[ennen ajateltiin – entä nyt?]
Kyösti Salovaara 2016. |
Mitä
jos lähtisin liikkeelle näin – itse ajattelemalla?
Ketunhäntä
kainalossa ja muistamalla, että viisas vaikenee.
Kun
Raija Oranen,
josta nyt on puhuttu paljon, lainaili romaanissaan muiden tekemiä
käännöksiä eikä välittänyt mainita lainanneensa jotakuta
sanasta sanaan, kun ei se kuulemma ketään kiinnosta, siis ketä
lainaa ja missä mielessä, niin olisiko mahdollista ettei Oranen
muutenkaan tiedä tai muista mistä hänen ajatuksensa syntyvät?
Tämähän
on vaikea asia tunnustaa ja tunnistaa. Olen monta kertaa sanonut
ettei ihmisellä, minulla ainakaan, ole omia ajatuksia päässä vaan
pelkästään tai pää-asiassa lainattuja, muiden ajattelemia.
Sääli
on heikkoutta tai jopa sairautta, niin kuin joku sanoi, ja lienee
surkea se kirjailijakin, joka ryhtyy miettimään mistä jokin lause
tai virke syntyi, sillä suurimmat kirjailijat, kuten Shakespeare
ja Brecht
– no, olkoon hänkin yksi suurimpia, siis lainaajia – nauraisivat
tällaiselle epävarmuudelle. Pelkästään näpistelijät ja
pikkuvarkaat pohtivat, kuinka vähän voi ottaa ettei kukaan huomaa.
Iso varas vie kaiken mikä irtoaa, ovetkin, ja sen jälkeen kaikki
voivat omin silmin todeta, että tavara oli jätetty heitteille ja
että joku luotettava henkilö korjasi sen talteen.
Jos
edellä sanottu kuulostaa hyvin ajatellulta, ei minulle kannata
lähettää onnitteluja eikä kiitoksia, koska lainasin melkein
sanasta sanaan Veijo Meren
esseetä Miten Manillaköysi syntyi.
Oma
syynsä. Ei olisi kannattanut jättää ajatuksiaan heitteille kaikenmaailman "tervojen" kähmittäväksi.
Vai
jättikö Meri sittenkään?
Viime
päivinä olen päätynyt lohdulliseen ajatukseen, joka tuntuu aika
masentavalta ja sitä myöten aivan lohduttomalta.
Tajusin
nimittäin että antiikin filosofit ajattelivat ja sanoiksi pukivat
melkein kaiken mitä ihmisestä ja ihmisen suhteesta toisiin ihmisiin
ja yhteiskuntaan ja taiteisiin kannattaa ja pystyy sanomaan.
Tähän
tietysti voisi lisätä, niin kuin joku on lisännytkin, että kun
Platonin
ja Aristoteleen
(esimerkiksi) perään laittaa Raamatun ja Shakespearen, ei ihminen
paljon muuta henkistä rakennusta tarvitsekaan.
Kun
noin sanoo ja ajattelee, tulee sanoneeksi että kaikenlaiset
ajatukset ovat synnyttäneet kaikenlaisia ajatuksia ja kun niistä
yrittää peruuttaa taaksepäin, päätyy lopulta ”suuriin”
nimiin, vaikkapa nyt sitten Platoniin tai Shakespeareen, mutta
silloinkin on syytä muistaa, niin kuin Meri muistutti, että hekin
varastivat kaiken mikä varastettavaksi irtosi.
Mutta
koska Platon ja Shakespeare pärjäsivät mainiosti ilman
älykännykkää, tablettia ja tv-iltojen pöljiä viihdeohjelmia, niin kyllähän Pisa-Suomessa asuvasta tuntuu hieman kurjalta.
Ihan lohduttomalta
tuntuu ajatus, että meidän aikamme ei ehkä synnytä yhtään uutta
ajatusta, jota joku hemmetin ”salovaara” lainaa sadan vuoden
päästä, tai edes kymmenen.
"Ei
kukaan ole vielä keksinyt miten tolvanasta tehdään viisas ja
kelvottomasta jalo", kirjoitti kreikkalainen runoilija
Theognis 600-luvulla eaa. Arto
Kivimäen suomentaman mietelmän
kuulin Ylen radiolähetyksestä.
Tolvanan
näkökulmasta maailma näyttää toivottomalta paikalta.
Melkein
tasan 80 vuotta sitten, helmikuussa 1936 Esquiressa julkaistiin F.
Scott Fitzgeraldin essee The
Crack-Up. Maaliskuussa ja
huhtikuussa Fitzgerald jatkoi samassa lehdessä aiheen, oman hermoromahduksensa,
analyysiä.
Monien
mielestä Fitzgerald käyttäytyi hävyttömästi tuodessaan
julkisuuteen oman elämänsä sekä henkisen että taloudellisen
romahduksen. Hän oli täynnä itsesääliä ja keikaili
nöyryytyksellään.
Jotakin
historian julmaa ironiaa esseen julkaisemisessa on, oli.
Fitzgerald
kirjoitti sen, koska ei keksinyt muuta kirjoitettavaa eivätkä
aikakauslehdet enää maksaneet hänelle loistavia ennakkomaksuja,
koska kirjailija ei pysynyt lupauksissaan joita lehdille antoi. Hän
oli ”palanut loppuun”, niin kuin nykyään sanottaisiin.
Ironia
on siinä, että Fitzgerald sai kyllä esseensä kirjoituksi ja hyvät
palkkiot, mutta umpirehellisyys ei lyönyt leiville, sillä
paljastuksien jälkeen kustantajat ja Hollywood suhtautuivat
aikaisempaakin epäilevämmin kirjailijan työkykyyn.
Historian
valossa ironia kulkee toisen suuntaista: The
Crack-Up -esseet ovat kestävintä
”taidetta” mitä Fitzgerald kirjoitti.
Elämä
on tietysti vähittäistä romahdusta kohti kuolemaa, Fitzgerald
sanoi esseensä alussa.
Joskus
hermoromahdus tulee yhtenä iskuna, toisinaan vähitellen ja melkein
huomaamatta. Fitzgeraldille kävi jälkimmäisellä tavalla.
Kultahatussa
Fitzgerald arveli, että jos ihmisen persoonallisuus ”on
keskeytymätön sarja menestyksellisiä eleitä, oli Gatsbyssä
jotakin häikäisevää, hänellä oli sormenpäissään elämän
lupausten tunto”. Gatsbylle tietenkin käy romaanissa kalpaten
hänen jahdatessaan elämän lupausta: Gatsby tavoittelee Daisyn
huvilan laiturilla hohtavaa vihreää valoa ja tuhoaa itsensä, ei
kelvottomuuttaan vaan kyvyttömyyttään ymmärtää Daisyn
yläluokkainen moraalittomuus.
”Niin
me kamppailemme, vastavirtaan kuin veneet jotka alituisesti ajautuvat
takaisin menneisyyteen”, Fitzgerald kirjoitti Kultahatun
viimeisessä virkkeessä kymmenisen vuotta ennen kuin kertoi
hermoromahduksestaan.
Fitzgerald heijasti ehkä Jay Gatsbyn ”tuhoon” elämäänsä hiipivän romahduksen – joka tietysti odotti edessäpäin.
Fitzgerald heijasti ehkä Jay Gatsbyn ”tuhoon” elämäänsä hiipivän romahduksen – joka tietysti odotti edessäpäin.
Hermoromahduksesta
kirjoittaessaan Fitzgerald kertoi olleensa aikaisemmin
poikkeuksellisen onnellinen mies, joka vasta jälkeenpäin tajusi
mitä oli tapahtunut. 1920-luvun menestyskirjailijana hän kuvitteli,
että elämä on jotakin mitä pystyy hallitsemaan, jos on riittävän
hyvä. Tuntui romanttiselta jutulta olla menestyskirjailija, Fitzgerald
tunnusti. Et ollut ehkä yhtä kuuluisa kuin filmitähdet, mutta
saamasi huomio luultavasti kestäisi pidempään. Sinulla ei olisi koskaan vahvan poliittisen tai uskonnollisen vakaumuksen tuomaa valtaa, mutta olisit taatusti riippumattomampi.
Fitzgerald
analysoi esseessä The Crack-Up,
että ensiluokkainen älykkyys testataan kyvyssä pitää mielessään
samanaikaisesti kahta vastakkaista ajatusta ja säilyttää yhä toimintakykynsä. Pitäisi esimerkiksi kyetä tajumaan, että tilanne
on toivoton ja siitä huolimatta pystyä päättäväisesti
muuttamaan se toiseksi.
Ensiluokkainen
äly ei hyväksy, että tilanne on toivoton.
Oliko
Fitzgerald realisti vai romantikko?
En
tiedä. Vaikea sanoa. Ehkä molempia. Niin kuin kaikki ihmiset ovat,
toisinaan. Tolvanakin voi lohduttautua ajatuksella, ettei se ole
kaikki mitä hänessä on. Viisastakin voi järkyttää itsetuntemus;
se että hänessäkin esiintyy hetkittäin selvää ”tolvanuutta”.
Mutta
Fitzgeraldin testistä tulee mieleen, että pitäisikö
Suomen kansakuntana tehdä tuo testi itselleen. Onko Suomi kyvykäs
pitämään mielessään kahta vastakkaista ideaa ja silti toimimaan
omaksi parhaakseen?
Vai
olemmeko yhteisönä jo kokeneet hermoromahduksen, jota emme vielä tiedosta? Saattaisiko olla, että kadotimme ensiluokkaisen älykkyytemme ja kamppailemme tietämättämme divaritasolla?
Matthew
J. Bruccoli: Some Sort of Epic
Grandeur. The Life of F. Scott Fitzgerald.
Hodder and Stoughton, 1981.
F.
Scott Fitzgerald: The Crack-Up.
Penguin Books, 1974.
F.
Scott Fitzgerald: Kultahattu.
(The Great Gatsby, 1925.) Suom. tuntematon, Otava, 1974.
Veijo
Meri: Kuviteltu kuolema.
Otava, 1974.
Kyösti, olipas hyvä juttu ja sai minut vaihteeksi tsekkaamaan miksi mielelläni kirjoitan ehdottomista ilmiöistä ehdollisten sijaan. Vaihtoehtojahan meille suomalaisille ei ole annettu.
VastaaPoistaNyt herätti tuo että mikä ihme ja kumma siinä on kun en saa Kultahattua luetuksi. En suomeksi sen paremmin kuin englanniksikaan. Ymmärrän todennäköisesti kirjan sanoman lukemattakin, siis tuon yläluokan turhuuden markkinat. Viimeksi vuosi sitten tarttuessani kirjaan tulin siihen tulokseen että siinä kuvataan liian yksityiskohtaisesti niiden herranterttujen elämää että se rupeaisi vetämään.
Sellaista ei voi hyväksyä (ainakaan omalle kohdalleen!) että lukija olisi langennut bestsellereiden ja hirvittävyyksien (rikoksia, draamaa, addiktioita) himon orjaksi, niin että kunnon yhteiskunnallinen menestysromaani ei sytytä.
Yhteiskunnallinen menestysromaani kuulostaa kyllä oksymoronilta. Niin ja joo: pitäisikö kirjailijan olla kaiken muun lisäksi älykäskin?
Kiitos Ripsa! Ai ettäkö älykäs, kirjailijanko - no se lienee liikaa vaadittua eikä taida kuulua edes kirjailijan toimenkuvaan. Liika älykäs järkeily saattaisi liuentaa proosaan ohueksi mehu-velliksi.
PoistaSitä paitsi, eikö nykykirjailijan oleta olevan ulkonäöltään "ajokoira", niin kuin johtajienkien? Lupsakka ja pullea bernhardilainen ei vakuuta. Ajokoiramaisuus korvannee älykkyyden.
Eipä sitä koskaaan etukäteen tiedä miksi joku kirja vetää ja osuu ja toinen ei; eikä aina pysty siitä vetävästäkään sanomaan että mikä osui, jolloin tyytyy sanomaan että "kokonaisuus" tai "kieli" tai "mielenmaisema" jne.
Jotenkin olen lukevani Gatsbystä muutakin kuin yläluokan moraalisttoman äänen helinänä, mutta...
Ja toinen juttu on että useinhan romaanin ensimmäinen lukukerta määrittää kaiken eikä siihen oikein myöhemmin osaa enää ottaa kantaa.
Kyösti, minusta tuntuu, että kaikki maailman viisaus on jo sanottu. Sattumalta joutui käteeni vihko, johon olin joskus nuorena kirjoittanut muistiin "viisauksia" kirjoista, joita olin lukenut, ja mikä kummallisinta löytyi myös kirjoja, joihin olin tehnyt alleviivauksia, melkein joka toinen lause sisälsi mielestäni arvokkaan ajatuksen, viisauden, johon voisin joskus palata. Näin kai ajattelin. Sellainenkin tieto löytyi, että "Fransiscus Assisilainen ja Budha olivat aikansa kapinallisia!" (Rene Dubos) ja "Monet kuolevat liian myöhään, monet liian varhain". (Nietzsche) ym. tiedon kulmakiviä. Ja samalta tällainen viisaus: "Ihminen on silta. Hän on ylimeno ja mailleenmeno" Miten minä olen pystynyt elämään ilman että muistissa olisi ollut näitä lauseita!!!
PoistaNo, edelleen olen sitä mieltä että samat asiat ovat vaivanneet meitä koko elämämme ajan jossain muodossa. Kaikki luulevat keksivänsä jotain uutta, ennen sanomatonta. Mutta turha toivo! Painakaamme päämme ja olkaamme kiitollisia, meidän ei tarvitse enää vaivata aivojamme. Voimme huoleti elää ilman yhtään uutta ajatusta, sillä ne ovat jo kaikki moneen kertaan sanottuja.
Mikä helpotus!
Vaipumatta epätoivoon tuon voisi tiivistää jotenkin niin (Kafkaa imitoiden), että me voimme vapaasti valita täydellisen ajattelemattomuuden elääksemme pelkän päivittäisen nautinnon "häpeällisessä" huumassa, mutta ehkäpä ajattelu olisi se ainoa mahdollisuus nauttia elämästä tuntematta häpeää.
PoistaNo, kyllä minuakin vähän kiusaa ajatus, että ihmiset yhä uudestaan yrittävät ratkaista samoja elämän-kysymyksiä, jotka on moneen kertaan ratkaistu.
Ehkä tämäkin kuvastaa ihmisen perimmäistä profiilia laiskana, sosiaalisena mutta uteliaana yhteisöeläimenä. Ihminen ei pelkästään unohda vaan haluaa unohtaa.