[rauhanprojektin käännepisteessä]
Huomenna,
perjantaina 6.6. maailman johtajat kokoontuvat kunnioittamaan
Normandian maihinnousun 70-vuotispäivää.
Seitsemänkymmentä
vuotta sitten kesken Englannin kanaalissa raivonneen kesämyrskyn,
kun sade hetkeksi taukosi, liittoutuneet aloittivat maihinousun, joka
muodosti käännepisteen Euroopan vapauttamisessa totalitaarisesta komennosta.
Siitä
alkoi rauhan tie, vaikka uudet konfliktit olivat jo idullaan.
Kun
eurooppalaiset ja amerikkalaiset johtajat nyt 70 vuotta myöhemmin
kokoontuvat ristiriitaisissa tunnelmissa Normandian rantaviivalle ja
kun eurooppalaisessa ilmastossa käy sekä poliittista että
taloudellista ja sekä globaalia että nationalistista ristivetoa, on
houkuttelevaa heijastaa nykyhetki eli eurooppalainen rauhanprojekti
käännepisteeseensä, menneisyyteensä.
Muutamia
elokuvia katsoessa ja vähän historiankirjoitusta selatessa illuusio
yhtenäisestä liittoutumasta ja veljellisistä johtajista karisee
nopeasti. Normandian maihinnousu valmisteltiin ja toteutettiin ja Saksa nujerrettiin äärimmäisen ristiriitaisessa prosessissa.
Eri suuntiin vetävistä voimista ei ollut puutetta. ”On
hämmästyttävää, miten pieniä ja pikkumaisia miehet voivat olla
komentovaltaan liittyvissä kymyksissä”, sotamarsalkka Brooke
kirjoitti päiväkirjaansa. Lainaus löytyy Antony Beevorin
mittavasta teoksesta Toinen maailmansota (2012. WSOY. Suom.
Jorma-Veikko Sappinen.)
Ainahan
”tosielokuvien” katsoja ei tiedä missä faktat muuttuvat
fiktioksi tai missä kohtaa tarinoista tulee tosijuttuja kun ne
moneen kertaan toistetaan.
Toukokuussa
1944 Lontoossa vallitsi maihinnousukuume.
”Legendaarinen”
sotavalokuvaaja Robert Capa oli saapunut monien muiden
toimittajien ja julkkishahmojen kanssa Englantiin odottamaan tiedossa
olevaa maihinnousua. Niinpä se tuskin tuli yllätyksenä edes
saksalaisille.
Lontoossa
näkyi kansojen univormuja maailman joka reunalta. Lontoon
pubeissa viski oli melkein kortilla. Lehtimiehet löysivät kuitenkin
halpoja drinkkejä tarjoilevan The Little French Clubin, missä sai
myös skottilaista mielin määrin. Vapaan Unkarin passilla kulkeva
Capa hyväksyttiin klubin jäseneksi kivuttomasti. Amerikkalaiset
intellektuellit Irwin Shaw ja William Saroyan kertoivat
tykkäävänsä Ranskasta ja pääsivät klikkiin mukaan.
Ernest
Hemingway liittyi klubiin toukokuussa viimeisten joukossa.
Hänestä
tuli tavallaan maihinnousun ensimmäinen uhri.
Robert
Capa järjesti komeassa vuokra-asunnossaan Hemingwaylle
tervetuliaisjuhlat. Juotavaa oli tolkuttomasti, mutta kaikki meni,
boolimaljan pohjalle aseteltuja persikoita myöten.
Hemingway
sai aamuyöstä kyydin hotellille. Häntä kuljettava auto joutui
kolariin ja Hemingway sairaalaan.
Kun
Pariisia vapautettiin elokuussa 1944, Hemingway matkusti läheiseen
kaupunkiin, mistä löytyi ainakin yksi hyvä ravintola, odottelemaan
liittoutuneiden joukkoja. Hän pukeutui jonkilaiseen asepukuun ja
keräsi ympärilleen vastarintaliikkeen väkeä. 60 kilometrin matka
Pariisiin sujui sitten rattoisasti samppanjaa ja brandyä
maistellessa erilaisissa kapakoissa ja lopulta päädyttiin
”vapauttamaan” Hemingwayn kantabaari hotelli Ritzissä.
Tosin
kukaan ei muista mikä hotellin monista baareista se oli.
Rooma
vapautettiin Anzion maihinnousun ja Monte Cassinon taistelujen
jälkeen kesäkuun neljäntenä operaatiossa, jonka mielekkyyttä ei
kai kukaan ymmärtänyt. Mutta Roomaan pääseminen oli
amerikkalaiselle kenraali Clarkille päähänpinttymä.
Kerrotaan, että hän uhkasi joukkojensa ampuvan englantilaisia
sotilaita, jos nämä yrittävät Roomaan ennen amerikkalaisia.
Kun
Clark sai tiedon Normandian maihinnousun alkamisesta, hän totesi
katkerana: ”Siinä sitä ollaan. Eivät antaneet meidän pitää
lehtiotsikoita Rooman kukistamisesta edes yhtä päivää.”
Englannissa
maihinnousun ylipäälliköksi nimetty Dwight D. Eisenhower taiteili
englantilaisten ja amerikkalaisten kenraalien ja vapautettavan Ranskan
johtajaksi pyrkivän Charles de Gaullen ”oikuttelujen”
ristivedossa.
Mark
Harmonin filmissä Ike - Countdown to D-Day (2004. Suom.
Sodan keskipisteessä.) Eisenhower yrittää vakuuttaa Winston
Churchilliä maihinnousun tärkeydestä sanomalla, että kysymys
ei ole ainoastaan Euroopan vapauttamista vaan myös sen
pelastamisesta. Sekä amerikkalaiset että englantilaiset ilmavoimien
kenraalit olisivat halunneet pommittaa Euroopan kaupungit ensin maan
tasalle ja vasta sitten hyökätä maavoimilla kanaalin yli.
Beevor
kertoo kuinka Churchill yritti saada Eisenhowerilta takeet
ranskalaisen siiviliväestön uhrien välttämisestä. Takeita ei
annettu. Kenraalit halusivat säästää sotilaitaan ja käyttää
räjähdysaineita. Maihinnousun jälkeisinä päivinä ranskalaisia
siviilejä kuoli 15 000 ja loukkaantui vaikeasti 19 000.
Melko
tuoreessa saksalaisessa tv-filmissä Rommel (2012. Ohjaus Niki Stein.) kerrotaan sotamarsalkka Erwin Rommelin elämän
viimeisestä seitsemästä kuukaudesta. Maihinousun aikoihin
saksalaiset sotilaat olivat jo suunnittelemassa Adolf Hitlerin
syrjäyttämistä ja murhaa, ja hyvin yleisesti tunnelma oli
sellainen, että liittoutuneiden kanssa pitäisi ryhtyä
neuvottelmaan rauhasta. Elokuva romuttaa osaltaan sitä myyttiä,
että maihinnousu olisi tullut saksalaisille sotilaille yllätyksenä,
edes sen kohde Normandiassa ei ollut Rommelille yllätys. Mutta ehkäpä tuo myytti murtui muutenkin jo ajat sitten.
Hitler
itse asiassa odotti innokkaasti maihinnousua, sillä hän kuvitteli,
että tuhoamalla maihinnousujoukot hän pelastaa Saksan päästessään
keskittymään itärintamaan.
Beevorin
mukaan Saksa menetti Ranskan, koska Hitler ei suostunut keskittämään
puolustuksen johtoa yhdelle kenraalille vaan hajoitti päätösvaltaa
eri puolille (ehkä omaa valtaansa pönkittääkseen) ja toisaalta
sitten sekaantui sotilaiden päätöksentekoon maanisella
itsepäisyydellään. Hitler hajasijoitti joukkoja pitkin rannikkoa
ja muutti jatkuvasti mieltään koska halusi varmistaa, että oli
ennustanut maihinnousun paikan oikein.
Taskukirjapainos v. 2001. The Modern Library/ Random House. |
Teoksessaan
Slightly Out of Focus (1947) Robert Capa (1913-54) muistelee maihinousun alkuhetkiä. Hän oli yksi neljästä
kuvaajasta, jotka pääsivät mukaan ensimmäisiin
maihinnousuaaltoihin.
Kirjassaan
Capa miettii, mitä hän sanoisi, jos hänen poikansa kysyy miten
sotakirjeenvaihtajan erottaa muista univormuun pukeutuvista
sotilaista. Kuvitteellisessa keskustelussa Capa tunnustaa, että
sotakirjeenvaihtaja saa enemmän viinaa, naisia ja parempaa palkkaa
ja enemmän vapautta kuin sotilas, mutta koska hän voi valita
paikkansa, sen että sotakirjeenvaihtaja saa olla myös pelkuri eikä
joudu siitä teloitettavaksi, siitä muodostuu hänen kidutuksensa.
Moinen
”vapaus” koitui Capan kohtaloksi Normandian maihinoususta
kymmenen vuoden päästä huhtikuussa kun hän astui maamiinaan
Indo-Kiinassa missä oli kuvaamassa sittemmin Vietnamin sodaksi
kehittynyttä kriisiä.
Mutta
kesäkuun kuudentena 1944 Capa seilasi U.S.S Chasella kohti
Omahaksi nimettyä normandialaista rantakaistaletta.
D-Day.
Day-Day. Se-Päivä. Päivien-Päivä!
Kello
kolmelta yöllä heille tarjoiltiin laivalla runsas aamiainen. Messipojat olivat epätavallisen innokkaita ja ystävällisiä.
”Neljältä
aamuyöstä meidät koottiin kannelle”, Capa kirjoittaa.
”Maihinousuveneet kiikkuivat kraanoissaan valmiina laskettavaksi
mereen. Odottaessaan aamunkoiton ensimmäisiä säteitä kaksituhatta
miestä seisoi täysin hiljaisina, mitä he ajattelivatkaan, se oli
kuin rukoushetki.”
Sitten
Capa oli meressä, rantavedessä, kranaattien putoillessa aina
vaan lähemmäksi. Laineet kuljettivat konekivääritulen ja
kranaattien tappamia sotilaita rantahiekkaan. Kuolleita kellui joka
puolella.
”En
uskaltanut kääntää katsettani Contax-kamerani etsimestä vaan
kuvasin vimmatusti ruutu ruudun jälkeen. Puoli minuuttia myöhemmin
kamera juuttui – filmi oli loppunut. Kaivoin laukusta uuden rullan
ja vetiset, vapisevat käteni tuhosivat filmin ennen kuin sain sen
kameraan.
Meni
hetki ... ja sitten kaikki romahti.”
Sietämätön
pelko valtasi laineissa vapisevan Capan.
Hän
ryntäsi takaisinpäin vastoin tahtoaan, pitäen kameraa veden
yläpuolella, merenkäynnin iskiessä häntä kasvoille. Hän yritti
kääntyä, mutta ei pystynyt katsomaan rannikkoa. Hän hoki
itselleen että menee vain kuivaamaan kätensä maihinnousuveneelle.
Capa
pääsi pakoon ja takaisin laivalle.
Hänestä
tehtiin sankaria, mutta hän ei tahtonut pakonsa jälkeen olla
sankari.
Capa
otti yli sata ”loistavaa” kuvaa sekasortoisesta maihinnoususta,
mutta kun niitä kehitettiin, innokas laborantti pilasi negatiivit ja
vain kymmenkunta kuvaa säilyi.
Maihinnousun
kauheista hetkistä, sen järjettömästä sekasorrosta, josta Capa
tavoitti muutaman traagisen hetken valokuviinsa, saa
jonkinlaisen käsityksen Steven Spielbergin elokuvasta Saving
Private Ryan (1998. Suom. Pelastakaa sotamies Ryan).
Lienee luvallista ajatella, että Spielbergin
tiimi katseli Capan
valokuvia suunnitellessaan maihinnousun julman realistista
kuvakerrontaa.
Niin
paljon kuin liittoutuneet ”tuhosivatkin” miehiä Normandiassa,
ensimmäisessä suuressa maihinnousufilmissä The Longest Day
(1962. Suom. Atlantin valli murtuu.) ”tuhottiin”
tähtinäyttelijöitä yhtä ronskisti heittämällä heidät
taistelurannikolle laukomaan muutama repliikki. Kaikkineen tuo
Cornelius Ryanin kirjaan perustuva elokuva antoi, luulen
vaikken sitä nyt päässyt testamaan, suhteellisen luotettavan
kokonaiskuvan maihinnousun tapahtumista molempien osapuolien
näkökulmasta.
Kun
englantilainen kenraali Montgomery puhui maihinnousun edellä
suuria, mutta hyökkäsi sitten vihollisen maaperälle äärettömän
varovaisesti, hän myöhemmin syksyllä ryhtyi käsittämättömään
uhkapeliin yrittäessään valloittaa Hollannissa sodan kannalta
ratkaisevia siltoja matkalla Berliiniin. Operaatio Kauppapuutarha
(Market Garden) epäonnistui täysin. Tästä seikkailuista Richard
Attenborough ohjasi vuonna 1977 kohtuullisen hyvän filmin A
Bridge Too Far (suom. Yksi silta liikaa.) Tässäkin elokuvassa tähtinäyttelijöitä sijoitettiin pikkurooleihin.
Vaikka
Eisenhower pisti panssarikenraali Pattonin jäähylle tämän
kohdeltua Italian taisteluissa hermonsa menettänyttä sotilasta
epäinhimillisen ankarasti, eikä Pattonilla itse maihinnousussa
ollut muuta tehtävää kuin vetää saksalaisten huomio toisaalle,
kannattaa silti katsoa, jos sen käsiinsä saa, Franklin J.
Schaffnerin filmi Patton (1970. Suom. Panssarikenraali
Patton.), sillä siinä syntyy inhorealistisen kiehtova kuva
tästä ”hullusta” kenraalista, jolla oli ratkaiseva osuus
Normandian maihinousun jälkeen Ardenneilla käydyssä taistelussa.
Normandian
maihinousua ja sen jälkeistä sotaa ei voi ohittaa mainitsematta
Spielbergin ja Tom Hanksin tuottamaa tv-sarjaa Band of
Brothers (2001. Suom. Taistelutoverit). Tämä loistavista
tv-elokuvista loistavin kuvaa amerikkalaisen 101.
maihinlaskudivisioonan Easy-komppanian taisteluretkeä aina
Normandiasta Saksan ytimeen asti. Toisin kuin edellä mainituissa
suurelokuvissa, tässä sarjassa tekijät keskittyvät tavallisten
sotilaiden kohtaloon eikä niitä rooleja miehitetty tähdillä,
vaikka muutamasta näyttelijästä sittemmin on ”tähti”
tullutkin.
Taistelutovereiden
tapahtumilla on ”looginen” yhteys sekä Attenboroughin että
Schaffnerin filmeihin, sillä Easy-komppania osallistui operaatio
Kauppapuutarhaan ja Ardenneilla Bastognen taisteluun.
Easy-komppanian miehet eivät koskaan myöntäneet tarvinneensa
Pattonin apua saarron murtamiseen. ”Laskuvarjojääkärit ovat aina
saarrettuina”, he totesivat lakonisesti.
Faktaa
ja fiktiota – molempia väistämättä.
Seitsemänkymmentä
vuotta sitten kenraalit ja poliitikot pystyivät hillitsemään
jossain määrin omat itsekkäät mielihalunsa. Ainakin hetkeksi,
vaikka esimerkiksi panssarikenraali Patton ilmaisi jo Berliinin
kukistuessa valmiutensa jatkaa sotaretkeä Neuvostoliittoon. Kovaa
realismia ja sumeaa idealismia riitti moneen junaan.
Normandian
maihinousu oli kuitenkin Euroopan rauhanprojektin käännepiste.
Eurooppaa
ei pelkästään vapautettu, sillä tarkoitushan oli pelastaa se.
Tavallaan,
hyvin arkisessa mielessä, Euroopan yhteisö, nykyinen EU on tuon
pelastusretken tulos.
Tavallaan,
ja yhä, miehet ovat pikkumaisia ja pieniä.
Hyvinvoivassa
rauhassa pikkumaisuus tekee suurmiehistä oikuttelevia julkkiksia. Heille ei ole ehkä käyttöä muualla kuin viihdeohjelmissa. Ja kun niin
käy, todella ilkeät ja likinäköiset pienet ihmiset saavat
käsiinsä valtaa, jota he eivät osaa eivätkä halua käyttää
ihmiskunnan parhaaksi.
Näin
pienuus tulee maksimoitua.
Eikä
pieni ole silloin kaunista.
Ansiokas kirjoitus.
VastaaPoistaNormandian maihinnoususta en paljoa tiedä, mutta kyse oli niin kuin kirjoitit varsin odotetusta tapahtumasta, jota yritettiin hämätä -aikaa ja paikkaa ja valmisteluja.
Kuten oikeassa elämässä aina oikeaa ja väärää tiedustelutietoa liikkuu. Lopulta sodassaon kyse myös materiaalista ja voimavaroista ei vain yksittäisistä taisteluista. Asialla lienee ollut merkitystä siihen, kuka ehti ensin Berliiniin.
Kuten nykyiset asiantuntijat aina historiassa tiedämme kuka voitti, mutta ehkä miksi ja miten jäävät joskus selviämättä, koska jotkut asiat jätetään sivuun. Sotaelokuvia en ole toisesta maailmansodasta, Rautaristin kyllä olen katsonut mutta en tätä Pelastakaa sotamies Ryan, paitsi kymmenen minuutin pätkän. Sen sijaan olen katsonut useimmat Vietnamin sota -filmeistä.
Kiitos!
PoistaMediassa näyttää olevan uutisia että ranskalaiset aikovat huomenna ottaa nimenomaan siviilien kohtalon esille.
Noita vanhoja sotaelokuvia (kuten ylipäänsä "vanhoja" elokuvia) on hankala tuputtaa katsottavaksi - enkä tuputa - koska nykyelokuvan muotokieli on niin "neuroottisen" lyhyiskuista että vanhemmat filmit saattavat tuntua hidastempoisilta vaikka niissä kuinka oltaisiin "toiminnallisia".
Kun me olemme tähän neuroottiseen leikkaustapaan turtuneet, hitaampi tapa leikata tuntuu pitkästyttävältä.
Sekin vanhoissa spektaakkeleissa saattaa haitata, että ne on todella tehty isolle kankaalle kun taas nykyään elokuvien tekijät ottavat huomioon että niitä katsotaan "pieneltä" ruudulta.
Itse olen nähnyt Atlantin vallin murtuu -filmin ja Pattonin elokuvateatterissa heti kun ne ovat Suomeen tulleet, joten muistikuva niistä on positiivinen. Toki olen niitä katsonut myös vhs-nauhoilta, mutta en nyt sitten vähään aikaan dvd:ltä joten muistikuvat saattavat olla liian positiivisia.
Mutta tietysti elokuvien takana on traaginen sota, joka mursi oikeasti oikeita ihmisiä, joten sitä ei kannata unohtaa tietenkään.
Kiitos Kyösti hienoista kirjoituksistasi! Olen niitä hyvän aikaa mielenkiinnolla seurannut. Aivan erikoisesti on jäänyt mieleeni taannoinen postauksesi äitisi kohtaloista, todella!
VastaaPoistaNyt yksi näkökohta tästä käsillä olevasta.
Anglo-saksit tosiaan taitavat pitää Normandian maihinnousua sodan käännekohtana ja ymmärtäähän sen. Vasta silloin he uskalsivat luottaa lopulliseen voittoonsa tässä "kaikkien sotien äidissä". Luulen kuitenkin että heidän vinkkelinsä on kovin merellinen, mantereellinen ajattelu on siellä päin maailmaa vieraampaa.
Saksalaiset eivät ymmärrettävistä syitä ole juuri pitäneet melua tuosta sodast mutta jos heille asettaisi kysymyksen sodan käännekohdasta niin eiköhän tuo asettuisi Venäjälle vuoteen 1943, Stalingradiin ja sen jälkeiseen pitkään kulutussotaan. Siellä taittui Wehrmachtin selkäranka ja sen mukana Hitlerin valta. Toki länsivallat tekivät osansa, erikoisesti sotamateriaalin osalta mutta raaka arkipäiväinen tappotyö jäi venäläisille. Heidän olivat myös ylivoimaisesti suurimmat tappiot.
Tässä voi tehdä ajatuskokeen eli olisiko Normandian maihinnousu ollut edes ajatuksena mahdollinen jos Saksan olisi v.1942 saanut Venäjän kukistetuksi? No, kontrafaktuaalista tietysti tämä, ydinase jne, en mene pidemmälle.
Kuitenkin, kyllä nämä Normandian juhlat hiukan maistuvat länsimedian itsekehulta. Että "kunnia sille kenelle se kuuluu".
Kiitos kiitos!
PoistaJoo, ainahan menneisyys näyttäytyy "voittajan" lasien läpi.
Tähän tietysti vaikutta(nee) sekin että sodan jälkeen Neuvostoliitto kehittyi semmoiseksi kuin kehittyi - jos siitä olisi tullut lopulta demokraattisempi yhteiskunta, historiaa varmasti selittäisiin tuossa suhteessa eri tavalla. Menneisyys on aina kuva meidän tämän hetken päissämme, jossain määrin. Eli osa nykyisyyttä. Luulen.