[juupas
eipäs ja siitä viis]
|
Kyösti Salovaara, 2021. Japanilainen lentokone laskeutuu Helsinki-Vantaalle. Väärin matkustettu: "Miksei ne tuu junalla?" |
-
Ei
/ Ei saa uskaltaa. / Ei / Yksin päättää saa. /
Kielto
on / Ehdoton / Muista aina että… /
Älä
tallaa nurmikoita / Ei saa syöttää apinoita. /
Älä
sylje lattialle / Ei saa ajaa vasemmalle
ei. / Ei.
-
Kristiina Hautala Lasse
Mårtensonin ja Jukka
Virtasen iskelmässä vuonna
1968.
Pohjolassa
jostain ylempää löytyi myös kuningas, joka viime kädessä
määräsi asioista. Pohjoismainen ”vapaiden miesten itsehallinto”
onkin todellisuudessa ollut jo lähes vuosituhannen ajan valtion
holhoamaa toimintaa.
- Erkki
Mennola kirjassaan Euroopan todelliset vaikuttajat vuonna 1991.
Suomi
on itäeurooppalainen maa ja sen sivistyneistö on itäeurooppalaista
sivistyneistöä, jonka poliittisten ajattelutapojen juuret ulottuvat
Bysantin välityksellä syvälle arkaaisten yhteiskuntien historiaan.
-
Yrjö
Ahmavaara Kanava-lehdessä vuonna 1986.
En
minä ole mikään barbaari, joka kannattaa museoiden polttamista ja
Parthenonin hävittämistä. Mutta ei kulttuuriperinnön
säilyttämisessäkään pidä mennä liiallisuuksiin. Jos ihmiskunta
olisi aina vain säilyttänyt kulttuuriperintöään, me olisimme
vieläkin paalumajoissa asuvia bushmanneja.
-
Barcelonalaisen
futisseuran pr-päällikkö Manuel Vázquez Montalbánin dekkarissa
Jumalten peli (1989. Suom. 2006).
Sananlaskuihin
kompastuu helpommin kuin metsäpolun ylittäviin männynjuuriin. Onko
torstai muka toivoa täynnä?
Kun
lukee lehtiä ja kuuntelee radiota ja katselee sitä sun tätä, ei
voi olla huomaamatta kuinka ei-uutiset valloittavat journalismin
ilmatilaa. Somesta en sano mitään, kun en tiedä.
Joka
paikassa vastustetaan jotakin: Kiskoja, uuden rakentamista, puiden
kaatamista, kivien siirtämistä, autolla ajamista, väärän
sapuskan syömistä, lihomista, laihtumista, miehiä, tunneleita,
lentämistä, uusien vaatteiden ostamista, siltojen rakentamista,
koulujen purkamista, päiväkotien rakentamista, rokottamista, tornitaloja, Euroopan unionia, liittovaltiota,
karjataloutta, peltoja, Afrikan tähteä, tiernapoikien murjaania, betonia, vanhojen romaanien n-sanoja, Kolumbuksen patsaita (eihän se edes
löytänyt Amerikkaa!), kiiltonahkakenkiä ja simpukoita.
Listaa
voi jatkaa loputtomiin.
Onko
torstai siis epätoivoa pullollaan? Toivottomuutta täynnään?
Juupas.
Eipäs.
Siitä
viis, sanoi kansankoulunopettajani Korhonen vuonna 1956 laskentoa
opettaessaan.
Jos
huumorinkukka on kaunein kukka, niin mikä se sitten on? Voikukka vai
orvokki? Takiainen vai horsma? Ruusu vai orkidea? Puna-apila vai
pihasaunio? Vai onko se kukka lainkaan? Pelkkää vihreää: mänty, honka, petäjä, kenties.
Ja
jos kertaus on opintojen äiti, niin minne isä joutui?
Boomeri-keskustelu
taisi jo mennä, mutta ei-keskustelu jatkuu.
Anu
Kantola sanoi jotenkin niin, että vastakkaisten porukoiden pitäisi
purkaa telttansa eikä huudella leiristään eri paikkaan telttansa pystyttäneille. Mutta se on vaikeaa. Kukapa haluaisi
purkaa juuri pystyttämänsä tukikohdan.
"Alussa
aina vaikeaa", luki Kotkan lyseon juhlasalin seinällä. "Lopussa
kiitos seisoo."
Ai. Luki vai?
Boomerikeskusteluun
palasi Pekka Torvinen laajassa artikkelissa
Helsingin Sanomissa, ensin nettilehdessä 11.11 ja myöhemmin paperilehdessä.
Torvinen
perusteli asiantuntijoihin vedoten, että suomalaiset boomerit ja varsinkin mediat ovat käsittäneet nuoremman väen puheen väärin eikä suurista
ikäluokista edes puhuta kun puhutaan boomereista vaan puhutaan
meemillä kaikenlaisista kalkkiksista. Minä käytän perinteisiä sanoja, nuoriso turvautuu ilmiöön.
No,
Torvinen sanoi myös ettei sukupolvia eikä ikäluokkia oikeastaan ole, niin
kuin ei olekaan, poliittisina entiteetteinä. On vain erilaisia
ihmisiä eri puolilla yhteiskuntaa. Tämä unohtuu nuorilta ja vanhoilta ja siihen väliin jääviltä.
”Millenniaalit
sitä, z-sukupolvi tuota, siellä he ostavat avokadotoasteja ja
erikoiskahveja, eivät pane rahaa säästöön, ovat puhelintensa
orjia, tiktokkaavat, ja sitten kehtaavat osallistua Elokapinan
mielenosoitukseen, mikseivät mene töihin, kaikki on saatu helposti,
pullamössösukupolvi, sanottiin Suomessa joskus aiemmin”,
Torvinen kertasi keskustelun juonta ja
jatkoi: ”’Ok
boomer’ ja ’boomeri’ olivat vastaus näin puhuville: turpa
kiinni näiden yleistyksien kanssa. Teillä nuoria haukkuvilla on
kaikki hyvin ja taloudellinen turvallisuus taattu, ja silti kehtaatte
haukkua yleistäen nuorempia sukupolvia, jotka ovat syntyneet
maailmanaikaan, jolloin tulevaisuus ei todellakaan näytä hyvältä.
Suomessa kävi nyt samoin kuin Yhdysvalloissa jo aiemmin: media alkoi
julkaista juttuja, joissa tämä kulma meemistä unohtui täysin, ja
se yksinkertaistettiin pelkkään ikään perustuvaksi herjaksi. Sen
synnyn ja yleistymisen taustalla on kuitenkin nuoria moittiva ja
yleistävä keskustelu.”
Juupas,
eipäs.
Torvinen
oli varmaankin oikeassa. Yleistämisen ongelmana on, että kun yleistetään, sosiaalisen ja mentaalisen kirjon sävyt haalistuvat, pahimmillaan syntyy mustavalkoinen kuva, joka ei pidä paikkaansa missään kohtaa. Toisaalta: asiat ovat niin kuin näyttävät.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Lauantaina klo 15:13 Kehä ykkösellä ajetaan kuudella kaistalla. Jos henkilöauto on tarpeeton kulkuväline, miksi lauantainakin ruuhkaa riittää? |
|
Kyösti Salovaara, 2021. Calzone onnistuu myös sähköuunissa kunhan käyttää pizzakiveä. Mutta väärä täyte ei kelpaa tiedostavalle ei-ihmiselle.
|
|
Kyösti Salovaara, 2021. Rautakaupan parkkipaikka sunnuntaina klo 14:45. Väitetään että henkilöauto on tarpeeton kulkuväline pääkaupunkiseudulla. Ovatko myös autoilijat tarpeettomia? |
Mitäpä
jos yleistän tätä ei-liikettä, jonka telttoja on urbaanilla
campingalueella
kaiken kokoisina
ja kaiken näköisinä.
Väitän
- vaan en pysty todistamaan - että alussa yhden asian maailmanparannusliikkeet
ovat aina
epämääräisen ja hajanaisen porukan ”puhtaita” ja ”avaria”
ideoita,
idealismia, utopioita. Alussa pyritään johonkin mikä antaa enemmän
– jotakin.
Kun
maailmanparannusliike politisoituu, järjestäytyy, ryhmittyy niin se
muuttuu ennen
pitkää
stalinistiseksi fraktioksi,
joka erottelee hyvät pahoista; joka pyrkii vähempään rajaamalla
väärässä olevat liikkeestä pois.
1960-luvulla
hippiliikkeet ja opiskelijaliikkeet halusivat alussa enemmän
rakkautta ja vähemmän sääntöjä. Sitten ne politisoituivat ja
esimerkiksi Suomessa taistolaiset olivat valmiita melkeinpä aseita
käyttäen erottelemaan oikeaoppiset vääräuskoisista.
Tai ajatellaanpa 60- ja 70-luvun feminismiä. Kun lukee amerikkalaista
feministikirjallisuutta
noilta ajoilta, voi hyvin todeta, että niissä naissankarit
halusivat itselleen
samat
oikeudet ja samanlaisen rennon vastuuttomuuden kuin miehillä oli –
tai niin
kuin
kuviteltiin miehillä olevan. Tänään militantti feministi
haluaa ottaa miehiltä pois sen rennon vastuuttomuuden, jota heillä
kuvitellaan olevan. Ei haluta kasvattaa sosiaalista pääomaa vaan kaitsia sitä entistä ahtaammaksi.
Kun idealismi järjestäytyy, se ei rakenna vaan purkaa.
Tai palataanpa kauemmaksi historian hämärään.
Kun
Olavi Paavolainen vieraili kansallissosialistisessa
Saksassa vuonna 1936 hän yritti ymmärtää miksi
saksalaisen ajattelun idealistisista
juurista oli kasvamassa apokalypsin väkivaltainen peto.
Saksalaiset
”löysivät” Alfred Rosenbergin johdattamana ”pohjoisen
ajatuksen” ja ”pohjoisen rodun”, vaikka itse Saksa oli hyvin
ristiriitainen ja sekava joukko ajatuksia ja rotuja.
”Kansallissosialismi taistelee väestön kaupunkeihin muuttoa
vastaan
”, Paavolainen
kirjoitti, ”ja harjoittaa voimakasta propagandaa maaseudun,
maanviljelyksen ja kotiseudun rakkauden puolesta.” Paavolaisen
mielestä koko pohjoinen ajatus oli jonkinlainen ”valtava pako
todellisuudesta illuusioiden maailmaan”. Hän kutsui saksalaista
illuusiota
”goottilaiseksi romantiikaksi”.
Ironia, suorastaan pelottava paradoksi oli siinä, että ennen ensimmäistä
maailmansotaa Saksa oli Euroopan rationalisoiduin, teollistunein ja
tieteellisesti koulutetuin
maa. Sitten tuuli kääntyi järjestä järjettömyyteen. ”Maailmansota
ja sen jälkeen länsimainen
sivistys
oli perusteellisesti tuhota juuri tämän hartaimman ja uskollisimman
oppilaansa ja palvojansa”, Paavolainen huomauttaa. ”Ei ole ihme että
reaktio oli näin valtava. Kansallissosialismin olemuksessa onkin
jotakin, mikä tuo mieleen pakokauhun psykoosin. Pois länsimaisen
sivistyksen kuolemanvaaran alta!”
Pakokauhun
psykoosi!
Länsimainen
sivistys on kuolemanvaara koko planeetalle!
Siis:
Ei! Ei! Ei!
Historia
ei toista itseään, sen tiedämme. Mutta jokin toistuu. Kaikki ei
muutu. Eikä ihminen semminkään.
Kun
idealismi järjestäytyy, siitä tulee stalinismia, kollektiivinen psykoosi joka
heittää toisinajattelijat vertauskuvallisesti vankilaan tai vie nämä Siperiaan, jos ei pidemmälle pääse. Perikatoliikkeille riittää kannattajia ja suvaitsevaa medianäkyvyyttä.
Liioittelen,
olen olemassa.
Mutta
jos kaikelle sanoo ei, mitä jää jäljelle?
Kuitenkin:
maailma elää tavallaan.
Onko
tämä ei-leiri olemassa vain mediassa ja somessa? Onko se eräällä
tavalla toinen todellisuus, jota arkipäivässä ei oikeastaan ole
eikä näy konkreettisessa tilassa lainkaan?
Joskus
mietin käyvätkö esimerkiksi Helsingin Sanomien
ympäristötoimittajat koskaan kaupassa ja liikkuvatko milloinkaan maanteillä? Tietävätkö he millaisesta maailmasta kirjoittavat kun
kirjoittavat utopiastaan,
jossa ei ole autoja eikä makkaroita
eikä lentokoneita?
Kun
Hesari perusti jokin aika sitten HS Vision laadukkaalle talousjournalismille, niin
kannattaisiko
ei-journalismille perustaa käänteisen journalismin HS Ei. Sinne siirtyisi osa kulttuuriosaston, kaupunki- ja ympäristötoimituksen jutuista. ”Avatessaan” HS Ei'n lukija tietäisi saavansa aidosti asenteellista
ja puolueellista sanomaa pakopsykoosin
valtaamasta
toisesta
yhteiskunnasta.
Torstai
on toivoa täynnä!
Juupas
eipäs ja
siitä viis.
|
Kyösti Salovaara, 2021. Helsingissä vastustetaan myös joukkoliikennettä. Kiskoja ei saa asetella ei-ihmisen ikkunan alle. Ei kolkuta omatunto vaan kiskot korvissa. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti