[Pariisi
- Nîmes
–
Barcelona
–
Madrid!]
Kyösti Salovaara, 2017. Andy Warholin Marilyn. CaixaForum, Barcelona. |
Lippuja!
Sunnuntaina
punakeltaisia lippuja kaupunki täynnä, Plaza Mayorilla, Puerta del
Solilla, iskulauseita yhtenäisen Espanjan puolesta.
Perheitä
kävelemässä kohti mielenosoituksia. Nuoria ja vanhoja, lapsia ja
aikuisia. Monella Espanjan lippu olalla.
Kaikenlaisia
lippuja. Mitä lipun kantaja miettii? Kukapa sen tietäisi. Kun yhdet
nostavat yhdenlaiset liput taivasta kohden, toiset vastaavat ja
kolmannet ryömivät historian usvasta mukaan. Kohtapuolin kukaan ei
tiedä, miksi lippuja alettiin liehuttaa.
Pradon
lähellä polkupyörätempaus. Kymmenentuhatta harrastajaa ajaa
Vueltan päätösetapin ”muokattua”
reittiä.
Calle
de
Alcalán
ja Paseo de Recoletosin ympyrässä, Plaza
Cibelesin luona,
kolmemiehinen bandi soittaa rytmikästä kansalaulua yhä uudestaan
kertosäettä toistaen. Muualla lippujen
alta kuuluu
iskelmän hilpeät sanat: ¡Eviva
España!
Eihän
tämä voi vakavaa olla, kun
yhtenäisyyden iloa lauletaan hollantilaisen renkutuksen sanoilla.
Retiron
puistossa (jollaista saat hakea muualta) perheet kokoontuvat
puolenpäivän jälkeen kastanjoiden alle kahviloihin. Syksyn värejä
puiden oksilla ja hiekassa lehtivanoina, vaikka lämpöä melkein 30
astetta.
Madridissa
on 248 000 istutettua puuta. Kaupunki on vihreämpi kuin melkein
mikään kaupunki Euroopassa. Helsinkiläisen kannattaa ostaa huokea
lentolippu, jos haluaa nähdä millaisia vihreät kadut ovat. Jos ei
halua nähdä, saa pysytellä Suomessa ja kuvitella… kaikenlaista.
Sunnuntaina
Recoletosin keskikäytävällä hurja määrä antikvariaatteja.
Kosolti enemmän kuin Helsingin kirjamessuilla – ja myös ostajia
tuhansin enemmän kuin ”sivistyneessä” Helsingissä.
Aamusta
alkaen telkkarissa kuvia Barcelonasta – nationalistien epätoivoinen
yritys tehdä isänmaallisuudesta uusi valtio.
Kyösti Salovaara, 2017. Metafyysisiä asetelmia - Giorgio de Chirico. CaixaForum, Barcelona. |
Mitä
matka on?
Kiskoja
luotijunalla: Pariisi – Nîmes – Barcelona – Madrid.
Viimeinen
juna Madridiin?
Päämäärä
ei ole tarpeen, kirjoitti Paul Theroux. Riittää kun saa
istua nurkkapaikassa ja olla yksi liikkeelläolijoista, kiskoilla
ratsastajista jotka eivät koskaan saavu perille eivätkä pidä sitä
tarpeellisena.
Riittää
kun on menossa, jonnekin, joidenkin muiden seurassa.
Mitä
kauemmaksi menee, sitä lähemmäksi tulee itseään. Mutta sekin
saattaa riittää, että ajaa paikallisliikenteen bussilla
naapurikaupunginosaan. Olla poissa on läsnä.
Huomaan
että matkani on kävelyä, terasseilla istumista ja
taidenäyttelyissä piipahtamista. Askelmittarissa on kahden viikon
kiskomatkan jälkeen noin 170 kilometriä, kahviloita en viitsi
laskea, kohdattuja museoita noin kymmenen.
Etsin
tietynlaista taidetta. Joten löydän sen.
Pariisissa
pikkupalatsissa pastellimaalauksia Edgar Degasista
Odilon Redoniin. Impressionismin tunnelma. Berthe Morisotin
herkänkaunis kuva jää mieleen. Avignonissa afrikkalaisten
modernistien värit paavien synkkää historiaa vasten. Arlesissa
Jacques Réattun arkkitehtoonisia maalauksia, tarkkoja mutta
vähän hengettömiä, historian rituaali. Barcelonan CaixaForumissa
Giorgio de Chiricon metafyysisiä maalauksia; realismin ja
unen rajakohta, ihmisen kuviteltu toinen todellisuus. Samassa
talossa, joka muuten oli ennen tekstiilitehdas, Andy Warholin
pop-maailma, siis todellisuus joka on todellisuus olematta sen
syvempää. Tai, mistäpä katsoja sen tietää, kuinka syvältä
Warhol kuvansa piirsi. Eikä matka lopu nationalistien Barcelonaan.
Madridissa huikea impressionisti Joaquín Sorollan
näyttely, hänen omassa palatsimaisessa mutta kevyen kodikkaassa villassaan. Impressionismin
kaunis valo ja meren rantojen optimistinen haave; Sorolla (1863-1923) asui
Madridissa kaukana meristä ja vesistä, mutta maalasi henkeäsalpaavan
kauniita hetkiä vieraillessaan Mallorcalla, Valenciassa, San Sebastianissa ja
Biarritzissä.
Eräänä aamuna kohtaamme Loirin… siitä kohta enemmän.
Eräänä aamuna kohtaamme Loirin… siitä kohta enemmän.
Sitten
vielä baskimaalta, Eibarista kotoisin olevan Ignacio Zuloagan
tummansävyiset maalaukset Pariisista 1900-luvun vaihteessa. Zuloagan
kuva on Sorollan vastakohta, tunnelma vailla optimismia, valon
mukanaan tuomaa iloa. Zuloaga oli Pariisissa Picasson kaveri;
sittemmin hänestä tuli Francon kannattaja, niin kuin joku oli jo
osannut maalauksien synkistä sävyistä "ennustaa". Tai siis ennakoida taiteilijan tulevaisuuden synkemmän puolen.
Mestareiden
maalaukset saavat ihmisen tajuamaan oman elämän arkisuuden ja sen
että elämä on lyhyt valonsäde, pikainen häivähdys suuressa
kuvassa joka ei valmistu koskaan vaikka kuinka toivoisimme.
Kyösti Salovaara, 2017. Joaquín Sorollan optimistinen valo. Sorolla Museum, Madrid. |
Kiskoilla
kohti etelää, jotain 1800 kilometriä ja ikkunan takana vaihtuva
maisema runsauden vihreästä auringon paahtamiin peltoihin,
oliivipuihin ja viiniköynnösten arkiseen olemukseen. Vihreä
vaihtaa väriä, mutta ei katoa.
Kuvittelin,
että saan tervapääskyt kiinni.
En
saanut, ne ovat jo pidemmällä, kenties Gibraltarin salmen tuolla
puolen Afrikassa. Retiron puistossa kottaraiset kuitenkin matkivat
kaikkia lintuja ja toisiaan. Kun matkii toistaan, mitä saa
aikaiseksi?
Jossain
Montpellierin ja Seten jälkeisillä vesijättömailla näit enemmän
haikaroita kuin konsa elämässäsi tähän asti. Kirjataan ylös, ei
ihmetellä, nautitaan suolavesien kuivattamasta rannasta, jossa suolan
väri muuttuu kummallisen hohtavaksi pinkiksi.
Ja
Perpignanissa junaan tulee englantilainen vanhahko lady, joka etsii
matkalaukulleen paikkaa. Nuori konduktöörinainen ei tiedä onko
viereinen kahden istuttava penkki vapaa. Hän sanoo hakevansa
kollegansa paikalle.
Englantilainen
lady tunkee mahtavan matkalaukkunsa penkkien väliin ja kiipeää
vaivalloisesti ikkunan puoleiselle istuimelle.
Konduktöörit
saapuvat paikalle. Miespuolinen virkailija selittää, että paikka
on vapaa. Siinä voi istua. Mutta matkalaukku pitää siirtää pois.
Vanha
nainen raivostuu. Miksi?
Oman
turvallisuutenne takia, konduktööri selittää ja tarttuu
matkalaukkuun.
Sinä
et koske siihen, engantilainen nainen huudahtaa. Minulla on kyllä
voimia, katsokaa käsivarsiani, ne ovat ohuet mutta niissä on
voimaa, vaikka olenkin vanha nainen.
Matkalaukku
pitää siirtää, konduktööri selittää kärsivällisesti.
”Minä
olen vanha nainen”, englantilainen huutaa melkein täydellä
äänellä. ”Älkää koskeko siihen laukkuun!”
Siitä
huolimatta… laukku pitää siirtää.
Nainen
antaa periksi. Kömpii laukun ohi käytävälle ja kiskoo laukun
mukaansa. Sadattelee.
Hetkeä
myöhemmin lady palaa paikalleen. Kaikki kunnossa, nuori konduktööri
kysyy hymyillen.
Hävytön
vanha nainen näyttää keskisormea konduktöörille.
Mies
hermostuu. Tämä oli sitten tässä, hän sanoo. Poistutte
seuraavalla asemalla. Poliisit tulevat jos tarvitaan.
Nainen
jää yksin ja ryhtyy tilaamaan hotellihuonetta Figueresista.
Luotijuna
ylittää Espanjan rajan ja lisää vauhtiaan, täällä kiskot
kestävät 300 kilometrin tuntivauhdin. Hävytön vanha nainen jää junasta kiltisti Figueres-Vilafant -asemalla. Ehkä hän muisti, että
Salvador Dalí oli kotoisin näiltä nurkilta ja ”lady”
tunsi olonsa kotoisaksi Dalín maisemassa keskisormea näytettyään.
Vanha hävytön akka, täynnä itseään. Kenties hän irvistelee kitkerästi
raahatessaan mahtavan laukkunsa Espanjan auringon paahteeseen.
Kyösti Salovaara, 2017. Montpellierin ja Seten jälkeen Välimeren vesijättömaita... junan ikkunasta nähtynä. |
Sitten vielä, sitten kun väkijoukoissa on vaellettu kaksi viikkoa.
Mikä
tämä Espanjan tilanne on?
Sartre
sanoi ettei merkityksiä voi maalata eikä säveltää. Kun katselee
taideteoksia yli sadan vuoden takaa, kuvittelee tavoittavansa jotakin…
ikuista. Mutta kun kuuntelee väkijoukkojen raivoa, ei ymmärrä
mistä tässä puhutaan.
Madridin
kaduilla kävelee iloisia ihmisiä. Espanjassa asuu n. 46 miljoonaa
ihmistä. Kataloniassa noin 7,5. Miksi suomalainen ja englantilainen
laatumedia (ja poliitikkojen konformismi) näkee vain katalonialaisten pyrkimykset, mutta ei koko
espanjalaista yhteiskuntaa? Sitähän joku vertasi paellaan – yhtä
moninainen ja huonosti sulava! Toisaalta katalonialaisten pyrkimys
tuntuu aidolta: olla itsenäinen! Olla isänmaallinen! Olla…
välittämättä muista kuin itsestään, omasta ”heimostaan”.
Siis moderni kaikin puolin!
Turha
tässä on sanoja tuhlata.
Petyn
mediaan ja poliitikoihin joka päivä, mutta siitä viis. Jos pinnallisuus on aikamme
muotia, mitäpä minä sille voin tai mahdan? Menköön kun on alettu
menemään tiedon polulta tunteiden järveen, johon on niin helppo
hukkua.
Sananen
kuitenkin, muutama.
El
Paísissa baskimaalta kotoisin oleva Eduardo
Madina kirjoitti hullun sunnuntain aattona otsikolla Vähemmän
nationalismia, olkaa hyvä. Jutun mottona oli Hannah Arendtin
tunnustus, että ”en koskaan elämäni aikani ole rakastanut
yhtäkään kansaa enkä kansanryhmää… Ainoa rakkaus jonka
tunnistan ja johon uskon, on rakkaus ihmisiin”.
Kirjoituksensa
alussa Madina – joka aikanaan joutui baskiterroristien
pommihyökkäyksen uhriksi ja menetti jalkansa ja lupaavan
käsipalloilijan uransa – sanoi ettei ole koskaan ymmärtänyt
ihmisiä jotka vannovat jonkin kansakunnan nimeen. Hän kunnioittaa
tuollaisia ihmisiä, mutta hänestä ei löydy rakkautta
nationalismia kohtaan – isänmaanrakkautta jota ei oikeastaan ole
olemassakaan.
Madina
myös ihmetteli nykyvasemmiston tukea katalonialaiselle
nationalismille. Eihän vasemmisto ole perinteisesti pyrkinyt
sulkemaan rajoja vaan aukaisemaan niitä, koska vasemmistolaisilla ei
ole mitään menetettävää kansainvälisyydessä.
”Espanjalla
ei ole yksikäsitteistä määritelmää ja juuri sitä jonkun
pitäisi puolustaa”, Madina tiivisti kirjoituksensa teeman.
Täysin
toisella lailla ”kiihkeään isänmaallisuuteen” suhtautui FC
Barcelonan huippupuolustaja Gerard Piqué joka
liikuttuneena korosti katalonialaista isänmaallisuuttaan ja
seuraavassa lauseessa kertoo pelaavansa Espanjan maajoukkueessa,
koska se, maajoukkuessa pelaaminen, ei liity lainkaan
isänmaallisuuteen.
Äskettäisen
tutkimuksen mukaan Katalonian itsenäisyyttä kannattavat eniten
vauraat, hyvin toimeentulevat ihmiset ja vähiten köyhät ja
työttömät. Rikas ihminen on ahne ja keksii myös ahneudelleen
ylevän perustelun.
Nykymaailmassa
perustetaan uusia valtioita. Haaveillaan niistä. Miksi? Onko tämä
uudenlaista itsekkyyttää, eräänlaista pehmeää rotuoppia. Vain
meidän kaltaisemme ansaitsevat ”meidän valtiomme”!
Englantilainen historiantutkija Peter H. Wilson toteaa kirjassassaan The Holy Roman Empire - A Thousand Years of Europe's History (2016), että klassisessa, konservatiivisessa historian tulkinnassa kieli, kulttuuri ja etninen ryhmä määritteli mantereen ihmisten kohtalon. Poliittista historiaa kirjoitettiin tarinana, jossa kukin ihminen etsii ikään kuin selvästi erottuvaa kehystä vaatimukselleen omasta maasta.
Nyt tuntuu, että myös vasemmistolainen ja liberaali tulkinta taipuu tuohon samaan myyttiseen haaveeseen omasta valtiosta. Mutta eikö ole järjetöntä rakennella uusia nationalistisia valtioita kun elämän perussyke ja voima kaikkialla perustuu taloudelliseen toimintaan, joka ylittää fyysiset ja virtuaaliset rajat. Jos "valtio" yritettäisiin keksiä nyt modernissa Euroopassa, sille ajatukselle harakatkin nauraisivat.
Vai?
Englantilainen historiantutkija Peter H. Wilson toteaa kirjassassaan The Holy Roman Empire - A Thousand Years of Europe's History (2016), että klassisessa, konservatiivisessa historian tulkinnassa kieli, kulttuuri ja etninen ryhmä määritteli mantereen ihmisten kohtalon. Poliittista historiaa kirjoitettiin tarinana, jossa kukin ihminen etsii ikään kuin selvästi erottuvaa kehystä vaatimukselleen omasta maasta.
Nyt tuntuu, että myös vasemmistolainen ja liberaali tulkinta taipuu tuohon samaan myyttiseen haaveeseen omasta valtiosta. Mutta eikö ole järjetöntä rakennella uusia nationalistisia valtioita kun elämän perussyke ja voima kaikkialla perustuu taloudelliseen toimintaan, joka ylittää fyysiset ja virtuaaliset rajat. Jos "valtio" yritettäisiin keksiä nyt modernissa Euroopassa, sille ajatukselle harakatkin nauraisivat.
Vai?
Kyösti Salovaara, 2017. Suomalaisuuden "iskuja" Madridissa! Ravintola La Pecera del Círculo de Belles Artes, Madrid. |
Matkalla, kiskoilla ratsastajana, kaduilla tallaajana, kahvilan terassilla istujana… poissa kotoa, lähellä minua.
Kukaan
ei voi määritellä mitä kansakunta (nation) tarkoittaa, koska se
on jokaiselle ihmiselle ikioma asia joka on olemassa tai ei, monissa yksityiskohdissa ja täysin subjektiivisinä tunteina.
Isänmaallisuudella
melskaaminen on ”perusfasismia”, jota vastaan kaikkien pitäisi
valpastua. Mutta nykyään harva valpastuu. On niin helppo takertua siihen mitä omistaa – asuntoon, kesämökkiin, autoon. Kansainvälisyys on aave joka tulee ja vie asunnon, mökin ja auton.
Olen
kävellyt tämänkin päivän aurinkoisilla kaduilla.
Jos
suomalainen isänmaallisuus tarkoittaa esimerkiksi talven ja pimeän
rakastamista, minusta ei ole suomalaiseksi. Jos suomalaiseen
isänmaallisuuteen kuuluu jääkiekkopelit, hiihtäminen ja ruisleipä, olen erittäin
epäisänmaallinen. Oliko se T.S. Eliot joka sanoi, että kulttuuri on tapoja? Yhtä kaikki, meillähän on yhteisiä ja erilaisia tapoja ja tunteita, eikä niiden varaan, niistä määrittyvänä todellakaan voi rakentaa mitään valtiota, jolla on selvät rajat. Voisiko "ihannevaltion" perustuslaki määrätä, että kansalaisuuden saa jos syö joka päivä ruisleipää? Tai että käy kerran viikossa jäähallissa? Tai että hiihtää 300 kilometriä talvessa?
Vai, pitäisikö isänmaallisuus (siitä johtuva valtiorakenne) rakentaa kielelle? Suomessakin on kahta kieltä ja yksi valtio. Pitäisikö se jakaa, niin kuin katalonialaisetkin haluavat? Entä sitten Sveitsi – neljä kieltä, maa jakoon tuosta vaan? Yhdysvaltojen Kaliforniassa eniten puhuttu kieli on espanja – kannattaisiko espanjaa puhuvien äänestää siellä itselleen oma valtio?
Vai, pitäisikö isänmaallisuus (siitä johtuva valtiorakenne) rakentaa kielelle? Suomessakin on kahta kieltä ja yksi valtio. Pitäisikö se jakaa, niin kuin katalonialaisetkin haluavat? Entä sitten Sveitsi – neljä kieltä, maa jakoon tuosta vaan? Yhdysvaltojen Kaliforniassa eniten puhuttu kieli on espanja – kannattaisiko espanjaa puhuvien äänestää siellä itselleen oma valtio?
Kun
isänmaallisuudesta ja kansallismielisyydestä tehdään poliittinen
dogmi, ei kestä kauaa ennen kuin kaduilta kerätään ruumiita.
Mutta
jotenkin sitä kuitenkin samaistuu suomalaiseen ”kultturiin”. Eräänä aamuna Madridissa poiketaan aamiaiselle Gran Vían reunassa
sijaitsevaan kahvilaan. Terassi on vielä kiinni, joten pitää mennä
sisälle. Komea sali, kuin koru, ja baaritiskin takana miljoonien
pullojen kimaltava unelma.
Istutaan
ja odotetaan aamiaista. Vastapäisellä seinällä on juliste jossa
lukee Loiri. Sanon sen ääneen. Matkakumppani naurahtaa: ei se
kuitenkaan ole se Loiri.
Ei
kai, minä vastaan, vaikka onhan Loirilla veli, joka on suunnitellut
julisteita ja kirjojen kansia.
Sitten
huomataan, että toisella seinä on juliste Mika Waltarista,
ja komeassa salissa on todellakin Pekka Loirin julisteiden
iskevä näyttely. Äimän käkenä suomalaisuus tunkee pintaan:
samaa kansaa, samaa kulttuuria ollaan!
Enempää
pohtimatta vielä kerran lenkille Madridin runsaaseen iltaan; ja
istua lämpöisessä syysillassa jollekin terassille ja tuntea…
niin tunnen olevani niin kuin ne Pariisiin saapuneet intellektuellit,
jotka halusivat istua Selectissä tai Lilasissa tai Domessa tai
Rotondessa tai Coupolessa tai... yksinäisinä erakkoina vieressään
muita älypäitä, jotka myös halusivat istua yksin muiden yksin
istujien seurana.
Melkein
täysi kuu Madridin taivaalla.
Lempeä
ilta keräsi ihmisiä kaduille ja puistoihin, istumaan ja
juttelemaan.
Mistä
puhuttiin – ken sen tietäisi.
Näitä
sanoja kirjoitettaessa Espanjan kuningas on juuri puhunut
televisiossa, TVE:n pääuutisten aluksi. Hän syyttää Katalonian
hallitusta täydellisestä lain ja demokratian unohtamisesta,
epälojaalista käyttäytymisestä.
Don
Felipen puheen lomaan TVE ajaa kuninkaan isän puhetta vuodelta 1981,
kun tämä puolusti demokratiaa sotilaiden yrittäessä
vallankaappausta. Demokratian voi tietysti ymmärtää monella tavalla –
Madridissa ja muualla Espanjassa katalonialaisten toiminta nähdään vallankaappauksen
yrityksenä.
Calle del Pradolta kuuluu hilpeää puhetta, askeleita ja taksien ääniä.
Taivas
tummuu, tähdet tuikkivat heikosti kaupungin luoman valokaaren läpi.
Niinpä:
sukat jalkaan ja Suomeen.
Kyösti Salovaara, 2017. Retiro valmistautuu syksyyn helteisenä päivänä. |
Olipa melkoinen kiertomatka Kyösti sinulla! Todella historiallinen hetki olla Kataloniassa.
VastaaPoistaOlkoon itsenäistymispyrkimys laillinen tai ei, niin väkivaltaa ei olisi tarvinnut käyttää aseettomiin ihmisiin. Se näytti kauhealta uutislähetyksissä.
Figueres ja Dalin talo ovat tuttuja ja Gironasta muistan Elokuvamuseon. Onhan siellä alueella paljon nähtävää. Sitges on suloinen ja puhdas pikkukaupunki, vastakohta hektiselle Barcelonalle.
Madrid kuulostaa todella houkuttelevalta kuvaamanasi.
Sinä olet laittanut sukat jalkaan, ja minä tas lähden maanantaina kolmeksi viikoksi Etelä-Espanjaan. Satamakaupunki Cadiz ja Andorra ovat ainakin ohjelmassa.
Hyvää palautumista!
Niinpä, kyllähän tähän "suomeen" nopeasti tottuu, siis palautuu.
VastaaPoistaEiköhän tuon ollutkin tarkoitus näyttää kauhealta - provokaatio oli suunniteltu ja se puree mediassa ja somessa. Jolloin pääasia unohtuu: vallankaappauksen yritys.
Luen juuri (kuvaesimerkein) El Paisista, että monet median ja somen levittämät kuvat eivät olekaan äänestyspäivältä vaan aikaisemmilta vuosilta. Siellä on myös digitaalisesti väärennettyjä kuvia. Tämmöiset varmaankin oli "valmistettu" kaiken varalle etukäteen.
Mutta, hyvää matkaa Espanjaan; kävin itse Andorran kauppakadulla viime syksynä (no, ei olisi ehkä kannattanut mutta... muistaakseni yhden brandypullon ostin ja kumppani pyöräilykäsineet). Cadiz on leppoisa paikka ja maisemassaan ainutlaatuinen. Jos käy Cadizissa kannattanee käydä myös Jerezissä.
Voi ei, taas sotkin. Nyt minulle menevät näemmä Granada ja Andorra sanoina sekaisin, aiemmin sain miettiä pitkään Istanbulin ja Lissabonin kohadalla. Siis Andalusiassa pysytään, luultavasti, ja Granadassa ollaan pari päivää.
PoistaSiitä väkivallasta. Ilman noin rajuja otteita huomio olisi varmaanki pysynyt enemmän pääasiassa. Olisi voinut antaa ihmisten äänestää ja sitten käsitellä sen laillisuuden. Kyllä Espanjan poliisi on eurooppalaiseksi hämmästyttävän julma.
En olisi uskonut sitä, mitä tv:n kuva äänestyspaikoilta välitti.
Kurditkin saivat äskettäin äänestää ilman että Irak, Iran ja Turkki, jonka alueille Kurdistan muodostuisi, olisivat käyneet heitä äänestystilanteissa hakkaamassa.
PoistaOlisi luullut tämän menevän päinvastoin, koska julmuus liitetään nykyään yleensä itsestäänselvästi islamilaiseen maailmaan.
Joku Espanjan hallinnon virkamies on pyytänyt anteeksi, mutta ei korkein johto.
Ymmärrätkö sinä, mikä sai heidät lähettämään poliisijoukkoja Kataloniaan?
Poliisi on kyllä erilainen kuin meillä, Espanjan lisäksi ainakin Ranskassa ja Kreikassa.
Pitää nyt olla kiltisti lomalla, ettei tule pampusta.
No ei se nyt ihan niin mennyt, että poliisi meni hakkaamaan äänestäjiä. Jos Katalonian oma poliisi Mossos olisi tehnyt mitä määrättyä (estää äänestys), eihän kansalliskaarti yms olisi asiaan puuttunut. Mutta Mossos otti itselleen poliittisen roolin eikä totellut - mitä poliisi ei koskaan saisi tehdä.
PoistaJa kansalliskaartin perinnehän sitten on mitä on.
Eiköhän Sipilä tänään telkkarissa sanonut, että jos Ahvenanmaa ryhtyisi äänestämään itsenäisyydestä se estettäisiin - eikä niin että ensin äänestetään ja sitten sanotaan että sehän oli laitonta.
No, eipä tuo tilanne siellä vielä ole ohi. Tänään kymmennetuhannet Espanjan yhtenäisyyden puolustajat ovat olleet liikkeelle ja ensi viikolla...
Ottamatta kantaa itse Kataloniaan, niin sitä ihmettelen edelleen ja eniten että yritetään jakaa valtioita pienemmiksi ja palata johonkin mitä ei ole koskaan ollutkaan, niin kuin Jukka Kekkonenkin totesi Ylellä että katalolinialaiset separistit ja nationalistit tarkoituksella vääristelevät historiaa.
Modernissa maailmassa tulisi pyrkiä rajojen poistamiseen, ei niiden lisäämiseen - vain rajojen poistaminen takaa rauhan, ei paluu johonkin kuviteltuun patriotismiin.
Joten,hahaa, ei kantsi ryhtyä hyökkäään poliisin kimppuun - ei ne muuten sinua pamputa.
Ja jos Alhambraan aiotte, kantsii ostaa netistä etukäteen liput (sinnehän pääsee etukäteen sovittuina aikoina minkä voi valita kun lipun ostaa), päivässä muistaakseni maximi 10 000 kävijää.
Joo, lähes kaikki kannattaa varata netistä nykyään, bussiliputkin. En tiedä, kinnostaako tuo Alhambra edes paljon, mutta kai siellä "kuuluu käydä".
PoistaEhkä nyt ei ole enää niin sesonkiaika, taidemuseoissa olisi kivampi kuljeskella väljästi. Toisaalta, juuri tämän meidän autiuden haluan jättää ja olla ihmisjoukoissa.
Mietimme parhaillaan mitä kaikkea digiä kantaa mukana, läppärit on, ja Untolla e-kirjoja tabletilla. Minä en luovu paperisista, vaikka onhan noilla painoa. Mutta vaatteissahan ei tarvitse kuin kevyimmät.
Onhan se Alhambra uskomattomattoman kaunis "paikka"; muistuma siitä ajasta kun islami hallitsi Espanjaa.
PoistaNykyään ei voi olla ihan varma milloin "turistisesonki" vallitsee, koska "me varttuneet" matkustamme milloin huvittaa. Olen ekan kerran ollut Granadassa huhtikuussa, ilman etukäteen tilattuja lippuja Alhambraan eikä silloin meikäläisen kärsivällisyydellä ollut mitään asiaa mennä puoleksi päiväksi jonottamaan lippuja portilta.
Jos tykkäätte kubismista, Malagan Thyssenissä avautuu (tai avautui) juuri näinä päivinä ilmeisesti merkittävä näyttelyä tämän tiimoilta. Se sulkeutuu ennen kuin minä seuraavan kerran pidemmäksi aikaa noille seuduille menen.
Kiitos vinkistä! Malagassa käymmekin varmaan kaikissa mahdollisissa näyttelyissä.
PoistaPidän tuon Alhambran lippuasian mielessä, ja illaksi varaus johonkin flamenco-paikkaan.
Kyöstin huomiot ovat hyviä ja tärkeitä. Nykyisinä someaikoina meihin yritetään vaikuttaa entistäkin moninaisimmin tavoin. Niinpä nyt kaikki taivastelemme sitä, miten kauheata oli, kun Espanjan poliisi pamputti katalonialaisparkoja.
VastaaPoistaKauheata se toki olikin, mutta itse tilanne on huomattavasti tällaista kauhistelua monimutkaisempi. Tilanteen voi nähdä niinkin päin, että katalonialaiskiihkoilijat onnistuivat provosoimaan espanjalaispoliisin yli kohtuuden rajan. Totuus lienee jossain näiden ääripäiden välissä. Tai se sisältää molemmat ääripäät ja kaiken siitä välistäkin.
Kannattaa myös muistaa, että sen enempää katalonialaiset kuin muutkaan espanjalaiset eivät ole yksimielinen joukko, vaan mielipiteet jakaantuvat voimakkaasti molemmissa ryhmissä. Kannattaa myös toivoa, ettei tilanne enää kärjistyisi, ja että molemmat puolet ymmärtäisivät säikähtää tapahtunutta ja osaisivat rauhoittaa toimintaansa.
Mitä tulee itsenäisyyspyrkimyksiin niin kansa, jonka tavoitteita saattaisin tavallista enemmänkin tukea, on kurdit. Muistaen toki samalla, että tilanne siinä maailmankolkassa on aivan erityisen sotkuinen.
Näinhän se on, kuten sanotte, Kyösti ja Pekka. Tilanteet ovat monimutkaisempia kuin minä ne nähdään/halutaan nähdä.
VastaaPoistaJa nykyhetkessä on jotenkin vaikea tajuta kuinka lyhyt tämä nykyisenkaltaisten kansallisvaltioiden (joita kuvastaa sanat nationalismi, isänmaallisuus) aikakausi lopulta on. Esimerkiksi sana "kansa" (kansakunta, "volk) syntyi vasta 1700-luvulla, ja tarkoitti aluksi sotaväkeä. Rooman valtakunnan (joka sekään ei ollut yksikielinen vaan erittäin monikulttuurinen) jälkeen vallitsevat keisarikunnat olivat kaikki monien "valtioiden" ja "kansakuntien" kokonaisuuksia, joissa puhuttiin monia kieliä, uskottiin monella tavalla jumalaan jne.
VastaaPoistaEikä Kataloniakaan ole mikään katalaanien yksikielinen kansa (volk, nation) vaan monikulttuurinen paikka missä espanjakielisiä on selvästi enemmän kuin katalaania puhuvia.
Totta!
PoistaNykyään tämä ei meinaa onnistua millään.
'Imagine there's no countries
It isn't hard to do
Nothing to kill or die for...'
Hmm. Minä kyllä edelleen protestoin! Kyllä ne ihmisten repimiset ja heittämiset tapahtuivat käsittääkseni livenä. Nythän yhtenä merkkinä oli käsien pitäminen ylhäällä. Mutta varmaan noita videoita käsitellään nyt vielä myöhemmin, että mistä ne olivat peräisin. Yksimielisyyttä ei selvästikään ole, siis Espanjassa.
VastaaPoistaSe on kyllä kai ihan selvä että demokratioissa pitää olla väkivalta instituutiona valtion hallussa. Ongelma on vain siinä, että joskus aina jollakin keittää yli ja siinä sitä sitten ollaan puhtahan kaulan kans. Hyvä esimerkki on jättivaltio USA ja toinen samanlainen Venäjä.
Noista viimeaikaisista olen sattuneesta syystä lukenut enemmän Jenkkien menosta. Se maa on jakautunut etelään ja pohjoiseen, koulutettuihin ja kouluttamattomiin, naisiin ja miehiin, mustiin,latinoihin ja valkoisiin. Intiaaneilla on vissiin sotakirves myös hautaamatta.
No, pitäisi osata espanjaa. Olen tuntenut Hesassa asuessani ihmisiä, jotka ovat opiskelleet Espanjassa, siis Francon aikaan. Heitä kävi kylässä koska meidän kommuunissamme asui pari Chilen pakolaista.
Nationalismin ja patriotismin ero on kai yksi kysymys. Toivottavasti ehtii vielä tulla aika, jolloin ei tarvitse ajatella maansa puolesta kuolemista.
Minä pidän Suomen selvistä vuodenajoista. Nyt maisemaa valostaa ruska. Mutta en koe oloani hyväksi, koska kesää ei tullut ja koska aurinko näyttää peittyneen lopullisesti pilviin. Ilmastonmuutos on minusta aivan selvä juttu, säät ovat hurjistuneet. Nyt vaikuttaa siltä että sataa niin, että säät panivat stopin yrityksille saada vilja korjatuksi. Ja miten käy perunan, joka on aina nälkävuosina pelastanut Suomen?
Olen kummankin puolen talonpoikaissukua. Siksi katson ensimmäiseksi aamulla ja viimeiseksi auringon laskiessa taivaalle. Huolestuttaa se, että en enää osaa lukea seuraavan päivän merkkejä niin kuin ennen osasin.
Kuulin tässä eräänä päivänä keskustelun, jossa tutkija sanoi ettei nationalismilla ja patriotismilla ehkä olekaan juuri eroa, että ne ovat toisiaan, vaikka me haluaisimme että ne eivät ole.
VastaaPoistaTänään Barcelonan suuressa mielenosoituksessa Espanjan yhtenäisyyden puolesta - separatismia vastaan - nobelkirjailija Mario Vargas Llosa sanoi mm. että vaikka intohimo ja tunne voivat olla anteliasta ja epäitsekästä innostaessaan taisteluun köyhyyttä ja työttömyyttä vastaan, ne voivat myös olla tuhoisaa ja julmaa silloin kun fanatismi ja rasismi ajavat niitä eteenpäin. Nationalismi on tunteista pahinta, Llosa sanoi, ja eräänlaista maallistunutta uskontoa, pahimmanlaatuisen romantiikan surkeaa perintöä.
Kyösti, joo, kyllä kai se romantiikasta lähtee. Kaikki tykkäävät maisemista ja suomalaiset erityisesti koivusta ja tähdestä.
VastaaPoistaOlen puhunut ihmisten kanssa näinä päivinä monta kertaa Suomen fennomaaneista, jotka olivat ruotsinkielisiä. Että siitä kun sitten seurasi esimerkiksi kuvataiteen kultakausi (tekijöinä lähinnä suomenruotsalaisia Pariisissa opiskelleita tapauksia), niin annettiin kuva eurooppalaista taustaa vasten Suomesta.
Siihen tuli sitten Larin Paraske ja muut itäiset jutut. Ne olivat haihtuneet jo lännestä, mutta ovat olleet täälläkin. Ajattelen että onko Suomi rajamaana ja riitamaanakin romanttinen ajatus. Tai onko Suomi silta vai muuri?
Ai siis Llosako puhui? Suomi ei olisi itsenäinen valtio ilman kaikkea tuota romantiikkaa. Mutta siinä oli vielä sitten ihan alkuunsa sisällissota, joka ei ollut kovin romanttinen. Pitää lukea George Orwellin Katalonia, Katalonia uudestaan. Sieltä tämä on varmaan alkanut, sisällissodasta.
Vai olisiko se alkanut jo siitä islamin vallan ajasta? Mitä näillä uskonnoilla nyt ylipäänsä on merkitystä, onko?
Vai olisiko suomi suokuoppa, lätäkkö, joki jossakin?
VastaaPoistaOlikohan siinä kovastikin romantiikkaa kun Saksa suostutteli Suomea hakemaan itsenäisyyttä, saadakseen itselleen muuria Pietariin päin? Saksan voimakas osuus käy hyvin ilmi tuoreesta Tanner-kirjasta.
Kaiken kaikkiaan ajattelen, että se mikä ehkä ensimmäisen maailmansodan tilanteessa oli järkevää, ei ehkä ole enää tänään, koska tänään ei tarvita lisää rajoja vaan vähemmän. Jos Lenin ei olisi kaapannut Venäjällä valtaa ja luonut totalitaarista Neuvostoliittoa, olisiko Suomella niinkään ollut todellista tarvetta itsenäistyä? Suomella oli "hyvä säkä" kun irrottautui totalitaariseksi muuttuvasta "Venäjästä" oikealla hetkellä. Toisen maailmansodan jälkeen kotikommunistit yrittivät kovasti palauttaa Suomen Venäjän syliin takaisin - onneksi eivät onnistuneet.
Enpä tiedä mistä Katalonia itsenäisyyden tavoittelu alkoi - sanotaanhan että he valitsivat väärän hallitsijan jo 1700-luvun alussa, eli liittoutuivat väärän kuninkaan kanssa. Jostakin luin että 1934 Katalonia yritti itsenäistyä - kesti kai 10 tuntia tuo vaihe. Islamin ajalla nykyistä pyrkimystä tuskin pystyy selittämään - Islam oli muutenkin keskittynyt enemmän Andalusiaan (nimi jolla arabit koko Espanjaa kutsuivat). Sisällisosodan aikana tasavaltalaiset polttivat kirkkoja koska kirkon katsottiin olevan francolaisten puolella. Barcelonan Sagreda familia jäi polttamatta - Orwellin mielestä senkin olisi saanut polttaa. Nyt joissakin jutuissa on syytetty katolista kirkkkoa separistien tukemisesta, joten ei tässäkään ole historiallista selitystä.
Kielellä toki voi yrittää selittää, mutta kuten todettua Kataloniassa (ja varsinkin Barcelonassa) asuu enemmän espanjankielisiä kuin katalaanin. Usein Kataloniassa valitetaan, että he joutuvat maksamaan köyhän Espanjan laskuja - mutta niinhän aina varakkaammat alueet maksavat, Suomessakin, eikä se ole mikään moraalisesti arvokas perustelu itsenäisyyteen. Sitä paitsi Katalonia on saanut valtavasti EU-rahaa ja ottanut vastaan; se siis kelpaa vaikkei andalusialaisille haluta antaa mitään omasta pussista. Katalonian varakkuus voi muutenkin olla vähän näköharha, sillä kansainväliset yhtiöt ovat sijoittuneet sinne ollakseen Espanjan markkinoilla, ei pelkästään Katalonian.
Joten... ajattelen Katalonian itsenäistymisajatuksista aika lailla samoin kuin Llosa.
Ei kai nationalismi (isänmaallisuus, kansallistunne?) ole pelkästään huono asia? Vaikka se sellaiseksi saattaa kovin helposti muuttuakin? Totean näin, vaikka olen itse enemmän kansainvälisesti kuin sulkeutuneen umpisuomalaisesti asennoitunut.
VastaaPoistaKun kävin muutama vuosi sitten Barcelonassa, kiinnitin huomiota kaksikielisiin kyltteihin. Vaikka kaikki kovasti painottivat sitä, että katalaani on eri kieli kuin espanja, näyttivät ne satunnaisen matkailijan silmiin kovasti samanlaisilta.
Mietityttää sekin, että miksi Euroopassa nyt niin kuohuu? Ihmiset ovat tyytymättömiä ja hakevat ratkaisua milloin mistäkin asiasta. Ikään kuin yksittäiset muutokset, nämä itsenäistymiset tai brexitit tai muut, ratkaisisivat kaiken.
Tuolla "tien" päällä tuli paljon mietitityksi ja keskusteltua Katalonian tilanteen johdosta tätä "isänmaallisuuden" ja "kansallistunteen" sisältöä, ja jotenkin kerettiläisesti alkoi tuntua että onko siinä lopulta kovinkaan paljon positiivista. Jos ajattelee ihmisen elämänpiiriä modernissa yhteiskunnassa, niin ihminen kiinnittyy perheeseen, sukulaisiin, ystäviin, kotialueeseen, kaupunginosaan, kaupunkiin, maakuntaan ja yhtä aikaa sitten vaikka työyhteisöön,erilaisiin yhdistyksiin ja seuroihin. Jossakin sitten on "valtio" mutta lisäksi vaikkapa EU, Eurooppa, kenties jokin lomapaikka ties missä - ja kaiken yllä ja alla tiedonvälitys, viihteen välit, kirjallisuus ja musiikki jne, jotka henkisesti yhdistelevät ja jakavat paikallista, maakunnallista, kotimaista ja erittäin kansainvälistä kultuuria. Joten: missä tässä rakenteessa oikeastaan kansallistunne sijaitsee ja makaa? Jos tuo kaikki edellä lueteltu (ja samanlaisia kytkentöjä on tietysti paljon enemmän) on "kansallistunnetta", niin ei se mitenkään valtioiden rajoihin pysähdy. (Tämä sanoen juuri kun innostun Suomen tekemästä tasoitusmaalista, 2-2, nyt.)
VastaaPoistaTässä mielessä valtioiden lisääminen ja entisten eristäytyminen suuremmasta integraatiosta maistuu erittäin vanhanaikaiselta konstilta ratkaista ongelmia. Eikä se jäljittele realistisella tavalla ihmisten elämänpiirien moninaisuutta. Tavoiteltu itsenäisyys tuntuu myytin tavoittelulta, siis mahdottomuuden tavoittelulta.
No, huomenna ehkä kuulemme taas Kataloniasta "kovia uutisia"; illalla Espanjassa on paljastunut dokumentti, josta käy ilmi että Katalonian hallituksen tiekarttana itsenäisyyteen on ollut (on) konfliktien synnyttäminen. Ja niitähän he saivat. Myös Mossoksen arveluttavat toimet on dokumentoitu.
Mutta mitä Katalonian vähemmistö kovalla itsenäisyydellä tavoittelee, sitä on järjellä ajatellen vaikea ymmärtää.
Kirjailija Veikko Huovinen, joka vastusti kiihkoilevaa kansallistunnetta, kirjoitti jotain sellaista, että on yksi asia, jossa hän on kiihkeän isänmaallinen, ja se on urheilu.
VastaaPoistaOmalta osaltani olen tavannut täydentää, että minulle sellainen asia on myös tämä rakas äidinkielemme.
Siinä olen Kyöstin kanssa samaa mieltä, että kansallistunne näyttäytyy tänä päivänä liian usein liian kiihkoilevana, ja siis kielteisenä. Miksi esimerkiksi me suomalaiset emme voisi kokea olevamme yhä enemmän eurooppalaisia kuin siitä mukamas jotenkin poikkeavia?
No, nuori polvi niin kai yhä enemmän kokeekin. Maailma kun näyttää luonnostaan kansainvälistyvän ja globalisoituvan.
Enkö kertonut teille siitä, että historiantutkijat ovat lyötäneet Amerikan Kongressin ehdotuksia siitä, miten saataisiin Talvisodan aikana Oulun väestö evakuoiduksi Alaskaan? Suomalaiset olisivat sitkeitä ja tulisivat valkoiseksi väestöksi, Siellä kun ei ollut väkeä kuin 60 000 henkeä. Ehkä ne eivät laskeneet intiaaneja ja inutiitteja.
VastaaPoistaSitten niitä oli jo päämajassakin katsomassa miten Suomi pärjää. Käskivät pitämään Saksasta kiinni. Mutta kun tuli Stalingrad ja ruvettiin tietämään enemmän Saksan häviöstä niin jenkit rupesivat siellä Amerikan päässä suunnittelemaan koko Suomen evakuoimista Alaskaan, jos Neuvostoliitto hyökkää. Se olis ollut joskus 1945-47. Kongressi piti suomalaisista ja juutalaisia ne eivät olleet siilloin vuonna 1940 päästäneet koska antisemiittejä on kongressissa aika paljon. Ei niitä sodan jälkeenkään haluttu, juutalaisia. Mikä kumma siinä juutalaisuudessa oli?
Minä olen kuunnellut näitä nyt tukka pystyssä, koska en missään nimessä ja vaiheessa tahdo Alaskaan! No EN! Nyt on tullut kaksi ohjelmaa siis Suomen ja USA:n suhteista kuumasta sodasta kylmään sotaan. Niitä tulee maanantaina puolen päivän jälkeen ja ne kuuluvat kyllä Areenassa. Ylen Radio 1. Omituisia juttuja.
Hulluja nuo amerikkalaiset!