[muutamia
mietteitä Kafkan mietelmistä]
Silloin
kun arkielämä näyttäytyy surrealistisena ja eksistentialistisena
karusellina, johon olet päätynyt ikään kuin vahingossa ja josta
et pääse pois tai karkuun vaikka kuinka yrittäisit, niin silloin
sitä, sellaista elämää sanotaan kafkamaiseksi.
Prahalainen,
saksaksi kirjoittanut Franz Kafka (1883-1924) kirjoitti ahkerasti mutta
julkaisi vähän. Häneltä jäi paljon kesken. Kesken jääneen hän
uskoi ystävänsä Max Brodin tuhottavaksi, mutta tämäpä ei polttanutkaan Kafkan kirjoituksia vaan ryhtyi julkaisemaan niitä.
Onko
maailma surrealismissaan ja eksitentialismissaan muuttunut Kafkan
päivistä?
On
varmasti.
Entä
onko ihmisen eksistentialistinen suhde maailmaan muuttunut?
On
ja ei?
Miten
niin – miten niin on ja ei?
En
minä tiedä.
Miksi
sitten kirjoitat jotakin mitä et tiedä?
Miksikö?
Huvikseni
kai.
1.
Koska
olen niin usein – näillä palstoilla ja varsinkin muualla –
lainannut Kafkan mietelmiä, lienee aiheellista muistuttaa Kai
Laitisen toimittamasta teoksesta Keisarin viesti (Otava 1969, 1989.
Suom. Aarno Peromies), johon Laitinen on koonnut Kafkan novelleja,
proosakatkelmia ja mietelmiä. Tässä teoksessa on myös mukana
kuuluisa Kirje isälle, jota poika ei oikeasti koskaan
autoritääriselle isälleen lähettänyt, pojan kirje jota isä ei
koskaan
lukenut.
Kauko Allénin kansi vuoden 1989 laitoksessa. |
Keisarin
viestistä olen lähinnä ja yhä uudestaan lukenut teoksen kolmatta
osiota, jolle on annettu otsikko Mietelmiä synnistä,
kärsimyksestä, toivosta ja oikeasta tiestä. Varsinaisia mietelmiä teoksessa on runsaat sata.
Max
Brod ajatteli mietelmien kuvastavan Kafkan uskonnollisuutta. Monien
tutkijoiden mielestä Brod oli väärässä. Kafka oli toki
juutalaiskirjailija mutta ei uskonnollisessa mielessä, pikemminkin
surrealistisessa.
Mietelmäosion
otsikko ei olekaan peräisin Kafkan kynästä vaan Max Brodin.
Laitisen mukaan se kuvastaa enemmän Brodin uskonnollisuutta kuin
Kafkan.
Mietelmiä
kirjoittaessaan Kafka tiesi sairastuneensa kuolemantautiin. Laitinen
sanoo, että ”enemmän kuin uskon julistus ne ovat epätoivon
inventaario”.
Laitinen
taitaa olla oikeasssa.
Mutta
jos Kafkan mietelmät inventoivat epätoivoa, mistä niiden huikea
humoristisuus syntyy?
2.
”Tietystä
pisteestä lähtien ei enää ole paluuta. Tämä piste on
saavutettavissa.”
Laitinen
lukee tämän mietelmän kirjoittajan elämäntilanteen,
tuberkuloosiin sairastuneen Kafkan realistisena itsetuntemuksena.
Entistä (tervettä) elämää on mahdoton saada takaisin; edessä on
alamäki kuolemaan, elämän totaalinen vararikko, niin kuin Kafka
toisaalla totesi.
Mutta
eikö Kafka myös sijoita mietelmään humoristisesti modernin
tieteen ja matemaattisen ajattelun perusajatuksen siitä, että
dynaaminen prosessi, entropia kulkee aina vain yhteen suuntaan.
Pöydältä pudonnut kahvikuppi menee pirstaleiksi eikä pirstaleet
koskaan palaudu ehjäksi kupiksi. Epäjärjestys synnyttää
uudenlaista järjestystä mutta vain energiaa tuhlaamalla.
Aika
kulkee vain yhteen suuntaan.
Jokainen
aavalle merelle lähtenyt purjehtija tietää, että tietystä
pisteestä ei voi palata kotisatamaan. Jokainen poliitikko tietää,
että on päätöksiä joita on mahdoton perua. Jokainen taiteilija
tietää että voi luoda teoksen, jonka jälkeen entinen elämä,
ura, asema yhteisössä ei palaa ennalleen. Sellaisen teoksen
tavoittelu on kiihottavan uhkarohkeaa.
Kafkan
humoristinen oivallus on siinä, että koska tuollainen piste on
todella saavutettavissa, se myös saavutetaan.
3.
”Mikä
onni on käsittää, että maa jolla seisot, ei voi olla niitä kahta
jalkaa laajempi, jotka peittävät sen.”
Usein
kaikkein parhain – ehkä älykkäin – vitsi on sanoa ääneen jokin
itsestäänselvyys.
Se
johtuu siitä, että ihminen toivoo (alitajuisesti) että näkyvän
arkipäiväisen todellisuuden takana on jokin isompi selitys, parempi
perustelu, uskottavampi kertomus, romanttisempi aikomus.
Kun
harhan paljastaa, se naurattaa.
Et
ole omia jalkojasi isompi tekijä tässä isossa maailmassa, Kafka
toteaa ja nauraa hiljaa itsekseen. Älä tuijota muniasi vaan katso
maata jalkateriesi alla ja kysy itseltäsi: onko minusta miestä
täyttämään edes tuo tila?
Mutta
toisaalta, Kafka lohduttaa, koska enempää ei tarvita kuin
seisoa mitättömyydessä mitättömin jaloin, voit rauhoittua ja
saada mielenrauhan. Jokainen askel tästä jonnekin on jo saavutus,
pyrkimystä laajempaan itsetietoisuuteen.
4.
”Kuinka
voi iloita maailmasta, paitsi jos pakenee sen luo?”
Yhdellä
sanalla Kafka kiepauttaa itsestään selvyydelle hämärän ja
mystisen antiteesin.
Tietysti
ihmisen pitää mennä maailman tykö, liittyä ihmisten joukkoon,
kuulua yhteisöön, kaveriporukkaan, tikkaremmiin, maamiesseuraan tai ainakin
katsella telkkarista BB:tä ja semmoista.
Mutta
miksi Kafka sanoo yhteisöön kuulumista ”pakenemiseksi”?
Onko
ihminen muka jokin aito kokonaisuus ilman yhteisöään, vailla
ihmissuhteita?
Onko
absoluuttinen erakko lähtöpiste?
Vai
ihan Jumalasta erkanevaa?
Lähettikö
Jumala Jeesuksen ihmisten pakeille juuri tässä mielessä? Että voi
iloita maailmasta vain pakenemalla sen luokse?
Silläkö
tavoin paratiisi pilattiin, mutta inhmillisyys luotiin ja
saavutettiin?
5.
”Kaksi
elämänalun tehtävää: Supista piiriäsi yhä ahtaammaksi ja käy
yhä uudelleen tarkastamassa, ettet vain piileskele jossakin piirisi
ulkopuolella.”
Jos
maailmaan pakeneminen pelottaa, tässä ohje käpertyä itseensä ja
unohtaa kaikki mikä voi uhata sinua ja minua. Siis meitä.
Kyseessä
on jatkuva prosessi.
Toista
se ja sinusta tulee täydellinen ihminen, tietämätön tollo joka
tietää sen kaiken vähän mitä tarvitsee tietää. Ja mitä
vähemmän tiedät ja mitä vähemmän huomioit ympäristöäsi, sen
parempi sillä avarakatseisuus ja uteliaisuus ovat vaarallista ja
tuhoavaa.
Tietysti
on hullunrohkeaa käydä itsensä ulkopuolella tarkastamassa tilanne.
Mutta riski kannattaa ottaa.
Tehtävää,
itseensä käpertymistä, ohjaa tämäkin:
”Kaksi
mahdollisuutta: tekeytyä äärettömän pieneksi tai olla sitä.
Jälkimmäinen on täydellisyyttä, siis joutenoloa, edellinen alkua,
siis teko.”
6.
”Häkki
lähti etsimään lintua.”
Mistä
johtuu etten koskaan tunne lukeneeni tätä mietelmää liian
monesti?
Miksi
yhä nauran kun luen sen?
Jos
lintu on päässyt vapaaksi, lentänyt maailmaan, miksei se saa olla
olla vapaana vaan tyhjäksi jäänyt häkki lähtee etsimään sitä?
Miksei
häkki tyydy osaansa?
Ovatko
vankilat olemassa täyttyäkseen?
Tarvitaanko
lintu siksi, että sen voi panna häkkiin?
Onko
yhteiskunta olemassa vain siksi, että ihminen, yksilö voidaan
kahlita, panna häkkiin? Jos häkissä ei ole ketään, se lähtee
liikkeelle ja etsii niin kauan että vangittava löytyy.
Tai,
ajatteleeko Kafka, että uskonto, tavat, sosiaaliset suhteet ovat
häkki jota et pääse pakoon?
Mitä
kauemmaksi juokset, sitä kiukkuisemmin häkki seuraa sinua ja
tavoittaa.
7.
Kirjoittaessaan
häkistä, joka lähtee etsimään lintua, Prahassa asuva
juutalaiskirjailija ei tiennyt, että hänen kolme sisartaan (Elli,
Valli ja Ottla) katoaisivat muutaman vuoden päästä holokaustin
kauhuihin saksalaisten keskitysleireillä.
Häkki
löysi lintunsa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti