[kollaasi Jean Jauresin muistopäivänä]
Täsmälleen
sata vuotta sitten 31.7.1914 ranskalainen sosialisti Jean
Jaurès
murhattiin pariisilaisessa kahvilassa.
Ensimmäinen
maailmasota oli syttymässä; tavallaan jo syttynyt sillä
Itävalta-Unkari julisti sodan Serbialle 28.7.1914. Saksa, Ranska,
Venäjä ja Englanti seurasivat perässä. Sotatoimet alkoivat
elokuussa.
Jean
Jaurès (1859-1914) oli sosialistijohtaja, joka yritti yhdistää
eurooppalaiset sosialidemokraatit vastustamaan tuloillaan olevaa
sotaa. Jaurès tunnettiin Dreyfusin puolustajana,
vasemmistolaisen L´Humanite-lehden perustajana.
Heinäkuun
lopulla Jaurès oli Brysselissä tapaamassa eurooppalaisia
sosialisteja. Hän esiintyi joukkokouksessa mm.
Rosa Luxemburgin
kanssa. Ideana oli että työläiset Saksassa ja Ranskassa
ryhtyisivät lakkoon estääkseen sodan syttymisen.
Brysselistä
palattuaan Jaurès kirjoitti viimeiseksi jääneen artikkelinsa
L'Humaniteen. Uutiset kertoivat venäläisten liikekannallepanosta.
Hän tapasi ranskalaisia johtajia. Illalla heinäkuun viimeisenä
päivänä, se sattui olemaan perjantai, Jaurès ajoi taksilla
päivälliselle Rue Montmartren ja Rue du Croissantin kulmauksessa
sijaitsevaan kahvilaan, jossa poliitikot, journalistit ja kirjailijat
tapasivat kokoontua keskustelemaan. Jaures pelkäsi
henkensä puolesta kuskin hurjastellessa kaupungin läpi. Joku
seurueesta lievitti pelkoa sanomalla, että pariisilaiset kuskit ovat
kunnon sosialisteja ja ammattiliiton miehiä.
Jaurès
istui selkä Rue Montmartrelle päin. Lämpöisenä iltana Le
Croissantin ikkunat olivat auki. Murhaaja, arkeologian opiskelija ja
nationalisti Raoul Villain
ampui kaksi luotia, toinen osui Jaurèsin niskaan. Kello oli 21:40.
Jaurès
kuoli välittömästi.
Englantilaisen
historioitsijan Max Hastingsin
mukaan Jaurèsin salamurha järkytti Eurooppaa tunteellisemmin kuin
arkkiherttua Ferdinandin murha kuukautta aikaisemmin.
Muutaman
päivän päästä aseet puhuivat. Ensimmäisen viiden sotakuukauden
kuluessa yli miljoona ranskalaista kuoli tai haavoittui. Saksalaisten
tappiot samana aikana olivat noin 800 000 kuollutta tai
haavoittunutta.
Sota
kesti monta vuotta.
La Chope du Croissant syyskuussa 1987. Kyösti Salovaara. |
The Rough Guide to Paris. 1. painos. Routledge & Kegan Paul 1987. |
Syyskuussa
1987 olin kaksi viikkoa Pariisissa.
Jean
Jaurèsin murhapaikka oli pantu muistiin englantilaisesta
matkaoppaasta The Rough Guide to Paris. Croissant-kahvila
näytti nuhjuiselta, aikaan pysähtyneeltä. Ikkunan vieressä
sijaitsi punaiseksi maalattu pöytä; siihen kohtaan Jean Jaurès
lysähti heinäkuussa 1914.
Kun nyt
katselen La Chope du Croissantin – sillä nimellä se toimi vuona
1987 - valokuvaa syksyn matkan ajalta, ravintola näyttää
rähjäiseltä. Ehkä se ei silloin tuntunut kunnioittavan
riittävästi Jaurèsin muistoa.
Kaksi
vuotta myöhemmin, kun olimme Pariisissa juhlimassa isäni
75-vuotispäivää, vein hänet Croissantiin. Nyt punaista pöytää
ei enää ollut. Ainakin näin muistan, muistelen.
Oli
isäni ansiota että Jean Jaurèsin nimi sanoi minulle jotakin.
Nuorena
kirjapainotyöläisenä Osmo Salovaara osti 1930-luvulla
saksalaisen Emil Ludwigin teoksen Heinäkuu 1914, jonka
yhtenä päähenkilönä Jean Jaurès esiintyy. Jaurès oli ”sen
sortin sosialisti”, jonka uskon kiehtoneen isääni.
”Löysin”
Ludwigin teoksen talvella 1975 ja kirjoitin siitä kahteen eri
sanomalehteen, kotkalaiseen Eteenpäin-lehteen ja pääkaupungin
Suomen Sosialidemokraattiin. Jostakin syystä Jaurèsin kohtalo tai
paremminkin Euroopan kohtalo sodan ja rauhan rajalla kiinnosti.
Kiinnostukseen
vaikutti epäilemättä myös loistava tv-sarja Thibaultin suvusta
(Les Thibault 1972); se esitettiin Suomessa syksyllä 1974 ja
siinähän Jaurèsin murha oli yksi elokuvan dramaattisimmista ja
visuaalisesti loistokkaimmista hetkistä. Tv-sarja perustui Roger
Martin du Gardin laveaan kronikkaan, jota ei (kai) ole kokonaan
suomennettu. Raoul Palmgren kirjoitti vuonna 1941 Kansan
Lehdessä romaanisarjan seitsemännestä, suomentamamatta jääneestä
osasta, todeten että romaanissa ”kirjailija osoittaa sellaista
asiantuntemusta ajan kansainvälisen poliitikan ja työväenliikkeen
kysymyksistä, että hän ehkä havainnollisemmin ja ehkäpä myös
eksaktimmin kuin ns. tieteellinen tutkimus kykenee valaisemaan mistä
kesällä 1914 oli kysymys... Kesän suuret kysymykset vyöryvät
keskustelijain ympärille: Sarajevon laukaukset,
rauhanmielenosoitukset suurilla bulevardeilla, Brysselin
sosialistikongressi, Jaurèsin murha, mobilisaatio.”
Tämänkertaista
pakinaani varten ajattelin lukea Ludwigin teoksen uudestaan.
Olemmehan juuri nyt ensimmäisen maailmansodan syttymisen
satavuotishetkellä.
En
löytänyt kirjaa.
Lugwigin
sijaan olen iltaisen lukenut Jaroslav
Hašekin
sotafarssia (vai tragediako se on) Kunnon
sotamies Shvejkin seikkailut maailmansodassa
– sekin on peräisin isäni kirjahyllystä. Vuonna 1935 ilmestyneen
suomennoksen julkaisi Erkki
Valan
Kirjailijan Kustannusliike. Viljo
Kajavan
käännös perustui ruotsalaiseen laitokseen. Tšekkiläistä
Hašekia
lukemalla saa yhden oivaltavan näkökulman ensimmäisen
maailmansodan syihin, siihen kuinka kelvoton ja autoritäärisesti
rappeutunut Itävalta-Unkarin keisakunta oli 1900-luvun alussa.
Mutta
kunnioittaakseni Jean Jaurèsin muistoa, kopioin tähän Suomen
Sosialidemokraattiin kirjoittamani jutun Ludwigin teoksesta. Se
ilmestyi kulttuuritoimittaja Risto Hannulan lanseeraamalla
Lukutikku-palstalla, jossa oli lupa käsitellä vanhoja
kirjoja, klassikoista viihteeseen.
Kollaasi! |
LUKUTIKKU
Suomen
Sosialidemokraatti 6.3.1975:
”Kirjalöytöjen
sarjassa esittelemme tänään Emil Ludwigin jo vuonna 1930
suomennetun romaanin Heinäkuu 1914, joka antaa yhä kiinnostavaa
tietoa 1. maailmansodan taustasta.
POJILLEMME
VAROITUKSEKSI
Jumala,
oikeus, tykit! Näin huusi eurooppalainen nationalismi kesällä
1914, yhtä hyvin Saksassa ja Venäjällä kuin Itävalta-Unkarissa
ja Ranskassa. Kiihkeät kansallislaulut kaikuivat kaduilla, joilla
hetkeä aiemmin oli laulettu Kansainvälistä Euroopan rauhan
kunniaksi, työväenluokan yhtenäisyyden kunniaksi. Heinäkuussa
1914 sota saattoi alkaa.
Emil
Ludwig pyrkii kirjassaan Heinäkuu 1914 (Kirja 1930)
selvittämään kuinka sota lopulta saatiin käyntiin, kuinka eri
maiden rauhan puolesta yhdistynyt työväenliike hajosi
kansallistunteen valtaamiin ryhmiin – kuinka kadunmies vieteltiin
juoksuhautaan.
Ludwig
ei tarkastele sodan esihistoriaa, sitä imperialistisen
kilpavarustelun ja valmentautumisen jaksoa, joka sotaa edelsi, eikä
taloudellisten ja yhteiskunnallisten olosuhteitten kehitystä, yhä
syvenevää ristiriitaa rikkauden ja köyhyyden ja vallan ja
vallattomuuden välillä. Sen sijaan hän kohdistaa katseensa juuri
niihin hetkiin joina sota tarvittiin, sitä tahdottiin, mutta joina
tarpeen toteuttaminen tuotti vaikeuksia.
Tapahtumat
keskittyivät laukauksista Sarajevossa laukauksiin eräässä
pariisilaisessa kahvilassa; edellisillä saattoi luhistumista
pelkäävä ”aatelisto” hyökätä vallankumouksellisten
liikkeitten kimppuun, jälkimmäisillä kaadettiin viimeinen este
sodan tieltä, sodanvastaisen rintaman kokoava hahmo Jean Jaurès,
sosialisti, Euroopan omatunto, ihmisrakkauden laulaja.
Tekijä
lähtee dokumenteista ja käyttää kaunokirjallista tyyliä ja
liioittelua, jos niin voi sanoa, yrityksessään löytää
syyllisyyden ja syyttömyyden raja. Hän sanoo: 'Tämä kirja on
tutkielma silloisten vallanpitäjien typeryydestä ja silloisten
valtaa vailla olevien terveestä vaistosta.' Ludwigin mielestä
syyllisyys ei kulje niinkään valtioiden rajoja pitkin kuin
yhteiskuntien luokkien välistä. 'Jos halki Euroopan vaakasuoraan
kulkevan pitkittäisleikkauksen asemesta teemme pystysuoran
poikkileikkauksen eri yhteiskuntaluokkien läpi, havaitsemme, että
koko syyllisyys on löydettävissä ministeriöiden työhuoneista,
koko syyttömyys Euroopan kaduilta.'
Ei liene
ihme, että Heinäkuu 1914 sopi hyvin kiistelyn kohteeksi. Kirjoittajan nähtiin puolustelevan Saksaa, vähättelevän sen
syyllisyyttä sotaan, jossa yhdeksän miljoonaa ihmistä kuoli. Mutta
yhtä lailla Ludwigin kirjan voi tulkita toisin, ja pitää sitä
eräänlaisena 'yhteiskunnallisena' näkemyksenä viime syistä jotka
sotaan johtivat – sotaan jonka on sanottu päättäneen erään
vaiheen kapitalismin historiassa.
Teoksellaan
Ludwig halusi varoittaa luottamasta sokeasti johtajiin, Jumalaan ja
aseisiin. Hän antaa kirjalleen alaotsikon: Pojillemme
varoitukseksi. Mutta ”pojat” jo kulkevat sillä hetkellä
-1920-luvun lopulla - uusien lippujen ja uusien johtajien perässä,
eikä varoituksen äänistä enää perusteta.
KYÖSTI
SALOVAARA”
Eteenpäin 11.1.1975 |
Aika
kuluu, historia näyttää toistavan vanhaa, vaikka mikään ei ole
kuin ennen eikä mikään tapahtuma palaudu entiseensä.
Minä
synnyin pari vuotta toisen maailmansodan jälkeen. Tämä, koko
elämäni on ollut rauhan aikaa. Onko oikein sanoa, että pysyvän
rauhan tilaan päästiin vain kahden maailmansodan tragedian syiden
tunnistamisesta? Ja että nämä kaksi maailmansotaa olivat
välttämätön jatko jo vuonna 1870 alkaneelle Saksan ja Ranskan
väliselle sodalle?
Tänään
voin lupaa kysymättä asetella espressokupin ja brandylasin
puutarhapöydälle lukeakseni historian kirjoja kahvia juodessani.
Maailma on avoin tietoon.
Minulla
on vapaus olla minä.
Onko
rauha siis pysyvä olotila? Väistämätön etuoikeus?
Vai
pitääkö huolestua kun uutiset kertovat, että tarvitaan monta
junavaunua kuljettamaan murhattujen ruumiita turvaan Itä-Ukrainasta?
On
mielenkiintoista, että muutama viikko sitten espanjalaiset
kirjailijat ja taiteilijat julkaisivat Kataloniassa kirjeen Espanjan
hallitukselle vastustaakseen Katalonian irrottautumista Espanjasta. He pyysivät yhtenäisen valtion säilyttämistä. On myönteistä,
että jossakin taiteilijat ryhtyvät vastustamaan uudenlaista
eurooppalaista nationalismia, joka uhkaa, kenties, pitkään
vallinnutta rauhaa.
Christopher
Clark sanoo teoksessaan The Sleepwalkers – How Europe Went
to War in 1914, että nyt kylmän sodan päätyttyä ja maailman
muututtua ennalta arvaamattomaksi, voimme tajuta paremmin ensimmäisen
maailmansodan syntymisen syyt kuin esimerkiksi 1980-luvulla jolloin
”kiveen hakatut” kansainvälispoliittiset blokit takasivat kylmän
rauhan.
Clarkin - ja myös Max Hastingsin - mielestä ensimmäisen maailmansodan
syyt olivat niin monimutkaisia ja niin monimutkaisessa maailmassa,
että mitään yksittäistä syytä eikä yksittäistä syyllistä
ole löydettävissä. Kaikki olivat syyllisiä. Erilaisia näkökulmia vuorotellen painottaen - nationalismi, asevarustelu, ristiriitainen monikulttuurisuus, imperialismi, itsekäs kunniantunto, kapitalismin vaikeudet, sotasuunnitelmat jne - löytyy vuorotellen erilaisia syyllisiä. On jännittävää,
että näiden uusien historiankirjoittajien näkemys on sittenkin
lähempänä Ludwigin ajattelua kuin niiden, jotka pitkän aikaa
laskivat koko syyllisyyden taakan saksalaisten harteille.
1900-luvun
ensimmäinen vuosikymmen oli valtavan kehityksen vuosikymmen:
teknologia, teollisuus, tieteet ja taiteet ryöpsähtivät ennen
näkemättömälle voimalla ennen kokemattomiin ulottuvuuksiin. Tätä
vasten yhteiskuntien poliittisesta ja sosiaalisesta rakenteesta
puuttui muutoksen dynamiikka. Oli liian paljon emansipaatiota
vastassaan liian paljon konservatiivisuutta.
Oliko
hypervoimakkaan luonnontieteellisen edistyksen ja umpilahon
poliittissosiaalisen pysähtyneisyyden välinen valtava kuilu siis
lopullinen ja perimmäinen syy ensimmäiseen maailmansotaan? Sitä
voi spekuloida. Vastaus jää roikkumaan ilmaan.
Clark
muistuttaa että ensimmäisen maailmansodan syttyminen ei ole mikään
Agatha Christie -näytelmä, jossa löydämme syyllisen murhan uhrin
äärestä savuava pistooli kädessään. Ei, tässä tarinassa ei
ole yhtä savuavaa pistoolia vaan pikemminkin monta, sillä
jokaisella tarinan päähenkilöllä on omansa. Tässä valossa sodan
syttyminen ja sen syy on tragedia eikä rikos.
Clarkin mielestä eri valtioiden johtajat ja kenraalit kyllä
tiesivät, että sota saattaa jatkua kauan ja että ihmisiä kuolee
tolkuttomasti. He suunnittelivat sotaa ja varautuivat siihen, mutta
pitivät sen syntymistä melkein mahdottomana, hyvin
epätodennäköisenä - kunnes se syttyi. He kyllä tiesivät mitä
sodasta seuraa, tiesivät että tuhansia ruumiita tulee, mutta he
eivät pystyneet tunteillaan tajuamaan mitä sota ja sen uhrit
todella tarkoittavat.
He
olivat kuin unissakävelijöitä.
Tämän
jälkeen ja tämän tietäen täytyy toivoa, että meidän aikamme
johtajat ja päättäjät eivät kävele unissaan.
______________________________________________________________
Tämänkertaisen pakinani ajastin lauantaina 26.7.2014
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti