[pakina
pakinassa]
|
Kyösti Salovaara, 31.1.2021 |
Hyväksi ohjelmoijaksi oppiminen
merkitsee kehittymistä taitavaksi virheiden, so. ohjelman toimista
estävien osien etsinnässä ja poistamisessa. Ohjelmasta ei pidäkään
kysyä, onko se oikein tai väärin, vaan onko se korjattavissa…
Ihmiset osaavat ajatella vain
siksi, että he osaavat käyttää hyväkseen tiettyä erityistietoa
suurempina yhdistelminä. Useammin kuin huomaammekaan me ratkaisemme
ongelmia niin, että jo ”miltei tiedämme ratkaisun”…
Matematiikassa työskentelevä ei
etene kapeaa loogista tietä totuudesta totuuteen ja siitä uuteen
totuuteen, vaan siinä seurataan rohkeasti tai haparoiden poikkeamia
ja kuljetaan olettamusten suossa, jossa olettamukset eivät ole vain
ja kokonaan tosia eivätkä liioin vain ja kokonaan vääriä.
- Seymour Papert: Lapset,
tietokoneet, ajattelemisen taito. 1980. Suom. Kirjayhtymä, 1985.
On huolestuttavaa, että tunnumme toistavan
samoja virheitä. On yleisesti tiedossa, että viimeaikaisten isojen
sote-tietojärjestelmähankintojen kustannukset ovat nousseet
merkittävästi suunnitellusta. Uusien järjestelmien myötä ei
kuitenkaan ole pystytty osoittamaan faktoja tehokkuuden kasvusta,
jota niillä tavoitellaan.
... ei tiedetä, miten ulkomaisten
järjestelmähankkeiden kustannuksissa on huomioitu järjestelmien
adaptointi Suomen sote-järjestelmään. Käyttöönotto tarkoittaa
vuosien adaptointityötä, joka tulee sairaanhoitopiirien
maksettavaksi.
- Tommi Salaspuro HS:n mielipidesivulla 2.2.2021
Suurin piirtein ja pienin
kaartein tässä istun ja ihmettelen.
Ihmettelen sitä, että kuinka
paljon kirjoittajan aikomus - kirjoittipa hän romaanin tai tällaisen
vaatimattoman pakinan - näkyy siinä mitä hän aikoo kirjoittaa
verrattuna siihen kuinka paljon lopputuloksessa on tahatonta ja
alitajuista (melkeinpä mystistä) referenssiä ulkoiseen maailmaan,
kirjoittajan ja maailman suhteeseen, jos asian toisin ilmaisee.
Nykyään taiteilijat
selittävät usein teoksiaan mediassa aivan kuin olisivat edeltä
pystyneet ajattelemaan kaiken mitä teokseen tulee. Ikään kuin
mitään alitajunnasta kumpuavaa siihen ei olisi putkahtanut tai jos
putkahti, niin sekin oli taiteilijan alkuperäisen aikomuksen
mukaista.
Hieman salaperäinen
elokuvaohjaaja Stanley Kubrick - joka pysyttäytyi visusti
julkisuudesta erossa - otti aivan toisenlaisen näkökannan
taiteilijan aikomukseen vs. syntyneeseen teokseen vastatessaan
haastattelijalle ettei hän halua tulkita omien elokuviensa
”sanomaa”, koska ei hän tiedä miksi ne ovat sellaisia kuin
ovat. Kubrick korosti äärimmilleen alitajunnan ja tahattoman
mystiikan vaikutusta lopputulokseen. Hän loi taidetta perustelematta
miksi se oli sellaista kuin oli.
Kubrickin ajatuksen tueksi otan
Paul Austerin, joka lähestyy probleemaa toisesta suunnasta. New
York -trilogiansa
kolmannessa romaanissa Lukittu
huone Auster
(tai
paremminkin hänen kirjailijaminänsä) jahtasi
ihmisen selittämisen mahdollista mahdottomuutta: ”Olemme ehkä
olemassa itseämme varten, ja joskus jopa aavistamme keitä olemme,
mutta emme voi koskaan olla aivan varmoja, ja elämän jatkuessa
meistä tulee yhä vaikeaselkoisempia itsellemme, entistä
tietoisempana omasta hauraudestamme. Kukaan ei voi ylittää itsensä
ja toisen välistä rajaa – jo senkin vuoksi ettei kukaan saa
selkoa itsestään.”
Koska
kenenkään
elämä ei lopulta ole pelkistettävissä muuhun kuin itseensä,
Auster toteaa samassa romaanissa: ”Eli elämässä ei ole mitään järkeä.”
Tämä kaikki, tämä mystiikka,
jos sitä sanaa käyttää, tuli mieleen arkisesti kun kävelin
viime lauantaina pienvenesatamassa ja näin laiturin vieressä
meressä poijurivin ja avoimena pysyneen pienen vesikaistaleen.
Poijujen rivi jäi lauantai-illaksi kummittelemaan mielessä. Poijut kertoivat jotakin enemmän... elämästä.
Koska kamerani ei ollut mukana,
palasin sunnuntaina havaintopaikalle ja otin poijurivistä kuvia.
Sulan veden kaistale oli supistunut, mutta meri ei vielä ollut
kokonaan jään peittämä.
Kun sitten katselin sinänsä
vaatimattomia kuvia, mieleen tuli, että olinko tahattomasti osunut
universaaliin (vertaus)kuvaan siitä, millaista yksilön elämä on,
eikä vain kokonaisuutta ajatellen vaan myös pienissä
yksityiskohdissa.
Olemmeko me poijuissa keinuvia
veneitä, jotka silloin tällöin irtautuvat poijusta, kokevat
jotakin ja palaavat kiltisti poijulleen? Ja edelleen, siirrymmekö
vanhetessa poijulta toiselle, ikään kuin jossakin olisi paras
niistä kaikista tai sitten epäonnistuneena jäämme kehnoimpaan poijuun ja takerrumme siihen ikuisesti muiden veneiden irtautumisia ja
palaamisia kateellisena tai surullisena tai alistuneena seuraten.
Sekin tuli mieleen, että
ovatko kaikenlaiset jutut ja kirjat ja teokset ylisummaan poijun
kaltaisia turvapaikkoja, joihin kiinnittyneenä ihminen, kirjoituksen
kirjoittaja, teoksen laatija on hetkeksi pysähtynyt sekä lepäämään
että juuri suoritettua piipahdusta jonnekin toisaalle kommentoimaan?
|
Valtion tietokonekeskuksen asiakaslehti Ajantasa, 2/1985. |
Näinkö mystinen täytyy olla
ollakseen, jotta pystyy perustelemaan miten poijut liittyvät
seuraavaan pakinaan, jonka sijoitan tämän päällimmäisen pakinan
sisälle? Sehän ei taatusti liity mereen eikä veneisiin eikä
poijuihin.
No, ei täydy mutta voi.
Alkuperäinen tarkoitukseni oli
vain julkaista vuonna 1985 kirjoitettu pakina. ”Löysin” sen ja
pari muuta sen kaltaista, kun etsin viime viikolla Arvo Saloon
liittyvää materiaalia. Yhden leikekirjan välistä putosi lattialle
kolme työpaikkani julkaisemaa Ajantasa-lehteä, joiden takasivulle
kirjoittelin aikoinaan tietokonemaailmaan liittyviä fiktiivisiä
juttuja, humoristisia ja aika lailla itseironisia, jopa satiirisia, jos
kohta leppoisalla otteella vetäistyjä. Näissä tietokoneiden
(silloista) ihmemaailmaa käsittelevissä pakinoissa kaikki sellainen
menee pieleen mikä voi mennä pieleen eikä mikään sellainen
onnistu mikä voi epäonnistua.
Ajantasa oli Valtion
tietokonekeskuksen asiakaslehti. Pakinoita kirjoittaessani
työpaikkamme sijaitsi Otaniemessä ja asuin Tapiolassa.
Ajantasan pakinoita lukiessa
pitää myöntää, että Valtion tietokonekeskuksen tiedottajat ja
johtajat olivat kohtuullisen avoimia tai sitten vaan huumorintajuisia
julkaistessaan tällaisia omaan bisnekseen satiirisesti suhtautuvia
kirjoituksia asiakkaidensa luettavaksi.
Huumorintajua edellytettiin
myös asiakkailta, jotka edustivat tuossa vaiheessa julkisen sektorin
toimijoita, kuten valtion virastoja, yliopistoja, kuntia,
keskussairaaloita jne.
Vuonna 1985 olin projektityössä ”karaistunut” suunnittelija. Valtion tietokonekeskuksessa aloitin
ohjelmoijana kesällä 1972. Itseironiaa ei tarvinnut hakea etäältä.
Liittyykö vuonna 1985
julkaistu Satakieli-pakina syvällisesti johonkin työpaikkani tai
elämäni kokemukseen? Tuskinpa suoraan mutta ehkä viittauksenomaisesti, vaikka eihän sitä enää voi
tietää/muistaa/kuvitella. Mutta Satakieli on sittenkin vain yksi poiju
elämän laineiden reunalla, hetken hiljaisuus, katse ympärille ja sen
ylöspaneminen, miltä läheinen arkipäivä poijun turvallisesta
satamasta katsoen näytti.
Pakinaa lukiessa miettii,
kuinka paljon maailma on muuttunut vai onko lainkaan.
Satakieli.
Kolmas, tai ehkä se oli neljäs,
palaveri pidettiin toukokuun loppupuolella. Koivussa oli aavistus
vihreää. Parkkialueen takana sijaitsevassa puistikossa lauloi
satakieli. Soinnukas, puhaltava laulu alkoi aamulla ja jatkui yöhön,
yön läpi aamuun.
Tuotantopäällikkö hymyili ja
toivotti osanottajat tervetulleiksi. ”Hieno päivä tänään”,
hän sanoi. Jossakin syvällä, kaukana alitajunnassa kaivertava
epävarmuus oli kuin möykky mahassa. Projektin perustamiseen oli
mennyt kokonainen talvi. Pitäisi päästä työhön kiinni,
tuotantopäällikkö ajatteli.
Kahvia juotiin ja voileipiä
syötiin.
Ikkunoiden takana koivut
vihersivät. Satakieli soitteli mielisäveltään.
”Myllyt pyörivät ja mipsejä
piisaa”, sanoi koneosaston asiantuntija. Hän halusi aloittaa
keskustelun, koska ei tiennyt miksi oli paikalla. ”Myllyt
pyörivät”, hän sanoi uudestaan.
”Tämä ongelma ratkeaa 30
mikrolla”, tokaisi markkinointimies. Hänellä oli leveä solmio ja
tyrkyttävä hymy. ”Kiinteät levyt ja grafiikka, siinä kaikki
mitä tarvitaan.”
”Niinkö on?”
tuotantopäällikkö kysyi leppoisasti.
”Tavaraa riittää ja se
menee halvalla”, markkinointi sanoi hilpeästi.
Kukaan ei nauranut. Nyt se
alkaa, mietti asiakas. Hän ei sanonut vielä mitään. Anjovisleivät
maistuivat eilisiltä, mutta siitäkään hän ei sanonut mitään.
Tietoliikenneneuvoja yskäisi.
Kahvikupit kilahtivat lautasille. ”Mehän perustetaan verkko,
piruvie”, sanoi tietoliikenneneuvoja.
Kaikki vaikenivat. Koneosaston
asiantuntija muisti, että hänen täytyi ostaa mökille uusi 65
millin lahnaverkko. Jossakin läimähti ovi ja auto kaasutti
parkkipaikalta.
”Kolme linjaohjainta ja
haaroitin”, tietoliikenneneuvoja sanoi, mutta nyt hieman
epävarmasti.
Tuotantopäällikkö kaatoi
lisää kahvia, kupit kilahtelivat ja satakieli toisti sävelmäänsä.
Tutkimusosaston nuori kaveri
ryhtyi kertomaan sovelluskehittimestä. ”Viikon työ ja sovellus on
sinun käsissäsi”, kaveri sanoi asiakkaalle.
”Mitä mun käsissä on?”
asiakas kysyi hämmästyneenä.
”Kehitin”, sanoi
koneosaston asiantuntija ja kaikki nauroivat.
Tutkimusosaston kaveri
suutahti. ”Me protoillaan tämä homma sinulle viidessä päivässä.
Kaikki muu on vanhanaikaista. Kaikki muu.”, hän sanoi.
Sinähän se tuli, asiakas
ajatteli. Tätäkin projektia on on jo protoiltu koko talvi eikä
mitään ole kasassa. Mutta tutkimusosaston kaveri näytti söpöltä
eikä asiakas hennonut kiusata häntä.
”Entä sitten?” kysyi
markkinamies kärtyisesti. Hän tuijotti tietoliikenneneuvojan
keltaisia sukkia ja ihmetteli tyypin huona makua.
”Sitten me aletaan alusta”,
sanoi koneosaston asiantuntija. Hänestä tuntui, että hänellä ei
ollut mitään menetettävää. Tämähän on hauskaa, hän ajatteli
riehakkaasti.
”Mä suosittelen tietokantaa”
sanoi suunnitteluosaston systeemipäällikkö. ”Tiedonhallintaa
tässä tarvitaan, ei muuta.”
”Se syö konetta saatanasti”,
sanoi markkinamies. ”Mikrot on ilmaisia.”
”Mutta niillä ei tee
mitään”, sanoi systeemipäällikkö.
”Pöh”, sanoi
tietoliikenneneuvoja.
Kohta tämä päättyy, asiakas
ajatteli, kaikki on sanottu. Häntäkin pelotti, hänkin tiesi että
projekti olisi pitänyt käynnistää. Virastossa odotettiin uutta
systeemiä kuin kuuta taivaalta. Satakielen herpaantumaton laulu
alkoi tuntua piinalliselta. ”Suljetaanko ikkuna?” asiakas
ehdotti.
”Toimistoautomaatio!”
konsulttipalvelun tyttö huudahti. Hänellä oli veikeä kaulaketju
ja siniset silmät.
Sinä se kuultiin, ajatteli
asiakas. Häntä nukutti. ”Mutta”, asiakas sanoi rohkeasti,
”mutta voisitteko tehdä tämän systeemin meille?”
”Minkä?” kaikki kysyivät
yhteen ääneen. Sinisilmäinen konsultti huokaisi. Koneosaston
asiantuntija aukaisi silmänsä. Markkinointimiehen solmio jäykistyi.
Hän ei hymyillyt.
”Ei mitään”, asiakas
korjasi virheensä. ”Ei mitään, ei minkään, ei koskaan.”
Koivut vihersivät, satakieli
lauloi, kesä tuli hurjalla vauhdilla.
Kyösti Salovaara
Valtion tietokonekeskuksen
asiakaslehti Ajantasa 2/1985.
En ymmärrä tuon vanhan pakinasi termistöä, mutta palaverin tunnelma välittyy kyllä ja se, että on kevät.
VastaaPoistaPoijuvertauksesi "Olemmeko me pojuissa keinuvia veneitä..." tuo vahvasti mieleeni eilen televisiosta katsomani John Websterin tekemän dokumentin Donner - Privat, jossa Jörn Donner tarkastelee omaa elämäänsä vastaamlla samoihin kysymyksiin, jotka oli itse esittänyt Ingmar Bergmanille hänestä tekemässään dokumentissa.
Vanha Donner oli niin alakuloinen ja näki elämätyönsä epäonnistumisten sarjana. Jäin miettimään, mitä hän tarkoitti sillä, että yleisen ja yksityisen lisäksi on vielä privat, joka on täysin hänen omansa.
Donner ei löytänyt poijuistaan turvapaikkaa ja jopa kielsi niiden arvon elämänsä lopulla. Yleensä kai ihmissuhteet ovat ihmiselle tärkeintä kuoleman edellä, mutta niistäkin hän oli hyvin vaitonainen.
Dokkaria seuranneessa keskustelussa oli mielestäni turhaa eksentrisyydellä vitsailua ja hymistelyä. Ainoa, joka näki jotain muutakin, myös heikkoutta ja inhimillisyyttä, oli oma poika.
Tämmöistä siis tuli kauniista poijukuvastasi ja kuvauksestasi mieleen.
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
PoistaEn minäkään täysin "ymmärrä" enää täysin vuoden 1985 pakinaa. Mutta tiedän täsmälleen mistä on kysymys: erilaisten mahdollisuuksien joukosta parhaimman mahdollisen valinnasta ja siihen liittyvästä epätietoisuudesta.
PoistaNykyään Googlen ja automaattisten pilvipalveluiden käyttäjä ei tajua että digiloikka ei edelleenkään ole mikään yhden ohjelmiston tai tietokonepalvelun määrittelemää. Mahdollisuuksia on tolkuttomasti eikä kukaan tiedä mikä on ehdottomasti oikea digitie.
Vuonna 1985 samassa lehdessä, josta pakinani poimin, esitettiin visioita kuinka kuntien välinen tiedonvälitys ryhtyy toimimaan digitaalisesti.
Nyt 35 vuotta myöhemmin todetaan että ettei tuo visio ole vieläkään toteutunut! On helpompi esittää visioita kuin toteuttaa niitä.
Nyt talven aikana HUSissa hoidoissa käyneenä, törmäsin siihenkin että entisen jäjestelmän tiedot eivät siirtyneet uuteen eli Apottiin viime syksynä. Niinpä eräskin lääkäri ihmetteli, vaikka olin saanut aikaisemmin ajastetun kutsun hänen luokseen, että "miksi muuten olet täällä nyt?"
Kutsuttuna, vastasin, en huvikseen.
Mutta kehitys kehittyy - ihminen ja koneet siinä samalla.
PS.
Poistin illalla kirjoittamani kommentin, koska se alkoi mennä liikaa yksityisiin asioihin ja huoliin.
Kyösti, ehdin lukea sen. Ei mennyt, minusta.
PoistaJoskus on helpottavaa käsitellä sitä, mikä on lähimpänä ja askarruttaa eniten, eli kannustan siihen suuntaan. Yksityinen on myös yleistä ja saattaa auttaa samassa tilanteessa olevia tai siihen joskus joutuvia, joten ei mitään syytä välttää henkilökohtaisuutta.
Olen itsekin huomannut, että tiedot eivät siirry eri terveysalan toimijoiden välillä, vaikka aina kysytään, saako tiedon siirtää eteenpäin, mutta nyt oli siis kyse potilastiedoista saman laitoksen sisällä. Huono juttu.
Marjatta katsoin myös Donner privatin lukuunottamatta Armi elokuvaa. Värikäs, itseriittoinen persoona, joka vanhetessaan pehmeni ja oli hyvä isä kahdelle pojalleen. Toivottavasti tulee lisää tutkijoita ja varmaan tulee. Donnerissa riittää ainesta. Oliko hänellä noin 20.000 kirjan kirjasto? Musiikkivalinta dokkariin oli loistava, Kirkan Mr. WONDERFUL.
PoistaDonner oli aito intellektuelli - hyvässä ja pahassa, luulen.
PoistaTapasin hänet muutaman kerran. Jonkinlainen ylivertainen älyn selittämätön kehys ympäroi Jörnin hahmoa. Tietysti myös ikuinen kapina.
Ihmistä ei voi selittää eikä ymmärtää. Jokaisesta kapinallisesta älyköstä kannattaa nauttia. He sanovat sen mitä emme ehkä halua kuunnella. Ja silti Donnerkin oli ihminen, kaikessa julkisessa turhamaisuudessaankin.