[älä
jätä meitä jätä älä]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Alvar Aallon suunnittelema älyn keskipiste: Aalto yliopiston Kandidaattikeskus Otaniemessä Espoossa. Valmistuessaan se oli Teknillisen korkeakoulun päärakennuksen auditorio. |
Geopoliittinen
asemammehan on aina ollut sama, tai samankaltainen. Suomi on
itäeurooppalainen maa ja sen sivistyneistö on itäeurooppalaista
sivistyneistöä, jonka poliittisten ajattelutapojen juuret ulottuvat
Bysantin välityksellä syvälle arkaaisten yhteiskuntien historiaan…
Suomalainen sivistyneistö on enimmät vaikutteensa saanut joko
Saksasta tai Venäjältä käsin. Meillä on totuttu ajattelemaan,
että Saksasta tulevat vaikutteet ovat länsimaisia. Historia
todistaa vallan muuta. Saksa on aina ollut Idän ja Lännen rajamaa.
-
Yrjö Ahmavaara: Suomalaisen
sivistyneistön tila. Teoksessa Esseitä tästä ajasta, 1987.
Laajassa,
sosiologisessa merkityksessä intellektuelleja ovat kaikki tiedon ja
älyn avulla työtä tekevät ihmiset eri ammateissa kuten opettajina
ja toimittajina… Suuren tiedolla ja sanoilla työskentelevän
joukon ja valikoitujen, intellektuelleiksi erityisesti tunnustettujen
ihmisten väliin mahtuu intelligentsia, korkeasti koulutetut ihmiset,
jotka ensi sijaisesti kuluttavat intellektuellien tuotteita,
keskustelevat niistä ja luovat keskuudessaan trendejä, mitä eri
asioista ja ilmiöistä pitäisi ajatella. Kuri voi olla kovaa:
maailmaan ei aina sovi yhtään enempää kuin yksi mielipide.
-
Paavo
Lipponen: Järki voittaa, 2008.
Opiskelijani
olivat alalleen omistautuneita, globaalisti tiedostavia nuoria
ihmisiä, jotka halusivat parantaa maailmaa. Minua järkytti heidän
suoranainen tietämättömyytensä maailman tärkeimmistä faktoista.
Minua järkytti, että heidän mielestään oli todella olemassa
kaksi ryhmää, ”me” ja ”he”, järkytti kuulla heidän
sanovan, että ”he” eivät voi elää kuten ”me”. Miten oli
edes mahdollista, että heidän päässään pyöri yhä 30 vuotta
vanha maailmankuva?
-
Hans Rosling teoksessa Faktojen maailma, 2018.
Aletaan
runolla jossa etsitään älyä
Maanantaina
satoi lunta, etsin kadonnutta älyä
lukemalla
vanhoista kirjoista runoja runoilijoilta.
Ne
älyttivät minua, en ole Eliot, kelit ovat mitä ovat,
kiersivät
älyn puhumalla puista ja rentukoista ja kovin
oli
soista rämpiä sanojen seassa tunteiden sameassa vedessä.
No,
en ole Eliot, kelit ovat mitä ovat, pumpulipuita ikkunan edessä.
Ei
siis mielen mieltä vaan soljuvaa kieltä runoilijoilla
istua
niityn reunalla maailma toisaalla eikä pohtien kuka huutaa
sanoihin
eksyneelle ohjeita kotiin palatakseen, ei maksa vaivaa.
Taisin
jo sanoa: En ole Eliot, kelit ovat mitä ovat.
Soista
ja surkeaa, huomauttaa Ihaa, mutta haa, minäpä etsinkin
runon
lihaa, koska en ole Eliot, kelit ovat mitä ovat, semminkin
kun
Satre totesi etteivät runoilijat puhu, he eivät vaikene vaan
puhumatta
vaikenematta ovat jotakin muuta runoillaan.
Jatketaan
kadonneen älyn metsästämistä: ken voi sitä etsiä?
Älyn
ja älykkyyden etsiminen on mielenkiintoinen tehtävä.
Mutta
kuka kykenee tehtävään?
Pitääkö
olla älykäs tietääkseen mitä äly on? Voiko tavallinen
taapertaja edes pinnallisesti kuvailla älykkyyttä, siitä
puhumattakaan, että analysoisi älykkyyden merkitystä yksilöille
ja yhteiskunnalle?
Huoleton
kysymys: onko älykkyys sittenkin vain gaussin käyrälle heijastettu
yhdentekevä kuvaus erilaisten ihmisten erilaisista henkisistä
ominaisuuksista?
Totinen
vastaus: ei, ei ole. Kyllä älykkyyttä on olemassa ja erilaisissa
ihmisissä erilainen määrä.
Mutta
nyt kierrän otsikon kysymystä.
Voiko
tavallinen ihminen, joka ei ole ”älykäs” pohtia mitä äly on?
Miten se ilmenee? Mistä tunnistaa älykkään ihmisen? Kertooko
koulutus sen? Vai julkinen asema? Ovatko kaikki kirjailijat ja
toimittajat älykkäitä?
Jos normikulttuuriin kuuluva näyttelijä ei nykytrendien mukaan saa esittää saamelaista eikä intiaania eikä eskimoa eikä hetero transsua (koska ei
kykene samaistumaan näihin eikä hänellä ole oikeutta omia näiden
kulttuurisia piirteitä), niin miten taviskaan saattaisi pohtia
älykkyyttä, joka häneltä itseltä puuttuu?
No,
minäpä keräilenkin esimerkkejä
ihmisistä, jotka ilmiselvästi eivät ole älykkäitä esittämiensä
mielipiteden
perusteella.
Pysähdytään
miettimään: Mitä
se on?
Kun
alkaa miettiä älykkyyttä, ajatukset hajoavat sinne tänne. Älyä
ja älykkyyttä on niin montaa sorttia etteivät
ne
mahdu yhteen lauseseen.
Yrjö
Ahmavaaran
teoksessa Hyvinvointivaltion
Tabu – nykykulttuurimme kritiikkiä tutkaillaan älyn olemusta, sen mittaamista ja älykkyyden suhdetta yhteiskuntatodellisuuteen.
Ahmavaara
kertoo, että amerikkalainen David Wechsler määritteli vuonna 1975
älykkyyden ”yksilön kykynä ymmärtää ympärillään olevaa
maailmaa ja hänen resurssejaan vastata näihin haasteisiin.”
Ruotsalainen
Hans Rosling puolestaan toteaa Faktojen maailma -teoksessaan,
kuinka monet oppineet ja asiantuntijat ovat täysin pihalla, kun heiltä
kysytään millaisessa maailmassa me elämme. Eikä noita
asiantuntijoita parane kai
pitää ”älyttöminä”.
Älykkyyteen
kuuluu ensi sijassa päättelyky, ongelmanratkaisukyky ja
oppimiskyky. Ahmavaara lisää tuohon, että matemaattis-tieteelliset
taipumukset kuvastavat ennen muuta kykyä ymmärtää asioiden välisiä
suhteita ja nimenomaan määrällisiä suhteita.
Suhteellisuudentaju
näyttää olevan olennainen
kyky ymmärtää mitä yhteiskunnassa tapahtuu. Sitä myös
tarvitaan, kun menneisyyden tapahtumista yrittää päätellä mitä
nykyhetkessä tulisi tehdä.
Käytännössä
me ihmiset olemme aika huonoja asettamaan todellisuuden ilmiöitä
oikeaan mittakaavaan. Poliittiset liikkeet käyttävät härskisti
hyväkseen tätä inhimillistä puutetta.
Maailman
ilmatieteenlaitoksen WMO:n pääsihteeri Petteri Taalas kuvasi
tiistaina
radiohaastattelussa (uuteen ilmastomuutoskirjaan liittyen) ihmisten
kykyä ymmärtää mittakaavoja ja asioiden suhteita toisiinsa.
Taalas sanoi, että esimerkiksi lentoliikenteen lopettamista tai
radikaalia vähentämistä ajavat ihmiset eivät huomaa tai
halua huomata,
että lentoliikenteen päästöt ovat vain 2 % maailman
kokonaispäästöistä.
Ei
ole järkiperustetta keskittyä lentokoneisiin ilmastoa
pelastettaessa.
Taalas totesi myös
ettei
maailmaa pelasteta ryhtymällä kasvissyöjiksi. Isossa kuvassa ainoa
tapa vähentää päästöjä on tarttua eniten fossiilisia
polttoaineita käyttäviin toimintoihin.
Mutta
poliittisten liikkeiden on helpompi takertua ihmisten yksityiselämän
tapoihin kuin keskittyä
mittakaavassa suurien toimijoiden ”tapoihin”.
|
Kyösti Salovaara, 2020. Älyn synkronointi vasemmalta oikealle: Oodi-kirjasto, Helsingin Sanomat, Kiasma. |
Löydetään
ensimmäinen ”älytön” esimerkki
Tasavallan
presidentti Sauli Niinistö esitteli uudenvuodenpuheessaan
”sivistysvaltioiden dilemman”.
”Lyhyesti
kuvattuna kysymys on siitä, miten annetaan turvaa ihmisille, joiden
varalta joudutaan sitten turvaamaan muita, siis suojautumaan”,
Niinistö
sanoi.
”Tästä
puolestaan seuraa vaikeita jatkokysymyksiä. Missä määrin yksilön
oikeuksien vastapainoksi voidaan asettaa kaikkia koskeva
turvallisuus? Tai päinvastoin, voidaanko
koko yhteiskunnan turvallisuus vaarantaa asettamalla yksittäisten
yksilöiden oikeudet etusijalle?”
Sanomatta
suoraan Niinistö tietenkin puhui ulkoministeri Pekka Haaviston
”dilemmasta”, jota Haavisto ei oikein näytä vieläkään
ymmärtävän.
Viime lauantain kesyssä Ylen Ykkösaamussa (telkkarin puolella)
toimittaja, Seija Vaaherkumpu viittasi Niinistön esittämään
dilemmaan, mutta hyväksyi sen enempää purematta Haaviston
vastauksen leirien ISIS-lapsista ja äideistä. Haavisto toisti
taas,
että kysymys oli vain lapsien oikeuksista. Näinkin voi sanoa, mutta
se on poliittinen perustelu, joka väistää erilaisten
yhteiskuntapiirien perusoikeuksien välisen
dilemman.
Niinistön
esittämään dilemmaan ei ole yhtä oikeaa
vastausta. Siksi se onkin älyllisesti kiehtova. Samanlaisia
perusoikeuksien ja todellisuuden välisiä ristiriitoja, dilemmoja
piisaa.
Esitettyyn
dilemmaan nähden Pekka
Haavisto ja Yle ykkösen toimittaja eivät täyttäneet ”älykkyyden”
tunnusmerkkejä.
Niiden puuttuessa takerrutaan poliittiseen argumentointiin.
Sivuhuomautuksena
voi todeta, että radion puolella Ylen Ykkösaamu
on muutenkin
menettänyt
kriittisen asenteensa politiikkaan
sen jälkeen kun maahan saatiin vihervasemmiston hallitus.
Hallitusta
käsitellään nyt silkkihanskoin. Sipilän porvarihallitus oli
aikanaan
Ykkösaamussa
jatkuvan räksytyksen kohteena.
Vaivaako
Ylen Ykkösaamua
poliittinen puolueellisuus vai toimittajien älyn
puute? Veikkaan jälkimmäistä.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Aalto-yliopiston kampus täydentyy: uudessa rakennuskompleksissa sijaitsee mm. Kauppakorkeakoulu. Muuttuuko tieteen äly rakennuksen estetiikan muuttuessa? Uuden pikaraitiotien kiskot kertovat, että nykymaailmassa sekä tiedon, tavaran että ihmisten liikuttamisen logistiikka on entistä tärkeämpää myös älykkyyden lisäämiseksi. |
Sitten
mennään taiteilijoiden ihmemaahan
Muutama
viikko sitten mietiskelin pakinassani, että kuuluvatko taiteilijat –
kirjailijat, näyttelijät, maalarit, muusikot jne. –
itseoikeutetusti älymystöön. Ilmiselvä toteamukseni oli, että
tuskinpa kuuluvat.
Älymystöön
kuulumiselta kaiketi oletaan myös henkilökohtaista älykkyyttä.
Tosin tuossa lainauksessani Paavo Lipposelta puhutaan
intelligentsiasta, joka tulkitsee ja välittää varsinaisten
intellektuellien, tutkijoiden
ja tiedemiesten ja
filosofien,
siis
pienen
älymystön, ajatuksia ja tutkimustuloksia suurelle kansalle. Kenties intelligentsiaan kuuluminen ei edellytäkään älykkyyttä.
Viime
viikolla yli miljoona suomalaista katsoi Tiina Lymin kirjoittamaa
ja ohjaamaa kolmiosaista Sisäilmaa -tv-satiiria
työvoimatoimiston
todellisuudesta hyvinvointivaltio
Suomessa.
Tiina
Lymi kertoi TV-maailma lehdessä satiirin perusteluksi
ahdistuksensa siitä, että hyvinvointivaltio on rapautumassa ja että
asenneilmapiiri kovenee nykysuomessa.
Ylen
haastatelussa Lymi jatkoi väitteitä hyvinvointiyhteiskunnan
armottomuuden lisääntymisestä. Hän myös väitti,
että 1970-luvulla hyvinvointiyhteiskunta toimi paremmin kuin tällä
hetkellä.
Tosiasiassa
mikään Lymin väitteistä ei ole faktaa.
1970-luvun
Suomessa nykyistä hyvinvointivaltiota vielä
rakennettiin. Subjektiiviset oikeudet saatiin vasta 1980-luvun
puolivälissä. Kun sosiaaliturvaan 1980-luvun taitteessa käytettiin
n. 6 mrd euroa niin nykyään siihen käytetään 70 mrd. Se on n. 30
% bruttokansantuotteesta eikä se ole juurikaan vähentynyt
viime vuosina. Hallitus
on päinvastoin päättänyt, että oppivelvollisuus laajennetaan
täysi-ikäisyyteen asti. Sekin maksaa monta euroa. Hyvinvointivaltio
ei siis rappeudu, vielä.
Sitä
paitsi viime vuonna valtio otti 20 mrd euroa velkaa hyvinvointivaltion
toiminnan tukemiseksi.
Rahaa on jaettu kunnille ja yrityksille ja yhdistyksille, jopa
pyöräilyn
ja
marjanpoiminnan tukemiseen.
Toisin
kuin Lymi väittää (faktoihin
syventymättä),
suomalainen hyvinvointivaltio melkein kerskailee anteliaisuudellaan.
Se ei osoita rapautumisen merkkejä eikä minkäänlaista
armottomuutta.
Katsoin
Sisäilmaa-sarjan ensimmäisen osan.
Siitä muistui mieleen Ylen tv-teatterin poliittisesti vinksahtaneet esitykset
1970-luvulla
ja taistolaisuuden loputon
itsepetos, kun se lauloi naapurimaa Neuvostoliiton demokratiasta ja
neuvostoihmisen hyvinvoinnista ja samalla manasi suomalaiset
yrittäjät, ne ”kapitalistit” manan majoille.
Sisäilmaa-minisarjassa on vähän samanlainen henki. En tiedä mistä Lymin
ihannesuomessa verotulot hankittaisiin
sosiaaliturvan ja hyvinvointivaltion ylläpitämiseen, jos yksityiset
yritykset
on lopetettu ja
niiden palkkatyöläiset ovat joko kortistossa tai valtion
palveluksssa.
Mutta
faktoista viis kun tunteet jyllää.
Lopuksi
päädytään viattomasti taiteen mystiikkaan
Alkaneen
vuoden
toisena päivänä Jussi Ahlroth
kirjoitti
laajasti Helsingin Sanomissa ranskalaisen filosofin Georges Bataillen
kirjasta Sisäinen kokemus, joka on juuri suomennettu.
Bataille
(1897-1962) oli filosofi, antropologi, mystikko, dadaisti
ja
ties mitä. Wikipedian mukaan monet viime vuosisadan älypäät kutsuivat Bataillea ”aikamme terävimmiksi aivoiksi”.
Sisäinen kokemus ilmestyi alkuaan
1943. Ahlrothin kirjoituksen jälkeen sen voisi lukea, jopa
innostuneena.
Mutta
takerrun nyt yhteen viattomaan Bataillen lauseeseen, joka saattaa
toki olla suuressa roolissa hänen ajattelussaan.
”Taide
näyttää sen, mitä ei voi kuvailla sanoilla”, Bataille sanoo.
”Bataillen
mukaan taide voi vastata samaan kysymykseen kuin uskonto”. Ahlroth
täsmentää Bataillen mystistä ajatusta.
Taide
voi olla kuin uskontoa, sen uskon.
Mutta
miten tai mikä taideteos muka näyttää enemmän kuin sanoilla
voisi kuvata? On paljonkin taideteoksia (maalauksia, musiikkia,
runoja, kirjoja) joiden merkitystä tai merkityksiä on hankala
ymmärtää. Niiden tarkoitus ja ”sanoma” jää lukijalle ja
kokijalle selviämättä. Mutta
jos
ei ymmärrä jotakin, sen voi kyllä sanoilla kuvata.
Em.
Bataillen lauseeseen voi vastavedoksi ottaa hieman kuluneen toteamuksen Pablo Picasson ”mestariteoksesta”
Guernican verilöyly, jolla Picasso otti kantaa Espanjan
sisällissotaan.
”Onko
se muka voittanut yhtään sydäntä Espanjan asialle?” kysyi
Jean-Paul Sartre 1940-luvulla. ”Ja kuitenkin siinä on sanottu
jotakin mitä ei voi koskaan ymmärtää kokonaan ja jonka
ilmaisemiseen tarvittaisiin loputtomasti sanoja.”
Guernican
verilöyly on kubistinen maalaus, josta ei tiedä mihin se liittyy,
ellei
maalauksen katsojalle kerrota sen nimeä ja
sen liittymistä
Espanjan sisällissotaan ja baskikaupunki Guernican (baskiksi Gernika) pommituksiin.
Merkityksiä
ei maalata eikä sävelletä, Sartre sanoi. Tässä mielessä selkeän
yhteiskunnallisen tai yksilöön liittyvän sanoman esittäminen
sävellyksellä tai maalauksella on mahdotonta kertomatta
taideteoksen ulkopuolisia faktoja. Onhan erästä sävellystä
esimerkiksi
käytetty sekä joululauluna että työväenlauluna. Toisesta sävellyksestä tuli Suomessa sekä punaisten että valkoisten tunnuslaulu. Sävellys itsessään on neutraali – melodia ei ilmaise ulkopuolista todellisuutta, sen
faktoja.
Oliko
Bataille väärässä sanoessaan että ”taide
näyttää sen, mitä ei voi kuvailla sanoilla”? Jos
oli, voiko Wikipedian arvion ”aikamme terävimmistä aivoista”
heittää roskikseen?
Sovinnollisesti
päädyn ajatukseen, että koska taideteoksen
kokeminen on ylisummaan subjektiivinen kokemus eikä kukaan pysty
tietämään kenen kokemus - ”älykkään” ihmisen vai ”tyhmän”
ihmisen - on aidoin ja
”syvällisin”,
ei Bataillea kannata tuomita ”älyttömäksi” yhden lauseen
perusteella, vaikka lause kuulostaa älyttömältä.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Kauppakeskus Espoossa: eräs toimeliaisuuden, markkinoiden ja hyvinvoinnin moottoreista. Estetiikka kenties antaa periksi pragmalle, mutta ilman markkinoita ei ole verotuottoja. |
Joskus taideteos vaikuttaa niin suoraan tunteisiin, ettei sille etsi mitään merkitystä tai selitystä, tuntee vain suurta iloa, surua tai liikutusta. Tämä koskee vahvimmin musiikkia ja tanssia.
VastaaPoistaEikö Guernican verilöylyssä koekin väkivallan mielettömyyden, vaikka ei tuntisi taustaa? Ja Itkevä nainen välittää pohjattoman surun ylipäänsä.
No niin, minä se taas täällä änkäämässä...
Tuota uskonnon ja taiteen samuutta Bataillen ajattelussa en tajua, koska en saa mitään säväreitä uskonnoista. Mutta ymmärrän, että tajuamiseni on vajavaista, koska en kuulu aikamme neroihin, kuten Bataille aikoinaan - ja voihan olla, että hänkään ei kuuluisi silloisine ajatuksineen enää nykyään.
No, sitten vielä tuosta Sisäilmaa-sarjasta. En ole kuullut Tiina Lymin ajatuksia sarjastaan, ja koin sen hieman toisin kuin mitä hänm on sanonut.
Minusta sarjan kärki osoitti TE-toimiston työntekijöiden turhautumiseen merkityksettömässä työssä, jossa samoille ihmisille lisätään tehtäviinsä aina vain uutta entistä merkityksettömämpää. Autettavat olivat mahdottomia auttaa ja jos jotakuta olisi voinutkin auttaa, niin aika ei antanut myöden.
Tämä tilanne on yleinen aika monessakin paikassa. Se mitä olen voinut lähemmin seurata on kouluelämä. Opettajille ja rehtoreille on lisätty niin paljon raportoitavaa, että siellä on samalla tavalla uupunutta porukkaa kuin Sisäilma-sarjan työntekijät. Se varsinainen työhän pitäisi olla opettaminen (vaikka sekin sana on jotenkin pannassa, opettajan pitää olla yhdessäoppija!). Työssä olevia hiostetaan ja toiset ovat sitten kokonaan ilman työtä ja pärjäävät tietenkin, koska hyvinvointivaltio voi edelleen hyvin.
Ote Lipposelta sopii hyvin tähän päivään, vaikka onkin vuodelta 2008. Intelligentsian kuri on vain tiivistynyt.
Mielenkiintoinen runo ja kulkee hienosti Eliot-toistoineen!
Tämmöisiä tuli päällimmäisenä mieleen.
Mitä taideteos välittää kokijalleen, miten ihminen jonkun kirjan, maalauksen tai sävellyksen kokee verrattuna siihen mitä taiteilija on teoksellaan "tarkoittanut" (jos on jotakin tarkoittanut) lienee yksi haastavimpia tehtäviä tutkittavaksi. Esim. Philip Roth on pohtinut sitä miten eri lailla lukijat kokevat hänen romaaninsa siihen nähden mitä Roth kenties on ajatellut romaanillaan tarkoittavansa. Jokainen lukija tekee romaanista omansa ja koska lukijoita saattaa olla 100 000, niin lukemisen kokeminen synnyttää yhdestä kirjasta 100 000 erilaista kirjaa. Joten mitä väliä sillä on, mitä kirjailija selittää teoksnsa tarkoituksesta?
PoistaTämä pätee myös Lymin tv-sarjaan. Hänellä oli selvä tarkoitus: tehdä satiiri edellisen hallituksen aktiivimallin seurauksista. Jos lopputulos sitten katsojasta on aivan toinen, niin se on. Itselleni tuo aktiivimallin kritiikki selitti lähes kaiken sarjan ekan osan kohdalta.
Paradoksihan on siinä, että aktiivimallin tarkoituksena oli pelastaa hyvinvointivaltio eikä rapauttaa sitä. Tässä mielessä Lymi tosiasioista ja faktoista välittämättä käänsi kuvan ympäri ja yritti selittää ettei ihmisten tarvitse käydä töissä jos työnvälittäminenkin on noin hankalaa ja turhauttavaa. Ja lopulta ironia voittaa kaiken. Lymin yritys satiiriksi johtaisi toteutuessaan nimenomaan hyvinvointivaltion tuhoon.
En ole lainkaan sitä mieltä, että taideteos ei saisi olla poliittinen. Kyllä julistaa saa taiteellakin. Mutta kun julistaa, faktojen pitäisi olla kohdallaan eikä tunnemössönä, faktat väärin ymmärrettynä. Senkin sanon, että jos taideteos on selvästi poliittinen, minulla kriitikkona on oikeus, jopa velvollisuus asettaa sen sanoma kriittiseen valoon, jos satun olemaan eri mieltä teoksen poliittisesta agendasta. Tätähän poliittista taidetta tekevät eivät useinkaan hyväksy, vaan vetoavat esimerkiksi siihen että teos on fiktiota ja sitä mukaa poliittisen kritiikin tavoittamattomissa.
Vielä: minusta on tyhmää, että Lymi alunperin alkoi selittää tv-sarjansa tarkoitusta ja sitä mitä sillä aiotaan kritisoida. Mutta tällainen kulttuurijournalismi nyt on trendiä. Jokaista hiemankin yleisestä mausta poikkeavaa teosta esimerkiksi Hesarissa marssitetaan tekijä koko aukeaman mittaisessa artikkelissa puolustamaan ja kertomaan mitä teos oikeasti on, mitä se tarkoittaa ja mitä sen yksityiskohdat merkitsevät. Jos sitten kirjailijan itseselityksen rinnalla on pieni arvostelu teoksesta, niin kirjailijan oma puhe kumoaa jo etukäteen mahdollisen kritiikin.
Jokin aika sitten esitetyssä dokumentissa elokuvaohjaaja Stanley Kubrick perusteli sitä ettei koskaan antanut haastatteluja eikä perustellut eikä selittänyt elokuviaan. Kubrick sanoi ettei hän tiedä mitä hänen elokuvissaan on, mikä niiden syvin merkitys on.
Tämän mallin kulttuurijournalismin kannattaisi ottaa ohjeekseen. Kirjoita teoksesta sen mukaan miltä se tuntuu, älä kuuntele mitä taiteilija sanoo/väittää tarkoittaneensa.
Sana vielä: Sartre siis sanoi ettei merkityksiä sävelletä eikä maalata. Sävellykset ja maalaukset muodostavat oman sisäisen maailmansa, joka ei yksiselitteisesti kohtaa ulkoista maailmaa. Näin ollen ei sävellystä eikä sen kokemista oikeastaan voikaan kuvata muuten kuin tunteella. Ja jos tunnetta ei voi sanoilla selittää, niin sitten se vaan jää tunteeksi. Se ettei tunnekokemusta pysty sanoilla selittämään, ei varmaankaan tarkoita että sen kohteessa, taideteoksessa olisi jokin syvällinen sanoma.
No, kunhan saan Bataillen hankituksi, palaan tähän probleemiin. Jos siltä tuntuu... olen pitkään jahdannut nettidivareista Pascalin mietteitä (sitä Anhavan uudempaa käännnöstä) mutta turhaan. Pascal ja Bataille nimittäin voivat olla hyvin antoisaa luettavaa rinnakkain.
Joo, ei saisi selittää, eikä varsinkaan etukäteen.
PoistaÄärimmilleen vietynä tässä tekijäpainotteisuudessa on käynyt niinkin, että teoksen tekijä alkaa jälkikäteen, palautetta saatuaan, vängätä, että hänen työtään katsotaan, luetaan tai kuullaan väärin. Näin kävi mm siinä jupakassa, kun Saara Turunen kielsi Antti Majanderin ja monen muun (mm minun) näkemyksen Rakkaudenhirviö- kirjastaan nuoren tytön kasvukertomuksena. Kaiken lisäksi hän väitti Majanderin haastatelleen häntä "väärin" parhaiden esikoisten paneelissa kirjamessuilla. Minä näin tuon paneelin, jossa Turunen oli aika vaisu ja valmistautumattoman oloinen. Hänellä olisi ollut mahdollisuus ja yhtä paljon aikaa kuin muillakin kertoa kirjansa painotuksista, mutta hän ei silloin sitä tehnyt. Minusta hän oli lukossa, eikä se ollut paneelin vetäjän syy.
Sisäilmaa-sarjassa oli aktiivimallin arvostelua - kyllä - ja saahan sitäkin arvostella, myös satiirin keinoin. Jari Lindström, joka työministerinä oli suunnittelemassa aktiivimallia, on itsekin sanonut, ettei sen toteutus aivan onnistunut.
Minusta on aina parempi, että ihmisiä aktivoidaan mieluummin kuin passivoidaan ja omassa tuttavapiirissä ainakin kaksi ihmistä oli pitkästä aikaa aktiivimallin ansiosta vähän ihmisten ilmoilla lyhyellä työjaksolla, mikä piristi heitä.
Työttömyys on vaikea asia. En ole kansalaispalkan kannalla, koska se nyt ei ainakaan pidäö yllä hyvinvointiyhteiskuntaa, vaan sen kannalla että pyritään lisäämään työpaikkoja, mikä ei tietenkään ole helppoa.
Niin, tuosta Turunen - Majander -tapauksesta unohtui se sana "setämies", Majanderin arvostelun arvostelussa oli kyse setämiesten vallan kyseenalaistamisesta, se "kuka saa sanoa" -hoku, joka on yksi aikamme ilmiöitä. En tajua, miksi kaikki eivät saisi sanoa samassa tilassa samana aikana, miksi toisten pitää vaieta. Mitä vuorovaikutusta se on?
PoistaSetämiehenä tietysti toivoo, että meilläkin olisi täydellinen sananvapaus, myös siihen mitä ei-setämiehet tekevät ja sanovat.
PoistaJossakin oli tutkimus, että vanhempi väki, setämiehet ja tädit, pystyvät maistamaan viinistä enemmän vihahteita kuin nuorempi väki.
Eli ihan toivottomaksi setämiehen ei kannata vaipua. Jos ei pärjää keskustelussa eikä saa puheenvuoroa, voi avata viinipullon ja ryhtyä maistelemaan.