[harkitun
sattumanvaraisia mietteitä]
Kyösti Salovaara. Kauneuden kaksi tasoa: Ilon kuvia. Lux Helsinki 2016. |
”Arvon
kollegat ja kylän ihmiset ehkä pitävät tätä loputtoman
naiivina, mutta haluaisin tietää, mitä te pidätte kauneimpana,
mitä ihminen on tällä maapallollamme saanut aikaan. ”
Näin
aloitti Matti Salo loppiaisen jälkeisenä torstaiaamuna
sähköpostiviestinsä, joka viritti vilkkaan ja monipolvisen
keskustelun hänen ystäväpiirissään, johon kuuluu vaikuttajia
kulttuurin monelta saralta.
Suljetun
piirin keskustelua en ryhdy toistamaan julkisuudessa. Riittänee todeta että monissa puheenvuoroissa ihmisen kaunein luomus oli jokin
taideteos siihen liittyvine esteettisine kokemuksineen; niin kuin
myös keskustelun pohjustanut Matin ehdotus kauneimmasta ihmisen
luomasta: Beethovenin viulukonserton viimeisen osan keskivaiheilla kuultava
vajaan minuutin mittainen melodia.
Ollakseni
hieman provokatiivinen ehdotin kauneimmaksi luomukseksi ”liberaalia
markkinataloutta”, jolla halusin korostaa, että kauneinta mitä
ihminen saa aikaiseksi on se mitä syntyy yhdessä, ei yksin.
Sekin
oli tietysti naiivia, semminkin kun kauneus yhdistetään usein,
vaikka ei aina, aistikokemukseen. Yhteiskunta on tietysti paljon
enemmän kuin aistikokemus, siitä huolimatta että aisteinhan sitä
joka hetki eletään, yksityisesti ja yhteisesti.
”Meillä
oli kaunis avioliitto, mutta nyt se on ohi”, Miriam sanoo Barneylle
- joka petti vaimonsa, vaikka ei ketään eikä mitään muuta
maailmassa rakastanut - Richard J. Lewiksen filmissä
Barney's Version.
Jos
avioliittoa voi sanoa kauniiksi, ja olla edelleen järkevästi
käyttäytyvä ihminen, ”kauneus” on muutakin kuin silmin tai
korvin havaittava ”asia”. Tämä taitaa kuulostaa saivartelulta,
semminkin kun tiedämme että aistihavainnot eivät muutenkaan
toteudu ilman ajatusta, aivojen tulkintaa, hermosolujen napsahtelua.
On
yhtä vaivatonta puhua kauniista maisemasta, kukasta,
linnusta, naisesta ja ilmasta kuin melodian, maalauksen, runon ja
jopa auton kauneudesta. Vetoamme ”kauniiseen” miettimättä
paljoakaan mitä oikeastaan tarkoitamme. Humaaneja kun olemme,
ainakin heikkoina hetkinä, saatamme todeta rakkaallemme että
sinussa on sisäistä kauneutta eikä se tarkoita, että henkilö
olisi ruma päältäpäin. Sisäinen kauneus kuulostaa arvokkaammalta
ja enemmältä kuin ulkoinen, silmin havaittava. Kauneus on muutakin kuin nähtyä ja kuultua.
Matin
virittämän keskustelun rinnalla luin sattumalta Ross Macdonaldin
romaania Hyvää käteistä rahaa, ja tietysti kauneuden idea
hyppäsi esille siitäkin, tuosta romaanista.
Romaanissa
Lew Archer ajaa erään taiteilijan kanssa kalifornialaisten
kukkuloiden komistamassa maisemassa, hetki sen jälkeen kun hän oli
katsellut Paul Kleen maalausta, jonka aiheena oli
ihminen sokkelossa, sokkelo ihmisessä itsessään - ja nyt Archer
sanoo taiteilijalle, että kukkuloista saisi ”kivan kuvan”.
”Ei”,
taiteilija vastaa. ”Kaikesta mistä tulisi kiva kuva saisi huonon
taulun. Kuvaukselliset jutut on kaikki tehty. Pitää keksiä jotain
uutta. Kauneus on vaikeaa on joku sanonut.”
Jotain
uutta, niin kuin esimerkiksi Klee siellä eteishallissa, Archer tajuaa.
Kun aistein havaittava kauneus on ”käytetty loppuun”, pitää
mennä ihmisen sisälle ja etsiä kauneutta sieltä eikä saa pelätä,
että törmää kauheuksien sokkeloon.
Kyösti Salovaara 2015. Funktionaalinen kauneus: katu. Ocean Drive, South Beach. |
Tuossa
katkelmassa Ross Macdonald lainasi antiikinajan sananlaskua: ”Kauneus
on vaikeaa”.
On
vaikeaa määritellä mikä on kaunista ja miksi se on kaunista jos
on.
Nykyään
kaiketi ajatellaan, että kauneus on vain katsojan silmässä; että
se on makuasia. Jokaisella ihmisellä on ikioma kauneuden kokemus.
Antiikin filosofit etsivät sitä vastoin kauneudelle syvempää
totuutta, kauneuden idea on jostakin mitä kannattaa tavoitella.
Kauneus kuvastaa ”oikeaa järjestystä”, niin kuin joku heistä
sanoi. Tai pitääkö sanoa että ”oikea järjestys” on kaunista.
Siis
harmoniaa, symmetriaa, plastisuutta! Maisemassa ja patsaassa
saattaakin ”näkyä” oikea järjestys samanlaisina muotoina ja
suhteina.
Kauneus
on varmaankin kahta: se mikä näkyy ja se mikä on. Se saattaa olla
yhtä aikaa illuusio (siis minun ajatukseni) ja toisaalta totuus
(siis maailman ja asioiden oikea järjestys).
Enkä
voinut, kun nyt puheeksi tuli, olla selailematta F. Scott
Fitzgeraldin romaania Kaunis ja kadotukseen tuomittu eikä
sekään pettänyt.
”Niin
siirryin eteenpäin elämässäni”, romaanin Maury Noble yltyy pakonomaiseen ja hysteerisen saarnaan, ”koska olin älykäs
ikäisekseni, professoreista runoilijoihin. Kuuntelin Swinburnen
lyyrillistä ja Shelleyn voimakasta tenoria, Shakespearen ensi
bassoa ja hänen laajaa sointialuettaan, Tennysonin toista bassoa ja
hänen ajoittaista falsettiaan sekä Miltonia ja Marlowea – bassoja
riittämiin. Kuuntelin Browningin juttuja, Byronin lausuntaa ja
Wordsworthin uneliasta lukemista. Se ei vahingoittanut minua millään
lailla. Opin jonkin verran kauneudesta – niin paljon, että
tajusin, ettei sillä ole mitään tekemistä totuuden kanssa...”
Kauneus
ja totuus eivät ole pelkästään yksilön asia; oikea järjestys on
muualla, yhteisessä todellisuudessa joka piilottuu meiltä.
Muuten,
aika sattuvasti Fitzgerald myöhemmin romaanissa panee Mauryn
todistamaan, kuinka runous kuolee luopuessaan kauneuden
tavoittelusta. Kaunis ja värikäs, kimalteva sana siirtyy kenties
proosaan: ”Saadakseen huomiota osakseen runouden on etsittävä
epätavallista, karkeata ja maanläheistä sanaa, joka ei ole koskaan
ennen ollut kaunis. Kauneus, monen kauniin osasen summana, saavutti
loistonsa Swinburnessa. Se ei pysty menemään pitemmälle – paitsi
ehkä romaanikirjallisuudessa.”
Ikään
kuin todistusta edelliseen hakien, selasin kolme runokokoelmaa läpi
ja löysin kauneus-sanan vain yhdestä runosta. Ja niitä oli
sentään satoja.
Voiko
kauneudesta puhua sanomatta sitä?
Jaakko Salovaara 2013. Liikkeen kauneus: silta Miño-joen yli. Tui, Espanja. |
Kun
sanoin (tai väitin), että liberaali markkinatalous on kauneinta
mitä ihminen on saanut aikaiseksi, en ajatellut aistikokemusta vaan
vapauden kokemusta, jonka yhteiskunta luo. Kaiken perustana on
markkinatalous, joka antaa yksilölle anonyyminä mahdollisuuden
toteuttaa itseään. Kun menet kauppaan, esimerkiksi, kukaan ei kysy
miksi ostat sitä mitä ostat. Et tarvitse lupaa
ammattiyhdistyspampulta, puolueen virkailijalta eikä sinun tarvitse
kysyä valtion virkamieheltä saatko ostaa (tai olla ostamatta) tätä
tai tuota. Välttämättömien tarpeiden ja yhteisten
velvollisuuksien takana aukeaa yksilöllisyyden tie.
Vapaus
on kaunista, kauneus sinänsä.
Karl
Marx haaveili vapauden valtakunnasta, jossa jokainen saa
toteuttaa itseään ulkoisen olemassaolon pakosta ja ulkoisten
rajoitusten kahleista vapaana. Marx ehkä nauraisi partaansa, sikäli
kuin itseironiaa piisaisi, tajutessaan että liberaali markkinatalous
ja demokraattinen hallintojäjärjestelmä ovat tuoneet vapauden
valtakunnan paljon lähemmäksi ihmistä kuin Marxin haaveilema
kommunistinen yhteiskunta.
Kauneus
on usein konkreettinen funktio.
Kun
ylität Juutinrauman sillan Ruotsista Tanskaan eikä kukaan
kysy että miksi ylität sen, minne menet ja mistä tulet tai kun
kävelet Miño-joella pitsiverkkoista terässiltaa myöten Espanjasta Portugaliin kuin vapaa ja
huoleton
kulkuri, ymmärrät mitä kauneus, oikea järjestys, tarkoittaa ja
miksi rumaa pitää joskus karttaa.
Jaakko Salovaara 2014. Vapauden idea: silta meren yli. |
Vapaus on kauneuden alkuaine.
Näinä
päivinä me kuulemme uutisista, että kauneuden funktionaalista
ideaa yritetään rikkoa. Tietysti ”me” olemme syyttömiä, me
vakuutamme itselle ja muille itsevarmoina, mutta jos me olemme
syyttömiä, niin miksi juuri me luovumme vapauden (kauneuden)
ajatuksesta?
Vaikka
kauneus on pelkästään yksilön kokemus, on jotenkin lohduttavaa
ajatella, että se tarkoittaa myös ”oikeaa järjestystä”,
jotakin yhteistä. Parhaimmillaan esteettinen kokemus ja kauneuden
funktio ikään kuin yhdistyvät kahdessa tasossa; vaikka komean
sillan ylitys on pelkkä arkipäiväinen, tarkoituksenmukainen liike
paikasta toiseen, se on toisaalta syvällinen esteettinen kokemus sekä henkisesti että aistein havaittuna.
Sillat,
kadut, tiet ja torit ilmentävät ”oikeaa järjestystä” ihmisen
luomana.
Samanlainen
kahdessa tasossa oleva kaunis ajatus-kokemus-yhdistelmä on Lux
Helsingissä kun Ilon kuvia -valoteos peittää Tuomiokirkon
seinät ja kupolit ja pylväät kirkuvan värisin kuvin, jolloin
kristillinen ajatus, sen perintö saa seurakseen toisen tason ja
toisen ajatuksen, ehkäpä jopa vallattoman ristiriidan idun.
Mutta
kun puhuu kauneuden kahdesta tasosta, ei tietenkään voi unohtaa,
että joskus kauneus ja kauheus ovat erottamattomia, ikään kuin
oikean järjestyksen ja pahuuden epäjärjestyksen törmäyskohdassa.
Modernin
taiteen ja suurien mittakaavojen mestarin Anselm Kieferin eräs
haastattelu palaa mieleen; hän puhui Albert Speeristä ja
muistutti että natsiarkkitehtuuri liittyi enemmän eurooppalaiseen
aikaan kuin nimenomaisesti Hitlerin oppeihin. ”Speer oli
huono poliitikko, mutta hän ei ollut huono arkkitehti”, Kiefer
totesi.
On
helpottavaa jos pystyy irrottamaan "viattomasti" kauneuden pinnan sen takana
olevasta toisesta todellisuudesta. Berliinissä Tempelhofin
lentoasemalla se saattaa onnistua; Speerin toimeksiannosta
suunniteltu mahtava rakennus ei hengitä pahaa, vaikka aikanaan sen
lähtö- ja tuloauloissa ”systemaattisesti ilkeät” ihmiset ovat
mennentullen jättäneet seinille häilymään pahan varjot.
Jos
meidän toisaalta pitäisi yrittää nähdä keskitysleirin
polttouuni tai kaasukammio arkitehdin ”kauniina” luomuksena, me
purskahtaisimme itkuun ennen kuin saisimme sanotuksi tuon sanan,
”kaunis”, vaikka uuni tai kammio olisi kuinka kauniisti
rakennettu, sillä pian tulee viimeinen raja, jossa aistit pitää
sulkea ja ajatella pelkästään aivoilla. Jossakin on raja missä
kauneuden kaksi tasoa sulautuu yhdeksi niin kuin hitsipillin
kuumentamat teräslevyt.
Kyösti Salovaara 2012. Kaunis paha. Tempelhof, Berliini. |
Näin
synkästi en halua lopetella tätä kirjoitusta.
Todistaakseni antiikin filosofien tajunneen, että kauneus on muutakin kuin se
mikä silmin näkyy ja korvin kuuluu, otan lainauksen Platonin
Valtiosta.
Tässä
puhutaan demokratiasta ja valtion kauneudesta.
Hetkeä
aikaisemmin tekstissä on todettu, että demokraattiset miehet ovat
vapaat, ja että heidän valtionsa on ”täpö täynnä teon ja sanan
vapautta”. ”Eikö siinä kunkin ole lupa tehdä niin kuin
haluaa?”
Juuri
niin on, filosofin vastaus kuului.
”Saattaapa
näyttää siltä, sanoin, - kuin tämä valtiojärjestys olisi
kauniimpi kuin mikään muu; niinkuin kirjava, kaikista väreistä
loistava vaippa, niin tämä valtiokin, joka on kirjavanaan kaikkia
eri luonteen- ja elämänlaatuja, näyttänee kauniimmalta. Ja
kaiketi, sanoin, - moni saattaa, niinkuin lapset ja naiset kirjavia
kudoksia katsellessaan, päättää, että tämä valtiojärjestys on
kaikista kaunein.”
Ollakseni
yhä provokatiivinen valitsin näin ollen Platonin kertomaan
demokratian kauneudesta!
Kauneus
on vaikeaa, mutta on helppo sanoa, että ruusu on kaunis, jos kohta vielä helpompaa että se on ruusu.
____________________________________________________________________
F. Scott Fitzgerald: Kaunis ja kadotukseen tuomittu. (The Beautiful and Damned, 1922.) Suom. Antero Hälvä. Otava, 2.p, 1975.
Oiva Kuisma: Kauneus. Filosofia.fi
Ross Macdonald: Hyvää käteistä rahaa. (The Instant Enemy, 1968.) Suom. Petteri Suvanto. Otava, 1976.
Platon: Valtio. Suom. O.E. Tudeer. Otava, 2.p, 1972.
Vau, onpa teillä mainio suljettu ystäväpiiri, kun noin fiksuja siellä keskustelette. Kyyninen maailmamme vain panee jokaisen miettimään, kun pohtii esimerkiksi kauneutta, että olenko minä nyt naiivi? Lisää tuollaista pohdintaa!
VastaaPoistaOlen usein itse kertonut kokemusta, johon minusta kiteytyi eräällä tavalla se kauneus, jota ihminen on saanut aikaan. Katsoin televisiosta Georg Henrik von Wrighistä kertonutta ohjelmaa, kun havahduin. Haastattelija ja haastateltava kävelivät englantilaisen collegen pihalla, puhuivat viisaita, kauniin musiikin soidessa taustalla. Tuli mieleen, että kyllä ihminen, tuo hyvä ja paha, on sentään saanut paljon kaunistakin aikaan. Visuaalisesti upea ympäristö täynnä sivistyksen patinaa, musiikki, viisas ajattelu. Miten kaunista!
Muutama sana myös pahasta. Natsit ovat meidän kulttuurimme "virallinen" paha. Se on täysin ansaittua, sillä heidän tekonsa olivat kammottavat. Silti en voi olla ajattelematta, että on myös kovin helppo kaataa kaikki pahuus vain natsien päälle. Eivät kaikki natsit, siis ne ihmiset, varmaankaan pahoja olleet, vaan tavallisia ihmisiä historian pyörteissä. Eivät kaikki heistä tehneet hirmutekoja. Natsien pahuutta korostettaessa herää myös epäilys, että halutaanko olla näkemättä sitä pahaa, mitä löytyy myös toisen maailmansodan voittajissa, kaikissa ihmisen kulttuureissa?
Juuri tuo on se suuri ja osin ratkaisematon ongelma: miksi tavalliset ihmiset antoivat "pahan" tapahtua ja jotkut jopa menivät siihen mukaan, kun "käsky" kävi. Olen jokin aika sitten lainannut täällä Hannah Arendtia, joka Eichmannin oikeudenkäyntiä Israelissa seurattuaan suututti monet juutalaiset kirjoittamalla, ettei Eichmanissa ollut mitään henkilökohtaista pahuutta; Eichmann vaan oli tyhmä ihminen joka ei osannut ajatella.
PoistaSopivissa olosuhteissa, sopivaa kuviteltua "hyvää" tavoiteltaessa meistä kaikista saattaa tulla (koska ihmisellä on tapana sopeutua yhteisön vaatimuksiin ja tapoihin) totalitaarisen komennon "sotureita" ja sitä mukaa pahaan osallistujia. Eikä kysymyksessä tarvitse olla mikään väkivaltainen sotatilanne. Olenhan tuossa romaanissani 2112 kuvitellut tuollaisen totalitaarisen tilanteen, johon ajaudutaan yksisilmäisen luonnonsuojelun nimissä. Demokratia voidaan "uhrata" hyvänkin tavoitteen vuoksi ja saadaan aikaiseksi pahaa.
Toisaalta on tietys lohduttavaa, että ihminen pystyy myös aidosti hyvään ja saa aikaiseksi kaunista. Sekin jotenkin lohduttaa, että jo Platonin aikaan ihmiset osasivat ajatella harvinaisen "moderneja" ajatuksia!
Höh. Luin tekstini uudelleen julkaisun jälkeen ja huomaan olleeni hölmön epäselvä. Kaipasin tietysti lisää Matti Salon ja ystävien kaltaista pohdintaa, en kyynisyyttä...
VastaaPoistaOn joitain runoja ja myös proosatekstiä, jossa kauneus on niin sisäänrakennettu, että ei voi kuin todeta, että se on siinä.
VastaaPoistaKauneus ja yhteiskunta? Tasa-arvo, ehkä.
Rakennuksista Kuhmo-talo, sen vaaleasta puusta rakennettu Lentua-sali katon tähtitaivaineen ja Juttua-kahvila kesäiltana, kun näkymä Lammasjärvelle on niin avara ja täydellinen, että henkeä salpaa tai sama kahvila kevättalvella, kun se kylpee valossa ja puissa ikkunan takana on lumipitsiä.
Varmaan on niin paljon muutakin, mutta tämä tulee mieleen tässä hetkessä näillä kokemuksilla.
Jos ajattelee rakennuksia, niin eiköhän niiden "kauneuden" kokemiseen vaikuta myös se, ehkä tiedostamattomasti, että rakennuksella on aina myös sisäpuoli, vaikka se ei olekaan näkyvissä ja siellä ihmiset tekevät "jotakin".
PoistaJuuri niin! Kuhmossa on ihmisiä, päättäjiäkin, jotka vastustivat kulttuuritalon rakentamista viimeiseen saakka ja vannoivat, etteivät ikinä pistä nokkaansa sinne. He näkevät talon ökynä ja pröystäilynä eli rumana toisin kuin me, jotka odotimme sitä vuosikausia ja joille se näyttäytyi kauniina toiveiden täyttymyksenä.
PoistaSpeerin arkkitehtuuri on kaunista, vaikka tietäisi, mistä ne rahat tulivat. Olihan hän kunnianhimoinen arkkitehti ja teki työtään siinä yhteiskunnassa, missä eli, niillä hulppeilla resursseilla ja rajoituksilla (vaadittu komeus ja suuruus). Tähän hän perusti myös puolustuksensa.
Pitkin historian sivua "kaunista"(kin) taidetta on syntynyt erilaisten yksin- ja hirmuhallitsijoiden suojeluksessa.
PoistaMeidän demokraattinen yhteiskuntamme saattaa synnyttää enemmän yhdentekevää, vähemmän kaunista ja usein hyvinkin tylsää taidetta eri muodoissaan, mutta omantuntomme kannalta pääasia lienee on, että se ei synny "likaisen" rahan eikä kauhean hallinnon tilauksesta.
Natsit siis saivat aikaan myös jotain kaunista. Albert Speer, esimerkiksi. Mutta saivatko he aikaan mitään hyvää?
VastaaPoistaPaha kysymys! Siis siinä mielessä että välitön vastaus kuuluu, että eivät saaneet, mutta... onko mahdollista että joku tekee pelkästään pahaa? Tekikö Pol Pot (jota Linkola ihailee) mitään hyvää yrittäessään palauttaa yhteiskuntansa vuosisatojen takaiseen agraariyhteiskuntaan ja tappaessaan kolme miljoonaa (muistaakseni) ihmistä tähän päästäkseen? Linkolan mielestä yritys oli kannatettava eli "hyvän" tekemistä.
PoistaKliseeksi on tullut muistuttaa että Hitler rakensi hienot moottoritiet Saksaan. Katselin taannoin erästä taideohjelmaa ja siinä snobbaileva brittijuontaja seisoi Saksassa moottoritien yli vievällä sillalla ja sanoi: Katsokaapa mitä pahaa Hitler sai aikaiseksi! (Rakentamalla moottoriteitä, siis.)
Juuri vähän aikaisemmin saksalaisilla moottoriteillä ajaneena ja niitä "ihailleena" sanoin kaverille telkkarissa että "älä puhu paskaa" ja lopetin tuon "taide"-sarjan katsomisen siihen.
Niinpä. Tätä pahuuden ja hyvyyden ongelmaa olen usein pohdiskellut. Historian kirjoittavat voittajat, ja siksi häviäjät näyttävät ehkä vielä pahemmilta kuin he olivatkaan. En jaksa uskoa, että sen enempää natsit kuin Pol Potkaan olisivat olleet vain ja ainoastaan pahoja, vaan on heissä, ainakin monissa oppeihin uskoneissa ihmisissä, täytynyt olla myös hyvää.
PoistaÄskeisen kirjoitettuani, väärinkäsitysten välttämiseksi, täytyy tietysti todeta, että tuomitsen heidän pahat tekonsa täysin. En vain osaa olla miettimättä sitä mitä yksittäisen natsin tai Pol Potin kannattajan, ehkä sinänsä kunnollisen ihmisen, mielessä on liikkunut?
Sepä se, siinähän se oleellisin kysymys on: kunnollisen ihmisen osa, kunnollisena tai "pahan" tukimiehenä.
PoistaLainasin marraskuun pakinassa (26.11) Milan Kunderaa joka pohti kommunistien syyllisyyttä järjestelmälliseen väkivaltaan, "hyvään" pyrkimisen seurauksena. Tämmöistä:
”Niiltä, jotka luulevat, että Keski-Euroopan kommunistihallinnot ovat järjestään rikollisten aikaansaannoksia, jää näkemättä perustotuus: rikollishallintoa eivät panneet pystyyn rikolliset vaan intoilijat jota uskoivat löytäneensä ainoan paratiisiin vievän tien. Puolustaessaan sitä urhoollisesti he teloittivat monia ihmisiä. Myöheminen kaikille selvisi ettei mitään paratiisia olekaan, ja niin intoilijoista tuli murhaajia.”