[voi
että...]
Kyösti Salovaara, 2019. Erään "vieraslajin" minimalistinen kauneus. |
Vielä
ei ole mätäkuu.
Mutta
uutisia piisaa.
Hirvi
juoksi Helsingin keskustaan. Ammuttiin kuoliaaksi Fabianinkadulla.
Norpat
tukehtuvat kalastajien verkkoihin.
Kanahaukka pistää poskeensa kalasääsken poikaset.
Viisikymmentä
vuotta sitten ihminen laskeutui kuuhun.
007 ei olekaan mies vaan nainen.
Hurjia kirikilpailuja Ranskan ympäriajossa. Australialainen Caleb Ewan voittaa vaaleanpunaisessa Tolousessa keskiviikkoiltana.
Andrea Camilleri kuolee 93 vuotiaana. Hienojen romaanien testamentti säilyy nuorille sukupolville.
Andrea Camilleri kuolee 93 vuotiaana. Hienojen romaanien testamentti säilyy nuorille sukupolville.
Tarvitaan
2600 kg painava sähköauto kuljettamaan 63 kiloinen nainen 400
kilometrin päähän. (Tuleeko takaisin?)
Sateen
jälkeen paistaa aurinko.
Eilen,
keskiviikkona täyttyi sata vuotta Suomen tasavallan
”perustamisesta”. Heinäkuun 17. päivänä vuonna 1919
valtionhoitaja Mannerheim vahvisti eduskunnan aiemmin
hyväksymän Suomen tasavaltaisen hallitusmuodon.
Perustuslaissa
suojattiin kansalaisille mm. oikeus sananvapauteen, uskonnonvapauteen
ja kokoontumisvapauteen.
Eilen,
keskiviikkona, kävelin parin kilometrin lenkin kotinurkilla. Ohitin
kymmeniä tyhjiä lipputankoja. Vain kahdessa liehui laiskasti
siniristilippu. Demokratiaa ei pahemmin juhlittu, Suomessa.
Tasavaltainen
hallitusmuoto loi demokratialle ulkoisen muodon, tavat ja säännöt.
Demokratiasta
taitaa kuitenkin olla niin monta mieltä kuin on ihmisiä
tasavallassa.
Silmäilin
Steven Pinkerin kirjaa Enlightenment Now (2018). Pinker
huomauttaa Karl Popperia lainaten, että demokratiaa ei
pitäisi ymmärtää vastauksena kysymykseen ”Kuka hallitsee?”
vaan ratkaisuna pulmaan, miten huonoista johtajista pääsee eroon
ilman verenvuodatusta.
Popper muistutti, että myös enemmistövalta voi käyttäytyä
tyrannin lailla. Niinpä demokratiassa valtaa käyttävien valtaa
pitää rajoittaa.
Pinker
lainasi toistakin ajattelijaa, politiikan tutkija John Muelleria,
jonka mielestä demokratia perustuu oleellisesti sille, että se
antaa kansalaisille oikeuden valittaa. Jos ja kun kansalaisilla on
oikeus valittaa, allekirjoittaa addresseja, järjestäytyä,
protestoida, osoittaa mieltä, lakkoilla, uhata lähtevänsä
maastaan lipettiin, huutaa vastaan, julkaista mitä haluaa, viedä
varansa rajojen yli, ilmaista luottamuksen puutteensa ja lobata
käytävillä, niin silloin hallitukset ottavat kansalaiset huomioon
myös vaalien välisenä aikana.
Demokratiassa
hallitus ei ole tavallisen elämän ehdoton auktoriteetti eikä
parlamentin päätöksiä pidä hyväksyä nurisematta.
Kyösti Salovaara, 2019. Tämäkin komeus tulee kauempaa kuin missä pippuri kasvaa. |
Tottelisinko
kun mua käsketään, lauloi Pertti Lumirae 1960-luvulla
Yleisradion Orvokkikabareessa Arvo Salon sanoin ja Kaj
Chydeniuksen sävelin.
”Tottelisinko
kun mua käsketään, hampaat pesemään...”
Salo
vitsaili mitä kaikkea pitää totella: jopa hampaiden pesuohjeita ja
liikennesääntöjä. Kapina tuntuu nyt aika teinimäiseltä.
Mutta
kysymys säilyy: ketä pitää totella ja miten?
Onko
minun uskottava, että James Bond on nainen? Siitä välittämättä,
että olen pohtinut Risto Raition suomentaman Casino
Royalen esipuheessa (Book Studio, 2003), että millainen mies James Bond oli.
Ian Fleming kirjoitti Casino Royalen häämatkallaan
ensimmäiseksi James Bond-romaaniksi 1953. Voiko valkoisen
protestanttisen 1950-luvun miehen transformoida 2000-luvun naiseksi
mukautuakseen nyt vallitseviin (kaupallisiin) muoteihin ja
asenteisiin? Jos voi, otanko sukupuolenvaihdon mielekkyyden annettuna
”tosiasiana”? Tottelenko?
Mutta
vakavasti, ketä pitää totella?
Natsi-Saksassa
pahuuden politiikka perustui tottelemisen maksimointiin.
Hannah
Arendt kirjoitti
postuumisti julkaistussa teoksessa The
Life of the Mind siitä
surullisesta tosiasiasta, että kaikkein pahimpiin tekoihin
syyllistyvät ne, jotka eivät ole koskaan saaneet päätetyksi
ollako paha vai hyvä. Siis hyvin tavalliset ihmiset.
Arendt
seurasi Israelissa 1960-luvun alussa Adolf
Eichmannin oikeudenkäyntiä
The New Yorkerin kirjeenvaihtajana. Arendt oli odottanut näkevänsä
natsipedon, mutta kohtasikin tavallisen, keskinkertaisen ja
mitättömän byrokraatin. Miehen kauheat teot olivat ristiriidassa
hänen keskinkertaisuutensa kanssa, Arendt sanoi. ”Eichmann on
kauhistuttavan normaali ihminen. Hänen kaltaisiaan on paljon.
Mitätön mies joka ei kyennyt ajattelemaan.”
Arendt
puhui pahan arkipäiväistymisestä.
Ajat
ovat muuttuneet, mutta mistä me lopulta
tiedämme
monimutkaisten ja ristiriitaisten asioiden
modernissa yhteiskunnassa
mikä on hyvää ja mikä pahaa? Miten hallitus ja parlamentti saavat
meidät uskomaan, ettei ole syytä valittaa ja että totteleminen
kannattaa paremmin kuin tottelemattomuus?
Voi
että… sen kun tietäisi!
Kyösti Salovaara, 2019. Ei vielä tappolistalla. |
Toukokuussa
kuluvana vuonna maa- ja metsätalousministeriö toi valtioneuvostoon
asetuksen ”vieraslajeista aiheutuvien riskien” hallitsemiseksi.
EU:n
määräyksiä myötäillen tietyt kansalliselle kasvistolle
vahingolliset vieraslajit kielletään heti ja niiden lopulliseen hävittämiseen
annetaan kolmen vuoden siirtymäaika. Sen jälkeen valtiovalta
kenties lähettää niskuroivat kansalaiset vankilaan häpeämään
tottelemattomuuttaan. Tekeillä
saattaa olla uusi ”paskalaki”.
Asetuksessa
haitallisiksi vieraslajeiksi tunnistetaan mm. komealupiini ja
kurtturuusu.
Lupiini
tuli
Eurooppaan 1800-luvulla. Se sitoo typpeä köyhään maaperään ja
on samalla tavalla ”hyödyllinen” kasvi kuin muutkin hernekasvit.
Mutta
ongelmana on, että maatalouselinkeinon muutos on hävittänyt köyhät
maa-alat joten vain tienvarsien hiekkaisilla jättömailla elää köyhän maan kasveja. Nyt lupiini sitten rehevöittää nekin ja diversiteetti kärsii.
Maatalouden
modernia tekniikkaa salaojaputkineen
ei
vaadita
kiellettäväksi.
Kurtturuusu
taas menestyy rannikon ja saariston hiekkamailla
ja syö köyhien rantaniittyjen muilta kasveilta elinmahdollisuuden.
Kuulostaa
loogiselta. Vai kuulostaako? Miksi
keskimaassa pitäisi huolestua rannikon hiekkavalleista?
Ja
edelleen: Miksi
kaupunkien nurmikentät sonnallaan
pilaavaa valkoposkihanhea pitää sietää, jos kerran komean
lupiinin
saa (pitää) hävittää? Entäpä kallioluotojen merimetsot? Tai
torien ja puistikoiden röyhkeät lokkiparvet?
Wikipedian
mukaan valkoinen mies vei piharatamon Pohjois-Amerikkaan.
Siitä tuli ”valkoisen miehen jalanjälki”. Piharatamon
(rautalehden)
seurassa pihateiden ja nurmikkojen vaatimattomalla reunamaalla
kasvaa pihasaunio,
joka sitoo typpeä maahan, aivan kuten lupiini. Pihasaunio
saapui vieraslajina Eurooppaan 1800-luvulla Pohjois-Amerikasta ja
Koillis-Aasiasta.
Miksi
toinen vieras on pahempi kuin toinen?
Onko
meidän uskominen vai epäileminen?
Tottelisinko
ministeri Jari
Leppää?
Tottelisinko
kun mua käsketään kasveja kitkemään...
Kyösti Salovaara, 2019. Piharatamo ja pihasaunio: tuotu ja viety, aina jossakin vieraana. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti