[matkalla mieleen tulee kaikenlaista]
Silta on funktionaalista runoutta.
Sillalla on arkipäiväinen tarkoitus. Sen pitää ylittää
jokin este. Sitä pitkin pääsee joen yli, rotkon poikki, vuorelta
toiselle, niemestä toiseen niemeen merellä tai järven poikki. Funktionaaliseen
tehtävään riittää millainen silta tahansa, ruma tai pelkistetty,
kunhan se kestää kulkijan eikä vajoa alta pois. Toisinaan kaunis silta pysähdyttää kulkijan ihailemaan ihmisen luomusta.
Mutta jokaisella sillalla on myös runollinen puolensa. Silta on
metafora, kaunis filosofinen alusta joka yhdistää naapureita,
kulttuureja, erilaisia ajatuksia, kyläkuntia ja heimoja jotka ennen
pelkäsivät toisiaan ja huutelivat korkeintaan joen yli herjauksia
luullen olevansa turvassa.
Kun astut sillalle, tai ajat autosi sen kannelle, tiedät että
pääset toiselle puolelle, turvalliselle maaperälle josta alkaa
toisenlainen maailma. Tiedät että jokainen silta päättyy, että
sen voi ylittää, toisin kuin meren, silloin kun ihmiset eivät
tienneet onko meren takana jotain vai loppuuko se kadotukseen. Niinpä
silta luo turvallisuudentunteen, sillä se ei ole haave eikä unikuva
eikä illuusio vaan polku jota voit kulkea ylittääksesi muuten
mahdottomalta näyttävän rotkon tai vuolaana virtaavan joen.
Silta kutsuu ylittämään vaikeudet, synkät virrat, pelottavat
kuilut. Joskus sillalle mahtuu monta kulkijaa, toisinaan vain muutama
yhtä aikaa. Silloin odotat tyynesti vuoroasi, ja kun se tulee astut
vakaasti ensimmäisen askeleen ja sitten toisen ja sydämesi valtaa
riemu kun huomaat, että sillan toinen pää lähestyy ja
mahdottomalta tuntuva kuilu on ylitetty.
Galicialainen rajakaupunki Tui (Tuy) sijaitsee Miño-joen partaalla.
Joen (portug. Minho) eteläisellä rannalla portugalilaisen Valençan
linnoitukset vahtivat yhä maisemaa. Tykinkantaman päässä oli
vihollinen.
Tui on kuitenkin selvinnyt historian melskeistä. Roomalaisten,
sveebien, goottien, visigoottien ja ranskalaisten lisäksi kaupungin
asukkaita ovat kenties kurittaneet myös viikingit, jotka etsiytyivät
Altantin myrkyistä rauhallisesti virtaavalle Miño-joelle ja
purjehtivat ylävirtaan rikkauksia etsimään. Espanjan
sisällissodassa Tui antautui viimeisenä galicialaisena kaupunkina
Francon joukoille.
Vanhan arkkitehtuurin maisemaan sopii Miño-joen ylittävä
terässilta, joka valmistui vuonna 1884. Yleisesti sillan
suunnittelijana pidetään Gustave Eiffeliä, joka muutama vuosi
myöhemmin rakensi torninsa Pariisiin. Totuus lienee kuitenkin se,
että Tuin "eiffelimäisen" sillan suunnitteli espanjalainen Pelayo Mancebo.
Pitsirakenteisen sillan alla vihreänsininen joki juoksee kohti Atlantia kuin
kaunis koru, kuin timantti jota on hiottu vuosisatoja ja joka aina näyttää uudesti syntyneeltä. Parinkymmenen kilometrin päässä
makea virta hukkuu meren tyrskyihin ja katoaa vuorovetten piinaamien
rantojen mitättömyyteen.
Tänään, juuri nyt, aikanaan kovin modernia terässiltaa pitkin
mahtuu ylittämään kerrallaan autoja yhteen suuntaan, mutta silloin
kun silta valmistui, se täyttyi molempiin suuntiin hevosilla,
aaseilla ja työntökärryillä kulkevista talonpojista, jotka veivät
tavaroita rajan yli toiseen maahan, toiseen kulttuuriin,
toisenlaisten ihmisten luo. Sillanrakentajien nerokkuudesta ja uudenajan kehityksen tavoittelusta kertoo
Portugalista Vigoon vievä rautatie, joka vedettiin sillan
”katolle”.
Miño-joen silta on funktio ja runo modernissa Euroopassa.
On vaikea kuvitella mitä Tuin ja Valençan
asukkaat ajattelivat seuratessaan kuinka sillanrakentajat ujuttivat
teräspalkkejaan joen yli ja niittasivat pulttivasaroin sillan
rakenteita kummalliseen pitsimuotoonsa. Ehkä he kauhistuivat sillan
ulkonäköä. Ehkä he ihailivat sillanrakentajien rohkeutta. Ehkä
he kummastelivat siltaparrujen materiaalia. Kestääkö ohut
teräskatto höyryjunien painon? Uskaltaako sillalle taluttaa
aasinsa? Pääseekö vihannesrattailla ylitse vai putoaako kulkija tavaroineen kesken kaiken virran
syvyyteen? Onko rauta ikuista vai syökö ruoste sen muutamassa
vuodessa?
Varmaankin kaikenlaista kulki 1880-luvulla Miño-joen rannoilla
asuvien espanjalaisten ja portugalilaisten ajatuksissa, mutta kun
silta valmistui, heidät valtasi riemu, sillä mikä olisi ollut
turvallisempi tapa ylittää joki kuin modernin karhea terässilta.
Funktiosta syntyi modernia runoutta.
Toisin kävi Pariisissa, missä modernistit, taiteilijat ja
piirtäjät, kuvanveistäjät ja kirjailijat, runosepot ja kaiken
tietävät kaunosielut hirmustuivat vuonna 1889 kun Gustave Eiffel
sai valmiiksi Eiffel-tornin.
Taiteilijat, se parempi väki laati manifestin jossa vaadittiin,
että Eiffel-torni pitää purkaa, koska se pilaa kaupungin
historiallisen silhuetin.
Eiffelin tornin rakentamisen aiheuttamasta kuohusta tulee
tietenkin mieleen kotoinen Helsinki, missä kaikki uudet
rakennushankkeet kaatuvat poliitikkojen ja taiteilijoiden
vastustukseen. Kun viimeinen torniyritys kaatui vasemmistopuolueiden,
perussuomalaisten ja osin vihreiden kampanjointiin, ja kansalle
kerrottiin että nyt ”kansa” voitti ”rahavallan”, niin ilmaan
jäi kysymys, että mitä kansa oikein voitti.
Kun helsinkiläinen vanhoillisuus estää kaiken uuden
rakentamisen, paitsi niiden tolkuttoman rumien matalien
rakennusmöhkäleiden, joita kohoaa Töölönlahden tuntumaan,
skeptikko miettii, että onko ”kansa” ansainnut poliitikkonsa vai
päinvastoin.
Tuin ja Valençan asukkaiden onneksi vuonna
1884 Miño-joen rannoilla ei oltu kuultukaan helsinkiläisistä
kunnallispoliitikoista.
Niinpä insinöörit loivat puhdasta runoa.
Niinpä insinöörit loivat puhdasta runoa.
[Pontevedra, Galicia, Espanja 6.6.2013]
Kuvat Miño-joelta Jaakko Salovaara, 2013.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti