[toiveajattelua,
itsepetosta, pyrkimystä]
|
Kyösti Salovaara, 1973. Suomen kaupungistuminen räjähti melkein käsistä 1970-luvulla. Kuvassa puretaan Kampissa sijaitsevaan Maanviljelijäin maitokeskuksen rakennusta, meijeriä ja leipomoa asuinkerroksineen. Oikealla Sokoksen talo. Oliko vanha purettava uuden tieltä? |
’Kirjallinen
ilmapiiri ei välitä kollektiivisesta ihmiskuvasta; ainoastaan
sairaskertomukset saavat ylistystä ja kiitosta. Jälleen kerran
paetaan maailmankatsomuksia, tällä kertaa itseinhon ja itsesäälin
terapiaan.’
Näin
kirjoitti Kyösti Salovaara… Salovaaran havainto tulee tästä
päivästä. Voiko uskoa että kaikki kiertää? Kaksikymmentä vuotta sitten suosittiin maailmankatsomusta juuri sopivasti, viisitoista vuotta sitten se pelkistettiin iskulauseiksi, kymmenen vuotta sitä on jo paettu.
Kiertoon
olisi kiva luottaa. Sitä varsinkin odottaisin, että
maailmankatsomuksellisuuden mukana taas hyväksyttäisiin jotain
erään maailmankatsomuksen sisällöstä, sanotaan vaikka demokratia.
Tällä menolla meidän sekaamme sijoittuu sukupolvi, joka ei tiedä
miten demokratia saatiin, ei aavista sen arvoa ja menettää sen.
Olen
nyt 53 vuotta vanha, nähnyt aikuisena kaksi ja koko elämässäni jo
neljä kierrosta. Katsomus tai aate eli 40-luvulla, vaikka väri
vaihtui. Sitten mentiin 50-luvulla katsomuksista kauas, tahdottiin
vain nähdä mitä on…
Tänään
tekee mieli panna itsensä peliin. Pelkään vain, että kun minä
tässä rupean häijyksi, vaikkapa vain tunnustamisessa ja vaikkapa
itseni paljastamisessa, niin muoti taas muuttuu.
-
Arvo Salo: Valta, pelit, muoti. Suomen Sosialidemokraatti, 1985.
Tärkeää
ei ole perille pääseminen, koska perille ei voida päästä, vaan
tärkeää on suunta, pyrkimys, liikkeelläolo.
- Mauno
Koivisto, 1971.
Kirjoitellaan
mitä kirjoitellaan. Sanotaan
mitä sanotaan. Ollaan kuin ei oltaisikaan.
Paljastuu
ettei sisäministeri tiedä menneisyydestä mitään. 1990-luvun lapsena hänelle tuo vuosikymmen on terra incognito. So what - hänelle riittää miettiä huomista.
Mihin
ministeri huomisen miettimisen pohjaa, on sitten toinen juttu.
Onnistuuko se välittämättä menneisyydestä, siitä mitä on ollut
ja mitä on ajateltu? Vai saattaako ihminen ammentaa sisältään, sielustaan todellisuuden kuvan?
Historia
ei katoa silmät ummistamalla, korvat sulkemalla.
Tarkoitukseni
ei ole pysäköidä historiaan.
En
ryhdy kylpemään menneisyydessä, vaikka kirjoitin menneisyydestä
myös viime viikolla. Mutta kun lainasin tuolloin Arvo Saloa ja
hyllystäni "löytyi" Arvo Salon ja Bo Ahlforsin pamfletti 60-luku - silmäilyä, sormeilua (Tammi, 1970), niin ryhdyin selailemaan sitä
käsittääkseni, miltä maailma näytti vuonna 1970 kahden tunnetun
sosialidemokraatin näkökulmasta, semminkin kun toista heistä
pidettiin puolueen ideologisena johtajana ja toista armottomana
pilkkakirveenä ja poliittisen elämän tarkkailijana.
Kiinnostavaa
tietysti sekin on, että kirjassaan Salo ja Ahlfors tähtäävät
tulevaisuuteen. He ehdottavat demareille soveliasta kulkusuuntaa.
Sekin
on kiinnostavaa, että tekijöiden tulevaisuuden ennuste - jos kirjan
ehdotuksia voi sellaiseksi lukea - menee täysin pieleen,
osoittautuu toivejatteluksi ja kenties myös itsepetokseksi. Jos
Salon ja Ahforsin perusvaatimus sosialistisesta Suomesta
Neuvostoliiton uskollisena rajavartijana olisi toteutunut, niin
tuskinpa tässä pakinaa rustaisin.
En
kuitenkaan ryhdy jälkiviisauden huumassa tuomitsemaan kirjaa.
Se on
kirjoitettu ajassaan, sillä tietämyksellä mitä silloin oli,
niissä
paineissa mitkä ympäriltä tulivat. Mutta jälkiviisas kuitenkin
väistämättä
olen,
sillä
nykyhetkestä ei voi palata menneisyyteen ikään
kuin
nykyhetkeä rakenteineen
ja
ajatuksineen
ei olisi olemassakaan. Ja vaikka
minäkin
elin vuonna
1970 samaa
todellisuutta kuin Salo ja Ahlfors tietoisena ja
yhteiskuntapolitiikasta
kiinnostuneena
yksilönä, en kuitenkaan pysty muuttumaan vuoden 1970 Kyöstiksi,
vaan olen tiukasti
vuoden
2020 Kyösti.
Kuvittelen ja aavistelen silti, että ostettuani tämän teoksen 1970, suhtauduin siihen innostuneesti.
|
Tammi, 1970. 125 sivua. |
Kirjan
tekijöistä Arvo Salo (1932-2011) lienee tunnetumpi. Ainakin hän
oli 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla hyvinkin tunnettu vaikuttaja:
Lapualaisoopperan kirjoittaja, runoilija, kansanedustaja ja
kulttuuriministeri, vääräleuka joka kolumneissaan ei säästellyt
mielipiteitään, demarien hovirunoilija.
Ennen
Lapualaisoopperan läpimurtoa Salo toimi mm. Ylioppilaslehden
päätoimittajana ja Honka -liiton propagandatoimiston
päällikkönä. Oikeuskansleri Olavi Hongasta yritettiin epäpyhällä liittoumalla tehdä Urho Kekkosen
kuningastien katkaisijaa.
Hannes Tiainen, joka osallistui yhtenä vaikuttajana SDP:n hajottamiseen (mutta sitten myös uudelleen
yhdistämiseen), kertoo muistelmissaan Tovereiden tasavalta (1997)
happamesti
Salon roolista Honka-liitossa. Salo oli esitellyt ”hyvin
tuntemansa” Hongan kauppakorkeakoulun ylioppilaskunnan
tilaisuudessa.
Tiaisen
mukaan Salo sanoi, että Honka tuntee yhteiskunnan ja politiikan. ”Vastustajat
pelkäävät häntä. Kekkoselle apu tulee mualta kuin suomalaisilta.
Porvarit
ovat sekaantuneet leskisläisiin eikä päinvastoin. Idästä ei ole
ilmoitettu kuka pitää valita presidentiksi.
Sosiaalidemokraattien joutuminen syrjään politiikasta on
skogilaisten syy. He ovat maalaisliiton asialla. Ei heitä ole
erotettu sd-puolueesta, itse he ovat eronneet”, Salo kertoi tuleville ekonomeille.
Tiaisen
mielestä ”kirjailija, sanan mestari
valutti kynästään noissakin oloissa runoa kuin aisaa ja
tosirunoilijan
vapaudella. Totuuden puhuminen oli ehkä runomitan vaatimusten takia
vaikeaa.”
Honka-liitto mureni lokakuussa 1961 Neuvostoliiton lähettämän nootin jälkeen. Honka luopui ehdokkuudesta marraskuussa. Kekkonen jatkoi presidenttinä vuoden 1962 vaalien voittajana. Bo
Ahlforsin kanssa kirjoittamassaan 60-luku kirjassa Salo hyväksyy
Kekkosen kuningastien jatkumisen mukisematta.
Mutta
kenen mielipiteitä 60-luku oikeastaan heijastaa, Salon vai Ahlforsin
vai molempien tasavertaisesti? Uskallan epäillä, että ajatukset
tulivat pääosin Ahlforsilta, kirjallinen ylöspano Salolta.
Myös
Bo Ahlfors (1933-1999) oli - CP-vammastaan huolimatta – näkyvä
demariajattelija 1970- ja 80-luvulla. Ahlfors oli poliitikan tutkija,
viestinnän asiantuntija, joka vaikutti paljon Yleisradion
ohjelmiston linjauksiin.
Ahlforsia
kutsuttin SDP:n pääideologiksi. Risto Kolanen
kertoi Helsingin Sanomissa Ahlforsin muistoartikkelissa, että Rafael
Paasio testasi sittemmin Paasion johtokautta SDP:ssä kuvannutta
lausetta ”pari piirua vasemmalle” nimenomaan Bo Ahlforsilla
omassa
poikamiesboksissaan.
Kolanen
kutsuu Ahlforsia ateljeekriitikoksi. Hän ei juossut muotien perässä. Kolasen
mukaan Ahlfors koki ”paasiolaisen muutoskauden” 1963-69
myönteisenä: ”Ahlfors
vastusti 1970-luvun lopun konsensuspolitiikkaa ja irtosi Sorsan
lähipiiristä Sdp:n johtajan periksi antamattomaksi kriitikoksi.
Sdp:n pääideologista tuli pääkriitikko - eräässä mielessä
’viimeinen paasiolainen’.”
1960-luku
kirja osoittaa, että Ahlforsille Paasion ”pari viirua vasemmalle”
ei kuitenkaan riittänyt, hän halusi pidemmälle.
Mitä
kuusikymmentäluku oli, Ahlfors ja Salo kysyvät pamflettinsa alussa.
”Oliko sillä joku ilme?”
Kyllä
oli, he vastaavat.
”Työväenliikkeessä
vallitsi viisikymmentäluvulla keskipakoisvoima.
Sosialidemokraatit sulkeutuivat jäykkään antikommunismiin ja
tiukkaan antikekkoslaisuuteen
ja avautuivat vain avoimeen puoluehajaannukseen”, tekijät
kirjoittavat ikään kuin johdannoksi 60-lukuun.
50-luvun kulttuuri vapautti runouden, mutta
ei muita ihmiselle tärkeitä alueita. Viisikymmentäluku ei
tajunnut, että myös asumisella, liikkumisella, sotimisella ja
sukupuoliyhdynnällä on jotakin tekemistä kulttuurin kanssa.
”Vasta
kuusikymmentäluku oivalsi,
että SAK ja Kansallisteatteri kuuluvat samaan kenttään; että
molemmat käyttävät ja molempiin käytetään valtaa”, Ahlfors ja
Salo kirjoittavat. Siksi molempia, SAK:ta ja teatteria, niiden
vallankäyttöä sopii käsitellä kulttuurilehdissä ja
kulttuuriosastoissa.
”Vasta
kuusikymmentäluku osasi tavoitella vapautta”, kirjan
voimakaksikko
julisti vuonna 1970. ”Viisikymmentäluku
tavoitteli vapauden illuusiota.”
|
Kyösti Salovaara, 1973. Myös Kotkassa vanhaa purettiin uuden tieltä. Kesällä 1973 Kauppahalli oli jo suljettu; kauppa ei käynyt vanhentuneissa tiloissa. Kaupunki myi rakennuksen tontin Keskolle, joka tammikuisena yönä 1974 purki talon, jotta sitä ei ehdittäisi suojella. |
Kaksiajako
(vasemmisto vs. oikeisto) tai kolmiajako (vasemmisto vs.
maalaisliitto vs. kokoomus) tai peräti neljäksijako (kommunistit vs.
demarit vs. maalaisliitto vs. kokoomus)
leimasivat 1950- ja 60-luvun poliittista ilmapiiriä. Rajat olivat
paljon jyrkempiä kuin nykyään ja puhe rankkaa, vaikka tänään
polarisoituminen näyttääkin suurelta. Olemme kai liiaksi somettuneita, kun Ahlfoorsin ja Salon aikakautta leimasi suomettuminen.
Vastakohtaisuuksista
syntyi sitten Salon ja Ahlforsin poleeminen rajanveto, jossa vastakkain ovat
lähinnä vasemmistolainen käsitys todellisuudesta vastassaan
kokoomuksen edustaman porvarillisen maailman käsitykset.
Nykymaailmassa
”hyveinä” pidetyt asiat, kuten liberalismi ja humanismi saavat
tekijöiltä yksikäsitteisen tuomion: ne edustavat porvarillisen
hegemonian
hapatusta.
”Liberalismi
politikoi epäpolitisoimalla asiat”, kirjan tekijät sanovat.
”Liberalismin yhteiskunnalle antama panos on kuin turvalliseksi
valmistettu savupommi: Ihmiset hätkähtävät hetkeksi, tiputtavat
pari kyyneltä ja asiat on unohdettu… Liberalismin rohkein
taisteluhuuto kuuluu: Kaikkien maiden vieraantuneet yhtykää. Tämä
ei ole taisteluhuuto.”
Humanismi
oli Salon ja Ahlforsin mielestä yhtä epäilyttävää.
”Poliittiselle
ulottuvuudelle
sijoitettuna humanismi onkin puhtaasti porvarillinen ihanne, ja tämän
vuoksi sen olemus tulee eritellä ja sen heikkoudet osoittaa”, he
sanovat. Enpä
tiedä tajusiko Salo, että edellinen olettamus on kuin suoraan
Leninin ja Neuvostoliiton ”marxistien” ohjelmajulistuksista.
No,
kaikkea ei näe kun katsoo riittävän lähelle.
Liikutaan
vaarallisemmille vesille.
”Demokratia
on sosialismia”, Ahlfors ja Salo kirjoittavat. ”Luuliko joku
demokraatti toisin? Tai sosialisti?”
”Demokratia
ei tunne ’epäpoliittisia’ eikä ’puolueettomia ratkaisuja’”,
Ahlfors ja Salo väittävät. Näin
väittäessään he
tulivat tuupanneeksi yhteiskunnassa esiintyvät erilaiset tahdot ja
pyrkimykset poteroihin ikuisiksi ajoiksi.
Tuon lauseen jälkeen ei ihmettele lainkaan Kolasen
huomautusta, että Ahlforsista tuli 70-luvulla SDP:n johtava
pääkriitikko ja
konsensuspolitiikan arvostelija.
60-luku
pamfletti epäilee kaikkineen SDP:n ja työväenliikkeen
mahdollisuutta osallistua ”porvarillisen” valtion hallitsemiseen:
”Mitä enemmän työväenliike vastaa maan asioista, sitä
matalammiksi tulevat sen vaatimus- ja tavoitetasot. Ja kääntäen:
mitä vähemmän työväenliike vastaa maan asioista, sitä
korkeammaksi tulevat sen vaatimus- ja tavoitetasot.
Kuinka
väärässä Salo ja Ahlfors olivatkaan, semminkin kun em. ajatusta
voinee pitää tulevaisuuden ennusteena. Vasemmistolla -
”työväenliikkeellä” - ei ole vuosien
1966-70
jälkeen ollut enemmistöä eduskunnassa ja kuitenkin koko
suomalainen
yhteiskunta
rakenteineen on saatu muutetuksi sosialidemokraattista asennetta
henkiväksi hyvinvointivaltioksi, jonka kaikkivoipaisuutta ei juuri
kukaan, ei vasemmalla eikä oikealle, aseta kyseenalaiseksi.
Ainoat
tosikriitikot tulevat jostain vihreän
liikkeen syövereistä,
missä ajatellaan että vain feodaaliajan kaltainen valtio sopii
maapallolle, eikä
massojen hyvinvoinnin takaava markkinatalous demokratioineen lainkaan.
|
Kyösti Salovaara, 1973. Monet 60-lukulaisten keskustelunaiheista saatiin Yhdysvalloista - olivatpa ne Suomessa aiheellisia tai ei. Autot eivät 70-luvun taitteessa aiheuttaneet ruuhkia eivätkä vieneet tilaa kaupunkien keskustoissa, toisin kuin kehittyneimmissä maissa. Kuvassa vuoden 1973 Peugeot 504 - isäni työsuhdeauto. Pösö 504 oli hieno, teknisesti edistyksellinen auto. Tilastot kertovat, että vuonna 1970 henkilöautoja oli Suomessa 707.000 ja tällä hetkellä n. 2.720.000; pakettiautoja oli 1970 56.000 ja nyt n. 330.000 |
Vaaralliset
vedet: haave sosialistisesta Suomesta vuonna 1970!
60-luku
sisältää myös alkuaan Parnassossa julkaistun artikkelin, missä
Ahlfors kysyi Jorma Cantellin kanssa Voiko sosialistinen Suomi olla
puolueeton?
Vastaus
oli yksiselitteisesti: Kyllä!
Näin
Ahlfors ja Cantell uskoivat ja toivoivat, vaikka vakuuttivat tietävänsä
mitä Neuvostoliitto teki sosialistisille ”ystävilleen”
Unkarissa 1956 ja Tšekkoslovakiassa 1968.
Joskus
luja usko sokeuttaa arvostelukyvyn. Silloin tietäminen muuttuu uskonnon kaltaiseksi mytologiaksi.
Parnasson
artikkelissa kaavailtiin sosialistista
Suomea,
johon mentäisiin monipuoluejärjestelmästä ja jossa tuollainen
poliittinen
rakenne myös säilyisi.
Kirjoittajat
vetosivat naiiviisti
neuvostoliittolaisiin kirjoituksiin, joissa väitettiin että myös
kommunistien johtamassa valtiossa voi olla monipuoluejärjestelmä.
Jos
Cantell ja Ahlfors olisivat avanneet ikkunan, he olisi nähneet: ei
voi eikä missään ole.
”Suomen
siirtyminen sosialismiin merkitsisi näin ollen eittämättä sitä,
että ideologinen raja siirtyisi Suomen verran lännemmäksi”,
Ahlfors ja Cantel toteavat. Heidän mielestään Suomen siirtyminen
Neuvostoliiton sisäpiiriin, se että Suomesta tulisi Neuvostoliiton
ideologinen rajavartija
länttä vastaan, ei kuitenkaan merkitsisi Suomen itsenäisyyden
menettämistä eikä Euroopan status quon järkkymistä.
Älä
unta näe, nykylukija huudahtaa menneisyyteen vaikka tietää, että se
ei sinne kanna.
Ahlfors
oli valmis siirtämään Suomen itäiseen vaikutuspiiriin. Historian
ironia
naureskelee tuolle haaveelle: runsaat kaksikymmentä vuotta myöhemmin
Suomi liittyi EU:n täysivaltaiseksi jäseneksi ja läntisen
arvomaailman
raja siirtyi Suomen itärajalle.
Muuan
taloustieteilijä totesi äskettäin, että Karl Marx esitti ajassaan
oleellisia kysymyksiä kapitalismista ja sen tulevaisuudesta, vaikka
Marx erehtyikin ennustaessaan kapitalismin tuhoa proletariaatin
köyhtymisen takia.
Mutta
eikö tulevaisuuden ennustaminen ole edelleen yhtä vaikeaa?
Niinpä
kannattaa todeta, että myös Arvo Salo ja Bo Ahlfors ottivat
pamflettiinsa oleellisia, tärkeitä asioita, vaikka eivät
”ohjelmajulistuksessaan” arvanneet mihin kehitys suuntautuu ja
miten se yllättäen ”sosialidemokratisoi” suomalaisen yhteiskunnan
aivan toisesta suunnasta kuin kirjan tekijät osasivat ajatella ja toivoa.
Olen
todennut aikaisemminkin, että yhteiskunnassa yhä keskustellaan ja
väitellään kiivaastikin
60-luvulla esille tulleista ongelmista ja pyrkimyksistä.
Kaikenlaisen emansipaation rinnalla väitellään mm. luonnon
tuhoutumisesta, ihmisen perusoikeuksista
vs. velvollisuudet,
demokratian muodoista jne.
Samalla
tavalla Marxinkin esittämät kysymykset ovat yhä keskustelussa
mukana. Maailmaa ei ole ratkaistu; perille ei pääse vaikka kuinka
juoksisi ajan kanssa kilpaa.
Mustan
huumorin ystävänä otan vielä yhden lainauksen Salon ja Ahlforsin
kirjasta 60-luku: silmäilyä, sormeilua:
”Julkisen
kulkuvälineen liikuttaminen on yhteiskunnalle paljon halvempaa kuin
yksityisen liikennevälineen seisottaminen. Siksi yksityiset auto
olisi seisautettava kaupungin laitaan eikä seisotettava keskelle
kaupunkia. Milloin saamme kuplan Helsingin ylle? Sähköauton Suomen
maanteille? Ilmaisen joukkoliikenteen?”
|
Kyösti Salovaara, 1973. Kymijoessa kosket jäätyvät pohjasta eikä pinnalta. Se aiheuttaa tulvia. Siksi jokeen (yhä) vedetään hyytöpuomit hidastamaan pintaveden juoksua ja ehkäisemään pohjasta jäätymistä; kuvan hyytöpuomi sijaitsee Pernoonkoskien yläpäässä. Vuonna 1973 Kymijoki oli Suomen likaisimpia jokia puunjalostustehtaiden ja yhdyskuntien päästöjen takia. Kuusikymmentäluvun lopulla vesistöihin valuvista päästöistä käytiin kiivasta keskustelua esimerkiksi Kotkassa ja Kymijoen varrella. Vähitellen päästörajoituksia kiristettiin niin, että 1990-luvulla Kymijoki oli jo kohtuullisen puhdas. Lohet nousivat jokeen. Vuoden 1973 kuva joesta on silti kaunis - se todistaa ettei kuva koskaan paljasta todellisuuden näkymätöntä sisusta. Merkityksiä ei maalata eikä valokuvata! |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti