[suuria
ihmisiä, pieniäkin]
Romaanin
kirjoittaminen on hiukan kuin panisi viestin pulloon ja heittäisi
sen mereen - arvaamattomat ystävät ja vihamiehet löytävät sen.
-Graham
Greene: Pakoteitä
Yhteiskunnan
ja historian näkee kahdesta suunnasta: suurista pieniin tai pienistä
suuriin.
Todellisuus
on monimuotoisempi. Pienet, ”tavalliset” ihmiset ovat
usein ”suuria” jossakin kohtaa elämäänsä. Suuret miehet ja
naiset saattavat olla hyvinkin pieniä ihmisenä; he käyttäytyvät enemmän oikkujensa kuin viisautensa ohjaamana.
Sattumalla
on merkitystä ihmisten kohtaamisessa, suoraan ja kuvaannollisesti.
Me kohtaamme toisiamme myös lukemalla kirjoja, katsomalla elokuvia,
kuuntelemalla musiikkia ja katsomalla kuvia taidemuseon rauhassa. Kun
kuljemme talojen ohi, kohtaamme historian lähettämän viestin,
ikään kuin pullopostina entisiltä ajoilta, vaikka emme tuollaista
ajattelekaan talon nurkalta toisaalle kääntyessämme.
Taiteilija
ei tiedä minne hänen
lähettämänsä pulloposti
ajautuu, niin kuin Graham
Greene
mainiosti kuvaa. Taideteoksen luoja ei voi päättää mistä hänet tunnetaan,
mikä hänen teoksistaan merkitsee lukijoille, katsojille ja
kuuntelijoille eniten tai mikä niistä vaikuttaa väkevimmin
toisten ihmisten elämään.
Jäljet
jäävät, mutta taiteilija ei tiedä kuka ja missä kulkee niitä
seuraten. Hän tarkkailee vain itseään ja historiaansa. ”Ruumiin jatkaessa matkaansa ajatukseni kääntyilevät
takaisin ja hautautuvat menneisiin päiviin”, kirjoitti Gustave
Flaubert
äidilleen v. 1849.
Kun
oma elämä tuntuu lohduttomalta ja yksinäiseltä ja
merkityksettömältä, kannattaa avata
Jaroslav Hashekin
romaani Kunnon
sotamies Shvejkin seikkailut maailmansodassa
ja lukea sen ensimmäinen
kappale.
”Suuri
aika synnyttää suuria ihmisiä”, Hashek kirjoittaa. ”On
olemassa sankareita, väärinymmärrettyjä
ja vaatimattomia, vailla jonkin Napoleonin mainetta ja historiaa.
Tutkielma heidän luonteestaan saattaisi jopa Makedonian Aleksanterin
maineen varjoon. Te voitte nyt Prahan kaduilla kohdata erään
nuhraantuneen miehen, joka ei tiedä, mitä hän oikeastaan uuden,
suuren ajan historiassa merkitsee. Hän käy vaatimattomana tietään,
ei häiritse
ketään, eivätkä häntä liioin häiritse haastattelua pyytävät
sanomalehtimiehet. Jos kysyisitte hänen nimeään, vastaisi hän
yksinkertaisesti ja ujosti: ’Minun nimeni on Shvejk…’”
Suuria
aikoja, pieniä ihmisiä… mutta onko suuria aikoja olemassakaan.
Eikö yksilön näkökulmasta juuri hänen oma
aikansa, hänen oma elämänsä ole suurinta kaikesta?
Kaikkihan
me kuulumme omaan aikaamme, minä ja sinä, myös hän.
Vanhetessaan
tajuaa keitä aikalaiset ovat ja ovat olleet; ne
pullopostia lähettäneet ja viestin vastaanottaneet.
Kun
amerikkalainen näyttelijä ja ohjaaja Clint
Eastwood
täytti jokin aika sitten 90 vuotta, tajusin että minähän olen
ollut Eastwoodin aikalainen; että hänen olemuksensa ja
esiintymisensä on vaikuttanut minunkin elämääni, ainakin siinä
mielessä että olemme kohdanneet monasti
toisemme,
emme toki henkilökohtaisesti vaan pullopostien välityksellä.
Aikalaisuuden
kokemus vahvistui viime viikolla surullisen voimakkaasti kuullessani,
että italialainen säveltäjä
Ennio
Morricone
kuoli 91 vuotiaana; hän olisi täyttänyt marraskuussa 92 vuotta.
Kohtaamisista
jää jälkiä sieluun.
1960-luvun
lopulla kävin matematiikan luennoilla Helsingin yliopiston Porthaniassa. Muutaman
askeleen päässä Porthaniasta, Hallituskadun (nyk. Yliopistokadun)
ja Mikonkadun kulmassa Bio Rea esitti iltapäivisin
Viikon villi länsi -elokuvia nonstoppina. Koska luentojen
välillä oli elokuvanmittaisia
aukkoja, kävin Bio Reassa katsomassa muutamaa
vuotta aikaisemmin valmistuneet Sergio
Leonen westernit
Kourallinen
dollareita
(1964)
ja Vain
muutaman dollarin tähden
(1965).
Elämäni
muuttui, ainakin elokuvankatsojana. Kyynisen realistinen westerni,
tyylitelty kuin mikä, vaitelias sankari, josta ei tiedä onko hän
hyvä vai paha ja kummallisen tenhoava, moderneilla soittimilla
väräjävä musiikki, jossa hetkittäin luulee kuulevansa meksikolaisen
ja italialaisen kansanmusiikin surumielisyyttä
ja kohtalonuskoa.
Vielä
enemmän nuo lännenelokuvat muuttivat, luulen, Sergion Leonen, Clint
Eastwoodin ja Ennio Morriconen elämää.
Leonen
seuraavat elokuvat, Hyvät,
pahat ja rumat
(1966) ja Huuliharppukostajan (1968) näinkin
sitten ensi-iltateatterissa. Ja sen jälkeen olen katsonut molemmat
teokset vähintään kymmenen kertaa, ehkä useammin. Suomalaista tylsämielisyyttä kuvastaa mainiosti viimeksimainitut elokuvan suomalainen nimi. Miksi se ei voinut olla alkuperäisen mukaisesti "Olipa kerran lännessä"? Toki "huuliharppukostaja" koskettaa yhtä elokuvan vähintään viidestä teemasta, mutta vain yhtä.
Viime
viikolla kuolleen
Morriconen kerrotaan pahoitelleen, että hänen musiikkinsa
yhdistetään aina westerneihin. Pahoittelun ymmärtää, koska
Morricone sävelsi elokuvamusiikkia
yli 400 elokuvaan, ja ne olivat enimmäkseen muita kuin
lännenfilmejä; ja siksi
että
hän sävelsi monenlaista musiikkia, modernista klassiseen,
balladeista iskelmiin.
Mutta,
kuten Greene sanoi: taiteilija heittää pullopostin mereen eikä voi
tietää kuka hänen viestinsä lukee ja
miten se koetaan.
Kuvakaappaus Sergio Leonen filmistä Huuliharppukostaja (Once Upon a Time in the West). Claudia Cardinalen esittämä entinen ilotyttö Jill saapuu tapaamaan tuoretta aviomiestään eikä ketään ole vastassa. Kamera nousee asemarakennuksen yli ja Ennio Morriconen sydämenkaunis Jillin teema alkaa soida. Katsoja tietää tässä vaiheessa että Jillin perhe on murhattu. |
En
tietenkään kohdannut Bio Reassa lännenelokuvaa ensimmäistä
kertaa elämässäni, en myöskään Clint Eastwoodia.
Meidät,
Museokadun pojat 1950-luvun Kotkassa, kasvatettiin
seikkailukertomuksilla ja lännenelokuvilla. Mielessä on aitona
muistona - tästä olen kohtuullisen varma -
järisyttävä
ensikohtaaminen kotkalaisen Kino Rion valkokankaalla: John
Waynen
esittämä Ringo astuu tien reunasta kivääri sylissään kovaa
vauhtia lähestyvien postivaunujen eteen John
Fordin
elokuvassa
Hyökkäys
erämaassa
(1939). Jotain samanlaista koin
myöhemmin nähdessäni
Sean
Conneryn
ensimmäisessä kohtauksessaan
James Bond -elokuvassa Salainen
agentti 007 ja
tri
No (1962). Myös Connery täyttää kohta 90 vuotta!
Clint
Eastwood puolestaan oli ilmestynyt 60-luvun alkupuolella kotiini Museokadulla mustavalkoisen telkkarin
ruudulla lännensarjassa
Lännen tie.
On
hämmästyttävää, kuinka monenlaisia elokuvia Eastwood on
sittemmin ohjannut ja ohjaa yhä. Eastwood saattaa olla suuren
Hollywoodin viimeinen elossa oleva merkkimies; hän on John Fordin ja
Howard
Hawksin
jykevää
elokuvasukua mieluummin kuin vaikkapa Robert
Altmanin,
Martin
Scorsesen
tai Francis
Ford Coppolan
modernimman
americanan
hengenheimolainen.
Taideteos
ei kai koskaan ole historiankirjoitusta eikä edes historian
tulkintaa, ei ainakaan tieteellisessä mielessä.
Historiaan
sijoitettu romaani tai elokuva jossittelee historialla; tuollaistakin
olisi voinut tapahtua vaikka ei tapahtunutkaan juuri noin niin kuin
tarinassa kerrotaan. Historiaan sijoitettu fiktio kertoo aina myös
nykyhetkestä, siitä jossa se on synnytetty. Usein se kertookin
enemmän tekijänsä nykyhetkestä kuin historiasta sinänsä. Tässä
mielessä kaikki historialliset tarinat, kirjat ja elokuvat ovat
anakronismeja, mikä ei vähennä niiden merkitystä eikä
vaikutuspintaa.
Philip
French
sanoo kirjassaan Westerns
(1973), että jokainen koulupoikakin tietää kaksi oleellista asiaa
lännenelokuvista. Ensinnäkin, lännenelokuva on kaupallinen
taideteos, jossa on yhtä sovitut
ja muuttumattomat säännöt kuin Kabuki-teatterissa. Toiseksi,
westernin kuvaamilla tapahtumilla on hyvin vähän tekemistä
1800-luvun rajaseutujen todellisten tapahtumien ja siellä
eläneiden ihmiskohtaloiden
kanssa.
Westerni
on rituaali, jossa tietyt asiat toistuvat, mutta sillä tavalla että
onnistuessaan lännenelokuva tuntuu aina uudelta ja ennen
kokemattomalta. Sergion Leonen filmit ovat tuollaisia uudelleen
myyteistä synnytettyjä, realistisen makuisia vaikka ehkä lopulta
romanttisia satuja tuskaa vinkuvine Morricone musiikkikappaleineen
ja armottomine sankareineen, joita oli joskus vaikea erottaa
pahiksista.
French
lainaa kirjassaan lännenfilmien ja tarinoiden kirjoittajaa Frank
Gruberia,
jonka mielestä lännenelokuvissa on vain seitsemän perustarinaa:
rautatiejuttu, karjatilajuttu, karjankasvatusimperiumin tarina,
kostotarina, tarina missä ratsuväki on intiaaneja vastaan,
lainsuojattoman tarina ja lopuksi laki ja järjestys -tarina.
Katsoin ikään kuin kertauksena John Fordin filmin Hyökkäys
erämaassa,
ja todellakin, siinä on melkein kaikki nuo edellä mainitut
tarinanalkiot samassa elokuvassa. Mutta niinpä taitaa olla kaikissa
mestarillisissa lännenelokuvissa.
Mutta,
kuten French sanoo ja jokainen länkkäreitä katsonut tietää,
variaatioita on tietysti enemmän, melkein
tolkuttomasti
eikä mikään inhimillinen ole vierasta lännenelokuvalle, vaikka
sen maisema näyttääkin aina samalta ja sankarit yhdestä puusta
veistetyiltä.
French
listaa westernin variaatioita: eeppinen,
yliwesterni, satiirinen, komediallinen, kamaritarina, liberaali,
sosiologinen, realistinen, psykologinen, neuroottinen, allegorinen,
antiwesterni. Variaatioita voi kehitellä mielensä mukaan
loputtomasti.
Väitän
että Leonen Huuliharppukostajassa
(melkein)
kaikki edellä mainitut variaatiot saavat ainakin pienen soinnun
ikuisen lännentarinan suuressa, oopperamaisessa harmoniassa, ja se johtunee yhtä
paljon ohjaajan visuaalisesta silmästä kuin Morriconen musikaalisesta
neroudesta.
Kun ajattelee aikalaisuuttaan, tajuaa kuinka pyörryttävästi maailma,
kaukana ja lähellä, on muuttunut oman tietoisuutensa aikana
1950-luvulta vuoteen 2020.
Mikään
ei ennusta etteikö muutos jatkuisi. Se jää nyt nuorten ja
vähitellen
vanhenevien sukupolvien koettavaksi. Ehkä heitäkin pyörryttää
vuonna 2050 tai 2080.
Mutta
olisi likinäköistä väittää, että meidän sukupolvemme, siis
minun tietoisuuteni sukupolven kokemus olisi radikaalisti vallankumouksellisempi kuin vaikkapa
vuonna 1900 syntyneen suomalaisen tai eurooppalaisen ihmisen, miehen
tai naisen aikalaisuuden
kokemus.
Ajatellaanpa
vuonna 1900 syntynyttä. Hän koki elämässään sähkövalojen loistavan tulon kotiin, radion ja television hätkähdyttävän viihdyttävän voiman, keskuslämmityksen, sisävessojen,
jääkaappien ja pölynimureiden elämää helpottavan ja mukavaksi
tekevän ”vallankumouksen”,
puhelimen muuttumisen jokapäiväiseksi apuvälineeksi, autojen
ilmestymisen kotipihoille ja oman vapaa-aikansa valtavan
lisääntymisen,
ja pääsipä vuonna 1900 syntynyt nauttimaan massoille tarkoitetuista ulkomaanmatkoistakin.
Aikalaisuus
on maailman kohtaamista ja
sen
mukana lipumista.
Kuvakaappaus Sergio Leonen elokuvasta Hyvät, pahat ja rumat (The Good, the Bad and the Ugly). Sad Hillin amfiteatterissa finaali huipentuu Ennio Morriconen sävelmään missä kitarat, trumpetit ja luonnon äänet julistavat kohtalokasta päätöstä, vapautta ja kuolemaa. Vasemmalla "ruma" Tuco (Eli Wallach), takana "hyvä" Blondie (Clint Eastwood) ja oikealla "paha" Enkelinsilmä (Lee van Cleef). |
Jaakko Salovaara, 2018. Minä ja Clint Eastwood Sad Hillin reunamailla. Clintin oikean käsivarren ohi näkyy elokuvan finaalitaistelun näyttämölle. |
Kylläpä marssitit esiin aimo kattauksen ikoneja ja klassikkoja sekä elokuva- ja länkkärihistoriaa!
VastaaPoistaOlen vannoutunut inkkareiden ja länkkäreiden ystävä. Siinä missä aikanaan muut lukivat Alcottin Pikku naisia meikätyttö seikkaili J. Fenimoore Cooperin ja Viimeisten mohikaanien parissa. Ugh.
Paljon on vettä virrannut sitten karavaanien jonon jättämän pölyvanan preerioilla, villien sotahuutojen ja heiluvien tomahawkien intiaanien ratsastaessa uhkaavasti huutaen ympyrään ajettujen vaunujen liepeillä sekä ratsuväen helpottavan saapumisen torvien töräytyksineen , - ja John Waynen.
Sitten astui näyttämölle Clint Eastwood karskeine, ilmeettömine kasvoineen ja italowesterneineen, joille alkuun tilkan väheksyttävästikin ja erheellisesti naureskeltiin.
Mainitsemiasi katsellessa ja kuunnellessa on vierähtänyt tovi jos toinenkin, ne eivät katsellessa eivätkä kuunnellessa kulu. Nostalgialla on vankka sijansa elämässä, kuin myös maailman kohtaamisella mutta myös sen mukana lipumisella...
Cooperin esille ottaminen on hyvä huomio. Fenimore Cooperin romaaneitahan voi pitää polkuna sekä westerneihin että salapoliisikirjallisuuteen - vaikka Cooperin tavallaan sanotaankin kritisoineen Yhdysvaltojen sivilisaatiota ennen kuin koko varsinaista kehittynyttä sivilsaatiota oikeastaan oli olemassakaan. Hirventappaja, Haukansilmä, Viimeinen mohikaani... ovat todella inhimillisiä "seikkailukirjoja" eivätkä kliseisiä, rasismista puhumattakaan. Niissä myös luonto on aidoimillaan, ehkä romanttisena elementtinä mutta kuitenkin.
Poista"Kun kuljemme talojen ohi, kohtaamme historian lähettämän viestin, ikään kuin pullopostina entisiltä ajoilta..."
VastaaPoistaTämmöistä koin ja mietiskelin maailman huimaavan nopeaa muuttumista suuremman hyvinvoinnin suuntaan juuri muutama päivä sitten, kun kävin Tampereella Amurin työläismuseokorttelissa. Siellä kävellessä ja asunnoissa viipyillessä tuntui kuin olisi sisällä elokuvassa, varsinkin kun kuhunkin asuntoon oli liitetty tarina, ketä siellä asuu ja mitä heille on tapahtumassa.
1880-luvulla yhdessä huoneessa saattoi päävuokralaisella olla kortteerilainen ja vielä 1930-luvulla viisihenkinen työläisperhe saattoi asua yhdessä huoneessa, joka illalla muutettiin yökuntoon. Keittiöt olivat yhteiskeittiöitä, pihassa oli yhteishuussit, sänkyjen alla potat ja pesulla käytiin yleisessä korttelisaunassa.
Käyttöesineissä oli paljon tuttua, 50-luvun lapsuudessani oli samanlaisia huonekaluja, tekstiilejä, astioita ja kodin koneita (pyykkilaudat, rukit, meillä jopa hellan päällä lämmitettävät silitysraudat, jne) kuin vuosisadan vaihteen kodeissa, mutta jo parinkymmenen vuoden kuluttua kaikki oli muuttumassa nopeasti, ja omille lapsillehan nuo tavarat ovat vain museotavaraa.
Ennio Morriconen kuolema ja tämä kirjoituksesi sai muistelemaan mainitsemiasi elokuvia. Alkoi tehdä mieli katsoa niitä kiinnittäen nyt erityisesti huomiota musiikkiin. Jillin teema on todella sydämenkaunis.
Tuommoinen konkreettinen kokemus menneisyyden olemuksesta on kyllä hieno. Se antaa ehkä enemmän kuin kirjan tai elokuvan katsominen vastaanvanlaisesta todellisuudesta, koska lukiessa ja katsoessa kaikki kuitenkin tapahtuu nykyhetken kokemus- ja mielikuvamaailman läpi. Tai ainakin kirjaa lukiessa pitää yrittää samaistua enemmän kuin tuollaisessa museossa kävellessä; museossa joutuu/pääsee menneisyyden sisään väistämättä.
Poista