[Mihin todellisuutta voi paeta?]
Viime
perjantaina Patricia Kaasin lauluilta Finlandiatalossa jätti kolean
tunteen. Edith Piafin viihdyttävistä ja koskettavista lauluista oli
tuotettu viileää ”taidetta”; tunne oli vieraannutettu melkein
Brechtmäisesti.
Hieno
konsertti, kirjoitti lauantaina Helsingin Sanomat.
Niin
se varmasti olikin, mutta ei sille, joka odotti viihdyttäviä ja
tuttuja lauluja.
Tässä
tuli esille viihteen tekemisen yksi puoli. Viihteen pitää olla yhtä
aikaa tuttua ja uutta. Sopivassa suhteessa. Ei ole laulajan eikä
kirjailijan vika, jos kuuntelija tai lukija pettyy odotuksissaan.
Joskus kuuntelija vain on väärässä paikassa tai lukija valitsee
väärän kirjan.
Yhtä
kaikki, melko mukavasti kakstituntinen kului musiikkia kuunnellessa.
Ennemmin Kaasia kuunteli (ja varsinkin katseli) kuin selkäänsä
otti.
Mutta...
Samana
iltana, konsertin jälkeen yömyöhällä satuin lukemaan Tommi
Melenderin Antiaikalainen blogia, joka oli kirjoitettu vappuna.
Siitäkin
jäi outo maku, vieras ja kylmäkiskoinen.
Melender
kirjoitti halustaan (joskus) viihtyä.
”Janoan
kirjaa, joka olisi alusta loppuun silkkaa nautintoa, suloista
todellisuuspakoa”, Melender
kirjoitti. Mutta tuollaista kirjaa Melender ei löydä, koska
viihdyttävät kirjat ovat liian viihdyttäviä, vietteleviä,
ennalta arvattavia. Luetusta viihteestä jää maksetun mielihyvän
olo, Melender sanoi.
Synnillinenkö?
Melender epäili viihteen
tekijöiden moraalisia tarkoitusperiä: ”Tällaisiin
kepeisiin kohtaamisiin soveltuvaa lukemista ei ole helppo löytää.
Monesti käy niin, että (dekkareiden, trillereiden) lajityypilliset
kliseet ja maneerit paistavat häiritsevästi läpi. Syntyy
samanlainen vaikutelma kuin ylituotettua musiikkia kuunnellessa:
laskelmoitu, eloton, muovinen. On vaikea nauttia tekstistä, jos
tuntuu, että kirjailija pyrkii vain manipuloimaan eikä
kommunikoimaan. Rahastamaan nautinnolla.”
Koska
muita ja myös itseään ruoskiva kirjoittaja tuntui asettavan
viihtymiselle turhan korkeita laatuvaatimuksia, heitin
Antiaikalaiseen kommentin, johon Melender vastasi tiukasti ja
tinkimättömästi: ”... aidosti
viihdyttävän tekstin kirjoittaminen onkin todella vaikea laji.
Flaubertin kirjeiden lukeminen viihdyttää minua aina, ja lohduttaa,
ja ilostuttaa.
”
Vai
että Flaubertilla viihdytään.
Minä
punastuin.
Melender
on taatusti oikeassa.
Hänen
viihtymistään tässä maailmassa ei määrittele kukaan muu kuin
Melender itse. Jos se on Flaubertin referentti, siihen ei muilla ole
nokan koputtamista.
Mutta
siinä Melender on uskoakseni täysin väärässä, että viihdettä
(dekkareita, jännäreitä, romantiikkaa, scifiä ja ties mitä)
kirjoittavat ihmiset (ei-flaubertit) pyrkisivät vain huijaamaan ja
rahastamaan. Suurin osa kirjailijoista (siitä on riittävästi
esimerkkejä) kirjoittaa ”viihdettä” yhtä tosissaan ja yhtä
kunnianhimoisesti kuin ns. vakavia romaaneja tai runoja kirjoittavat
ihmiset. Jos Melender lukisi älykkäitä kirjeitä, joita Raymond
Chandler kirjoitti yksinäisinä öinä melkein tuntemattomille
kanssaihmisilleen, hän saattaisi ihastua niihin (ja kirjailijan
tinkimättömyyteen) yhtä paljon kuin Flaubertin kirjeisiin –
siitä riippumatta mitä Melender ajattelee Chandlerin romaaneista.
Tai ajatteleeko mitään.
Sitäkään
en ymmärrä miksei kirjailija saisi ”vietellä” lukijaa
tarinansa pariin. Mitä pahaa sujuvasti kirjoitetussa romaanissa on?
Miksi vaikea virke ja epäselvä ajatus olisi parempi vaihtoehto?
Enkä
ymmärrä puhetta manipulaatiosta. Eikö jokainen kirjoittaja, jopa
intellektuelli Melender, pyri ”manipuloimaan” lukijaansa? Saamaan
hänet kirjoittajan omien ajatusten tykö, jopa niiden vangiksi.
Uskomaan että kirjailijaa kannattaa uskoa enemmän kuin itseään,
minua lukijaa.
Jos
kirjailija sitä vastoin pyrkii lauseisiin ja tarinaan, joka
karkottaa lukijan ja säilyttää kirjailijan absoluuttisen
itsenäisyyden (ja täydellisen yksinäisyyden), miksi vaivautua
ylipäänsä kirjoittamaan mitään? Jos et ole referenssissä
mihinkään, mistä kirjoitat?
Jos
haluaa pysytellä piilossa maailmalta, eikö silloin kannata jättää
ensimmäinenkin sana kirjoittamatta?
Lienee
mahdollista paeta maailmaa kahdella tavalla: kauas tai lähelle.
Kauas ja lähelle.
Viihdekulttuuri
yrittää molempia ja joskus onnistuu.
Monet
kulttuurin tarkoitukset ja ilmentymät palautuvat ihmiseläimen
evoluutiohistoriaan. Ehkä myös viihde.
Jotkut
tutkijat sanovat, että ihminen erkaantui muista eläimistä
keksiessään työkalujen valmistamisen ja käytön. Toisten mielestä
ihmislauman sosiaalisuus selittää sekä puheen että älyn
kehittymisen. Muuan tutkija väittää, että lämmitetyn ruoan
valmistaminen mahdollisti ja ehdollisti kulttuurieläimen
kehittymisen. Kun ei tarvinnut märehtiä sapuskaa koko päivää,
jäi aikaa muuhun. Kenties liian paljon aikaa.
Jospa
kaikki johtuukin pitkästymisestä?
Kun
alkuihminen pitkästyi, hän ryhtyi hölöttämään ja sepittämään
kaikenlaista ja askartelemaan käsillään ja ryhtyi lopulta
kirjoittamaan dekkareita ja romanttisia juttuja, koska elämä
maistui niin yksitoikkoiselta.
Mistä
muuten olisivat syntyneet kulttuurin korkeimmat saavutukset, niin
kuin tosi-tv-ohjelmat, euroviisut ja jääkiekkopeli missä topatut
miehet tökkivät kepeillä mustaa kumipalaa ja toisiaan?
Pitkästymisestä,
minä väitän. Pitkästymisestä.
Sillä
jos tiikerit ja antiloopit ja kissat ja karhut ja sudet olisivat
pitkästyneet, niin kaipa nekin nyt laulaisivat poppia englanniksi ja
parhaat niistä (ainakin sudet ja karhut) pyrkisivät jonkin hooellän
seuraan kiekkoilemaan ja valpas lehdistö seuraisi niiden pyrkimyksiä
vesi kielellä.
Mutta
ihmistä lukuunottamatta mikään toinen eläinlaji ei pitkästy eikä
tarvitse eskapismia kestääkseen todellisuuttaan. Ne ovat ihmistä
täydellisempiä, eikö vaan?
Aitoja
eksistentialisteja.
Niitä
ei Jumala karkottanut paratiisista.
Palatakseni
Gustave Flaubertiin.
Muistan
ja muistutan, että Melender puhui Flaubertin kirjeistä eikä
romaaneista, mutta katsotaan silti Flaubertia toisestakin
näkökulmasta.
Ihan
piruuttaan.
Teoksessa
Mitä kirjallisuus on? Jean-Paul Sartre lukee Flaubertin romaanit
kirjallisuuteen, jonka ääripiste ja syvin olemus on tyhjyys. Sartre
sanoo ettei Flaubertin (ja hänen kaltaistensa) uusi henkisyys
sisällä mitään posiitiivista, sillä se kieltää ajallisen.
”Maailma
täytyy kieltää tai kuluttaa”, Sartre sanoo. ”Kieltää ja
kuluttaa. Flaubert kirjoittaa päästäkseen eroon ihmisistä ja
asioista. Hänen lauseensa saartaa kohteensa, ottaa sen kiinni,
jähmettää paikoilleen ja riistää siltä toimintakyvyn, se
vangitsee sen sisälleen, muuttuu kiveksi ja kivettää samalla
kohteensa. Se on sokea ja mykkä, se ei syki, siinä ei ole elämän
hiventäkään, syvä hiljaisuus erottaa sen seuraavasta lauseesta;
se vajoaa tyhjyyteen ikuisiksi ajoiksi ja vetää saaliinsa mukanaan
tähän loputtomaan kuiluun.”
Kaikesta
päätellen Flaubert oli Sartren mielestä aikamoinen käänteinen
eskapisti. Kuolettavan proosan mestari.
Todellisuuteen
voi suhtautua myös näin:
”Seurasin
useita päiviä tätä suoraa etelään vievää tietä eläen
viikunoilla ja vehnätähkillä. Toisinaan pakenin aurinkoa
tienvarren poppelien alle, makasin kasvot maassa ja katselin
muurahaisia. Mitään kiirettä ei ollut. En ollut matkalla
mihinkään. En minnekään muualle kuin missä olin.”
Näin
kirjoitti englantilainen runoilija Laurie Lee muistelmateoksessaan
Niin minä lähdin maailmalle keskikesän aamuna (1969). Siinä Lee
muistelee vuonna 1935 Vigosta Malagan seudulle tekemäänsä
patikkamatkaa, joka kesti vuoden verran ja päättyi Espanjan
sisällissodan syttymiseen.
Voisiko
Leen ajatuksesta muotoilla myös kulttuurin ja viihteen metaforan?
Viihtyä
ei missään muualla kuin missä on viihdettä!
Onko
ihminen parhaimmillaan keskeyttäessään hösäämisen ja
antautuessaan eskapismillle tässä ja nyt?
Me
pakenemme maailmaa iloitaksemme siitä, vaikka juuri päinvastainen
saattaisi lohduttaa meitä enemmän.
[Lisäys
10.5.2013
Hannu
Waarala 1954-2013
Keskiviikkoiltana
sain tekstiviestin: Hannu Waarala on kuollut pitkään
sairastettuaan.
Hannu
Waarala oli taitava ja syvällinen kriitikko, joka löysi
arvosteluissaan teoksen ytimen, koruttomasti ja kuitenkin
intellektisti.
Seurasin
Hannun kirjoituksia Suomen Sosialidemokraatista (nykyään
Demokraatti), mutta hän kirjoitti ahkerasti myös Keskisuomalaiseen
ja Savon Sanomiin. Jos jostakin Hannu Waaralan juttuja kadehdin, niin
se oli rauhallinen ja tyyni filosofinen ja kirjallistaiteellinen ote.
Waarala tunsi teoreetikot läpikohtaisesti, mutta hän ei snobbailut
tietämyksellään.
En
oikeastaan tuntenut Hannua lainkaan. Tapasin hänet vain kerran,
muutama vuosi sitten Sodankylän elokuvajuhlilla, missä erästä
iltaa istuttiin lasin äärellä ja puhuttiin filosofiasta. Siinä
oli yrittämistä kun koetin pysytellä keskustelun kärryillä.
Näennäisestä
vieraudestamme huolimatta toimitimme yhdessä vuonna 1994
esseekokoelman Liian pitkät jäähyväiset Raymon Chandlerista.
Silloin muistaakseni puhuimme kerran tai kaksi puhelimessa. Koska
minulla siihen maailman aikaan oli viikottaisia käyntejä tiimimme
luona Jyväskylässä, ehdotin että voisimme tavata esseekokoelman
tiimoilta, mutta siitä ei koskaan tullut mitään.
Liian
pitkien jäähyväisten ironia on, että minun osuuteni työssä oli
suunnilleen siinä, että toimitin käsikirjoitusnipun Liken
toimistoon Kruunuhakaan.
Vähällä
sain siis krediittejä, mutta koska Like ei maksanut teoksen
toimittajille eikä kirjoittajille penniäkään, ei "urakasta" huonoa
omaatuntoa jäänyt.
Sodankylän
jälkeen vaihdoimme Hannun kanssa muutamia sähköpostiviestejä.
Hannu kehui aina kirjoittamiani elokuvajuttuja, mikä tuntui hieman nololta,
koska hänen omat juttunsa olivat niin ylivertaisia.
Jäähyväiset
ovat pitkät ja koskettavat.]
Kauas vai lähelle? Kauas ja lähelle. Tie Espanjassa. Kyösti Salovaara 2011.
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoista