[muuttumaton
minuus?]
|
Kyösti Salovaara, 2021.
Museokatu 13, Kotka. Lapsuuteni ja nuoruuteni ikkunat etualan vihreässä puutalossa 1947-1972. Kotiini, sen Sapokkaan katsovien ikkunoiden takaiseen asuntoon isäni muutti n. 10-vuotiaana 1920-luvulla ja asui siinä melkein 70 vuotta. Äitini muutti Museokadulle 1946 ja asui siellä melkein 70 vuotta. |
Esittämäni
väitteet vaikuttavat hämärältä teoretisoinnilta. Tähän voin
sanoa vain, että niiden merkitys on tavoitettava sisältä käsin.
Niitä ei voi todistaa loogisesti. Sisäinen kokemus täytyy elää.
Sitä ei ole helppo saavuttaa, ja älyllisesti ulkoapäin
tarkasteltuna sitä täytyisi lähestyä joukkona erillisiä
toimintoja: älyllisiä, esteettisiä ja myös moraalisia. Koko
ongelma täytyisi muotoilla uudestaan. Vain sisältä käsin,
hurmokseen asti elettynä kokemus näyttää yhdistävän sen, mikä
diskursiivisen ajattelun on erotettava. Sisäinen kokemus sulauttaa
yhteen aiemman kokemuksen monimuotoiset sisällöt (kuten Jumalan ja
hänen kärsimyksensä) samoin kuin esteettiset, älylliset ja
moraaliset muodotkin ja jättää ulkopuolelleen ainoastaan
diskurssin, jonka avulla nämä kohteet pyritään erottamaan
toisistaan (ja tekemään niistä vastauksia moraalisiin pulmiin).
- Georges Bataille: Sisäinen kokemus.
Ihmisen ja
petolintujen silmät ovat suurinpiirtein yhtä suuret, mutta
aistintietoa käsittelevän järjestelmän - aivojen - koko on
ihmisellä verrattomasti suurempi. Havaintomaailman rakentuminen ja
sinä olevien piirteiden rikkaus riippuu sekä aistintiedon
hankintaan että sen analyysiin käytettyjen järjestelmien
ominaisuuksista. Kotkan näön tarkkuus on yli kaksi kertaa parempi
kuin ihmisen, mutta se elää havaintomaailmassa, joka on
piirteiltään huomattavasti köyhempi kuin ihmisen. Itse asiassa
ihmisen koko havaintomaailma on näköaistijärjestelmän dominoima,
mutta myös ajattelumme rakentuu suurelta osin jonkinlaisen sisäisen
näkömaailman varaan: tulevaisuus ja menneisyys, arvostukset,
matemaattiset pohdinnat, musiikki ja monet muut asiat, joilla ei
itsellään ole mitään avaruudellisia ulottuvuuksia synnyttävät
kuvia - mielikuvia - tässä sisäisessä maailmassa.
- Kai
Kaila: Hermoston ja käyttäytymisen biologiaa.
Ihmisen
luonne on hänen kohtalonsa.
-
Herakleitos
Kirjallisuudessa
ei ole varhaiskypsiä neroja, se on mahdotonta. Sellaisia tavataan
musiikissa, kuvataiteessa,
shakissa ja matematiikassa mutta ei kirjallisuudessa, koska kielen
hallitsemiseen
tarvitaan
niin pitkä (oppi)aika.
-
Paul Auster El País-lehden haastattelussa kirjoitettuaan elämäkerran
28-vuotiaana kuolleesta Stephen
Cranesta.
Varoituksen
sana: tässä pakinassa esitän ajatuksia, jotka ovat täysin
intuitiivisia. En tiedä mitä nykyhetken tiede ajattelee psyyken ja
hermoston kehittymisestä suhteessa ihmisen aikuistumiseen; mitä
tiede sanoo ihmisen luonteesta, tavalla tai toisella yksilön
”sielun” olemassaolosta ja sen muuttumisesta ihmisen vanhetessa.
Leikittelen
ajatuksilla. Minusta tuntuu että…
Kun
ryhdyin kirjoittamaan kirja-arvosteluja 1970-luvulla, ajattelin, että
kunpa löytäisin kuhunkin arvosteluuni edes yhden ko. kirjaa
koskettelevan oman ajatuksen. Vaatimus tuntuu helpolta, mutta sen
toteuttaminen ei ole.
Onko
tässä pakinassa jotain uutta, juuri nyt ajateltua? Onko tässä
edes yksi uusi, itse keksitty ajatus?
En
osaa sanoa. En lupaa. Katsotaan mitä tuleman pitää.
Itse
asiassa havahduin parikymmentä vuotta sitten tajuamaan, että
eräiden vanhenevien kirjailijoiden romaanihenkilötkin tuntuivat
”vanhoilta”, vaikka kirjailija selvästi kuvasi vaikkapa
kolmekymppisiä aikuisia.
Tuollainen
”vanhan” esteettisen, moraalisen ja jopa älyllisen näkökulman
painavuus kiinnitti huomiota: kun pitkän kirjoittajanuran tehneet
kirjailijat, esimerkiksi Eric Ambler (1909-1998), Graham Greene
(1904-1991) tai John le Carré (1931-2020) kirjoittivat aidosti
”nykyhetkestä” niin heidän kuvaamiensa henkilöiden arvostukset
ja kirjailijoiden tekemät huomiot jotenkin heijastivat 1920-luvun
(Ambler, Greene) tai 1950-luvun (le Carré) henkistä asennetta. Tuo
heijastui myös esteettisessä ilmaisussa, vaikka sitäkään en
suoranaisesti pysty todistamaan enkä lauseillani perustelemaan.
Edellä
sanottu ei tarkoita, että mainitsemani kirjailijat (ja monet muut
pitkän uran tehneet) eivät olisi olleet ”ajan tasalla”,
päinvastoin heidän jännärinsä olivat yhä uudestaan poliittisen,
yhteiskunnallisen ja moraalisen pohdiskelun avant gardessa. He
tarttuivat nykyhetkeen uskottavasti ja älyllisesti, mutta heidän
arvostussfäärinsä tuntui kauan sitten opitulta ja koetulta.
Onko
mahdollista, että hypoteesini ihmisen syvimmän minuuden säilymisestä
suunnilleen ”samanlaisena” koko hänen elämänsa ajan pitää paikkansa?
Astelen
hyvin ohuella jäällä. Saatan pudota sen läpi ja kastua kiireestä
kantapäähän. Kylmässä vedessä palelee.
Osallistuin
2000-luvun taitteessa muutaman vuoden aikana työnantajani
järjestämille teamleader-kursseille, joiden opettajat olivat
suomalaisia huippukonsultteja, eri alojen asiantuntijoita.
Muuan
heistä - harmillista kyllä en muista hänen nimeään – luennoi
siitä, kuinka ihminen aikuistuu vasta noin 30-vuotiaaksi
päästessään. Hän kertoi esimerkkinä burnoutista, joka alle
kolmekymppiselle on paljon vaikeampi kokemus kuin sitä vanhemmille.
Yli 30-vuotiaat selviävät burnoutista huomattavasti helpommin kuin
nuoret, alle kolmekymppiset, joista jotkut eivät koskaan palaa
entiselleen.
Idea
tässä tietysti oli, niin sen ymmärsin, ihmisen minuuden
”valmiusaste”. Kun yksilö on ”aikuistunut” ja hänen
mielensä järkkyy, on jotakin lujaa, entistä johon voi palata. Sen
sijaan kun vasta kasvava, kesken oleva minuus särkyy, ei ole entistä
lujaa mihin palata.
Onko
tämä tieteellinen selitysmalli - en tiedä.
|
Kyösti Salovaara, 2021.
Keskuskansakoulu, Kotka Kansakouluvuoteni 1954-1958. Kun kansakoulu rakennettiin 1929, se oli Suomen toiseksi suurin koulu |
|
Kyösti Salovaara, 2021.
Kotkan Lyseo. Oppikouluvuoteni 1958-1966. Rakennus valmistui vuonna 1905. |
|
Kyösti Salovaara, 2021.
Helsingin yliopisto. Yliopistovuoteni 1967-1972. |
Neurobiologi
Kai Kaila kertoo mielenkiintoisen esimerkin aivokuoren
hermosolukytkentöjen muovautuvuudesta teoksessaan Hermoston ja
käyttäytymisen biologiaa (Otava, 1985).
”Jos
kissanpentuja kasvatetaan visuaalisesti köyhässä ympäristössä”,
Kaila kirjoittaa, ”eivät näköjärjestelmän hermosolukytkennät
kehity normaalilla tavalla.” Visuaalisesti köyhässä ympäristössä
kasvaneen kissanpennun näköaivokuoren solut eivät toimi ympäristön
piirteiden ilmaisimina niin hyvin kuin rikkaammassa ympäristössä
kasvaneella.
Ja:
”Jos ympäristössä on nähtävissä pelkästään erilaisia
pisteitä ja rajaviivat puuttuvat täysin, kehittyy ensimmäiseen
näköaivokuoreen tavallista vähemmän hermosoluja, jotka reagoivat
määräsuuntaisiin rajapintohin.”
Hätkähdyttävimmän
huomion Kaila kertoo näin: ”Kissanpennut, jotka kasvatetaan vain
pystysuoria raitoja sisältävässä ympäristössä eivät
myöhemmin pysty erottamaan vaakasuoria viivoja. Tämä näkyy sekä
aivokuoren solujen toiminnassa että eläinten käyttymisessä.”
Selittäisikö
Kailan kertoma hermosolujen muovaantuminen tiettyyn ikään mennessä
jollakin analogisella tavalla myös ihmisen aikuistumisen luonnetta?
Sitä että meille muodostuu ”sisäinen kokemusmaailma”, jota
kannamme suunnilleen samanlaisena elämämme loppuun asti?
Eikö
jokainen seniori-iässä elävä tunnustakin, että mieli tuntuu
aika lailla samanlaiselta kuin noin kolmekymppisenä? Vasta peilin
edessä totuus valkenee!
Edellä
mietittyä voisi yrittää testata kenen tahansa pitkään
kirjoittaneen kirjailijan tuotantoa lukemalla. Suomalaisista
kirjailijoista voisi ottaa esille Antti Tuurin. Ovatko hänen
romaaniensa henkilöiden sisäinen olemus ja arvostusmaailma pysyvästi Tuurin aikuistumisen ajoilta, 60-luvun taitteesta?
Tästä
pääsee kätevästi sukupolvikokemukseen.
Mitä
se oikeastaan tarkoittaa? Minkä ikäisiä ovat ne vaikuttajat, jotka
luovat ”yhteisen” tunteen sukupolvesta?
Väitän
että kun me aikuistumisen hetkillä koemme sukupolvikokemuksen, niin
vaikuttajat - kirjailijat, muusikot, taidemaalarit, poliitikot - ovat
aina hieman vanhempia kuin itse olemme, ja näin siirtävät meidän
sukupolvelle oman minuutensa kasvamisen hetken.
Kun
esimerkiksi Jean-Paul Belmondo ja Sean Connery äskettäin kuolivat,
meistä tuntui, että oman sukupolvemme (1960-luvulla aikuistumisen
kynnyksellä olleiden) suuret ikonit poistuivat keskuudestamme. Ja
kuitenkinkin sekä Belmondo uuden ranskalaisen elokuvan ja Connery
uudenlaisen seikkailuelokuvan avant gardeina olivat meitä selvästi
vanhempia, Belmondo syntyi 1933 ja Connery 1930. Ja kun Jean-Luc
Godard teki läpimurtonsa vasemmistolaisilla, jopa dogmaattisilla uuden aallon filmeillä 1960-luvun alussa, hänkin oli jo ”aikuinen”,
kolmekymppinen mies.
Tai
ajatellaanpa 1960-70 luvun vasemmistolaista laululiikettä ja
teatteria. Sen merkkihenkilöt eivät olleet 20-vuotiaita vaan
kolmekymppisiä ja yli. Kaj Chydenius syntyi 1939, Arvo Salo v.
1932, Matti Rossi v. 1934, Marja-Leena Mikkola v. 1939, Kalle Holmerg
v. 1939 ja Ralf Långbacka v.1932.
Tässä
sanotulla en tarkoita, etteivätkö ihmiset vanhetessaan muuttaisi
(aidosti) mielipiteitään ja etteivätkö he pystyisi sopeutumaan
yhteiskunnan muuttuessa. He jopa muuttavat yhteiskuntaa ajattelessaan aivan uudella tavalla.
Tarkoitan
ainoastaan sitä, että meillä kullakin on ”sisäinen kokemus”,
niin kuin Bataille kohtuullisen hämärästi kirjoittaa, joka ohjaa
arvojamme estetiikassa, älykkyydessä ja moraalissa ja että tuo
sisäinen kokemus, eräänlainen sielu, eräänlainen luonne on
muodostunut aikuistuessa, siihen mennessä kun suunnilleen täytämme
30 vuotta eikä tuota sisäistä kokemusta hevin muuteta sattuipa
elämän poluilla mitä tahansa. Tuota vakaata minuutta ympäröi mielen muuttuvat ja joustavat ja oppivat kerrokset.
Jos
olen vähänkään oikeassa, melkein pelkään arvioida, että
pitäisikö tämän jälkeen olla enemmän optimisti kuin pessimisti
– vai päinvastoin!
|
Kyösti Salovaara, 2021.
Miekka 2 K 172, Espoo. Aikuistumiseni vuodet 1973-1978. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti