[nyt
sumussa, huomenna...]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa missä onnen kaukorantaan laine liplattaa missä kukat kauneimmat luo aina loistettaan siellä huolet huomisen voi jäädä unholaan. -Unto Mononen: Satumaa. |
Maailma
hyvästelee vuoden 2020 yksinäisyyden ja toivon välissä.
-
El Paísin otsikko 2.1.2021
On
käynyt ilmi, että ennustaminen on vaikeata siinäkin tapauksessa,
että ennustetaan mennyttä aikaa.
-
Mauno
Koivisto: Väärää politiikkaa. 1978.
Stephen
Fry on juutalaisesta perheestä kotoisin oleva homoseksuaali… ”Olen
vanhanaikainen vasemmistolainen ja liberaali, enkä taustani takia
ole koskaan fanittanut rasismia”, Fry totesi kanadalaisen
CBC-kanavan haastattelussa. Fry haluaisi elää maailmassa, jossa
kaikilla on hyvä olla, mutta hänen mielestään poliittinen
korrektius vie ilmapiiriä väärään suuntaan. ”Se on
huumorintajutonta, hurskastelevaa ja omahyväistä, ja siksi se ei
yksinkertaisesti toimi.”
-
Leena Sharma: Lupa nauraa. Suomen Kuvalehti 1/2021.
Ongelmia
tulee, jos omaa tavaraa aletaan väkisin tunkea toisten silmille tai
hakemalla haetaan tilaisuutta närkästyä. Parempi olisi vaihtaa
kanavaa. Juuri se on sitä suvaitsevaisuutta.
-
Saska
Saarikoski: Moniarvoisessa
yhteiskunnassa on tilaa sekä Tom of Finlandille että Päivi
Räsäselle.
HS, 3.1.2021.
Suoniemi
ei suosi enää logoja vaatteissaan, vaan tärkeämpiä ovat värit,
materiaalit ja leikkaukset. Hän sanoo vihaavansa halpaketjuja. Black
Friday saa hänet voimaan pahoin.
”Varmasti
silläkin, joka ostaa kymmeniä vaatteita, olisi varaa ostaa vaikka
1–2 vaatetta, joihin panostaa. Samaa
mieltä ovat helsinkiläiset Abra Bakkali, Kieran Richardson, Wendy
Kasongo ja Shahi Ahmed. Heille kelpaavien talvitakkien merkkilista on
lyhyt: Canada Goose ja Moncler.
Nuoret
ovatkin valmiita maksamaan talvitakista jopa 1 000–2 000 euroa.
Mitä jos takkiin ei yksinkertaisesti ole varaa? Vastaus
on ryhmän mukaan yksinkertainen:
“Mene
töihin!”
-
Elena
Sulin: Nuoret
tavoittelevat nyt hyperluksusta ja jopa tuhansia euroja maksavia
vaatteita. HS, 2.1.2021.
Joka
neljäs suomalainen aikoo matkustaa ulkomaille heti, kun korona
sallii.
- otsikko
Ylen nettisivulla 3.1.2021
Ilmiöitä
ympärilläni: jotkut niistä jäävät pysyvästi iloksemme tai
huoleksemme, toiset katoavat illan pimetessä.
Osaksi
ilmiöt ovat muotia, ja muoti on ilmiöitä.
Mutta
”vaarattomia” ne eivät aina ole. Muotikin voi ohjata huonoon
tulevaisuuteen.
Ihminen
kaipaa ilmiöitä, osallistumista.
Osallistuttuaan
hän kaipaa takaisin omaan rauhaansa, jota ei tarvitse koko ajan
mitata ja puntaroida, määritellä hyvän ja pahan akselilla.
Iloinen
20-luku
Puhutaan
tästä päivästä ja viitataan 1920-luvulle.
Pitkän
linjan taloustoimittaja Mariano Guindal kirjoitti 14.4.2020
barcelonalaisessa La Vanguardia -lehdessä,
että ensimmäisen maailmansodan ja Espanjantaudin jälkeen koitti
iloinen 20-luku, jolloin ihmiset nopeasti unohtivat sodan ja
pandemian tappamat
50 miljoonaa ihmistä.
Nyt,
koronapandemian jälkeen tapahtuu samoin, Guindal ennusti viime
vuoden huhtikuussa. Meitä odottaa iloinen ja vauras 2020-luku.
Tällä
hetkellä Espanjassa ja muualla yritetään varautua viruksen
kolmanteen aaltoon, koska toinenkin aalto pääsi yllättämään.
Vuoden
lopulla rokotteiden saapuminen herätti
optimismin puuskan. Kohta vapaudutaan, ollaan entistä rikkaampina
valmiita matkustamaan, ostelemaan kaikenlaista. Suomalaisten pankkitileille on kasautunut käyttämätöntä
rahaa 6 mrd euroa. Se odottaa ”tuhlaajaansa”. Hesarin haastattelemat nuoret ovat optimismissaan oikeassa: kun menee töihin, voi pukeutua miten haluaa, jopa luksukseen.
Näinä
päivinä optimismia kuitenkin koetellaan. Rokotteita on saatu vähemmän kuin
odotettiin. Rokotukset etenevät hitaasti, meillä ja muualla, paitsi
Israelissa.
Onko
kehittymässä koronarokotteen puutteen
aiheuttama dystopia: jos
puolet suomalaisista on rokotettu vaikkapa toukokuussa ja puolet yhä
odottavat sitä, millaiseen vastakkainasetteluun yhteiskunta ajautuu?
Puolet väestä haluaa elää normaalisti,
toinen puolikas syrjäytyy edelleen kotinurkkiin ja pakotetaan
välttämään ystäviensä tapaamisia.
Hegel
kirjoitti, että maailmanhistoriassa kaikki suuret tapahtumat ja
henkilöt esiintyvät ikään kuin kahdesti. Karl Marx lisäsi tähän,
että yhden kerran ne esiintyvät murhenäytelmänä, toisen kerran
farssina.
Mitä jos tämän ajatuksen kääntää päälaelleen? Jospa iloinen 1920-luku
olikin farssi, joka johti 1930-luvun hirvittäviin diktatuureihin
niin Saksassa kuin Neuvostoliitossa? Päälaelleen käännetty
historia ennustaisi
näin ollen, että iloisesta 2020-luvusta tuleekin murhenäytelmä.
Cancelointi
Jokainen 1970-luvulla tietokonehommiin päässyt oppi nopeasti, että oikea-aikainen
cancelointi voi pelastaa paljolta murheelta. Kenties tulostukseen oli
lähetetty työ, joka printtaisi 100 000 sivua paperia
virheellisesti. Työn peruminen tulostujonosta,
cancelointi, pelasti paperin ja musteen tuhlaukselta. Ja maineen menetykseltä.
IT-maailmassa
siis peruttiin ”virheellistä” tulevaisuutta, ei menneisyyttä.
Tällä
hetkellä erilaiset uuspuritaaniset ryhmittyvät haluavat canceloida
eli perua
historiassa tapahtuneita ja
nyt vääräksi koettuja tapahtumia
ja kieltää aikaisemmin kirjoitettuja ”vääriä”
sanoja.
Kirjoitusten
poistaminen, sanojen muuttaminen, patsaiden kaataminen ei kuitenkaan
muuta historiaa. Se ainoastaan hämärtää käsityksen aikaisemmista
yhteiskunnista ja sitä mukaan tuhoaa
mahdollisuuden ymmärtää historiaa.
Väärinymmärtäjiä
riittää. Teatterikoulun
opiskelijat ovat lehtitietojen mukaan hyökänneet jopa
William Shakespearen
näytelmien kimppuun: ne ovat nykymakuun
liian väkivaltaisia ja
sovinistisia.
Kenties
poliittista korrektiutta vaalivat ryhtyvät siistimään
Shakespearea. Otetaan pois sana sieltä sun täältä. Muutetaan
miesroolit naisen vapautumista kuvaaviksi. Viedään 2020-luvun arvot
1600-luvun
taitteessa kirjoitettuihin
näytelmiin ja ollaan
turvassa kuin jänis joka pisti päänsä puskaan.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Tammisotilaat tilateos Kotkassa Katariinan Meripuistossa. Teokseen kuuluu 28 merelle, Ruotsinsalmen taistelupaikkaa katsovaa, massiivitammesta valmistettua sotilasta. Teoksen suunnittelija kaupunginpuutarhuri Heikki Laaksonen kertoi Ylelle, että uponneiden sotalaivojen tammihirsistä valmistetut pylväät olivat 230 vuotta meressä lojuttuaankin aivan kuin eilen kaadettuja. |
Historian
ymmärtäminen on vaikeaa, koska emme voi viedä itseämme
aikakoneella menneisyyteen kokemaan sitä omilla silmillä ja
käsikopelolla.
Mauno
Koivistosta elämäkertaa kirjoittava Tapio Bergholm – syksyllä ilmestynyt Kiihkeä Koivisto on tutkimuksen ensimmäinen osa –
sanoi Ylellä Jari Tervon haastattelemana,
että hän vierastaa elämäkertoja,
joissa ihmisen nuoruusvuosien elämä tulkitaan yksioikoisesti sen
mukaan mihin henkilö on lopulta päätynyt. Jos henkilöstä on
tullut ”suurmies”, hänen elämästään etsitään vain ne
ennusmerkit, jotka johtavat suurmieheksi päätymiseen ja unohdetaan
kaikki muut mahdolliset elämänpolut, jotka olivat yhtä
todennäköisiä tulevan suurmiehen nuoruudessa. Sattumallakin
on osuutensa, kun yksilö valitsee polkua eteenpäin, tulevaisuuteen.
Bergholm
sanoi, että tällainen tutkimus katsoo historiaa suodattimen läpi
ja siirtää tulevaisuuden
menneisyyteen, ikään kuin se olisi ollut silloin jo olemassa.
Yleensä historialla (sen
tutkimuksella) voi
selittää nykyhetkeä, mutta ei päinvastoin.
Jossain
mielessä nurinpäin käännetty historiantutkimus muistuttaa
uuspuritaanien cancelointikulttuuria.
Bergholmin
Kiihkeä Koivisto paljastaa - tuon haastattelun perusteella – että
nuorella Mauno Koivistolla oli todellakin aikeita
tai haaveita tulla julkisuuden merkkihenkilöksi, mutta ei politiikan vaan kirjallisuuden tai
laulutaiteen areenoilla. Kun hän valitsi pankkiuran, niin sillä
hetkellä toinen polku olisi vienyt tieteen pariin, Turun
yliopistoon sosiologian
tutkijaksi ja melko varmasti professoriksi. Valittuaan
pankkiuran, hän päätyi lopulta
politiikkaan,
pääministeriksi ja tasavallan presidentiksi.
Koiviston
presidenttiydestä
ei Bergholmin mielestä voi
päätellä mitkä nuoren
Koiviston haaveissa olivat miehelle itselleen tärkeimpiä ja
elämää muokkaavia.
"Nuorison
kapinoinnissa on kaksi puolta”, Mauno Koivisto kirjoitti v. 1968.
”On voittopuolisesti päämäärätietoisuutta, mutta on myös
päämäärätöntä halua pelkästään vanhemman väen mielenrauhan
häiritsemiseen.”
Pari
vuotta aikaisemmin Koivisto oli
pohtinut terävästi
historiaa ja sitä miten sitä pitäisi tulkita nykyhetkessä.
Koiviston ajatusmaailma
muistuttaa Bergholmin käsitystä
hitorian suhteesta nykyhetkeen.
”Menneiden
polvien suorittamiin ratkaisuihin kohdistettu arvostelu on usein
aivan kohtuutonta”, Koivisto huomautti v. 1965. ”Ei tehdä
erotusta kaukonäköisyyden
ja profetoimisen välillä.”
Koiviston
mukaan historian käyttäminen poliittiseen kritiikkiin on usein
subjektiivista ja primitiivistä, ja se heijastaa kriitikon omien
etunäkökohtien propagoimista.
”Mutta”,
Koivisto jatkoi, ”arvostelu on nähdäkseni primitiivistä silloin,
jos menneiden polvien rakentajia arvostellaan siitä, etteivät he
tietäneet sitä mitä he eivät tietäneet, arvostelu on
primitiivistä jos oletetaan jonkin keskeisen seikan
yhteiskunnassamme voivan olla toisin kuin
se nyt on ilman että moni muu seikka olisi toisin, ja jos
esiinnytään arvosteluissa objektiivisuuden vaatimuksin silloin, kun
oman erillisen edun mukanaolo on ilmeinen.”
Eipä
osannut veli Shakespearekaan kirjoittaa näytelmiään 400
vuotta sitten niin, että
niiden ilmaisu sopisi uuspuritaanisten suomalaisnäyttelijöiden
pirtaan vuonna 2020.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Uuden vuoden vastaanottoa Pohjois-Helsingissä. Sumussa näkyi myös rakettien tulijuovia. |
Rolls-Royce
ja naudat
Länsimaiden
media käy melkein fanaattista ja uskontoa muistuttavaa
ristiretkeä karjataloutta vastaan. Helsingin Sanomissa on muutaman
viikon sisällä julkaistu
ainakin 3-4 suurta
artikelia joiden yksiviivainen ajatus on: maailma pelastuu kun kaikki
lehmät, siat, lampaat
ja kanat lahdataan vihreän peltoviljelyn tieltä.
Surkuhupaisin
ylilyönti tuli Helsingin Sanomien kuukausliitteessä 1/2021, jossa
Jussi Konttinen selvitteli suomalaisten eläinten määrää ja
niiden oikeuksia ja päätyi melkein vaatimaan, että eduskuntaan
pitää
valita myös susia ja hirviä jne. ajamaan villieläinten oikeuksia.
Muistamme toki
”hullun ” keisarin Caligulan joka valitutti hevosensa Rooman
senaattiin.
Ehkä
Konttinen vitsaili.
Minäkin
vitsailen tosissani.
Jos
Helsingin Sanomien ja monen kirjoittajan, kuten Risto Isomäen,
utopia toteutuu ja kaikki karjatalouden eläimet lahdataan, niin
miten käy Rolls-Roycen laadukkaalle sisustukselle?
Tekniikan
Maailma nimittäin koeajoi uuden Rolls-Royce Ghostin (TM, 1/2021) ja totesi
auton sisustuksesta, että ”täälläkin on puuta, metallia ja
nahkaa niin pitkälle kuin silmä kantaa. Jokaiseen sisustukseen
käytetään 20 naudan vuotaa.” Mitä
tapahtuu Rolls-Roycen
sisustukselle kun fanaatikot valtaavat maailman poliittisen
näyttämön?
Minulla
ei ole varaa Rolls-Royceen.
Mutta
kenkiä ja villapaitoja kyllä ostan. Olen ihmetellyt, että kun
nautaeläimet, siat ja lampaat on uuden uljaan yhteiskunnan toimesta
lahdattu, niin mistä kengät sitten
valmistetaan ja mistä
villapaita kudotaan? Ei kai Isomäenkään
unelmissa
haluta palata
muovipaitoihin ja muovikenkiin? Puuvilla on sitä paitsi vedentarpeensa takia ympäristölle tuhoisa kasvatettava. Tiedän että puusta saadaan jossain välissä ”muovintapaisia” kuituja, joista voi valmistaa ”villapaitoja”,
housuja ja ehkä
kenkiäkin, mutta jos
kaikki maailman vaatteet ja kengät tehdään koivu-, kuusi- tai
mäntykuidusta, kuinka monta biljoonaa
puuta pitää kaataa?
Jussi
Konttisen artikkelissa kerrotaan, että Suomessa on 700
000 koiraa ja 590 000 kissaa. Millä tavalla niistä tehdään
vegaaneja? Vai lahdataanko nekin vihreän tulevaisuuden "tahattomana" sivuvaikutuksena? Jos, niin monessa perheessä ja yksin asuvan taloudessa itketään.
Ilon
toimitus
Synkistelyn
jälkeen voi keskittyä ilon toimittamiseen.
Vai
voiko?
Käsittääkseni
eduskunnassa on kansalaisaloite, jossa ilotulitukset
halutaan kiellettäväksi.
Suomalainen on siitä kummallinen otus, että se haluaa kiellettäväksi
kaiken mikä ei kuulu omaan elämään. Naapurin pitäisi elää
”just sillee” niin
kuin minäkin elän.
Viime
viikolla ei kaupunkien
järjestämiä ilotulituksia nähty juuri missään päin maailmaa.
Koronavirus painaa ilonkin parrelleen.
Suomessa
ilotulitukset ovat vaatimattomia. Perinteitä kuitenkin on.
Esimerkiksi lapsuuteni Kotkassa järjestettiin kesäisin Kesäyön
Tempaus, missä taiteilijat esiintyivät kaupungintalon terassilla ja Tempaus päättyi illan tummetessa komeaan ilotulitukseen. Tästä
juhlasta kehkeytyi 1960-luvulla
Kotkan Meripäivät.
Nyt
ilotulituksien vastustajat
intoilevat laservalonäytöksistä. Ikään kuin ne korvaisivat
oikean ilotoimituksen!
Mahtavimmat ilotulitukset olen kokenut Espanjassa Costa
Blancan rannikolla Torreviejassa
ja Sitgesissä Barcelonan
lähellä.
Sitgesissä
vietettiin parhaimman ystäväni synttäreitä. Kataloniassa
juhlitaan syyskuussa monin tavoin, paukkuvin
kulkuein ja räiskyvin ilotulituksin.
Seisoimme
tuhansien
ihmisten seassa Sitgesin rantakadulla. Toisessa kädessä mojitolasi
ja toisessa kamera. Ilotulitus kesti ja kesti. Sellaista ei osaa edes
sanoin kuvata.
Raketit räjähtelivät monenlaisia
kuvia taivaalle piirtäen.
Audiovisuaalisen
taidekokemuksen jälkeen kukin karisteli olkapäiltään ja
hiuksistaan tuhkaa. Turvajärjestelyt ehkä ontuivat, mutta
Välimeren tumma taivas
oli puoli tuntia täynnä
hehkuvaa visuaalista
taidetta: iloa!
|
Kyösti Salovaara, 2016. Raketeilla taivaalle lennätetty palmu on hetken illuusio, mahdoton mutta tosi, loistava valotaideteos. |
Nykyään kaiken pitäisi olla sievistelevää ja pehmeää. Ihminen, varsinkin nainen (vaikka sukupuoli toisaalta onkin hämärä käsite), on todettu erityisherkäksi.
VastaaPoistaMissä on uteliaisuus ja ronskius, halu kokea asioita rohkeasti ja pohjia myöten? Tietää ja eläytyä? Miten voi oppia näyttelemään, jos ei uskalla kokea? Minä en tajua tuota teatterikoululaisten asennetta ollenkaan.
Minusta tuntuuu, että koko minun elinaikanani ei ihmistä ole nähty niin heikkona ja väärin toimivana kuin nyt.
Kaikesta pitää tuntea syyllisyyttä. Ilotulitus on turhaa, autolla ajo tuhoaa maapallon, jopa veden valuttaminen hanasta odottaen sen kylmenevän tai lämpiävän sopivaksi on epäilyttävää. Sanaan 'ruoka' liitetään paljon syyllisyyttä.
Perinteisten ilotulitusten sijaan esitetään laservalonäytöksiä - mutta eihän se ole ilotulitus millään muotoa. Eihän siinä ole edes ääntä.
Kuvasi raketeilla aikaansaadusta palmusta kertoo, että ilotulitus on ollut huikea.
Minä saavuin kerran Barcelonaan juhannusaattona. Aivan uskomatonta!
"Minusta tuntuuu, että koko minun elinaikanani ei ihmistä ole nähty niin heikkona ja väärin toimivana kuin nyt."
PoistaTuo on hieno kiteytys Marjatta. En osaisi paremmin luonnehtia modernissa maailmassa elävän ihmisen "kohtaloa" tulla soimatuksi "heikoksi" ja alati väärin toimivana olentona.
Kun tuon asettaa todellisuuteen, todellisuuden peiliin niin ihmiset eivät ole heikkoja, he eivät ole toimineet väärin esim. hyvinvointivaltiota rakentaessaan ja he pystyvät (suurin osa) käyttäytymään kunnollisesti ja omasta itsenäisyydestään huolta pitäen.
Tänään Hesarissa on 70-vuotta sitten palstalla erään muotitoimittajan lista huonoimmin pukeutuneista naisista. Sitä lukiessa nauroin. Tuollaisilla, v. 1970, argumenteilla ei tänään kukaan uskaltaisi moista listaa julkaista.
Kyösti,Marjatta
VastaaPoistaMeillä yritetään jotenkin selvitä tuosta keskiviikon metelistä Washingtonin Capitolin kukkulalla. Yritetään kartoittaa tilannetta päivällisen aikaan,joten juutumme keskustelemaan ja väittelemään niin kauan että ruoka vähän väliä kylmenee.
Meillä tuntuvat muistikuvat 1960-70-lukujen taitteessa siellä maassa,jota silloin kutsuttiin nimellä Belly of the Beast, jossa siis asuttiin: hirviön vatsassa.
Silloin kansalliskaarti tappoi mielenosoittajia yliopistokampuksella, nyt taas poliiseja ja kansalliskaartia ei saatu millään paikalle. Ajat muuttuvat.
Eiköhän nyt ole parasta toivoa että Euroopassa mennään pandemiasta huolimatta etiäpäin ja esimerkiksi viisastutaan? Kai meilläkin siihen olisi varaa,siis ettei tulisi liikaviisaita? Mutta: tulen katsoneeksi amerikkalaista kuvataidetta ja elokuvia kuitenkin esimerkkeinä eräänlaisesta eurooppalaisesta taiteesta. Ja luen niitä kirjoja joita siellä asuvat emigrantit ja pakolaiset kirjoittavat. Loistavia juttuja.
Mutta on tämä homo sapiens kaikin puolin omituinen olento. Mites sitä oikein voisi katsoa etäältä?
Liikaviisaita piisaa, Euroopassa ja muualla, Amerikassakin.
PoistaOn sääli, että yhden ääliön takia, keskustelu kohdistuu vain häneen. Monet tutkijat jaksavat kertoa ja todistaa, että USA:n poliittinen vastakkainasettelu ei alkanut Trumpista (vaan jo 90-luvulla tai kauempaakin) ja että toisellakin osapuolella, demokraateilla on siinä yhtä keskeinen osuus kuin Trumpilla ja hänen kannattajillaan.
Kun keskitytään vain tähän hetkeen ja demonisoidaan (mediassa, somessa) yksi ihminen, historian totuus jää syrjään eikä ongelman syvintä luonnetta ymmärretä eikä siihen ole mitään kelvollista ratkaisua.
Ei amerikkalaisen kirjallisuuden, elokuvan, musiikin merkitys ja merkkiteokset ole mihinkään hävinneet, tekipä joku Trump mitä tahansa.
Pahempaa voi olla odottavissa sananvapauden saralla. Kun kaupallinen toimija lopetti ikuiseksi ajoiksi Trumpin Twittertilin, mediassa ja somessa riemuitaan hillittömästi. Huomaamatta jää, että kohta tämä voi koskea meistä jokaista. Jos maailman johtavan suurvallan päämiehen sometilin voi lopettaa kaupallisen yhtiön moderaattori noin vaan, kuinka kukaan meistä taviksista enää voi luottaa sananvapauteensa somemaailmassa?
Jokin vuosi sitten tämä Deadline Torstaina katosi puoleksi vuorokaudeksi netistä täysin. Silloin tajusin etten voinut mistään kysyä miksi se katosi. Jokin vapaaehtoisten porukka oli ainoa reitti selvittää asiaa; muistaakseni Kanadasta sitten joku free kyseli että mitä oli tapahtunut. No, blogi palasi sitä ennen nettiin noin vaan puolen vuorokauden kuluttua.
Ainoa selitys minkä osasin itse ajatella, oli pakinani otsikko jossa käytin kirosanaa. Ehkä se herätti somealustan siveellisen moderaattorin ja tämä poisti blogin julkisuudesta.
Tietenkin ongelma saattoi johtua teknisestä häiriöstä.
Tuon kokemuksen jälkeen minulla on koko ajan tunne, että pitää olla varovainen millaisia sanoja käyttää pakinoissaan. Tämä ei ole hyvä pelko sananvapauden kannalta.
Sehän tässä juuri onkin pelottavinta, että kyse ei ole yhdestä miehestä.
PoistaInternetillä oli hyvät tarkoitusperät, mutta varjopuolenaan se on tuonut myös mahdollisuuden erilaisten kiihkoilijoiden kokoontua ja lisätä kiihkoa toisissaan. Kun tämä ryhmittyminen kaiken lisäksi on nopeaa ja maantieteelliset rajat ylittävää, niin se on paljon vaarallisempaa kuin ennen nettiä tapahtunut samanmielisten ryhmittyminen.
On tapahtunut sellaista, että lentomatkansa aikana jonkun viattomaksi aikoma someviesti on suututtanut joitain ihmisiä niin paljon, että he ovat keränneet vastanottokomitean buuaamaan tämän henkilön saapuessa kohteeseensa. Muistamme metoo-vainojen pahislistojen keräämiset netissä ja erehdykset niissä ja pakolaislapsia Helsingin lentoasemalla vaanineet ja nettiin kuvanneet "isänmaalliset".
Ellei olisi pandemiaa ja lentämistä tehty niin vaikeaksi, niin luulen, että Capitol-kukkulalla olisi nähty suurin joukoin eurooppalaisiakin. Siellähän oli (ja on edelleen) kymmeniä ryhmiä abortinvastustajista rokotustenvastustajiin ja aseiden puolustajista erilaisiin uskonnollisiin ryhmiin. Pelkään, että he saavat pahaa aikaan vielä ennen 20. päivää. On saatu selville, että ensi sunnuntaihin on suunniteltu mellakoita. Toivottavasti sinne nyt olisi kerätty tarpeeksi poliisivoimia ja että he pysyisivät kaupungissa pitkään myös 20. päivän jälkeen. Pence ja muut "petturit" ovat päävihollisia. Miten heitä suojataan kaiken tämän jälkeen?
Niin, toivottavasti edes blogit pysyvät. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia edelleen.
Joo, toivotaan että blogit pysyvät ja sanaa saa käyttää niin kuin haluaa keneltäkään lupaa kysymättä. Asioista pitäisi voida puhua niin voimakkaasti tai hellästi kuin tuntuu. Ihmisiä, naapureita, tuttuja ja tuntemattomia ei kuitenkaan saa pilkata sen perusteella mitä nämä ovat. Asiat asioina, ihmiset ihmisinä.
PoistaJokaisella kirjoittajalla on ja pitää olla oma "yliminä" sensuroimassa sopimatonta. Mutta jos yhteiskunnallinen todellisuus alkaa olla semmoinen, että omaa itsensensuuria pitää kiristää ulkoisen paineen takia, niin että yrittää arvailla mikä julkiselle moraalille kulloinkin sopii, silloin ollaan vaarallisella tiellä kohti autoritaarista yhteiskuntaa.
Näin on. Ja tällaista tilannetta meillä ei olisi jos jokaisella tai edes enemmistöllä löytyisi hyvin toimiva yliminä, itsekritiikkiä ja itsehillintää.
PoistaTrumpilla esim. ei ole näitä, siksi hän on etevä kansankiihottaja ja villitsijä. On ihmisiä, jotka ovat koukuttuneita trollaamiseen, käyvät sotkemassa peitenimillä asiallisia keskusteluja, tekeytyvät valenettipoliiseiksi häiriten oikean nettipoliisin työtä (Keijo Kaarisade), kaappaavat julkisuden henkilöiden identiteettejä, nimittelevät, uhkailevat ja kertovat tietävänsä missä asut ja liikut, ja jos paljastuvat niin kuittaavat kaiken sillä, että kyseessähän oli läppä ja sinä et kuule ymmärrä sarkasmia.
Nettifoorumeiden käyttäjistä on tullut yhtä vaikea porukka kuin vaikein koululuokka.
Minulla oli opetusryhmiä, joissa ei voinut edes istumapaikkoja vaihtaa ilman että siitä seurasi kauhea mellakka. Räyhääjät vaativat kaiken aikaa jotakin uutta ja hauskaa, mutta mikään varsinkaan uusi ei sujunut, vain se mihin oli totuttu jotenkuten. Toisissa ryhmissä taas istumapaikka oli yhdentekevä ja voi toteuttaa kaikenlaisia ideoita hyväntuulisessa ilmapiirissä.
Trump villitsi twiiteillään porukoita kokoon luvaten villiä meininkiä ja lähetti heidät itsehillintänsä täysin pettäessä kongressitalolle seuraten itse tapahtumia netistä. Kun siellä ei piestykään Pelosia ja Penceä, niin hän joutui taktisesti perääntymään. Mutta mitä hän nyt hautoo ilman twiittejään?
Toivottavasti ristinpuut ja hirttoköydet on kaupungilta purettu. Otettiin mallia Isisiltä, heheh, hohoo, läppä läppä.
Kun loppiaisyönä katselin joltain uutiskanavalta sitä porukkaa, joka pystytti kookasta ristiä, niin minusta he olivat tosissaan.
Toivottavasti "uskottomille" kuten Mike Pence on järjestetty henkivartijat loppuelämäkseen.
Minusta tuntuu, että netistä tulee väistämättä valvotumpi, kiitos niiden jotka ovat käyttäneet sitä pahaan.
Mutta - palatakseni kirjoitukseesi, Kyösti, niin poliittinen korrektius myös rajoittaa ja tekee elämän huumorintajuttomaksi ja ikäväksi.
Huumorintaju on suhteellisuudentajua, ja se on monella tapaa hukassa nykyään.
Niinpä - että mikä nykyään naurattaa?
PoistaEi juuri mikään, mutta se ei välttämättä johdu naurattajista vaan omasta itsestä, minusta. Telkkarin viihdeohjelmia en pysty katsomaan: imbesilliys viety liian pitkälle. Radiosta ei juuri tule hyvää eikä huonoa huumoria, enemmän pelkkää lässytystä. Humoristiset ja kriittiset pakinoijat ovat hävinneet lehdistä kauan sitten.
Joten...
Jos nettiä ryhdytään valvomaan enemmän kuin nykyään, lähestytään tilannetta jossa sananvapauttakin valvotaan. Eikä se koskaan ole "pienen ihmisen" etu. Voin kuvitella tilanteen jossa joku kansanvillitsijä käyttäytyy huonosti. Nettialusta päättääkin, että antaa typin riehua netissä, mutta klikataan pois kaikki häntä lukevien sometilit. Silloin nämä eivät pääse lukemaan villitsijän riehumista, mutta eivät kenenkään muunkaan esittämiä mielipiteitä. Tällä keinolla yhteiskunta muutetaan parilla klikkauksella täysin valvotuksi diktatuuriksi.