[ILMA +9 °C
LUFT
TIE +10 °C VÄG]
TIE +10 °C VÄG]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Yksi
asia johtaa yhteen, toinen toiseen eikä kolmatta osaa laskea.
Väite:
sunnuntaina sataa aina.
Todistus:
sunnuntaina satoi kun kävelin parkkipaikalta kotiin vaahteranlehtien kahistessa kenkien alla.
Näistähän
pitää ottaa kuva. Sitten kun ei sada.
Illalla,
melkein keskiyöllä satoi yhä. Menin ulos ja otin muutaman
valokuvan. Sähkövalossa veden kastelemat keltaiset, ruskean ja punaisen sävyttämät vaahteranlehdet näyttivät
maagisilta.
Tuli
mieleen Yves Montandin laulama Kuolleet lehdet.
Aamullakin
satoi, yhä.
Aasinsillat
eivät vety eivätkä uppoa.
Maanantaina etsin netistä Kuolleiden lehtien sanat; runon (Les
Feuilles mortes) kirjoitti Jacques Prévert. Sen sävelsi
Joseph Kosma. Kuuntelin Montandin version ja pari muuta.
Maaginen tunnelma, kuin sähkövaloa vaahteranlehdissä.
Prévertin
runo kertoo rakkaudesta, erosta, muistikuvista syksyn tullessa, pohjoistuulesta.
Siis vertauskuvia elämästä.
Onnellisia
päiviä kun olimme ystäviä, Prévert kirjoittaa, tuohon aikaan
kun elämä oli kauniimpaa ja aurinko kuumempi kuin tänään,
kuolleet lehdet haravoitu kasaan. Sinä rakastit minua ja minä
sinua, me elimme yhdessä, sinä joka rakastit minua, minä joka
rakastin sinua. Mutta elämä erottaa ne jotka rakastavat toisiaan,
meteliä pitämättä, hellästi, ja meri nousee hiekalle ja hävittää
eronneiden jalanjäljet. Kuolleet
lehdet kerätään kasaksi, niin myös muistot ja katumus.
Runosta
tempautuakseni katson sääennustetta, maanantaina, aamulla.
Iltapäiväksi
luvataan hetkeksi poutaa Kotkassa.
Ajan
puutarhakauppaan, ostan muutaman kanervan, otan bensaa ja… laitan
auton radion päälle.
Auto
on miehen oma tila, mielentila. Faradayn häkki jossa on turvassa
ukkosellakin.
Ajan
vanhalle Porvoontielle. Jossakin menee kuninkaantie, jossakin
keisarin ja jossakin…
Kuuntelen
radiota, mietin Kuolleiden lehtien sanoja, tunnelmaa, hyvä
alku pakinalle, mutta miten sen saa liitetyksi Väinö Tanneriin?
No, tietysti Tanner on kuollut, niin kuin muutkin suomalaisen draaman
henkilöt, Urho Kekkonen ja Juho Kusti Paasikivi,
eräänlainen kolmiodraama vallasta ja petoksesta, tai jos ei
petoksesta pettymyksestä kuitenkin.
Ja kolmioita oli tietysti enemmän kuin yksi. Draamaa riitti puolueiden sisällä, niiden välissä. Jos samaan huoneeseen panee kaksi poliitikkoa, kaikki sujuu hyvin, lisätään sinne kolmas, ja ongelma on valmis. Eikä asiaa parantanut, että usein kolmantena kärkenä oli Neuvostoliiton intressi. Maalaisliitto, demarit, kokoomus ja kommunistit, joiden takana Neuvostoliiton kosketus - jokainen tietää että kolmiossa on vain kolme kulmaa.
Söderkullan
jälkeen kyllästyn kuuntelemaan Ylen juontajakaksikon yhdentekevää
höpötystä. Jos Ylellä on pulaa rahasta, miten sillä on varaa
pitää kahta toimittajaa juttelemassa keskenään tyhmyyksiä?
Varsinkin aamun paikallisradion toimittajat koettelevat kuuntelijan
hermoja; kuuntelija on kuin tirkistelijä, salakuuntelija
naistoimittajien kikattaessa milloin millekin tyhjänpäiväisyydelle.
Pyyhkijät
kuivaavat auton ikkunaa.
Niiden
välistä tie aukee keltaisena putkena.
Napsautan muistikortin soimaan. Sieltä tulee ’O sole mio. Miten tämä
on mahdollista? Mistä audiovempain tietää millaisessa
mielentilassa kuljettaja ajaa? Senhän pitäisi valita kappaleet
sattumalta, ei suunnitellen.
Seuraavaksi
soi Fureys-yhtyeen The Red Rose Café. Laulussa ollaan
Amsterdamin satamassa, jossakin läheisessä kahvilassa missä kaikki laulavat ja nauravat ja ovat onnellisia, myös myyntimies joka rentoutuakseen ottaa oluttuopin työläisten, maalaisten ja Rolling Stones -paitaan pukeutuneen vihreäsilmäisen tytön seurassa. (Myöhemmin selvitän, että laulu on alkuaan
hollantilainen.)
Pyyhkimet
kuivaavat ikkunaa.
Pari
päivää sitten Retiron puistokäytävällä kuluneisiin
lenkkareihin ja pitkään tukkaan piiloutunut nuori katusoittaja
soitti säkkipilliä.
Haudat
odottavat, meri ja maa. Lehdet kuolevat väistämättä, sielusta en
tiedä. Kannattaako ikuisten sielujen puolesta lyödä vetoa? Jos
uskoo Pascalia, kannattaa. Voiton mahdollisuus on pieni mutta
palkinto suuri.
Kuljetin
Lasse Lehtisen mammuttimaista Tanneria ( Tanner - Itsenäisen Suomen mies. Otava, 2017)
pitkin Eurooppaa.
Tuli
vähän luettuakin.
Nyt
se on valmis, sieltä täältä alleviivattu, tulevia aikoja
varten.
Kuuluuko
metsästäjä saalilleen? Kumpi hallitsee toistaan: kirjailija vai
hänen kohteensa? Sekin täytyy muistaa, että tässä draamassa on
monia väkeviä hahmoja, kirjan sivuilla kirjailijan luomia,
todellisuudesta vetäistyjä mutta ihanko tosia?
Lasse
Lehtinen osaa kirjoittaa. Myös proosaa.
Hänellä
on myös päähänpinttymiä, kenelläpä ei olisi. Kekkonen on tämän
kirjan suurin ”roisto”, vaikka Lehtinen kuvaakin Kekkosen
temppuja rauhallisin sanankääntein. Kekkonen oli myös Juhani
Suomelle päähänpinttymä mutta täysin vastakkaisesti kuin
Lehtiselle.
Muitakin lurjuksia Lehtisen poliittiseen spektaakkeliin riittää, niin kuin Väinö Leskinen joka tuhosi melkein kaiken mihin ryhtyi, "hyvästä" tarkoituksesta huolimatta.
Oikeastaan
Lehtinen rakentaa Tannerin ja Kekkosen mieskuvat taitavasti
vastakohdikseen, vaikka molemmat miehet halusivat valtaa ja tekivät
melkein kaikkensa saadakseen sitä. Ja, paradoksina tämäkin,
molemmat kai ajattelivat Suomen parasta.
Kekkonen
oli aluksi sotakiihkoilija, joka sitten käänsi takkinsa. Tanner
taas oli alusta loppuun rauhanmies, joka tuomittiin sotasyyllisenä
Kekkosen toimiessa neuvostoliittolaisten apumiehenä.
Lasse
Lehtisen Tanner-elämäkerrassa on hakemistoineen 880 sivua.
Ne
eivät ole kuolleita vaan draamaa täynnä.
Teoksen kansi "tulkittuna". |
Kirjan
johdannossa Lehtinen sanoo, että Väinö Tannerin (1881-1966)
saavutukset ja vaikutusvalta itsenäisessä Suomessa ”tekevät
hänestä sotia edeltävän ajan tärkeimmän yksittäisen toimijan”.
Paavo Haavikko kutsui sotien välistä aikaa Tannerin
tasavallaksi.
Talvisodan
ulkoministerinä ja jatkosodan hallituksen lukkona, Lehtinen
kirjoittaa, Tanner suoritti rankan ”asevelvollisuuden”. ”Hänen
ja hänen seuraajiensa ansiosta Suomen vääjäämätön luisuminen
sodan jälkeiseen ’toiseen autonomiaan’, jota myös
suomettumiseksi kutsutaan, saattoi viivästyä ratkaisevat
kaksikymmentä vuotta.”
Tanner
oli miehuutensa vuosina varakas työväenjohtaja, tilanomistaja ja
maailmanluokan osuustoimintamies. Ennen sotaa hän oli hyvin
pragmaattinen sosialidemokraatti, sodan jälkeen erinomaisen
dogmaattinen. Syyttömänä tuomittu mies ei antanut anteeksi
kanssaveljilleen, jotka käänsivät takkia suuren naapurimaan
mielistelemiseksi. Hertta
Kuusinen
manasi Suomelle Tšekkoslovakian
tietä – Suomi sai Kekkoslovakian.
Tanner
ei koskaan oikein uskonut, että sotaa edes tulee. Hän ei siis
kiihkoillut sen puolesta. ”Sinä et usko sotaan”, Paasikivi kirjoitti Tannerille. ”Samaa mieltä näyttää
Erkko olevan. Toivon että olette oikeassa. Vahinko vain, että sinä
et esitä mitään perusteita uskoosi. Sinä sanot vain, että ’niin
järjettömäksi maailma ei voi tulla’. Miten voit sanoa tällaista
Sinä, joka olet ollut mukana tämän vuosisadan alusta alkaen? Missä
olet nähnyt järjen vallitsevan viimeisen neljän vuosikymmenen
aikana?”
Lehtinen
sanoo, että Tanner uskoi ihmisistä hyvää, kunnes toisin
todistettaisiin. Ehkä Kekkosen ja muidenkin ”petturuus” Tanneria
kohtaan iski siksi myöhemmin niin kovalla moukarilla.
Lehtinen
lainaa Tannerin vaimoa Lindaa: ”Meidän Väinö tietää
kaiken menneisyydestä ja nykyisyydestä, mutta ei tulevaisuudesta, koska hänellä ei
ole mielikuvitusta.”
Kummallisinta
tässä elämäkerrassa on, että henkilönä, ihmisenä Tanner jää
värikkäämpien kanssaihmistensä varjoon, myös poliittisena
ajattelijana.
Sodan
ja vankeusajan jälkeen Tanner oli syrjässä, vaikka olikin mukana.
Mutta jotenkin tuntuu että Tanner oli koko ajan vähän sivussa,
reunassa, mukana mutta ei keskellä johtamassa joukkoja. Varmaankin
Tannerilla oli ihanteensa, mutta Lehtisen kirjasta ei käy ilmi, mitä
ne lopulta olivat. Mitä mies munaskuissaan lopulta tunsi ja päässään
ajatteli? Oliko hänessä syvällisempi puoli kuin se mikä näkyy
arjen poliittisissa toimissa ja puheissa ja yksityiselämän
arkiselta näyttävässä kuvassa?
Lehtinen
ei oikein saa kiinni inhimillisesti suurta miestä puvun sisältä,
sikarinsavun takaa. Ehkä semmoista ei olekaan. Ehkä Tanner oli
ihmisenä väritön, liian tavallinen herättäkseen intohimoja,
vaikka Stalinin Neuvostoliitto vihasikin häntä
patologisesti. Lehtisen teoksen jälkeen jää kysymään, että
miksi Stalin ja kumppanit oikeastaan vihasivat Tanneria niin rajusti,
ja samoin monet suomalaiset kanssapoliitikot. Oliko Tannerissa jokin
piirre – sanottu tai sanomaton – jota Lehtinenkään ei saa
esille, ei löydä vaikka kuinka etsii?
On
ironista, että Kekkosesta Lehtinen saisi paljon mehukkaamman
kertomuksen naisseikkailuine ja loputtomine juopotteluine, mutta
Kekkosen moraalinen habitus ei tässä mielessä kestä tarkastelua eikä anna Lehtiselle ainesta ”hyvän ihmisen”
kuvaan. Kekkonen myi sielunsa (tai paremmin vallantahtoisen mielensä) Neuvostoliitolle eikä Lehtinen anna sitä anteeksi.
Tanner
taitaakin olla liian "hyvä" ollakseen draaman ihminen, noustakseen
karismaattiseksi suurmieheksi, persoonallisesti.
Tässä
suomalaisessa poliittisessa näytelmässä sivuhenkilöt varastavat
pääroolin ja päähenkilö jää kulisseihin ihmettelemään mitä
ne minulle tekevät.
Tasavallan presidentti Urho Kekkonen ei osallistunut Väinö Tannerin hautajaisiin huhtikuussa 1966; hän oli Lapissa hiihtämässä.
Tasavallan presidentti Urho Kekkonen ei osallistunut Väinö Tannerin hautajaisiin huhtikuussa 1966; hän oli Lapissa hiihtämässä.
Teoksen takakansi ja lieve. |
Ylellä
käydyssä keskustelussa todettiin, että jossakin peruskoulun
historiankirjassa Väinö Tannerista on vain yksi lause: siinä
kerrotaan että Tanner tuomittiin sotasyyllisenä.
Aikamme
aika on uskomattoman tietämätöntä. Katoaako menneisyys silmät sulkemalla?
Koska
Lehtinen kertoo koko suomalaisen kertomuksen Tannerin hahmoa vasten,
tämä historiankertomus kävisi semmoisenaan koulujen oppikirjaksi;
semminkin kun Lehtinen osaa kirjoittaa, paremmin kuin hyvin.
Painotuksista
saa olla eri mieltä, sävyistä kannattaa keskustella.
Tästä
tulee myös mieleen, millaisia johtajia SDP:llä oikeastaan on ajan
saatossa ollut. Näyttää että tannerimainen pragmaattisuus
sittenkin lyö puolueen historian läpi. Onko yksikään sos.dem
johtajista todellakaan villinnyt kansaa? Onko heistä kukaan ollut
syvällinen ajattelija, filosofinen ”kuningas”?
No,
Mauno Koivisto ja Paavo Lipponen tietysti ansaitsevat
tässä oman huomionsa ajattelijoina, mutta Koivisto ei koskaan
johtanut puoluetta eikä Paavokaan villinnyt kansaa puolelleen
puheillaan.
On
surkeaa jos karismaattiset poliitikot ja filosofiset ajattelijat aina pakenevat sos.dem. puolueesta poliittisen kentän äärilaidoille missä
sitten hukkaavat ajattelunsa dogmaattiseen syrjässäviisasteluun.
Näin puolueeseen jää Antti Rinteen kaltaisia
harmaita juristeja, joilla ei ole muita ajatuksia kuin ne mitä
lakikirjasta löytää.
Tanner
katosi poliittisesta historiasta nopeasti, melkein kokonaan. SDP
unohti suurmiehensä. Hänen luomansa osuuskauppajätti mureni
kasinotalouden vuosina, vaikka tänään osuuskauppa jälleen jopa
hallitsee markkinoita.
Tannerin talouspolitiikassa vastustettiin inflaatiota. Se oli "yksinkertaisesti sitä, että elettiin mahdollisuuksien rajoissa, 'suu säkkiä myöten'. Ahkera työ ja säästäväisyys toi tulosta. Vaikka yhteiskunta oli epäoikeudenmukainen, se ei vienyt säästöjen arvoa. Piti myös tehdä työtä tässä ajassa eikä odottaa suurta muutosta tai apua ylhäältä."
Viisikymmentäluvun Tanner oli toisenlainen mies kuin 30-luvun "punamultamies", maalaisliiton sijaan Tanner tavoitteli yhteistyötä kokoomuksen kanssa. "Tanner oli, paitsi vanha ja paljon kokonut, myös inhorealisti", Lehtinen sanoo. "Sellaiseksi vanhat miehet tulevat, jos mitään oppivat matkansa varrella."
Lasse
Lehtinen toteaa, että Tannerin korostama itsenäinen ulkopoliittinen
ajattelu palasi Suomeen vasta Neuvostoliiton hajottua. ”Suomen
liittyminen Euroopan unioniin toi meidät takaisin siihen
demokraattisten valtioiden yhteistyön ja sosiaalisen edesvastuun
maailmaan, jota oltiin varovasti rakentamassa ennen sotia, ’Tannerin
tasavallassa’."
Onko
sosialidemokraattinen puolue jäänyt jonkinlaiseen välitilaan?
”Sosiaalisen
huolenpidon yhdistäminen markkinatalouden elinvoimaan onnistui
aikanaan Väinö Tannerilta, mutta ei tahdo onnistua hänen perillisiltään tässä ajassa”, Lehtinen vastaa omaan
kysymykseensä. ”Puolue ei ole myöskään tohtinut palata
länsimaisen sosialidemokratian valtaväylälle, vaan on jäänyt
ajattelussa ja asenteissa menneeseen, aikaan ennen Neuvostoliiton
hajoamista.”
Ylitän
Langinkosken sillan puolenpäivän jälkeen. Kymijoessa vesi pärskii
ja kuohuu. Aurinko tulee esille. Laitan aurinkolasit nenälle ja ajan
Katariinan meripuistoon.
Kotkansaaren
etelä-kaakkoisessa niemessä sijaitsevan puiston piikiksi – josta
näkymää aukeaa Suursaareen päin kaakossa ja Ruotsinsalmeen päin koillisessa – on rakennettu pieni kivikkoinen luoto, jonne kävellään
terässiltaa pitkin.
Tämä
Ankkuriluoto on tuhkiensirottelun virallinen paikka Kotkassa.
Suursaareen
päin aukevalle reunalle on sijoitettu Olavi Heinon runotaulu. Siinä
lukee:
Kun
vuodet tulevat täyteen
ohjaan
veneeni valoisalle merelle
tuuli
puhaltaa myötäisesti
ja
pilvettömän taivaan alla
unohdun
aalloille.
Nyt
maanantaina navakka tuuli käy koillisesta, laskeudun lähemmäksi
vedenpintaa, sille kivelle josta äitini ja velipoikani tuhkat
siroteltiin mereen. Otan merestä kuvan, kiveen murtuva laine pirskahtaa kasvoille.
Kuivaan merenpisarat poskelta – vai olivatko ne kyyneleitä?
Niin
elämä erottaa ne jotka rakastavat toisiaan, meteliä pitämättä,
hellästi, ja meri nousee ja hävittää eronneiden jalanjäljet.
Viima ujuttautuu puseron läpi ihoon asti.
Ajan
Sapokkaan kahville. Hiljaista, muutama työmies kahvilassa, joku
kuljettaa koiraa rantakivetyksellä, auringon himmeä kajo pilvien
läpi, tinan ja lyijyn värejä vedessä. Kajastellen kauan sataa, niin ennen sanottiin.
Kierrän
vielä aallonmurtajan kautta kaupungille ja ajan Parikan
hautausmaalle. Istutan kolme kanervaa isäni ja mummoni yhteiselle haudalle.
Syyskuussa piti päättää lopetetaanko hautapaikka vai jatketaanko.
Pitkän tuumailun jälkeen tein kymmenen vuoden sopimuksen. Maksoin
myös viisikymppiä hautakiven suoristamisesta. Se näyttää olevan
ihan vinossa. Ehkä kirkon miehet ja naiset eivät tunne vatupassia.
Ajan
moottoritielle Korkeakosken kautta. Korkeakoskella vesi on
korkealla, lohet uivat joessa ja pyrkivät ylävirtaan. Uusi
kalaporras näyttää arkkitehtoniselta hökötykseltä. Minä
pelkäisin sitä, mutta toivottavasti Kymijoelle pyrkivät kalat
rakastavat. Minäkin olen "kala", mutta se on toinen juttu.
Elämää
ei voi punnita vatupassilla. Eikä oikea tulos ole muutenkaan
mitattavissa.
Illalla
sade jatkuu. Vaahteranlehdet kiiltävät sähkövalossa.
Kuolleet
lehdet, kasaksi haravoidut muistot.
Kyösti Salovaara, 2017. Hautapaikka, Ankkuriluoto, Kotka. Meri nousee, rakkaiden jalanjäljet huuhtoo. |
Väinö Tanner kuuluu niihin viime vuosisadan suomalaispoliitikkoihin, joita olen arvostanut. Joiden olemassaolo oli maamme onni vaikeina aikoina. Se, että häntä välillä kovin aiheettoman oloisesti väheksyttiin, ei minun arvostustani ainakaan vähentänyt.
VastaaPoistaOlen minäkin välillä turhautunut Ylen naistoimittajien yhdentekevään höpötykseen. Kuuntelen sitä silti mieluummin kuin joidenkin nuorten suosimien paikallisradioiden miestoimittajien älyttömyyksiä ja niille hysteerisesti nauravia naistoimittajia. Millä kanavalla saisi kuullakseen fiksujen juontajien keskustelua?
Ehkä meillä on semmoisia toimittajia kuin ansaitsemme!
VastaaPoistaÄrsyttävää silti - semminkin kun tämä jotenkin kuvaa maailmamme muuttumista. Kaikki ulkoistetaan, jopa kahden ihmisen keskustelu.
Alkuaan tällä kahden toimittajan ilmiöllä (eikä se suinkaan ole Suomessa keksittyä) varmaankin tavoiteltiin rennompia ohjelmalähetyksiä; kun studiossa kaksi ihmistä puhuu toisilleen mitä sylki suuhun tuo, ohjelma ei todellakaan tunnu viralliselta, ylhäältä alaspäin virtaavalta informaatiolta.
Radioasemille - kaupallisilla ja Ylellä - vaan on jäänyt huomaamatta, että kun studiossa kaksi toimittajaa höpöttää toisilleen, kuulija unohtuu ja jää jonkinmoiseksi kolmanneksi pyöräksi, eräänlaiseksi salakuuntelijaksi, jota toimittajan ei tarvitse ottaa lainkaan huomioon. So. toimittajat pääsevät todella helpolla.
Tämän ilmiön rinnalla entiset seuraleikit ja firmojen virkistypäivillä ja asiakastilaisuuksissa "leikityt" pelit on nekin ulkoistettu (telkkari)studioihin. Ihmiset eivät enää leiki itse kotonaan vaan katselevat telkkarista kun ammattilaiset leikkivät eli käyttävät aikansa täysin tyhjänpäiväiseen hommaan, saavat siitä palkkaa kun alkuaan on tarkoitus ollut tutustua toisiinsa (siis kotipiirissä, firmojen tilaisuuksissa jne).
Siis: kummallinen maailma, tämä.