asetettava ihmisen edelle, yläpuolelle? Jos ihminen
ei saa käyttää luontoa omaksi hyväkseen, ketä tai mitä ”varten”
luonto on olemassa? Jos ja kun ihmislaji hävitetään, kuka pohtii
luonnon kauneutta ja filosofoi luonnon äärellä? Jumalako? Mutta
Jumalahan on ihmisen tekoa.
Linkola
puhuu runsaasti ja kauniisti luonnon rikkaudesta, moninaisuudesta,
jota ei pidä turmella. Moninaisuus on arvo sinänsä. Tätä arvoa
luonnonsuojelun on varjeltava. Sen sijaan ihmisen kulttuurin
moninaisuudella ei ole niin väliä: ”Ainakin minua enemmän kiusaa
kuin ilahduttaa se, että on olemassa suuurenmoisia sävelteoksia ja
kirjallisuuden helmiä enemmän kuin mihin koskaan elämäni aikana
ehdin tutustua saati syventyä.”
Mutta
miksi moninaisuus toisaalla on hyvä, toisaalla paha? Linkolan
perusaksiooma on ristiriitainen; biologi on luonnon moninaisuutta
vaaliessaan oikeassa, mutta humanisti ihmiskulttuurin moninaisuutta
vaaliessaan väärässä.
Tuhoutuva
yhteiskunta?
Hassua
on, että Linkola todistaa vakuuttavasti, kuinka sosialismi on
ihmisen suojelua parhaimmillaan, aidoimmillaan. Siksi sosialismi on
Linkolan vastustettavien luettelossa ensimmäisenä.
Nollakasvusta
ja suppenevasta tuotannosta puhuvien löysämielisten filosofien
olisi syytä tarkoin panna merkille mitä Linkola sanoo. Ihminen voi
valita vain yhteiskuntansa tai luonnon väliltä, ei molempia.
Luonnon valitseminen, yksinomaan, johtaa feodalismiin.
Tuotantovoimien
kehittäminen johtaa ihmisen vapautumiseen, jos niin halutaan; se luo
edellytykset tasa-arvolle, vapaudelle, veljeydelle.
Supistuvan
kasvun valitseminen johtaa ihmisyhteisön tuhoutumiseen, moraalisen
ja eettisen ihmisen tuhoutumiseen. Yrjö Ahmavaara, teoksessa
Yhteiskuntakybernetiikka (Weilin + Göös, 1976) sanoo, että
tuotantoprosessi voi olla laajenevaa, yksinkertaista tai supistuvaa
uusintamista. Järjestelmän hengissä pysyminen riippuu
tuotantovoimien säätelykyvystä. ”Supistuvan uusintamisen
tapauksessa”, Ahmavaara sanoo, ”säätelyjärjestelmä ei toimi,
vaan ulkoiset häiriöt johtavat yhteisön tuhoutumiseen. Mutta
yhteisön säilyminen on epävarmalla pohjalla myös yksinkertaisessa
uusintamisessa. Tällöin pienikin ulkoisen häiriön kasvu
(odottamaton vihollinen, luonnononnettomuus jne.) riittää tuhoamaan
yhteisön. Yhteisön säilyminen on sitä varmempaa, mitä
laajenevampi uusintaminen yhteiskunnassa tapahtuu eli mitä enemmän
tuotannossa syntyy lisäarvoa.”
On
vaarallisen naiivia kuvitella, että ihmiset pystyisivät
feodalistisessa yhteiskunnassa, tai sitä alkeellisemmassa ja
kovemmassa yhteiskunnassa, ajattelemaan ja toteuttamaan niitä
kauniita ja humanistisia ajatuksia, joita on helppo ajatella
runsauden yhteiskunnassa. Ihmisen moraalinen käytäntö on lujasti
riippuvainen hänen yhteiskuntansa teknologisesta käytännöstä.
Jos ihmiskunta palautetaan primitiivsen tuotantoteknologian tilaan,
myös ihminen palautuu alkukantaisuuteen, tiedottomaksi ja
epäinhimilliseksi.
Niiden,
jotka pyrkivät takaisin feodalismiin, olisi hyvä selvittää
itselleen – ja varsinkin kanssaihmisilleen – mitä tämä
pyrkimys itse asiassa tarkoittaa. Selvittää se, että ihmisarvo
aiotaan vaihtaa luonnon arvoon, demokratia sääty-yhteiskuntaan,
veljeys yksilöiden sotaan toisiaan vastaan, solidaarisuus vahvojen
valtaan heikkojen yli.
Tietenkin
on mahdollista, että nämä feodalismia kaipaavat, jotka ovat
nykyisessä runsauden yhteiskunnassa establishmentin edustajia,
luottavat luokka-asemansa säilymiseen myös tuossa uudessa
järjestyksessä. Saattaa olla, että läänitysten jako on jo
käynnissä?
-
KYÖSTI SALOVAARA (Suomen Sosialidemokraatti, 1.3.1980.)
Muistan tämän kyllä. Linkolan ajattelu lähti siitä mahdollisuudesta että elämä maapallolla saattaa olla maailmankaikkeuden ainokainen ja sen säilyttämisestä tuli kaiken ohittava itseisarvo. Oli myönnettävä, että demokratia ei ole missään onnistunut kasvua pysäyttämään joten .. niin, mitä?
VastaaPoistaKaiki vastaukset olivat joko väistöliikkeitä tai niin hirveitä etteivät olleet hyväksyttävissä.
Useinmat sulkivat silmänsä.
Nyt etsitään tasa-arvoon ja sellaisiin perustuvia ratkaisuja mutta .. ? Pisteitä tulee tähänkin. hh
Niinpä... pisteitä piisaa. Melko varmasti riittävän pitkälle takaisinpäin peruuttaminen johtaisi ihmisten kannalta (siis enemmistön) kurjistumiseen. Mutta, joku sanoo, peruutetaan vaikkapa 1960-luvulle. OK, pitääkö kännyköistä silloin luopua (jos, kamalan kauhistus, mitäs ihmiset sitten tekevät käsillään...); entäpä väritelkkarista, huh. No, subjektiivisista päivähoito-oikeuksista joka tapauksesta ja pekkaspäivistä. Olisiko kiva käydä taas koulua lauantaisin ja töissäkin tietty? Muutaman viikon loma riitti silloin (60-luvulla), miksei myös nyt? Moottoritiet revittäisiin (siitähän vihreä väki innostuu) ja palattaisiin hehkulamppujen tunnelmaan. Energiaa kuluu mutta... Kaupalliset radioasemat kiellettäisiin ja kaikkien olisi pakko kuunnella Ylen ohjelmía ja katsoa telkkarista kahta kanavaa. Ja kaikkien olisi tietysti pakko katso iltauutiset koska rinnalla ei mitään muuta saa lähettää. Yksi maailma, yksi totuus! Maanantaisin kunnanvaltuustoista olisi hiljaista kun kaikki, valtuutetutkin haluavat katsoa Peyton Placea. Ja Mia Farrow niin nuori ja söpö.
PoistaNo, minäkin palaisin pelaamaan futista KTP:n junnuihin ja sehän olisi todella kivaa. Arto Tolsa kaikkien ihanne (vaikka luonteeltaan vähän katupoika.)
Muutoksen mahdollisuus...?
Linkola on niin ristiriitainen persoona kuin olla voi. Hän kirjoittaa tuollaista Pol Pot -teoriaa, mutta jos häneltä aletaan kysellä jotain yksityiskohtaisempaa, niin se ei olekaan enää hänen heiniään. Hän on miettinyt vain suuria linjoja. Tällainen on mahdollista Asperger-persoonille ja muille erikoisemman aivorakenteen omaaville.
VastaaPoistaLinkola on kirjoittanut vähän ja huonolla koulutuspohjalla, mutta niin vain nousi omaksi yllätyksekseen guruksi. Linkolahan jätti yliopiston heti alkuun kesken, kun ei pystynyt istumaan paikallaan, ja kirmaisi luontoon lintuja rengastamaan.
Jotkut kohdat Linkolan tekstistä ovat lyyrisiä ja täynnä luonnon kunnioitusta. Asenne on oikea, mutta keinot todellakin vähintään kyseenalaiset.
Minusta ei ainakaan olisi siirtymään 60-luvulle. Olin mieheni mieliksi kaksi päivää mökillä. En tarennut mennä veteen - tietenkään - ja kärsin niin suihkun puutteesta ja muusta alkeellisuudesta, että huokaisin syvään helpotuksesta, kun pääsin takaisin mukavuuksien keskelle.
Tuo kuva, minkä loihdit kommentivastauksessasi - huh huh - hauskahan se on, elokuvassa katsottuna... Välillä voi pysäyttää katsomisen ja lämmittää mikrossa iltapalaa.
Niinpä - onhan luonnossa mukava välillä pistäytyä ja auton ikkunasta kiva katsella kun maisema vaihtuu.
PoistaVakavastihan sitä tietysti pitää kuunnella niitä jotka varoittavat että monimuotoisuus on vaarassa ja kun on, sen säilyttämiseksi pitää tehdä jotakin. Kulttuurin monimuotoisuuteen pitäisi osata suhtautua yhtä lailla arvostavasti.
Mutta sekin tulisi muistaa, että niin luonto kuin ihmisten kehittämä kulttuuri koko ajan muuttuvat, jotakin kuolee ja häviää, jotakin tulee uutta ja syntyy sellaista mitä ei osaa aavistaakaan.
Olen myös arvostellut jonkin Linkolan kirjan ja joutunut jopa ympäristöfilosofian opinnoissa tutustumaan hänen erikoiseen yksityisajatteluunsa. En juuri viitsi miettiä hänen ajattelunsa saamaa suosiota, jonka hyvä puoli on, että se konkretisoituu siinä missä entisten taistolaisten kaavailema sosialismikin. Linkola ajatteli selviytyvänsä kalastajana pelkällä hevosvoimalla, mutta saadakseen kalat ajoissa tukkuun hänen oli ostettava auto. Hän sanoi, ettei koskaan hanki väritelevisiota, mutta nähtyään värillisen luonto-ohjelman hän oli myyty mies. Siinä saatan olla Linkolan kanssa samaa mieltä, että lika lähtee raaputtamalla. Esko Valtaoja toteaa yhdessä kirjassaan lääketieteen kehityksen turmiollisuudesta, että pysyäkseen hengissä hän joutuu päivittäin pistämään itseensä insuliinia niin kuin Linkolakin. Linkola onkin luopunut ajatuksesta, että taudit tappaisivat tarpeeksi ihmisiä. Viimeisessä televisiohaastattelussa hän kertoi olevansa innokas kaunokirjallisuuden lukija. Tiedekirjoja hän väitti lukeneensa viimeksi joskus opintoaikoinaan. Kannatan humanismia elämisen oletusarvona. Jos joku halajaa nuotiolle syömään mätää kalaa, niin menköön.
VastaaPoistaKyösti, Hannu, Marjatta, Kalevi:
VastaaPoistaJo Kyöstin edellinen bloggaus pani miettimään noita dystopia-juttuja. Luulen että on ihan normaalia miettiä tulevaisuutta, kun on ihminen ja kykenee kulkemaan ajassa eteenpäin ja taaksepäin.
Kyöstin kritiikki oli hieno, se sai miettimään miten erilaisessa asennossa tapa kirjoittaa oli ennen. Muistan kyllä että Linkolasta käytiin pitkä keskustelu.
Kirjoitin omaan blogiin noita ajatuksia vähän enemmän, äsken, lukekaa vain! Mutta Hesarissa Leena Krohn puhui haastattelijalle vähän samaan suuntaan kuin mitä täällä blogissa on keskusteltu. Krohnin proosa on sympaattista.
Että siis näkyykö jossain käytännön sovelluksia vaihtoehtoisesta tiestä? Minusta sellaisia ei ole näköpiirissä. Kai Linkola puhuu kuitenkin vääjäämättömästä tiestä turmioon, jos mitään ei tehdä. Siis ilmastonmuutos jne.
Voisi kyllä ajatella että jos vaikka ihmiset perustaisivat kommuuneja ja kasvattaisivat ruokansa. Siinä olisi joku alku. Ja mitä sosialismiin tulee, niin ei kai sitä ole missään toteutettu. Mutta sillä ei päästä mihinkään, että kasvatus ja koulutus tästä maasta (ja maailmasta?) lopetetaan.
Minä olen lukenut Linkolan tuotantoa laajemmin kuin tuon yhden teoksen verran. Se oli ohjelmanjulistus, raju ja tyly. Myöhemmät teokset syventävät ja laajentavat kuvaa. Eivät ne toki toki peruslinjaa pehmennä: Linkola tuomitsee demokratian ja hyväksyy väkivallan luonnon pelastamiseksi.
VastaaPoistaTärkeää Linkolan ajatusten arvioinnin osalta on, ettei tilannearviota ja toimenpide-ehdotuksia niputeta yhteen. Tilannearvio kun on hyytävän vakuuttava, mutta ehdotetut toimenpiteet eivät. Näin siitä huolimatta, vaikkei ottaisi huomioon ehdotusten järkyttävävyyttä. Hulluinta on, jos toimenpiteiden torjuminen johtaa siihen, ettei esitettyä ongelmaa edes pohdita, vaan se torjutaan samalla puistatuksella kuin muukin.
Toivoisin kovasti, että joku osaisi asiallisesti perustellen osoittaa Linkolan olevan väärässä, tai edes liioittelevan. Sellaista en ole kuitenkaan nähnyt. Suurin osa ihmisistä vain torjuu ajatukset, koska ne ovat niin järkyttäviä, mutta ei vastaa loogisesti argumentoiden. Se huolestuttaa.
Pekka, niin minäkin olen lukenut niin paljon kuin olen saanut käsiini. Netissäkin niitä on joskus ollut, mutta en yhtään muista missä.
VastaaPoistaLinkola on hirveän looginen, kun se käy ongelmia läpi ja looginen ehkä myös ratkaisuissaan. Voi tietenkin olla että ilmastonmuutos tulee ensin. Nyt sanotaan että Syyrian sota alkoi ruokapulasta: aavikko etenee Pohjois-Afrikassa koko ajan. Sahara leviää kaiken aikaa.
Kun ei ole vettä niin ei ole mahdollista viljellä mitään. Meillä taas Nestle tahtoo ostaa Suomen vesivarat, jotka siis kuuluvat valtiolle/meille kaikille. Outoja juttuja on tekeillä.
Tuskin Linkolan kumoajia on hirveän monta.
Monipuolisista kommenteistanne saa asiasta sävykkäämmän kuvan Linkolan "asiasta" kuin tuosta aikanaan julkaistusta arvostelustani - kiitos ja pokkaus!
VastaaPoistaJonkinlainen punainen lanka tässä tuntuu olevan siinä, että ei yksilö eikä yhteiskunta aidosti (siis että muutos koskisi enemmistöä) pysty elämään yhteisön (globaalisti maapallon) reunan ulkopuolella, vaikka kuinka haluaisi. Joku yksilö ja joku pieni valtio (Suomi?) voi toki heittäytä absoluuttiseksi erakoksi tai rajansa sulkeneeksi kansallisvaltioksi, eräänlaiseksi yhteiskunta-bunkkeriksi, mutta enemmistön elämä on niin yhteistä sekä paikallisesti että globaalisti, että kipu syntyy tästä väistämättömästä yhteisyydestä.
Kyllä kai Suomi pystyisi (ja ehkä pystyykin) "tehostamaan" esim. energiankäytön täysin hiilivapaaksi ja syöttämään oman kansansa paikallisella sapuskalla jne, mutta se ei ratkaise koko pallon kohtaloa.
Pessimistisenä optimistana en ole lainkaan varma, että Linkola on oikeassa siinä että tuho on väistämätön jos demokratian ja hyvinvoinnin kohdejoukko edelleen laajenee. Enkä tiedä onko kukaan/monikaan yrittänyt laskea miten tuho väistetään - ilmastomuutoskin on vain yksi pointti koko ongelmassa. Tässä keskustelussa unohtuu esim.se geologien viesti, että meitä (jälkipolvia) kohtaa väistämättä jossain kohtaa uusi jääkausi.
Ihminen on kuitenkin lopulta fiksumpi kuin miltä näyttää.
Mutta, niin kuin olen aikaisemminkin sanonut, jos minun pitäisi valita että maapallon elämää loppuu 100 000 vuotta aikaisemmin demokratiana kuin 100 000 vuotta myöhemmin idyllin luonnontilassa (auringon sammuessa tai muun kosmologisen tapahtuman myötä), niin valitsen demokraattisen lopun.
Minä rekisteröin jatkuvasti myös sellaisia uutisia, joissa kerrotaan uusista keksinnöistä ihmiskunnan pelastamiseksi.
VastaaPoistaNyt on jo muun muassa mahdollista muuttaa suolavesi makeaksi, mutta se on kallista. Lääkkeissäkin keksitään alkuun vain hyvin kallis lääke, mutta kun on vähän aikaa ahkeroitu laboratorioissa, niin saamme markkinoille halvemman.
Geenimanipulaatiolla on pystytty ruokkimaan nälkäisiä.
Olen siis tässä asiassa Kyöstin linjoilla.
Tietenkin pitää tehdä työtä kestävän kehityksen puolesta, mutta synkkyyteen ei kannata vaipua.
Se, ettei synkkiä teorioita kumota, johtuu kai siitä, että on niin paljon muuttuvia tekijöitä, ettei kukaan pysty laatimaan selkeitä skenaarioita - jos on realisti ja pitää kiinni tutkijan etiikasta. Ne synkät teoriathan ovat vain hahmotelmia, joissa on unohdettu sattumanvaraisuus. Niiden laatijat vetävät mutkat suoraksi oman tarkoitusperänsä hyväksi. Se tarkoitusperä on varoittelu. Mutta kuinka moni meistä tarvitsee varoittelua?!
Linkolan ajatukset herättävät aina tunteita ja keskustelua, mikä on toki vain hyvä asia. Minuakin ne kovasti mietityttävät, vaikka ongelmat paljon tavallista ihmistä isompia ovatkin. Linkola on sivistysperheen lapsi, ja laajasti sivistynyt, mikä näkyy huolimatta hänen synkästä maailmankatsomuksestaan. Se näkyy siinäkin, miten komeasti hän kirjoittaa.
VastaaPoistaKyöstin valinta viimeisimmän kommenttinsa lopussa on helppo. Meistä lähes jokainen valitsisi samoin. Valinta saattaa olla kuitenkin paljon vaativampi: entä jos pitäisi valita maapallon korkeamman elämän loppu sadan vuoden päästä demokratiana tai 100 000 vuoden päästä ilman demokratiaa? Entä jos aikaa on 50 vuotta?
Ei kai meistä kukaan haluaisi luopua kaikesta siitä hyvästä mitä länsimainen demokratia on meille tuonut. Linkolan näkemyksen mukaan kyse ei olekaan siitä, sillä ne loppuvat joka tapauksessa kun ympäristön tuhoutuminen etenee. Hän siis haluaisi pelastaa edes elämän.
Kyösti on oikeassa siinä, että ilmastonmuutos on vain yksi osaongelma kokonaisuudesta. Ihmiskunnalla on paljon muitakin haasteita: saastuminen, monien raaka-aineiden väheneminen, ihmismäärän kasvu, maailmanlopun aseet, epäoikeudenmukaisuus ja mitä kaikkea. Ei siis ihme, että monen mieltä vetää pessimistiseksi.
Ilman toivoa olisi vaikea elää. Minäkin siis toivon, että Linkola olisi armottomasta loogisuudestaan huolimatta väärässä. Toivon, että joku yhtä armoton loogikko jopa osoittaisi tilanteen olevan paljon parempi kuin hän kirjoittaa. Maailman menoa kun katselee, on pienen ihmisen kuitenkin vaikea olla vakuuttumatta Linkolan johdonmukaisuudesta.
Jos tuhon ennustajat ovat loogisia ja vahvoja ja pelastuksen ennustajat heikkoja ja sattumanvaraisia, niin voisiko se johtua siitä, että tuhon ennustaminen on ikään kuin kollektiivinen liike (Rooman klubi, Ilmastopaneeli) kun taas kehitys (suuntaan jos toiseen) tapahtuu hajautetusti ja ikään kuin aina rimaa hipoen kun on pakko jotakin tehdä.
VastaaPoistaSikäli kuin muistan, jos Rooman klubin ennustukset olisivat totetuneet, me emme tässä sivistyneesti olisi vaihtamassa mielipiteitä maailman tilanteesta.
Ehkä nekin tuhon kuvat sitten vaikuttivat eri puolilla eri instituutioiden ja yrityksien toiminnassa, kukapa tietää.
Jos muistelen itse menneisyyttä: Perheemme osti pienen mökin Kymijoelta Torminvirran rannasta 60-luvun alussa. Joen vesi huononi koko ajan n. 70-luvun alkuun, jolloin joessa seistessään ei edes nilkkasyvyydestä näkynyt pohjaa.
2000-alussa Kymijoen vesi oli jo kirkasta kuin lähteessä (pohjassa siellä tietysti on edelleen kauheita aineita); mökin rannasta vedettiin syksyllä merilohta niin kuin halusi vaan vetää jne.
Muutos (parempaan) tapahtui n 20-vuodessa, jopa nopeammin ja se oli suuruudeltaan käsittämätön ja uskomaton.
Katsoin joku aika sitten ison ohjelman Kiinan ongelmista. Alku taisi olla siellä Three Gorges Damm, se on puistattavan hurjan kokoinen vesivoimaa sähköksi muuttava juttu. Ne joet olivat muuttuneet jonkinmoiseksi sisäjärveksi ja jo muuttaneet ilmastonkin.
VastaaPoistaSitten kuvia niistä vielä hurjemmista rakennusprojekteissa suurkaupungeissa. köyhien ihmisten pikkutalot jyrättiin pois.
JOS Kiina pystyy puhdistamaan ilmansa, lopettamaan hiilivoiman käytön, niin koko maailma voi jo paremmin. Kiinassa se voisi onnistua, koska se on niin puoluepoliittis-sotilaallinen järjestelmä. Ellei siellä taas joku kaiva esiin peninkulman saappaita ja muut tulevat perässä ja kaikki menee taas alkutekijöihin. Siis ne peninkulman saappaat meritoisivat uutta Suurta Harppausta ja hirveää määrää kaadereita selittämässä sen uuden Maon ajatuksia.
Pahus noita ideologioita!
Olin kyllä sen dokkarin nähtyäni hyvin hiljaa pitkään ja tunsin itseni tosipieneksi.
Olen lukenut pitkään Pekka Saurin teosta "Parempaa kuin seksi". Se on eräänlainen elämäkerta ja Suomen Vihreiden historian kuvaus, hauska ja monipuolinen teos. Siinä Sauri esittää, että optimismi on filosofiselta kannalta pessimismiä vankemmin perusteltu elämänkatsomus ja että on korkea aika irrottautua siitä asenteesta, että optimismi olisi sinisilmäistä herkkäuskoisuutta ja pessimismi loistavaa älyllisyyttä.
VastaaPoistaVahvistan Kyöstin kuvauksen Kymijoesta. Kävelen tämän upean joen rannalla päivittäin. Koko ikänsä paikkakunnalla asuneet muistelevat uineensa lapsena saastevaahdossa, josta sai ihottumaa. Nyt joesta johdetaan vesi Myllykosken maauimalaan, siellä kalastellaan ja melotaan. Vettä voisi varmaan juodakin.
Kiinassa pienikin joki on suuri, Suomessa suurikin pieni, mutta jokia ne yhtä kaikki - eikä samaan jokeen voi kahta kertaa astua, niin kuin antiikin viisaus sanoo.
VastaaPoistaLuulen että samanlaiset ratkaisut toimivat, ovat välttämättömiä ison ja pienen joen varrella - ja ne myös toteutuvat koska ihmisen elämän mahdollisuus riippuu siitä.
Marjatan viestiin kannattaa lisätä muistuma Kymijoesta. Veteen ei päästetty pelkästään kemikaaleja - jotka kuohuivat vaahtona ja joista osa kiinnittyi pohjaan tulevien sukupolvien riesaksi - vaan selluprosessissa syntyvä nollakuitu, joka nimenomaan esti pohjan näkymisen nilkan syyvyydestäkin. Joskus keväällä, kun vesi laski rannoilta, veden rajasta löysi isoja nollakuitupahveja, jotka todella olivat kuin haurasta pahvia. Jos verkon erehtyi 1960-70 luvuilla laskemaan virtakohtaan, sen sai aamulla vetää pelkkä kuitunaruna veneeseen. Nollakuitu ei irronnut huuhtelemalla, vaan nyppimällä verkon silmistä yksitellen - ja se oli todella paskamaista hommaa. Jotkut yrittivät pestä verkkojaan kaupungissa pyykinpesukoneissa tai painepesureilla.
Kauan sitten Kotkassa kiersi uutisia, että joku saksalainen firma halusi ostaa meren pohjaan suistoalueella kertyneet nollakuitumassat, koska niitä voisi edelleen hyödyntää.
Järki, itsesuojeluvaisto ja tekninen kehitys usein kulkevat samaan suuntaan.