[varjonyrkkeilyä]
Kyösti Salovaara, 2017. Totuus on jakamaton eikä se tunne itseään. |
Näinä
aikoina, näinäkin aikoina sanat kadottavat tehonsa.
Tarvitaan
monta korvaa ymmärtämään mistä puhutaan.
Adjektiivit
on kulutettu loppuun. Ei naurata.
”Totuuden
jälkeinen aika”, ”valistuksen jälkeinen aika”,
”vaihtoehtoisen totuuden aika” - siis mitä hittoa?
Fakta:
läppärini kello on 10:44.
Jonakin
päivänä, eräänä aamuna, tänä vuonna.
Sitä
saa mitä tilaa.
Portti
ei ole koskaan niin ahdas ettei siitä pujahtaisi läpi latteuksia.
Jokin
aika sitten media, jopa Ylen pääuutiset, hehkuttivat ”tiedolla”,
että Ultra Bra palaa esiintymislavoille. Kolme konserttia ensi
kesänä. Vau! Kolme.
Valistuksen
jälkeisen ajan media tyytyy vähään. Miten jonkin yhtyeen muutama
konsertti voi olla uutinen Suomessa? Eikä minulla ole Ultra Brata
vastaan mitään, onhan autoni soittimen muistikortilla myös heidän
albuminsa.
Mutta
kun ns. vakava journalismi ihmettelee miten Brexit sattui ja Trump
tuli, kannattaisi lukea omaa lehteään, katsoa omia uutisiaan,
kuunnella omaa radiotaan.
Tyhjänpäiväisyyksien
markkinoilla kaikki on ultraa.
Kuuntelen
paljon Ylen musiikkiohjelmia. Niiden joukossa taitaa olla yksi (1)
jossa lievästi arvioidaan musiikkia ja lauluntekijöitä. Fanittamisen loputon hyrinä on niin tylsää journalismia että
hirvittää.
”On
tajuttava, että ystävällisyydelläkin voi nujertaa”, Bob
Dylan sanoi Martin Scorcesen ohjaamassa monisyisessä
dokumentissa.
Fanittava
journalismi ei haasta lukijaa eikä kuuntelijaa miettimään.
Pitää
päästä helpolla, täytyy olla mukavaa, kiva on kivempaa.
Tulevaisuudentutkija
Risto
Linturi
paasasi jokin aika sitten Helsingin Sanomissa, että kouluissa
pitäisi opettaa kivempaa matematiikkaa. ”Koulussa
käytetään tolkuton määrä aikaa sellaisen matematiikan
opiskeluun, joka on vastenmielistä ja käyttökelvotonta”, Linturi
sanoi Ville
Similän
haastattelussa tammikuun kahdeksantena.
Muutamaa päivää myöhemmin Linnus väitti provokatiivisesti Ylen Ajantasassa, että koska emme enää rakenna siltarumpuja, emme tarvitse vanhanaikaista matematiikan opettamistakaan.
Ironian huiskettako tämä? Kuinka monta siltaa pitää korjata tai rakentaa ihan uudestaan vuonna 2017, koska "uudenaikainen" laskeminen antoi väärän tuloksen?
Kivempi
matematiikka olisi toki helpompaa, mutta onko sellaista? Tai jos on, niin
sitäkö harjoittamalla ihmiskunta vähitellen muuttuu idiooteiksi
niin kuin islantilainen tutkimus ennustaa?
Myös
lukemisen pitäisi olla kivaa ja hauskaa.
Mutta
eihän se aina ole. Joskus pitää tehdä työtä tehdäkseen työtä.
Tämän
on huomannut Aleksis
Salusjärvi,
joka opettaa nuoria miehiä lukemaan.
”Jos
lukutaitoa markkinoidaan pelkästään sen tuoman ilon kautta,
jätetään lopullisesti rannalle nuoret miehet, joita nenä kirjassa
kyyhöttäminen ei vain kiinnosta”, kirjoitti Aleksis Salusjärvi
kolumnissaan
tammikuun viimeisenä päivänä Ylen nettisivulla. ”
”Käytännössä
lukutaito tarkoittaa kykyä hallita sitä ympäristöä, jossa
toimii”, Salusjärvi jatkoi.
Todellisuuden
hahmottaminen ja ymmärtäminen vaatii ponnisteluja. Salusjärven
toteamukseen lukutaidon merkityksestä kannattaa lisätä, että
matemaattis-luonnontieellinen oppiminen tarkoittaa asioiden välisten
suhteiden ymmärtämisen oppimista. Jos ei osaa laskea, ei tiedä
mikä on suurta ja mikä pientä.
Katsoin
Googlen kartasta reittiohjeen Lyypekistä Malagaan. Matkaa tulee
melkein 3000 kilometriä.
Yhtä
pitkän muurin aikoo Donald
Trump
rakentaa Meksikon rajalle.
Mielenkiintoinen
projekti. Kuinkahan Trump valvoo etteivät meksikolaiset rakentajat
jätä noin pitkään muuriin sopivia salaluukkuja mennä ja
tulla?
”Totuus
on jakamaton, joten se ei voi tuntea itseään”, kirjoitti Franz
Kafka.
”Se joka luulee tuntevansa sen, on varmasti valheellinen.”
Silloin
kun luonnontieteellisessä mielessä totuus tiedetään, sille ei ole
vaihtoehtoa. Yhteiskuntatieteissä, sosiologiassa, taloudessa ja
psykologiassa tilanne voi olla toisin, koska kysymys on usein
pelkästä todellisuuden kuvailemisesta. Ehdotonta totuutta ei
kenties ole tai ainakaan se ei ole ihmisen tiedossa.
”Täysin
objektiivista on vain kaikkitietävän olion tieto, jollainen ihminen
ei ole”, tiivisti Yrjö
Ahmavaara
teoksessan Hyvinvointivaltion
Tabut.
”Mutta tietoyhteiskunnalle tärkeintä tietoa onkin juuri ihmisen
saavutettavissa oleva tieto ja sen eri subjektiivisuus- ja
objektiivisuusasteiden tajuaminen.”
Luetun
ymmärtäminen ja matemaattinen hahmottaminen opettavat suhteiden
tajuamista.
Kyösti Salovaara, 2017. Kanahaukka? |
Jotta
todellisuuden ymmärtäisi, siitä pitäisi osata ottaa monta
valokuvaa, joissa on erilainen resoluutio.
Eräänä
aamuna naapuritalon kiikun päällä istui komea kanahaukka.
Tai
aluksi luulin, että se oli varpushaukka. Niitä näkee kaupungissa
useammin kuin kanahaukkoja.
Otin
linnusta kuvan, mutta kolmen ikkunalasin takaa se oli vaikeaa. Kameran ohjelma ei suostunut tarkentamaan lintuun. Liikaa "älyä", liian vähän
kokemusta.
Kiikarilla
näin, että se oli rengastettu vasempaan jalkaan.
Kun
avasin kuistin sisäoven, sain hieman tarkemman kuvan.
Kun
avasin toisenkin oven, haukka lensi pois. Valppaus on elämisen ehto.
Kuvaa
katsoessa porukalla päättelimme, että linnun täytyi olla
kanahaukka, olihan se noin puoli metriä kiireestä kynsiin. Kuvan
resoluutio ei mahdollistanut täysin varmaa tunnistamista. Paikalle
olisi tarvittu todellinen asiantuntija. Jännäreissä sumeita kuvia
tarkennetaan teknisillä tempuilla. Arkielämässä resoluution
parantaminen vaatii ajattelemista, kokemuksia, tietoa.
Asiantuntemus
on usein epävarmuuksien karsimista, todennäköisen tajuamista,
mahdollisen intuitio. Subjektiivisen ja objektiivisen dialogia.
Maailma
ei paljastu fanittamalla vaan ihmettelemällä.
Kauas
on pitkä matka.
Uutisvirta
on silkkaa ultraa.
Oletteko
kuulleet, että Ultra Bra esiintyy taas?
Ai,
olette? Ihme juttu.
Missä
olit kun se tapahtui?
Todennäköisesti
en tiedä. Väärässä aikamuodossa tiedon muodostuminen häiriintyy.
Vaihtoehtoinen totuus pelottaa.
Maanantaina selailin
Osmo
Pekosen
toimittamaa matemaattista esseekokoelmaa Symbolien
metsässä.
Eräällä
tavalla symbolit ovat todellisuuden malleja.
Eräänlaista
elämän resoluutiota.
Pekonen
päättää teoksen lainaukseen Augustinukselta:
”Siksi
tulee hyvän kristityn varoa matemaatikoita ja kaikkia jumalattomasti
profetoivia; erityisesti silloin, kun he puhuvat totta, ettei hän
joutuisi yhteyteen demonien kanssa ja etteivät nämä kietoisi häntä
pauloihinsa.”
Kyösti Salovaara, 2017. Faktaa vai fiktiota: virtaavan veden resoluutio. |
Ihmettelin jo oppikouluaikoinani matematiikan opettamista ja oppimista. Nautin tavattomasti erityisesti algebran oppimisesta, siitä, miten seuraavat asiat rakentuivat aikaisemmin opitun päälle.
VastaaPoistaIhmettelin - ja ihmettelen - miten oppilas voi edetä seuraavaan uuteen asiaan, jos edellinen ei ole hallussa. Eihän matematiikasta saa mitään iloa, jos arvaillen yrittää päästä tulokseen ymmärtänättä mitään sieventämisestä tai ratkaisumenetelmistä. Täyttä tuskaa sen täytyy olla. Lapsi oppii oman aikataulunsa mukaan puhumaan, kävelemään ja muita perustaitoja. Jos kävely on huteraa ja vain muutama askel menee pystyssä pysyen, ei kukaan vaadi lasta juoksemaan. Mutta matematiikassa pitää oppua jo juoksun teoria, vaikka kävely sujuu vasta puita pitkin.
Opetusta ei tarvitse tehdä mukavammaksi. Väisälän Algebra oli pientä fonttia eikä ollut kuvia, sen paremmin tylsiä kuin hauskojakaan.
Mutta jokaisen pitää oppia asiat järjestyksessä ja hallita edelliset ennen seuraavaan siirtymistä. Jos ei ole ymmärtänyt miinus-merkkisten lukujen ideaa (kuten poikani ensimmäinen tyttöystävä), ei voi edetä symboleilla laskemiseen. Myös he, joille matematiikka aukeaa hitaammin, voivat kokea oivalluksen riemastuttavan tunteen.
Niinpä, hyvin kuvasit mitä oppiminen on - ja mitä ei.
PoistaNykymeiningissä (meillä kaikilla, pelkään) yritetään itsepintaisesti etsiä (ja markkinoida) oikoteitä siihen tai tähän, jopa oppimiseen. Jos voisi vaikka laihtua laihtumatta, niin minäkin...
Kun tuo Linturi ehdottaa että koulussa lopetettaisiin ikävän matematiikan opetus ja korvattaisiin se algoritmien opetuksella, Linturi "huijaa" tietämättömiä, sillä eihän algoritmi ole muuta kuin tiettyyn järjestykseen pantuja toimenpiteitä eikä lainkaan itse asia, eli se mitä pannaan järjestykseen. Tietysti algoritmien suunnittelu vaatii oman taitonsa ja siihen oppii kunnolla vasta kokemuksen kautta, mutta oleellistahan ovat ne asiat joita algoritmien sisässä tehdään.
Mutta sekin täytyy myöntää että algoritmien suunnittelu on todellakin antoisaa, joskus ja usein jopa kivaa. Siksi varmaankin minäkin, joka muille saarnaan, lopetin yliopistossa korkeamman matematiikan opinnot ja menin "algoritmien" kursseille. Pääsi "helpommalla ja oli "kivempaa".
Kuulun itse heihin, joille matematiikan oppiminen kävi suhteellisen helposti. Tietysti se oli välillä tylsää niin kuin mikä tahansa työ. Oli kuitenkin hieno hetki lukiossa, kun yht'äkkiä asiat loksahtivat kohdalleen ja sitä huomasi, miten kaikki matematiikan osa-alueet liittyivät toisiinsa ja olivat siis osa samaa suurta, loogista kokonaisuutta. Maija Narinen on aivan oikeassa siinä, että matematiikan opiskelussa ei ole mitään järkeä, elleivät edeltäviä asioita ole opittu.
VastaaPoistaKielet sen sijaan olivat minulle paljon vaikeampia. Niiden kanssa tuli vietettyä paljon hikisiä ja tuskaisiakin hetkiä. Aikuisena olen kuitenkin ollut tavattoman tyytyväinen siitä, että se työ tuli tehtyä. Kaikki enemmän tai vähemmän osaamani kielet ovat rikastuttaneet elämääni (myös se nykyisin niin parjattu ruotsi). Ja kiitollinen olen myös äidilleni, joka avusti minut kielissä läpi vaikeittenkin vaiheitten.
Tämä on taustani, kun yhdyn ihmettelyyn siitä miksi koulunkäynnin pitäisi nykyisin olla vain helppoa ja kivaa. Eihän mikään elämässä, ja varsinkaan työelämässä, ole sitä, pelkästään, niin antoisia kuin ne parhaimmillaan voivat olla.
Suuri kysymys on se, miten kouluihin saataisiin oppimisen iloa?
Olen jotenkin alkanut kallistua siihen suuntaan, että olisi parempi ja oppilaat paitsi hyötyisivät, niin myös tykkäisivät, jos koulu eroaisi selkeästi vapaa-ajasta ja taitoja sekä tietoja mitattaisiin kunnolla. Siis ihan päinvastaista kuin mihin on menty pitkän aikaa.
VastaaPoistaSaisi olla vaikka koulupuvut!
Kun kännykkä olisi päivän poissa kädestä, se olisi taas kiva ottaa esiin koulun jälkeen eikä tulisi mieleen tehdä sillä kiusaa.
Kun yritetään, että on kivaa, niin se yritys vie pois puhtaan oppimisen ilon.
Olin itsekin tuomassa iloa kouluun. Olin oikein kursilla, jonka nimi oli Kutsuva koulu ja sain oppilaskunnalta palkinnon, kun sisustin luokkaani säkkituoleilla lukunurkan ja toin ruukkukasveja ikkunoille yms kodikasta.
Vaadin silti aina tuloksia ja pidin kovia kokeita, joissa oli numeroarvostelu eikä pelkkää epämääräistä sanallista kannustusta.
Lapsenlapseni ainakin arvostavat sitä, että opettaja opettaa mahdollisimman tehokkaasti ja koulupäivä käytetään opiskeluun. Jos tästä joksu livetään, he ovat heti huolissaan.
Matematiikka ei auennut valitettavsti itselleni kunnolla koskaan, vaikka koulussa siinä kyllä pärjäsin. Historian kanssa sama juttu. Se kyllä johtui opetustavasta, myöhemmin kiinnostus historiaan on kasvanut. Kielissä oivallus tapahtui nopeasti ja sen mukana tuli innostus.
Tiedän, että matematiikassa on jotain sellaista, mitä jotkut oivaltavat ja siksi oikein nauttivat matemaattisista pulmista.
Tuo islantilainen tutkimushan ennusti/väitti, että koska älyä ei enää tarvita niin paljon kuin aikaisemmin elämässä selviytymiseen, siitä seuraa vähitellen "tyhmentyminen". Taustalla islantilainen tilastoaineisto, mutta toisenlaisiakin evoluutiotuloksia lienee saatu.
VastaaPoistaMutta, kyllähän mekin tässäkin ainakin välillisesti tunnumme olevan sitä mieltä, että yhteiskunnassa todella pärjää vähemmällä vaivalla kuin aikaisemmin. Sinänsä paradoksaalia, koska mistä nykyään enemmän puhutaan kuin koulutuksen merkityksestä, tiedon syventämisen tarpeesta, innovaatioista joiden kaiketi odotetaan kohdistuvan älyä ja tietoa edellyttäviin kohteisiin, siis asioihin joilla on runsaasti jalostusarvoa.
Ja jälleen toisaalta - eikö ihmisen pitkäaikainen haave ole ollut uusi paratiisi, jossa voi keskittyä viihtymiseen kun robotit yms vehkeet tekevät raa'an työn ja ihminen senkus lepäilee ja nauttii?
Kyöstin kirjoitus haaroi taas moniaalle, kuten yleensäkin, mutta me keskustelijat olemme tarttuneet lähinnä tähän oppimispuoleen. Minuakin se yhä mietityttää. Miksi halutaan viedä iloa kouluun, sen sijaan että sinne vietäisiin oppimisen ja tietämisen iloa? Parhaimmillaan ne voivat olla sama asia, mutta huonoimmillaan pelkkä ilo saattaa opettaa väärää suhtautumista elämän haasteisiin.
VastaaPoistaPienet lapset menevät yleensä kouluun innostuneina, halukkaina oppimaan. Mihin se innostus katoaa? Onko se koulun vika?
Olemme kaikki kuulleet tai lukeneet, miten suurta oli viime vuosisadan alkupuolella päästä syrjäkyliltä kouluun. Se antoi mahdollisuuden oppia ja päästä elämässä eteenpäin. Nyt kun olemme onnistuneet tekemään tästä etuoikeudesta kaikkia koskevan oikeuden, ei se enää olekaan yhtään mitään. Oppimista kelpaa väheksyä.
Mikä on kivaa matematiikkaa? Itse jonkin verran matemaattisia perusasioita ymmärtävänä en voi olla monesti huomaamatta, miten huteraa monien ymmärrys esimerkiksi asioiden suhteista, todennäköisyyksistä tai vaikkapa tilastollisista tosiasioista voi olla (mikä ei yleensä estä näitä ihmisiä esittämästä jyrkkiä kannanottoja). Näiden ohessa matematiikka opettaa myös loogista ajattelua.
Minua hirvittävät nuo puheet vaihtoehtoisesta totuudesta. Yleensähän se tarkoittaa jotain, joka ei ole totta laisinkaan. Tokihan totuus on hyvin epämääräinen käsite, mutta osa sivistystä on kai juuri huomata eroja erilaisissa "totuuksissa". Luonnontieteelliset totuudet ovat eri asia kuin ihmistieteelliset. Totuudet ovat eri asia kuin arvot. Ja propaganda, oli siinä sitten tunnetta mukana vaikka kuinka paljon, on jotain aivan muuta.
Melkein kliseeksi on tullut sanoa, että tutkijoiden pitäisi pystyä astumaan laatikosta(an) ulos: sieltä näkee paremmin kokonaisuuden.
VastaaPoistaVaikka en tiedä mitä "laatikon" ulkopuolella on, tämä ohje sopisi meille itse kullekin, luulen. Ja kun suomalaiset osaisivat "laatikon ulkopuolelta" katsoa takaisin laatikkoon, siis Suomeen, ehkä sitten tajuttaisiin mitä koulutus, mitä hyvinvointi, mitä demokratia jne oikeastaan tarkoittavat ja millainen etuoikeus on asua yhteiskunnassa jossa nuo asiat ovat suunnilleen mallillaan. Ehkäpä sitten vaikeidenkin asioiden oppiminen kiinnostaisi eri tavalla, ja vaikka ei kiinnostaisikaan, ymmärrettäisiin että oppia vaan pitää.
Niinpä. Meillä Suomessa (ja yleensäkin länsimaissa) on moni asia hyvin, mutta osaammeko sitä arvostaa? Ihmiset ovat tyytymättömiä ja protestoivat äänestämällä kaiken maailman populisteja. Siitä tuskin seuraa mitään hyvää, vaan se pikemminkin vaarantaa ne loputkin mallillaan olevat asiat.
VastaaPoistaEhkä todella kannattaisi katsoa laatikon ulkopuolelta ja nähdä kaikki se mikä hyvää on. Ymmärtää perusasiat. Ja arvostaa niitä.