Maailma muuttuu – vai?
Isänpäivän
tietämillä sattui silmiin kirjahyllystäni pehmeäkantinen Pidot
Tornissa. Poimin sen ja ryhdyin selailemaan.
Se
oli virhe.
Haikeus
valtasi mielen. Siihin melkein läkähtyi.
Yrjö
Kivimiehen toimittama legendaarinen keskustelukirja ilmestyi
Gummeruksen kustantamana vuonna 1938. Joukko intellektuelleja
kokoontui kevään 1937 aikana keskustelemaan hotelli Torniin
kulttuurista ja Suomesta. Kirjassa keskustelijat esiintyvät
nimimerkeillä. Kivimies on ”Konservatiivi”.
Haikeus
tuli siitä, että isäni Osmo Salovaara (1914-91) on nimiöinyt
kirjan vuonna 1941. Ostiko hän sen Välirauhan aikana
alennusmyynnistä? En tiedä, enkä sitä milloin hän luki teosta.
Tuskinpa vielä jatkosodan ensimmäisenä syksynä.
Ehkä
hän luki kirjaa asemasotavaiheessa. Korsussa jossain päin Karjalaa.
Alleviivasi hennosti muutaman kohdan. Merkkasi marginaaliin
kysymysmerkin, niin kuin tähän luettuaan ”Dosentin” (Martti
Haavio) ylimielisen oikeistolaisen mielipiteen: ”Industrialismin
syntyminen oli tavaton alennus. Syntyi jätkä ja hampuusi sekä
vihdoin punakaartilainen.”
Pidot
Tornissa -kirjan johdannosta isäni panee merkille, ja jälleen
kysymysmerkillä korostaen, kirjan toimittajan kahvilakulttuurin
ylistyksen: ”Kahviloista ja ravintoloista puhutaan taiteen
yhteydessä suotta pahaa: ei ymmärretä hedelmällisen
joutilaisuuden, hedelmällisen lörpöttelyn suunnatonta merkitystä.”
Haikeus
ei hälvene kun katselen hyllystä poimimiani kirjoja, joita isäni
nuorena kirjapainotyöläisenä osti 30-luvun lopulla ja sotien
taitteessa.
Asettelen
ne komeaan pinoon: Olavi Paavolaisen teokset Kolmannen valtakunnan
vieraana ja Risti ja hakaristi, Lauri Viljasen Taisteleva humanismi,
T. Vaaskiven Vaistojen kapina ja Huomispäivän varjo, Karl Marxin
Vallankaappaus Ranskassa 1851, Eino Kailaan Persoonallisuus, Yrjö
Jylhän runosuomennos ”Hallitse Britannia!” ja Raoul Palmgrenin
Vallankumous ja vastavallankumous Saksassa.
Hyllyssäni
tai varastossa on myös Jack Londonin ja Upton Sinclairin
yhteiskuntaromaaneja sekä Olavi Paavolaisen Suursiivous vaikka ne eivät nyt osu silmään. John Dos Passosin kiihkeänmodernin New
York -romaanin Suurkaupungin kasvot (Manhattan Transfer) isä näyttää
ostaneen heti sen ilmestyttyä sodan jälkeen.
Kun
joskus ihmettelin isälle hänen ostamiaan marxilaisia kirjoja, hän
vähätteli asiaa ja sanoi ostaneensa ne kannatusmielessä
kotkalaiselta kaveriltaan Aimo Rikalta, joka vaikutti Akateemisessa Sosialistiseurassa. Rikasta tuli kommunistipuolueen vaikuttajahahmo,
ainakin joksikin aikaa. Isästäni tuli demarilehteä kustantavan
Eteenpäin Oy:n toimitusjohtaja.
Karl
Marxin Vallankaappausta eli Louis Bonaparten 18. päivää
Brumairekuussa olen lainaillut jutuissani eri yhteyksissä luvattoman
monta kertaa, esimerkiksi juuri ilmestyneessä Filmihullussa (nro. 5)
jossa kirjoitan Sam Peckinpahin elokuvasta Rautaristi. Hassua kyllä,
viime viikolla katsomassani Ben Affleckin filmissä Argo
hollywoodilaiset elokuvatuottajat pelleilevät samalla Marxin toteamuksella, jota olen tavannut lainata. Sitä ei pääse pakoon, niin kuin ei haikeuttakaan.
Kertauksena,
näin se menee, näin Karl Marx vuonna 1852 aloitti kirjansa:
”Hegel
huomauttaa jossakin, että maailmanhistorian kaikki suuret tapahtumat
ja henkilöt esiintyvät ikään kuin kahdesti. Hän on unohtanut
lisätä: yhden kerran murhenäytelmässä, toisen kerran farssissa.”
Yrjö
Kivimies totesi, että Pidot Tornissa oli kansainvälisestikin
ainutlaatuinen tapaus. Ehkä se oli. On yhä. ”Viehättävimpiä
ihmishengen toimintoja on epäilemättä keskustelu”, Kivimies
sanoi kirjan ensimmäisessä lauseessa.
Tornin
keskustelijat olivat parasta suomalaista älymystöä, nuorehkoja
mutta eivät lapsia. Kokeneita kirjoittajia, väittelijöitä, ajan
hengen näkijöitä ja kriitikoita.
Tornin
palavereihin osallistuivat Kivimiehen lisäksi Olavi Paavolainen,
Matti Kurjensaari, Helvi Hämäläinen, Kaarlo Marjanen, Martti
Haavio, Lauri Viljanen, Tatu Vaaskivi, Esko
Aaltonen, Kustaa Vilkuna, Jussi Teljo, Urho Kekkonen, Sakari Pälsi,
Niilo Mäki, Lauri Hakulinen ja Elsa Enäjärvi-Haavio.
Keskusteltiin
ajankohtaisista aiheista, suurista kysymyksistä, välillä kipakasti
ja toisinaan lörpötellen, ylimielisesti ja rahvasta ylhäältä
katsoen. Saksan voiman pelottava läheisyys tulee hyvin esille.
Keskustelukirjan
teemat eivät vanhene. Palaverien otsikot olivat korkealentoisia:
Suomalaisen kansanluonteen myytti, Kulttuurimme kompassineula,
Taaksepäinkatsova kulttuuri, Kirjallisuutta ja kirjallisuutta,
Henkien taistelu.
Ajat
ovat nyt toiset, kulttuuri toisenlaista, Suomi uudenlainen.
Vai
onko?
"Suomalainen
sivistys on todella taaksepäin katsovaa sivistystä", Pidot
Tornissa -kirjan "Kriitikko" (Kaarlo Marjanen) sanoo.
"Jonkinlainen kulttuurioptimismi puuttuu siitä. Kaikkea
katsotaan taaksepäin ja vetäydytään – niinkuin saksalaiset –
luonnon voiman pyhille lähteille. Mitään eteenpäin suuntaavaa
rohkeata ajatusta ei tahdo löytää. Kaikkialla puhutaan näistä
kansallista arvoista ja välitetään vähät siitä, voiko Suomi
myöskin sellaisilla aloilla, jotka todella ovat kansainvälisiä,
puoltaa paikkaansa tai nimeänsä."
Mikä
Suomessa muuttuu kun mikään ei muutu?
Kun
Kivimies ja kumppanit kokoontuivat Tornissa, ei ollut televisiota,
kännyköitä, sähköpostia eikä nettiä. Yleisradio lähetti
ohjelmaa yhdellä kanavalla, mutta ei edes koko vuorokautta.
Sanomalehdissä keskustelua todennäköisesti käytiin.
Pikkukaupungeissakin lehtiä ilmestyi.
Miten
on keskustelun laita vuonna 2012?
Loukkaantuuko
joku jos väitän, että keskustelu on olematonta ja pinnallista?
Siitä huolimatta että eetteri on täynnä radio-ohjelmia ja
internet tulvillaan tavallisten ihmisten ääniä.
Mutta
keskusteleeko netissä joku ihan oikeasti? Vai pulputtaako siellä
(siis täällä) kaksi miljoonaa monologia toisistaan välittämättä?
Ennen oli Esson baari missä ennakkoluulot pääsivät kahvipöydässä
ääneen, nyt on netti jossa virtuaalibaareja lukemattomasti. Virkeää lörpöttelyä kyllä, ajatusta... mutta yhteinen kuulijakunta on
kadonnut. Kun tykätään kaverista, ei tarvitse välittää muista.
Vieras on vielä vieraampi kuin ennen. Prosessikonsultti sanoisi:
siilossa, siilossa!
Oikeastaan ihmettelen, että missä keskusteleva älymystö luuraa.
Oikeastaan ihmettelen, että missä keskusteleva älymystö luuraa.
Sanomalehdet
eivät keskustele keskenään ja kuinka voisivat kun niitä on
paikkakunnalla enintään yksi. Yksi ääni, yksi mieli. Pahinta
lienee että suuret maakuntalehdet levittävät loimensa yhdeksi
mediamatoksi; sama juttu, tai saman kirjoittajan juttu samasta
aiheesta ilmestyy monessa lehdessä. Se on halpahintaista
journalismia.
Väyliä
ja kanavia piisaa, mutta silti puhe on pinnallista ja ohikiitävää,
kuin saipuakuplia taivahalla.
Vai
siitäkö se johtuukin? Kanavien ja mahdollisuuksien runsaudesta.
Kuinka
moni pääsekään kuvaruutuun ääliömäisissä tosi-tv-ohjelmissa?
Miksi? Miten niille voidaan uhrata niin runsaasti lähetystunteja?
Enää ei puutu kuin koko illan kestävä tosi-tv-ohjelma missä
seurataan illasta toiseen jotakin perhettä, joka katsoo televisiosta
tulevia tosi-tv-ohjelmia ja keskustelee niistä "syvällisesti".
Harppaus
Tornin pidoista BB-talon kemuihin pelottaa.
Ja säälittää.
Ja säälittää.
Kaupalliset
radiokanavat pullistelevat höpönhöpöä. On naurettavaa, että
valtiovalta edellyttää radioasemilta puhetta levyjen väliin. Ketä
hölynpöly rakentaa?
Kuuntelen
joskus Ylen puheohjelmia. Ykkösaamu on parhaasta päästä, mutta
kovin hentoa on senkin älyllisyys. Aristoteleen kantapää kävisi
fiksusta ohjelmasta, mutta tätimäisyys pilaa kaiken. Vieläkö
meitä oikein pitää holhota? Konformistinen tätimäisyys sitä paitsi pilaa kaikki mediat.
Miksi
älypuheelle ei anneta enemmän tilaa kun eetterin aikaa kuitenkin on
käytettävissä tuhottoman paljon? On katsojan ja kuuntelijan
pilkkaa kun tiistaiaamuisin Ylen aamu-tv:ssä Sakari Kilpeläisen
Jälkipörssin talousviisaiden pitää varttitunnissa "analysoida" taloustapahtumia. Siinä ajassa ei haloota
ehdi sanoa. Terävän toimittajan ja tietävien vieraiden viisaus
hukataan.
Seurasin
viime lauantaina Erkki Tuomiojan haastattelua Ylen Ykkösaamussa
telkkarin puolella. Ohjelma kestää noin 40 minuuttia ja tapana on,
että siinä hypähdellään asiasta toiseen, niin ettei mihinkään tarvitse syventyä kunnolla. Jos kymmentä asiaa käsitellään, yhdelle
asialle jää neljä minuuttia.
Mission
impossible: Olepa neljässä minuutissa syvällinen, informatiivinen!
Toimittajan
ja taustatiimin kannalta tämä tekniikka on vaivatonta. Riittää
kun tietää vähän sieltä sun täältä, mutta ei paljoa juuri
mistään. Viime lauantaina sekä Tuomioja että haastattelija olivat
autuaan tietämättömiä mitä Saksassa tapahtuu. Sinne rakennetaan
lisää hiilivoimaa. Puhdas ilma karkaa kauas. Mutta oli siis
kätevämpää moittia yhdessä suin Yhdysvaltoja.
Ironia
vuonna 2012: kun tietoa olisi käytettävissä ylettömän paljon,
sitä hyödynnetään mahdollisimman vähän, vain pinnalta ja näön
vuoksi.
Sulla Kyösti on pitkät ja poukkoilevat blogit mutta keskustelusta. Pellossa on kahvila ja Shellin baari nimeltä Joppari siinä Mäntyrannan patsaan vieressä. Pysähdyn siinä paluumatkalla 4-5 kertaa vuodessa aamupäivällä. Se kun on Muonion mökiltä lähdettäessä ensimmäinen sopiva kahvi-/pissapaikka. Melekein aina siellä on ukkokööri turisemassa. Enimmäkseen eläkeikäisiä. Epäilen ettei kukaan heistä ole internettiä nähnytkään.
VastaaPoistaMiekkoset parantavat ahkerasti ja äänekkäästi maailmaa. Varsinkin mielipiteet vihreiden politiikasta ovat jääneet mieleen. Aika alatyylisiä. Kahvin ja viinerin ohessa saa päivityksen maalaisäijien sielunmaisemaan. Hetkeksi se panee aina ajattelemaan mutta ei parane tuomita.
Joo, poukkoilee. Vähän tajunnanvirtaa, kai.
PoistaTarkoitin että Esson baarin henki on siirtynyt nettiin, en sitä että Esson baarin tyypit. Ne taitaa nykyään istua Teboililla.
Oliskin hienoa olla ollut tuolla Tornissa kärpäsenä katossa!
VastaaPoistaSuomi on jotenkin kunnostautunut noiden turhien julkkisten nostamisessa otsikoihin. Kun muu maailma on unohtanut Big Brotherit jo vuosia sitten, sama sarja näyttäisi ainakin lehtiotsikoiden ja sen synnyttämien uusien 'julkkisten' lukumäärän mukaan porskuttavan mukavasti eteenpäin Suomessa.
älypuhetta ja älykästä dialogia olisi mukava kuunnella tai edes siitä lukea jossain. Vinkatkaapa jostain hyvästä suomalaisesta ajankohtaisohjelmasta tai kolumnista? Vai onko älyn aika mennyt ohi?
Eino.S.Repo Toiset pidot Tornissa Gummerus 1954
VastaaPoistaErno Paasilinna Pidot Aulangolla Karisto 1963
Kiitos täydennyksestä. K
Poista