[niinku
mitä?]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Onko Arkadianmäellä enemmän tiedollista kompetenssia kuin Mannerheimintiellä? |
Demokratia
on eräs hallitsemisen muoto eikä mikään kansanomaisten tuntojen
kylpylä.
- Ralf
Dahrendorf: Huomisen Eurooppaan. 1990. Kirjayhtymä, 1991.
On
pätevyyden halveksimista vihjata, ettei poliittisiin päätöksiin tarvita kompetenssia tai että itse kullakin on riittävä
kompetenssi synnyinlahjana. Tällöin näennäinen elitismi korvataan opportunismilla: jos oikeuden saamisen ehdot eivät täyty, koetetaan muuttaa ehtoja. Mitä enemmän on inkompetentteja, sitä helpompi on saada kansan tuki ajatukselle, ettei mitään kompetenssia ylimalkaan tarvita.
-
Giuseppina Ronzitti ja Tero Tulenheimo: Demokratia ja tiedollisen
kompetenssin haaste. Kanava, 2021.
Demokratia
ei tarkoita, että jokainen hallitsisi itse itseään, vaan
ainoastaan sitä, että jokainen hallitsee yhdessä muiden kanssa
itseään ja kaikkia muita.
-
Rurik
Holm: Yksilönvapaus – tulevaisuuden hyvinvointivaltion peruskivi.
Into,
2017.
Ja
koska kenelläkään ei ole täydellistä tietoa todellisuudesta, ei
kenenkään pitäisi tieteellisin perustein väittää tietävänsä,
mikä mahdollisista teoista on ehdottomasti paras… eikä
tieteellisin perustein voida liioin puolustaa kenenkään yksilön
tai minkään kollektiivin yksinoikeutta vallankäyttöön ja
tiedonkulun säätelyyn.
-
Yrjö
Ahmavaara: Yhteiskuntakybernetiikka. Weilin
+ Göös, 1976.
Demokratia
on kumma juttu. Se ei maistu makkaralta eikä tuoksu orvokilta. Sitä
ei näe, mutta sen raksutuksen kuulee, eikä se kuitenkaan ole
bensiinimoottori eikä leikkuupuimuri.
Demokratia
on kaikkialla eikä missään.
Erno
Paasilinna vinoili, että jos vallan jakaa kahdelle miehelle, se ei kasva kahdeksi vaan puolittuu. Tätä laskutoimitusta jatkaen huomaa, että kun vallan jakaa
4,5 miljoonalle aikuiselle suomalaiselle, valtaa jää perskohtaisesti niin vähän ettei sitä pysty ymmärrettävästi
ilmaisemaan.
Demokratiasta runoillaan korulauseita miettimättä mitä demokratia tarkoittaa ja mitä ei.
Kun
Dahrendorf sanoo, että demokratia on vain yksi tapa hallita
(yhteiskuntaa), se kuulostaa tylsältä: hei, missä ihanteellisuus
ja idealismi luuraa? Mutta jos ajattelee ensi kevään aluevaaleja,
joissa päätetään… siis päätetään jostakin … niin että… ainakin demokratia siinä toteutuu, hiphurraa!
Kyllä
kansa tietää. Ja jos kansa jää kotiin eikä mene äänestämään
aluevaaleissa, se tietää sittenkin, vaikka kukaan ei oikeasti tiedä
mitä se tietää.
Kun
Veikko Vennamo aikoinaan keksi lentävän lauseensa - "kyllä kansa
tietää" – hän väitti kansan tietävän ”vanhoja puolueita”
paremmin kuka (SMP) ajaa unohdetun kansan etua ja panee rötösherrat
rautoihin.
Sittemmin
tuota lentävää lausetta on käytetty pikemminkin ilmaisemaan sitä,
että demokraattisissa vaaleissa kansa äänestää aina ”oikein”,
koska juuri se on demokratian idea, vaikka kansa äänestämisellään
saattaakin syöstä yhteiskunnan pahaan kiipeliin.
Tiesikö
kansa Englannissa mihin päädytään kun se äänesti Britannian
ulos Euroopan unionista? Jos tiesi, niin oliko se oikeassa?
Entäpä
Saksan hallitus, joka kansaa kuunnellen päätti sulkea ydinvoimalat?
Tiesikö se mitä tuosta demokraattisesta päätöksestä seurasi ei
ainoastaan Saksalle vaan koko Euroopalle?
Kun
natsi-Saksa liitti Itävallan itseensä maaliskuussa 1938, britit ja
ranskalaiset hyväksyivät liittämisen koska ajattelivat, että se
oli pieni hinta maailmanrauhasta. Itse asiassa tapahtui vain se mitä
itävaltalaiset olivat halunneet jo vuonna 1918 äänestäessään
Anschlussin puolesta, Itävallan liittämisestä Saksaan, toteaa
Antony Beevor kirjassaan Toinen maailmansota (WSOY, 2012).
Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Itävalta toivotti natsit
tervetulleiksi. ”Itävallan sodan jälkeen esittämät väitteet,
että se oli sodan ensimmäinen uhri, ovat täyttä pötyä”,
Beevor huomauttaa.
Tarkoittaako
demokratia loppujen lopuksi sitä, että kansa saa aina sen mitä
tilaa?
Ehkäpä
totunnaista ajattelua pitää ravistella. Kun ravistelee, matoiset ja
mädät omenat putoavat maahan.
Onko
demokratian keisarilla vaatteita lainkaan ja jos on, niin missä
vaatturinliikkeessä ne on valmistettu?
”Demokratian
ajatellaan usein olevan kritiikin ulottumattomissa”, Giuseppina
Ronzitti ja Tero Tulenheimo kirjoittavat terävässä artikkelissaan Demokratia ja tiedollisen kompetenssin haaste Kanava-lehden numerossa 7/2021. ”Sitä pidetään
ylivertaisena hallintomuotona niin akateemisissa, journalistisissa
kuin arkipäiväisissäkin yhteyksissä.”
Kirjoittajat
ovat filosofian tohtoreita. Artikkelissaan he pohtivat millaisen
haasteen äänestäjän ja päättäjän kompetenssi (tiedollinen
kyvykkyys, pätevyys) ja sen mahdollinen puute aiheuttavat demokratialle.
Toimiiko demokratia kaikkien parhaaksi, jos äänestäjät
ajattelevat vain omia preferenssejään (halujaan, toiveitaan,
arvojaan) miettimättä lainkaan mitä noiden preferenssien
toteuttamisesta seuraa kollektiivisesti?
Ronzitti
ja Tulenheimo lähestyvät tiedollisen kompetenssin
haastetta tarkastelemalla amerikkalaisen yhteiskuntafilosofin Jason
Brennanin kirjaa Against Democracy (2016), jossa Brennan
provokatiivisesti (kirjoittajien mukaan) kritisoi demokratiaa ja
asettaa kilpailevaksi hallintomuodoksi epistokratian, rationaaliseen
tietoon perustuvan päätöksentekovallan.
Epistokratiassa
valtaa saisivat enemmän ne, joilla on todistetusti enemmän
poliitiikkaa koskevaa tietämystä. Pelkkä äänestämisen halu ei
riittäisi vallan käyttämiseen: "Epistokratian mukaan vain poliittisesti kompetenttien kansalaisten tulee voida osallistua poliittisiin päätöksiin, jotta minimoitaisiin päätöksistä seuraavien katastrofien riski."
|
Kyösti Salovaara, 2021. Pieni ihminen, suuri valtio - arkkitehtuuri ilmaisee yksilön mittakaavan mahtavien pylväiden välissä. |
Tasa-arvoisessa tai itseään tasa-arvoisena pitävässä yhteiskunnassa tuo
kuulostaa pahalta. Ai että koulutetun eliitin pitäisi vielä päästä
yksin päättämään politiikastakin? Sen lisäksi että eliitti
pärjää muutenkin paremmin kuin rahvas. Vai onko tämä
epistokratia vain yksi muunnos Platonin viisaista filosofikuninkaista?
Ja
kuitenkin Brennanin argumenteissa on myös järkeä. Onko tasa-arvon
toteutuminen poliittisessa toiminnassa viisasta, jos tehdään tyhmiä päätöksiä?
”Poliittisilla
päätöksillä voi kiistattomasti olla parempia tai huonompia
seurauksia”, Ronzitti ja Tulenheimo toteavat. ”Äänestämme
osana yhteisöä, emme yksilöinä. Vaikka katsottaisiin, että
yksilöllä on oikeus vahingoittaa itseään (vaikkapa syömällä
itsensä kuoliaaksi), ei tästä seuraa, että äänestäjäkunnalla
on oikeus vahingoittaa itseään (esimerkiksi hallinnoimalla itsensä
talouskriisiin).”
Kun
äänestäjä valitsee edustajansa lähtien omista preferensseistään,
hänen pitäisi Brennanin mielestä myös tietää pystyykö
ehdokas ja tämän edustama puolue todella toimimaan niin, että
äänestäjän preferenssit tulevat toteutetuksi eikä sekään
riitä, koska oleellista olisi myös tietää (ja välittää siitä!)
millä tavalla valittu toiminta vaikuttaa koko yhteiskuntaan eli onko
se lopuksi hyväksi vai pahaksi kaikille ihmisille.
Tämäkin
kuulostaa itsestäänselvydeltä, mutta eihän se sitä ole jos tarkemmin ajattelee mitä yksilöiden halut ja toiveet tarkoittavat.
”Koska yksilöiden preferenssit ovat erilaisia ja usein keskenään
ristiriitaisia, kaikkien yksilöiden kaikkien toiveiden edistäminen
on mahdotonta”, sanoo Rurik Holm kirjassaan Yksilönvapaus.
Käytännössä
lienee mahdotonta toteuttaa epistokraattista hallintomuotoa. Kuinka
valittaisiin kansalaiset, joilla on enemmän äänioikeutta kuin
toisilla? Mistä tiedettäisiin kenen preferensseistä pystytään
johtamaan parhaat päätökset, valinnat ja tulevaisuuden
suuntaviivat?
Järkevältäkin
tuntuvista preferensseistä saattaa seurata suuria ongelmia, koska
kenelläkään ei ole täyttä tietämystä minkälainen maailma
tietyssä historiallisessa tilanteessa on, niin kuin Yrjö Ahmavaara sanoi. Jos et tiedä maailman nykytilaa, kuinka voit tehdä tulevaisuutta koskevia "täysin oikeita" päätöksiä?
”Viimeksi
sanotusta seuraa”, Ahmavaara kirjoitti
Yhteiskuntakybernetiikassaan, ”että historiallisessa tilanteessa
eli ihmisten ja kansakuntien todellisissa elämäntilanteissa 1) ei
ole tieteellisesti ainoata ’oikeata’ johtajaa ja 2) eikä myöskään
tieteellisesti ainoata ’oikeata’ tekoa.” Jos Ahmavaara oli
oikeassa - niin kuin näyttää - ei epistokratiakaan voi ratkaista
demokratian kompetenssiongelmaa.
Sitä
paitsi, eikö ole jossain määrin totalitaarisen utopian haaveilua ajatella,
että voisimme etukäteen tietää parhaimman (ja ainoan?)
mahdollisen tulevaisuuden? Se että ihmisillä on ristiriitaisia
preferenssejä on fakta, mutta mitä niistä pitäisi syntyä ja
seurata? Eikö tulevaisuuden ”hyviä” ja ”huonoja”
mahdollisuuksia ole aina useita? Toisin ilmaisten: käytännön
poliitikassa ristiriitaiset preferenssit sovitetaan yhteen
poliittisilla kompromiseilla.
Mutta myös tämän toteaminen kuulostaa tylsältä; vähän niin kuin
heittäisi pyyhkeen kehään ennen kuin on edes hiki. Kyllä kai kelvottomia päätöksiä pitää pystyä minimoimaan - jopa tasa-arvon kustannuksella!
Jos
ja kun ihmiset, yksilöt, äänestäjät eivät koskaan joudu
(välittömään) vastuuseen äänestämisestään, siitä ketä
äänestävät, niin miten kompetenssiongelma pitäisi ratkaista?
Tulisiko
ehdokkaille (tuleville edustajille) asettaa tiedollisen pätevyyden
vaatimuksia? Entäpä moraaliset vaatimukset? Voiko aineellisen hyvän
preferenssi olla jossain tilanteessa moraalisen preferenssin kanssa
ristiriidassa? Ja jos on, kumman ehdoilla tulevaisuudesta pitää päättää?
Olen
joskus miettinyt ovatko esimerkiksi vaalien yhteydessä
käytetyt vaalikoneet hyväksi vai pahaksi demokratialle? Pinnalta katsoen niillä
autetaan äänestäjää löytämään itselleen sopiva ehdokas,
mutta mihin ne lopulta johtavat?
Kun
äänestäjä etsii vaalikoneesta ehdokkaan, jolla on mahdollisemman
paljon samat preferenssit kuin äänestäjällä, eikö hän lankea
nimenomaan Brennanin kritisoimaan demokratian ansaan? Jos
äänestäjällä on tiedollisesti huonot valmiudet ymmärtää
yhteiskuntaa, taloutta ja moraalia, niin eikö itseä (mielipiteiltään) muistuttavan ehdokkaan
löytyminen vaalikoneesta vain vahvista mahdollisen huonon
yhteiskunnallisen tuloksen todennäköisyyttä, jos tiedollisesti pätemättömän äänestäjän yhtä inkompetentti ehdokas tulee valituksi parlamenttiin tai kunnanvaltuustoon?
Eikö
minun (ja sinun) pitäisi etsiä vaalikoneen ehdokkaista itseäni fiksumpaa ja
kaukonäköisempää päättäjää sen sijaan, että etsin ehdokkaakseni itseni "kloonia”? Ketä ja mitä hyödyttää, jos kaksi
pölkkypäätä kalauttaa päänsä yhteen?
Kyllä
kansa tietää!
Niinku
mitä?
Tota
noin...
|
Kyösti Salovaara, 2021. Onko valtioneuvoston linnassa enemmän kompetenssia kuin Arkadianmäen parlamentissa kuin Mannerheimintiellä? |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti