Mitä se tietää kun se kaiken tietää?
Marraskuisen päivän kolea harmaus kaikkialla. Valo putoaa märkään maahan. Siitäkö johtuu
vakavuuteni? Synkkä ilme. Katoaako huumori katsoessani ulos ikkunasta? Eikö mikään
naurata?
Ehkä.
Kenties. Voi olla.
Ollakseni
totinen, kirjoitan mediasta ja kansasta.
Veikko
Vennamo pyöräytti poliittiseen kielenkäyttöön lentäviä
lausahduksia, joihin törmää yhä ja joiden kansanomaista viisautta
ei parane pilkata.
Kyllä
kansa tietää, Vennamo piruili, varsinkin se unohdettu kansa.
Rötösherrat punastelivat ja pelin politiikkaa harrastaneet vanhojen
puolueiden johtajat saivat kylmää kyytiä talonpojan tappolinjastaan.
Mutta
tarkoittiko Vennamo, että kansa tiesi äänestää SMP:tä vai sitä
että unohdettu kansa tietää enemmän ja paremmin kuin virkaherrat
ja asiantuntijat?
Ehkä
molempia. Tänään kukaan poliitikko ei uskalla sanoa, vaikka kuinka
kiukuttaisi, että kansa äänesti vaaleissa väärin. Kansan
vaaleissa ilmaisema mielipide on aina oikea, koska kansalla on
ehdoton oikeus olla mitä mieltä tahansa.
Mutta
tietääkö kansa enemmän kuin asiantuntijat, virkamiehet, tutkijat?
Miten
se olisi mahdollista?
Joskus
tuntuu, että mielipiteen vapaus, oikeus sanoa julki mitä mieleen
tulee, sotketaan epäluuloiseen ajatukseen ettei mistään asiasta
tai prosessista voi olla olemassa oikeaa, ilmiselvää totuutta. Kun
maailma näyttää tolkuttoman monimutkaiselta, on kiusaus ajatella
että koska kaikki on (tai näyttää olevan) suhteellista, ei mikään
ole totta eikä mikään asia perustellumpaa kuin toinen.
Epätäydellinen
maailma näyttää suhteettomalta ja kaoottiselta. Tulevaisuutta on yhtä vaikea ennustaa kuin ensi vuoden säätä - sataa tai paistaa, tuulee tai tyyntyy, paleltaa tai hiostaa.
Mutta
kyllä omena edelleen putoaa omenapuun alla istuvan päähän eikä
lennä itsekseen taivaalle.
Monissa
yhteiskunnallisissa ja monimutkaisissa asioissa ”totuutta” voi
lähestyä vain tilastollisena suureena. Todennäköisyyksien ja
mittakaavojen hahmottaminen on vaikeaa. Kenelle tahansa. Siksi
suhteellisuudentajua pitäisi vaalia, opettaa ja opetella.
Tietäminen
ja luuleminen ovat joskus lähempänä toisiaan kuin luulemmekaan,
tiedämme.
Yrjö
Ahmavaara sanoi teoksessaan Informaatio, että huhujen leviämisen
ehtona on, että huhuun uskotaan vaikkei sitä tiedetä todeksi. Vain
sellainen huhu leviää mihin uskotaan, mikä sopii vallitsevaan
ajatteluilmastoon.
Huhuistaan
yhteiskunta tunnetaan, Ahmavaara kiteytti.
Silloin
kun myös asiantuntijat ovat jostakin asiasta (oikeastaan sen
todennäköisyydestä) eri mieltä, luulemiselle, huhuille ja
epätiedolle avautuu markkinarako, joka täyttyy aina ja väistämättä.
Jos tietoa puuttuu, luulo tulee tilalle.
Kyllä
kansa esimerkiksi tietää, että Talvivaarassa rötösherrat
sontivat jokeen ja virkamiehet juonivat unohdetun kansan selän
takana.
Helsingin
Sanomat yritti tosin viime sunnuntaina opettaa suhteellisuudentajua
kertomalla, että Talvivaaran kaivos työllistää suunnilleen yhtä
paljon kuin koko Kainuun matkailuala tai että Talvivaaran arvioidaan
tuovan kainuulaisille riihikuivaa rahaa pitkän päälle noin 2,5
miljardia euroa, mutta sellaiselle suhteellisuudentajulle ei juuri
nyt ole kysyntää.
Kansan
on vaikeaa hyväksyä ettei ilmaisia lounaita ole. On helpompi uskoa
pahan mahdollisuuteen kuin erotella tiedon ja epätiedon tulvasta
mahdollinen hyvä.
Avaruustutkija
ja professori Esko Valtaoja syytti Ylen ohjelmassa mediaa ja nettiä
hysterian lietsomisesta.
"Se
kohu, jota on aikaisemmin nähty ydinvoimaloiden ja ydinenergian
yhteydessä on nyt siirtynyt Talvivaaraan. Tapahtuipa mitä tahansa
niin se on Talvivaaran vika ja median kautta myös paikallisten
mielestä. Jos kalamies ei saa enää saalista, niin se on
Talvivaaran syy", Valtaoja sanoi.
Valtaojan
mielestä nykyihmiset (pitäisikö sanoa "kansa") ei lue
mediaa saadakseen tietoa vaan etsiäkseen faktoja jotka tukevat
ihmisten omia ennakkoluuloja. Luulemista ruokitaan tiedon
sirpaleilla.
Sosiaalista
mediaa Valtaoja piti hysterian
tyyssijana: "Sieltä
löytyy joukkohysteriaa ja samanhenkisiä ihmisiä, jos emme luota
parhaisiin asiantuntijoihin, niin silloin emme luota mihinkään.
Kohta siellä on joku avaruudesta tullut Alien tuhoamassa Suomea
Talvivaaran kautta. Sosiaalisessa mediassa on hyvätkin puolensa,
mutta siellä faktan poikanen voi paisua järjettömään
kokonaisuuteen, jolla ei ole mitään tekemistä todellisuuden
kanssa.
"
Valtaoja
kyseenalaisti Vennamon viisauden. Jospa kansa ei tiedäkään mitä
maailmassa tapahtuu.
Toisaalta,
olisiko niin että kiihtynyt professori harppaa vahingossa kuvitelmien mustaan
aukkoon. Syyn ja seurauksen havaitseminen edellyttää rauhallista
tuumailua. Sen huomaamista että sosiaalinen media imee aineistonsa
valtamediasta, suurista sanomalehdistä, Yleltä ja MTV3:lta.
Ei
epätieto tyhjästä synny, ei se idä rutikuivassa maassa.
Sosiaalista
mediaa moittivat älypäät ajattelevat, että tyhmät mielipiteet
kannattaisi jättää sanomatta julki. He ajattelevat, että kun
tyhmyyttä julkistetaan riittävästi, se tarttuu kuin flunssa ja
fiksutkin muuttuvat tyhmiksi.
Tämä
saattaa olla näköharha. Sillä kyllä kai tyhmyys (jos tätä sanaa
nyt uskaltaa käyttää) tai tietämättömyys on ennenkin
vaikuttanut yksilöiden ja yksilöistä muodostuvien joukkojen
käyttäytymiseen, vaikka sitä ei olekaan huudettu ulos maailmalle?
Se
että netti paljastaa mitä kansa lopulta tietää, ei kai muuta
maailmaa?
Kun sitten ilmi käy, että ihmiset ajattelevat enemmän tunteilla kuin
järjellä, ei pidä yllättyä. Ei edes avaruustieteilijän. Ja
ainahan on sanottu, että joukossa tyhmyys tiivistyy.
Mutta
sittenkin. Olen Valtaojan kanssa samaa mieltä ja yhtä huolestunut,
jos valtamediat levittävät huhuja ja hälyä. Varsinkin siitä
huolestuu jos on ilmeistä, etteivät kansalaiset osaa lukea mediaa,
eivät erota hälyä oikeasta tiedosta eikä päinvastoin.
Mauno
Koivisto vertasi aikanaan toimittajia sopuleihin, jotka kipittävät
aina samaan suuntaan, mutta se taisi olla luonnontieteellisesti huono
vertaus eikä kunnioittanut sopuleita. Toimittajista en tiedä.
Parempi
on verrata kansaa ja toimittajia silakka- tai lintuparveen.
Silakka-
ja lintuparvet tekevät äkkiliikkeitä kuin yhdestä käskystä
vaikka johtaja puuttuu. Jokainen yksilö tarkkailee naapuriaan. Kun
naapuri muuttaa suuntaa, vieruskaverikin muuttaa. Kun parven reunalla
joku pelästyy ja tekee väistöliikkeen, naapuri tekee samoin ja naapurin naapuri ja
hetkessä koko parvii muuttaa suuntaansa. Usein hälytys on väärä,
mutta se ei haittaa. Hyöty henkiinjäämisestä on suurempaa kuin
äkkiliikkeiden "järjetön" koreografia.
Kun
tiedonvälitys nopeutuu, kun kaikki tapahtuu on-line, nyt ja nyt, sekä media
että median käyttäjät ovat kuin silakkaparvi, jonka hermostunut
koreografia sykkii kuviteltuja ja todellisia vaaroja väistellessä.
Ei ole aikaa miettiä mikä on totta ja mikä kuviteltua, ei ole
aikaa miettiä kannattaako jatkaa eteenpäin niin kuin mitään ei
olisi tapahtunut. Koko ajan pitää tarkkailla mitä vieressä
tehdään, onko parvi vaarassa, täytyy pelätä ja väistää, muuttaa
suuntaa, pintaa kohti, pohjaa päin, ylös, alas, sivulle, pakoon
pahaa maailmaa.
Informaatioparvessa
tiedon synnyttäjän, toimittajan, levittäjän ja lukijan roolit
sulautuvat toisikseen. Pahinta on, että poliittiset toimijat poukkoilevat samassa parvessa yhtä säikkyinä.
Sillä:
silakka on silakka vaikka sen voissa paistaisi.
Mitä
enemmän tietoa kerrotaan, ja mitä nopeammin tieto syntyy ja leviää,
sitä vajavaisemmin yksilö pystyy suhteuttamaan tietojen merkityksen
elämänsä ja maailmansa kokonaisuuteen. Kun järki ei auta, kun se
ei ehdi mukaan, on helpompi seurata mihin naapuri parvessa menee; kun
se väistää, minäkin väistän vaikka en tiedä miksi.
Vaistomaisesti
Varmuuden
vuoksi.
Sivilisaatio ja luonto. Ristiriita? Kyösti Salovaara 2012
Huomaan sinun taas keränneen hyvät näkökulmat yhteen. Lukiessani kirjoitustasi mietin, voitaisiinko tapa suhtautua kansaan jakaa kolmeen ryhmään: elitistit - demokratistit - populistit.
VastaaPoista"Se että netti [sosiaalinen media] paljastaa mitä kansa lopulta tietää, ei kai muuta maailmaa?" Tästä olisin voinut toivoa enemmän kirjoituksessasi. Eivätkö jotkin virheelliset käsitykset (meemit?) otollisissa olosuhteissa todella kumuloidu sosiaalisessa mediassa ja muutu lumipalloefektin vaikutuksesta laajalle levinneiksi faktoiksi, jos kriittistä silmää ei ole riittävästi mukana? Ja vajavainen medialukutaito on omiaan lisäämään tätä vaikutusta? (Mietin myös, kirjoitatko lopetusjakso vertauksesi silakka- ja lintuparveen elitistin, demokratistin vai populistin roolin valinneena - vai riippumattoman tarkkailijan.)
(Oli jälleen tarkoitus kirjoittaa vain lyhyesti, mutta vielä tämä lisäheitoksi:) Rousseauko sanoi, että kansa on se kansanosa, joka ei tiedä mitä se tahtoo? Tuota elitististä ajatusperinnettä (Hegel - Marx) seuraten kansandemokratioissa otettiin (siirtymäajaksi, jonka kuluessa kansa valistetaan tietoiseksi) käyttöön valistuneeksi diktatuuriksi tarkoitettu järjestelmä, jonka reaalitodellisuus tosin jäi valitettavan kauas ihanteesta. Niinhän se meni?
Hemmetti, sinä luet liian tarkasti mitä kirjoitin (siis luet ihan oikein). Tuo oli huono ja huonosti muotoiltu lause. Yritin kai sanoa että ilman sosiaalisen median ja median ylipäänsä levittämää "tyhmyyttä" ja ennakkoluuloja, kansalaiset (kansa) on pystynyt kohtalokkaisiin tekoihin.
PoistaMielessäni oli esimerkkinä Saksan kansa - olin aikonut siteerata Antony Beeverin jättikirjaa Toinen maailmansota, jonka johdannossa (muuta en ole vielä ehtinyt lukea) Beevor kolisuttaa luutuneita historiankäsityksiä ja lukee "kansan" syyksi monet ne asiat jotka yksioikoisesti yleensä lasketaan pelkästään Hitlerin piikkiin. Esimerkiksi juutalaisten tuhoaminen ei tullut ylhäältäpäin vaan alhaalta natsipuolueesta.
Jos netissä alkaisi levitä ja saada tuulta siipien alle jotakin samanlaista kuin Saksassa (tai Euroopassa ylipäänsä) 20-30 luvuilla, niin milläköhän tiedostuskonsteilla sitä lopulta vastutettaisiin? (Tuossa romaanikokelussani '2112' yritän kuvailla eräänlaisen "vahingossa" liukumisen totalitaariseen yhteiskuntaan.)
Toinenkin kysymyksesi asettaa minut "ikävästi" seinää vasten. Tietysti haluaisi olla demokratisti mutta saattaa sitten kirjoittaa elitistin ylimielisyydellä.
Huh!
Kommenttikysymykseni oli siis mahdollisesti paikallaan tarjotessaan paikan tarkennuksellesi. Juuri tarkentamaasi tyyliin ajattelin kysymystä kirjoittaessani.
PoistaKreikan tämänhetkisestä tilanteesta on taidettu kirjoittaa aika paljon verraten tilannetta Weimarin Saksan talouskurimukseen. Silmittömäksi pahimmillaan yltyvä maahanmuuttajaviha esimerkkinä.
Sitten vielä: Onko elitisti välttämättä aina ylimielisyyttä? (Esimerkiksi joku yhteiskuntatieteilijäkokelas on melkoisen avuton tapaus, jos hän ei mitenkään kykene näkemään aluettaan arkikokemusta laajemmasta/korkeammasta näkökulmasta.) Saattaahan populismikin olla silkkaa välinpitämättömyyttä (yhdistettynä esim. kunnianhimoon)? Ja demokratismi silkkaa sinisilmäistä idealismia, jota reaali-ihmiset voivat käyttää sumeilematta hyväkseen?
(Lisäsin parin minuutin takaiseen kommenttini vielä yhden virkkeen, joten tuon aiemman kommenttini jäänteet voinee poistaa kokonaan.)
Oikeastaan, jos olen riittävän itsekriittinen, minussa on kaikkea kolmea, aiheesta ja mielentilasta riippuen myös annos populistia.
PoistaLuulen että kaikissa ihmisissä on vähintään tippa kutakin.
Joskus se on hyvä juttu, toisinaan ei. Sekin olisi hyvä, jos esimerkiksi kirjoittaessaan tajuisi milloin tahtomattaan antaa tunteille vallan ja syöksyy pelkkään populismiin.
Näitä kolmijakoja tietysti on muitakin millä elämänasennetta voi kuvittaa. Esmerkiksi romantikko, realisti, pragmaatikko - vai pitäisi pragmaatikon paikalla lukea kyynikko?
Aikanaan, kauan sitten kun teimme erittäin vaikeaa ohjelmistoa ja se lopulta onnistui hyvin ja meitä oli kolme pääsuunnittelijaa tiimissä, minä päättelin jälkeenpäin että homma onnistui niin hyvin, koska kolme erilaista ihmistä täydensi toisiaan: yksi oli idealisti, yksi realisti ja yksi pragmaatikko.
"Kuka teistä synnitön on, heittäköön..." Esimerkiksi minä olen yrittänyt ((melkein) turhaan) houkutella asiakkaita blogiini populistisin keinoin ja yhtä lailla pyrkinyt häätämään heitä pois elitismein.
PoistaSaattaisiko pragmaatikko erota romantikosta ja realistista myös siinä suhteessa, että hän on käynyt ammattikoulun, kun kaksi muuta ovat opiskelleet pitemmälle ja pilanneet toimintakykynsä teorioita lukemalla...
Kaivosteollisuuden ympäristöön sopeutuminen taitaa tapahtua samalla kaavalla kuin aikoinaan metsäteollisuuden mutta paljon nopeammin. Mediajulkisuus pitää siitä huolen. Kaivokset eivät mihinkään katoa. Ihmiset eli yhteiskunta haluaa ja myös ottaa niiden talaloudellisen hyödyn.
VastaaPoistaKaivospaikkakuntien asukkaat saattavat sopeutuakin muutoksiin. Ei Kotkassakaan sellutehtaasta lähtevää "rahan hajua" tai ala-arvoisen kelvotonta juomavettäkään huomannut 50-luvulla kuin kaupunkiin vierailille tullut maalaisserkku. Kotkalaisille ne liittyivät työhön ja toimeentuiloon ja taisivat tuntua enemmänkin tutilta ja turvallisilta.
Hyvä rinnastus! Muistan Kymijoen joskus 1970 luvun taitteessa, jolloin rantaveteen astuessaan ei samean ("selluloosapitoisen", siis nollakuitua sisältävän) veden läpi nähnyt edes varpaitaan.
PoistaKun sitten teollisuutta pakotettiin puhdistamaan jätevesiään, ja nimenomaan kun tekniikka kehittyi ja kun nollakuidun laskeminen veteen muuttui tuhlaukseksi, Kymijoki puhdistui parissakymmenessä vuodessa lähteen kirkkaaksi (vaikka toki osa myrkyistä on edelleen pohjasedimenteissä).
Jos siis haluaisi etsiä syntipukkia Kymijoen pilaamiseen silloin, niin lopulta päädytään Hans Gutzeitiin. Olisi pysynyt Norjassa, joku voi huudahtaa. Mutta jos hän ja muut teollisuusmiehet olisivat pysyneet Norjassa tai Venäjällä jne, oltaisiinko me tässä nykyisen hyvinvointivaltion lempeässä sylissä pohtimassa näitä kysymyksiä?