Pieniä kulttuuritekoja
Kun
ulkona sataa räntää ja on marraskuu, kun menee ulos ja kengät
kastuvat, kun ajaa maaseudulle ja näkee kynnöspeltojen mustat vaot,
kun punatulkku istuu vaitonaisena pensasaidassa – kun palaa sisälle
kasteltuaan kengät, ajettuaan kynnöspeltojen ohi ja nähtyään
yksinäisen punatulkun, alkaa miettiä pieniä ajatuksia ihmisen
arkipäivästä.
Sellaisena
päivänä ei halua kuunnella tekopirteitä iskelmiä eikä katsoa
amerikkalaista saippuasarjaa – ei kyllä muinakaan päivinä –
eikä lukea realistista suomalaista nykyromaania. Maisemassa on riittävästi maagista realismia.
Sellaisena
päivänä kuuntelee mieluummin kevyttä klassista musiikkia
Rondolta, sytyttää kuistille pari kynttilää ja lämmittää
glögiä jos on sellainen päivä, että glögiä sopii juoda.
Sellaisena
päivänä lukee Pekka Parkkisen kirjoittaman
runon:
huvikseni
käyn joskus
asemalla
katsomassa
junia
(Pekka
Parkkinen: Tuulia heiluttava puu. W+G, 1973.)
Runo,
auto, pelto, kyntäminen, glögi, iskelmä, kengät, kynttilä,
Rondo, juna, asema – merkkejä kulttuurista.
Joku,
ellei ihan T.S. Eliot, sanoi että kulttuuri on tapoja.
Tässä
mielessä sivistys ja sivilisaatio ovat kulttuurin synonyymejä.
Ihmisen tapojen galleriaa. Mutta myös rakennukset ja rakennusten
väliset tiet ja kadut ovat osa ihmisen tapoja. Joskus kulttuurilla
tarkoitetaan vain taidetta ja taideteoksia, mutta mitä muuta ne ovat
kuin kuvauksia ihmisten tavoista, tavasta elää rakennetussa
ympäristössä?
Toki
luonnossakin saa elää, mutta ilman ihmistä luonto on kulttuurin
ulkopuolella, epäkulttuuria.
Koivu
ei ole kulttuuria, mutta kylän läpi vievän raitin varteen istutettu
koivukuja on kulttuuria. Talitiainen ei ole kultuuria, mutta
talitiaiselle rakennettu linnunpönttö on.
Talitiaisilla
on omia tapojaan, mutta niitä ei sanota kulttuuriksi. Talitiainen ei
mene, niin kuin Pekka Parkkinen menee, huvikseen katselemaan junia.
Talitiainen hommailee kaikenlaista mutta tuskin mitään huvikseen,
sillä huvitteluun sillä ei ole aikaa.
Ihminen
taas tekee huvikseen enemmän kuin hyödykseen.
Viime
lauantaina huomasin, että Prisman pakastealtaassa oli saunavihtoja.
Sauna kuuluu suomalaiseen kulttuuriin, mutta aika harvoin löytää kaupasta vihtoja. Nyt löytyi. Kummallista että olen enemmän idässä kuin lännessä oppinut puhumaan vihdasta enkä vastasta.
Luultavasti
monet suomalaiset ovat lopettaneet vihdan käytön. Löylyssä siitä irtoaa lehtiä ja sauna pitää siivota. Kukapa huvikseen siivoaisi
saunaansa, suomalainen ajattelee. Ennen, silloin kun käytiin
yleisessä saunassa, jokaisella oli mukanaan vihta. Jäljet siivosi
joku muu.
Ostamani
vihta maksoi noin viisi euroa. Se oli tehty Virossa.
Vihdan hinnalla tuskin kukaan tekee bisnestä. Ei myyjä eikä vihdan
sitoja. Semminkin kun sisäsiistit suomalaiset karttavat
koivunlehtiä. Pizzoille tarvitaan myymälässä paljon isompi allas
kuin saunavihdoille.
Siitä
päättelen, että vihdan valmistaminen Virossa ja kauppaaminen
Suomessa on pieni kulttuuriteko.
Samalla
reissulla ostin espressokahvin papuja. Pussin kyljessä luki ”Angry
Birds – explosive espresso”.
Oliko
sekin kulttuuriteko?
Ei,
ei sentään.
Pihapiirini tuntumassa kasvaa pihlajia.
Kun
muutin yhdeksän vuotta sitten tähän paikkaan, kiinnitin
rautakaupasta ostetun linnunpöntön lähimpään pihlajaan.
Kahdeksana kesänä siinä on asustellut talitinttejä ja
sinitiaisia, kerran kirjosieppo.
Nyt
tuo pönttö oli hajoamassa. Sen takaseinä irtosi. Tuulet ja sade
tunkivat pönttöön. Kutsumattomia vieraita.
Netistä
löytyi yllättäen verstas, joka valmistaa linnunpönttöjä. Ajoin
eräänä päivänä Mankkaalle Espooseen ja ostin
Kallenpaja-puuverstaasta kaksi linnunpönttöä.
Ensi
kesänä tinteillä on valinnanvaraa, ehkä kirjosieppokin ehtii niukille pönttömarkkinoille. Pöntöt ripustettuani tuli mieleen, että
Kallen puuverstas linnunpönttöineen on pieni kulttuuriteko.
Kaksi
viikkoa sitten kirjoitin Ylä-Malmin torin kuivuneesta
suihkulähteestä. Harmittelin ettei kolmen A:n yhteiskunnassa ole
varaa tai tahtoa hoitaa ympäristön esteettistä kauneutta. Ruma
tulee halvemmaksi.
Seuraavalla
viikolla Helsingissä kohistiin kutojamummoista, jotka myyvät
tuotteitaan Ylä-Malmilta Ala-Malmille vievässä ylikulkutunnelissa.
Kaupungin virkamiehet halusivat häätää kutojamummot pois ihmisten
silmistä.
Malmin
ylikulkutunneli on maailman tylyin arkkitehtoninen rakennelma.
Siellä ei vietä aikaansa huvikseen edes juoppo joutoväki.
Kutojamummot toivat tylyyn tilaan häivähdyksen inhimillistä lämpöä.
Pekka
Sauri päätti sitten, että mummot saavat jatkaa lapasien ja sukkien
julkista kutomista Malmilla. Se oli pieni kulttuuriteko.
Se
mikä tapauksesta jää vaivaamaan päätä, on että miksi Suomessa
kieltäminen on helpompaa kuin salliminen. Mummot oli helppo kieltää.
Suihkulähteen kunnostaminen, myönteisen tekeminen on miltei
mahdotonta.
Kieltämisen
salliminen ja sallimisen kieltäminen ovat suomalainen tapa.
Meikäläistä kulttuuria.
Kutojamummojen ylikäytävä, Malmi. Kyösti Salovaara 2012.
Tämä kirjoitus oli aivan loistava, kiitos!
VastaaPoistaKiitos kiitoksesta, SB!
PoistaKiitän minäkin osaltani kirjoituksestasi. (Saako lajiasi nimittää sarjalliseksi ajatteluksi?) Ja lisäksi heitän huomioni kokonaisuuden toiseen kappaleeseen, joka tiivistynee sanoissasi "ilman ihmistä luonto on kulttuurin ulkopuolella, epäkulttuuria". Siitä kohoaa vaivatta mieleen piispa Berkeleyn tieto-opin ajatus olemisesta havaituksi tulemisena. Ken saattaisi ajatella mahdollisen paralleelin loppuunsa asti? Tuoko valokuvaaja valokuvaamansa kuuset sisään kulttuuriin? Mikä erottaa Topeliuksen Sylvian kaikista muista mustapääkertuista - entä jos kaikki mustapääkertut tuovat mieleeni Sylvian?
VastaaPoistaSarjallinen... tai aasinsiltoja viljelevä. Mutta ehkä siltojen takana on jotain minkä yli ne kulkevat.
VastaaPoista"Ken saattaisi ajatella... loppuun asti?" Hyvä kysymys.
Joskus naiivisti tulee ajatelleeksi, että loppuun asti ajatteleminen, jos se olisi mahdollista, avaisi jonkun ihmeellisemmän tajunnankokemuksen, mutta saattaa olla, että sieltä ajatuksen päästä ei löydykään mitään - että kaiken tajuaminen ja tietäminen tarkoittaa että tajuaa vain mitä tyhjyys on kulttuurisen elämän krääsästä puhdistettuna.
Tällaisesta ajattelun ajattelusta voi vaipua synkkyyteen, ihan.
Valokuvattu kuusi - mitä kuusi valokuvassa edustaa? Ihmistäkö? Katsetta?
Tästä tulee mieleen Stephen Hawkingin pohdiskelu ajasta ja universumista ja viittaus ns. antropistiseen maailman käsittämiseen. Maailmankaikkeus on sellainen kuin on, koska me (ihminen) näemme sen sellaisena. Siis: "Miksi maailmankaikkeus on juuri sellainen kuin miltä se näyttää? Vastaus on yksinkertainen: jos se olisi toisenlainen, ei meitäkään olisi!"
Tämä kuulostaa valoisammalta ajatukselta. (Narsistiselta toki.)