[puuta
& heinää]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Ole
varuillasi: kun katsot kuoppaa, se katsoo takaisin, sinua.
Kuka
näin sanoikaan?
Kenties
asialla oli liikenneministeri Berner suunnitellessaan uutta
tieinfraa tai filosofi Nietzsche, jonka mielestä pitää
varoa ettei hirviöitä vastaan taisteleva itsekin muutu hirviöksi.
Yhtä
kaikki, toukokuussa ajeltiin tietä 474 Vihtarista Savonrantaan.
Kun on tottunut ajamaan yksi- ja kaksinumeroisilla valtaväylillä,
tien 474 huono kunto yllätti ja kauhistutti. Kuoppien
väistäminen oli melkein mahdotonta. Teki mieli pysähtyä, katsoa
kuopan reunalta sen pohjalle ja kirota.
Olisiko
kuitenkin parasta kääntää selkä pahalle? Katsoa toisaalle ja tyytyä liikkumaan yksi- ja kaksinumeroisilla maanteillä?
Maailman
voi selittää monella tavalla.
Olemme
tottuneet puhumaan painovoimasta. Maa vetää sinua puoleensa.
Aurinko vetää meitä kaikkia. Galaksin keskus vetää aurinkoa.
Kun
heittää kiven ilmaan se putoaa maan kamaralle.
Pitää
varoa ettei se putoa omaan päähän.
Mutta
nyt luen Tiede-lehdestä (9/2017) ettei painovoimaa (voimana)
ole olemassa. On vain kuoppia maailmankaikkeuden rakenteessa.
Kari
Enqvist kertoo artikkelissaan Gravitaatioaallot olivat vuosisadan urakka, kuinka Albert Einstein marraskuun
25. päivänä vuonna 1915 esitti yleisen suhteellisuusteorian
perusteet Preussin tiedeakatemian kokouksessa. Einstein ennusti, että
tietyissä oloissa painovoima eli gravitaatio aaltoilee.
Enqvist sanoo, että liike
muokkaa avaruuden rakennetta, ajalla ja avaruudella on sisäisiä ominaisuuksia, jotka riippuvat aineesta ja energiasta. "Painovoima on
ajan ja avaruuden rakenteen ilmentymä."
Esimerkiksi
meidän aurinkomme painaa massansa avulla avaruuden kudelmaan kuopan.
Maapalloa ei vedä puoleensa aurinko vaan se, että maapallo
kiepsahtaa auringon luomaan kuoppaan. Maapallo kiitää kuopan
reunamaa kuin surmanajaja pöntössään.
Enqvist
kertoo, että vuonna 2005 Ligo-observatorion laitteisto mittasi
painovoiman ”luonteen” ja todisti että kysymyksessä on
painovoima-aallot.
Katsomme
taivaalle emmekä tajua seisovamme kuopassa.
Liikettäkään
emme huomaa, tunne. Sillä tuntuuko sinusta, että kierrämme 220 kilometrin sekuntivauhdilla aurinkokuntamme mukana galaksin keskustaa?
Eikä tukkani ole putkella tässäkään vauhdissa.
Sitten
toisaalta, niin kuin Juha Pekka Lunkka kertoo kirjassaan
Maapallon ilmastohistoria, maapallon kuoriosa liikkuu koko
ajan hitaasti. Koko Suomi siirtyy Euraasian mukana koilliseen kolme
sentimetriä vuodessa. Sadan miljoonan vuoden päästä Suomi
sijaitsee nykyisen Taimyrin niemimaan pohjoispuolella Siperiassa.
Aurinkokunnan
kovassa vauhdissa ajaudutaan hitaasti pakkasten puremaan Siperiaan.
Kyösti Salovaara, 2017. |
Äärimmäinen
ja normaali, elämän reunat, sopeutumisen rajat.
Tarvitaan
muutoksia, mutta tukeudutaan vanhaan ja siihen mikä pysyy ennallaan.
Aivotkin tarvitsevat virikkeitä, mutta vain tietyssä määrin,
sillä perustilana on muuttumattomuus, entinen olo.
Oleellisen
muutoksen huomaa vain silloin kun suurin osa ympärillä olevasta
pysyy paikallaan, on entisen kaltainen. Jos kaikki muuttuu, ei mikään
muutu tai ainakaan sitä ei huomaa.
Kuinka
moni meistä tajuaa kävelevänsä auringon painaman kuopan reunaa
myöten?
En
minä ainakaan. Vaikka kävelen noin 5,5 kilometrin tuntivauhdilla
normaalioloissa, en huomaa että kuopan pohja häämöttää. No,
pitäisi kävellä pidemmmälle, kauemmin, loputtomasti.
Se
tietysti lohduttaa, että kiidämme - sen lisäksi että pyörimme hurjasti itsemme ympäri ja melkoisella vauhdilla aurinkoa - 220 km sekunnissa galaksia kiertäessä. Siihen nähden F1-autot matelevat kuin etanat.
Katsot
sinitaivaalle valkoisten pilvien ohitse: näetkö kuopan reunan?
Jos
näet, katsooko sieltä joku sinua takaisin?
Jos
katsoo, heilutatko ”hänelle” kättä?
Jos
heilutat, vasenta vai oikeaa?
Hyvä
on, mutta en osaa sanoa kumpaa pitäisi.
Vasen
on yhtä oikea kuin oikea on vasen.
Tämä
johtaa ajatukseen, että kenties demokratiakin on vain eräänlainen
painuma, kuoppa ihmisten yhteiselämän ”aika-avaruudessa”. Me
luulemme tietävämme sen voimakkuuden ja suunnan, vaikka sitä ei
näe eikä sitä voi haistaa eikä tunnustella. Kaikki riippuu ajasta
ja liikkeestä, niin kuin Einsteinin suhteellisuusteoria sanoi ja
ennusti.
Kun
istuu matalalla, ei voi pudota korkealta.
Kataloniassa
valmistaudutaan äänestämään itsenäisyydestä lokakuun
ensimmäisenä päivänä. Se on sunnuntai.
Espanjan
perustuslain mukaan kyseessä on laiton toimitus.
Mitä
Katalonia on? Tai Espanja? Tai Eurooppa?
Juan
Luis Cebrián, kirjailija, toimittaja ja johtaja, mietti jokin
aika sitten El País -lehdessä miten valtioiden historiaa on
eletty kahden vastavoiman puristuksessa: yhtäällä on valistuksen
henki johtamassa demokraattisiin ihanteisiin, toisaalla on
nationalismin kaipuu oman itsen määrittelyyn, identiteetin
tuntemukseen.
Kataloniassa
kuljetaan nyt jälkimmäistä tietä. Liput liehuvat ja marssin
askeleet jymisevät katukiviä vasten.
Cebrián
kertoi kuinka 1980-luvun alussa El País -lehti järjesti
Gironassa seminaarin, jossa kaksitoista viisasta keskittyi
määrittelemään mitä Espanja on. Kolmen päivän päästä
todettiin yksimielisen erimielisinä ettei Espanjaa ole olemassa.
Vähän myöhemmin Cebrián oli Venetsiassa Jacques Delorsin
johtamassa kokouksessa, missä sata kansanedustajaa yritti määritellä
mitä Eurooppa on, mitä se tarkoittaa.
Viikon
kokouksen jälkeen todettiin ettei Eurooppaa ole, ellei se sitten ole
pelkästään unelma tai sotien ja kilpavarustelun synonyymi.
Kokouksen viimeisessä istunnossa Jorge Luis Borges muistutti,
että eihän Amerikkakaan ole muuta kuin se minne päästäkseen
Eurooppa nosti purjeensa. Se kai oli unelma Euroopasta.
Olemme
espanjalaisia ja eurooppalaisia, Cebrián päättelee.
Sen
pitäisi riittää.
Kyösti Salovaara, 2016. Kerrostalo Barcelonassa - itsenäisyyden liput vähemmistönä. Enemmistö vaikenee. |
Viime
viikolla Espanjassa julkistettiin El Paísin tilaaman
mielipidetiedustelun tulos: suurin osa katalonialaisista pitää
kansanäänestystä itsenäisyydestä laittomana ja pätemättömänä.
Merkille
pantavaa tuossa tiedustelussa oli, että nuorista, alle 34
vuotiaista, kaksi kolmesta epäilee kansanäänestyksen laillisuutta.
Sitä vastoin 54-64 vuotiaat suhtautuivat äänestykseen suopeimmin.
Eikö
tämä muistuta Brexit-äänestystä? Siinäkin vanhempi väki päätti
nuorison vastuksesta välittämättä valita nationalismin
kansainvälisyyden sijasta. Identiteetin hakeminen voitti valistuksen
hengen.
On
myös kysytty, miksi katalonialaisten enemmistö on hiljaa kun
vähemmistö kulkee liput liehuen Ramblalla. Monet vastaavat, että
enemmistö ei ”uskalla” vastustaa aggressiivista vähemmistöä. Toisinajattelu lippuja liehuttavien agitaattoreiden edessä on
vaikeaa, koska ihminen haluaa rauhaa ja siksi sopeutuu, vaikka
tajuaisi että tuossa joku yrittää kaapata vallan kepulikonstein.
Sama
on koettu aikaisemmin yhtä hyvin Pietarissa kuin Berliinissä. Enemmistö sopeutuu vähemmistön väkivaltaan ja menettää itsensä
pahalle.
Etsiskelin
Mika Waltarin kirjoituksista juna-aiheista runoa.
Sellaisen
löytää helposti: Waltari rakasti liikettä eteenpäin.
Mutta
samalla "löysin" Waltarin matkakertomuksen Weimarin
runoilijakokouksesta vuodelta 1942.
Waltarin
lisäksi suomalaisvaltuuskuntaan kuuluivat V.A. Koskenniemi,
Maila Talvio, Viljo Kajava, Tito Colliander,
Yrjö Soini ja Örnulf Tigerstedt. Suomalaisia
kirjailijoita pidettiin natsi-Saksassa kaikin puolin hyvänä.
”Nykyisessä Saksassa on paljon huumoria”, Waltari kirjoitti
matkan jälkeen Suomen Kuvalehdessä, ”ja iloinen nauru kuittasi
aina kommellukset. Jotakin ainutlaatuisen suuripiirteistä, vapaata
ja huoletonta oli kokouspäivien atmosfäärissä.”
Kokous huipentui suuressa Weimar-hallessa sunnuntaina lokakuun 11. valtakunnanministeri Joseph Goebbelsin juhlapuheeseen.
Goebbelsin
puhe painui Waltarin mieleen ”tyynessä maltillisuudessaan ja
kaikkia kiihkoilevia eleitä karttavassa esityksessään”. Se - ja
koko kokous – vakuutti Waltarin, ”ettei sitä uutta Eurooppaa,
joka nyt on hahmottumassa, suinkaan laadita jonkun valmiin respetin
mukaan, vaan koko Euroopan voimavarat tahdotaan koota, jotta kukin
kansa toisi siihen oman osuutensa hedelmällisessä ja toverillisessa
yhteistyössä”.
Waltari
kirjoitti, että ”jokaisella maalla on omat tapansa ja omat
arvonsa, ja uusi Saksa tunnustaa täysin niiden arvon, koska ne
vuorovaikutuksessa keskenään tulevat vaikuttamaan uuden
elämänsisällyksen rakentumiseksi”.
Oli
vapauttavaa ja rohkaisevaa vakuuttautua tästä kaikesta, Waltari
tiivisti Weimarin ”kauniin” matkan kokemuksensa.
Suomalainen
älymystö oli onnellisesti rähmällään Goebbelsin jalkojen
juuressa syksyllä 1942.
Edellä kirjoitettu ei ole
mikään paljastus. Panu Rajala on
loistavassa Waltari-elämäkerrassaan Unio mystica
käsitellyt Weimarin kokouksen pätevästi ja kaihtelemattomasti.
Enkä ota asiaa esille
moittiakseni jälkiviisaasti Waltarin kaltaisia älypäitä poliittisesta sokeudesta tai piittaamattomuudesta. Mutta jos kansan parhaimmistokin
mukautuu totalitaarisen valtion pyrkimyksiin sinisilmäisesti tai
vaikkapa varauksinkin, niin miten voisi vaatia että
”tavallinen” kansa, yksilöt siellä ja täällä, pystyisi
nousemaan tyranniaa vastaan tai edes havaitsemaan sen olemassaolon?
Ihminen, yksilö pyrkii aina
sopeutumaan vallitsevaan tilanteeseen. Toisinajattelijan rooli ei
houkuttele, koska se johtaa laumasta erottautumiseen ja erottamiseen.
On syytä kai todeta sekin,
että me hyppäämme mieluummin voittajan vankkureille kuin lysähdämme häviäjän
rekeen. Kun näyttää että jokin voima tai liike on voitolla,
siihen on mukavan helppoa samaistua.
Kyllä kai niin Paavolainen
kuin Waltarikin halusivat tunteillaan heittäytyä voittajan kyytiin,
vaikka järki olisi varoittanut mistä tahansa.
Kuljemme vauhdilla yhteisen
kuopan reunaa myöten emmekä huomaa alamäkeä lainkaan.
Sitten
se runo.
Näin
Waltari kirjoitti Juna-runossa v. 1928:
Päivässä
ja yössä
halki
Euroopan,
jyskiväin
vaunujen edessä
jättiläisveturi,
radan
varrella lennätinlankojen laulu.
Lyypekin
vaaleanvihreät puistot
ja
oudosti leikatut puut,
synkät,
uhmailevat työmiehenkasvot.
Hampurin
asemahalli
valtavin,
jyrisevin seinäpinnoin.
Lentävät
kilometrimerkit,
Cologne.
...
Kyösti Salovaara, 2017. |
Eksaktin luonnontieteen ja epämääräisten humanististen käsitteiden (demokratia, kansallisuustunne) rinnastaminen saattaa joskus tuottaa jänniä ajatuksia, sillä niin tyystin erilaisia ne ovat luonnoltaan.
VastaaPoistaMaailmassa on tällä hetkellä paljon erilaisia poliittisia jännitteitä ja siis huolenaiheita. Yksi tapa reagoida niihin on nationalismin korostaminen, jopa sen rumimpien muotojen. Sitä näkee meilläkin.
Yhteiskuntien tilaa ja tulevaisuutta on vaikea hahmottaa ja siksi jopa älyköt saattavat langeta kaunopuheisten harhaanjohtajien hurmaan. Heitä on jälkeenpäin, kun historiankirjoitus on näyttänyt meille "totuuden", helppo väheksyä, mutta kukapa osaisi osoittaa meille oman aikamme suurimmat riskit?
Mikä on vain vähäistä kuohaa ajan ilmiöiden suuressa virrassa, ja missä piilevät ne oikeasti huolestuttavat, väärään suuntaan vievät megatrendit? Ja mitä meidän pitäisi tehdä? Mitä me voimme tehdä?
Lasse Virenin voitonjuoksujen huumassa painui mieliimme toinenkin merkki, se joka on pysynyt mielessämme siitä lähtien ja tulee muistuttamaan lapsiamme vielä kun aika on meistä ja Lassesta jättänyt. En tiedä onko se riskeistä pahin mutta suuri se on. hh
PoistaHannu, joku juoksutossu-merkki? En ole ikinä seurannut urheilua, mutta tuo saattoi sattua siihen aikaan, kun ruskeita kirjekuoria ei vielä jaettu julkisesti.
VastaaPoistaKyösti, Pekka: muistan ajatelleeni että oli kummallista että Waltari eksyi Natsi-Saksan joukkoihin. Mutta sitten aktiivisesti unohdan, että isä ei puhunut 1930-luvun oikeistolaistumisestaan ikinä mitään. Sen sijaan Neuvostoliitosta puhui ja parjasi.
Ei ole mitenkään ihme se, että en ole ikinä oppinut mikä on vasen ja oikea. Autokoulussa minut diskattiin siksi. Aina käännyin väärästä kadunkulmasta. Nyttemmin tilannetta on helpottanut vähän se, että kun neljä vuotta sitten putosin pyörän päältä, niin vasemmasta kädestä meni irtipoikki kumpikin pitkä luu ranteen alta. En voinut välttää oikealla kädellä syömistä.
Mutta siis skarppiutta pitäisi kyllä kannattaa. Varsinkin muistiaan pitäisi osata varjella.
Voi Ripsa, en ihan tuota tarkoittanut. München ja se terroriteko siellä. Hannu
PoistaHannu, joo muistan. Oltiin kesää mökillä ja käymässä isoäidin luona. Telkkari oli auki kun oli olympialaiset. Kukaan meistä ei kyllä vähään aikaan ymmärtänyt mitä tapahtui. Kamerat eivät tainneet päästä sinne, kun se lentokone oli ehtinyt jo tulla piiritetyksi.
VastaaPoistaJa Viren ilmeisesti juoksi siellä. Ehkä se ei ollut sitten se tossujuoksu. En seuraa urheilua kun se tuntuu niin tylsältä.
Hannu nostaa terrorismin aikamme ongelmista yhdeksi suurimmista eikä sen suhteen ole syytä vastaan väittää.
VastaaPoistaÄlyllinen minäni jää kuitenkin pohtimaan syitä. Miksi näitä kammottavia terroritekoja tehdään? Mikä saa jotkut ihmiset lisääntyvästi tekemään tällaisia usein sivullisiin kohdistuvia väkivaltaisia iskuja? Yksioikoinen vastaus "me hyvät, ne pahat" ei riitä. Mikä on ihmiskunnassa vinksahtanut raiteiltaan?
En tiedä, ja siksi näitä mielessäni mietin.
Hyviä kysymyksiä.
VastaaPoistaItse tuumailen että pahin mihin demokratia saattaa suistua on totalitaarinen komento, tavalla tai toisella, ja vielä pahempaa on jos emmme edes huomaa ajautuvamme sellaiseen - ennen kuin on liian myöhäistä.
Melkeinpä aina - ellei sitten pyritä anarkiaan - terroristien taustalla on jonkinlaisen totalitarismin haave. Niin myös tässä nyt eniten esillä olevassa islamilaisessa terrorismissa.
Uskonnollisen fanatismin me tietysti huomaamme. Mitä muuta jää huomaamatta? Onko esim. hyvinvointivaltion holhousihannne sekin eräänlaista "totalitaariseen" komentoon pyrkimistä?Yksilö jauhetaan kollektiivisten tarpeiden myllyssä.
Ripsa, Pekka, juoksutossuja en ensin ollenkaan muistanut, hölmöä minulta. Viren niitä mainosti vaan enpä nyt mainitse enää sitä merkkiä! Joo, olen sen ikäinen, että v.-72 urheilu oli vielä jotenkin pyhä asia minulle, skeptisyys ei vielä ollut tullut kuvaan vaikka kai olisi jo ollut tarvetta sille.
VastaaPoistaSiksi tuo terroriteko, juuri juutalaisiin kohdistuneena ja Münchenissä tuntui erikoisen kovalta ja jäi mieleen. Maailma ihan kuin liikahti silloin. En nytkään pysty paikallistamaan aikaisempiaterroristeja jotka taisivat olla eurooppalaista perua? No niin ..
Pakonomaisesta terrorista. Joukkoon kuuluminen ja sen ensisijaisuus ihmisen psyykessä, sopivan viholliskuvan ylläpito (kaikki me lankeamme) jolla puolestaan pidetään valtaa hallussa, sitten itse uskontoon kuuluva väkivallan oikeutus ja vielä niin, että tuon väkivallan esteet on tavallista helpompi ylittää, kun lupa on annettu pyhässä kirjassa, tämä kai on se pohjarakenne? Sopivassa porukassa syntyy uhoaminen jolloin tehdyistä lupauksista on vaikea peruutta (itse muistan kävelleemme rautatiesillan yläpalkeilla 'noin vain', muka pokkana, vaikken nyt uskaltaisi sinne ylös edes katsoa). Poikien kuolleisuus onkin tyttöjä suurempi.
Nuoret muslimimiehet ovat samanlaisia kuin muissakin kulttuureissa. He haluavat päteä, päteä tekemällä! Hans Magnus Entzensberger puhui tästä dilemmasta toteamalla, että yksi ainoa suomalainen yhtiö, NOKIA, ylitti arvoltaan arabimaailman koko teollisen tuotantokyvyn. Muslimin silmin nähtynä keksinnöt on tehty lännessä. Kun tämän tapainen cocktail kiehuu monessa suhteessa ylivoimaisen naapurin yhteiskunnissa, vieläpä helposti havaittavassa muodossa (nykyinen media) niin olisi ihme, ellei toiseksi jääneissä syntyisi voimatonta katkeruutta jonka voittamiseen tarvitaan näyttäviä tekoja. Jos nämä teot osoittautuvat toistuvasti alimittaisiksi, tuloksia tuottamattomiksi tai tuloksia ei jakseta odottaa niin mitä keinoja jää?
Jää henkiset arvot, so uskonto, oma kulttuuri ja sen puolesta taisteleminen, ja totta on, nämä pojat ovat todella osoittaneet rohkeutensa tässä sodassa! Sota kauheudessansa on aina houkutellut miehiä, myös joitakin lähisukulaisiamme ja juuri sitä Ian Morris pitää suurempien yhteiskuntarakenteiden lähtökohtana. Väkivalta, isompi joukko, päällikkö joka ottaa haltuunsa väkivaltamonopolin ja juuri sen avulla suurentaa joukkoansa jne.
Ilman tätä ketjua, pelkällä rauhanomaisuudella ei yhteiskuntia rakenneta. Näiden jostain syystä hajotessa (väki)valtakin hajoaa ja kaaos lisääntyy, uhrit kasvavat. Tämä lienee Lähi-idän ym. tilanne juuri nyt. Samoin kävi 1900-luvun puolivälissä Keski- ja itäeuroopassa kuten Kyöstin aiemmista kirjoituksista voi lukea. hh
Hannu! Ei kyllä muuta sitä että masentaa koko tuon kuvion ajatteleminen.
VastaaPoistaOlen kyllä vuoskymmenten mittaan tajunnut sen, että sodan avulla pakotetaan se häviäjä ymmärtämään, että vain voittajan teollisuus on niin hyvää että sitä pitää tukea ja ostaa ja semmoista.
Ynnä Pekka ja Kyösti: Luen juuri Adichien (nigerialainen kirjailija, nainen) romaania Kotiinpalaajat. Tapahtuu Lagosissa. En rupea arvailemaan kuinka paljon totta kirjassa on, mutta varmaan paljon. Lagosissa asuu noin 20 miljoonaa ihmistä. Adichie kuvaa semmoisia ihmisiä jotka ostavat ja myyvät ja rakentavat kivitaloja. Mieluiten käydään kauppaa Shellin kanssa.
En ihmettele sitäkään kuviota enää mitenkään. Olen haikea kun ajattelen kuinka Suomeenkin ulottui Saro Ken Wivan (sp.?) solidaarisuuskampanja. Silti hänet tapettiin. Kenraalit olivat vallassa.
Nyt ne eivät ole. Ja Jenkeissä yritetään pitää käynnissä teemaa nimeltä Black Lives Matter. On tämä masentavaa.