[sillisalaattia]
Kyösti Salovaara, 2017. |
Erästä
meksikolaista ajattelijaa lainaten täytyy todeta, että kun
kirjoitan meistä, tarkoitan tietysti minua.
Meitä
ei ole olemassa monikossa, me olemme vain yksikkö, minä.
Tämä
kuulostaa triviaalilta, mutta on kenties syvällistä, semminkin jos
ryhtyy miettimään massoja ja porukoita ja sitä mikä on
kaupallista ja mikä ei.
Luonnossa
mikään ei ole kaupallista. Pelkkää evoluutiota koko roska.
Sattumanvaraisen geenimuuntelun kilpailua elintilasta.
Harmi
ettei luonnosta voi puhua puhumatta ihmisestä.
Kun
katselee kyhmyjoutsenta sateisena päivänä saarien kadotessa
ajatusten usvaan, tietää katselevansa itseään, minua, eikä
niinkään luontokappaletta joka ui merenrannassa sadepisaroiden
täplittämässä hiljaisuudessa.
Adjektiivit
keikahtavat nurin ja naarmuuntuvat.
Pakinan
kannalta on mielenkiintoista, että englanninkielessä kyhmyjoutsen
on ”mykkä joutsen”. Sekin on kiinnostavaa, että kyhmyjoutsenen
lähin sukulainen on Australiasta löydetty musta joutsen.
Arvaamaton
yllätys!
Dogmaattisimmat
ornitologit eivät pidä kyhmyjoutsenta aitona joutsenena. Sehän on
vain koriste ihmisten puutarhalammikoihin. Vähän samanlainen kuin
valkoposkihanhi, joka levittäytyy urbaaneille nurmikentille.
Molemmat
linnut kuuluvat kaupunkikuvaan.
Kaupungeissa
asuu ihmismassoja, joukkoja, porukoita.
Pari
päivää sitten melkein kaikki maailman valkoposkihanhet lensivät
Elimäelle. Jos rakastaa salaliittoteorioita, kannattaa miettiä tilasiko Helsingin ponteva pormestari Jan Vapaavuori tuon
ylilennon. Halusiko Vapaavuori luonnon keinoin todistaa, että
kaupunki rulettaa maaseudun?
Monet
intellektuellit ajattelevat, että kaupallisuus pilaa taiteen ja
taideteoksen. Kyhmyjoutsenessa ja valkoposkihanhessa näyttäytyy
intellektuellin pelko kahdella tavalla: liian koreaa ja liian monta.
Sadepisaroiden
täplittämässä hiljaisuudessa kyhmyjoutsen on upea ja kaunis.
Kaupallisuuden
kiroaminen ei ole uusi asia.
Oikeastaan
se on niin vanhaa perua ettei siitä kannattaisi edes puhua
maailmassa missä kaikki on kaupan.
Noin
150 vuotta sitten Gustave Flaubert kirjoitti, että porukka,
massa, lauma tulee aina olemaan jotakin halveksittavaa, eikä massoja
voi ylentää vaikka kuinka yrittäisi.
Sittemmin
tuota on yritetty. Massojen ja joukkojen taloudellinen asema ja
henkinen vapaus on nostettu korkeammalle kuin Flaubert osasi edes
unissaan aavistaa – tai pelätä.
Mutta
intellektuellien mielestä kaikki mihin massat koskettavat, pilaa
taiteen tai tekee sen ainakin merkityksettömäksi. Kaupallisuus, se
että mahdollisimman moni lukee kirjan, näkee elokuvan tai ostaa
äänilevyn pilaa yhä taidepuheessa aidon taiteen.
Kysymys
on rahasta käänteisessä mielessä.
Kun
maailmanluokan orkesterinjohtaja saapuu johtamaan klassisen musiikin
konserttia Helsinkiin ja saa tähtitieteellisen palkkion, se ei ole
kaupallisuutta; niin kuin ei sekään että huippusopraano vetäisee
tililleen yhden illan esityksestä käsittämättömän rahasumman.
Koska
katsomossa istuu hyvin valittu varakas eliitti, mikään ei ole
kaupallista.
Mutta
kun massat ostavat kioskikirjoja, äänitteitä tai ryntäävät
elokuvasaleihin, heille tarjotut (myydyt) ”taideteokset”
menettävät arvonsa, koska niiden kappalehinta on niin alhainen.
Halvalla
ei saa hyvää. Monistaminen pilaa ”taiteen”. Esa-Pekka
Salonen voi periä työstään markkina-arvonsa
mukaista palkkaa sortumatta kaupallisuuteen; Dan Brown ei
pääse irti kaupallisuuden kirouksesta vaikka kävelisi käsillään
hokien mantraa: taide on taidetta on taidetta.
Eliitti
haluaa olla makujohtaja, mutta samalla kun se johtaa massoja
”oikeiden” makujen piiriin, se on koko ajan varuillaan ettei
valittujen yksilöiden maku pääse muuttumaan massojen mauksi.
George
Orwell kirjoitti esseekokoelmassa Tie Wiganin aallonmurtajalle
(1937), että ”maailmansotaa olisi tuskin syttynyt, ellei
säilykeruokaa olisi keksitty… Pitkällä aikavälillä kenties
havaitsemme, että säilykeruoka on konekivääriä vaarallisempi
tappoase.”
Säilykepurkki
kuvasti mekanisoituvaa maailmaa. Massojen maku tuhosi aidot maut.
Intellektuellit väittivät että purkkiruoka on epäterveellistä.
Kyösti Salovaara, 2017. |
”Maailman
mekanisoituminen ei voisi edetä pitkällekään”, Orwell mietti,
”jos maku, tai edes makunystyrät kielillämme, säilyisivät
turmeltumattomina, sillä tällöin useimpia koneiden tuotteita ei
yksinkertaisesti haluttaisi. Terveessä maailmassa ei purkkiruualla,
aspiriinilla, gramafoneilla, teräsputkituoleilla, konekivääreillä,
päivälehdillä, puhelimilla, autoilla yms. yms. olisi lainkaan
kysyntää; toisaalta taas koko ajan kysyttäisiin asioita, joita
kone ei pysty tuottamaan.”
Orwell
esitteli älymystön dilemman, jonka puitteissa keskustelua yhä
käydään, siis 80 vuotta myöhemmin. Koneet ovat täällä, Orwell
myönsi ja niiden ”turmeleva vaikutus on miltei vastustamaton”.
Eikä niitä voi olla käyttämättä.
Tietenkin
maailma on muuttunut, vähän.
Tänään
ei tarvitse paheksua purkkiruokaa, koska sitä ei juuri kukaan syö.
Sitä vastoin pitää paheksua eineksiä, lihaa ja makkaroita koska matti meikäläisillä on varaa syödä niitä. Nyt
kehoitetaan esimerkiksi syömään suomalaista kalaa, koska tiedetään ettei
sitä saa alle kolmenkympin kilohinnalla joten vain varakkaimmat, ne
”parhaimmat” ja ”valistuneimmat” yksilöt voivat hellitellä
makunystyröitään kalan aidolla maulla.
Kaupallisuudellakin
on kahdet kasvot: kauniit ja rumat.
Oikeastaan
harhauduin alkuperäisestä aiheestani niin pitkälle etten taida
osata takaisin.
Katselin
nimittäin Yleltä Michael Housen ohjaaman dokumentin
Suurenmoinen Tati (2009), joka mielenkiintoisesta aiheesta
huolimatta lässähti asiantuntijoiden hokemaan, että Jacques
Tati (1907-1982) vastusti kaupallisuutta ja siksi hänen
elokuvansa ovat mestarillisia.
Kaupallisuuden
kirous ei mukamas pilannut Tatin huumoria. Vai?
Melkein
alusta pitäen Tatin filmit menestyivät hyvin kaikkialla, myös
Ranskan ulkopuolella. Vuonna 1957 valmistunut Enoni on toista
maata tuotti niin paljon rahaa, että Tati kadotti
suhteellisuudentajunsa.
Hän
rakennutti valtavan kalliin studion filmatakseen seuraavan elokuvansa
Play Time (tai Playtime). Elokuvaa valmisteltiin pitkään, se
filmattiin 70 mm filmille niin hulppeilla välineillä, että Tatilta
loppuivat rahat projektin loppusuoralla. Tullessaan ensi iltaan
vuonna 1967 Play Time oli siihen mennessä kallein
ranskalainen elokuva.
Kun
kriitikko ja elokuvatutkija sitten sanovat, ettei Tatilla ollut
minkäänlaisia kaupallisia pyrkimyksiä, heidän sanansa kuulostavat
ontolta huminalta ajatuksen tyhjyydessä.
Kaupallinen
taju Tatilta ehkä puuttui. Hän teki konkurssin Play
Timellä eikä toipunut siitä koskaan. Filmiä piti lyhentää
eikä se mennyt sittenkään ”kaupaksi”. Asiaa ei auttanut sekään
ettei Tati antanut kopioida filmiä yleisemmälle formaatille, 35 mm
filmille.
Katsoin
pikaisesti sunnuntaina, välillä jopa pikakelaten, Play Timen
ja onhan se täysin epäonnistunut filmi, sikäli yhdellä tapaa
aidosti epäkaupallinen tuote, siis lopputuloksena, ei tarkoituksena. Tati yritti piirtää mammuttimaisen
kuvan arjen mekanisoitumisesta ja ihmisten kyvyttömyydestä
kommunikoida toistensa kanssa – henkilöt ovat tässä filmissä
eräänlaisia kyhmyjoutsenia, toisilleen sähiseviä ”mykkiä
joutsenia”.
Play
Time on elokuvana pari melkein tunnin mittaista ”kohtausta”,
joissa eri suuntiin säntäilevät ihmiset liikkuvat staattisen
kameran editse, ilman yksilöllisyyttä. Jopa Tatin vakiohahmo herra
Hulot liimataan yhdentekevän massan tapettiin. Play Time ei
kerro mitään, se vaan on.
Kuka
viitsii katsoa kaksi tuntia staattisen kameran edessä sätkiviä
ihmisiä?
No,
nykyään kun ihmiset tuijottavat netistä paikallaan olevan
webbikameran lähettämää kuvaa jonkun kurpan pesästä missä ei
tapahdu mitään tai kaupan monotoniselta kassahihnalta, niin
ehkäpä Tati sittenkin oli aikaansa edellä tarkastellessaan massan
ja porukan mielenliikkeitä modernissa yhteiskunnassa.
Mekanisoitunut
maailma yllättää joka päivä epäkaupallisella kaupallisuudellaan.
Sillittä
ei sillisalaattia synny.
Kyösti Salovaara, 2017. |
Tämä on kivasti pureva pakina.
VastaaPoistaEpäonnistunut teos voidaan selittää epäkaupalliseksi, liian tasokkaaksi massoille, aikaansa edellä olevaksi! Onhan tästä esimerkkejä - tai sitten minä massojen edustajana en vain ole ymmärtänyt.
"Ehkäpä Tati sittenkin oli aikaansa edellä tarkastellessaan massan ja porukan mielenliikkeitä modernissa yhteiskunnassa."
Nykyään ihmiset seuraavat toistensa kuvia Instagrammista tai tylsää elämää videopätkistä mieluummin kuin katsovat elokuvia. Tubettaja kertoo, mitä on syönyt ja pukenut päälleen ko päivänä, onko väsynyt vai energinen, ja seuraavana päivänä taas sama juttu. Riitta Väisänen sanoi tubettajauransa aluksi, että onhan hänellä vaikka mitä höpötettäävää, hän voi antaa ohjeita kaikenikäisille ihmisille. Näistä tubetushommista kai myös tienaa, hyvinkin, jos on paljon seuraajia. Ne poikkevat tatimaisuudesta siis siinä, että ovat avoimen kaupallisia.
Joo, ehkä tässä voisi vetäistä hemmetin ioson kaaren:
VastaaPoistaAikaisemmin ihmiset "ulkoistivat" vain unelmansa (melodraama-elokuviin), nykyään "ulkoistetaan" koko arkipäivän elämä sekä someen että "leikkiviin" viihdeohjelmiin. Tosi-tv (+ tosi-some) on paljon kamalampi asia kuin mitä pari vuotta osasi edes pelätä.
Jacques Tatia ei voinut välttää 60-70-luvuilla jos kävi elokuvakerhossa. Mutta muistan vetäjien yleensä sanoneen että näiden leffojen arvostus kertoo huonosta mausta. Jonkun Tatin olen sen jälkeen katsonut enkä oikein vieläkään tajua jujua. Ettäkö siis ranskalaisten Chaplin?
VastaaPoistaRanskalaisilla on kyllä sirkusperinne ja nukketeattereita, ehkä siellä sitten on komedioita. Voi kyllä olla että leffakerhoissa piti ottaa elokuvan uusi aalto ehdottoman vakavasti. Meille tulee pieni nukketeatterifestari ensi viikonloppuna. On mentävä katsomaan, koska sitä näkee aika harvoin. Meidän kaupunkimme nukketeatteria pitää Italiasta tänne eksynyt näyttelijä.
Suomen telkkarin viihdeohjelmat ovat kyllä mielestäni ottaneet ja kuolleet. Pitää miettiä onko Neil Hardwickin improvisaatiojuttujen jälkeen ollut mitään oikein kivaa. Nyt en kyllä muista. En ollut tullut ajatelleeksi että ihmisten arkea voidaan ulkoistaa, mutta voi tuo kyllä pitää paikkansa. Vähän tuntuu ikävältä.
Onneksi ovat kirjat ja vielä sentään suht. hyvä kirjasto.
Eiköhän Tati ole jonkinlainen Chaplinin ja Buster Keatonin ranskalainen "inkarnaatio", siis positiivisessa mielessä. Tatin vähän kuivakiskoinen - ja lähikuvia karttava - elokuvallisuus vertautuu Italian neorealistien filmeihin. Ainakin von Baghin mielestä.
PoistaTaiteen ja kaupallisuuden - tai korkeakulttuurin ja viihteen - suhde on niitä ikuisia kysymyksiä, joihin ei ole yksioikoisia vastauksia. On olemassa kaupallisesti menestynyttä kulttuuria, jota myös taiteena suuresti arvostetaan. On olemassa hyvää ja huonoa taidetta, kuten myös hyvää ja huonoa viihdettä, vaikkei niidenkään arvottaminen ole mitenkään kiistatonta.
VastaaPoistaMinä olen aina vierastanut kovin tiukkoja rajanvetoja, sillä olen pitänyt kovin monenlaisesta kulttuurista, populaarista ja vähemmän populaarista.
Jacques Tati on tuttu nuoruuteni lyhyeltä elokuvakaudelta. Silloin näin käsittääkseni kaikki hänen merkittävät elokuvansa, joita ei paljon olekaan. "Enoni on toista maata" jätti hyvin sympaattisen muistikuvan, mutta myöhemmät elokuvat ("Playtime", "Trafic") olivat kiistattomista ansioistaan huolimatta jotenkin liian rakennetun oloisia.
VastaaPoistaSilti tulee mieleen, että pitäisiköhän Tatia taas katsoa? Maailmassa on vain niin paljon kiinnostavaa kulttuuria, että työssä käyvän aika ei tahdo riittää kuin raapaisemaan vähän pintaa. Mikä on toki myös hieno asia.
Tatista tulee mieleen vielä se, että suomeksi nimellä "Riemuloma Rivieralla" tunnetun elokuvan tapahtumat eivät sijoittuneet Rivieralle.
Harmittaa ettei ole tullut kerättyä muistikirjaan näitä idioottimaisia elokuvien ja kirjojen suomennosnimiä - nehän jotenkin kuvastavat suomalaista junttiutta ja holhousmentaliteettia parhaimmillaan (pahimmillaan).
PoistaEhkäpä joku tuolloin (1955) ajatteli etteivät suomalaiset kuitenkaan tiedä mikä ero on Välimerellä ja Atlantilla, joten nimeksi voi laittaa mitä tahansa. Mutta tuo toinenkin sana - Riemuloma - on ääliömäinen eikä kuvaa elokuvan henkeä.