[Tarinattako
paras?]
Suom. Pentti Saarikoski. Otava, 1977. Suomennos on vuodelta 1967. |
Kirjoitan
erilaisia juttuja, mutta toisaalta ajattelen, että kaikki
kirjoittaminen on samaa. Kaikessa kerrotaan aina tarina. Säännöt
vain vaihtelevat vähän. Kun niin ajattelee, hyppiminen lajista
toiseen on aika helppoa.
-Roope
Lipasti, HS, 19.7.2020
Minusta
tuli runoilija osin siksi, että
en halunnut kertoa tarinoita. Tarinat kenties tekevät elämästämme
mahdollista, mutta minun nähdäkseni ne myös ajavat meidät ansaan,
tuottavat valtavaa tuskaa.
-Maggie
Nelson, HS, 19.7.2020
Pitäisi
veistää ajatuksista sanoja ja lauseita.
Niitä
kai syntyy jos on ajatuksia.
Tai,
kumpi tulee ensin: ajatus vai sana? Jos sana tulee ensin, niin
sittenhän siitä pääsee puikahtamaan ajatukseen.
Ihmisellä
on keskimäärin 6200 ajatusta vuorokaudessa. Niiden ilmaisemiseen
tarvittaisiin aika monta sanaa ja lausetta.
Sanoista
ja lauseista syntyy tarinoita. Ja hieman metafyysinen kysymys: ovatko
tarinat olemassa jo ennen kuin ne kerrotaan ja kirjoitetaan?
Tarina
on jotakin mikä näyttää todelta, mutta ei ole totuus.
Jonkinlainen totuus se aina on, osatotuus vähintään.
Kun
teet kauppareissun, sen voi pukea jälkeenpäin tarinaksi. Sillä on
alku, keskikohta ja loppu. Jos liioittelet hieman ja koristat
kauppareissua mietteilläsi, kuvailemalla näkemiäsi ihmisiä,
kuvittelemalla mitä ohittamasi ihmiset tekevät ja ajattelevat, saat helposti todellisuudesta esille sen kaunokirjallisen puolen, fiktion. Kokemasi
sattumanvaraisuus alkaa näyttää järjestyneeltä, loogiselta,
väistämättä tapahtuneelta.
Tarina
viettelee uskomaan, että ihmispolon elämää ohjataan jostakin
korkeammalta. Tässäkö on tarinan ”pahuus”, jota amerikkalainen
kirjailija Maggie Nelson kertoo välttelevänsä? Rikkomalla perinteisen tavan kirjoittaa
romaania hän
ajattelee kertovansa todempia asioita kuin mihin pääsisi
tarinarakenteeseen tukeutumalla.
Kun
rikkoo tarinan, mitä siitä syntyy?
Kyösti Salovaara, 2020. |
Maggie
Nelson ei ole ensimmäinen kirjailija, joka rimpuilee tarinan
viettelyksiä vastaan.
Ranskalainen
André
Breton julisti,
että surrealismia kiinnostaa vain sellainen, jossa päämääränä
on ihmisen hävittäminen. Jean-Paul
Sartre vastasi tuohon myöhemmin, että
surrealistit pyrkivät kirjallisuuteen,
joka ei voi loppujen lopuksi muuta kuin
kieltää itsensä.
”Seitsemänkymmentä
vuotta kirjailijat ovat kirjoittaneet hävittääkseen maailman”,
Sartre kirjoitti teoksessa Mitä
kirjallisuus on? vuonna
1948. ”Vuoden 1918 jälkeen he
kirjoittavat hävittääkseen kirjallisuuden. Kirjalliset traditiot
tuhotaan, sanoja käytetään tuhlaillen, ne heitetään toinen
toistaan vastaan että ne räjähtäisivät. Absoluuttisen negaation
kirjallisuudesta tulee anti-kirjallisuutta, eikä se koskaan ole
ollut kirjallisempaa:
ympyrä on kiertynyt umpeen.”
Kannattaa
muistaa mitä Sartre ajoi takaa: ”Olisi toivottavaa, että kaikesta
kirjallisuudesta tulisi moraalista ja problemaattista.”
Sartre
vaati kirjallisuutta sitoutumaan. Merkityksiä ei maalata eikä
sävelletä, joten ei maalaria eikä säveltäjää voi vaatia
sitoutumaan. Runoilijat taas kieltäytyvät Sartren
mielestä käyttämästä kieltä
hyväkseen: ”Runoilijat eivät puhu; he
eivät liioin ole vaiti: he ovat muuta.”
”Maailma
ja ihminen paljastuvat toiminnassa”, Sartre kirjoitti.
Kysyn:
voiko toimintaa esittää kirjoittamatta tarinoita?
Tuosta
kysymyksestä on hyvä peruuttaa n.
2350 vuoden
päähän.
Tuntuu
kummalliselta, että Aristoteleen
Runousoppi
perustelee miksi Sartre on oikeassa ja Maggie Nelson kenties
väärässä. Tai ainakin se perustelee sen miksi ihmiset mieluummin
lukevat tarinoita kuin niitä rikkovia kirjallistaiteellisia
yrityksiä.
Aristoteleetä
lukiessa kokee tosin oman mitättömyytensä. Miksi näitä asioita
kannattaa yrittää pähkäillä, kun ei kuitenkaan osaa nähdä
asioita niin selkeästi ja vastaansanomattomasti kuin Aristoteles
näki ja näkemästään kirjoitti.
Se
että Aristoteleen Runousoppi
tuntuu yhä ”todelta”, tarkoittanee sitä, että
kirjallisuudella, todellisuuden jäljittelyllä, on ainakin joitakin
universaaleja muotoja ja rakenteita, joiden täytyy jollakin
perimmäisellä tavalla liittyä ihmisen elämään ja elämän
kokemiseen.
Aristoteles
kirjoitti, että tragedia ei ole niinkään ihmisten kuin toiminnan
ja elämän jäljittelyä. ”Päämäärämme on tehdä jotakin, ei
olla jonkinlaisia.” Ja ihmiset ovat välttämättä joko jaloja tai
alhaisia. Niinpä tragedian ihmisten täytyy olla parempia, huonompia
tai samanlaisia kuin me itse olemme.
Runousopissaan
Aristoteles sanoo, että tragedia pyrki esittämään ihmiset
parempina kuin he todellisuudessa ovat ja komedia huonompina.
Runoilijan tehtävänä tässä on kuvata
sitä mitä saattaisi tapahtua eikä sitä mikä on jo tapahtunut.
Sen mikä
saattaisi tapahtua, täytyy olla
todennäköistä
tai välttämätöntä.
Tragedian
kertomiseen tarvitaan hyvin sommiteltu juoni. Onko se sitten sama
asia kuin mitä nykyään tarkoitetaan tarinalla? Joka tapauksessa
suurin osa kertomakirjallisuudesta yhä toistaa Artistoteleen
vaatimusta: ”Jokaiseen tragediaan kuuluu toisaalta ongelma,
toisaalta ratkaisu.”
Aristoteleen
mielestä erillisistä, toisiinsa liittymättömistä episodeista
kasattu juoni ei ole hyvä. Heikkotasoisessa
juonessa tapahtumien välillä ei ole
todennäköistä eikä
välttämätöntä yhteyttä.
Voisiko
edellistä lausetta käyttää modernien tv-sarjojen kritiikkiin?
Onko
maailma sitten sen muotoinen kuin Aristoteleen tragedia sen
esittää?
No,
eipä taida olla ja tähän Maggien Nelsonin nojautuu
kieltäessään ja karttaessaan tarinoita.
Maailma
ja siinä elävien ihmisten kohtalo ei ole useinkaan todennäköinen
eikä välttämätön. Ei ainakaan ruohonjuuritasolta nähtynä.
Mutta
elävän elämän jäljittely juontuu
silti tarinoina paremmin kuin kirjoittamalla absoluuttista negaation
kirjallisuutta,
anti-kirjallisuutta. Ja vaikka Maggie Nelson kuinka yrittäisi
välttää tarinaa omassa kirjoittamisessaan, se, tarinoiden loputon
maailma, kiertyy hänen anti-tarinoidensa
ympärille, samalla tavalla kuin veteen heitetystä kivestä syntyy renkaita jotka
pakenevat rantoja kohden.
”Mitä
tehtävää puhujalla olisi, jos ajatus olisi selvä ilman sanoja?" kysyi
Aristoteles. Tästä jatkan haastamista:
Mitä
tehtävää romaanilla olisi, jos todellisuutta voisi jäljitellä
ilman tarinaa ja
ilman
episodeja yhdistävää todennäköistä
juonta?
Kyösti Salovaara, 2020. Totta ja tarua - siis tarinoita! |
Maggie Nelson sanoo välttelevänsä tarinaa. En oikein ymmärrä, miksi.
VastaaPoistaElämä on tarinallista ja siitä kertominen vääntäytyy tarinaksi, vaikka kertoja vastustelisikin. Nelsonin Argonautti on minun mielestäni tarina, jolla on henkilönsä, ongelmia ja juonenkäänteitä. Muuuta en ole häneltä lukenutkaan.
Puhutaanko tarinan välttelemisessä sittenkin tyylistä? Fragmentaarinen kerronta ei johda tarinan puuttumiseen, vaan on vain ilmava tapa koota tarina.
Korjaan: Argonautit
PoistaJoo, on oikeastaan aika pinnallinen ajatus että toisaalta ihmisen elämän ja toisaalta siitä kertovan "tarinan" voisi tehdä tajuamatta että aika kulkee koko ajan yhteen suuntaan; niin myös aikakäsitykseen ripustetut lauseet. Eikä muita kai olekaan, jos halutaan kertoa elämästä. Ihminen esittäytyy toimijana, ei olija, niin kuin Aristoteles sanoi ja sehän hyvin moderni ajatus kaikessa kuvaannollisuudessaankin
PoistaIhme ja kumma, luen päivän Hesaria ja huomaan, että Nelsonin Argonautit on sijoitettu tietokirjoihin (sivu C5) ja on jopa eniten varattu "tietokirja" Helmet-kirjastoissa.
VastaaPoistaGenre-rajat ritisevät. Tietokirjoihin kerätään ilmeisesti kaikki mikä ei sovi perinteisiin fiktioluokituksiin.
Esseen kynnys on myös erittäin matala nykyään.
Mielenkiintoinen huomio! Joku on päätellyt ettei Argonautissa ole tarinoita = se ei ole romaani. Mutta sinähän taisit sanoa, että siinä on "tarinoita".
PoistaNykyään kulttuuriosastoissa - lehdissä, radiossa - kysytään kirjailijoilta (ja taiteilijoilta ylisummaan) mitä he ovat kirjoillaan tarkoittaneet, mihin pyrkineet jne. Ja kun taiteilija selittää aikomuksensa, haastattelija sitten vetää siitä johtopäätöksen että tulos on todella hieno; taiteilijahan on niin itse sanonut.
Joskus tämmöistä, siis että kirjailijan aikomusta kysytään ja se noteerataan "totena", pidettiin kritiikissä melkein virheenä, puhuttiin intentioharhasta. Oleellisempaa on lukijan mielipide ja arvio, ei kirjailijan aikomus.
Ehkä Nelsoniakin kannattaisi kuunnella vähemmän ja lukea vaikka häntäkin enemmän.