[romaania lukiessa]
Kirjoja
voi lukea monella mielellä.
Kirjan
saa lukea monella tavalla.
Kirja
pitää lukea niin kuin sen ymmärtää eikä sitä muuten voi lukea.
Hassua
on ettei kirjaa pysty lukemaan niin kuin se on kirjoitettu vaan siten
kuin se luetaan. Niin kuin minä luen tai sinä luet emmekä me ole
sama lukija. Yhdestä romaanista tulee kaksi.
Kirjailija
luulee omistavansa kirjoittamansa tarinan, mutta ei se niin mene,
sillä lukija ”varastaa” tarinan ja pöyhii sitä omalla
talikollaan.
Ei
ole kirjaa ilman lukijaa.
Näiden
teesien jälkeen kerron lukeneeni Martti
Linnan
romaanin Niobe
(T:mi Martti Linna, Hamina 2013.) jossa kuvitellaan vaihtoehtoinen
historia menneisyydelle, tähän asti tapahtuneelle. Linnan
vaihtoehtoisessa historiassa Natsi-Saksa voitti maailmansodan ja
harjoittaa rotupuhtaassa Suomessa, Haminan seudulla, jota nyt
kutsutaan Friedrichshaveniksi, arjalaisuuden edellyttämää
rodunjalostusta.
Linna
on näin ollen ekstrapoloinut Hitlerin
Saksasta sen pahimman ja epäinhimillisimmän poliittiskäytänöllisen
opin ja sovittanut sen historiassa eteenpäin kuljettavaksi voimaksi.
Linnan kuvitelmassa arjalaisuus, rotusyrjintä ja antisemitismi ikään
kuin selittävät natsien luoman valtakunnan voiton mahdollisuuden ja
sen elinvoiman kuviteltuun nykyhetkeen asti.
Olen
myös aloittanut englantilaisen C.J.
Sansomin
vaihtoehtohistoriaa kuvittelevan romaanin Dominion
(2012), jossa eletään 1950-luvun alussa kansallissosialistisessa
Englannissa. En vielä tiedä mihin tuo tarina johtaa, mutta jo
alussa käy ilmi että Sansomin kuvitelma natsien vallasta on
pehmeämpi kuin Linnan - ja ehkä myös realistisempi, sillä
romaanin tarinassa siirryttiin Englannissa saksalaiseen yhteyteen
vapaaehtoisesti jo 1940-luvun alussa, omien poliittisten voimien
avustuksella ja ikään kuin ”demokraattisesti”. Englantilaisista
ei ole tullut natsivallan myötä (täys)petoja.
Molemmissa
kirjoissa Natsi-Saksa rakoilee, mutta hieman eri syistä. Sansomin
kirjassa se johtuu suuresta sodasta Neuvostoliittoa vastaan, joka
jatkuu yhä vuonna 1952 ja jossa on jo kuollut 5 miljoonaa
saksalaista sotilasta. Sota on Saksalle sekä henkinen että
varsinkin taloudellinen trauma.
Martti
Linnan romaanissa tapahtumia ja mahdollista valtakunnan romahtamista
selitetään enemmän ylhäältä päin: ihmisen ajatuksista,
aatteista ja peloista käsin. Niobessa
Kolmas Valtakunta ehkä murtuu (vaikka sitä ei sanota) moraalisen
rappion takia.
Kun
kirjoitetaan tulevaisuudesta, ei siitä tietenkään kirjoiteta vaan
nykyhetkestä ja äsken tapahtuneesta.
Ei
ole mitään (tiedossa olevaa) tapaa elää tulevaisuutta ja
kirjoittaa siitä romaaneja.
Kun
kirjoitetaan historiasta yhdistetään faktoja ja kuvitelmia ja
jälleen nuo kuvitelmat kertovat nykyhetkestä, eivät menneestä.
Kun kuvitellaan vaihtoehtoista historiaa, kuvitellaan miltä
nykyhetki näyttää siihen verrattuna ja sekin on aina enemmän tai
vähemmän fiktiota. Siis käsitys nykyhetkestä.
Joku
sanoi, että taloustieteilijät ovat loppujen lopuksi
historiantutkijoita eivätkä tieteellisestä mielessä tulevaisuuden
näkijöitä. He yrittävät peruutuspeilistä nähdä eteenpäin. Ja
silloin kun tie on suora tai mutkaisena tuttu, peruutuspeilistä saa
kohtuullisen hyvän käsityksen myös määränpäästä ja sen
laadusta.
Mutta
yllätykset, tielle hyppäävä hirvi tai kaatunut puu, romahduttavat
ennusteen.
Maailma
on täynnä epätodennäköisiä mahdollisuuksia ja
epätodennäköisimmän toteutuminen yllättää kaikki yhä
uudestaan.
Tieteiskirjailija
– ja sanon myös vaihtoehtoista historiaa kuvittelevaa kirjailijaa
tieteiskirjailijaksi – muistuttaa taloustieteilijää. Myös hän
on historiantutkija ja menneisyyden vanki nykyhetkessä.
Niinpä
minua melkein huvittaa, että kirjoitetaan tieteisromaaneja
ilmastomuutoksen tai teknisen kehityksen mahdollisista kauheuksista
ja vielä huvittavampaa on, että lukijat tai kriitikot niistä
”yllättyvät” tai niihin ihastuvat. Mitä yllättävää tai
ihastuttavaa on kaikkein todennäköisimmän kuvittelemisessa? Onko
se, sellainen romaanitaide edes kuvittelemista vai pelkkää
sovinnaista journalismia?
Yhtä
kaikki, jokainen tieteiskirjailija poimii jonkun asian nykyhetkestä
ja suurentaa sen tulevaisuuden kuvaksi.
Tässä
mielessä Martti Linna ekstrapoloi kaksi asiaa yhteen, toisen
menneisyydestä nykyhetkeen ja toisen nykyhetkestä menneisyyteen. Tämä ”asia” on kansallismielisyyttä pönkittävä
arjalaisuuden ihanne, rodun puhtauden vaaliminen, monikulttuurisuuden
pelko ja siitä johtuva rotusyrjintä.
Koska
nationalismi ja siihen liittyvät erilaiset anti-ismit nostavat
nykymaailmassa päätään, Linnan ekstrapolaatio on perusteltua.
Kukaan ei voi väittää etteikö hänen kuvitelmansa olisi
mahdollinen, mutta yllättääkö se? Paneeko se lukijan ajattelemaan
omaa käyttäytymistään? Kirkastaako se kuvan nykyhetken vaaroista?
Kyllä,
niinkin voi sanoa (lievällä varauksella) vaikka omat ajatukseni
karkasivatkin muualle, toisenlaiseen mahdollisuuteen.
Panen
myös merkille, että C.J. Sansom kirjoittaa Dominionin
jälkisanoissa uuden nationalismin noususta nykyeuroopassa ja
noteeraa suomalaisen tilanteen ilmiön kuvaajana. Tai mitä
piti ajatella tiistaina kun Helsingin Sanomat ”opetti” ihmisiä
koko aukeaman artikkelissa ostamaan suomalaisia tuotteita ja
välttämään ulkomaisia. Jos minä olisin päätoimittajana
päästänyt tuon artikkelin julkisuuteen, minua hävettäisi.
Jos
muualla tehdään samoin, jos Eurooppa vastavuoroisesti lopettaa suomalaisen puun, sellun, paperin ja
raudan ostamisen kansallisista syistä, Suomessa syödään pian
nauriita ja pettuleipää – isänmaallisessa hengessä.
Martti
Linnan Niobe
on aika suppea romaani muutaman saksalaisen toimijan ja suomalaisen
välisestä konfliktista ”Haminassa”.
Koska
Linna on taitava kirjoittaja, olisi toivonut jopa laajempaa otetta
tarinaan, perusteellisempia ihmiskuvia, mutta kirjoittaja on valinnut
sanottavan muodoksi pelkistämisen eikä siitä häntä voi moittia,
tietenkään. Romaanissa on aiheesta johtuen kosolti ”esitelmöintiä”
natsien vaalimasta arjalaisesta rotupuhtaudesta - eihän tarinan idea
muuten tulisi esille – mutta yllättävän notkeasti Linna
selviytyy tästä välttämättömästä pahasta eikä lukija
todellakaan tunne kuuntelevansa ”esitelmää” vaan seuraa romaanin jouheasti eteenpäin kulkevaa tarinaa, joka jopa viettelee
mukaansa. Pieneltä kantilta romaani on myös eräänlainen
kasvukertomus saksalaisen ylemmyydentunnon romahtamisesta.
Mutta
olisiko Natsi-Saksan voitto johtanut Nioben esittämään
nykyhetkeen, jossa Saksa keskittyisi pelkästään rotupuhtauden
vaalimiseen?
En
usko.
Se
olisi näyttänyt todennäköiseltä tulevaisuudelta silloin kun
natsit tuhosivat miljoonia juutalaisia, mutta sodan jälkeen
toisenlainen tulevaisuus olisi saattanut sittenkin olla
todennäköisempi malli kansallissosialistiselle yhteiskuntakokeilulle.
Verrataanpa
vaikka Neuvostoliittoon.
Stalin
tuhosi siviilejä melkein yhtä armottomasti ja epäinhimillisesti
kuin Hitler, ja silti Neuvostoliitto sodan jälkeen (ja 30-luvun
sisäisen terrorin jälkeen) eli ”sopuisaa” rinnakkaiseloa meidän
ja läntisten valtioiden kanssa eikä kauhea menneisyys vaikuttanut
kauppasuhteisiin eikä taloudellisiin yhteyksiin. Länsimaat
”unohtivat” Stalinin järjestämät rikokset ihmisyyttä vastaan,
joten miksi sama ei olisi käynyt Saksankin kohdalla, jos Saksa olisi
selviytynyt kunnialla sodasta.
Näinä
päivinä, esimerkiksi, Putinia
ymmärretään Suomessa niin hyvin, että alan ihmetellä eikö
suomettumisen ajasta ole jäänyt minkäänlaista jälkeä
suomalaisen mielen tajuntaan. Tai että onko Neuvostoliitto edes
romahtanut suomalaisten mielissä.
YYA-sopimus
voimaan ja Kekkonen
kehään, täällä tunnutaan ajateltavan.
Joskus
kirjailijat (ja journalistit) laativat hyytävän tarkkoja ennusteita
tulevaisuudesta kirjoittaessaan hektisestä nykyhetkestä. Eikä
heidän tarkoituksenaan usein edes ole tulevaisuuden ennustaminen.
Näin
kävi, jos olen jotain ymmärtänyt, esimerkiksi Olavi
Paavolaiselle
kun hän vieraili Saksassa ja koki natsipuolueen vimmaiset näyt
Nürnbergin puoluepäivillä kesällä 1936. Tietenkin Paavolainen
tarkoituksella pyrki teoksessaan Kolmannen
valtakunnan vieraana (Gummerus
1936) myös ennustamaan lähitulevaisuutta ja näkemänsä ja
kokemansa natsivimman mahdollisia seurauksia ja vaikutuksia
länsimaiseen ajatteluun ja käyttäytymiseen, mutta ehkä hän
tahtomattamaan osasi ennustaa paljon enemmän kuin mihin pyrki tai
mitä tajusi kirjoittavansa.
Kun
Paavolainen, usein jopa innostuneena ja ainakin hyvin vaikuttuneena,
kertoi kansallissosialisten vetovoimasta ja kulttuurisesta hurmiosta,
hän tuli kirjanneeksi voimavirtoja, joiden pärskeet näkyvät yhä
meidän kulttuurissamme, vaikka emme sitä tajua emmekä tiedosta
emmekä halua itselle tunnustaa.
Paavolainen
näki ja koki saksalaisen kulttuurin koko laajuudessaan, ja siksi sen
elämänvoima-vitaalisuus olisi todennäköisesti valtavirtana
kesyttänyt eurooppalaiset puolelleen – kaasukammioista riippumatta
– jos Hitler olisi malttanut mielensä ja irrottautunut järkevästi ja sopivalla hetkellä sodasta.
Päivänä
muutamana autoni soitin valitsi muistikortilta erään jazz-henkisen
iskelmän levyltä, johon on kerätty saksalaisia schlagereita
vuodelta 1935. Kun Die Guldene Sieben-yhtyeen Lullaby of Broadway alkoi (tämäntyyppistä musiikkia siis), sanoin matkakumppanilleni että
kuunteles kuinka jazz oli vielä vuonna 1935 sallittua musiikkia
Saksassa, vaikka meillä on jonkinlainen (väärä) yleiskäsitys
että natsit kielsivät kaiken.
Esimerkkini
on naiivi, mutta vaihtoehtoista historiaa kuviteltaessa ei liene
epätodennäköistä etteikö jazzia olisi soitettu myös (voitetun)
sodan jälkeen. Miksi ei olisi? Ja miksi ei olisi palattu suunnilleen
normaaliin elämään – toki totalitaarisessä komennossa.
Kuunnellaanpa
mitä Paavolainen sanoi Hitleristä:
”Edeltäjiinsä
verrattuna Hitlerillä on kumminkin paljon kehittyneempi taiteellinen
vaisto. Saksalaisena hänkin rakastaa suuria mittoja, mutta hänen
tyylimääräyksensä ei ole: mahtipontisuutta, vaan:
yksinkertaisuutta ja asiallisuutta! Entinen muurari tuntee
taiteellisena diktaattorinakin kiintymystä vain arkkitehtuuriin, ja
tällä alalla hänellä on ollut kaksi kunnioitettavaa apulaista:
äskettäin kuollut Franz
Ruff
ja tavattoman työkykyinen Alfred
[po.
Albert. KS.] Speer.”
Jos
”muurari” olisi saanut jatkaa diktaattorina, millaiselta
eurooppalaiset kaupungit nyt näyttäisivätkään? Vai näyttävätkö
ne juuri sellaiselta kuin Speer ja kumppanit niiden halusivat
näyttävän? Taisi käydä niin, että hävitystä sodasta
huolimatta ”muurarin” vaalima ”yksinkertaisuus” ja
”asiallisuus” muodostui modernin arkkitehtuurin päälinjaksi –
siitä huolimatta mitä kauheuksia ”muurari” sai toisaalla
aikaiseksi.
Sansomin
Dominiossa
Berliiniä rakennetaan Speerin johdolla kokonaan uudestaan modernin
arkkitehtuurin ennen näkemättömäksi betonikaupungiksi
vastaanottamaan vuoden 1960 olympialaisia.
Koska
kirjoitan häikäilemättä aiheeni ohi, palaan vielä Paavolaiseen,
ikään kuin sen vaihtoehtoisen historian ”ennustajana”, joka ei
tietenkään kansallissosialimin romahdettua toteutunut sellaisenaan,
mutta jonka jäljet ovat meidän aikamme kultuurissa voimakkaampana
kuin kukaan uskaltaa tunnustaa.
Tarkoitan
luonnon ihailua ja narsistista oman kehon jumalointia.
Jonakin
päivänä Suomessa kielletään ”epäterveelliset” tavat lain
voimalla ja rangaistuksen uhalla. ”Terve” yhteiskunta on
tärkeämpi kuin nautiskeleva yksilö.
Paavolainen
kirjoitti, että Kolmannen Valtakunnan aikana retkeilystä ja
ulkoilusta oli tullut ”suorastaan pyhä velvollisuus”. Luontoon
palaaminen ei ollut ainoastaan yksilöllinen nautinto ja ilonaihe
vaan ”siihenkin liittyy nyt korkeampi moraalinen käsky. Führer
tahtoo niin...”
Tarkkanäköinen
Paavolainen katsoi maiseman läpi. Se ei ollut ”mikään
häiriintymätön idylli, vaan sen sokkeloissa sykkii nuori nykyajan
elämä vilkkaimmillaan”. Telttoja ja leirejä pystytettiin.
”Siellä on suuria Hitler-Jugend-ryhmiä ja Wandervogeleita
nahkaisissa polvihousuissaan ja nuoria työläisperheitä
uimapukuisina keittimen ympärillä – siellä voimistellaan,
heitetään keihästä ja kuivatellaan aamu-uinnin jälkeen.”
Mitä
nyt?
Mitä
vuosikymmentä Paavolainen oikein kuvasikaan?
”Mutta
tämä uusi saksalainen Pan ei ole melankolinen ja haavellinen, vaan
kova, määrätietoinen ja puritaaninen... XI Olympiadi Berliinissä
vuonna 1936 oli sekä järjestelyiltään että myös tuloksiltaan
suurenmoisinta kansainvälistä kansallissosialistista propagandaa,
mikä ikinä on tohtori Goebbelsin ja hänen apulaistensa aivoissa
syntynyt. Siitä asiasta on aivan turhaa väitellä: Ruumiillinen
kulttuuri on meidän aikamme kaikkein tunnusmerkillisin ilmiö.
Militarismi, antikristillisyys, 'iloisen työn' oppi, terveyden,
kauneuden, voiman ja väkivallan ihailu, uusi sukupuolimoraali –
kaikki ovat sen eri heijastumia.”
Toisenlainen
historia on kuvitelma, mutta ironista kyllä, mikään kuviteltu asia
ei ole pelkästään fiktiota, todellisuudesta irti repäisty
mahdottomuus.
Kertomalla
”mahdottomasta” kirjailija kuvaa mahdollista.
Kertoessaan
tulevaisuudesta kirjailija kuvaa nykyhetkeä.
Laatiessaan menneisyydelle vaihtoehtoista karttaa, kirjailija käyttää nykyhetken pohjapiirustusta apunaan.
Kirjoittaessaan
”vaihtoehdoista” kirjailija pois-lukee sen mitä ei ole, joten
jäljelle jää se mikä-on.
Olet taas kirjoittanut niin täyspainoisen eseen (mietelmän, vaihtoehtoista kulttuuria käsittelevän, ym), että joka kappale melkein on kuin ongenkoukku pystyssä mihin tarttua.
VastaaPoistaKaikesta tässä lukemastani huolimatta en voi kun ihmetellä nykyaikaa, joka on siitä ihmeellinen, että se syntyy aina ja aina uudestaan vain hiukan muuttuneena, pitemmällä tähtäimellä ajatellen hämmästyttävästi uudenlaisena. Mutta yksi asia ei näytä muuttuvan. Se on ihminen. Vanha vitsi, mutta sitä taas olen pohtinut. Olavi Paavolaisen kirja Nykyaikaa etsimässä (ostin divarista) on mielenkiintoinen, mutta yhtä mielenkiintoisia ovat kaikki omaa aikaansa etsivät, tarkkailevat kirjat.
Paavolainen oli kulttuurivaikuttaja aikanaan. Ns. kulttuurivaikuttajia on pilvin pimein ympäri maailmaa, Suomessakin. He tekevät varmaan tosissaan töitä, mutta mitä he saavat aikaan? Tuntuu että on asioita joita ei muuta mikään. Yleensä ne ovat ihmisestä lähtöisin. Joku ihminen voi olla alkuräjähdys tapahtumalle joka laajenee ja laajenee ja aiheuttaa useimmiten tuhoa. Niin ihmisille kuin kulttuurille. Sodat, juonittelut, politiikka... Tulisi pitkä luettelo asioita, jotka pystyvät hankaloittamaan elämää. Jopa yksityisperheissä tätä yhteistä maailmaa rasittavat teot ja puheet voivat aiheuttaa riitaa, epäsopua ja hankalaa oloa kaikille asianomaisille. Ei siis ihme, että kriisitilanteet maailmassa eivät näy loppuvan koskaan. Ketä siitä voi syyttää? Ihmistä ja hänen ominaisuuksiaan. Kateus, ahneus, huomionnälkä, vallanhalu ym. seuraavat ihmiskuntaa sukupolvesta toiseen. Eikö niihin tosiaankaan voi kukaan vaikuttaa? Ilmeisesti ei. Kulttuurin hyväksi toimivat henkilöt ovat kaikkina aikoina joutuneet samaan mylläkkään mukaan. Joku Candhi tai Martin King Luther näyttävät saaneen jotain muutosta ihmisten ajatteluun, siinä se, Vähän jotain hyvään suuntaan seuraavaa räjähdystä odottaessa. Hullu tämä maailma. Vai onko sittenkin kaikki tämä sisälletty luonnon suureen strategiaan: määrätty määrä ihmisiä on saatava sysättyä pois maapallolta, jotta tulisi tilaa. Sitä vartenko onnettomuudet, sairaudet ja muut ikävät asiat, nekin tappavat ihmisiä pois toisten tieltä. Eläinkunta antaa esimerkkiä. Jne. Tulipa nyt saarnattua, mutta välillä kauhistuttaa todella paljon, mihin ihmistä maapallolla tarvitaan? Tappelemaan. raivaamaan itselleen tilaa. Kuinka kärkkäitä ihmiset ovat lajittelemaan toisiaan uskonnoista lähtien. Me olemme hyviä. Nuo ovat pahoja. Sama laulu ympäri maapalloa. Onpa mukavaa, kun syntyy uusia vauvoja. Heidän tulevaisuutensa on jo tiedossa. Hyvällä onnella pääsee vaikka vapaamatkustajana hautaan saakka. Hieno saavutus ihmiseltä.
Martin King Luther! :) taitaa olla Martin Luther KING. (kaikki pyllähtää nykyisin minulta nurin. Mistähän sekin johtuu? Henkilökohtaisista ristiriidoista, I suppose.
PoistaKiitos kiitoksista, Liisu.
PoistaJos (ihmisten) maailmaa katselee kaikkineen ja kaikkialta, ei kai voi päätyä muuhun kuin pessimismiin. Ei liene muodikasta ajatella, että ihmisen käyttäytymisessä heijastuu evoluution alkutaipaleella "hyväksi" koetut keinot, jotka ei sitten ehkä sovikaan sivistyneen ihmisen malliksi.
Kuitenkin, jos haluaa olla ainakin vähän optmisti, onhan näissä Suomen kaltaisissa yhteiskunnissa ihmisen ja yksilön elämä nyt (keskimäärin) paljon pehmeämpää (hyvässä mielessä) ja turvallisempaa ja, voi kai ajatella, sivistyneempää kuin joskus aikaisemmin.
Mutta, niin kuin taisi John Buchan sanoa aikoinaan, sivistyksen kuori on ohut ja ihminen voi helposti pudota sen kuoren läpi takaisin villielämän kauhuihin.
Jonakin päivänä Suomessa kielletään ”epäterveelliset” tavat lain voimalla ja rangaistuksen uhalla. ”Terve” yhteiskunta on tärkeämpi kuin nautiskeleva yksilö.
VastaaPoistaPoimin pitkästä ansiokkaasta esseestäsi tämän kohdan. Huomasit varmaan HS:n Työelämä -osiossa artikkelin "Palkataan: kaunis ja vahva". Sitähän se on. Kohta ne kustantamoissa valikoivat kirjailijan ulkonäön mukaan, kenen käsikirjoitusta ryhdytään muokkaamaan, kirjailijan kun on oltava niin paljon esillä markkinoinnissa. Ennen vanhaan kirjailijat kirjoittivat ja markkinoinnin hoiti kustantamo. Jos kirjailija päästettiin estradille, niin tapahtui heti mokia, mitkä hyväksyttiin, koska kirjailijan oletettiinkin olevan boheemi penttisaarikoski. Noo, moni nykykirjailija kyllä haluaa olla mukana markkinoinnissa, mutta sen ulkonäön korostamisen saisi unohtaa.
Ihailen edelleen tyyliäsi, joka vain paranee. Tämän kirjoituksen ensimmäinen kappale on kuin proosarunoa.
Kiitos ystävällisistä ja (liian) kehuvista sanoistasi, Marjatta!
PoistaJoo, kumma kyllä maailma on menossa siihen suuntaan, että ei riitä että osaat jotakin vaan pitää osata myös myydä itseään ja silloin kaunis myy paremmin kuin ruma vaikkei sillä olisi mitään tekemistä itse asian kanssa.
Vähän lohdutonta.
Kiitos kirkkaista ajatuksista, Kyösti!
VastaaPoistaVaihtoehtoisuus ei koske pelkästään historiaa ja tulevaisuutta. Me elämme erilaisissa todellisuuksissa tätäkin päivää. Katsokaapa esimerkiksi Ukrainan tilannetta ja sen uutisointia. Sama uutiskuva palvelee kahta eri todellisuutta, riippuen siitä katsotaanko sitä Venäjällä vai lännessä. Köyhä ja varakas perhe elää täysin erilaisessa hyvinvointi-Suomessa. Jne...
Siinä sitä riittää kirjallisuudella, teatterilla, musiikilla ja muulla kulttuurilla liimaamista, että tämän mosaiikin eri puolet välittyvät edes jollakin tavalla meille eri todellisuuksissa eläville.
Että me osaisimme edes vähän ymmärtää ja välittää toisistamme.
Kiitos ystävällisistä sanoistasi, Martti!
PoistaEttä kirjailija (taide ylipäänsä) "liimaa" erilaiset todellisuudet yhdeksi kokonaisuudeksi, on hienosti sanottu - mutta aika haasteellinen tavoite kenelle tahansa kirjailijalle.
Ja ehkä monet modernistit ovat juuri tästä tavoitteesta luopuneet ja pyrkivät pikemminkin "todistamaan" etteivät erilaiset todellisuudet koskaan kohtaa toisiaan