[miksi humma juoksee]
Kyösti Salovaara, 2021. Tässäkö älyn Sisyfoksen seinä? Kun vihdoin pääset ajatuksestasi perille, tajuat että sen jälkeen ei tule mitään. |
Älä ylläty, jos psykiatri huomaa
ett
päässäsi käy kummaa kohinaa
Kas
monta on samanlaista luojanluomaa
Viskaaleina
täällä vouhottaa
Jos olet onneton, kun sulla liikaa lihaa on
niin
liity kerhoon, joka tekee sinusta ruipelon
Siellä
päivin purraan porkkanaa ja heinää
ja
kaloria tarkkaan lasketaan
Vaan
yöllä taas, kun kukaan sitä ei nää
niin
läskit, voit ja leivät ahmitaan
Ota löysin rantein, älä jännitä
ota
vastaan mitä tarjoo elämä
Eihän
maailmasta mitään suremalla saa
päivä
päivältä vaan lähestyypi maa.
-Veikko
Lavi
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma
ja
kahden tässä hiljaa mennään
…
Juokse
sinä humma, kun tuo taivas on niin tumma
Ja
varjot tietäni peittää
…
Juokse
sinä humma kun tuo taivas on niin tumma
Ja
tiuku on aisan alla
Voi
kuinka pieninä palasina onkaan
Mun
leipäni maailmalla.
-Tapio
Rautavaara
Viime
viikon pakinassa mainittu Georges Bataille sanoi myös: ”Meissä
alati elää mykkä, salainen, käsittämätön osa.”
Tuota
osaa ei Bataillen mielestä voi sanoilla kuvata.
Sanoilla pitää kuvata muuta.
Kun
tulee ajatus, se johtaa toiseen ja toinen kolmanteen. Sitten niitä
on kimppu sekavina helminauhoina, joista ei tiedä mistä alkavat
mihin päättyvät.
Kierrämme
mykkää, salaista ja käsittämätöntä mielemme osaa kuin kissa
kuumaa puuroa.
Ajatus
syntyi kun katselin Ylen kanavalta nauhoittamaani konsertia Ola, Topi
ja Tapsa 300 vuotta. Siinä Paula Koivuniemi, Tuure Kilpeläinen ja
Maria Ylipää esittivät Marzi Nymanin sovittamia Olavi Virran, Toivo Kärjen ja Tapio Rautavaaran klassikoita
Tapiola Sinfoniettan ja Espoo Big Bandin säestämänä.
Laulun
tulkinta on merkityksien tulkintaa.
Uskottavuus on tärkeää: että
kuulija uskoo esittäjän tulkintaan. Maria Ylipään tulkinnat
olivat ulkokohtaisia, eivät tavoittaneet sanan mieltä. Paula
Koivuniemi oli muuten vaan eksyksissä. Vain Tuure Kilpeläiseen
saattoi uskoa, samaistua siihen mitä hän lauloi.
Kilpeläisen
Tapio Rautavaara -tulkinnoista tuli mieleen Unto.
Tutustuin
häneen Karjalan prikaatissa Kouvolassa vuonna 1966.
Meistähän tuli elinikäisiä ystäviä.
Armeijan
jälkeen jaoimme opiskelijakämpän Urheilutalon asuntolassa Brahen
kentän vieressä ja sitten Tapiolassa.
Opiskelimme samoja juttuja,
ensin korkeampaa matematiikkaa (joka oli liian abstraktia taviksille) ja sitten tietojenkäsittelyoppia. Unto jätti opiskelun
kesken viime metreillä saadessaan työpaikan Valtion
tietokonekeskuksesta. Minä jatkoin vielä vuoden varmistaakseni, että
jokin tutkinto on plakkarissa. Sitten päädyin samaan työpaikkaan
Unton kanssa. Melkein 50 vuotta sitten!
Olimme
kavereita ja sitten perhetuttuja.
Unto
kuoli hyvin nuorena. Parhaat vuodet olivat vielä edessä. Ihmisen
mykkää osaa en tavoita.
Unto oli kotoisin Iitistä. Hänen evakkovanhempiensa pientila sijaitsi Iitin Perheniemessä.
Opiskelijakämpässä
Josafatinkadulla kinasimme kaikesta, politiikasta ja varsinkin
maatalouspolitiikasta. Joskus kinaaminen meni henkilökohtaisuuksiin,
mutta pysyviä vammoja ei kuitenkaan jäänyt. Luulen niin.
Minä
olin kaupunkilainen, jonkin sortin vasemmistolainen joka pilkkasi
maaseudun eläjiä siitä, että he elivät veronmaksajien tuella,
siitä riippumatta mitä kasvattivat ja viljelivät.
Unto
tietenkin puolusti pientilallisten elämää, vetosi vanhempiensa
kovaan kohtaloon kun Karjala piti jättää ja muuttaa vähän
vihamieliseen Iittiin. Leipä oli pieninä palasina ansaittava.
Myöhemmin
olen pohtinut, että kuinka rajusti ystävät voivat kinata ja
väitellä loukkaamatta toistensa sisintä, sitä mykkää mieltä.
Me ainakin Unton kanssa veimme kinaamisen niin pitkälle kun sen voi
viedä.
Nuorempien, nykyihmisten on vaikea tajuta millaisessa Suomessa 1960-luvulla elettiin.
Erilaisten poliittisten ryhmien välillä oli syviä kuiluja,
mahdottomia ylittää. Valtio sääteli maataloustuotteiden hintoja, kaupat eivät voineet kilpailla sapuskan hinnalla. Ranskanleivällä oli kiinteä hinta koko Suomessa. Ulkomailta ei saanut tuoda ruokatarvikkeita, joita Suomessa
kasvatettiin tai viljeltiin.
Niinpä
maaseudun väen tulot määriteltiin suurelta osin valtion
budjetissa.
”Tapa
talonpoika päivässä”, ivasi demarien kansanedustaja Arvo Salo
eduskunnassa 1960-luvulla. Hän tarkoitti, että sillä tavalla
valtio säästäisi eniten. Salo oli kirjallisuusmies,
Lapualaisoopperan kirjoittaja, huulenheittäjä parhaimmasta päästä.
Mutta jos tuon talonpoika-uhkauksen sanoisi tänään eduskunnan
keskustelussa, siitä ei hyvää seuraisi.
Ajat muuttuvat, mielet eivät ehkä sittenkään.
No, minä ajelin samoilla kärryillä kuin Arvo Salo.
Unto
tietenkin ajoi toisenlaisilla kärryillä.
Kerran
juttelimme Tapio Rautavaarasta. Rautavaara oli tuohon aikaan yksi
inhokeistani. Olin kyllästynyt hänen laulutapansa maneereihin. Samalla tavalla
olin 50-luvulla oppinut inhoamaan Kipparikvartettia ja Pokeloita.
Maneerien maneereja!
En suoraan sanoen ymmärtänyt mistä Rautavaara lauloi. Beatlesit
ja Rolling Stonesit olivat paljon ymmärrettävämpiä. Ja tietysti
uuden vasemmistolaisen laululiikkeen yhteiskunnalliset laulut Kaj
Chydeniuksen ja Eero Ojasen säveltäminä kiehtoivat mieltä ja houkuttelivat poliittisiin tilaisuuksiin.
Unto
yllätti minut. Hän kysyi enkö tajua mistä Rautavaara laulaa. Etkö
huomaa, mitä hän tarkoittaa laulaessaan että ”voi
kuinka pieninä palasina onkaan / mun
leipäni maailmalla”? Siksi humma juoksee - isäntänsä apuna, työn ja toimeentulon sirpaleiden perässä.
Tuo
laulun
olennaisin
säe ei ollut koskaan kulkenu korvistani aivoihini, ennen
kuin Unto osoitti sormellaan
siihen. Asian
tajuaminen miltei koski. Olihan tuossa Rautavaaran
laulussa kerrottu osaltaan
samaa
kuin mistä
nuoret
sinikka sokat ja kiti neuvoset lauloivat.
Unton
opastuksella opin kuuntelemaan laulujen sanoja uudella tavalla.
Vaikka
olimme poliittisesti eri reunoilla – tai siltä se tuntui 60-luvun
lopulla – Unto luki Linnan Pohjantähti-trilogian innostuneesti.
Hänelle se tarkoitti kertomusta pientilallisten traagisesta menneisyydestä ja
vähän nykyisestäkin.
Jonkinmoinen
paradoksi on, että minä vasemmistolaisena, punikin lapsenlapsena
vierastin Linnan torpparikuvauksia, koska olin ”kaupunkilaista”
ollakseni. Ironista on, että ryhdyin lukemaan
Pohjantähteä iittiläisen maalaispojan innostamana.
Mielen mykkä salaisuus on kuin kivi mahan pohjassa.
Hyppään
nykyhetkeen.
Viime
sunnuntaina Helsingin Sanomien kulttuuritoimittaja Arla Kanerva
kirjoitti nykyromaanin kaupunkilaisuudesta. Hänen juttunsa otsikko
kuului: Kirjallisuudessa
maaseutu on menneiden vuosikymmenten paikka.
Kanerva
kirjoitti, että vaikka maaseutu on viime vuosina ja viimeistään koronaviruksen
ponnahduttamana kokenut arvostuksen nousemisen -
maaseutu on ihanaa ja aitoa - niin romaaneissa kuitenkin pysytään
kaupungeissa ja nimenomaan pääkaupunkiseudulla. ”Helsinki on
ehdoton suosikki erityisesti nuorten esikoiskirjailijoiden tuotannossa
myös tämän kevään kirjoissa.”
Sillä vaikka maaseudusta kirjoitetaan, se näytetään historiallisena
paikkana, aikana ennen meitä ja urbaania kulttuuriamme.
”Tämän hetken maalaiselämää on kotimaisesta kirjallisuudesta
vaikeampi löytää”, Kanerva kirjoitti. ”En sano etteikö sitä
olisi ollenkaan, vaan ettei se juuri näy.”
Lopuksi
Kanerva totesi, että kaunokirjallisuus heijastelee meitä ja
maailmaa jossa elämme, joten maaseudun puuttuminen
nykykirjallisuudesta kuvastaa lopulta jotakin suhteestamme
maaseutuun.
Siis
mitä ja miten?
Voiko maailma ja sen kuva kirjallisuudessa muuttua näin nopeasti, noin 30 vuodessa?
Sillä
eihän 1980-luvun alkaessa kaupunkiromaani ollut vielä edes kunnolla
juurtunut Suomeen. Ja nytkö sitten maaseuturomaani on hävinnyt
kaupunkiromaanin valloitettua kirjailijoiden ja lukijoiden mielen!
Todistelen
muutosta lainaamalla itseäni. Onko tämä luotettava todistus, jää
lukijan arvioitavaksi.
Palataan
vuoteen 1983, noin.
Pidin
silloin provosoivan esitelmän Eino Leinon Seuran kokouksessa.
Paikalla oli runsaasti väkeä. Provokaatio onnistui hyvin;
haukkumani mieskirjailijat olivat vähän nyreissään, kehumani
naiskirjailijat kävivät jopa kiittelemässä alustusta. Loppuilta
sujui mainiosti valkoviinin hurmaavassa parissa.
”Oksennus
pakastimessa”, aloitin esitelmäni. Tarkoitin sillä ivata
kirjailijoita, jotka hylkäsivät modernin kaupunkikulttuurin ja panivat
päähenkilönsä oksentamaan pakastimeen ilmaistakseen kulutuskritiikkiä.
Suljin
esitelmäni kohteista pois naiskirjailijat, suomenruotsalaiset
kirjailijat ja viihdekirjailijat, koska kaikki nämä olivat
tietoisempia ympäröivästä urbaanista maailmasta kuin suomalaiset
mieskirjailijat.
”Suomalainen
viihde taitaa kuitenkin poiketa ulkomaisesta siinä että meillä
myydään parhaiten Kalle Päätalon maaseutukuvauksia, kun muualla
viihdekirjallisuus on pääosiltaan erittäin urbaania; ja on ollut
sitä koko tämän vuosisadan ajan”, perustelin kuulijoilleni.
Ja
jatkoin: ”Sinänsä on outoa että jokaista Päätalon romaania
myydään noin 100.000 kappaletta, vaikka maataloudesta suoraan
elantonsa saavia henkilöitä on Suomessa vain 200.000. Saman
laskuopin mukaan Alpo Ruuthin romaaneja pitäisi mennä kaupaksi
miljoonakappalein, mutta ei niitä mene.”
”Minä
kritisoin suomalaista kaunokirjallisuutta siksi, että se suhtautuu
ns. hyvinvointiyhteiskuntaan järjettömän vainoharhaisesti”,
uhosin vuonna 1983. ”Sanalla sanoen - eikä sitä muuten voi sanoa
- kirjallisuutemme ihmiskäsitys on vaarallisen mekanistinen ja
deterministinen… Minkäänmoinen insinööri tai teknikko tai
ekonomi tai merkonomi ei kerta kaikkiaan kelpaa suomalaisen romaanin 'hyväksi ihmiseksi', paitsi silloin kun hän tekee totaalisen
stopin ja ryhtyy ehdottomaan kapinaan ja lyö pensselit santaan ja
kiroaa hyvinvointiyhteiskunnan ja muuttaa maalle ja alkaa
taiteilijaksi.”
Jos pintaa raaputtaa, onko tämä oikeastaan muuttunut vuoden 1983 kokemuksestani?
Eikö
tälläkin hetkellä mediassa ja romaaneissa maalle muuttamista ensi
sijassa kuvata kulutusyhteiskunnan kritiikkinä eikä
niinkään aidon maalaiselämän haaveena tai houkutuksena?
”Jos
maaseutu on romaaneissa suurelta osin historiaa, niin mitä se kertoo
suhteestamme maaseutuun?” Arla Kanerva kysyi viime sunnuntaina
Hesarissa.
Entäpä
jos enää ei ole olemassakaan ”aitoa” maaseutua, jota
romaaneissa saattaisi kuvata urbaanin kaupunkielämän vastakohtana?
Onko päinvastoin niin, että tosiasiassa maaseudulla elävät ihmiset kokevat
elämänsä aika lailla samanlaiseksi kuin kaupungeissa ja niiden
lähiöissä elävätkin kokevat? Tästä tietysti pitää laskea
pois Kallion hipsterien ja joidenkin marginaaliryhmien elämä.
Nykyinen
elämänmuotomme on täynnä samaa ajattelevien ja samoin tuntevien, suunnilleen samalla tavalla elävien ihmisryhmien kuplia, mutta näiden kuplien rakenne ei perustu elämään Kehä kolmosen sisäpuolella vs. elämään sen ulkopuolella.
Tämä
johtunee siitä, että olemme kaikki globaalien ja
suomalaisten mediakuplien yhteensaattamia. Kylän raitti on kenties ennallaan, mutta eivät sen varrella asuvat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti