[Onko kirjallisuudella väliä?]
KS. 2013. |
Lähdetäänpä
liikkeelle sammutetuin lyhdyin.
Lainaamani
kirjoittaja ihmettelee kuinka taitavasti nykyhetken runoilijat ovat
”säilyttäneet neitseellisen koskemattomuutensa mitä tämän ajan
ja tämän ajan runouden ymmärtämiseen ja luomiseen tulee.
Liikuttavalla pieteetillä hoivataan klassillisia muinaisjäännöksiä
esimerkkeinä ja osviittoina, varastetaan Kalevalasta...”
”Ikkunat
auki Eurooppaan päin!” kirjoittaja huudahtaa. Vain se parantaa
suomalaisen runouden. Kansallinen itsepalvonta ja nationalismi ovat
kauniita ja kaikin puolin kunnioitettavia kapistuksia
kansallismuseoissa, mutta ”runoudessa ne on jätettävä eteiseen,
sisäoven ulkopuolelle, kuten kaikki kuona.”
Kirjoittaja
jatkaa armottomasti:
”Jos
ei tämän ajan runoutta voi syntyä tässä maassa, on se tuotava
tänne muualta. Jos suomalaiset runoilijat ovat menettäneet
kosketuksen aikansa kanssa, tuotakoon tänne saksalaisia,
ranskalaisia, ruotsalaisia, englantilaisia joilla se on. Nurkkapatrioottisten itsesäilytysvaistojen on väistyttävä kun
henkinen olemassaolo on kysymyksessä.”
Kirjoittajan
mielestä kuohuisa ajan riento vaatii taistelukuntoisuutta ja notkeaa
mukanaseuraamista, tiivistä aktuaalisuutta. Sillä ”jos emme pysty
sen vaatimuksia täyttämään, tulee meistä runoudenkin alalla sitä
mitä monella muulla jo olemme: Euroopan kiinalaisia, nukkuva kansa!”
Sitten
huipennus:
”Meidän
kuuluisa hitautemme on jo kehittynyt veteläksi laiskuudeksi.
Täydellinen tylsyys on seuraava askel. Nykyinen suomenkielinen
runous kulkee jo sen merkeissä.”
Noin
ja näin kirjoitti Elmer Diktonius Ultra-lehdessä vuonna
1922. Lainaukset poimin Kalevi Kalemaan toimittamasta
teoksesta Taisteleva kritiikki (Tammi 1979).
Esimerkillä
en ota kantaa oman aikamme runouteen – mitäpä minä siitä
tietäisin – vaan siihen että tuommoinen kritiikki, tuommoisen
vimmaisen kritiikin taisteluhuuto näyttää nykysuomesta (ja
nykymaailmasta) vaienneen.
Kun
kriittinen kirjallisuuskritiikki katoaa, mitä siitä voi päätellä?
Senkö
ettei siihen ole tarvetta?
Vaiko
vielä surullisemman asian: kirjallisuudella ei oikeastaan ole
yhteiskunnallista merkitystä 2000-luvun modernissa yhteiskunnassa?
Mutta
toisinpäin kysyen: onko se surullista?
Kirjoja
ilmestyy, niitä luetaan – so what?
Muutama
viikko sitten lainasin tälle palstalle itseäni 30 vuoden takaa. Kun
lainaa itseään, tietää mitä saa.
No,
30 vuotta sitten Eino Leinon Seurassa pitämässäni alustuksessa
siteerasin erästä amerikkalaista kriitikkoa, joka väitti tuolloin
(vuonna 1983) että kirjallisuuskritiikki oikeastaan kuoli
Yhdysvalloissa jo 60-luvulla ja muuttui kirjailijoiden kaupallista
menestymistä edistäväksi tukitoimeksi. Minä puolestani lisäsin
tuohon, että Suomessa kirjailijat ja kriitikot ovat kuin paita ja
peppu, jotka eivät kumpikaan, ei paita eikä peppu, paljonkaan
välitä mitä yhteiskunnassa tapahtuu ”tavalliselle ihmiselle”.
Kun
viime viikolla palasin ”Euroopasta” kotiin, huomasin että Panu
Rajala
pohti tätä samaa asiaa nykyhetkessä. Hän ihmetteli
Päiväkirjassaan
22.11, miksi tv:n ainoa elokuvia käsittelevä arvosteluohjelma on
muuttunut keskusteluohjelmaksi.
”Kirjoja
käsitellään niin tv:ssä kuin radiossa lempeästi myötäsukaan
haastattelujen ja keskustelujen muodossa”, Rajala sanoi. ”Miten
virkistävää olisi kunnon kritiikki vaihteeksi, joku vahva persoona
arvioimaan kirjoja ja elokuvia.”
Tai
liidetäänpä merien yli New Yorkiin, missä viime viikolla The New
York Times julkaisi kaksi kriittistä juttua kirjallisuuspalkínnoista
yhteisellä otsikolla ”Kenelle tai miksi kirjallisuuspalkintoja?”
(
Whom
or What Are
Literary
Prizes For?
)
Daniel
Mendelsohnin jutun sanoma oli, että vaikka me toivomme
kirjallisuuspalkintojen tuomaristojen tuovan esille selkeästi
kirjallisuuden valiot, valitsijoiden sekava toiminta todistaa
pelkästään sen ettei estetiikan arvottamiseen ole olemassa mitään
absoluuttista välineistöä. Jennifer Szalain kirjoituksesta
löytyi sitten tämän syksyn oivallus: Samalla kun
kirjallisuuskritiikki on lehdistössä kutistunut tai kadonnut sieltä
kokonaan, suurien kirjallisuuspalkintojen voima huomion kerääjänä
on lisääntynyt ylivertaiseksi. Lehtikritiikin kuihtumista ei Szalain mielestä
pysty edes valtavan runsas kirjabloggaus korvaamaan.
Jos
Szalain ajatuksen liittää laveaan aikaperspektiiviin, päätyy
väistämättä toteamaan, että syystä tai toisesta
kirjallisuuspalkinnot ”tarvittiin” korvaamaan lehdistön
kulttuuriosastojen monipuolinen ja ”kriittinen” kritiikki.
Kenties niin edistettiin paremmin kirjojen myyntiä. Kirjallisuuspalkintojen kyyninen ideahan on tässä: jos et muuten
lue mitään, lue ainakin tämä tai tuo palkittu teos!
Kirjallisuuskritiikin
kuihtuessa ja palkintojen ryhdyttyä kimaltamaan kilpaa keskenään,
on jonkin täytynyt muuttua kirjojen ympärillä.
Kun
maailma muuttuu, maailma muuttuu.
Haastavassa
kirjassaan What Good Are The Arts? (2005) John Carey
sanoo, että kirjallisuus ei ole pelkästään ainoa taidemuoto joka
pystyy kritisoimaan itseään vaan se on myös ainoa väline, joka
voi kritisoida mitä asiaa tahansa maailmassa. Sen lisäksi, Carey
jatkaa, se on myös ainoa taidemuoto, joka voi laatia moraalisia
kannanottoja.
Nyt
ajan sisässä tajuten etten ehkä tiedä mitä ajan ulkopuolella
tapahtuu, minusta näyttää, minusta tuntuu, siis nyt minä luulen
että kirjallisuus ja kirjallisuuden kritiikki on ”luopunut”
molemmista mahdollisuuksistaan vapaaehtoisesti ja/tai yhteiskunnan
muutoksesta johtuen. Yhtä vääjäämättömästi kuin omena putoaa
maahan eikä taivaaseen.
Yhteiskunnallista
kirjallisuutta ei enää tarvita. Sille ei ole käyttöä. Valmiissa
maailmassa on niin vähän suuria (yhteisiä) asioita kritisoitavaksi
(individualistisia asioita toki riittää), että kirjallisuudesta on
tullut pehmolelu silitettäväksi ja ihailtavaksi. Ja koska
kirjallisuudella ei ole kriittistä, moraalista painoa, se,
yhteiskunnallinen kannanotto on kadonnut myös kritiikistä.
Tänään
julmaa ja roisia - ja yhä enemmän populistista - kritiikkiä
harjoitetaan toki muualla ja muussa tarkoituksessa, niin kuin
jokainen voi todeta seuraamalla iltapäivälehtien ja uutislähetysten
lööppejä ja mustavalkoista maailman selittämistä.
Entä
sitten otsikon kysymys?
Kirjoilla
on ehkä väliä, mutta jos kirjallisuudella ja sen kritiikillä ei
ole merkitystä, kirjojen lukija tulee surulliseksi.
Ainakin
vähän.
En osaa mitään viisasta tähän sanoa, mutta tämän luettuani:
VastaaPoista"Yhteiskunnallista kirjallisuutta ei enää tarvita. Sille ei ole käyttöä. Valmiissa maailmassa on niin vähän suuria (yhteisiä) asioita kritisoitavaksi (individualistisia asioita toki riittää), että kirjallisuudesta on tullut pehmolelu silitettäväksi ja ihailtavaksi. Ja koska kirjallisuudella ei ole kriittistä, moraalista painoa, se, yhteiskunnallinen kannanotto on kadonnut myös kritiikistä."
Tuli heti jojona mieleen tällä hetkellä luettavana oleva Kiran Desain The Inheritance of Loss, jossa on paljon (globaaliakin) yhteiskuntakritiikkiä sekä jopa moraalisia kannanottoja/pohdintoja. Suuria kritisoitavia asioita olisi varmasti nykymaailmassa ainakin pakolaisuus, siirtolaisuus, maailmantalous (ekan ja kolmannen maailman suhteet), EU...
Kiitos täsmentävästä kommentistasi, Sanna.
PoistaOikeastaan, tietysti ajatuksenkulkuni on välillä epäloogista ja sekavaa, ajan takaa sellaista yhteiskunnallista/moraalista keskustelua ja kritiikkiä, jossa meillä (joillakin selvästi toisistaan erottuvilla ryhmillä) on ihan aidosti erilaisia tavoitteita (niin kuin oli vielä 1950- ja 60-luvuilla) joista kukaan ei voi sanoa suoraan että mikä on oikein ja mikä väärin. Pakolaisuudesta, siirtolaisuusuudesta, ilmastomuutoksesta yms ei oikein osaa kuvitella täysin vastakkaisia poliittisia kannanottoja kun melkein kaikki toimijat ovat niistä samaa mieltä. EU sitten on toinen juttu eli siitähän äskettäin sarkastisesti totesin että EU:n vastustajat ovat Suomessa saaneet poliittisen romaanin eli Ilkka Remeksen uusimman jännärin. Mutta onko EU:n vastustaminen pyrkimystä parempaan maailmaan, siitä voi olla montaa mieltä ja toista ainakin.
Tämä kiemurteluni liittyy "suureen teemaani" yhteiskunnallisesti valmiista yhteiskunnasta (kuten Suomi on). Kritisoivaa toki on muttei kritiikkiä yleisesti ottaen voi perustella luokka-asemalla tai millään muullakaan tietyn yhteiskunnallisen ryhmän asemalle, sen parantamisella. Se että keskiluokka kiistelee ilmaisesta päivähoidosta tai "ilmaisesta" hammashoidosta ei tässä minun ymmärtämässä teemassa ole "yhteiskuntakriitiikkiä". Tai että kiistellään siitä pitääkö luokassa olla 18 oppilasta vai 20 - kun minä menin oppikouluun, luokassa oli 40 tai 42 oppilasta eikä silti hullummin käynyt.
(Tai ehkä kävikin, jos näistä pakinoista voi jotain päätellä.)
Minä katson tuota pakolaisuutta eri perspektiivistä: täällä siitä tuli avainkysymys hiljattaisissa vaaleissa ja jakaa kansaa aika radikaalisti. Siirtolaisuuteen ja pakolaisuuteen liittyvää yhteiskuntakritiikkiä luulisi löytyvän kun otetaan huomioon itse siirtolaisten ja pakolaistenkin näkökulmat? En usko että kaikki ovat asioista samaa mieltä, kun kokemukset ovat niin erilaiset ja tuo asetelma voisi tarjota erilaista näkökulmaa yhteiskuntaan, sellaista, joka on olemassa, mutta ei kaikille.
PoistaSuomen jutuista olen kyllä pudonnut kärryiltä, eli ehkä ei olisi pitänyt kommentoida!
PoistaTotta kai kannatti kommentoida. Minähän tuossa omassa vastauksessa sotkin ja yksinkertaistin asioita. Johtuen siitä että tuolla takaraivossa kummitelee se ison "jutun" aihe eli että me kehittyneissä länsimaissa (täällä ja muualla) elämme yhteiskunnallisesti "valmiissa" maailmassa jossa on toki poliittisia kiistakysmyksiä mutta ne eivät enää liity "luokkien" asemaan samalla tavalla kuin joskus ennen.
PoistaTässä mielessä, tuon pois lukien, tietysti kriittisiä romaanin aiheita on vaikka kuinka paljon, isoja ja pienempiä, niin kuin sanoit. Enkä mitenkään yritä väittää että vain "kriittinen" (johonkin asiaan kriittinen) romaani olisi jotenkin muita parempi. Miksi väittäisin kun olen itse viihteen (dekkareiden ja toimintaelokuvien) perusystävä - enhän niitä kritiikin vuoksi lue tai katso.
Eikä kirja-arvostelunkaan tarvitse olla aina kriittiinen (siis jos sanaa käyttää jossain määrin negatiivisen synonyyminä). Miksi sen tarvitsisi? Yhtä arvokas tai vielä arvokkaampi on kirjoitus jossa tulee sille luetun hyvät puolet ja luetun kokemus kirjoittajan kannalta.
Tässä on se mun toinen "iso" juttu kehittymässä: sen pohtiminen ettei ole olemassa mitään estettiistä objektiivista hierarkiaa johon tämän tai tuo romaanin voi sijoittaa.
Joten - minä käytin lauseita huolimattomasti ja loppuun asti ajettelematta.
PS.
Huvittavaa on että hallitus eilen Suomessa ilmeisesti puuttui juurin noihin asioihin joista sanoin että keskiluokka tappelee keskenään kenen taskusta ja kenen taskuun rahaa siirretään.
Hirmu mielenkiintoista. Minulle tuli nyt mieleen USA. Onko se yhteiskunnallisesti valmis? Kuinka suurta osaa taloutta ja (jonkin väestönosan) hyvinvointia pyörittää esim laittomat siirtolaiset (luokka?) ja kuinka paljon yhteiskuntakriittisellä, 'tavoitteellisella' kirjallisuudella esim tuon asian suhteen voidaan vaikuttaa ja saada aikaan muutosta? Puhunko eri asiasta? Niin, ja ihan totta, yhteiskunnat ovat aika erinäköisiä nykyään.
PoistaNiin - siis poliittisen järjestelmän kannalta valmis?
PoistaOnko jossakin olemassa liberaalia ja demokraattista markkinataloutta "parempi" järjestelmä? Idässä Intian tai Kiinan suunnassa? Arabian niemimaalla Islamin valtiojärjestyksissä? Venäjällä missä pyritään markkinatalouteen neukkuvaltion periaattein? Afrikassa missä kai ei oikein mikään yritys demokratiaan ja vaurauteen toimi?
Eli toisin päin kääntäen: onko yksilö ja perhe missään järjestelmässä niin vapaa kaikesta ulkopuolisesta painostuksesta kuin näissä pohjoismaiden ja kai voi sanoa koko Euroopan kaltaisissa maissa, jopa USA mukaan lukien?
En tiedä. Vastaamista vaikeuttaa sekin että mikä sitten lopulta on "elämän" tarkoitus. Vapaus vai jokin muu.
Mutta... tuosta minun ekasta vastauksesta voi saada - ja varmaankin saitkin - sellaisen kuvan että minun mielestäni on "parempaa" ja "huonompaa", oikeampaa ja väärempää kritiikkiä, ja niinhän ei voi olla. Kommenttini oli kerta kaikkiaan tyhmä!
Tyhmyydestä ei ehkä sakoteta mutta mieltä se jää vaivaamaan. Sen kanssa tässä nyt täytyy sinnitellä eteenpäin.
Olen kanssasi samaa mieltä kritiikin puuttumisesta. Eräs nuori kirjailija herätti minut huomaamaan tämän juuri äskettäin. Hänen mielestään kritiikeistä on tullut mainosta kirjalle. Hänen omia kirjojaankin on vain ja ainoastaan kehuttu, kun hän on kaivannut myös jotain asiallista puutteiden toteamista.
VastaaPoistaMistä tämä sitten johtuukaan? Minusta nykyään on menty sellaiseen turhaan hyväntahtoisuuden ja positiivisuuden kulttuuriin, jossa ei ole sijaa väittelylle ja eri mielipiteille. Tämä näkyi Himasen raportin vastaanotossakin. Jos sen sisällöstä oli eri mieltä vaikka kuinka asiantuntevasti faktoihin perustuen, niin heti tuli leimatuksi ilkeäksi hymypoika/tyttö-kulttuurin vastustajaksi.
Itse kyllä kaipaan niitä aikoja, jolloin kriitikot uskalsivat sanoa ja olla keskenäänkin eri mieltä. Se toi maustetta keskusteluihin ja antoi haastetta kirjailijoille. Monet vanhat kirjialijat ovat sanoneet, miten odottivat HS:n arvostelua yönsä valvoen. Entä tänä päivänä?
Niinpä niin, muutama vuosi sitten Hesarin kulttuuripäälliköt (olisiko ollut herra Petäjä) esittivät rätinkejä joiden mukaan kirjoja arvostellaan yhtä paljon kuin ennenkin, mutta nyt lehtiuudistuksen jälkeen tuskin kehtaavat semmoisia rätinkejä esittää. Tosin Hesari on aina (ehkä) ollut vähän ylimaineessa tuon suhteen. Faktisisesti muistan että Demarissa parhaimmillaan (70-80-luvuilla) käsiteltiin vuodessa yhtä monta nimikettä kuin mahtavassa Hesarissa, jossa sentään sivupinta-alaa oli tolkuttomasti.
PoistaSiinä mielessä media toimii jotenkin kaksijakoisesti, että toisaalla on tätä human interest kamaa (hymypoikakamaa) ylin kyllin (ja tämä koskee kirjallisuuttakin) ja sitten toisaalla on tätä rakkimaista kaiken haukkumista mikä kohdistuu lähinnä poliitikkoihin ja virkamiehiin (ja tiettyihin elinkeinoelämän johtajiin).
Kirjallisuukriitikin täydellistä mahalaskua todistaa tämän aamun Hesari missä arvioidaan Potter-kirjailijan (salanimellä kiirjoittama) dekkari. Miksi se piti arvostella? Miksi juuri se, kun Suomessa julkaistaan vuodessa n 100 kotimaista jännäriä ja toiset sata ulkomaista?
Jos minä olisin Hesarin kulttuuripäällikkö häpeäisin silmät päästäni.
Koska en ole, en häpeä!
Totta, 500-sivuinen huono ulkomainen dekkari näyttävästi esillä!!!
PoistaKyllä, haukkuminen ja pilkkaaminen tuntuu juuri yhtä ala-arvoiselta kuin pehmoilu. AIKUINEN keskustelu ei kaipaa näitä kumpaakaan.