[melkein
metafyysistä]
Kyösti Salovaara, 2017. Tie Kallion kirkolta Tähtitorninmäelle. |
Otat
valokuvan.
Valotat
kennolle kadun kuvan. Saat bittijäljennöksen.
Yksi
väylä, monta nimeä, kulkee mäeltä mäelle, taivaita kohden.
Seisot
Kallion kirkon edessä, harmaa talvipäivä, katsot etelään,
toisessa päässä observatorio. Molemmissa päissä maallinen
unohtuu, tarkastellaan korkeampia voimia.
Kadun
kuva, kennolle valottunut, on perspektiivi, vaikka huomaat että nyt
kultaiseen leikkaukseen asettaminen on vaikeaa. Näillä keleillä,
näissä maisemissa, tällä mäellä. Mielentilasta ei puhuta
mitään.
Mäeltä
alas, melkein meren tasolle, siltaa pitkin, toisien laaksojen kautta
ylemmäksi. Aivan kuin katsoisi elämää taaksepäin,
perspektiivissä joka on aina illuusio, kuvitelma joka näyttää
kauniimmalta kuin on.
Joka
tapauksessa mäelle päästyäsi tiedät, että kadullakin on mitta.
Kuuntelin
ja kuulin Lapinmatkalla monta tuntia nykyhetken pop-musiikkia.
En
huomannut eroa kappaleiden välillä, ylisummaan kaikki kuulosti
samanlaiselta, samansukuiselta, monotoniselta stereonakin.
Tämä
on tietenkin näköharha, kuuloharha, havaitsemisen harha, sillä
onhan erilaisuus kaikessa.
Mutta
kun otan mukaan perspektiivin, vaikkapa oman autoni soittolistan, joka
alkaa vuodelta 1935 ja päättyy nykyhetkeen, musiikki kuulostaa
monipuolisemmalta, paremmalta, erilaisuudessaan jopa iloisemmalta.
Silti
tämäkin on kuuloharha, sillä vuosien mittaan musiikin virrasta on
erottautunut ne ”parhaimmat” kappaleet soimaan ikuisesti, siis
kaikki on ikään kuin klassista eikä kukaan enää pysty menemään
vaikka vuoteen 1956 ja kuuntelemaan sen vuoden levyjä ja olemaan kuin muuta audio-todellisuutta ei olisi
olemassakaan. Näet perspektiivin, mutta et pääse sen sisälle.
Tämä
on vähän samaa kuin se, että nykyään kaikki autot näyttävät
samanlaisilta siinä missä ne ennen olivat erilaisia, yksilöllisiä. Muuan
muotoilututkija kumosi tämänkin näköharhan muistuttamalla, että
kaikkina aikoina saman vuoden autot ovat olleet keskenään
suunnilleen samannäköisiä. Meitä hämää perspektiivin zoomaus:
eri vuosilta ja vuosikymmeniltä on jäänyt katseltavaksi erilaisia
autoja.
Yksilöllisyys
on illuusio samanlaisuuden perspektiivissä.
Jos
kävelet mäkeä alas ja pysähdyt Ympyrätalon viereen ja katsot
ympärillesi, näet torin ja ehkä meren ja pari raitsikkaa. Kysyt
itseltäsi että pystynkö nyt kuvittelemaan millaista tässä oli
vuonna 1984.
Kääntelet
päätäsi ja yrität muistaa, samaistua, kuvitella.
En
pysty, sanon minulle. Minä olen samaa mieltä.
Perspektiivi
on illuusio. Eikö se jo tullut sanotuksi? Miksi toistaa kerran
ilmaistu?
Kadun
perspektiivi on kuitenkin muutoksen kuva, siis sen illuusio.
Me
näemme mitä olemme tottuneet näkemään, näemme mitä aivomme
ovat oppineet. Näkemämme muistuttaa tietenkin todellisuuden kuvaa, kunhan
vain tietäisi mitä todellisuus on. Muutakin kuin metafyysinen
perspektiivi.
Richard
E. Leakeyn (ja Roger Lewinin) kirjassa Ihmisen synty
on huikaiseva esimerkki siitä miten aivomme tottuvat näkemään sen
mikä on mahdollista, todennäköistä, opittua.
Muuan
tutkija kertoi jutun Kongon Iturin metsäalueen kääpiöistä, jotka elävät
koko elämänsä tiheässä metsässä, niin että he eivät näe
koskaan kymmentä metriä itsestään kauemmaksi. Heidän maailmansa
on puristunut heidän ympärilleen, ihoon kiinni. Supistuneessa
maailmassa esineiden koko ja suhteet määräytyvät nähdyn
perusteella.
Tuo
tutkija vei Kenge-nimisen baMbutin (Iturin kääpiöiden
yhteisnimitys) kauas metsäalueen ulkopuolelle. Kun he seisoivat
Albertin järveen kuvastuvalla vuorella, Kenge teki klassisen
havaintovirheen.
Kenge
osoitti kaukana laiduntavia puhveleita ja kysyi: ”Mitä hyönteisiä
nuo ovat?”
Tutkijalta
kesti hetken tajuta mistä Kenge puhui. Koska puhvelit näyttivät
pieniltä eikä Kenge ollut koskaan tottunut katselemaan aukeita
paikkoja ja niiden mittakaavaa, hänen aivonsa tulkitsivat pikkuruisena näkyvät puhvelit
hyönteisinä. Sellaisiahan pienet oliot metsän tiheikössä
tapasivat olla.
”Paljon
suuremmassa määrin”, Leakey toteaa, ”kuin tajuammekaan, me
Kengen tavoin 'näemme' sellaista mitä kokemuksen perusteella
osaamme odottaa näkevämme.”
Todellisuus
on aivoissamme, aivomme ovat todellisuudessa.
Perspektiivi
on aina illuusio, silloinkin kun se on todennäköisesti totta.
Perspektiivi
helpottaa näkemistä, tajuamista, kertomista.
Tarinaan
ei koskaan saa laittaa kaikkea koettua, jokaista nähtyä
yksityiskohtaa, koska sellaista ei jaksa kuunnella kukaan eikä siitä
synny illuusiota todellisesta todellisuudesta. Pois jättämällä
syntyy toden kuvaus.
Yritänkö
väittää että perspektiivi on metafyysinen malli?
Ehkä,
mutta en aio ryhtyä väittelemään itseni kanssa. Sen tietää
kumpi voittaisi. Huonompi minä, luulen.
Historia
on siitä mielenkiintoista, että sitä voi katsoa monella tavalla,
ikään kuin perspektiivin kautta tai toisin.
Näin
tekee Yuval Noah Harari esimerkissään ihmisen biologisesta
historiasta verrattuna kulttuuriseen historiaan.
Harari
vertaa nykyhetken Ateenalaista naista antiikin Kreikan naiseen.
Biologisessa
kategoriassa tarkastellaan naista naaraana. Naaraalla on mm.
xx-kromosomit, kohtu, munasarjat, vähän testosteronia, paljon
estrogeenia ja kyky tuottaa maitoa. Nämä ominaisuudet ovat
täsmälleen samanlaisia nykyisessä Ateenassa ja muinaisessa Ateenassa.
Mutta
kulttuurinen kategoria näyttää toisenlaisen naisen, historian
perspektiivissä.
Kulttuurisella
naisella on nykyhetken Ateenassa äänioikeus, hän voi olla tuomari
ja toimia virassa, nainen saa valita aviopuolison, hän on yleensä
luku- ja kirjoitustaitoinen ja oikeudellisesti itsenäinen. Antiikin
Ateenassa nainen oli täysin erilaisessa asemassa ja häneltä
puuttuivat melkein kaikki nykynaisen oikeudet ja mahdollisuudet.
Perspektiivi
poimii ajat yhteen.
Kirkko
on mäellä, tähtitorni toisella.
Alempana
laaksoissa elämä jatkuu, suhisee ja kohisee.
Jossakin
ylhäällä kirkas, etäinen, arvaamaton.
Katsot
mäeltä katua pitkin toiselle mäelle.
Siinähän
se oli, tohina ja parran pärinä.
Kyösti Salovaara, 2017. |
________________________________
Yuval
Noah Harari: Sapiens.
Ihmisen lyhyt historia.
Suom. Jaana Iso-markku. Bazaar, 2016.
Richard
E. Leakey ja Roger Lewin:
Ihmisen synty.
Suom. Virve Kajaste ja Antero Manninen. Kirjayhtymä, 1978.
Ihmisen käsitys ympäröivästä todellisuudesta ei todellakaan ole valokuvantarkka havainto, vaan jonkinlainen likiarvo siitä. Meidän aistimme ovat kehittyneet havainnoimaan riittävällä tarkkuudella arkista ympäristöämme.
VastaaPoistaTästä kai johtuu sekin, että todellisuuden hyvin pienet ja hyvin suuret ominaisuudet, kvantit ja galaksit, ylittävät ymmärryskykymme. Puuttumatta tällä kertaa siihen metafyysiseen kysymykseen mitä todellisuus itse asiassa on.
Näin iän myötä sitä huomaa yhä selvemmin myös sen, että muisti on kovin epäluotettava tiedon säilyttäjä. Siksikin vähän ihmetytti eilisessä Helsingin Sanomissa esiintynyt erikoistutkija, jonka mukaan valokuvaaminen heikentää muistamista. Eihän väite varmaankaan täysin väärä ole, mutta kyllä ainakin minun muististani olisivat monet asiat haihtuneet ilman niitä mieleen palauttavia valokuvia.
Niinpä - kun vanhoja valokuvia katselee, välillä melkein pakahtuu.
VastaaPoistaTuo tutkija taisi vähän sekoittaa asioita. Onhan ilmeistä, että jos jossakin "sensaatiomaisessa" tilanteessa keskittyy kuvaamaan tapahtumaa tai sen osaa, niin siitä ei ehkä jää mieleen mitään, ja kun ei jää, ei sitä myöhemminkään muista.
Kun esimerkiksi olen kolmisen kertaa ollut seuraamassa Espanjan ympäriajon etapin loppuratkaisuja (Marbellassa, Malagassa, Madridissa) niin huomasin että yritys ottaa valokuvia tästä tunteita kiihdyttävästä tapahtumasta johtaa siihen ettei pysty osallistumaan itse tunteiden mereen. Pyöräilijät kun tulevat niin hemmetin kovaa, ettei heitä ehdi edes katsoa kun yrittää saada heidät kameran etsijään.
Mutta kun menen Kallion kirkon rappusille, ei valokuvan ottaminen todellakaan estä yhtään muistijäljen syntymistä.
Täytyy vielä jatkaa koska pulpahti mieleen yksi pointti.
VastaaPoistaItse asiassa kun jossain mielenkiintoisessa paikassa ottaa valokuvia, juuri tuo kuvaamisen akti saattaa säilyä muistissa ja sen kautta sitten muistaa itse tilanteen ja paikan.
Tämä on tullut moneen kertaa todistetuksi kun olen näitä pakinoita rustaillut: olen muistanut jonkun Espanjassa tai Saksassa jne. ottamani valokuvan ihan hämmästyttävän tarkasti ja sitä kautta saanut idean jos toisenkin pakinaani - ja olen yleensä sekavista "digiarkistoista" muistamani kuvan myös löytänyt.