torstai 7. tammikuuta 2021

Ilmiöitä

 [nyt sumussa, huomenna...]



Kyösti Salovaara, 2021.
Aavan meren tuolla puolen jossakin on maa
missä onnen kaukorantaan laine liplattaa
missä kukat kauneimmat luo aina loistettaan
siellä huolet huomisen voi jäädä unholaan.

-Unto Mononen: Satumaa.


Maailma hyvästelee vuoden 2020 yksinäisyyden ja toivon välissä.

    - El Paísin otsikko 2.1.2021

On käynyt ilmi, että ennustaminen on vaikeata siinäkin tapauksessa, että ennustetaan mennyttä aikaa.

    - Mauno Koivisto: Väärää politiikkaa. 1978.

Stephen Fry on juutalaisesta perheestä kotoisin oleva homoseksuaali… ”Olen vanhanaikainen vasemmistolainen ja liberaali, enkä taustani takia ole koskaan fanittanut rasismia”, Fry totesi kanadalaisen CBC-kanavan haastattelussa. Fry haluaisi elää maailmassa, jossa kaikilla on hyvä olla, mutta hänen mielestään poliittinen korrektius vie ilmapiiriä väärään suuntaan. ”Se on huumorintajutonta, hurskastelevaa ja omahyväistä, ja siksi se ei yksinkertaisesti toimi.”

    - Leena Sharma: Lupa nauraa. Suomen Kuvalehti 1/2021.

Ongelmia tulee, jos omaa tavaraa aletaan väkisin tunkea toisten silmille tai hakemalla haetaan tilaisuutta närkästyä. Parempi olisi vaihtaa kanavaa. Juuri se on sitä suvaitsevaisuutta.

    - Saska Saarikoski: Moniarvoisessa yhteiskunnassa on tilaa sekä Tom of Finlandille että Päivi Räsäselle. HS, 3.1.2021.

Suoniemi ei suosi enää logoja vaatteissaan, vaan tärkeämpiä ovat värit, materiaalit ja leikkaukset. Hän sanoo vihaavansa halpaketjuja. Black Friday saa hänet voimaan pahoin. Varmasti silläkin, joka ostaa kymmeniä vaatteita, olisi varaa ostaa vaikka 1–2 vaatetta, joihin panostaa. Samaa mieltä ovat helsinkiläiset Abra Bakkali, Kieran Richardson, Wendy Kasongo ja Shahi Ahmed. Heille kelpaavien talvitakkien merkkilista on lyhyt: Canada Goose ja Moncler.

    Nuoret ovatkin valmiita maksamaan talvitakista jopa 1 000–2 000 euroa. Mitä jos takkiin ei yksinkertaisesti ole varaa? Vastaus on ryhmän mukaan yksinkertainen: “Mene töihin!”
    - Elena Sulin: Nuoret tavoittelevat nyt hyperluksusta ja jopa tuhansia euroja maksavia vaatteita. HS, 2.1.2021.

Joka neljäs suomalainen aikoo matkustaa ulkomaille heti, kun korona sallii.

   - otsikko Ylen nettisivulla 3.1.2021


Ilmiöitä ympärilläni: jotkut niistä jäävät pysyvästi iloksemme tai huoleksemme, toiset katoavat illan pimetessä.

    Osaksi ilmiöt ovat muotia, ja muoti on ilmiöitä.
    Mutta ”vaarattomia” ne eivät aina ole. Muotikin voi ohjata huonoon tulevaisuuteen.
    Ihminen kaipaa ilmiöitä, osallistumista.
    Osallistuttuaan hän kaipaa takaisin omaan rauhaansa, jota ei tarvitse koko ajan mitata ja puntaroida, määritellä hyvän ja pahan akselilla.


Iloinen 20-luku

Puhutaan tästä päivästä ja viitataan 1920-luvulle.

    Pitkän linjan taloustoimittaja Mariano Guindal kirjoitti 14.4.2020 barcelonalaisessa La Vanguardia -lehdessä, että ensimmäisen maailmansodan ja Espanjantaudin jälkeen koitti iloinen 20-luku, jolloin ihmiset nopeasti unohtivat sodan ja pandemian tappamat 50 miljoonaa ihmistä.
    Nyt, koronapandemian jälkeen tapahtuu samoin, Guindal ennusti viime vuoden huhtikuussa. Meitä odottaa iloinen ja vauras 2020-luku.
   Tällä hetkellä Espanjassa ja muualla yritetään varautua viruksen kolmanteen aaltoon, koska toinenkin aalto pääsi yllättämään.
    Vuoden lopulla rokotteiden saapuminen herätti optimismin puuskan. Kohta vapaudutaan, ollaan entistä rikkaampina valmiita matkustamaan, ostelemaan kaikenlaista. Suomalaisten pankkitileille on kasautunut käyttämätöntä rahaa 6 mrd euroa. Se odottaa ”tuhlaajaansa”. Hesarin haastattelemat nuoret ovat optimismissaan oikeassa: kun menee töihin, voi pukeutua miten haluaa, jopa luksukseen.
    Näinä päivinä optimismia kuitenkin koetellaan. Rokotteita on saatu vähemmän kuin odotettiin. Rokotukset etenevät hitaasti, meillä ja muualla, paitsi Israelissa.
    Onko kehittymässä koronarokotteen puutteen aiheuttama dystopia: jos puolet suomalaisista on rokotettu vaikkapa toukokuussa ja puolet yhä odottavat sitä, millaiseen vastakkainasetteluun yhteiskunta ajautuu? Puolet väestä haluaa elää normaalisti, toinen puolikas syrjäytyy edelleen kotinurkkiin ja pakotetaan välttämään ystäviensä tapaamisia.
    Hegel kirjoitti, että maailmanhistoriassa kaikki suuret tapahtumat ja henkilöt esiintyvät ikään kuin kahdesti. Karl Marx lisäsi tähän, että yhden kerran ne esiintyvät murhenäytelmänä, toisen kerran farssina.
    Mitä jos tämän ajatuksen kääntää päälaelleen? Jospa iloinen 1920-luku olikin farssi, joka johti 1930-luvun hirvittäviin diktatuureihin niin Saksassa kuin Neuvostoliitossa? Päälaelleen käännetty historia ennustaisi näin ollen, että iloisesta 2020-luvusta tuleekin murhenäytelmä.


Cancelointi

Jokainen 1970-luvulla tietokonehommiin päässyt oppi nopeasti, että oikea-aikainen cancelointi voi pelastaa paljolta murheelta. Kenties tulostukseen oli lähetetty työ, joka printtaisi 100 000 sivua paperia virheellisesti. Työn peruminen tulostujonosta, cancelointi, pelasti paperin ja musteen tuhlaukselta. Ja maineen menetykseltä.

    IT-maailmassa siis peruttiin ”virheellistä” tulevaisuutta, ei menneisyyttä.
    Tällä hetkellä erilaiset uuspuritaaniset ryhmittyvät haluavat canceloida eli perua historiassa tapahtuneita ja nyt vääräksi koettuja tapahtumia ja kieltää aikaisemmin kirjoitettuja ”vääriä” sanoja.
    Kirjoitusten poistaminen, sanojen muuttaminen, patsaiden kaataminen ei kuitenkaan muuta historiaa. Se ainoastaan hämärtää käsityksen aikaisemmista yhteiskunnista ja sitä mukaan tuhoaa mahdollisuuden ymmärtää historiaa.
    Väärinymmärtäjiä riittää. Teatterikoulun opiskelijat ovat lehtitietojen mukaan hyökänneet jopa William Shakespearen näytelmien kimppuun: ne ovat nykymakuun liian väkivaltaisia ja sovinistisia.
    Kenties poliittista korrektiutta vaalivat ryhtyvät siistimään Shakespearea. Otetaan pois sana sieltä sun täältä. Muutetaan miesroolit naisen vapautumista kuvaaviksi. Viedään 2020-luvun arvot 1600-luvun taitteessa kirjoitettuihin näytelmiin ja ollaan turvassa kuin jänis joka pisti päänsä puskaan.


Kyösti Salovaara, 2021.
Tammisotilaat tilateos Kotkassa Katariinan Meripuistossa.
Teokseen kuuluu 28 merelle, Ruotsinsalmen taistelupaikkaa
katsovaa, massiivitammesta valmistettua sotilasta.
Teoksen suunnittelija kaupunginpuutarhuri Heikki Laaksonen
kertoi Ylelle, että uponneiden sotalaivojen tammihirsistä
valmistetut pylväät olivat 230 vuotta meressä
lojuttuaankin aivan kuin eilen kaadettuja.


Historian ymmärtäminen on vaikeaa, koska emme voi viedä itseämme aikakoneella menneisyyteen kokemaan sitä omilla silmillä ja käsikopelolla.

     Mauno Koivistosta elämäkertaa kirjoittava Tapio Bergholm – syksyllä ilmestynyt Kiihkeä Koivisto on tutkimuksen ensimmäinen osa – sanoi Ylellä Jari Tervon haastattelemana, että hän vierastaa elämäkertoja, joissa ihmisen nuoruusvuosien elämä tulkitaan yksioikoisesti sen mukaan mihin henkilö on lopulta päätynyt. Jos henkilöstä on tullut ”suurmies”, hänen elämästään etsitään vain ne ennusmerkit, jotka johtavat suurmieheksi päätymiseen ja unohdetaan kaikki muut mahdolliset elämänpolut, jotka olivat yhtä todennäköisiä tulevan suurmiehen nuoruudessa. Sattumallakin on osuutensa, kun yksilö valitsee polkua eteenpäin, tulevaisuuteen.
    Bergholm sanoi, että tällainen tutkimus katsoo historiaa suodattimen läpi ja siirtää tulevaisuuden menneisyyteen, ikään kuin se olisi ollut silloin jo olemassa. Yleensä historialla (sen tutkimuksella) voi selittää nykyhetkeä, mutta ei päinvastoin.
    Jossain mielessä nurinpäin käännetty historiantutkimus muistuttaa uuspuritaanien cancelointikulttuuria.
   Bergholmin Kiihkeä Koivisto paljastaa - tuon haastattelun perusteella – että nuorella Mauno Koivistolla oli todellakin aikeita tai haaveita tulla julkisuuden merkkihenkilöksi, mutta ei politiikan vaan kirjallisuuden tai laulutaiteen areenoilla. Kun hän valitsi pankkiuran, niin sillä hetkellä toinen polku olisi vienyt tieteen pariin, Turun yliopistoon sosiologian tutkijaksi ja melko varmasti professoriksi. Valittuaan pankkiuran, hän päätyi lopulta politiikkaan, pääministeriksi ja tasavallan presidentiksi.
    Koiviston presidenttiydestä ei Bergholmin mielestä voi päätellä mitkä nuoren Koiviston haaveissa olivat miehelle itselleen tärkeimpiä ja elämää muokkaavia.


"Nuorison kapinoinnissa on kaksi puolta”, Mauno Koivisto kirjoitti v. 1968. ”On voittopuolisesti päämäärätietoisuutta, mutta on myös päämäärätöntä halua pelkästään vanhemman väen mielenrauhan häiritsemiseen.”

    Pari vuotta aikaisemmin Koivisto oli pohtinut terävästi historiaa ja sitä miten sitä pitäisi tulkita nykyhetkessä. Koiviston ajatusmaailma muistuttaa Bergholmin käsitystä hitorian suhteesta nykyhetkeen.
    ”Menneiden polvien suorittamiin ratkaisuihin kohdistettu arvostelu on usein aivan kohtuutonta”, Koivisto huomautti v. 1965. ”Ei tehdä erotusta kaukonäköisyyden ja profetoimisen välillä.”
    Koiviston mukaan historian käyttäminen poliittiseen kritiikkiin on usein subjektiivista ja primitiivistä, ja se heijastaa kriitikon omien etunäkökohtien propagoimista.
    ”Mutta”, Koivisto jatkoi, ”arvostelu on nähdäkseni primitiivistä silloin, jos menneiden polvien rakentajia arvostellaan siitä, etteivät he tietäneet sitä mitä he eivät tietäneet, arvostelu on primitiivistä jos oletetaan jonkin keskeisen seikan yhteiskunnassamme voivan olla toisin kuin se nyt on ilman että moni muu seikka olisi toisin, ja jos esiinnytään arvosteluissa objektiivisuuden vaatimuksin silloin, kun oman erillisen edun mukanaolo on ilmeinen.”
    Eipä osannut veli Shakespearekaan kirjoittaa näytelmiään 400 vuotta sitten niin, että niiden ilmaisu sopisi uuspuritaanisten suomalaisnäyttelijöiden pirtaan vuonna 2020.


Kyösti Salovaara, 2021.
Uuden vuoden vastaanottoa Pohjois-Helsingissä.
Sumussa näkyi myös rakettien tulijuovia.


Rolls-Royce ja naudat

Länsimaiden media käy melkein fanaattista ja uskontoa muistuttavaa ristiretkeä karjataloutta vastaan. Helsingin Sanomissa on muutaman viikon sisällä julkaistu ainakin 3-4 suurta artikelia joiden yksiviivainen ajatus on: maailma pelastuu kun kaikki lehmät, siat, lampaat ja kanat lahdataan vihreän peltoviljelyn tieltä.

    Surkuhupaisin ylilyönti tuli Helsingin Sanomien kuukausliitteessä 1/2021, jossa Jussi Konttinen selvitteli suomalaisten eläinten määrää ja niiden oikeuksia ja päätyi melkein vaatimaan, että eduskuntaan pitää valita myös susia ja hirviä jne. ajamaan villieläinten oikeuksia. Muistamme toki ”hullun ” keisarin Caligulan joka valitutti hevosensa Rooman senaattiin.
    Ehkä Konttinen vitsaili.
    Minäkin vitsailen tosissani.
    Jos Helsingin Sanomien ja monen kirjoittajan, kuten Risto Isomäen, utopia toteutuu ja kaikki karjatalouden eläimet lahdataan, niin miten käy Rolls-Roycen laadukkaalle sisustukselle?
    Tekniikan Maailma nimittäin koeajoi uuden Rolls-Royce Ghostin (TM, 1/2021) ja totesi auton sisustuksesta, että ”täälläkin on puuta, metallia ja nahkaa niin pitkälle kuin silmä kantaa. Jokaiseen sisustukseen käytetään 20 naudan vuotaa.” Mitä tapahtuu Rolls-Roycen sisustukselle kun fanaatikot valtaavat maailman poliittisen näyttämön?
    Minulla ei ole varaa Rolls-Royceen.
    Mutta kenkiä ja villapaitoja kyllä ostan. Olen ihmetellyt, että kun nautaeläimet, siat ja lampaat on uuden uljaan yhteiskunnan toimesta lahdattu, niin mistä kengät sitten valmistetaan ja mistä villapaita kudotaan? Ei kai Isomäenkään unelmissa haluta palata muovipaitoihin ja muovikenkiin? Puuvilla on sitä paitsi vedentarpeensa takia ympäristölle tuhoisa kasvatettava. Tiedän että puusta saadaan jossain välissä ”muovintapaisia” kuituja, joista voi valmistaa ”villapaitoja”, housuja ja ehkä kenkiäkin, mutta jos kaikki maailman vaatteet ja kengät tehdään koivu-, kuusi- tai mäntykuidusta, kuinka monta biljoonaa puuta pitää kaataa?
    Jussi Konttisen artikkelissa kerrotaan, että Suomessa on 700 000 koiraa ja 590 000 kissaa. Millä tavalla niistä tehdään vegaaneja? Vai lahdataanko nekin vihreän tulevaisuuden "tahattomana" sivuvaikutuksena? Jos, niin monessa perheessä ja yksin asuvan taloudessa itketään.


Ilon toimitus

Synkistelyn jälkeen voi keskittyä ilon toimittamiseen.

   Vai voiko?
   Käsittääkseni eduskunnassa on kansalaisaloite, jossa ilotulitukset halutaan kiellettäväksi. Suomalainen on siitä kummallinen otus, että se haluaa kiellettäväksi kaiken mikä ei kuulu omaan elämään. Naapurin pitäisi elää ”just sillee” niin kuin minäkin elän.
   Viime viikolla ei kaupunkien järjestämiä ilotulituksia nähty juuri missään päin maailmaa. Koronavirus painaa ilonkin parrelleen.
   Suomessa ilotulitukset ovat vaatimattomia. Perinteitä kuitenkin on. Esimerkiksi lapsuuteni Kotkassa järjestettiin kesäisin Kesäyön Tempaus, missä taiteilijat esiintyivät kaupungintalon terassilla ja Tempaus päättyi illan tummetessa komeaan ilotulitukseen. Tästä juhlasta kehkeytyi 1960-luvulla Kotkan Meripäivät.
    Nyt ilotulituksien vastustajat intoilevat laservalonäytöksistä. Ikään kuin ne korvaisivat oikean ilotoimituksen!
    Mahtavimmat ilotulitukset olen kokenut Espanjassa Costa Blancan rannikolla Torreviejassa ja Sitgesissä Barcelonan lähellä.
    Sitgesissä vietettiin parhaimman ystäväni synttäreitä. Kataloniassa juhlitaan syyskuussa monin tavoin, paukkuvin kulkuein ja räiskyvin ilotulituksin.
    Seisoimme tuhansien ihmisten seassa Sitgesin rantakadulla. Toisessa kädessä mojitolasi ja toisessa kamera. Ilotulitus kesti ja kesti. Sellaista ei osaa edes sanoin kuvata. Raketit räjähtelivät monenlaisia kuvia taivaalle piirtäen.
    Audiovisuaalisen taidekokemuksen jälkeen kukin karisteli olkapäiltään ja hiuksistaan tuhkaa. Turvajärjestelyt ehkä ontuivat, mutta Välimeren tumma taivas oli puoli tuntia täynnä hehkuvaa visuaalista taidetta: iloa!


Kyösti Salovaara, 2016.
Raketeilla taivaalle lennätetty palmu
on hetken illuusio, mahdoton mutta tosi,
loistava valotaideteos.

8 kommenttia:

  1. Nykyään kaiken pitäisi olla sievistelevää ja pehmeää. Ihminen, varsinkin nainen (vaikka sukupuoli toisaalta onkin hämärä käsite), on todettu erityisherkäksi.
    Missä on uteliaisuus ja ronskius, halu kokea asioita rohkeasti ja pohjia myöten? Tietää ja eläytyä? Miten voi oppia näyttelemään, jos ei uskalla kokea? Minä en tajua tuota teatterikoululaisten asennetta ollenkaan.

    Minusta tuntuuu, että koko minun elinaikanani ei ihmistä ole nähty niin heikkona ja väärin toimivana kuin nyt.
    Kaikesta pitää tuntea syyllisyyttä. Ilotulitus on turhaa, autolla ajo tuhoaa maapallon, jopa veden valuttaminen hanasta odottaen sen kylmenevän tai lämpiävän sopivaksi on epäilyttävää. Sanaan 'ruoka' liitetään paljon syyllisyyttä.
    Perinteisten ilotulitusten sijaan esitetään laservalonäytöksiä - mutta eihän se ole ilotulitus millään muotoa. Eihän siinä ole edes ääntä.

    Kuvasi raketeilla aikaansaadusta palmusta kertoo, että ilotulitus on ollut huikea.
    Minä saavuin kerran Barcelonaan juhannusaattona. Aivan uskomatonta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Minusta tuntuuu, että koko minun elinaikanani ei ihmistä ole nähty niin heikkona ja väärin toimivana kuin nyt."

      Tuo on hieno kiteytys Marjatta. En osaisi paremmin luonnehtia modernissa maailmassa elävän ihmisen "kohtaloa" tulla soimatuksi "heikoksi" ja alati väärin toimivana olentona.

      Kun tuon asettaa todellisuuteen, todellisuuden peiliin niin ihmiset eivät ole heikkoja, he eivät ole toimineet väärin esim. hyvinvointivaltiota rakentaessaan ja he pystyvät (suurin osa) käyttäytymään kunnollisesti ja omasta itsenäisyydestään huolta pitäen.

      Tänään Hesarissa on 70-vuotta sitten palstalla erään muotitoimittajan lista huonoimmin pukeutuneista naisista. Sitä lukiessa nauroin. Tuollaisilla, v. 1970, argumenteilla ei tänään kukaan uskaltaisi moista listaa julkaista.

      Poista
  2. Kyösti,Marjatta

    Meillä yritetään jotenkin selvitä tuosta keskiviikon metelistä Washingtonin Capitolin kukkulalla. Yritetään kartoittaa tilannetta päivällisen aikaan,joten juutumme keskustelemaan ja väittelemään niin kauan että ruoka vähän väliä kylmenee.

    Meillä tuntuvat muistikuvat 1960-70-lukujen taitteessa siellä maassa,jota silloin kutsuttiin nimellä Belly of the Beast, jossa siis asuttiin: hirviön vatsassa.

    Silloin kansalliskaarti tappoi mielenosoittajia yliopistokampuksella, nyt taas poliiseja ja kansalliskaartia ei saatu millään paikalle. Ajat muuttuvat.

    Eiköhän nyt ole parasta toivoa että Euroopassa mennään pandemiasta huolimatta etiäpäin ja esimerkiksi viisastutaan? Kai meilläkin siihen olisi varaa,siis ettei tulisi liikaviisaita? Mutta: tulen katsoneeksi amerikkalaista kuvataidetta ja elokuvia kuitenkin esimerkkeinä eräänlaisesta eurooppalaisesta taiteesta. Ja luen niitä kirjoja joita siellä asuvat emigrantit ja pakolaiset kirjoittavat. Loistavia juttuja.

    Mutta on tämä homo sapiens kaikin puolin omituinen olento. Mites sitä oikein voisi katsoa etäältä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Liikaviisaita piisaa, Euroopassa ja muualla, Amerikassakin.

      On sääli, että yhden ääliön takia, keskustelu kohdistuu vain häneen. Monet tutkijat jaksavat kertoa ja todistaa, että USA:n poliittinen vastakkainasettelu ei alkanut Trumpista (vaan jo 90-luvulla tai kauempaakin) ja että toisellakin osapuolella, demokraateilla on siinä yhtä keskeinen osuus kuin Trumpilla ja hänen kannattajillaan.

      Kun keskitytään vain tähän hetkeen ja demonisoidaan (mediassa, somessa) yksi ihminen, historian totuus jää syrjään eikä ongelman syvintä luonnetta ymmärretä eikä siihen ole mitään kelvollista ratkaisua.

      Ei amerikkalaisen kirjallisuuden, elokuvan, musiikin merkitys ja merkkiteokset ole mihinkään hävinneet, tekipä joku Trump mitä tahansa.

      Pahempaa voi olla odottavissa sananvapauden saralla. Kun kaupallinen toimija lopetti ikuiseksi ajoiksi Trumpin Twittertilin, mediassa ja somessa riemuitaan hillittömästi. Huomaamatta jää, että kohta tämä voi koskea meistä jokaista. Jos maailman johtavan suurvallan päämiehen sometilin voi lopettaa kaupallisen yhtiön moderaattori noin vaan, kuinka kukaan meistä taviksista enää voi luottaa sananvapauteensa somemaailmassa?

      Jokin vuosi sitten tämä Deadline Torstaina katosi puoleksi vuorokaudeksi netistä täysin. Silloin tajusin etten voinut mistään kysyä miksi se katosi. Jokin vapaaehtoisten porukka oli ainoa reitti selvittää asiaa; muistaakseni Kanadasta sitten joku free kyseli että mitä oli tapahtunut. No, blogi palasi sitä ennen nettiin noin vaan puolen vuorokauden kuluttua.

      Ainoa selitys minkä osasin itse ajatella, oli pakinani otsikko jossa käytin kirosanaa. Ehkä se herätti somealustan siveellisen moderaattorin ja tämä poisti blogin julkisuudesta.

      Tietenkin ongelma saattoi johtua teknisestä häiriöstä.

      Tuon kokemuksen jälkeen minulla on koko ajan tunne, että pitää olla varovainen millaisia sanoja käyttää pakinoissaan. Tämä ei ole hyvä pelko sananvapauden kannalta.


      Poista
    2. Sehän tässä juuri onkin pelottavinta, että kyse ei ole yhdestä miehestä.

      Internetillä oli hyvät tarkoitusperät, mutta varjopuolenaan se on tuonut myös mahdollisuuden erilaisten kiihkoilijoiden kokoontua ja lisätä kiihkoa toisissaan. Kun tämä ryhmittyminen kaiken lisäksi on nopeaa ja maantieteelliset rajat ylittävää, niin se on paljon vaarallisempaa kuin ennen nettiä tapahtunut samanmielisten ryhmittyminen.
      On tapahtunut sellaista, että lentomatkansa aikana jonkun viattomaksi aikoma someviesti on suututtanut joitain ihmisiä niin paljon, että he ovat keränneet vastanottokomitean buuaamaan tämän henkilön saapuessa kohteeseensa. Muistamme metoo-vainojen pahislistojen keräämiset netissä ja erehdykset niissä ja pakolaislapsia Helsingin lentoasemalla vaanineet ja nettiin kuvanneet "isänmaalliset".
      Ellei olisi pandemiaa ja lentämistä tehty niin vaikeaksi, niin luulen, että Capitol-kukkulalla olisi nähty suurin joukoin eurooppalaisiakin. Siellähän oli (ja on edelleen) kymmeniä ryhmiä abortinvastustajista rokotustenvastustajiin ja aseiden puolustajista erilaisiin uskonnollisiin ryhmiin. Pelkään, että he saavat pahaa aikaan vielä ennen 20. päivää. On saatu selville, että ensi sunnuntaihin on suunniteltu mellakoita. Toivottavasti sinne nyt olisi kerätty tarpeeksi poliisivoimia ja että he pysyisivät kaupungissa pitkään myös 20. päivän jälkeen. Pence ja muut "petturit" ovat päävihollisia. Miten heitä suojataan kaiken tämän jälkeen?

      Niin, toivottavasti edes blogit pysyvät. Olisi kiva vaihtaa ajatuksia edelleen.

      Poista
    3. Joo, toivotaan että blogit pysyvät ja sanaa saa käyttää niin kuin haluaa keneltäkään lupaa kysymättä. Asioista pitäisi voida puhua niin voimakkaasti tai hellästi kuin tuntuu. Ihmisiä, naapureita, tuttuja ja tuntemattomia ei kuitenkaan saa pilkata sen perusteella mitä nämä ovat. Asiat asioina, ihmiset ihmisinä.

      Jokaisella kirjoittajalla on ja pitää olla oma "yliminä" sensuroimassa sopimatonta. Mutta jos yhteiskunnallinen todellisuus alkaa olla semmoinen, että omaa itsensensuuria pitää kiristää ulkoisen paineen takia, niin että yrittää arvailla mikä julkiselle moraalille kulloinkin sopii, silloin ollaan vaarallisella tiellä kohti autoritaarista yhteiskuntaa.



      Poista
    4. Näin on. Ja tällaista tilannetta meillä ei olisi jos jokaisella tai edes enemmistöllä löytyisi hyvin toimiva yliminä, itsekritiikkiä ja itsehillintää.
      Trumpilla esim. ei ole näitä, siksi hän on etevä kansankiihottaja ja villitsijä. On ihmisiä, jotka ovat koukuttuneita trollaamiseen, käyvät sotkemassa peitenimillä asiallisia keskusteluja, tekeytyvät valenettipoliiseiksi häiriten oikean nettipoliisin työtä (Keijo Kaarisade), kaappaavat julkisuden henkilöiden identiteettejä, nimittelevät, uhkailevat ja kertovat tietävänsä missä asut ja liikut, ja jos paljastuvat niin kuittaavat kaiken sillä, että kyseessähän oli läppä ja sinä et kuule ymmärrä sarkasmia.

      Nettifoorumeiden käyttäjistä on tullut yhtä vaikea porukka kuin vaikein koululuokka.
      Minulla oli opetusryhmiä, joissa ei voinut edes istumapaikkoja vaihtaa ilman että siitä seurasi kauhea mellakka. Räyhääjät vaativat kaiken aikaa jotakin uutta ja hauskaa, mutta mikään varsinkaan uusi ei sujunut, vain se mihin oli totuttu jotenkuten. Toisissa ryhmissä taas istumapaikka oli yhdentekevä ja voi toteuttaa kaikenlaisia ideoita hyväntuulisessa ilmapiirissä.

      Trump villitsi twiiteillään porukoita kokoon luvaten villiä meininkiä ja lähetti heidät itsehillintänsä täysin pettäessä kongressitalolle seuraten itse tapahtumia netistä. Kun siellä ei piestykään Pelosia ja Penceä, niin hän joutui taktisesti perääntymään. Mutta mitä hän nyt hautoo ilman twiittejään?
      Toivottavasti ristinpuut ja hirttoköydet on kaupungilta purettu. Otettiin mallia Isisiltä, heheh, hohoo, läppä läppä.
      Kun loppiaisyönä katselin joltain uutiskanavalta sitä porukkaa, joka pystytti kookasta ristiä, niin minusta he olivat tosissaan.
      Toivottavasti "uskottomille" kuten Mike Pence on järjestetty henkivartijat loppuelämäkseen.

      Minusta tuntuu, että netistä tulee väistämättä valvotumpi, kiitos niiden jotka ovat käyttäneet sitä pahaan.

      Mutta - palatakseni kirjoitukseesi, Kyösti, niin poliittinen korrektius myös rajoittaa ja tekee elämän huumorintajuttomaksi ja ikäväksi.
      Huumorintaju on suhteellisuudentajua, ja se on monella tapaa hukassa nykyään.

      Poista
    5. Niinpä - että mikä nykyään naurattaa?

      Ei juuri mikään, mutta se ei välttämättä johdu naurattajista vaan omasta itsestä, minusta. Telkkarin viihdeohjelmia en pysty katsomaan: imbesilliys viety liian pitkälle. Radiosta ei juuri tule hyvää eikä huonoa huumoria, enemmän pelkkää lässytystä. Humoristiset ja kriittiset pakinoijat ovat hävinneet lehdistä kauan sitten.

      Joten...

      Jos nettiä ryhdytään valvomaan enemmän kuin nykyään, lähestytään tilannetta jossa sananvapauttakin valvotaan. Eikä se koskaan ole "pienen ihmisen" etu. Voin kuvitella tilanteen jossa joku kansanvillitsijä käyttäytyy huonosti. Nettialusta päättääkin, että antaa typin riehua netissä, mutta klikataan pois kaikki häntä lukevien sometilit. Silloin nämä eivät pääse lukemaan villitsijän riehumista, mutta eivät kenenkään muunkaan esittämiä mielipiteitä. Tällä keinolla yhteiskunta muutetaan parilla klikkauksella täysin valvotuksi diktatuuriksi.

      Poista