[pysyykö
suutari lestissään?]
-
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
-
-
Tietovarannon
ei tarvitse vastata todellisuutta, jota se kuvaa, koska tietovaranto
itsessään on tällainen todellisuus.
-
Julkisen
hallinnon tietojärjestelmien sääntelyn nykytila ja
kehittämistarpeet, VM:n
arviomuistio 9.7.2021.
Kirjailijan
tehtävänä on kutsua kissaa kissaksi.
-
Jean-Paul Sartre
Emme voi
ajatella mitään epäloogista, koska silloin meidän täytyisi
ajatella epäloogisesti.
- Ludwig
Wittgenstein
Emmekö
siis voi vakuuttaa, että kaikki runoilijat Homeroksesta alkaen ovat
hyveen ja muiden käsittelemiensä asiain kuvien
jäljittelijöitä, mutta eivät tavoita totuutta; vaan niinkuin
äsken sanoimme: ymmärtämättä itse mitään suutarinammatista
laittaa maalari kuvan, joka sellaisten ihmisten mielestä, jotka
eivät hekään tiedä mitään suutarinammatista, on suutari,
he kun päättelevät vain värien ja muotojen nojalla?
-
Platon
Kaikkihan
me tiedämme…
Kaikkihan
me tiedämme mitä todellisuudella tarkoitetaan. Ainakin ylisummaan
olemme siitä yksimielisiä; ja ainakin intuitiivisesti tiedämme mistä olemme yhtä mieltä.
Todellisuus
on konkreettinen juttu.
Siihen kuuluu paljon ainetta, elävää ja
kuollutta, kaikenlaisia entiteettejä ja niiden välisiä suhteita.
Myös todellisuuden kuvaukset ovat osa todellisuutta. Kirjat ja
kirjastot, tiede ja taide, maalaukset ja runot ja laulut,
sanomalehdet ja internetin loputon tietovirta sisältyvät siihen
mitä sanomme todellisuudeksi. Päähän pälkähtynyt ajatuskin lienee todellisuutta, semminkin kun ajatus referoi yleensä ellei aina pään ulkopuolista maailmaa.
Informaatioyhteiskunnassa
tiedolla ja tiedon prosesseilla on keskeinen osa, kun todellisuutta
muokataan, kun siinä eletään ja kuollaan.
Mutta
onko informaatiolla myös oma todellisuutensa, joka ei kuvaa lainkaan
sitä mitä todellisuudella tarkoitetaan? Onko olemassa jokin toinen
todellisuus tämän konkreettisen ja yhteisen todellisuutemme rinnalla?
Jos
toinen todellisuus on, niin miten sinne pääsee? Netin
madonreiästäkö? Sieltäkö metaversumi löytyy?
Viime
lauantaina ottamassani ”leppoisassa” mutta vähän sekavassa valokuvassa on paljon
yksityiskohtia. Mitä niistä voi päätellä?
On
laiva, pari pientä venettä, ”savupiippuja”, erilaisia
rakennuksia. On kaunis silta ja toisaalla kauempana siltoja, joiden
yli loputon liikenne vyöryi jopa lauantaina, mutta autoja kuvassa ei
näy, vaikka niitä siellä on.
Kuva
vaatii selityksiä.
Kuvassa
on paljon informaatiota, mutta se ei ole yksikäsitteinen; se ei
paljasta todellisuutta ulkoisten rakenteiden sisältä. ”Merkityksiä
ei maalata eikä niitä sävelletä”, Jean-Paul Sartre kirjoitti v.
1948. ”Entä Guernican verilöyly?” Sartre kysyi. ”Tuo
mestariteos, onko se muka voittanut yhtään sydäntä Espanjan
asialle? Ja kuitenkin siinä on sanottu jotakin mitä ei voi koskaan
ymmärtää ja jonka ilmaisemiseen tarvittaisiin loputtomasti
sanoja.”
Kuvat piirtävät todellisuutta, mutta eivät paljasta sen merkityksiä.
Entä
tietokoneohjelmat ja tietovarastot? Mitä ne kuvaavat? Onko
tietovarantojen tiedoilla jokin merkitys, joka ei vaadi selitystä
tietovarannon ulkopuolelta, konkreettisesta todellisuudesta?
Kauan
sitten eräällä atk-alan suunnittelukurssilla vastasin
”tenttikysymykseen” tietojärjestelmien ”luovuudesta”, että ne eivät luo mitään uutta vaan pelkästään
kuvaavat olemassaolevaa, sekä tietoja että niiden välisiä
prosesseja.
Saatoin
yksinkertaistaa asiaa, mutta yritin sanoa, että hienoimmatkin
ohjelmistot tekevät filosofisesti vain ”saman” asian minkä
ihminen ja analogiset koneet tekevät, vaikka konkreettisessa
maailmassa ihminen ei pärjääkään tietokoneen laskentatehoille
eivätkä analogiset koneet pysty yhtä monimutkaisiin operaatioihin
(käytännössä) kuin tietokoneet tai paremminkin niiden
ohjelmistot.
Maalauksen
ja valokuvan esittämästä todellisuuden ”jäljennöksestä”
tietokoneohjelma eroaa siinä, että se on täysin yksikäsitteinen
”kuva” jostakin todellisuuden osasta tai siihen sisältyvästä
prosessista. Mutta yhtä tärkeää on huomata, että ohjelma ja
tietovaranto eivät selity ilman todellisuutta, jota ne kuvaavat.
Ohjelma ei ole oma kuvansa eikä digitaalisen tietovarannon tietoa
voi ymmärtää vertaamatta sitä todellisuuteen. Jos jollakin ihmeen katseella pääsisit katsomaan tietokannan sisälle, et ymmärtäisi siitä mitään. Platon sanoi, että tavallinen ihminen tunnisti taidemaalarin maalauksessa suutarin suutariksi väreistä ja muodoista - sekin tietysti auttoi että ihmiset tunnistivat kengän kengäksi.
Tietovarantoa eikä sitä käsittelevää ohjelmistoa ei voi ymmärtää ilman yksikäsitteisiä viittauksia todellisuuteen.
Tai
ainakin luulin ettei voi ennen kuin sain eteeni valtionvarainministeriön arviomuistiossa
esitetyn pysäyttävän virkkeen: ”Tietovarannon
ei tarvitse vastata todellisuutta, jota se kuvaa, koska tietovaranto
itsessään on tällainen todellisuus.”
|
Algoritmi on vähän kuin "talon piirustus". Yo. algoritmissa taitaa kyllä olla pieni virhe rivillä 5; noudattamalla algoritmia sellaisenaan syntyy kenties virheellinen ohjelma. Sitä paitsi tuo algoritmi on liian epämääräinen käydäkseen sellaisenaan ohjelmointiohjeeksi. Algoritmin "piirustuksesta" voi "rakennuksen" ohjelmoida monella eri kielellä eikä se määrää millaisessa tietokoneessa sitä pitää ajaa. Kuva on Seymour Papertin kirjasta Lapset, tietokoneet, ajattelemisen taito (Kirjayhtymä, 1985). |
|
Ohjelma voi näyttää tällaiselta. Sitä voidaan "ajaa" erilaisissa tietokoneissa, vaikka ohjelma suorittaakin aina saman algoritmin määrittelemän tehtävän. |
Mutta kuinka kauan tuota VM:n muistion lausetta on hiottu?
Onko se syntynyt sattumalta? Onko sen
kirjoittanut virkamies/asiantuntija todella ajatellut mitä kirjoittaa? Jos on,
hänessä on kosolti filosofin ”vikaa” ja hänellä on "toisen todellisuuden" runoilijan ote.
Lainaamani
lause on kuin helmi tai timantti melkein satasivuisen muistion sekalaisessa "sorakasassa". Sen
ymmärtää yhdellä lukemalla, vaikka lopulta siitä ei ymmärrä
mitään.
Hetken tuota virkettä
ajateltuaan kysyy: miten tietovarastossa voi olla jotakin, joka ei
kuvaa tietovaraston ulkopuolista todellisuutta lainkaan? Ja jos
siellä on jotakin tuommoista, niin miten sitä voidaan käyttää
viranomaistoiminnassa?
Miten sen
perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä, antaa oikeuksia,
vaatia velvollisuuksia? Pitääkö oikeuksien antajankin toimia toisessa todellisuudessa, jolla ei ole vastinetta konkreettisessa, meidän tietämässä todellisuudessa?
Jos kuitenkin haluaa palata ”karuun
todellisuuteen” kannattaa lukea työryhmän laatiman muistion johtopäätöksiä,
esim. näin:
”Työryhmän
näkemyksen mukaan tietojärjestelmien kehittämistä, käyttöönottoa
ja käyttöä koskevaa sääntelyä
on tarkennettava, jotta hallinnon lainalaisuus, hyvä hallinto,
oikeusturva, läpinäkyvyys ja julkisen vallan käytön vastuullisuus
(virkavastuu) voidaan varmistaa käytettäessä tietojärjestelmiä
joko kokonaan tai osittain automatisoiduissa toimintaprosesseissa,
joissa käsitellään hallintoasioita tai jotka liittyvät
muuten automatisoituun
palvelujen tuottamiseen digitaalisissa palveluissa.”
Mietitään!
Jos työryhmän kaavailemassa automaattisen tietojenkäsittelyn
todellisuudessa on vaikkapa tietokanta,
jossa on suutareiden ”virallisia” tietoja, niin voivatko siellä
olevat tiedot olla sellaisia, että niille ei löydy vastaavaa
entiteettiä todellisuudesta?
Toisin
sanoen, onko mahdollista, että tietovaraston suutarit valmistavat
kenkiä vain tuon tietovarannon
määrittelemässä toisessa todellisuudessa eivätkä lainkaan siinä
todellisuudessa missä oikeat suutarit tekevät kenkiä? Entäpä digitaalinen osakekirja - eikö sillä ole muka vastinetta todellisuudessa vaikka "paperilla" olevaa todistusta eikä sopimusta olekaan enää olemassa? Joudunko asumaan toisessa todellisuudessa sen jälkeen kun asuntoni osakekirjat on konvertoitu digitaaliseksi?
Koska VM:n muistiossa ilmaistu mahdollinen tietovarasto on oma todellisuutensa,
jonka ei tarvitse vastata todellisuutta, jota se kuvaa, niin mitä se
lopulta kuvaa, jos ei todellisuutta?
Kysymys kuulostaa saivartelulta, mutta ei se ole saivartelua vaan
konkreettinen kysymys.
Myönnän
että esitän sen tässä todellisuudessa enkä siinä toisessa,
missä kenties suutaritkin tekevät toisenlaisia kenkiä.
Niinpä palaan mutkan
kautta takaisin
Jätkäsaaressa ottamaani valokuvaan.
Platonin Valtiossa on hauska keskustelu maalaustaiteesta ja sen suhteesta
todellisuuteen. ”Maalari, niinhän sanomme, saattaa maalata
ohjaksia ja suitsia, eikö niin?” Platon johdattelee toisen
keskustelijan haluamaansa ansaan. Niin juuri, toinen vastaa.
Mutta
mitä maalari oikeastaan
tietää ohjaksista ja suitsista? Platon kysyy. "Ymmärtääköhän maalaaja, mimmoisia ohjasten ja suitsien tulee olla?"
Niitähän valmistavat suutarit ja
sepät, eikö vaan. Mutta mitä suutari ja seppäkään oikeastaan
tietää ohjaksista ja suitsista? ”Vai onko niin”, Platon jatkaa,
”ettei niiden valmistajakaan, seppä yhtä vähän kuin
nahkatyöntekijä, sitä ymmärrä, vaan ainoastaan se, joka osaa
niitä käyttää, siis hevosmies?”
Jokaiseen
asiaan kohdistuu näin ollen kolme taitoa, ”pointtia” sanoisi Platon
nykykielellä: käyttävä, valmistava, jäljittelevä. Minkä
Platonin taidon VM:n arviomuistion lause - tietovarannon
ei tarvitse vastata todellisuutta, jota se kuvaa, koska tietovaranto
itsessään on tällainen todellisuus - täyttää
vai eikö täytä mitään? Jos ei täytä mitään, saattoiko Platon olla ihan torilla?
Kuvassani oikealla on Crusellin silta ja sen takana Ruoholahden
kerrostalot. Vasemmalla näkyy Lauttasaareen vievät sillat,
epämääräisesti yhteen painuneina. Kuvan keskellä on Salmisaaren
voimalaitoksen piippuja ja laivan
keulan takana
varavoimalaitoksen piiput.
Kun zoomaan kuvaa, sen ironia vyöryy esille.
Satamassa
puretaan hiililaivaa, tämän oikean todellisuuden fossiilista energiakuormaa, jolla yhteiskunta yhä toimii. Hiililaivan keulan yli näkyy
tietoturvayhtiön moderni pääkonttori. Se kuuluu toiseen
todellisuuteen, missä kaikki ilmaistaan digitaalisesti,
ei-katseella-ymmärrettävässä muodossa, ja mihin VM:n muistio viittaa.
Siellä on tietoja, jotka kuvaavat todellisuutta, mutta eivät ole
sitä, koska ovat oma todellisuutensa.
Ironia
on siinä ettei jälkimmäistä ole ilman edellistä tässä
yhteisessä todellisuudessa. Kun piirtää informaation lisääntymisen ja energian kulutuksen kasvun käyrät samalle historian viivastolle, ne ovat kuin yksi yhteisesti nouseva käyrä. Tietoturvayhtiö F-Secure ja hiililaiva Eira ovat yhteiskunnallisen kolikon kruunu ja klaava.
|
Kyösti Salovaara, 2021. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti