[melkein sanatonna]
Tehtävä: Etsi kuvasta Helsingin uusin turistirysä! Kyösti Salovaara 2014. |
Lehdessä
kirjoitettiin, että jokaisen ihmisen tulisi pitää lomaa ainakin
kerran vuodessa. Lomatta hengaaminen käy hengen päälle.
Mutta
miten eläkeläinen ottaa lomaa?
Mistä?
Miten omien ajatusten kuolettava kehä murretaan?
Ja
jos on ottavinaan ja matkustaa jonnekin ja palaa takaisin, niin ei
ainakaan lomaltapaluurahaa tipahda tilille.
Pitäisi
tippua.
Lauseiden
sorvaamisesta voi toki pitää lomaa. Ehkä pidän. Ehkä ensi
viikolla en kirjoita sanaakaan. Tyydyn kuuntelemaan laineiden kohinaa
Välimerellä. Olen kuin en olisikaan.
Kuitenkin
ensi viikoksi pitäisi kirjoittaa jotakin ranskalaisesta Jean
Jauresista,
joka murhattiin pariisilaisessa kahvilassa perjantaina 31.7.1914.
Juuri kun sota oli syttymässä. Juuri kun hän oli yrittänyt saada
eurooppalaiset työläiset lakoilla estämään koko Eurooppaa
uhkaavan sodan syttymisen.
Jaures
ei onnistunut.
Muuan
isänmaanystävä ampui sodan tieltä moisen ”kosmopoliitin”.
Urbaani Suomi. Helsinki City. Malmi 2014. "Haussmannisoitu" kaupunki. Kyösti Salovaara. |
Siis
nyt vain muutama lause.
Päivänä
muutamana kävelin Espalla ja huomasin visuaalisesta sekasotkusta
pilkistävän maailmanpyörän. Hemmetin surkea ja säälittävä
näky!
Tässäkö
Helsingin uusin turistikohde? Maaseututivoliin kelpaava
maailmanpyörä, jolla helsinkiläiset päättäjät lakaisivat
G-museon maton alle!
Helsinki
on myytti – kaupunkimyytti.
Ihmettelin
kovasti kun The Guardianin toimittaja Adam
Greenfield
oli saatu uskomaan tähän myyttiin. Siihen että Helsingistä voi
tehdä 10 vuodessa autottoman kaupungin, koska se on muka niin tiivis
kaupunki.
Greenfield
– voiko urbaanilla autonvastustajalla olla oikeasti tällainen nimi
– uskoi helsinkiläisiä isäntiään (olivatkohan ne Hesarin
kaupunkitoimittajia?) ja surkutteli ettei autottomuus onnistune
harvaan asutussa Espoossa eikä Vantaalla.
Toimittajalle
ei kukaan kertonut, että Helsingin kantakaupungissa asuu vain
viidennes tai alle helsinkiläisistä. Loput asuvat yhtä harvasti
kuin asutaan Espoossa tai Vantaalla.
Greenfield
olisi pitänyt tuupata N-junaan ja istuttaa ikkunapaikalle.
Heti
kun juna pääsee Pasilasta ulos, maisemassa näkyy omakotitaloja
ja rivitaloja puiden ja pensaiden seassa, ja jostakin pilkottaa
matalien kerrostalojen räystäitä pieniin metsiköihin
piiloutuneina.
Kävin
äsken kävelemässä (huh, hellettä) Malmilla enkä löytänyt
betonilähiötä mistään. Yritin otsalle hiki valuen.
Tiheään
rakennettu Helsinki on myytti.
Helsingissä
ja kaikkialla muualla Suomessa lähiöt ovat puutarhakaupunkeja, joissa talot
ovat yhtä harvassa kuin silmät suurpetoja jahtaavan kalastajan
verkossa.
Hevonhierakka Malmilla. Malmin "keskusta" on pellon päässä. Urbaani Suomi. Helsinki City. Kyösti Salovaara 2014. |
Yrjö
Ahmavaara
kiteytti esseekokoelmassa Esseitä
tästä ajasta
(WSOY 1987) myytin ytimen.
Myytit
ovat sellaisia kertomuksia ”joiden tietty yhteisö uskoo olevan
sanasta sanaan tosia”. Myytin totuutta ei kuitenkaan ole
vahvistettu tieteen keinoilla, vaan pikemmin uskonnon kaltaisilla
dogmeilla.
Jostakin
syystä Hesarin ja Ylen ja muun joukkotiedotuksen myytinvartijoiden
pirtaan sopii ylläpitää myyttiä kaupunkimaisesta Helsingistä ja
esikaupunkimaisesta Espoosta ja Vantaasta.
Myytillä
on tarkoitus, jota ei paljasteta.
Vetäkääpä
kaareutuva sulkuviiva Paavalinkirkolta Pasilan kautta Ruoholahteen,
niin sen ulkopuolelle jää ”esikaupunki”, joka ei poikkea
millään tavalla Espoosta tai Vantaasta.
Kaupunkipoliittinen
myytti esittää toisenlaisen totuuden.
Kuvitellun,
ei tieteellisesti todistetun.
Maanantaina
21.7 Helsingin Sanomat antoi hieman periksi: näyttävässä
artikkelissa se kertoi, että helsinkiläisten työmatka on
keskimäärin 12,3 kilometriä ja Espoossa vain yhden kilometrin
enemmän. Vantaalla se on 13,7 km.
Tämä
tieteellinen tosiasia kumoaa myytin tiheään asutusta Helsingistä.
Pääkaupunkiseudun suurkunnat ovat yhtä ”pahoja” tai ”hyviä”.
Kuka
kertoisi Greenfieldille asioiden tolan?
Jos
haluaa päästä perille millaista kaupunkiarkkitehtuuri on muualla,
kannattaa katsoa, jos se on mahdollista, Eurosportin
pyöräilylähetyksiä.
Peter
Selinin
ja hänen poikansa mainiot selostukset eivät ole vain urheilun,
maiseman ja makujen kulttuuriohjelma, vaan myös arkkitehtuurin
kulttuurikatsaus.
Koska suuret kilpailut, kuten Giro, Tour ja Vuelta, kestävät pitkään ja
ohjelma-aikaa on runsaasti, lähetyksessä nautiskellaan
helikopteriperspektiivistä etelä- ja keskieurooppalaisesta
maisemasta. Helikopteri on riittävän kaukana kohteista, mutta
toisaalta sopivan lähellä: tiiviisti rakennettujen kaupunkin ja
kylien arkkitehtuuri paljastuu yksityiskohdissaan, mutta myös suhde
ympäröivään maaseutuun käy hienosti ilmi. Kaupunki on kaupunkia,
maaseutu maaseutua.
Muualla,
toisin kuin Suomessa, urbaanin raja maaseutuun on selkeä ja tarkka.
Mitä
pohjoisemmaksi Välimereltä tullaan, sitä rappeutuvampaa
kaupunkiarkkitehtuuri on ja sitä vähemmän kaupunkirakenne
muistuttaa urbaania alkumuotoaan.
Kansallismaisema (harmaa). Kyösti Salovaara 2014. |
Historiaa ja kulttuuria tulee pyöräilylähetyksissä paljonkin. Lisäksi asukkaat ovat tehneet "performansseja" tai kuvioita, sommitelmia tai muuta tien laitaan pelloille yms ja näitä kuvataan helikopterista. Eli suhteellisen suuri ennakkotyö ja 10 sekuntia kuvissa. Katsojia on tosin runsaasti.
VastaaPoistaJoo, ehkä monelle ihmiselle verkkainen ja maisemaan ylettyvä pyöräilylähetys on parasta "tosi-teeveetä"!
PoistaJostain, vissiin radiosta, jäi korviini maininta Ranskan ympäriajokisoista, että on se sen arvoista. Sitä ennen oli lueteltu kaikki mahdolliset doping-aineet joiden voimalla pyöräilijät ovat sen hirmuisen matkan päässeet alusta loppuun.
VastaaPoistaSe mainittiin että joku oli kuollut kofeiinin, amfetamiinin, helteen ja pyöräilyn yhteisvaikutukseen. Täällä on helle, joten kannattaa ottaa iisisti! Siis Suomessa.
Hauskaa matkaa!
VastaaPoistaKiitos!
PoistaTuo ammattipyöräilyn varjopuoli on tietenkin kammottavaa. Telkkaria katsoen sen kuitenkin yleensä unohtaa.