[alkaa
ollakseen absurdia]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Hämärää,
pilvet sattuvat päähän.
Kaikki
toistuu kunnes saadaan valmista. Tarinoita piisaa, kertojat eivät
paljasta lähteitään eivätkä pyrkimystään.
Kun
päivä seisahtaa, se ilmoittaa talven alkavan, ei siis olla keskellä
vaan laidalla. Kesäpäivänseisauksesta alkaa kesä,
kevätpäiväntasauksesta kevät ja syksynkin tiedetään tulevan kun
syyspäiväntasaus ohitetaan.
Säätila
määrittelee tunnelman. Onko pilviä enemmän kuin ennen? Vaikea
sanoa sillä sääkoneet eivät aina osaa tulkita taivaankannen tilaa. Ilmastomallien mukaan pilvisyys lisääntyy talvella kelien lämmetessä. Tai
sitten Siperiasta tuulee kirkasta kylmää.
Pelargoniat
kukkivat vielä kuistilla. Ikään kuin kesän häntä joulua kutittaisi.
Jaksaako
ajatella?
Potkurien
jättämä vana merellä, hento valon viiru taivaanrannassa, talven
ensimmäisiä päiviä kalenterissa, etäännytään.
Helsingin
Sanomat kertoo tarinaa tiedustelusta ja vakoilusta. Paljastetaan
dokumentteja, joita ei saisi paljastaa. Puhutaan sananvapaudesta,
johon ei pidä puuttua. Ollaan niin kuin ei oltaisikaan. Hyvällä
asialla siis.
”Sananvapautta
pitää puolustaa lujasti” huudahti Janne Virkkunen tiistaina.
Jos Hesarin entinen päätoimittaja muuta huudahtaisi, hulluna
pidettäisiin.
Miksi
”joku” vuotaa puolustusvoimien Viestikoekeskuksen papereita
julkisuuteen? Vuotaminen kuuluu demokratiaan, Virkkunen toteaa ja päättelee:
”Tällä kerralla vuodolla pyritään nähtävästi vaikuttamaan
uuden tiedustelulainsäädännön säätämiseen.”
Paljastukset
tulivat lauantaina. Tiistaina Helsingin Sanomat jatkoi aiheesta
räväkällä otsikolla: ”Tiedustelulait voivat tiivistää
suhdetta länteen.”
Hesarin
tutkivat journalistit ilmaisivat jo otsikossa puolensa, ja
vastasivat samalla ex-päätoimittajalleen. Länsi on paha,
epäilyttävä. Paljastuksien lähteen täytyykin olla henkilö,
joka haluaa viilentää Suomen lähestymistä läntiseen
arvomaailmaan. Vaikka YYA-sopimusta ei enää ole, kaikki sopimukset
lännen kanssa kannattaa esittää yhä huonossa valossa. Kun ei saa
lähentyä, pitää etääntyä.
Jos
Hesarin toimitusta trollataan, huomaako se tulleensa trollatuksi?
Vakoilujutut
ovat jännittäviä. Koskaan ei pääse perille kuka vakoilee ketä
ja miksi eikä varsinkaan siitä kuka vahtii vakoilijoita.
Onko
puolustusvoimissa ”myyrä”, joka pääsee salatuimmankin tiedon
tykö? Ovatko venäläiset löytäneet Tikkakosken roskalaatikosta
huippusalaiseksi merkittyjä papereita ja luovuttaneet ne Hesarin
journalisteille? Kohtako Suomen ensimmäinen Kim Philby
paljastuu? Vai antoiko paperit toimittajille joku korkeassa asemassa
oleva poliitikko? Kenet nähtiinkään hiippailemassa lasitalon likellä
lippahattu päässä?
Mutta
asioilla voi olla toinenkin puolensa – se koominen.
Tutkiva
journalisti pelästyy aiheuttamaansa kohua. Poliisit ovat kohta oven
takana. Portaikossa askeleita ja ääniä, ohi menevät.
Toimittaja sieppaa tietokoneen ja syöksyy kellariin. Sieltä löytyy
vasara, jolla hän ryhtyy takomaan tietokoneen kovalevyä. Jännityksen
hiki helmeilee otsalla. Huuletkin jäi maalaamatta
kaikessa kiireessä.
Kipinöitä, kolketta, metalli murtuu. Piilevä jännite sytyttää tietokoneen palamaan. ”Annanko talonkin palaa?”
toimittaja miettii kauhuissaan, mutta hälyttää sitten palokunnan.
Palomiesten mukana saapuu poliisipartio. Kellarissa tuoksuu
mikropiirien käryävä koboltti ja toimittajan pelko.
Keskusrikospoliisi
kuulee tapahtumasta; se ryntää toimittajan kotiin, nyt huulet on jo
maalattu.
Miksi
en heittänyt koko paskaa mereen, toimittaja ajattelee katsellessaan
kuinka poliisit paketoivat koneita ja muistitikkuja sinetöityihin
pusseihin. Jännäreistä hän tietää ettei tietokoneelta pysty
mitään lopullisesti hävittämään.
Vakoiludraama
muuttuu farssiksi. Tällaista tapahtuu vain Coenin veljesten
elokuvissa – ja Suomessa.
Kyösti Salovaara, 2017. |
Mennään
toiseen tarinaan ja toiseen maahan.
Kolme
”tiedemiestä”, kenties heitä on enemmänkin, näkee signaalin,
joka kertoo uudesta hallitsijasta. He lähtevät Jerusalemiin
selvittämään asiaa.
Missä
uusi kuningas on, he kyselevät.
Vallassa
oleva Herodes Suuri pelästyy. Horoskoopit ovat jotakin
tämmöistä ennustaneet. Viekkaana miehenä hän kutsuu tiedemiehet
luokseen. Salaisessa palaverissa (ei nimiä, puhutaan hiljaa) hän
kyselee signaalista ja sen voimakkuudesta. Minne se osoitti? Mistä
tuli? Onkohan siellä uudenlaista voimamahtia syntymässä?
Kuningas
tekee tiedusteludiilin tiedemiesten kanssa. Saatte hyvät eväät
mukaanne, menkää Betlehemiin ja ottakaa tarkka selko, ja kun lapsi
löytyy tulkaa kertomaan minulle niin että minäkin pääseen
kumartamaan häntä.
Tiedemiehet
matkustavat Betlehemiin signaalia seuraten. Lapsi löytyy.
He
kumartavat ja antavat tälle kalliita lahjoja.
Sitten
he tuumivat… ovat kuulleet että toimeksiantajalla on välillä
pahoja hermokohtauksia… tappanut jopa omaisiaan… pelästyvät ja
niin lähtevät pois ja palaavat omaan maahansa.
Herodes
Suuri tajuaa palkanneensa kaksoisagentteja. Oliko palkkio liian
pieni? Jäikö turvaselvitys tekemättä? Voiko mies tulla
vihaisemmaksi tajuttuaan miten hänet on petetty? Tämä petos täytyy
kostaa pikkulapsille.
Ihminen
haluaa tietää kaiken ja kertoa kaiken.
Jos
toimitus saa selville, että Vladimir Putin käyttää
punaisia aluspöksyjä ja valkoisia tennissukkia mennessään
yöpuulle, se pitää kertoa heti kaikille lukijoille. Heillä on
oikeus tietää kaikki, myös tennissukkien väri ja housujen tyyli:
bokserit vai pelkkää veetä.
Journalismi
on objektiivisuuteen tähtäävää subjektiivisuutta.
Se
ei johdu halusta eikä halun puutteesta vaan maailman luonteesta.
Jos
olisi vain yksi totuus, kaikilla olisi helpompaa.
Mutta
koska niitä on monta, jonkun pitää valita mistä kertoo ja
kenelle. Journalismi ei vain heijasta yhteisön henkistä todellisuutta vaan myös luo sitä.
Keskustelua ja poliittista "kamppailua" seuraava on näkevinään kahdenlaista, keskenään ristiriitaista kehitystä - myös omissa ajatuksissaan. Yhtäällä on puolueiden ja toimijoiden ajautuminen konsensushakuiseen arvopolitiikkaan; esimerkiksi presidenttiehdokkaat ovat sykkyrässä arvokentän origossa, hieman keskiviivaa vasemmalla. Toisaalla yhteiskunnallisessa keskustelussa äärimmäiset ajatukset saavat julkisuutta, varsinkin sosiaalisessa mediassa.
Pertti Lappalainen yrittää uudessa Kanava-lehdessä hahmottaa yhteiskunnallisen keskustelun karikoita Suomessa esittelemällä belgialaisen politiikan teoreetikon Chantal Mouffen ajatuksia. Mouffen mukaan poliittisessa keskustelussa ajaudutaan poteroihin konsensushakuisuuden takia; keskustelusta katoaa väittely, koska sitä pidetään antagonistisena, vihamielisenä. Mouffe tarjoaa tilalle agonistista demokratiaa, jossa väitellään eikä vihata. Tällöin keskustelijoiden on tunnustettava ja hyväksyttävä, että yhteiskunta on moninainen, pluralistinen ja että erilaisuutta, todellisia konflikteja ei saa piilottaa konsensusajatteluun.
Eikö sitten esimerkisi Suomen eduskunnassa käytävä keskustelu ole debattia? Onko se pelkkää antagonistista poterossapaasaamista?
Kenties molempia, miedosti sanoen.
Jos muuallakin, esimerkiksi jopa Merkelin
kristillisdemokraateissa, poliittinen eliitti on liukunut vasemmalle, voisiko populismin nousua selittää sillä, että melkein kaikista on tullut "sosialidemokraatteja"? Jos, niin populismi ei olekaan vastalause
globalisaatiolle vaan "sosialidemokratisoitumiselle"!
Tänään
talvipäivänseisauksena katalonialaiset menevät äänestämään,
merten rannoilla, vuorien takana.
El
Paisín teetättämän, moneen mielipidetiedusteluun nojaavan matemaattisen simulointimallin perusteella
itsenäisyyttä ajavilla on 54 % todennäköisyys saada enemmistö
Katalonian alueparlamenttiin. Espanjan perustuslakia kannattavilla on
vain 3 % todennäköisyys enemmistöön. Siellähän on myös ihmisiä
jotka eivät kannata itsenäisyyttä mutta eivät Espanjaakaan.
Väliin putoajaa ei palkita.
Mitä
äänestys ratkaisee?
Tuskin
mitään. Jos itsenäisyysmieliset voittavat, Espanjan keskushallitus
estää heidän toimensa, koska ne ovat perustuslakia vastaan. Jos
espanjamieliset voittavat, Katalonian itsenäisyyttä tavoittelevat
jatkavat itsenäisyyden tavoittelua. Antagonismi voimistuu,
moninaisuus kärsii, vuoropuhelu on huutoa ja hammasten kiristelyä. Kataloniassa jos missään poliittinen keskustelu näyttää poteroiden antagonistisen ehdottomuuden.
Yli
puolet Kataloniassa asuvista on syntynyt muualla. Keskusoikeistolaisen, katalonialaista nationalismia vastustavan Ciudadanos-puolueen kaunis paikallisjohtaja Inés Arrimadas kehoittikin Andalusiasta
Kataloniaan muuttaneita äänestämään Espanjan puolesta. Hän
kertoi syntyneensä andalusialaisessa sherrykaupungissa. Nyt hänelle
luvataan roimaa vaalivoittoa.
Itämaan
tietäjät tulevat mereltä aarretta etsimään, toista tuomaan.
Kun
puhutaan, ollaan äänessä.
Joulu
on ilon juhla.
Kaupatkin
auki melkein koko ajan.
Joidenkin
mielestä Jeesus taisteli kaupallisuutta vastaan.
Epäilen.
Epärehellisyyttä
ja ahneutta vastaan hänen kannattikin taistella. Ja itsekkyyttä ja
tekopyhyyttä ja kopeutta ja välinpitämättömyyttä ja ylimielisyyttä vastaan. Anteeksiannon puolesta? Sovinnon? Armon? Sovituksen? Mielenrauhan? Tai vielä
suurempien… puolesta... kunnes aurinko laskee… ja vuorten varjossa tulee
kylmä.
Jos
on äänessä, mitä sanoo?
Tuleeko
aina olla äänessä?
Tummansävyinen
runo, Paavo Haavikon sulkakynästä: "Mihin me lopumme mihin me
lopumme…"
Haavikon
sulkakynä vuodattaa tummansinistä mustetta. ”Niin kuin väsyneet
eläimet / armon laaksoihin / ilman jumalaa ilman jumalia”.
Eikö
uskaltanut kirjoittaa Jumalaa isolla? Eikö raaskinut tuhlata
kirjaimia? Saita mies tuo Paavo.
”Mistä
me tulemme meren ilosta / niin kuin meri ensin tuli / olematta meri
kenenkään kutsumatta /meren ilosta meren ilosta.”
Runoilija
ei tavoittele kenenkään suosiota, ei imartele edes itseään.
Toteaa,
tuikkaa pisteen sanan perään.
Paperiin
tulee reikä, muste valuu toisellekin puolelle.
Sellaista
elämää. Paperilta ja musteelta maistuvaa.
Ollakseen
kuin ei olisikaan ja iloinen yhtä kaikki mennään joulua päin
iloisemmalla runolla ja unohdetaan osa Paavo Haavikkoa.
Puhutaan
kuin ei puhuttaisi.
Meren
rannalla rajattomuus”, kirjoitti Turtiainen (Arvo) noin
vuonna 1955.
Kirjoitti
että ”taivas, ulappa, avaruus”, että meren rannalla
”säihkyvimmät / päivät, illat sinisimmät, / meren rannalla
tyrskyistään / karit nostavat kuohupään / meren rannalla vyöryy
kuuma / aaltojen ajo, villi huuma.”
Niin
että kirjoittihan se Arvo (Turtiainen) että ”meren
rannalla lokin pesä / paaden alla joka kesä.”
Ja
kirjoitti ja kirjoitti:
Meren
rannalla rajattomuus,
taivas,
ulappa, avaruus.
Meren
rannalla... elämän rannalla.
Rantojen
rannalla kuningasten kuningas.
Pieni
ihminen on pieni eikä suuria olekaan.
Sen
kun muistaa, voi naurahtaa helpottuneena.
Kun
nousee seisomaan, housujen rypyt oikenee.
Nousenko?
Kyösti Salovaara, 2017. |
Tulee todella mieleen, että Helsingin Sanomilla ja vuotajalla oli joitain julkilausumattomia tavoitteita toimilleen. Miksi muuten julkaista salaisia tietoja, jotka ovat tärkeitä turvallisuuden kannalta, mutta joihin ei liity mitään väärinkäytöksiä tai muuta hänäräperäistä? Maallikon on vaikea arvioida mistä oli oikeasti kyse.
VastaaPoistaPopulismin nousulle on epäilemättä useita syitä, joista yksi lienee puolueiden samankaltaistuminen, sosialidemokratisoituminen. Mutta aivan varmasti taustalla on myös globalisoitumisen ja digitalisoitumisen kaltaisia megatrendejä, jotka muuttavat maailmaa nopeammin kuin kadunmiehen kannalta tuntuu hyvältä.
Katalonian sotku on osa samaa kokonaisuutta. Tuntuu, että ihmisiltä on suunta hukassa, ja se on totisesti huolestuttavaa.
Joopa, kaikki vaikuttaa kaikkeen, vaikka tylsältä tuntuukin näin sanoa. Yksi asia mitä emme arkipäivässä ehkä kunnolla tajua ja huomaa, on ylisummaan kaikenlaisen tiedonvälityksen tunkeutuminen elämän joka alueella ja melkeinpä joka hetkeen. Siitähän nuo erilaiset megatrendit syntyvät, todellisista asioista ja todellisiksi kuvitelluista.
VastaaPoistaEspanjassa näköjään myös poliittinen huumori elpyy: Kataloniassa on viritelty "ajatus" Tabarnian itsehallintoalueesta, johon kuuluisi Barcelona ja Tarragonia, alueet joilla kannatetaan Espanjaan kuulumista. Perustelu sille on yhtä "oikea" kuin Katalonian itsenäisyydelle. Jos tuo toteutuisi, varsinaiseen "itsenäiseen" Kataloniaan jäisi alle 2 miljoonaa ihmistä.
Olisi hienoa jos koko sekasotku purettaisiin huumorilla - mutta niin tuskin käy.
Katselin äsken El Paisista tilastoa: Espanjassa on tänä vuonna marraskuun loppuun mennessä käynyt jo 77 miljoonaa ulkomaista turistia! Se on toisenlaista kansainvälisyyttä kuin mitä Katalonian jyrkimmät nationalistit haluavat.