[hopeahuilu
vai fanfaari?]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Yksinkertaiselta
näyttävät asiat ovat toisinaan monimutkaisia.
Käveleminen
on kaatumista eteenpäin. Eteenpäin siirretty kantapää ottaa
kaatujan vastaan. Kävelijä pysyy pystyssä. Kävelijä on jatkuvan
epätasapainon tilassa.
Näin
selitti liikuntasuunnittelija Katriina Ojala yhdeksänvuotiaan
Vilhon kysyttyä ”miksi ihmisen kädet heiluvat, kun ihminen
kävelee” Helsingin Sanomien tiedesivulla.
Tuliko
tuossa ilmaistua myös ihmiselämä liikkeen vertauskuvana?
Elämä
on horjuvaa kaatumista huomiseen, kunnes mikään ei ota vastaan.
”Miten
taistelette sokeuden tuomaa pimeyttä vastaan?” kysyttiin
92-vuotiaalta Andrea Camillerilta muutama päivä sitten El
País lehdessä. Komisario Montalbanon luoja vastasi, ettei sitä
vastaan voi mitenkään taistella. Pahinta on värien katoaminen.
Jäljellä ovat vain muistot, joiden varassa elää.
Jokaisella
askeleella syntyy jälkiä muistiin.
Kauan
sitten, vuonna 1933, kaksikymmentäyksivuotias Raoul Palmgren
kysyi Tulenkantajat-lehdessä, kumpaa taide on: fanfaari joukkojen
edessä vai suloista nautintoa tuova hopeahuilu?
Nuori
mies oli selkeästi marxilainen ja melko dogmaattinen ajattelussaan.
”Emme
voi väittää, että se on vain joko toista tai toista, sillä se on
ollut ja on oleva kumpaakin, mutta me väitämme, että sen yhä
kasvavassa määrässä täytyy olla edellistä: fanfaari joukkojen
edessä. Elämä yhteiskunnallistuu, yksilö yhteiskunnallistuu...”
Piirros: Istvan Strobl. |
Muutama
vuotta myöhemmin Palmgren teilasi Kirjallisuuslehdessä Toivo Pekkasen Tehtaan varjossa -kehitysromaanin työmieskuvan. Samalla kun hän
myönsi, että Pekkasen Samuel Oino on mestarillisesti kuvattu
ihminen, hän syytti Pekkasta siitä, että tämä vipusi Oinon
proletariaatista pois, että Oino kehittyi keskiluokkaan päin, muuttui
yksilöksi.
Palmgren sanoi, että Oinon henkilö on eräs
monumentti Suomen kirjallisuuden yhteiskunnallisessa
historiassa: ”Mutta millainen monumentti? Ei taistelevan
proletariaatin edustaja, ei luokkansa kanssa nouseva, vaan siitä yhä
enemmän eroava, yksilöllisiin probleemeihin yhä enemmän
kietoutuva. Samuel Oino edustaa, paitsi Pekkasta itseään, erästä
työväenluokan sukupolvea (tai sen osaa), joka kansalaissodan
murtamana menetti uskonsa luokkataisteluun ja näki tien vain
’lajinsa kehittymisessä’, kohoamisessa ’isäänsä
korkeammalle.”
Poliittisessa
kirjoituksessaan Palmgren vetosi ”proletariaatin elinvoimaan”.
Oli eräänlainen luokkapetos hyljätä tuo elinvoima ja pyrkiä
elämässä eteenpäin. Hän myös väitti, että proletariaatin elinvoima näkyy taideteoksen kielessä, tyylissä ja
rakenteessa; ja että vain silloin kun se näkyy, kysymyksessä on
aito työväenkirjallisuus.
Onko
kieli aina ja ikuisesti poliittista? Voiko kirjoittaa romaanin tai
runon, joka ei ole yhteiskunnallinen kannanotto?
Poliittisen
kirjoittamisen vaikeus tuli mieleen - samalla kun muistui nuoren
Raoul Palmgrenin ehdottomuus – vuoden viimeisintä Parnassoa
lukiessa.
Siinä
Virpi Alanen kertoo kuinka tapasi Corona-baarissa ”yhden
tämän hetken yhteiskuntakriittisimmistä runoilijoista”, vuonna
1975 syntyneen Eino Santasen. Runoilijalta on juuri ilmestynyt
Raha-trilogian toinen nide, runoteos Yleisö.
Alanen
otsikoi haastattelunsa ottamalla ”poliittisesti kantaa”
lukemaansa kirjailijaan: Talouden kriitikko, vapauden etsijä –
Eino Santasen runot kritisoivat kuvaksi muuttunutta maailmaa.
”Se
maailma, johon runot ovat suhteessa”, Alanen kuvailee Santasen
runoutta, ”on nykyinen jokapäiväinen länsimaisen ihmisen
maailma, jota talous määrittää ja jossa ihminen muokkaantuu
talouden vaatimusten mukaiseksi. Teos teokselta Santanen on kuvannut
tätä maailmaa yhä tiheämmin ja pelkistetymmin, jolloin maailman
tila kouraisee lukijaa yhä kylmemmin.”
Alasen
– ja Santasen – mielestä runous näkee talouden ja rahan
ytimeen. Kaikki taide mikä ei ole muuttunut teolliseksi näkee
talouden ja rahan ytimeen, Santanen täsmentää.
Nykymaailmassa
ihminen (muka) menettää vapautensa, koska maailmalla ei ole
merkitystä. Jossakin toisenlaisessa maailmassa ihmisellä olisi
enemmän vapautta ja valintoja kuin tässä missä taloudella (ja
teknologialla) on niin suuri sija.
Kriitikko
(Alanen) ottaa myötäsukaisesti kantaa runoilijan (Santanen)
poliittiseen väitteeseen, että nykymaailmassa ihmisellä on
vähemmän vapautta kuin joskus aikaisemmin ja että vapauden puute
johtuu talouselämän kehittymisestä.
Palmgrenin
tavoin Alanen uskoo, että runoilijan poliittinen väite muuttuu
lihaksi hänen kielessään; että runo on silloin erinomaisen hyvä
kun se ilmaisee poliittisen väitteen, joka pitää paikkansa.
Mutta
entäpä jos Santasen poliittinen hypoteesi on väärä ja
virheellinen? Jos Santanen on väärässä, muuttuvatko hänen
runonsakin ”vääriksi” ja lopulta huonoksi runoudeksi?
Poliittinen
kirjoittaminen on rohkeaa, mutta sen taiteellisena riskinä on väärässä
olemisen mahdollisuus.
Vapaus
ja vapauden puute!
Jokin
aika sitten kuulin sellaisen vertailun, että köyhinkin suomalainen
kuuluu 15 prosenttiin maailman rikkaimmista ihmisistä.
Yle
selvitti marraskuun lopulla miten arkipäivän elämään – ja
siinä koettuun vapauteen – vaikuttavat hinnat ovat palkkoihin suhteutettuina muuttuneet
viimeisten 30 vuoden aikana. Tulos oli yllättävä, vaikka
intuitiivisesti ja muistinvaraisesti osasikin epäillä, että monet
tavarat (ja ruoka kaikkineen) ovat tänään paljon halvempia kuin
vaikkapa vuonna 1986.
Kodinkoneet
ovat halventuneet 30 vuodessa 65 %!
Autot
ovat halventuneet samassa ajassa 57 %, naisten vaatteet 55 % ja
ruokatarvikkeista esimerkiksi kahvi 82 % ja liha 60 %.
Jos
mentäisiin kauemmaksi historiaan, halpenemisen luvut sen kun
suurenisivat.
Hyvin
harvoin naisen aseman parantumisesta, emansipaation tekijöistä
puhuttaessa korostetaan teknologian ja talouden merkitystä. Kuinka
paljon nainen vaikkapa vuonna 1936 käytti ajastaan vaatteiden ja
astioiden pesemiseen? Tänään sen tekee halvalla kaupasta ostettava
kone. Idealisti ja "tahtopoliitikko" ajattelee, että naisen vapautuminen perustui "vapautumisen ajatukseen"; pragmaattinen realisti "tietää" että sen mahdollisti taloudellinen kehitys, jossa teknologia paransi tuottavuutta.
Kuinka
monta vapaata tuntia työläisellä oli käytössään vaikkapa
vuonna 1926? Ja mitä hän teki niillä tunneilla joita vapaana oli?
Kansakoulun olivat jo kaikki käyneet, mutta sitä enemmän
opiskelleita oli vain ”kylmäävä” kourallinen.
Tänään
melkein kuka tahansa suomalainen matkustaa minne tahansa mielii;
hänellä on vähintään viiden viikon vuosiloma, pitkät
viikonloput vapaata ja työpäivän pituus alle 8 tuntia. Vapauksia
on niin paljon ettei aina tiedä mihin niitä käyttää. Koulutustakin on kosolti, melkein enemmän kuin sielu sietää - ja lisää pitää saada niin kuin kaikkialla vaaditaan.
Kuitenkin
runoilija ja hänen kriitikkonsa väittävät, että tässä
runsauden ja vapauksien maailmassa ihmiset ovat kadottaneet
merkityksensä eivätkä huomaa ”omaa vapaudenpuutettaan”.
Oliko
luonnon ja alkeellisen elämän ”vankina” elävällä ihmisellä
aikoinaan muka enemmän vapautta ja elämän merkityksiä? Voiko
todellisuuden nähdä harhaisemmin kuin Santanen ja Alanen
näkevät?
Se että yksilön ja ryhmien vapauteen liittyy rajoituksia, johtuu täysin muista syistä ja paine tulee muualta kuin taloudesta, mutta se on toinen juttu.
Se että yksilön ja ryhmien vapauteen liittyy rajoituksia, johtuu täysin muista syistä ja paine tulee muualta kuin taloudesta, mutta se on toinen juttu.
En
tietenkään moiti Eino Santasta yhteiskunnallisesta runoudesta. Se
on rohkea teko, kiitoksen arvoinen. Enkä kiistä Virpi Alasen ehdotonta oikeutta
liputtaa Santasen poliittisen runon puolesta.
Parempi
ottaa kantaa kuin lillua julkisen elämän hiljaisen äänekkäässä
merkityksettömyydessä.
Elämä
on yhteiskunnallista, kirjoittaminen on usein tai melkein aina
poliittinen kannanotto – johonkin. ”’Puhdas taide’,
’puolueeton taide’ tai ’taide taiteen vuoksi’ ovat vain
valheellisia iskusanoja”, Raoul Palmgren kirjoitti vuonna 1937
kokoomateoksessa Marxilaisuus. ”Kaikki taide on
’tendenssiä’. Ja kaikki ’tendenssi’ taas on taidetta sille
yksilölle ja sille luokalle, johon se siirtää tekijänsä
hahmoiksi systematisoidut tunteet.”
Ennen
kuin Palmgrenin dogmaattiselta tuntuvan ajatuksen tuomitsee, sitä
kannattaa verrata Santasen runoihin ja Alasen myötäsukaiseen
kritiikkiin. Eivätkö nämä kirjoittajat puhu samasta asiasta
samanlaisin sanankääntein ja perusteluin? Edellinen puhuu
kapitalismin kahleesta, jälkimmäiset talouden ahdistavasta pakokauhusta. Yhteistä heille on perustella (taiteen) kieli poliittisella väitteellä, ja olettamus että taideoksen aitous ja paremmuus
perustuu poliittisen väitteen vahvuuteen.
Mutta
entäpä jos heidän, Palmgrenin yhtäällä ja Santasen toisaalla,
poliittinen väite on virheellinen? Entäpä jos ihmiselle olikin
hyväksi nousta proletariaatin merkityksellisestä joukkokokemuksesta
keskiluokkaan, tulla yksilöksi? Mitäpä jos moderni talous ei
olekaan vapautta estävä vaan nimenomaan vapautta lisäävä
mekanismi, joka irroittaa yksilön melkein täydellisesti fyysisen
olemisen kahleista?
Jos
poliittinen väite osuu harhaan, tuleeko siihen nojaava runo heittää
kirjallisuuden roskakoriin?
Jos
ei pidä, niin miksi ei? Voiko poliittinen väite olla virheellinen
ja siitä kumpuava taideteos silti merkityksellinen ja lukijalle
inostava ja unohtumaton kokemus?
Otetaan
äärimmäinen esimerkki Pol Potista.
Kuvitellaan,
että Pol Potin suosikkirunoilija Saloth Sar oli Pol Potin kanssa samaa mieltä
siitä että urbaani, kehittynyt ja teknologiaa käyttävä talous on
ihmiselle pahaksi ja siksi kaupungit pitää tuhota ja ihmiset
siirtää maaseudulle viettämään ankaraa mutta aitoa elämää, ja
ne jotka eivät halua siirtyä, kannattaa ja saa tappaa – kuvitellaan siis
että tämä kamputsealainen runoilija kirjoitti runoja miljoonan
ihmisen tappamisen välttämättömyydestä kauniilla lauseilla ja
ytimekkäillä ilmaisuilla. Hänen riiminsä osuivat kohdalleen.
Aikalaiset, henkiin jääneet, saattoivat pitää kamputsealaisen kirjailijan runoja hienoina
taideteoksina, mutta voimmeko me pitää niitä hienoina, kun
tiedämme kuinka hirvittävän armottomasti Pol Pot murhasi "väärin" ajattelevia kanssaihmisiään?
Voiko
kielen siis erottaa siitä mitä se sanoo?
Tähän
kysymykseen palaamme yhä uudestaan.
Tätä
mietimme niin kauan kun kaadumme eteenpäin ja otamme kantapäällä
vastaan pysyäksemme pystyssä ja liikkeessä.
Värejä:
punainen, musta, vihreä metsä ja sininen taivas.
Liekkejä:
romanttinen tai kaiken tuhoava.
Oleellista kysyä: Kävelemisen
väri?
Kyösti Salovaara, 2017. |
>>>>
Virpi
Alanen: Talouden kriitikko, vapauden etsijä. Parnasso 6-7 /
2017.
Katriina
Ojala: Miksi ihmisen kädet heiluvat, kun ihminen kävelee?
Helsingin Sanomat, 8.12.2017
Raoul
Palmgren: Tekstejä nuoruuden vuosikymmeneltä. Love Kirjat,
1980.
Marcus
Ziemann:
Yle
selvitti: Vain
harva tuote tai palvelu maksaa palkkoihin suhteutettuna
enemmän kuin 20 tai 30 vuotta sitten. Yle, 28.11.2017.
Minun korviini ovat aina kuulostaneet hieman romanttisilta mutta myös huvittavilta nuo näkemykset, että runolla (tai ylipäätään taideteoksella) on arvoa vain, jos se on poliittisesti tai yhteiskunnallisesti tiedostava,
VastaaPoistaTotta kai se voi olla yksi taiteen mitta, mutta onhan niitä paljon muitakin. Miksi ylipäätään pitäisi rajoittaa asteikkoa? Annetaan taiteen mellastaa vapaana!
Kyösti on aivan oikeassa siinä, että taloudellinen hyvinvointi on tuonut meille tavallisille ihmisille aivan tavattoman paljon vapauksia. Kovin usein tämä kuitenkin unohtuu ja kaikki hyvä otetaan itsestäänselvyytenä. Ei kannattaisi - hyvinvointimme on sekä ajallisesti että maantieteellisesti hyvin poikkeuksellinen ilmiö.
Ikävältä tuntuukin, että niin moni ihminen meillä hyvinvoivissa länsimaissa on perustunnelmaltaan tyytymätön ja protestoi sitten populistisesti horjuttaen näin koko ei-niin-vakaata yhteiskuntarauhaamme.
Protestoida toki saa, ja pitääkin, mutta sillä kannattaisi olla järkevä suunta. Ja asiat olisi hyvä nähdä mittakaavassaan.
Eivät kriitikko ja runoilija silti ole aivan väärässä. Talous on tärkeää, mutta ei se silti ole ainoa tärkeä asia. Kyllä yhteiskuntaa pitää kehittää paljon laajemmassa katsannossa kuin vain lyhytnäköisesti euronkuvat silmissä. Jollaista näkee turhan paljon.
En tiedä onko Kyösti lukenut Esko Valtaojan kirjoja? Jos ei, niin ehkä kannattaisi? Hän kirjoittaa tieteen popularisoinnin ohessa myös tuosta teknistaloudellisen kehityksen meille tuomasta hyvinvoinnista.
En ole lukenut Valtaojan kirjoja - tietysti olen monta kertaa kuullut hänen haastattelujaan. Ehkä jonkun artikkelin lukenut. Hyvä tietysti olisi lukea kirjojakin.
PoistaKun Kuopiossa asuessani moitittiin kaupunkia rahan hassaanisesta suunnitteilla olleeseen saaristokatuun ja vaadittiin sosiaalipalvelujen kehittämistä,vastasivat suunnitelman kauppamiehet elämän olevan muutakin kuin sosiaalipolitiikkaa.
VastaaPoistaEsko Valtaoja julistaa ilosanomaa ihmiskunnalle, mutta tietyllä varauksella. Hän ei ole niin kuin tuomiopäivän profeetat, jotka palavin silmin ennustavat ihmiskunnan pikaista tuhoa. Valtaojan mielestä ihmiskunnan jämät voisivat siirtyä toiselle planeetalle, jos ovat kehittäneet riittävän nopean tavan matkustaa avaruudessa. Tähän ei tietenkään tarvitse olla välttämätöntä tarvetta, mutta avaruusmatkan mahdollisuus ei Valtaojan näkemyksessä toteudu ainakaan tuhanteen vuoteen. Tuntisinko helpotusta ja lähtisinkö roskia keräämään.
Niinpä, vaikea sanoa kuinka paljon ihmistä ja ihmisyksilöä pitää/saa/kannattaa syyllistää nykyhetkessä elämisestä - joka pitkän päälle saattaa tuhota ihmissuvun (ihmiseläimen) tulevaisuuden maan päällä.
VastaaPoistaJos ainoa hyväksyttävä tunne on huono omatuntoa esim. luonnon hyväksikäyttämisestä, elämällä ei juuri ole sisältöä.
Uusi Valtaoja on tuossa pöydällä, joululahjana joten....