[alleviivauksia]
Kyösti Salovaara 2014. |
Ajatus
ei läpäise seinää.
On
kyllä teoria, jonka mukaan betoniseinään heitetty pesäpallo
saattaa löytää reiän josta menee läpi.
Sattumoisin
niin voi kai käydä.
Sattumalla
on monet kasvot: surulliset, ironiset, pilkalliset, sarkastiset, jopa
vallattomat.
Sattumalta
sattui silmiini kirjahyllystäni Martti
Joenpolven
novellikokoelma Kauan
kukkineet omenapuut
(Gummerus 1982). Etsin jotain muuta, löysin tämän pölyisenä ja
hyllyyn unohtuneena. Vaikka ei hyllyssä mitään unohtunutta ole - on vain kirjoja jotka odottavat...
Otin
kirjan käsiini, menin ulos ja pöllytin sen puhtaaksi.
Kirjassa
on runsaasti alleviivauksia. Lienenkö kirjoittanut siitä joskus kauan sitten, teoksen ilmestyessä, silloin aikanaan arvostelun.
Alleviivauksia
katsellessa tuli heti mieleen, että eikös tämä Joenpolvi ole
suomalainen ”John Cheever”?
Eräällä
tavalla, sillä suomalaisella.
Myös
Joenpolvi kirjoittaa niukkaa ja eleetöntä proosaa. Tarkkailee
pieniä asioita isossa maailmassa. Miehiä jotka arkiaskareissaan
kaipavaat naisia, miehiä jotka saavuttamattoman unelman (eikä
unelma oikeastaan ole tiedostettua) hetkellä kääntyvät
alkoholiin, etsivät turvaa viinasta ja kääntävät selän
elämälle. Miehiä joiden elämä on ”tiivistynyttä murhetta”.
Mutta
Suomessa kun ollaan, ei vietetä sunnuntaicocktaileja uima-altaan
reunalla vaan surkutellaan elämää kesämökillä, luonnon
keskellä, toisenlaisten vesien äärellä. Melkein yksin.
Elämä
on banaalia, muuan kirjailijaksi yrittävä sanoo novellissa
Ateljeekriitikko.
”Miten kirjoittaa elämästä latteuden näkymättä? Sehän olisi
väärentämistä. Petosta.”
Ihmeellisen
elävästi Joenpolvi ”banaalista” kirjoittaa.
Hänen
miespäähenkilöidensä tajunnan täyttää ”musertavan
lopullisuuden tuntemus”; he tajuavat ”ihmistyön ja ponnistelun
perimmäisen, täydellisen merkityksettömyyden”; he näkevät
elämän lipputankona, ”niin kuin salko vähin erin ohenee
latvaansa kohti, samoin näyttää tepahtuvan elämässäkin” ja
lopulta elämän merkeistä jää itsetuntemus elämän
mahdollisuuksista, jotka jäivät käyttämättä, sillä ”se
kaikki tuntui olevan yhä läsnä – samoin kuin elämässä
vaistoaa kaikenlaista mitä saattaisi tapahtua ja jota kaipaisikin,
mutta jostakin syystä se jää omalla kohdalla tapahtumatta”.
Joenpolven keski-ikäinen mies käsittää että ”hänen toivonsa oli aina ollut epätoivoa,
alusta lähtien.”
Joenpolvi: Kauan kukkineet omenapuut. |
Edelle
kirjoitettu ”pika-analyysi” Martti Joenpolven (s.1936)
novellitaiteen teemoista perustuu kirjaan tekemiini alleviivauksiin
ja sivuun raapustettuihin merkintöihin.
Kirjojen
alleviivaaminen on huono tapa, anteeksiantamatonta, rahvaanomaista ja
itsekästä.
Mutta
tehtyä ei saa tekemättömäksi.
”Jos
ikuinen paluu on sinusta miellyttävä käsite, tavallinen elämä on
täynnä suuria pettymyksiä”, sanoi belgialainen matemaatikko
David Ruelle
kirjassa Sattuma
ja kaaos
(Art House 1992). ”Autot ruttaantuvat kolareissa, mutta eivät
oikene. Ihmiset vanhentuvat, eivät nuorru. Yleisesti ottaen maailma
on nyt erilainen kuin ennen.”
Sanalla
sanoen: asiat käyttäytyvät palautumattomasti!
Tämänkin
olen alleviivannut. Joskus.
Kokonaisuus
(historia) kulkee vain yhteen suuntaan. Mutta miksi alleviivaukseni
Joenpolven novellissa tuntuvat yhä ”oikeilta”, tarkasti elämää
kuvaavilta, ajatuksia herättävältä?
Kun
kaikki muuttuu, kaikki ei muutu.
Alleviivaukset
tuhoavat kirjan pyhän hengen. Raaputtamalla kirjaan omia
merkintöjäni varastan kirjailijan ajatusmaailman, teen hänen
sanoistaan oman ajatteluni merkintöjä copyrightista välittämättä.
Onneksi
kirjailija ei tiedä mitä teen.
Sillä
alleviivaukset painuvat näkömuistiin.
Kun
tarvitsen kirjailijan ajatusta, muistan (joskus) että olen
alleviivannut sen ja että se sijaitsee oikeanpuolimmaisella sivulla
teoksen loppupäässä.
Kaikki
omistettakoon laiskuudelle, kaikki helpolle ajatukselle.
Ennen
Googlea oli alleviivaus.
Näkömuisti
on vahva väline.
”Älä
koskaan”, sanoi Pentti
Linkola
Luonto-Liiton talvipäivillä vuonna 1972.
”Älä
koskaan usko enemmistöön, kansaan, rahvaaseen, se on aina väärässä,
se ei koskaan tiedä mikä sille itselleen on parhaaksi.... Ja kun
kun kuulet sellaisia sanoja kuin demokratia, solidaarisuus,
yhteiskunta, niin poista pistoolistasi varmistin.”
Samana
vuonna kun Linkola sanoi tuon, minä aloitin säännöllisen
palkkatyön Lauttasaaressa. Seitsemän vuotta myöhemmin, asuessani Tapiolassa ja työskennellessäni Otaniemessä, alleviivasin Linkolan
”kauheita” ajatuksia teoksesta Toisinajattelijan
päiväkirjasta
(WSOY 1979).
Tuo
kirja on täynnä merkintöjäni.
Älä
koskaan usko Linkolaa!
Linkola: Toisinajattelijan päiväkirjasta. |
Ajatus
ei läpäise seinää.
En
jaksa heitellä pesäpalloa seinään ja odotella että se menee kvanttireiästä läpi.
Henri
Poincaré: ”Hyvin pieni syy, jota emme huomaa, johtaa suureen
vaikutukseen, jota emme voi jättää huomioimatta, jolloin sanomme,
että vaikutus johtuu sattumasta.”
Alleviivattu
ajatus.
Oliko
pelkästään sattumaa, että osuin Martti Joenpolven novelleihin?
Pieni
syy, suuri vaikutus.
Sitten
muistin alleviivaukseni Eric
Amblerin
romaanissa Oikeuden
pitkä käsi
(Tammi 1955).
Siinä
kirjailija asettaa behavioristisen ihmisnäkemyksen taiteen ja
arkielämän tulikokeeseen.
Amblerin
romaanin suomennos (Tapio
Hiisivaara)
on huono. Asiaa mutkistaa sekin, että kirjan suomennos taitaa
perustua romaanin amerikkalaiseen laitokseen A
Coffin for Dimitrios
eikä englantilaiseen alkuteokseen The
Mask of Dimitrios
(1939). Amblerilla oli joskus tapana muokata kirjojensa tekstiä
amerikkalaisille markkinoille.
Olen
korjannut lainauksen viimeisessä lauseessa olevan ajatusvirheen.
Muuten merkintä tulee Hiisivaaran suomennoksesta:
”Miehen
kasvonpiirteet, luusto ja sitä peittävä kerros ovat biologisen
kehityksen tulos, mutta kasvonsa mies luo itse. Kasvot ovat lausunto
hänen tavanmukaisesta tunne-elämästään, siitä asenteesta, jonka
hänen toiveensa vaativat täyttyäkseen, ja siitä mitä hänen
pelkonsa edellyttävät suojaksi vaanivia silmiä vastaan. Mies
kantaa sitä kuin paholaisen naamaria, laitetta, jota hän käyttää
herättääkseen toisissa omia tunteitaan täydentäviä tunteita.
Jos hän pelkää, niin häntä täytyy pelätä, jos hän kaipaa,
silloin häntä täytyy kaivata. Se on verho mielen alastomuuden
peittämiseen. Vain muutamat miehet, taidemaalarit, ovat voineet
nähdä mielen kasvojen takaa. Toiset miehet tarttuvat tuomitessaan
sanojen ja tekojen todistusaineistoon etsien niistä silmiensä
edessä olevan naamarin selitystä. Kuitenkin, vaikka he ymmärtävät
vaistomaisesti etteivät kasvot ole mies niiden takana, he yleensä
kauhistuvat, kun tämä tosiasia heille esitetään. Toisten
petollisuus tuntuu aina kauhealta, kun ei tiedosta omaa
petollisuuttaan.”
Älä
siis usko, vaan alleviivaa havaintosi.
Johonkin
muistiin.
Joskus
esille otettavaksi.
Kuten
tässä nyt.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaArvostelin jo hieman pitkällä hampaalla Linkolan Unelmat paremmasta maailmasta, mutta kun hän alkoi antaa tunnustusta Baader-Meinhof-terroristiryhmälle, laskeutui laskeutui hämärä hänen ylleen.
VastaaPoistaIstukoot viimeiset suomalaiset nuotiolla syömässä mätää kalaa, kun minua ei enää ole.
Niinpä - moni antaa anteeksi Linkolalle koska hänen tekstinsä poljento on niin komeaa, mutta jossakin raja tulee vastaan, sillä ei kai "tyyli" lopultakaan pelasta älyttömiä ajatuksia.
PoistaTässähän on ollut keskustelua ettei esseen tarvitsekaan olla sisällöllisesti perusteltua kunhan se on "taiteellisesti" hyvällä tasolla. Minä en tällaista erottelua pysty tekemään, en edes Linkolan kohdalla. Joten luen häntä niin kuin hän sanoo, kirjoittaa eikä se minuakaan viehätä.