[yksilöllisen
kokemuksen kerettiläisyys]
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
”Fantomas!”
”Kuinka sanoitte?”
”Sanoin… Fantomas.”
”Mitä se merkitsee?”
”Ei mitään… mutta kuitenkin kaikkea.”
”No mitä ihmettä se on?”
”Se ei ole kukaan, mutta sittenkin joku.”
”Mitä se ’joku’ sitten tekee?”
”Peloittaa!”
- Pierre Souvestre & Marcel Allain: Fantomas.
Varmin tapa vaieta ei ole suunsa kiinni pitäminen, vaan puhuminen.
- Kierkegaard
Jokainen on itselleen paljon tärkeämpi kuin valtiolle. Toiseksi
mikään ei takaa, että valtiovalta toimii hyvää tarkoittavalla
tavalla.
- Ruurik Holm: Yksilönvapaus - tulevaisuuden hyvinvointivaltion peruskivi.
Jankutan. Olen olemassa.
Puhun vapaudesta. Toistan
itseäni. Muita lainaten.
Vapauden aave kummittelee
Euroopassa.
Siitä ei puhuta. Ehkä ei
uskalleta.
Kollektiiviset kokemukset ja
tunteet jyräävät yksilöllisen kokemuksen. Tänään pitää
ajatella samalla tavalla kuin naapuri ajattelee. Jos naapuri uhoaa, että koska hänelle riittää sukset liikkumiseen, minullekin niiden pitää riittää, vaikka inhoaisin hiihtämistä. Naapuri pitää omaa kokemustaan parempana kuin muiden kokemusta.
Tänään omat
nautinnot ja tykkäämiset tulee pistää komeron perälle. Pimeässä
niitä ei näe kukaan. Ovat turvassa. Eivät kulu.
Vapautumisen ja vapauden
historia on lyhyt. Entä tulevaisuus?
Minusta tuntuu.
Miksipä ei tuntuisi.
Itse asiassa ilmoitan
kyllästyneeni joka puolelta vyöryvään manipulaatioon, jolla
minustakin yritetään tehdä ”parempi” ihminen. Sellainen joka
tottelee ja nöyrtyy. Luopuu itsestään ollakseen kunnon kansalainen.
Kaikki elämänalueet ovat
hyvää tarkoittavan manipulaation kohteena. Sinun pitää syödä
niin kuin sinulle sanotaan. Et saa pukeutua mielihalujesi mukaan. Uuden takin ostaminen on moraalitonta. Liikkumisellasi pitää olla jokin ”hyväksytty” tarve. Vain
välttämätön sallitaan. Jos syöt lihaa, sinun pitää myöntää syntisyytesi. Jos lennät lentokoneella, muista että se on viimeinen
kerta kun tuhoat ilmakehää. Viihderomaaneja saat lukea, kunhan
ne kertovat oikeasta tavasta elää. Sellaisesta mitä et itse harrasta. Taidekin olkoon vähäpäästöistä.
Siis mitätöntä. Ole myös tarkkana millaisia sanoja käytät:
vääristä sanoista tilisi lopetetaan ja nimesi raapustetaan
mustalle listalle. Henkisiä jalkapuita rakennetaan virtuaalitoreille ja digitaaliselle kirkonmäelle.
Luetteloa voi jatkaa
loputtomiin.
Pelottavinta on, että
kollektiivisen kokemuksen manipulaatio tulee kaikkialta: lehtien
pääkirjoituksista, kolumnistien sormen heristelyistä, vierailevien
pakinoitsijoiden uhkailuista, somekeskusteluista, valtion
virkamiesten "salaisista" suunnitelmista rankaista liikkumista, syömistä ja
pukeutumista ja älymystön kellokkaiden tiukista puheenvuoroista
kohdistuen kaikenlaiseen rahvaan harjoittamaan pahaan.
Liioittelenko?
Totta hemmetissä.
Giganttinen ironia on tässä:
koskaan aikaisemmin ihminen ei ole voinut kokea niin kattavasti sekä
henkistä että taloudellista vapaudentunnetta kuin tänään
(länsimaissa) voi kokea, mutta samaan aikaan yksilöille yritetään
räätälöidä uudessa uljaassa yhteiskunnassa vain yhden hyväksytyn
ihmismallin mittapukua. Nyt yhden koon mittapukua sovitetaan lempeästi, suostutellen. Totalitaarisissa valtioissa - kuten Hitlerin Saksassa ja Stalinin Neuvostoliitossa - yksilö kiellettiin näkyvällä ja kaikkialle ulottuvalla väkivallalla.
Meidän historiamme on
vapautumisen historia.
”Sosialidemokraattinen
puolue Suomessa pyrkii samoin kuin sosialidemokraattiset puolueet
muissakin maissa vapauttamaan koko kansaa taloudellisen
riippuvaisuuden, valtiollisen alaikäisyyden ja henkisen
holhuunalaisuuden kahleista”, aloittivat
sosialidemokraatit Forssassa v. 1903 edistyksellisen ohjelmansa
perustelun.
Oletteko viime aikoina kuulleet
demareiden ja ylipäänsä minkään puolueen johtoväen puhuvan
vapaudesta? Siitä että se on tärkein perusoikeus.
Minä en ole.
Sitäkin enemmän puhutaan
tasa-arvosta ja eriarvoisuudesta (ja kestävästä kehityksestä, joka lähtökohtaisesti eriarvoistaa, hah), ikään kuin niihin ei sisältyisi vapautumisen idea. Samalla
kun marginaaliryhmien oikeuksia lisätään (mikä on tietysti
oikein) suuren enemmistön oikeuksista puhutaan vähemmän tai ei
lainkaan. Poliittisessa keskustelussa riittää todeta, että
enemmistö rahoittaa hyvinvointivaltion talouden ja luopuu, jos
tarvis on, yksilöllisen kokemuksen vaatimuksesta. Ääneen tuota ei
tarvitse edes sanoa: kuuliainen enemmistö alistuu käskemättä.
Mutta voiko yhteiskunta toimia
ilman yksilön vapautta? Onko mitään konkreettista enemmistöä edes olemassa?
”Jos joku riistää teiltä
leivän”, sanoi Albert Camus keväällä 1953 puhuessaan eräässä työnvälitystoimistossa, ”hän samalla
tuhoaa vapautenne. Mutta jos joku riistää teiltä vapauden, niin
uskokaa pois, teidän leipännekin on vaarassa, sillä se ei enää
ole riippuvainen teistä ja teidän taistelustanne, vaan jonkun
isännän mielivallasta. Kurjuus kasvaa sitä mukaa, kun vapaus
joutuu perääntymään maailmassa, ja päinvastoin.”
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Olen… en ole … tai
sittenkin... kuinka vaan!
Nauran salaa. Nurkan takana.
Piilossa.
Niinpä ilahduin, kun Jussi
Ahlroth julkaisi viime launtaina Helsingin Sanomissa esseen
ihmiskuvan kaventamisesta, siitä että vallitseva, ”virallinen”,
hyväksyttävä käsitys yksilöstä ei kaikesta liberaalipuheesta
huolimatta näytä hyväksyvän ihmisten erilaisuutta eikä
erilaisten yksilöllisten kokemusten yhdenvertaista autenttisuutta.
Ahlrothin lauantaiesseen
otsikko kuului: Kun ihmiskuva kapenee, yhä harvempi kuuluu
joukkoon.
Esseen ideana oli (kaiketi)
kapinoida vallitsevaa biologista, ”luonnotieteellistä”
ihmiskuvaa vastaan, koska tuollainen ihmiskuva ei oikeastaan salli
yksilöllisen kokemuksen mahdollisuutta.
”Samaan
aikaan kun ihmisenä olemisen vaihtoehtoja on yhä enemmän, suuri
osa ihmisenä olemisen kokemuksista rajautuu kapenevan virallisen
määritelmän ulkopuolelle”, Ahlroth
kirjoitti.
”Ne
luokitellaan pahimmillaan merkityksettömiksi tai epätosiksi,
luvattomiksi. Ihmiset, jotka huomaavat olevansa rajojen ulkopuolella
tai eivät koe heille rajojen sisällä osoitettua paikkaa
merkitykselliseksi, muuttuvat eräänlaisiksi kokemuksen
kerettiläisiksi.”
Vain
taiteilijat ja jotkut
merkkihenkilöt (kuten huippu-urheilijat) saavat korostaa omia
poikkeuksellisia kokemuksiaan. Meiltä muilta ne ”kielletään”
tai ainakin niitä vähätellään. Taiteilija saa olla outo otus, minä en.
Ja
kuitenkin, niin kuin myös tiede myöntää, kukaan meistä ei pysty
arvioimaan naapurimme kokemusten aitoutta, koskivatpa ne syömistä,
liikkumista tai vaikkapa taiteesta ja jopa viihteestä nauttimista. Me tunnemme vain itsemme ja huonosti senkin.
Ahlroth
ehdottaa, että hyväksyisimme ajatuksen, että jokainen meistä on
”poikkeus”. Siksi jokaisen kokemukset ovat yhtä hyviä. Kun
jokainen ihminen hyväksytään poikkeukseksi, paine vaatia
yhdenmukaisuutta ja samankaltaista arvomaailmaa vähenee. Tämä
olisi hyvänlaatuista liberalismia, Ahlroth sanoo.
”Kun
kokemukselle asetetaan rajoja, helposti aletaan tulkita toisia
ihmisiä ja heidän motiivejaan. Erilainen maailmankuva ei kuitenkaan
ole toiselta pois, eikä niiden tarvitse kilpailla.”
Jokainen
voi (saa) olla outo, Ahlroth korostaa. Olennaista on, ettei selitä toisen kokemusta pois. ”Se on vaikeaa. Se edellyttää moninaisuuden,
todellisen, pelottavan avaran moninaisuuden hyväksymistä. Silloin
jokainen voi olla oman kokemuksensa taiteilija. Ja silti ottaa kaikki
rokotukset.”
Suvaitsevaisuudesta,
muiden ihmisten mielipiteiden kunnioittamisesta, erilaisuuden
hyväksymisestä puhutaan valtavasti.
Mutta
kuinka moni nuo hyveet
hyväksyy
aidosti ja nöyrästi?
Vapauden
valitseminen ei ole helppoa, koska se pitää antaa kaikille,
mielipiteistä
ja arvoista ja kokemuksien yksilöllisyydestä riippumatta.
”Loppujen
lopuksi minä valitsen vapauden”, kirjoitti Camus vuonna 1945.
”Vapaus on sitä, että voin puolustaa omista poikkeavia
käsityksiä, vieläpä silloinkin, kun niitä esiintyy sellaisessa
yhteiskunnassa tai maailmassa jonka hyväksyn. Vapaus on sitä, että
voin myöntää vastustajan olevan oikeassa.”
Helpompi
sanoa kuin toteuttaa omassa elämässään. Erilaisten ajatuksien ja
kokemuksien pelikentälläkin pitäisi hyväksyä fair play.
Hienossa
ja monisyisessä teoksessaan Kapea käytävä – valtiot,
yhteiskunnat ja vapauden kohtalo (Terra
Cognita, 2020)
Daron Acemoglu ja James A. Robinson kuvaavat yhteiskuntien historian
lävitse,
kuinka dynaaminen
vapauden
”valtakunta” sijaitsee valtion ja yhteiskunnan välissä, hyvin
usein vain kapeana käytävänä. Jos valtio on liian vahva,
ajaudutaan despoottiseen hallitsemiseen. Vapaus katoaa. Jos taas
yhteiskunnassa on liikaa normeja ja ehdottomia
tapoja,
joita valtio ei pysty lieventämään, silloinkin vapaus puuttuu ja
mahdollisuuksien käytävä kapenee, kenties sulkeutuu.
Valtio
syntyi estämään sotia:
heimojen,
ryhmien, klaanien ja erilaisten porukoiden keskinäistä
vihanpitoa
ja tappelua.
Mutta valtion ei kuulu
määritellä mitä yksilö saa ja voi kokea.
Acemoglun
ja Robinsonin mittavan todistusaineiston mukaan yksilöä ei myöskään
voi uhrata kollektiiviselle
yhteisöllisyydelle, siis sille että naapurit ja naapurien naapurit
luovat normijärjestelmän, johon jokaisen pitää alistua.
Valtion
ja yhteiskunnan väliin jää vapauden käytävä; siinä valtio ja
yhteiskunta kilpailevat mutta tekevät myös yhteistyötä. Vapauden
käytävä on jatkuvan prosessin ilmentymä, ei staattinen tila. Vapauden käytävässä pitää koko ajan juosta eteenpäin ettei se sulkeudu ja kuihdu pois.
”Käytävä
on kapea, koska tehtävä ei ole helppo”, Acemoglu ja Robinson
tunnustavat
teoksensa
esipuheessa. ”Miten hillitään valtiota, jolla on valtava
byrokratia, vahvat sotavoimat ja vapaus päättää, millainen laki
on? Miten varmistetaan, että valtio säilyy kesynä ja hallinnassa,
kun siltä vaaditaan yhä enemmän vastuita monimutkaisessa
maailmassa? Miten yhteiskunta saadaan toimimaan yhdessä sensijaan,
että se kääntyy itseään vastaan ja siitä tulee jakojen
riivaama?”
Testataan edellistä. Koronaviruksen torjumiseksi valtio (täällä ja muualla) on ottanut käsiinsä enemmän valtaa kuin pitkiin aikoihin. Luopuuko se saamastaan, kun pandemia hellittää ja palataan normaaliaikaan?
Tätä
kannattaa miettiä. Varsinkin nyt kun ylettömän runsas manipulaatio
ohjaa ja
pakottaa
meitä yksilöinä sopeutumaan ulkopuolelta ojennettuun. Pohjoismainen
hyvinvointivaltio saattaa olla ja onkin paras mahdollisista valtiomuodoista,
mutta ei kannata unohtaa, että sekä valtion että yhteisön
ylivaltaa
täytyy kahlita, jos yksilölle halutaan antaa vapaa käytävä elää,
kokea, olla kekseliäs ja luova persoona.
Jos
ei haluta, mitä virkaa elämällä on?
Hohhoijaa, Suomi! Kello on jo kuusi.
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Mainiota; ei mitään joutavia jorinoita siitä ihmiselle ehkä tärkeimmästä oikeudesta, vapaudesta ja velvollisuudesta, suvaitsevaisuudesta!
VastaaPoistaTuota muottiin asettamisen pakotetta alan olla kyllääntymiseen asti täynnä. Eikö riitä, että vornimme koloissamme "erityisen suojelun" alla pian jo toista vuotta? Hirvittää ajatellakin, jottei tästäkään muotittamisesta olisi/ole paluuta ns. entiseen...
Yksilönvapaus kaikkinensa - olkoonkin tietyissä yhteiskunnan laajemmissa raameissa - elää, kokea, olla luova ja kekseliäs persoona kuten kuvaat, eli oma itsensä yksilönsä on itseisarvo ja rajoittamaton oikeus, ainakin pitäisi näin olla.
Ulkoapäin ohjattuun manipulaatioon suostumiseen pitäkäämme tervettä etäisyyttä, jankutetaan ja ollaan olemassa villeinä ja vapaina, yksilöinä tällä Telluksellamme ja tässä yhteiskunnassa, johon olemme sattuneet syntymään;)
Hienosti tiivistät olemisemme!
PoistaOlisin voinut ottaa pakinan motoksi myös lainauksen Henry Jamesilta, jonka esipuhetta Naisen muotokuvasta lainaa Philip Roth romaanissaan Miehen muotokuva: "Kirjallisuuden talossa ei lyhyesti sanottuna ole vain yksi ikkuna, vaan miljoona ikkunaa laajassa julkisivussa... ja jokaisen niistä on läpäissyt tai jokaisen niistä voi vielä läpäistä yksilöllisen näkemyksen tarve tai yksilöllisen tahdon paine."
Eikä tämä tietenkään rajoitu vain kirjallisuuteen vaan koko elämään.
Mutta... niin kuin toteat meidät on sysätty omiin bunkkereihimme eikä ulopääsystä ole varmuutta; vuosi on mennyt, toistako toistetaan?
Pakkanen on jäädyttänyt kuistini ikkunat: katselen jään taakse verhottua maailmaa!
Ongelman ydin on siinä, että joukossa on aina sellaisia persoonia, jotka haluavat ympärilleen samanmielisten porukan ja viholliskuvan, olkoon kyse vaikka kuinka pienistä asioista. Nämä ihmiset eivät viihdy annetussa vapaudessa, niinpä syntyy kaikenlaista määräilyä ja paheksuntaa.
VastaaPoistaOlin mukana parilla kommentilla sellaisessa keskustelussa, jossa otettiin kantaa elisen Helsingin Sanomien juttuun suomalaisen nuoren naisen aloittamasta boikottikampanjasta erään elokuvan poistamiseksi Golden Globe -ehdokkaiden joukosta. Syyksi elokuvan poistamiselle tämä opiskelijanainen on esittänyt ei-autistisen henkilön huonosti näyttelemän autistihenkilön roolin. No, nyt tietysti paasataan taas siitä kuka saa näytellä ja esittää ketäkin ja mitäkin. Keskustelussa osa oli taas kerran sitä mieltä, että vain autisti saa esittää autistia ja homo homoa jne. Yritin selittää, että vakavasti autistinen ihminen ei ikinä pystyisi näyttelijän työhön, kun ei pysty muuhunkaan. Yhtäkkiä kommenttiryhmä olikin täynnä upeasti menestyneitä autistisia piirteitä omaavia ihmisiä ja heitä joiden mielestä kyseessä ei ole mikään häiriö saati sairaus, vaan ihailtava yli-ihmisyys. Herranjestas, minä tunnen autisteja, jotka eivät ole pystyneet käymään koulua ja joilla on omaishoitaja koko elämänsä. Epäilen, että kohta esitetään esityskieltoa Sademiehelle ja Rowan Atkinsonin Mr Beaneille. Harmi, eräs tuttu lievemmin autistinen pikkupoika rakastaa niitä.
Miltä mahtaa tuntua näyttelijöistä näiden tyhmien kampanjoiden keskellä, kun koko heidän ammattitaitonsa mitätöidään! Sama valvonta kohdistuu kirjailijoihinkin.
Tuon elokuvan boikottikampanjaan oli liittynyt yli satatuhatta ihmistä. Ollaan hyvin altiita ryhmäsuggestioille.
Saksassa kieltäydytään suuri joukoin rokotuksista, koska ollaan vakuututtu niiden vahingollisuudesta kaiken maailman popparyhmien suggeroimina.
Mikähän sitten olisi se sopiva määrä valtillista ohjaamista, missä ihmiset tuntisivat olonsa turvalliseksi ilman että vapaus olisi vielä mennyt? Ikikysymys.
Parasta on vain yrittää olla provosoitumatta. Minäkin ajattelin, että seuraan sivusta, ihmettelen vain ja toimin omien valintojeni mukaan, mieluummin selittelemättä ja anteeksi pyytelemättä.
Lähden matkoillekin heti kun sellainen on turvallista, vastaan ytsävällisesti moralisteille, mutta en ala jankuttaa.
Onneksi ei sentään pistetä ottamaan myrkkymaljaa, jos pitäytyy kannassaan ja toteaa, että autismi on elämää vaikeuttava häiriö tai että matkailulla on hyviä vaikutuksia matkailijalle sekä matkakohteelle.
Ja vielä on lisättävä se, että miksi ihmeessä Hesari teki tästä opiskelijatytön adressista ison jutun nimellä Tietämättömyyttä vastaan, ja viereisellä sivulla koko sivun juttu siitä, miten liikunta on iltapäivisin tehokkaampaa kuin aamuisin. Mitä kulttuurijuttuja nämä muka on? Luin juuri hyvän rikosromaanin, Tuomo Pirttimaa, Hete. Siitä olisi voinut tehdä jutun, esikoisromaani ja näin hyvä!
PoistaNiin että kumpaa pitää varoa enemmän: valtiota vai yhteiskuntaa?
PoistaTuossa Acemoglun ja Robinsonin kirjassa perusideana on, että sekä valtiota että yhteiskuntaa pitä vahtia. Yhteiskunnan pitää kahlita valtio, ettei siitä tule diktatuuria. Valtion taas tulee säädellä yhteiskunnassa toimivien ryhmien kiistoja ja lieventää niissä ilmenevien toisten elämää rajoittavien normien pakkoa.
Näin valtio ja yhteiskunta kilpailevat keskenään ja siihen jää väliin sitten käytävä, jossa ihmiset ja yritykset jne voivat käyttää vapauksiaan.
Eihän moralisteista kannattaisi välittää, mutta piilevänä vaarana on, että he saavat (vaikkapa ihan demokraattista polkua kulkien) vietyä moralisminsa valtioon, laeiksi joita sitten jokainen noudattakoon. Somen todellisuus osoittaa, että muuan tutkimus joka paljasti, että n 10 % aktivistijoukko pystyy ylikävelemään enemmistön tahdon yli, todellakin pitää paikkansa.
Hieman naiivisti sanoen: vähemmistöjä pitää suvaita mutta niille ei kannata antaa määräysvaltaa.