[ja kuvittelemalla kuviteltu todellisuus]
Kyösti Salovaara 2014. |
Espanjalaisen Arturo
Pérez-Reverten romaani Taistelumaalari (El pintor de
batallas 2006. Suom. Satu Ekman. Like 2007.) herättää
monenlaisia mietteitä.
En
kuitenkaan ryhdy analysoimaan tarinan, jos sitä tarinaksi sanoo,
”sanomaa” ihmisen perimmäisestä pahuudesta tai siitä että
kaikki järjestelmät, luonnossa ja ihmisten rakentamana perustuvat
julmaan symmetriaan, sääntöihin ja todennäköisyyksiin joiden
geometriaa yksilö ei havaitse vaikka onkin niiden vanki. ”Kaikkeen
symmetriaan kätkeytyy julmuutta”, kirjailija sanoo. Yksilön
kannalta, minä lisään.
Tämän
voi kai ilmaista suoraan myös romaanin motolla, lainauksella Blaise
Pascalin Mietteistä: ”Pyhä Augustinus näki että
merellä ja taisteluissa tehdään työtä vailla varmuutta
tuloksesta, mutta hän ei nähnyt pelisääntöjä jotka osoittavat
että niin on tehtävä.”
Mielenkiintoista
tässä romaanin teemassa on, että amerikkalainen kriitikko väitti
romaanin englantilaisen painoksen ilmestyttyä, että Pérez-Reverte
oli kääntänyt (espanjaksi) Pascalin mietelmän ”väärin” ja
perusti tarinansa pohjavireen väärälle tulkinnalle ja
väärinkäsitykselle.
Fakta
siis syntyi fiktiosta, jos väitettä toisin ajattelee.
Vielä
viehkeämpää on, että Liken laitoksen moton on suomentanut Martti
Anhava (ranskankielestä?) ja ehkäpä saman suuntaisesti kuin
espanjalainen kirjailija, joten missä faktan ja fiktion suhde tämän
tekstin piirissä lopulta on?
Romaanin
luettuani jäin miettimään kaikenlaista.
Tarinassa
entinen sotavalokuvaaja Faulques maalaa (Väli?)meren rannalla sijaitsevan
kivitornin seinään mahtavaa taistelumaalausta, johon hän sijoittaa
monien tunnettujen ja vähemmän tunnettujen maalareiden sotakuvien
historian, samalla tulkiten omia julmia sotakokemuksiaan melkein
kaikilta maailman kolkilta, Jugoslaviasta Afrikkaan, Lähi-idästä Kaakkois-Aasiaan.
Sotavalokuvaajaa,
taidemaalaria tulee tapaamaan kroatialainen, jonka elämän valokuvaajan ottama ja laajalle levinnyt kuva on pilannut. Hänen tarkoituksenaan on
kostaa kokemansa kauhut. Kroatilaisen mielestä sotaa passiivisesti tarkkaillut ja siitä julkisen sensaation tehnyt Faulques on osasyyllinen sodan kauhuihin.
Samalla
kun Faulques maalaa seinäkuvaansa valmiiksi, hän keskustelee
sodista ja ihmisistä ja julmuudesta kroatilaisen ”kostajan”
kanssa.
Kun
maalaus on melkein valmis, sen tekijä havahtuu lopulta tajuamaan mitä on kuvannut: pahuuden.
Tätäkin
voisi jäädä miettimään.
Miten
taide ja journalismi pahaa kuvatessaan toimivat?
Mitä
pahan kuvista ja julmuuden teksteistä syntyy? Sovitus vai pako
itsetyytyväisyyteen? Anteeksipyyntö vai välinpitämättömyys?
Onko
symmetrian perimmäiseen julmuuteen minkäänlaista ratkaisua?
Mutta en
ryhdy miettimään tuollaisia teemoja.
Ei, nyt
kiinnostaa enemmän mitä fiktio on, mikä on sen suhde
todellisuuteen, ”totuuteen”, jos asian haluaa ilmaista
pateettisesti.
Tai
vielä kiusallisempi kysymys: onko fiktiota edes olemassa?
Kun
muutama viikko sitten lainasin Werner K. Heisenbergiä, niin
eikö hän puhunut juuri tästä sanoessaan että ”todellisuus
josta me voimme puhua, ei ole koskaan todellisuus sinänsä”.
Asioiden, elämän ja konkreettisten kappaleiden sisässä on
toisenlainen (hiukkasten ja niiden välisten voimien) elämä, jota
kukaan ei näe ja josta kenelläkään ei ole ensi käden tietoa eikä
sanoja sen tiedon ilmaisemiseen.
Kun
tähän vastapariksi sijoittaa lainauksen Wittgensteinilta -
”minä puolestani sanon, että jokainen mahdollinen lause on oikein
kirjoitettu” - niin enkö olekin kuvannut faktan ja fiktion, elämän
ja siitä sepitetyn kertomuksen suhteellisen suhteen täydellisesti?
Enkä
malta olla lisäämättä tähän esillä olevan kirjailijan,
Pérez-Reverten ajatusta kirjailijan tehtävästä tai tehtävän
laadusta, sillä hänhän sanoo kotisivuillaan jotakin tällaista:
”Se
että historian ja fiktion raja häipyy ja että lopulta ei pysty
erottamaan todellisuutta kuvitellusta, on kirjailijalle erityisen
ilon lähde. Loppujen lopuksi juuri tuon takia kirjoitan romaaneja.”
Tietysti
minulla on ketunhäntä kainalossa ”julistaessani”, että
sepitetty onkin faktaa tai ainakin että se on ”faktaa”, mutta ei
siitä enempää nyt.
Se mikä jäi mietityttämään Taistelumaalaria lukiessa ja sen
luettuaan on tuo fiktiivinen seinämaalaus, jonka Faulques-niminen
sepitetty henkilö maalaa oikeita, todellisia maalauksia jäljitellen
ja omia (fiktiivisiä) sotavalokuviaan hyväksikäyttäen.
On
paljon faktaa, josta syntyy fiktiota eikä meistä kukaan (tuskin
kirjailijakaan) ole todella nähnyt Faulquesin seinämaalausta vaikka
hän, Pérez-Reverte käyttää monta sivua, monta lausetta
maalauksen kuvailemiseen.
Onko
siis tärkeää nähdä silmissään tuo fiktiivinen taistelumaalaus?
Voiko sen nähdä jos tietää sotamaalauksien historian? Jos on
kiertänyt riittävästi museoita ja imenyt kuvia päähänsä?
Millaista
yleisisivistystä vaaditaan ymmärtääkseen Pérez-Reverten luoman
fiktion, joka perustuu ”kovaan” todellisuuteen. Riittääkö on on
nähnyt ainakin Pieter Bruegeliä, Gerardo
Murilloa, Goyaa, Uccelloa, Starninaa,
Falconea jne? Vai pitäisikö tuntea kaikki Faulquesin
lainaamat kuvataiteilijat?
Mutta
vaikka tuntisikin kaikki heidät ja heidän kaikkien kaikki maalaukset,
syntyisikö sittenkaan omaan päähän kuvaa Faulquesin
seinämaalauksesta, joka yhdellä sanalla ilmaistuna kuvaa pahuutta
ja on pahuus?
Tai
toisin päin kysyen: onko olemassa loppujen lopuksi mitään
fiktiota, mitään sepitettyä, mitään...?
Elokuvantekijöillä
on helpompaa. Goyan, van Goghin, Toulouse-Lautrecin,
Gauguinin tai Pollockin ynnä
muiden elämää kuvaavissa filmeissä voidaan
”näyttää” taiteilijoiden oikeita (olemassa olevia) maalauksia.
Katsojaa ei tarvitse eksyttää, kuvia ei tarvitse sepittää. Elämäkerta tietysti osittain sepitetään, mutta se on toinen
juttu.
Todellisuus
pitää sepittää jotta siitä voi puhua.
Mutta
kuvat ovat kuvia jotka nähdään.
Sepitettyä
kuvaa ei näy eikä sitä ole.
(Vai
onko?)
Tietenkään
lukija ei voi tietää, onko Pérez-Revertin kuvaus Faulquesin
maalaustekniikasta ja maalaamisen prosessista todella fiktiota, sillä
onhan mahdollista, että kirjailija kuvaa jonkun oikean taidemaalarin
tekniikkaa, mutta minä vain en puutteellisen yleissivistykseni
takia pysty sitä tunnistamaan. Jos tunnistaisin jonkun Starninan tai
Falconen, ehkä näkisin enemmän ja ehkä osaisin kuvitella
paremmin.
Jos
tietäisin enemmän, osaisin kuvitella enemmän.
Kirjailija
sepittää, mutta onko se fiktiota vai kuviteltua todellisuutta, väistämättä jotakin mikä on olemassa muuallakin kuin sanoissa, se jää mysteeriksi:
”Faulques
ei koskaan käyttänyt puhdasta mustaa. Musta puhkoi aukkoja kuin
luoti tai kranaatti seinään. Mieluummin hän mursi poltettua umbraa
paynenharmaalla tai preussinsinisellä sekä häivähdyksellä
punaista, eikä hän sekoittanut värejä paletilla vaan maalauksen
pinnalla – joskus hän hieroi niitä sormella laajoille
maalipinnoille, kunnes saavutti tavoittelemansa vivahteen, hyvin
tumman harmaan, jolle vaaleat sävyt toivat muotoja ja massaa.
Tavallaan se vastasi himmentimen avaamista yhdellä aukolla
mustaihoista kuvatessa, taistelumaalari ajatteli. Jos luotti kameran
valotusmittariin, ihmisistä tuli suttuisia. Paksua, vivahteetonta
mustaa. Reikiä valokuvassa.”
Symmetria
on julmaa.
Kaaos on
järjestystä.
Sattuma
on todennäköisyyksiä ja sellaisenaan sääntö.
Tiikerillä
on raidat.
Fiktio
on todellisuudelle kuin tiikerin raita.
Voin
kuvitella vain sen mikä on olemassa.
”Lyhin
tie pisteestä toiseen oli ihmisen ja kauhun välillä.”
Kyösti Salovaara 2014. |
Kuten yleensäkin, Kyösti, sinun tekstisi jättää sen verran sanattomaksi, että ei siihen oikein osaa edes kommentoida mitään... Mutta sanonpahan kumminkin, että pidin kovin kiteytyksestäsi todellisuus pitää sepittää jotta siitä voi puhua. Tuo on totta (ja hyödyllistä!) niin monella tavalla, että siitä pitäisi kirjoittaa kolme tai kuusi tai kaksikymmentäkaksi esseetä.
VastaaPoistaKätken nämä sanat sydämeeni ja lainaan niitä epäilemättä joskus jossain muistamatta enää mistä ne ryöväsin.
Kiitos häkellyttävän ystävällisistä sanoistasi!
PoistaKun katson nyt tuota lausetta, niin ehkä se on alitajuinen lainaus jostakin tai sitten vaan jonkinmoinen päästä pulpahtanut muunnelma Wittgensteinia.
Mutta... hienoa että se pysäytti sinut ... ja pysäyttää minutkin kun luen uudestaan mitä kirjoitin. Hah!
Minulle tuli mieleen aivan ensimmäiseksi Firenzessä, Medicien palatsissa, kun katselin erilaisin harvinaisin kivilaaduin koristeltua seinää, miten hirveästi työtä kauneuden eteen on tehty.
VastaaPoistaOsa kivistä oli tuotu Niiliä pitkin Sudanista asti. Kuinka paljon työmiehille maksettiin? Ja silti: en mielelläni olisi ilman kokemusta Medicien tai Ufficcin (se taidemuseo) tai Brunelleschin töitä. Miten on mahdollista että siihen mahtuu mukaan siis myös humanismi, estetiikka sen mukana?
Michelangelon Daavid on lihaksikas mies koska työ oli silloin ruumiillista työtä. Malli on ollut tavallinen mies.
Kyllä näitä taiteisiin liittyviä asioita riittää mietittäväksi. Kiitos postauksesta!
Kiitos Ripsa!
PoistaSe mitä jää kysymään on, että onko oleellista miettiä jonkin taideteoksen kontekstiä ympäroivän yhteiskunnan tilaan ja mahdollisiin kauhuihin vai riittääkö taideteoksen mestarillisuus ja viehkyvoima.
Tai sitten se että mikä jonkun taiteilijan (olipa Picasso tai Michelangelo tai Davinci tai Renoir tai..) oman elämän tilanne oli kun joku mestarteos syntyi.
Oliko sillä mitään väliä? Riittääkö taideteos sellaisenaan?
Jos ei, niin miksi ei?
Kyösti,
VastaaPoistaluulen että tuo on se sama kysymys jota ihmiset johtuvat kysymään, kun kuulevan jonkun sankarinsa, mielikirjailijansa, kuuluisan kuvataiteilijan, hyvän komeljanttarin eläneen jollain lailla huonosti, jättäneen vaimonsa ja lapsensa, menneen R-kiskalle hakemaan lottokuponkia ja hävinneen sen siliän tien.
Taideteos on sitä itseään, taidetta, vaikka se olisi tehty tuhansien orjien päällä seisten. Ja siis taiteilija olisi se jättiläinen. Ihminen on rakennettu niin että sen pitää saada katsoa ylös ja oppia jotain ylemmistään. Laumaeläin, ilmeisesti aika tavalla biologinen perimä. Tästä en ole satavarma, mutta vahvoja johtajiakin ollaan vailla.
Voi olla että orja ei sitten oikein edes ymmärrä että miksi sen pitää maata siinä mudassa kyyryssä. Sitten kun se pääsee sieltä, se voi ruveta taas ihmiseksi ja opiskella vaikka taidehistoriaa.
Nyt kun eletään ankeita aikoja, niin voi olla että kovin kauan eivät päiväperhoset riitä esimerkeiksi. Ihmiset tarvitsevat elämisen keinoja eikä niitä varmaan ole muita olemassa kuin ymmärrys.
En tiedä onko laajempaa yhteistä ymmärrystä, mutta historiankirjoitus on kyllä olemassa, josta voisi oppia esimerkiksi valistusaatteesta jotain, ehkä filosofia voisi valaista pimeimpiä nurkkia ja kauneus voisi olla yksi aivan oikea arvo.
Yksittäinen taiteilija tuskin on syyllinen teostensa luomisedellytyksiin (juopot taiteilijat!). Ymmärrystä pitäisi saada herätetyksi. Keskustelua herättää. Pelkään pahoin että taiteiden yleisö alkaa pienentyä ja kaventua.
Tosin en ole varma siitäkään mitä se yhteen Mediceihin raivostunut rahvas ajatteli, kun heitti Daavidin ulos sieltä rakennuksesta ja siltä taisi katketa käsi. Nyt siinä torilla oleva on kopio, alkuperäinen on Akatemiassa siellä kukkulalla.
Eikun siis yhteen Mediciin raivostunut rahvas, paitsi että tarkoitti varmaan koko Firenzen ylhäisöä! Oli typo, sori.
VastaaPoistaHienosti hahmoteltu, Ripsa.
PoistaYksilön elämä tässä ja yhteisössä syntyvä "klassisuus" ovat usein, ellei ainakin näennäisessä ristiriidassa.
Sille ristiriidalle ei kai voi mitään eikä kukaan pysty tässä ja nyt sanomaan kuka vastarannan kiiskeistä ansaitsee "sankarin" viitan.