[kaksi naista, kaksi aikaa]
Lokakuun
viimeisenä torstaina Kotkaan ajellessa kuuntelin muistikortille
talletettua musiikkia satunnaisessa järjestyksessä.
Porvoon
ja Loviisan välisellä taipaleella, missä pikitie kiiltää mustaa
uutuuttaan, auton soitin yllätti. Ensin soi Scandinavian Music
Groupin ja Terhi Kokkosen Onnellinen nainen (Joel
Melasniemen sävelin) ja heti sen perään Kaisa Korhosen
Olen minä onnellinen.
Sattumaako?
Sattumaltako
kaksi naista lauloi onnesta? Sattumaltako kaksi vuosikymmentä
rinnastui laulujen sanoissa?
Kolmenkymmenen
vuoden perspektiivissä Terhi Kokkosen nainen vuodelta 2004 vs. Kaisa
Korhosen nainen vuodelta 1977 - yksityiskohtia vai laajempia
merkityksiä?
Muutaman,
sattumanvaraisen yksityiskohdan perusteella ei kannata repiä
puseroaan eikä ryhtyä filosofoimaan ajan muuttumisesta,
yhteiskuntien muuttumisesta tai naisten muuttumisesta, mutta
houkuttelevaa se silti on.
Siis on
houkuttelevaa vetäistä yksityiskohdista laajempia kaaria.
Terhi
Kokkosen ”onnellinen nainen” on kammottava otus.
Tämä
nainen on pyrkinyt onneen ja saavuttanut sen kieltämällä maailman
ympäriltään. Hän ei tee mitään, ei katsoa telkkaria eikä
videoita eikä paiski hommia. Onnellinen nainen julistaa ettei solmi
tuttavuuksia, koska haluaa olla onnellinen. Hän panee puhelimen
kiinni, ei kaipaa rakkaittaan eikä halua että kukaan häntäkään
kaipaisi.
Onnellinen
nainen syö yksiössään silloin kun nälättää, yleensä hän syö
samaa ruokaa kuin eilen. Yksiössä on onnellisempaa kuin kaksiossa
tai kolmiossa. Yksin on kaikki.
Onnelliselta
naiselta, vuonna 2004, meni pitkään onnen saavuttamisessa, sen
tajuamisessa ettei tarvitse (eikä kannata) jäädä miettimään
niitä jotka jäivät taakse. Nyt, nyt kun nainen on saavuttanut
onnensa, hänellä on vain yksi ilme, se ei ole surullinen eikä
iloinen. Se vaan on jokin ilme joka sattumalta jäi päälle,
kasvoille eilen.
Onnellinen
nainen on ilmeetön, tunteita vailla.
Kaisa
Korhonen, nainen 1970-luvulta, on toista maata, sillä hänen sylinsä
on täynnä ”sinua” ja maailmaa joka on täynnä työtä ja
ystäviä.
Tämän
naisen onni on ”ystävän näköinen”, pieniä yksityiskohtia
rakastetun kasvoilla ja suuria asioita maailmassa, aatteessa joka on
yhteinen. Onni on työssä, onni on meissä; onnea jokainen päivä,
vaikka niissä olisi puoleksi tuskaa, joka polttaa tulena.
1970-luvun
nainen on onnellinen rakkaastaan tai siitä että hänen rakkaansa
yhdistää hänet koko maailmaan, melkeinpä niin ettei runon minää
enää olekaan, on vain maailma, ystävyys, aate yhteinen.
Tämä
nainen ei edes hakenut onnea, sillä se, onni, vaan tuli kutsumatta
ja etsimättä, se tuli maailman monissa asuissa, töissä ja
maisemassa.
Tämä
nainen ei pakene itseensä.
Nyt
tietysti täytyy sanoa, että Kaisa Korhonen laulaa (Kaj
Chydeniuksen sävelin) Matti Rossin runoa, miehen runoa
vuodelta 1976.
Mutta
jos tuon unohtaa, jos sille ei pane painoa, jos ei välitä miehestä
eikä naisesta, niin kumman vuosikymmenen kuva ihmisestä on aidompi?
Tai voiko kysyä että kumpi kuva on realistisempi,
totuudenmukaisempi, uskottavampi? Tai vielä: onko kehitytty kehittymällä parempaan?
Matti
Rossin runo on täynnään tunnetta idealismista, sokeroitua
yhteisyyttä. Unelmaa hyvästä ihmisestä. Runossa toki sanotaan,
että runon minä rakastaa varjoa. Mitä se tarkoittaa? Sitäkö että
kaikki on sittenkin kuviteltua? Toiveunta? Vai sitä että rakkaus
menetetään maailman hyväksi? Jääkö minä tässäkin runossa lopulta yksin?
Entä
sitten Terhi Kokkosen runon nainen, joka väittää olevansa
onnellinen? Näinkö kyyninen ja narsistinen 2000-luvun nainen on? Onko tässä runossa realismia vai inhorealismia vai sittenkin
tragediaa? Voiko tällainen ”onni” olla muuta kuin traagista? Absoluuttinen yksinäisyys.
Tai,
pilkkaako runoilija ihmisiä jotka yksilön vapauden saavuttaakseen
hylkäävät kaiken ympäriltään ja tuhoavat myös itsensä?
Tähänkö, tällaiseen naisenkuvaan feministinen emansipaatio
päätyy? Onko Kokkonen lopulta samaa mieltä kuin Matti Rossi?
Kokkosen
runon onnellisen naisen elämässä on kuitenkin yksi poikkeava
tapaus. Maailman ja ystävänsä hyljännyt nainen kertoo ”juhlivansa
liikaa jos huvittaa”. Miten se onnistuu ilman kanssaihmisiä? Kenen
kanssa nainen juhlii? Missä hän juhlii? Eikö yksinäisyys olekaan
ehdotonta?
Molempia
runojen kohdalla alkaa epäilyttää, että runon minä ei sittenkään
kerro kaikkea. Kokkosen onnellinen nainen kenties onkin onneton,
vaikka ei saa sitä sanotuksi. Matti Rossin maailmoja syleilevä
”puoluemies” jättää puolestaan sanomatta mitä kaikkea on
pitänyt uhrata omasta elämästään kun on tehnyt työtä aatteen
ja ystävien puolesta.
Mutta
kumpikaan laulaja (laulu) ei kadu mitään.
Erehtyminen
ei ole mahdollista.
Vai...?
Sattumalta
siis kuulin peräkkäin kaksi laulua onnesta, onnellisista ihmisistä.
Kaksi
laulua, kaksi aikaa, kaksi ihmistä - kaksi erilaista kuvaa
yhteisestä maailmasta joka on muutos.
Ajan
jänteelle pysäytetty kuulija yrittää sovittaa itsensä näiden
laulujen kuviin. Jos hän on rehellinen itselleen, hän löytää
itsensä molemmista runoista, yksinäisyydestä ja yhteisyydestä.
Suuri ajatus välähtää: kaikkiko me olemme näissä runoissa?
Onnellisen
onnettomat. Onnettoman onnelliset.
Itselle
riittävät ja muita tarvitsevat.
Ihmiset,
miehet ja naiset, muutkin.
Pakina on
ajastettu sunnuntaina 10.11.2013
Ensi
viikolla: Metsässä kasvaa puita.
Andalusia. KS 2011. |
Hieno pohdinta ihmisen osasta! KIITOS!
VastaaPoistaKiitos kiitoksesta, tuhannesti, ja terveisiä Espanjasta.
PoistaKun en oikein 2000-luvun musiikista mitään tiedä, niin ei tuota osaa arvioida. Mutta kuka on runoilija Terhi Kokkonen? Luin uudestaan tuon kohdan, enkä oikein ymmärrä onko hän laulaja vai laulun lyriikan kirjoittaja, säveltäjäksi mainitset Joel Melasniemen.
VastaaPoistaSe jutusta jotenkin ilmenee, että ehkä 70-luvulla oli ainakin pyrkimys johonkin itseä suurempaan. En tiedä kuinka moni semmoiseen olotilaan päätyi.
Tätä vuosikymmentä varsinkin, aina vuoden 2008 lähtien, on kuvattu näköalattomaksi. Lehdissä taivastellaan myös yksinäisyyden kasvua. Kumpikin asia voi olla totta tai ei, koska ei sellaisia varmaan voi tilastoida.
Sen sijaan 1970-luvulta on varmasti olemassa vaikka kuinka paljon tilastoja. Esimerkiksi käy varmasti esimerkiksi yhdistystoiminta. Ihminen on enemmän ehkä itselleenkin tosi (onnellinen?), jos saa tehdä työtä muiden kanssa. Se vaatisi ehkä kilpailuhengen taltuttamista nykyään.
Terhi Kokkonen on sekä laulun esittäjä että sen kirjoittaja, niin minä ainakin ymmärsin kun pakinan kirjoitin.
PoistaMutta missä menee kollektiivisen osallistumisen ja individualismin kohtuullinen raja, se on paljon vaikeampi juttu. Jossakin juuri päättyneellä matkalla sattui silmiin slogan: Onni on asenne.