[Itseä selittäen käy ilmi]
Joskus
pelästyy omia sanojaan.
Sitä
kuinka epämääräisiä perusteluja heittelee julki; sitä kuinka
löysää argumentointia viljelee yrittäessään hahmottaa maailmaa
ja omaa suhdettaan siihen.
Sillä
- kyllä kai loppujen lopuksi kysymys on ”minun” suhteesta
maailmaan?
Näin
kävi, näin siis pelästyin pari viikkoa sitten kun olin
kirjoittanut eskapismista ja ihmisen pitkästymisestä. Juttuni lähti
liikkeelle Tommi Melenderin blogista, missä hän kertoi
viihtymättömyydestään viihteen parissa. Minä yritin yleisellä
tasolla perustella eskapismin autuutta ja sitä ettei sitä tarvitse
ottaa niin vakavasti kuin Melender tuntui ottavan.
Kun
sitten laitoin Melenderin Antiaikalaiseen linkin omaan pakinaani,
Melender kommentoi sitä tyynesti tähän tapaan: ”Minäkin
puolustan eskapismia Yhden illan orgiat -kirjassani muutamassa kohtaa
sen avausesseessä. Erittelen lukemista toisaalta eskapismina ja
toisaalta kapinana. Molempia peukutan.
”
Heräsin.
Mitä
vastaan oikein taistelen? Minähän olen täsmälleen samaa mieltä
kuin Melender.
Hemmetti!
Jostain täytyy joka tapauksessa olla eri mieltä.
Kun
siis olen keneltäkään lupaa kysymättä ottanut tehtäväkseni
puolustaa ”eskapismia” melkein kaikilla mahdollisilla
foorumeilla, niin mitä oikeastaan puolustan? Mihin vetoan kun vetoan
eskapismin virvoittavaan kokemukseen?
Vastaus
on aika lailla tylsä.
Yhä
uudestaan olen vedonnut Raymond Chandlerin, John le Carrén, Eric
Amblerin, Graham Greenen tai Elmore Leonardin teoksiin laatiessani puolustuspuhetta eskapismille. Kuulostaa
aika elitistiseltä – eikö vaan? Nämähän ovat kirjailijoita
joiden proosan moni tai ainakin joku olisi halunnut yltävän jopa
Nobelin kirjallisuuspalkintojen sfääreihin.
No,
entäpä sitten sellaiset kirjailijat kuin Nelson Demille, Michael
Crichton, Frederick Forsyth, Len Deighton, Robert Harris, Matti Yrjänä Joensuu, Robert Wilson, Dennis Lehane, Fred Vargas tai Michael
Connelly – ovatko hekään varsinaisesti eskapistisia
kirjailijoita? Hah, kaikkea muuta, sillä vaikka heidän proosaansa lukiessa eivät enkelit itkisikään onnesta, niin heidän kuvaamansa
maailma on uskottava, uteliaisuutta herättävä, ihmisen suhdetta
miljööseen luotaava.
Voin
jatkaa ”eskapististen” mielikirjailijoideni luettelemista, mutta
ei listalle näytä lainkaan ilmestyvän kirjailijoita, joita voisi pitää eskapisteina, puhtaan, maailmasta irronneen tylsistyttävän
viihteen tekijöinä.
Eskapismin
seulani näyttää siis kohtuuttoman tiheältä. Kelpuutan
”viihteeksi” hyvin rajallisesti kirjailijoita, ja vielä
rajallisemmin elokuvia tai tv-sarjoja. Kun mietin eskapismin
puolustuspuhetta, alan kuulostaa snobilta, joka ei oikeastaan
lainkaan viihdy rankan viihteen parissa.
Ajattelen
yhtä, sanon toista.
Pidin
Orivedellä kesäkuussa 1984 esitelmän otsikolla Eskapismin
puolustus. Tuossa seminaarissa perustettiin Suomen Dekkariseura.
Puolustin
siis ylväästi eskapismia.
Mutta
mitä oikeastaan puolustin?
M.A.
Numminen paljasti sen Anna-lehteen kirjoittamassaan reportaasissa.
”Myhäilevää
kriitikkoa Kyösti Salovaaraa tuppasi itseäänkin naurattamaan, kun
hän hyökkäsi sumeilematta suomalaisia tapoja ja tottumuksia
vastaan”, Numminen sanoi. ” 'Vain kunnottomat katsovat Dallasia
ja Dynastiaa', hän [Salovaara] totesi äänenkään värähtämättä.”
Numminen
riisui esiin puheeni ristiriidan: puolustin muka eskapismia ja häädin sitten kuumimpaan helvettiin varsinaisen eskapismin, Dallasin ja Dynastian
kaltaisen viihteen joka ei minua viihdyttänyt lainkaan.
Samana
vuonna 1984 joulukuussa Juha Seppälä analysoi argumenttieni
ristiriitaisuutta viiltävästi ja tarkasti.
Seppälä
kirjoitti Suomen Sosialidemokraatissa näin: ”Salovaaraa
on pakko arvostaa. Hän ei kulje virtasten mukana. Hän seisoo yksin
koko maailmaa vastaan. Hän on ottanut kunnianhimoiseksi tehtäväkseen
osoittaa, ettei laatukirjallisuus ole laatukirjallisuutta, koska se
ei häntä puhuttele, ja ettei roskakirjallisuus ole
roskakirjallisuutta, koska se häntä puhuttelee.”
Jos tuon kohteliaan ”arvostamisen”
jättää pois, Seppälän arvio on hyytävä: minä perustelen
kirjallisuuden laatua milloin yleisestä näkökulmasta, milloin
ikiomasta subjektiivisesti näkökulmasta, mutta oleellista on
äärimmäinen subjektiivisuus joka kääntää todellisuuden ikään
kuin nurinpäin. Mikä sopii minulle, on viihdyttävää taidetta.
Joskus sanoissani on
ajatusta, joskus ajatukseni ovat sanoissa, mutta mitään ylikäyvää
objektiivista logiikkaa niistä on turha etsiä.
Ihminen on selittävä eläin.
Vain ihminen (ei kissa eikä
koira) pystyy sinisin silmin selittämään mustan valkoiseksi ja
valkoisen mustaksi. Ihmisen aivoja ei hallitse yli-minä vaan
selittäjä-minä.
Näin
pitkälle päästyäni vetoan Stephen Hawkingiin ja Raymond
Chandleriin. Muuta en tässä jamassa keksi.
Teoksessa
Ajan lyhyt historia (WSOY, 1988), Hawking esittelee antropistisen
periaatteen. Sen mukaan ”me näemme maailmankaikkeuden sellaisena
kuin näemme, koska olemme olemassa”. Kun antropistisen
periaatteen sisäistänyt ihminen kysyy ”miksi maailmankaikkeus on
juuri sellainen kuin miltä se näyttää”, hän vastaa: ”Jos se
olisi toisenlainen, ei meitäkään olisi!”
Suhteeni
kulttuuriin, kirjallisuuteen ja elokuvaan (ja maailmaan) näyttää
siis noudattavan eräänlaista antropistista periaatetta. Tämä
selviää hyvin kun nyt lukee uudestaan Seppälän tiivistyksen.
Toisaalta
olen usein vedonnut Chandleriin puhuessani eskapismista.
Mielisitaattini löytyy Chandlerin esseestä Se murhaa joka osaa (1944.
Suomennos kokoelmassa Helmistä on vain harmia. WSOY, 1971):
”Unen
laadusta voidaan keskustella, mutta sen vapauttavasta vaikutuksesta
on tullut toiminnallinen välttämättömyys. Jokaisen ihmisen täytyy
joskus paeta pois omien ajatustensa kuolettavasta kehästä... Sanon
ainoastaan, että kaikki ajankuluksi lukeminen on pakenemista, olkoon
aihe sitten kreikkaa, matematiikkaa, tähtiedettä, Benetto Crocea
tai Unohtuneen miehen päiväkirja. Joka muuta väittää, on
älyllinen keikari ja pelkkä aloittelija elämäntaidossa.”
En
usko että kannattaa ryhtyä kumoamaan Chandlerin lauseen sisään
kirjoitettua ajatusta. Mutta se mikä Chandlerilta jäi sanomatta
tai huomaamatta, on että kun ihminen pakenee Benetto Grocea tai
tähtitiedettä lukiessa omien ajatustensa kuolettavasta kehästä,
hän kuitenkin ”pakenee” maailman tykö, siis siihen sosiaaliseen
yhteisöön jossa ihmiset esittävät kaikenlaisia ajatuksia
todellisuudesta ja omasta suhteestaan siihen. Ei tähtitieteeseen,
Flaubertiin tai James Joyceen pakeneminen ole samanlaista kuin
Euroviisujen katsominen, mikä puolestaan on pakoa jonnekin mitä ei ole
olemassakaan vaikka meille toista vakuutetaan.
Samalla
kun vetoan Chandleriin ”eskapismin” puolustajana, minun pitäisi
yhtä suurin sanoin muistuttaa, että Chandler suhtautui taiteeseen
ja salapoliisikirjallisuuteen hyvin vakavasti. ”Tärkeää ja
merkityksellistä taidemuotoa ei olekaan”, Chandler kirjoitti
vuonna 1944. ”On vain taidetta ja sitäkin äärimmäisen vähän....
rehellisyys on taidetta. Huono kirjailija on epärehellinen
tietämättä sitä itse, ja laatuunkäypä kirjailija taas voi olla
epärehellinen, koska hän ei tiedä mistä voisi olla
rehellinenkään.”
Koska
seuraava pakinani tulee ehkä Atlantin rannalta - tämä ei ole lupaus
eikä uhkaus eikä suunnitelma - tekee mieli lainata tämänkertaisen pakinan päätteeksi Olavi Paavolaista,
joka vuonna 1927 ”pakeni” Helsingistä Eurooppaan löytääkseen
nykyajan.
Matkustaminen
on eräällä tavalla eskapismia, pakoa omien ajatusten kuolettavasta
kehästä. Mutta ironia on siinä, että mitä kauemmaksi kotoa
menet, sitä lähemmäksi itseäsi tulet!
Kun
nyt vuonna 2013 lukee Paavolaista tai hänen aikalaisiaan,
tulenkantajien kirjoittajasukupolvea, tulee haikean kateellinen olo.
Miksi nykyhetken hyvinvoivassa Suomessa kukaan ei näytä innostuvan
omasta hetkestämme? Miksi kaikkialla vallitsee pessimismi,
nihilismi, kyyninen narsismi? Onko moderni ihminen väsähtänyt saatuaan melkein kaiken?
Mikä
2000-luvun älyllistä ihmistä oikein vaivaa?
En
tiedä. Sen tiedän tai oikeastaan vaistoan kuinka raikkaasti nuori
Olavi Paavolainen kirjoittaa esseekokoelmassaan Nykyaikaa etsimässä
(Otava,1929).
”Pakenin
'tuhatjärviä'”, Paavolainen tunnustaa esseessä Romantikko etsii
nykyaikaa eli sininen kukka sopii myös pulloveriin.
Siis
Paavolainen kirjoittaa:
”Pakenin
'tuhatjärviä' ja raikkaita havumetsiä ja aaltoilevia
päivänkakkaraniityjä löytääkseni bensiinisäiliöitä,
nostorana- ja savupiippuaarnioita ja asfalttimaanteitä. Pakenin
lannan ja vastakynnetyn mullan tuoksua löytääkseni savun ja
kivihiilenmurskan lemun. Pakenin 'hurskasta kurjuutta' löytääkseni
työmiehiä, jotka omistivat Citroënin ja osaavat algebraa. Pakenin
'vanhaa' kauneutta ja runoutta löytääkseni uuden, jonka aikamme on
luonut, joka on vain sille ominainen, joka päivä päivältä
muuttuu yhä voitollisemmaksi ja hallitsevammaksi. Sillä onneton on
se, joka ei ymmärrä omaa aikaansa eikä sitä rakasta!”
Onneton
se joka ei omaa aikaansa rakasta!
”Hain
Milanosta niin kuumeisesti ja niin turhaan futuristeja, että olin
kiitollinen löytäessäni edes makarooneja...”
"Romantiikan tunnuskuva ei ole enää salaisessa varjostossa kasvava sininen kukka eikä korkeassa yksinäisyydessä kaarteleva kotka, vaan kokonaisen maanosan halki kiitävä Pacific-veturi tai tarkasti määrättyä reittiään kulkeva Junkers-lentokone."
Sanon esityksellesi niin kuin oopperassa kuulemma tavataan sanoa: Bravo! Kuitenkin silkasta kohteliaisuudesta ja esiintyjän vaivojen säästämiseksi en ryhty vaatimaan encorea.
VastaaPoistaMutta oletko pakinasi puolivälissä todella oikeasti (edes leikisti) jamassa? Eikö paikka ole paremminkin ristiriitaisten teiden risteys, arvokas solmukohta uuteen? (Jama voi kyllä olla hyvä levähdyspaikka matkalla...)
Minä muuten en ole koskaan pitänyt Chandlerin aforististisista viisauksista. Hän on niissä niin ehdottoman ehdoton. (Tai ainakin olisi ehkä syytä otta pohdinnan alle, mitä ajankuluksi lukeminen - tai pakeneminen - tarkasti ottaen hänen viisaudessaan tarkoittaa.)
Mutta lopuksi haluan olla kiltti myös Chandlerille ja päätän näin: jos rehellisyys on Chandlerille taidetta, niin ajatuskulkua jatkaen täytynee tai lienee lupa olettaa, että ehdoton rehellisyys on suurinta taidetta.
Tuhannet kiitokset, D!
PoistaBravo on kyllä liikaa, mutta ehkä oopperamaisen liioittelun hengessä sen uskaltaa ottaa vastaan menettämättä yöunia.
Liioittelusta tulee mieleen että meinasin sotkea pakinaan vielä "melodraama" käsitteenkin siinä positiivisessa sävyssä jota Gavin Lambert (muutama päivä sitten kuollut elokuva- ja kirjallisuusmies) käytti loistavassa esseekokoelmassa The Dangerous Edge (noin vuodelta 1976), mutta kun en löytänyt kirjaa (taitaa olla verkkokomerossa), joten jäi sotkematta.
Joo, jama on noita kaikkia. Selittelyjen umpikuja josta sittenkin pääsee ulos (selittämällä).
Niinpä, onhan C. vähän liika viisas, ollakseen tavallinen kuolevainen. Enpä tiedä millaisia aforismeja jumalat kirjoittaisivat. Tylsiäkö? Opettavaisia? Vahingoniloisia? Lempeitä?
Ehkä kaiken takana on se, että Chandler olisi halunnut kirjoittaa ihan jotain muuta kuin dekkareita. Ja sitten yksinäisyydessään kirjoitteli taiteesta ja dekkareista "henkevämmin" kuin mihin pystyi tai saattoi dekkareissa ryhtyä.
Itse asiassa "komeat" aforismit taitavat usein olla ärsyttäviä, koska ne harvoin oikeasti ovat totta vaikka kuulostavat siltä. Siis todelta.
Melodraaman sotkeminen mukaan tuskin olisi ollut kummoistakaan liioittelua, kun nyt kerran eletään Wagnerin 200-vuotispäivien välittömissä jälkimainingeissa (ja saippuamelodraamatähti Joan Collinskin täytti päivä tai pari sitten 80 vuotta).
PoistaKartoitit jamatilaristeyksen mahdollisuudet aika kyynisesti tai pessimistisesti... tai sitten švejkiläisesti? Selittelyratkaisu kuulostaa eilisen pakinasi jälkeen vähän kuin liian helpon Gordionin solmun avaisi miekalla...
Jumalten kirjoittamista aforismeista tuli mieleen Erno Paasilinnan Hyökkäyksiä ja puolustuksia-kirjoituskokoelma (2000), jonka lopussa on myös aforismisikermä. Sikermän alussa on (suomen)hevoseen liittyvä aforismi, ja sitä osasin viime syksynä ihailla. Sitten tajusin, että se on aforistiikan lisäksi (vai vain sijasta?) myös lyriikkaa, mutta kai sen silti voi tässä nostaa esiin. (Aion kirjata aforismin jopa ylös, kunhan lainaan kirjan joskus uudelleen ja luenkin sen kokonaan.)
Sehän minulta jäi (oikeastaan unohtui) tässä pakinassa sanomatta, että kyllähän ihmiset, ihminen (myös minä) aika usein lukee tai katsoo elokuvaa pelkstään kuluttaakseen aikaa eikää suinkaan "oppiakseen" jotakin.
PoistaMeidän kalvinistinen tai luterilainen kulttuuri ja ihannemaailma vain kieltää tunnustamasta sitä, eli aina pitää olla hyödyllinen, tehdä hyödyllistä, ajatella hyödyllisiä ajatuksia.
Minä, Liisu, olin täällä eskapismia paossa. Tai pikemminkin tutkimassa, voiko sitä paeta. Voi, voi. On aina tunne, että lyö päänsä seinään, kun pyrkii pakoon todellisuutta. Voi jos oisin todentajuinen, selviäisin ehkä paremmin - niin mistä?
VastaaPoistaSepä se. Kun en tiedä. Hyppään kaivoon. :)
Kirjoitat kovin selkeästi ja pehmoisesti.
Niinpä, mitäköhän se eskapismi lopulta on? Ei kai "viihteeseen" pakenemallakaan oikeasti pääse "todellisuutta pakoon"?
PoistaKaivoon hyppäämällä pääsee mutta siitä ei liene muuta hyötyä olekaan - eikä itsenä viihdyttämistä lainkaan.
Parempi kärsiä & viihtyä - luulen.
tervesiä pontevedrasta, Galiciasta
t. K