[paluu
tulevaisuuteen]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Torstaina,
sata vuotta ja yksi päivä sitten, eduskunta hyväksyi P.E.
Svinhufvudin johtaman senaatin - kaksi päivää aikaisemmin - muotoileman itsenäisyysjulistuksen.
”Suomen
kansa tuntee syvästi, ettei se voi täyttää kansallista ja
yleisinhimillistä tehtäväänsä kuin täysin vapaana”,
itsenäisyysjulistuksessa sanottiin. ”Vuosisatainen
vapaudenkaipuumme on nyt toteutettava; Suomen kansan on astuttava
muiden kansojen rinnalle itsenäisenä kansakuntana.”
Olikohan
tuossa himpun verran liioittelua?
Kaarlo
Tuori muistuttaa Kanava-lehdessä, että suomen kieleen
sana ”valtio” tuli vasta 1830-40 luvuilla. Silloin sivistyneistö
alkoi miettiä millä nimellä tuollaista poliittista ilmiötä
tulisi kutsua. Valtioon liittyvä, valtion perustelema kansalaisuus
ja kansakin ilmestyivät puheeseen vasta 1800-luvulla.
Jos
Suomen itsenäinen valtio on nyt sata vuotta ja yhden päivän vanha,
niin kenties suomalainen suomi on noin kahdensadan vuoden ikäinen.
Lyhyessä ajassa on saavutettu paljon.
Kuluvalla
viikolla Helsingin Sanomat ilmoitti lähettävänsä kirjeenvaihtajan
tulevaisuuteen. Kokeneen, paljon tietävän ja maailmaa hyvin hahmottavan Heikki
Aittokosken (47) matka kestää vuoden.
Tiistain
lehdessä Aittokoski pohti matkansa karttaa.
”Lisäksi
on niin, ettei ole olemassa tulevaisuutta”, Aittokoski sanoi. ”On
olemassa tulevaisuuksia. Ihmisiä on 7,6 miljardia, ja ani harva
muutos koskee meistä jokaista tai edes enemmistöä meistä.”
Kanssalukijoiden
tavoin odotan jännityksellä millaisen tulevaisuuden Aittokoski
löytää, yhden niistä monista vain monta yhdestä.
Puhutaanko
Suomessa suomea sadan vuoden päästä?
Osaako
suomalainen lukea sadan vuoden päästä? Vai hoitavatko robotit
senkin ihmisen puolesta?
Sata
vuotta sitten vapaudenkaipuu oli valtava. Ainakin sanoissa. Miksei
myös teoissa. Onko Suomi sadan vuoden päästä vielä vapaampi
paikka yksilöille, joukoilla vai pitääkö vapautta rajoittaa
suurempien ongelmien hoitamiseksi?
Löytääkö
Aittokoski sadan vuoden päästä Suomen, jossa yksilö on vapaa
kansalainen vai kovan yhteiskunnallisen kurin valtion, missä yksilö on enemmän orja kuin oman elämänsä tekijä?
Olen itse antiutopiassani 2112 arvioinut, että sadan vuoden päästä
Suomessa ja maailmassa yksilö on vapaaehtoisesti luopunut
yksilönvapaudesta, jotta ympäristö ja ilmasto voisivat paremmin.
Siinä Suomessa ei ole varaa demokratiaan eikä yksilönvapauteen.
Tulevaisuuksia
on monta. Mutta entä menneisyys, historia? Onko menneisyyksiäkin
useita vain pelkästään yksi? Aittokosken tulevaisuusmatkaa
miettiessä tulee ajatelleeksi, että kenties tulevaisuus selittää
aina historian vaikka emme sitä hetkessämme tajua.
Kun
palaamme tulevaisuuteen, matkustamme menneisyyteen.
Valitsen
nyt helpomman reissun kuin Heikki Aittokoski.
Palaan
hetkeksi menneisyyteen. En keksi sitä vaan siteeraan.
Torstai
on aina toivoa täynnä.
Mika
Waltarin runo Kevät vuonna 1929 oli riemua täynnä,
valoa ja modernin elämän huumaa. Runon ilmestyessä Waltari oli 21
vuotias.
”Me
syöksymme teräksen, betonin ja öljyn aikaan ”, Waltari
kirjoitti. ” - kadun jättiläiskuilun yllä taivas / kovin kaukana
ja pieni. / Kristalli-ikkunoitten takana nääntyvät kukat /
autojonojemme tomuun ja bensiinihöyryyn.” Bensiinihöyryt katoavat vasta illan tullen: "Vain joskus iltaisin, / kun on hiljaista, / nousee satamasta, varastosuojista ja laivoista, / meren tuoksu, tervan, oranssien ja vaniljan tuoksu. / Ja seuraavana päivänä kahisevat matkailutoimistoissa / kartat, reklaamilehdet ja punaiset pilettivihot."
Tulevaisuus näytti vapauttavan menneisyydestä. Siinä oli ihana paheen
viehätys; modernin teknologian ja matkan tuoksu, joka häivytti
kotoisten niittyjen ja kaislikoiden hajut ja värit.
Nuori
mies kuvitteli paluun tulevaisuuteen.
Seitsemän
vuotta myöhemmin Arvo Turtiainen julkaisi runokokoelman
Muutos. Hän täytti 32 vuotta kirjoittaessaan rakentajasta,
joka yhä uudestaan tekee taloja muille, varakkaammille ihmisille
eikä itse omista mitään tekemästään.
”Koko
ikänsä hän rakensi / taloja toisille”, Turtiainen kirjoitti, ”
pihkaa hikoilevat, punaiset hongat / hän veisti ihmisten suojiksi,
kartanoiksi, / hohtavakylkisen laudan hän kohotti / kirkkojen
välkkyviksi tapuleiksi, / ikkunan pieliin ja aittojen neitseellisiin
päätyihin / kiinnitti luomistahtoinen käsi, / ja kauneutta janoava
henki / pyrkimyksensä merkit.”
Turtiaisen
rakentaja on väsymätöntä lajia, sitkeä kuin honka ja harmaa
kivi. Hän rakensi herroille ja narreille maassa, jossa pettu ja
kuivattu kala olivat rakentajan ruokavalio.
”Koko
ikänsä hän rakensi. / Mutta yksikään talo ei saanut nousta /
josta hän olisi voinut sanoa tämän on minun, / yhtäkään päivää
ei kulunut / jolloin hän ei olisi tehnyt työtä toisten hyväksi...”
Rakentajan
palkka, ainoa oma ”talo” oli sitten arkku viidestä laudasta.
”Hän teki työnsä ja lähti.”
Kukaan
ei muista, kukaan ei perään kysy.
Mutta
mitä Turtiainen oikeastaan halusi ja vaati? Olisiko kirvesmiehen
pitänyt omistaa kaikki rakentamansa talot kuin kapitalisti ikään?
Eikö vasemmistolainen runoilija ymmärtänyt palkkatyön luonnetta?
Eikö hän nuoren Waltarin tavoin haistanut tulevaisuuden tuulen
bensankatkuista tuoksua? Eikö Turtiainen tajunnut että kehitys
kehittyy niin, että rakentaja vapautuu koska nimenomaan ei omista tekemiään taloja vaan saa niiden rakentamisesta hyvän palkan?
Jos
Turtiaisen hienoa runoa pitää tulevaisuuden julistuksena, siinä huomaa paradoksin, koska rakentajan sielu kaipaa vanhaa
agraariyhteiskuntaa missä ihminen pysyy paikallaan maaplänttinsä
vankina, kaiken omistavana.
Kansallista itsetututkistelua |
Suomi vuonna 0:
”Olen
tuntenut kansallisena onnettomuutena kielellisen kahtiajaottumisemme,
olen siinä nähnyt useimpain sivistyksellisten ja kansallisten
vajavaisuuksiemme juuret ja selityksen. Olen nähnyt erikielisten
ryhmiemme kuin itsetiedottomuuden sokeudessa yhä laventavan sitä
kuilua, joka kummankin menestykseksi päinvastoin olisi saatava - jos
ei täytetyksi - niin ainakin silloitetuksi ja käytännöllisesti
vaarattomaksi. - Varsinkin ruotsinkielinen kansalaisryhmämme on
tässä eristäytymisessä joutunut jo tuhoisan pitkälle, ja on tämä
eristäytymispyrkimys eräille sen vaikuttaville piireille
muodostunut ohjelmalliseksi päämaaliksi. Etenkin ruotsinkielinen
nuorisomme - kasvaneena kodeissa ja ympäristössä, jossa
suomalaisuuden halpeleminen ja ynsiminen on ollut, jos ei
suoranaisena, tunnustettuna teoreettisena ohjelmana, niin ainakin
käytännöllisenä ilmakehänä, jokapäiväisenä henkisenä
leipänä - tämä nuoriso etenkin on tästä veriinsä eletystä
halveksumisesta ja vieroksumisesta vetänyt kansallisohjelmalliset
johtopäätökset ja on nyt isäinsä hengen johdonmukainen
toteuttaja.”
Näin
kirjoitti 43 vuotias Volter Kilpi vuonna 1917 teoksessaan
Kansallista itsetutkistelua. Täsmentävä alaotsikko kuului:
Suomalaisia kulttuuri-ääriviivoja.
Kilpi
katseli tulevaisuutta ja kirjasi näkemyksensä nykyhetkestä,
Suomesta vuonna 0, niin kuin nyt jälkikäteen voi sanoa
Onko
ajateltavissa, että Kilpi kirjoitti Suomelle käsikirjoitusta
palaamalla tulevaisuuteen?
Suomalainen
kulttuuri näytti olevan tienhaarassa, monien teiden risteyksessä.
Ruotsinkieliset pitivät valtaa, syrjivät suomalaisia ja haaveilivat
yhteydestä Ruotsiin. Suomenkieliset elivät jonkinlaisessa
menneisyyden valheessa, pinnallisen henkisen kokemuksen ilmapiirissä.
”Suomenkielinen
kansalainen joutuu melkein säännöllisesti poljetuksi oikeuksissaan
ja ansioissaan”, Kilpi sanoi, ”milloin hänen ansionsa tulevat
ruotsinkielistemme arvioitavaksi, varsinkin, jos niitä on punnittava
jonkin ruotsinkielisen ansioita vastaan.”
Uskaltaako
nyt, sata vuotta ja yhtä päivää myöhemmin todeta, että Kilven
pahin pelko ei toteutunut; että Suomen käsikirjoituksessa esitetty kuilu
eri ryhmien välillä sillottui ja kansa kulki kohtuullisen
tasa-arvoiseen tulevaisuuteen ”unohtamalla menneisyyden”?
Kunnes
toisin tapahtuu!
Vai
mitä Heikki Aittokoski löytääkään tulevaisuudesta? Onko siellä
suomenkielinen vähemmistö, joka pinnistelee muiden kulttuurien
pusertamana ja takertuu omaan kieleen ja menneisyyteen? Pääseekö
Aittokoski seuraamaan suomalaisen parlamentin (jos sellaista
instituutiota enää vuonna 2117 on) istuntoa, missä pieni SKP
(suomalainen kansanpuolue) vetoaa vähemmistön oikeuteen saada
palveluja omalla kielellään omilla syrjäisillä asumisnurkillaan?
Volter
Kilpi katseli tulevaisuuden menneisyyteen.
”Suomenkielisen
sivistyneistön älyllinen ja henkinen harrastus saa kauttaaltaan
leimansa toisaalta epäpersoonallisesta ja epäyksilöllisestä
elämänsuhtautumisesta, toisaalta elokkaasta ja vireästä
aatteellisesta harrastelusta.”
Pyrkimystä
oli paljon, taitoa vähän.
Kilpi
soimasi henkisen elämän harrastelijoita teennäisyydestä,
näyttelemisestä, onttoudesta: ”Kaikki tuntuu tapahtuvan vain
ulkonaisista vaikuttimista, ei sisällisestä tarpeesta ja
ilmaisunpakosta.
Vaikka
kirjallisuus vuonna 0 olisi ollut jopa kelpoista, komeaa ja
kielellisesti vuolahtelevaa, niin sitä painoi ”sielullinen
mehuttomuus, mielikuvituksen arkinen kuivakiskoisuus, sisäisen
tuntemuksen harmuus ja niuva puisevuus”.
Kilpi
sanoi, että kirjallisuudesta puuttui impressionistinen, sisältä
hehkutettu sanarunous. Jopa kansankuvaus oli elotonta: ”Kansanelämän
kuvaukseen riittää meillä miten ulkopuolinen jutustamis- ja
sepitsemistaito hyvänsä.”
”Meillä
sepitetään ’ajankuvauksia’, journalistisen kepeästi kyhättyjä
jutteluita, jotka venyvät ja juoksuttelevat yksityistapauksia ja
yksityisseikkoja, laskettelevat henkevääkin tilapääpakinaa,
antavat elokkaita, vilkkaitakin tilapäätilanteita ja
silmänräpäysvaikutelmia. Ne eivät kuitenkaan anna mitään
edustavaa, painoisaa elämänkuvaa, ne eivät tiivisty vakuuttavaksi,
elämänvakavuudella tehoavaksi, kokonaiseksi tapahtumiseksi. Ihmiset
ovat tällaisen kirjailijan kourissa kuin venykekummista.”
Kilpi
syytti suomalaista kirjallisuutta pingoitetuista, leikillisistä
kertomuksista, joiden ainoa ”elokkuus on kiljuvassa ’grimaasissa’,
ilvehtivässä ele- ja ilmeväännöksessä, luonnottomuuden
paisuttelussa”.
”Meillä
kirjoitetaan tunnelmallisia kuvauksia, joiden elämänkuva on kuin
ilta-auringossa koreilevan, välkkyvän mutalammen pinta: kosketa
mistä hyvänsä sen heijailevaa, syväilevää, taivastelevaa
kalvoa, ja koko kuulakas, peilaileva avaruus pirstoutuu mutaiseksi
savipälveksi.”
Volter
Kilven mielestä itsenäisyytensä kynnyksellä haparoiva suomalainen
kirjallisuus oli elämäntuntemuksen persoonattomuuden johdosta
harmaata ja arkisuuden mataloittamaa. ”Kirjallisuutemme on
jättäytynyt henkisesti liiaksi itsensä varaan, kehäilee liika
umpinaisesti omassa ahtaassa piirissään… Komeimmillaankin voi se
sinertyä vain revontulten kelmeään, kylmään loistoon, mutta ei
läikkyä auringon siunattuna ja siunaavana lämpönä. Sen henkiset,
virittävät herätteet ovat liika niukat ja karut, ja sillä on
liika vähän hengen ainesta kohotakseen elämän korkeimpaan
käyntiin, tullakseen luomisessaan ihmismielen syvien,
jokapäiväisyyden jääpeitteistä järkähtäneitten elämysten
virtaniskalle.”
Vuonna
1917 Volter Kilpi kaipasi henkisesti virkeämpää tulevaisuutta
josta voi palata nykyhetkeen. ”Kansalle kuten yksilöllekin on
henkinen eristäytyminen sivistysvaara.”
Sata
vuotta ja yksi päivä sitten tahdottiin vapautta.
Kuinka
moni tänään vannoo vapauden nimiin?
Vapaus
ja valinta eivät ole päivän teemassa.
Yksilöön
suhtaudutaan kuin holhousta tarvitsevaan lapseen. Eliitti, älymystö,
poliitikot, toimittajat ja ammattiyhdistyspomot tietävät minua paremmin miten minun tulee elää ja
olla, mitä saan syödä ja juoda ja millaisia sopimuksia minun tulee tehdä elämän kanssa.
Poliitikoille
riittää, että äänestän erilaisille ”edunvalvojilleni” jatkuvan oikeuden
holhota meitä ja minua. Eliitille riittää ettei sitä sotketa
rahvaan arvomaailmaan. Älymystölle riittää vetäytyä omaan
norsunluutorniin pakoon pahaa maailmaa. Medialle riittää rakkikoirana räksyttäminen.
Minulle (70) riittää että saan kiukutella edellä mainituille!
Historia
on paluuta tulevaisuudesta. Tulevaisuus on matka menneisyyteen.
Nykyhetkeä ei vakavassa katsannossa olekaan, ei filosofisena
ilmiönä. Ristiriitaiset lauseeni eivät ole loogisia.
Elämässä kuitenkin vain nykyhetki on elettävissä. Sitä ei tarvitse eikä voi valita. Sartre
muistaakseni sanoi, että ihminen ei voi valita aikaansa, mutta hän
voi valita itsensä ajassaan.
Myös
tulevaisuuden kirjeenvaihtaja valitsee nykyisyyden matkustaessaan
kauas.
Kyösti Salovaara, 2016. |
>>>>
Heikki Aittokoski: Tervemenoa, ilmestyskirjan ratsastajat. Helsingin Sanomat, 5.12.2017.
Volter kilpi: Kansallista itsetutkistelua. Suomalaisia kulttuuri-ääriviivoja. Otava, 1917.
Kaarlo Tuori: Entä jos Suomi onkin 200-vuotias? Kanava, 7/2017.
Arvo Turtianen: Runoja 1934-1968. Tammi, 1976.
Mika Waltari: Mikan runoja ja muistiinpanoja 1925-1978. Toim. Ritva Haavikko. WSOY, 1979.
Olen lukenut aikaisemminkin Aittokosken raportteja, joten odotan minäkin kiinnostuksella miten hän hahmottaa matkallaan maailman tilaa ja tulevaisuutta.
VastaaPoistaVapaus on suuri sana. Kuulun niihin ihmisiin, joille nykyinen yksilönvapaus, joka antaa minunkin kaltaiselleni vähän oudommalle kulkijalle mahdollisuuden elää omaa elämäänsä kutakuinkin haluamallaan tavalla, on äärimmäisen tärkeä arvo. Sitä kannattaa totisesti puolustaa.
Silti en voi olla ajattelematta, että vapaus ei ole niitä arvoja, joihin pätisi yksioikoisesti ”mitä enemmän sitä parempi”. Siihen liittyy aina esimerkiksi vastuu. Nykyisessä yksilökeskeisessä ilmapiirissä tulee välillä myös mieleen, että olisiko ripaus lisää yhteisöllisyyttä meille hyväksi?
Niinpä, kenenkään vapaus ei saisi perustua siihen että toiselta menee mahdollisuus samanlaiseen vapauteen.
VastaaPoistaKaiken kaikkiaan jossain taustalla väijyy kysymys elämän tarkoituksesta ja siitä, että olemmeko olemassa itseämme varten vai "heimoamme" (=ihmisuvun jatkuvuutta) varten. Länsimaissa kehitys on aika lailla kulkenut siihen suuntaan, että yksilö on vapautunut yhteisön menestymisen kautta ja avulla. Joskus tietysti kannattaisi miettiä, että kumman "asiaa" milloinkin ajetaan. Kun Suomessa keskipalkkainen ihminen maksaa jotain 44 % tuloistaan veroina yhteiskunalle (valtio, kunnat, eläkesäätiöt) ilmeistä on, että yhteisöllisyys on hyvin suurta, institutionalisoitua. Mutta onko se myös pakonomaisuutta? Seuraako siitä eräänlainen välinpitämättömyys kanssaihmisten elämää kohden?