[Adolf der Arbeiter?]
No, enpä
tiedä.
Pitäisi
kai ottaa kevyemmin.
Pois
mielestä raskaus, unohdetaan syyssade.
Enpä
tiedä.
Ei saa leikitellä vakavilla asioilla.
Viimeviikkoinen
pakinani sai Maijan lähettämään terävän
kommentin.
Olin
siteeranut Olavi Paavolaisen kirjaa Kolmannen Valtakunnan
vieraana. Olin löytänyt ”hienon” sitaatin, missä
Paavolainen vetäisee värikkäällä pensselillä saksalaisen
todellisuuden uudet sävyt (ja Euroopan kohtalon) Adolf Hitlerin
muurarin ammatista kumpuavana yksinkertaisuuden ja asiallisuuden
vaatimuksena.
Paavolainen
näki lavean pinnan pintaa katsomalla.
Mikään
ei sovi poliittisesta ja fyysisestä arkkitehtuurista innostuneelle
diktaattorille paremmin kuin muurarin ammatti.
Paavolaisen
maalaama kuva olisi huomattavasti latteampi, jos hän olisi
kirjoittanut wieniläisiä taloja vesiväreillä jäljentävästä
Hitleristä.
Ei, sen
piti olla muurari Adolf – Adolf der Arbeiter!
”Sitten
minua ihmetyttää sellainen pikkujuttu”, kirjoitti Maija pakinani
luettuaan, ”että Paavolainen luuli Hitleriä muurariksi.
Mussolinihan oli tehnyt muurarinkin töitä, ei minun tietääkseni
herran H. koskaan.”
Minäkin
ihmettelin (hetken) juttua kirjoittaessa Paavolaisen
muurari-vertausta, mutta, kuten sanottua, se tuntui maailmaa
syleilevältä ikoni-symbolilta, joten sitä ei kannattanut epäillä,
asettaa kyseenalaiseksi, virhetiedoksi.
Mutta
erehtyikö Paavolainen?
Mistä
hän tuon muurari-Adolfin tempaisi?
Menikö Il Duce ja Führer hänen innostuneessa tekstissään sekaisin, kuin
sininen ja keltainen joista syntyy vihreää?
Tätähän
pitää selvittää.
Kevyesti
nettiä selaten Hitleriä ei sanota muurariksi. Siihen ammattiin ei
viitata. Jotakin epämääräistä Hitlerin kerrotaan nuoruudessaan
tehneen, mutta muurarin homma ei nouse erityisesti esille.
Paavolainen
taisi erehtyä.
Tai ehkä
ei sittenkään.
Ehkäpä
Paavolainen kuunteli mitä kansallissosialistit sanoivat
johtajastaan. Kenties hän ”kuuli” Hitlerin omat sanat
työläismenneisyydestään. Kenties Paavolainen kirjoitti mikä
totta oli vuonna 1936. Kansakunta piti johtajaansa
”ykkösduunarinaan”.
Mutta
sitä hän ei ehkä muistanut (tai ei siitä välittänyt), että totta ei
ole kaikki, mikä todeksi sanotaan. ”Hyvä propagandisti tekee
kaatopaikasta retkeilykohteen”, ivasi Bertolt Brecht muuassa
runossaan.
Vaikka
toisaalla, siltä näyttää, Brecht itsekin vahvisti myyttiä
Hitleristä, joka maalasi taloja ja kenties myös muurasi.
Netistä
löytää kaikenlaista. Mitä enemmän löytää sitä enemmän
epäilee. Nettitiedosta puuttuu useimmiten ajan kerrokset, vain
viimeisin tieto on päivitetty. Netti on kuin liukas mosaiikkipinta, jonka
läpi ei pääse näkemään aikaisemmin asuttuja huoneistoja.
Jostakin
syystä painettuun sanaan on helpompi luottaa kuin digitaaliseen
tietopilveen. Kenen vastuulla pilvi ajelehtii virtuaalitaivaalla,
tietoa etsivä kysyy eikä vastausta saa tuuleltakaan.
Joka
tapauksessa leikitäänpä, että löydetty tieto on oikeaa.
Arthur
H. Mitchell on vuonna 2010 ilmestyneessä teoksessa Hitler's
Mountain: The Führer, Obersalzberg and the American
Occupation of Berchtesgaden (joka löytyi Googlesta) käsitellyt
myyttiä Hitlerin työläistaustasta, ja kas, kyllähän Hitlerin
aikanaan väitettiin työskennelleen myös muurarina, maalarina ja
sekatyömiehenä. Ja miksei hän olisi jonkin lyhyen aikaan niin myös
tehnyt. Pari kuukautta sekatyömiehenä raksalla – koko elämä
työläissankarina!
Työläistausta
sopi Hitlerin ja puolueen propagandaan.
Hieman
Paavolaista aikaisemmin Saksassa vieraillut englantilainen toimittaja
Michael Fry kirjoitti kokemuksistaan teoksen Hitler's
Wonderland (1934) ja väitti siinä, että Hitler oli taustaltaan
muurari.
Mitchell
kertoo kuinka Hitler vieraili berliiniläisellä rakennustyömaalla
Albert Speerin johdattamana. Speerin mukaan Hitler käyttäytyi
kuin ammattitaitoinen rakentaja, kiipeili telineillä, jutteli
työmiesten kanssa asiantuntevasti, oli heidän ”kollegansa” ja
kaverinsa.
Vuonna
1942 Hitler sanoi, että hänen siteensä Mussoliniin oli
vahva, koska he molemmat työskentelivät samaan aikaan
rakennuksilla. Vuonna 1920 Hitler julisti Natsipuolueen kokouksessa
olevan työmies: ”työmiehen lihasta ja verestä rakennettu”.
Bertolt
Brecht kirjoitti vuonna 1933 pilkkalaulun maalari Hitleristä, joka
maalaa kalkkimaalilla Saksan rakennuksen ”puhtaaksi”. Seinien
reiät ja kolot peitetään maalilla. Kaikki paska peittyy, kunnes
tulee sade jonka jälkeen paskahuussi on taas näkyvissä. ”Kunpa
olisit muurari”, Brecht huokaa.
Kun
vielä selaan nettisivuja, löydän saksalaisen, luotettavana pidetyn
historioitsijan Max Domaruksen tekstit Hitlerin puheista
vuosilta 1932-45. Siellä Domarus sanoo, että Hitler olosuhteitten
pakosta päätyi muurariksi ja lankkumaalariksi.
Jos nyt
uskon - uskonko? - muutaman tunnin nettisurffailuun, päädyn myös
uskomaan Paavolaista. Siis uskon että Paavolainen luuli tietävänsä
Hitlerin muurarintaustan.
Paavolainen
törmäsi myyttiin ja painoi sen.
Paavolainen
uskoi että ”Adolf der Arbeiter” oli totta.
Mutta
jos epäilen netistä löytämääni, epäilen tietysti myös Paavolaisen tekstiä.
On toki
mahdollista, että hän kaikessa kiireessä sotki asioita ja oikaisi
pintaa myöden asiasta toiseen rientäessään.
Kohta
puolin ilmestyy kaksikin kirjaa Paavolaisesta. Ensimmäisenä tulee
Panu Rajalan kirjoittama Tulisoihtu pimeään. Saa
nähdä kuinka paljon Rajala paneutuu Paavolaisen saksanmatkan
taustoihin ja siihen mikä oli totta ja mikä kuviteltua.
Paavolainen
hengitti (silloin) täysin keuhkoin saksalaisten myyttien ja
pahaenteisinä kaikuvien sotaisten rautarytmien ilmaa, joten hänen
tekstejään ei voi erottaa ajasta, joka kuohui ympärillä kollektiivisena neuroosina. Tunnelman apokalyptinen värinä rummutti Paavolaisen ihoa.
Jos
haluaa ymmärtää aikalaisten kokemuksen Hitleristä, ei riitä että
katsoo tänään Wikipediasta mitä Hitleristä sanotaan. Se kaikki,
se mitä sanotaan saattaa olla tämän hetken tiedoilla ”totta”,
mutta Paavolainen oli vuonna 1936 sen hetkisen tiedon varassa eikä
voinut hypätä vuoteen 2014 lukaisemaan mitä netti kertoo.
Meidän
ongelmamme on päinvastainen.
Meidän
käsityksemme ja tietomme menneisyydestä on aikojen varrella
tiivistynyttä ja ”turhasta” pois karsittua. Jotta saisi
täydellisen kuvan vuoden 1936 henkisestä ilmapiiristä - siitä
mikä oli silloin ”totta” - pitäisi päästä lukemaan sen ajan
lehtiä ja kirjoja, kuuntelemaan sen ajan radiolähetyksiä ja
osallistumaan sen ajan kapakkakeskusteluihin.
Historiaa
kirjoittavalla ei ole helppoa.
Menneisyyden
tunteiden, uskomusten, halujen ja hajujen tavoittaminen on vaikeampaa
kuin kovan tiedon kerääminen.
Otteet Olavi Paavolaisen kirjasta Kolmannen Valtakunnan vieraana. Neljäs kuvittamaton painos, Gummerus 1938. |
HItlerillä oli unelma taidemaalarin urasta, mutta ei päässyt taidekouluun. Hän joutui sitten ehkä pettymyksekseen maalaamaan taloja ja ryhtyi siinä ohessa kehittelemään sairaita ajatuksiaan. Vai sekoittiko Paavolainen sanat Maler ja Kunstmaler?
VastaaPoistaHah hah, joo, ehkä, ehkäpä mutta Paavolainen kyllä puhuu entisestä muurarista, joten se lienee yksikäsitteinen ammattinimike.
PoistaMitä enemmän nettiä selaan, sitä epävarmemmaksi tulen kaikesta mikä tähän liittyy!
Hemmetti!