torstai 20. huhtikuuta 2023

Jälkiä hiekassa

 [ja horisontissa ]



Kyösti Salovaara, 2023.



We passed the time away

Writing love letters in the sand

How you laughed when I cried

Each time I saw the tide

Take our love letters from the sand

- Nick Kenny ja Charles Kenny: Love Letters in the Sand, 1931.




Eilen, tänään, huomenna

    mittasanoja

    johonkin ei-mihinkään.



Kirjoitetaan tikulla hiekkaan

     näpytellään kirjaimia pilveen

     laineet pyyhkivät

     ja delete.



Rakkauskirje hiekassa

    poliittinen julistus

    viikon tv-ohjelma.

    Kaikki pois pyyhitty.



Luulet että menneisyys unohtuu

    katsoessasi eteenpäin

    mutta se nauraa partaansa.



Ei tulevaisuudesta löydä sanoja

    joita nyt käyttäisit.

    Kun se tulee, sen sanat jo entisiä.



Sanat kuvaavat vain mennyttä

    preesens on rakkauskirje hiekassa

    ihan kiva kuitenkin.



Kyösti Salovaara, 2023.



Skotlantilainen Tom Gauld, noin 47

    piirtää nokkelia sarjakuvia

    ajatuskin naurattaa.


Huhtikuun 15. päivänä tänä vuonna The Guardian julkaisi Gauldin sarjakuvan siitä kuinka kirjoitetaan tulevaisuuden kestävä romaani (Tom Gauld on how to future-proof your novel – cartoon)

    Sarjakuvassa on kuusi ruutua.

    Ensimmäisessä ruudussa kirjailija istuu tietokoneensa äärellä.


Toisessa ruudussa hänen luokseen saapuu olento tulevaisuudesta, hänen tulevaisuutensa minä.

    Tulevaisuuden minä kertoo tulleensa varoittamaan: kirja jota kirjoitat epäonnistuu.


Sitten paikalle ilmestyy olento kaukaisemmasta tulevaisuudesta. Hetkinen, olento sanoo. Kauempana tulevaisuudesta teos keksitään uudestaan ja sitä kunnioitetaan klassikkona.


Neljännessa ruudussa paikalle ilmestyy olento vielä kaukaisemmasta tulevaisuudesta. Olento muistuttaa että siellä, hyvin kaukaisessa tulevaisuudessa kirjaa pidetään niin loukkaavana, että hänet on lähetetty estämään sen kirjoittaminen.


Sitten joukkoon saapuu olento älyttömän kaukaa tulevaisuudesta. Me emme siellä salli sensuuria, olento sanoo. Joten, koko jengi häipykää ja jättäkää kirjailija lopettelemaan kauhea kirjansa.


Kuudennessa ruudussa hämillään oleva kirjailija tuijottaa tietokoneen näyttöä.




Kyösti Salovaara, 2023.



Opettavaisia tarinoita

    kirjoitetaan hiekkaan.

    Opettajaa ei mailla halmeilla.



Tuomarin pilli soi

    futiskentällä kovaa ja korkealta.

    Avarassa maisemassa äänet katoavat,

    entä tuomarin komentovalta?



Kävin pienessä valkoisessa kaupungissa

    talojen välistä näin vuoret

    jotka eivät nähneet minua, olematonta.

    (Luulin.)



Jos yrittää arvata mitä

    jälkipolvet ajattelevat

    ei arvaa oikein mitään.

    Miksi yrittää?



Paljosta oppineena

     menen rantaan ja kävelen

     jälkeni hiekkaan.

    


Kyösti Salovaara, 2023.


   

4 kommenttia:

  1. Kiitos jälleen kerran ilmavasta aatosten riennosta, joka sekä mietitytti että hymyilytti! Niin ne love lettersit in the sand...
    Tom Gauldin sarjakuvan kulku kutitti mielikuvitusta ja samalla kuvasi hyvin tämän ajan outoa trendiä klassikkoteostenkin uudelleen kirjoittamistarpeesta.

    Ehkäpä järkevintä, mitä ihmispolo tehdä voi, on kävellä jalanjälkensä lämpimään hiekkaan meren aaltoillessa ja tuoksuessa ympärillä...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos!

      Joo, hetkeen pitää (pitäisi) tarttua vaan on se hemmetin vaikeaa joskus tai yleensä.

      Poista
  2. Kiva minimalistinen ja ilmava tyyli sinulla nykyään!

    Tom Gauld osoittaa hyvin, ettei kannata miettiä vastaanottoa, sen kun kirjoittaa sen mikä itselle on ominta ja tavalla joka itselle sopii - mutta onhan se raskasta kirjoittaa ja tehdä muuta taidetta, joka on täysin sen hetken hyväksyntää vastaan.
    On toisia jotka taipuvat helposti, alkavat kirjoittaa suoraan ja vain kuunneltavaksi, kun sille nyt on kysyntää ja miettivät, onko tarinan päähenkilö varmasti oikeanlainen jne ja sitten on toisia jotka ärsyyyntyvät rajoista ja lyövät hanskat tiskiin. Onneksi on myös tinkimättömiä, jotka jaksavat ohi hullujen aikojen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heheh, yritän välillä ottaa rennommin, kiitos huomiosta.

      Niinpä niin, ihmiset haluvat kanssaihmisiltä arvostusta, ja niin myös kirjailijat ja taiteilijat. Jos taiteen tekeminen on ammatti, niin kovin harva pystyy kamppailemaan yleistä mielipidettä vastaan. Julkisella rahoituksella tietysti saa vapauksia.

      Pahinta kai kuitenkin on, jos kuvitteellista yleistä mielipidettä yrittää mukailla, vaikka faktisesti ei edes tiedä milllainen se on. Kansa kuitenkin koostuu yksilöistä, joilla on erilaisia ajatuksia. (Vaikka välillä tuntuu että julkisuuteen pääsee vain yhdenlaisia ajatuksia.)

      Ylisummaan en usko että kukaan pystyy harkitusti kirjoittamaan klassikoksi muuttuvan romaanin - eikä ole tarkoituskaan.

      Poista