[ruhtinaan
sihteereistä]
Kyösti Salovaara, 2020. |
Lähimpien
alaisten valinta ei ole ruhtinaalle suinkaan vähämerkityksinen
tehtävä. Alaiset ovat joko hyviä tai huonoja, aina ruhtinaan
älynlahjojen mukaan.
-Niccolò
Machiavelli:
Ruhtinas.
Kesto
on yksi vallan kulmakivi. Vain sellaista rakastetaan ja pelätään,
joka on pitkään vallassa.
-Alexis
de Tocqueville:
Demokratia
Amerikassa.
Valtaa
on tietty määrä. Sitä ei ole enempää eikä vähempää… Jos
jakaa valtaa kahdelle miehelle, kasvaako valta kahdeksi? Ei, se
pienentyy puolella.
-Erno
Paasilinna: Musta aukko.
Valta
on tunnetusti historian luotettavimpia lemmenkiihdykkeitä ja puree
sekä miehiin että naisiin.
-Yrsa
Stenius: Albert Speerin arvoitus.
Ei.
En
yritä määritellä vallan olemusta.
Jos
luulisin
onnistuvani,
yhtä helposti voisin siepata kourani täyteen sinistä taivasta ja
pistää sen piirongin päälle koristeeksi.
Valta
ei nimittäin ole missään vaikka se on kaikkialla. Sitä on myös
jokaisella. Muillakin kuin ihmisillä. Valta on rakenne ja prosessi.
Erno
Paasilinna
on nokkela sanoessaan, että kahdelle miehelle jaettu valta
puolittuu,
mutta hän on liiankin nokkela, koska kokonaisrakenteen valta pysyy
yhä ennallaan,
vakiona, sellaisena
mitä tarvitaan prosessin jatkumiseen. Jos
joku luopuu vallasta, se joutuu uusiin käsiin, mutta ei katoa. Valta
ei pääse eläkkeelle.
Valta
on yhtä näkymätöntä kuin painovoima. Molemmat pitävät
rakenteen (yhteiskunta ja sivilisaatio vs universumi) kasassa,
toimintakelpoisena. Kumpaakaan ei näe eikä kummastakaan oikein
tiedä mitä se on. Painovoima on aaltoja tai hiukkasia tai
pelkästään laskukaava, jolla omenan putoamisen suunta ja nopeus
saadaan lasketuksi geometrisessa avaruudessa.
Painovoimaa
ei kuitenkaan voi väistää. Eikä valtaa. Mutta
onko vallalle laskukaava? Jos on, yhtälössä on monta muuttujaa.
Viime
viikolla Ylen ykkösaamussa pohdittiin Venäjän
perustuslakiäänestyksen merkitystä.
Haastateltavana
oli apulaisprofessori Katri
Pynnöniemi.
Hänen ajatuksensa oli - jos sen ymmärsin – että uusi
perustuslaki
ja Putinille
jatkoaika tarvitaan siksi, että Venäjän
vallan sisäpiiri ei ole vielä valmis uuteen ”Putiniin”.
Pynnöniemen
mukaan perustuslain uusiminen ei lähde Putinin haluista eikä
tarpeista vaan valtaa (piilossa) käyttävien sisäpiiriläisten
tahdosta ja tarpeesta. Uusi ”ruhtinas” saadaan sitten kun
sisäpiiri voi luottaa valtansa jatkumiseen.
Haastattelun
lopuksi toimittaja, yleensä
terävä Päivi
Neitiniemi
kysyi, että miksi Putin haluaa näin kovasti jatkaa vallassaoloaan.
Neitiniemi
ei siis kuunnellut lainkaan
mitä asiantuntija sanoi tai ei ymmärtänyt sanaakaan
siitä mitä tämä sanoi.
Tuon
haastattelun jälkeen olen laiskasti
seuraillut Venäjän perustuslakiäänestyksestä kirjoitettua.
Niinpä
edellä sanottua täytyy lieventää: Neitiniemen tavoin suunnilleen
kaikki toimittajat ja asiantuntijat puhuvat vain Putinin halusta
jatkaa vallassa
eikä sisäpiirin tarpeista
ja haluista
puhu kukaan. Jos Pynnöniemi oli oikeassa väittäessään, että
kysymys on tietyn valtapiirin – jonka
näkyvin edushahmo on
Putin
– operaatiosta, niin media on kaikkineen
pihalla kuvaillessaan venäläistä vallankäyttöä, valtaa
Venäjällä.
Tietysti
voi ajatella, että ”Putin” on vain vallankäytön
symboli
kielipelissä,
ja että todellinen valta on jossakin hänen takanaan
eikä sitä tarvitse toistaa, koska
kaikki tietävät tämän muutenkin.
Tietävätkö?
Tiedämmekö? Tiedättekö?
Onko
muutenkaan mahdollista, että yksi ihminen, yksi itsevaltias,
ruhtinas sihteeriensä avulla hallitsee kokonaista
kansakuntaa ihmisineen, yrityksineen, virkamiehineen,
kirkkoineen
ja kouluineen, sotilaineen
ja aseineen? Tähän palaan vielä kohta.
Pari
päivää sitten Helsingin Sanomien Moskovan kirjeenvaihtaja Jussi
Niemeläinen
kirjoitti kolumnissaan, että Venäjällä eliitti on Putinin yleisö.
Niemeläinen painotti, että ”monen asiantuntijan mukaan Putinin
varsinaisena yleisönä on eliitti”. ”Osa siitä on myös tullut
aiempaa riippumattomammaksi Putinista, osa taas ottanut vapauksia
Putinin keskityttyä ulkopolitiikkaan”, Niemeläinen jatkoi.
Niemeläisen
kolumnissa tultiin ikään kuin puoleenväliin Pynnöniemen
sisäpiirivallan ajatusta,
mutta vain puoleenväliin. Niemeläinen tuntuu näkevän suuren ja
mahtavan Venäjän pyramidina, jonka terävässä huipussa yksi
itsevaltias komentaa kansakuntaa
mielensä mukaan. Putinin jalkojen juuressa on pyramidin terävänä
mutta
laajenevana
huippuna sisäpiiri, sihteerit jotka toimivat ruhtinaan käskyjen
mukaan.
Mikä
on se maaginen voima, jolla itsevaltias saa alaisensa hyppäämään
halutulla tavalla haluttuun ruutuun?
Kyösti Salovaara, 2020. |
Historia
tuntee toistaan julmempia ja hirvittävämpiä itsevaltiaita,
diktaattoreja, jotka ovat tapattaneet miljoonia ihmisiä eivätkä
ole
vain
tyytyneet katkaisemaan sihteereidensä päitä.
Oliko
esimerkiksi Stalinilla,
Pol-Potilla
tai Hitlerillä
katseessaan kuolettava
taikasäde,
jolla hän alisti kaikki kanssaihmiset valtaansa? Riittikö hänen
puhetaitonsa viettelemään sihteerit ja sihteerien sihteerit
hirmutöihin? Oliko hänellä karatessa musta vyö, niin että
niskoittelevat
sihteerit ja epäröivät kansalaiset lensivät selälleen ennen kuin
ehtivät kissaa sanoa?
Ei,
en usko, että diktaattorien valta on koskaan perustunut heidän
fyysiseen tai henkiseen ylivoimaansa. Pikemminkin luulen, että
tietynlaisissa olosuhteissa syntyy sisäpiiri – joka saattaa
näyttää itsevaltiaan sihteeristöltä – käyttämään
hirmuvaltaa, ja se tarvitsee maanisen narsistin edustamaan itseään,
jotta kansa ei osaisi katsoa vallan oikeaan keskipisteeseen. Haluaako
Putin todella jatkaa sisäpiirin edusmiehenä vai haluaisiko hän jo
päästä nauttimaan elämästään ja omaisuudestaan?
Kirjassaan
Albert
Speeristä,
Hitlerin arkkitehdistä, Yrsa
Stenius
sanoo, että ”koska Hitler oli antanut Speerille paitsi hänen
uransa myös hänen elämänsä, Hitler myös milloin tahansa saattoi
katkaista kummankin.” Stenius näkee molempien miesten narsismin:
”Puolijumalan elämä oli lainattu Speerille, mutta maksuksi hän
antoi koko sen omaleimaisuuden mikä hänellä suinkin oli.”
Niin
terävästi kuin Stenius kuvaileekin Albert Speerin antautumisen
natsismin seireenien laululle, hän sortuu Hitleriä kuvatessaan
pinnallisen historiankirjoituksen kliseeseen: Hitler on vain
epäonnistunut toritaulumaalari
joka kostaa
maailmalle epäonnistumisensa. Tällaisessa
historiankirjoituksessa Hitler on tietämätön moukka, joka ihailee
sivistynyttä Speeriä ja tämän kultuuritaustaa.
Mutta
”oikeassa” muotokuvassa
saattaa olla enemmän sävyjä ja moninaisempia
varjoja kuin me yleensä ajattelemme.
Vuonna
2005 ilmestyneessä haastavassa esseekokoelmassaan What
Good Are the Arts?
englantilainen John
Carey
lainasi amerikkalaisen diplomaatin ja kulttuurihistorioitsijan
Frederick
Spottsin
teosta
Hitler and the Power of Aesthetics
vuodelta 2003.
Tässä
teoksessa Spotts todistaa kiistattomasti, että Hitler oli syvästi
ja vakavasti kiinnostunut musiikista, maalaus- ja
veistostaiteesta
ja arkkitehtuurista. Hän
osasi myös keskustella näistä taiteista. Ja
vaikka Hitler ei päässyt kuvataidekouluun, hän kuitenkin elätti
itsensä Wienissä maalaamalla. Itseoppineenakin Hitler oli pätevä
vesivärimaalari.
Miksi
Carey ottaa Hitlerin esteettisen puolen esille teoksessaan?
Se
johtuu siitä, että Careyn esseekokoelma pyrkii romuttamaan
käsityksen parempien ihmisten syvemmästä taidekokemuksesta
suhteessa rahvaan taidekokemuksiin. Carey kertoo
monin esimerkein (tässä kirjassa ja aikaisemmissa),
että länsimaissa parhaana pidetty eliitti on taideteostensa ja
kirjoitustensa korkeasta laadusta huolimatta usein viehättynyt
autoritaariseen ajatteluun, tavallisen kansan syrjimiseen ja jopa
fasistisiin pyrkimyksiin. Carey ikään kuin todistaa, että
taideoksen kauneudesta ja hienoudesta ei voi päätellä millainen
ihminen on sen luonut eikä sitä onko taideteoksen luoja teoksensa "arvoinen" elämänsä muilla alueilla.
Nykyäänhän
vallalla on uusmoralistinen
ajatus, että huono ihminen ei voi tehdä hyvää taidetta – tai
jos voisikin, sitä ei pidä katsoa eikä kuunnella.
Kun
Hitler pääsi valtaan
1933
hän rakensi ensi töikseen mahtavan taidegallerian. Speerin avulla
hän sitten
rakensi ”kauniina” pitämäänsä uutta Saksaa. Hitler rakasti
oopperaa.
Elämänsä aikana hän kuuli Wagnerin
teokset satoja kertoja. Hän ihaili myös Verdiä
ja Puccinia.
Hitlerin mielestä oopperasta piti
tehdä jokamiehen taidetta riippumatta kansalaisten
varallisuudesta. Oopperan
aristokraattinen ja porvarillinen leima piti pyyhkäistä syrjään ja
avata oopperatalojen ovet kansalle.
Kun
Saksan suuria teollisuuskaupunkeja pommitettiin raunioiksi, Hitler ei
ollut moksistakaan. Nehän olivat rumia ja huonosti rakennettuja –
ne olisi pitänyt joka tapauksessa rakentaa kauniimmiksi,
esteettisesti
arvokkaiksi.
Hitlerin visioissa
kauneus merkitsi enemmän kuin ihmiset.
Esteetikkona
Hitler ei siis ollut moukka, kuten eivät olleet hänen
”sihteerinsäkään”, mutta syvällinen
kauneuden
ja estetiikan taju ei estänyt Hitleriä sihteereineen syyllistymästä
miljoonien ihmisten murhaamiseen. Estetiikka ei siis pelastanut
Eurooppaa eikä Saksaa. Päinvastoin,
kuten Carey
muistuttaa, holokaustin jälkeen tiedämme,
etteivät ”taiteet” väistämättä lisää inhimillisyyttä.
Nyt tajuamme,
että herkkävaistoinen esteettisyys voi elää systemaattisen ja
demonisen julmuuden rinnalla saman ihmisen sydämessä.
Valta
on kuin painovoima.
Jos
sitä on sopivasti, me pysymme seisaallaan
ja
kävely tuntuu kevyeltä ja omenat voi poimia nurmikolta syksyn
tullen.
Jos
painovoimaa on liikaa, jos vallan massa on kuin
kohtuuton
kivi päällämme, me puserrumme kasaan, jaksamme ottaa vain muutaman
askeleen ja omenat särkyvät mehuksi
ennen
kuin niitä ehtii poimia.
Mutta
toisaalta jos
valta puuttuu kokonaan, jos painovoima katoaa, omenat sinkoutuvat
taivaalle käsiemme ulottumattomiin
ja kun otan askeleen, lennän heiveröisen
tuulenpuuskan
tuuppaamana
taivaan sineen.
Kyösti Salovaara, 2020. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti