torstai 2. tammikuuta 2025

Suomi kuplii

[melkein spartalaisesti]


Kyösti Salovaara, 2024.

Ilusion valonäyttely Málagan kasvitieteellisessä puutarhassa.


Sparta oli itseensä sulkeutunut kaupunki- ja sotilasvaltio, joka oli kuuluisa ankarasta ja yksipuolisesta sotilaskasvatuksesta ja armeijastaan… Sparta ei harjoittanut paljoakaan kaupankäyntiä, eikä sillä ollut myöskään mainittavaa käsityöteollisuutta tai merkittävää osuutta Kreikan kulttuurielämän kehitykseen… Pojat opetettiin puhumaan lyhyesti ja nasevasti… Ruoska viuhahti vähimmästäkin rikkomuksesta. Ateriat olivat tarkoituksellakin niukkoja, jotta pojat varastaisivat ruokansa ja oppisivat viekkautta. Jos he jäivät kiinni, heitä ruoskittiin, ei siksi että oli varastanut, vaan siksi, että oli ollut taitamaton ja jäänyt kiinni.

- Wikipedia


Tilanne on epätoivoinen, mutta ei vakava.

- Billy Wilder



Hahmottelen sanoja ja lauseita vuoden viimeisenä päivänä ikään kuin ajatellen, että niistä syntyy ajatuksia alkavalle vuodelle, vaikka tiedän että sanat ja lauseet kuvastavat aina ja vain jotakin mikä on jo tapahtunut, mitä on jo ajateltu.

    Ajan henki vaikuttaa ajatuksiimme ja tekoihimme.

    Mutta pluralistisessa yhteiskunnassa ei voi olla vain yhtä ajan henkeä vaan monta. Se koostuu monenlaisista arvosfääreistä, joista juuri mitään ei voi legitiimisti asettaa toisen yläpuolelle, toisen alapuolelle.

   Ajan henkiä on siis useita.

  Tästä huolimatta julkisessa keskustelussa yhä useammin väitetään, että vain tietynlaiset arvot ja niiden sfäärit ovat oikeita. Paradoksi naurattaa: moniarvoinen yhteiskunta vannoo yhden arvosfäärin nimeen.



Lehtiä lukemalla ja audioita kuuntelemalla pääsee tolkulle ajan hengistä.

   En väitä, että on vain yksi kupla, yksi heimo joka vallitsee keskustelua. Media tarjoilee kaikenlaista, monen sorttista kokemusta ja jopa keskenään ristiriitaisia ohjeita ja oppeja.

    Mutta tietyt kuplat näyttävät ohjaavan dogmaattista keskustelua. Jokainen ihminen tietysti elää monessakin kuplassa: ihminen ei ole yhdestä puusta veistetty vaan monesta eriparisesta vanerilevystä sattumanvaraisesti yhteen liimattu.

    Monissa kuplissa arvoja tulkitaan niin, että ihmisten, yksilöiden, pitää muuttaa arkipäiväänsä, omaa elämäänsä. Jos ei muuta, sysätään kuplan ulkopuolelle häpeämään ja oppimaan syyllisyyttä. Dogmaattisissa kuplissa halutaan määrätä miten ihminen liikkuu, asuu, pukeutuu, syö ja juo ja nukkuu ja mitä lukee jos jotakin lukee. Viime viikkoina Helsingin Sanomat, yksi sen luontotoimittajista, on aloittanut kamppailun sähkövaloa vastaan. Hän kirjoittaa ”valosaasteesta” unohtaen, että ilman sähkön ja hehkulampun keksimistä eläisimme arvoiltaan pimeässä yhteiskunnassa. "Valosaaste" on yhtä perverssi ilmaisu kuin "roskaruoka". 

    Valo kaikissa olomuodoissaan on valistuksen synonyymi.


Kyösti Salovaara, 2024.

Ilusion.



Yhteiskunnallinen keskustelu on muuttunut oleellisesti. Siltä tuntuu. Ja kun tuntuu, niin tottahan sen täytyy olla.

    Aikaisemmin edistyksellinen, vasemmistolainen keskustelu puuttui järjestelmän ongelmiin. Nähtiin että ihmisyksilö on huonon järjestelmän uhri ja että yksilö on sinänsä on arvokas ja ainutlaatuinen arvoiltaan, vaikka käyttäytyisi miten tahansa. Oikeastaan ns. työläisten maailmankuvaa ja arkielämän arvoja pidettiin uniikkeina, paljon aidoimpina kuin ns. porvarillisten piirien hyvinvoivaa elämänpiiriä. Tässä oli mukana kosolti työläisen romantisoimista.

    Tänään, vuoden vaihtuessa numeroon 2025, suurin osan moraali- ja arvokeskustelusta kohdistaa kritiikin tikarin yksilöiden arkielämään. "Työläisten" arkielämää pidetään liian hyvinvoivana, runsaana, tolkuttoman vapaana. Tilalle kaivataan jonkinlaista uutta Spartaa, missä yksilön arvo määräytyy maailmasta käsin, niin että yksilö toteuttaa korkeampien arvosfäärien päämääriä ja tinkii omista arvoistaan ja haluistaan.

    Kuitenkin tuntuu - jälleen tuntuu – että tämän keskustelun kärki edelleen kohdistuu, tosin piilotettuna, markkinataloutta ja kapitalismia vastaan. Nyt jyrkkä vasemmistolaisuus on värjätty vihreillä pensseleillä, joiden sanotaan roiskivan seinälle puhdasta tiedettä.

    En väitä, että kysymys olisi uusmarxilaisuuden heräämisestä. Niin kuin olen monesti todennut: aika harva täällä on Karl Marxia lukenut ja vielä harvempi ymmärtänyt. Henkilökohtaisessa elämässään Marx oli renessanssi-ihminen, runsauden ja nautiskelun älykäs ruhtinas.



Onko maailma todellakin mennyt vain huonompaan suuntaan, niin kuin Hesaria lukemalla voisi uskoa, jos painettuun sanaan uskoo? 

    ”Ihminen voi oppia elämään vastuullisena osana kokonaisuutta ja estämään ja korjaamaan aiheuttamiaan vahinkoja”, toimittaja Erkki Kylmänen kirjoitti kolumnissaan tapaninpäivän Helsingin Sanomissa. ”Jokainen voi kysyä itseltään, eikö olisi syytä muuttaa järjestelmää, jonka tuotteena valta ja varallisuus jakautuvat epätasaisesti ja ylikulutus köyhdyttää luontoa, sotkee ilmaston ja turmelee yhteistä elonkehää joka ikinen päivä.”

   Kylmäsen väitteet markkinatalouden "pahasta" vaikutuksesta esim. globaaliin tasa-arvoon eivät pidä lainkaan paikkaansa. Mutta lukekaapa tarkasti mitä toimittaja kirjoittaa: hän haluaa muuttaa ”järjestelmää”. Ilmeisesti vähemmän vapaaksi, kaiketi enemmän totalitaariseksi, siis ikään kuin spartalaisemmaksi.

     Muutama päivä myöhemmin kirjailija ja taiteilijaprofessori Helena Sinervo latasi sunnuntaiesseeseen samassa lehdessä kaikki kliseet, joita ”tiedostava” taiteilijakupla hellii päivästä toiseen. Hämmästyn aina tällaista lukiessani, koska taiteilijat toistavat samoja kuluneita fraaseja kerrasta toiseen ikään kuin ne esitettäisiin ensimmäisen kerran. Luulisi kirjailijan, taiteilijan, löytävän uusia sanoja käytössä kuluneille argumenteille.

    Helena Sinervon ylimielisyys paljastaa spartalaisen haaveen totalitaarisesta yhteiskunnasta. 

   ”Tavallisen ihmisen halu porskuttaa eteenpäin ja keskittyä omiin suosikkisarjoihinsa omien kotiteattereidensa äärellä Wolt-lähettien kiikuttamat ateriat edessään on inhimillistä, mutta siitä huolimatta se voi olla tuhoisaa”, Sinervo kirjoitti. ”Mitä kaikkea sivuutamme, minkä annamme tapahtua sillä välin kun ’viihdymme’?”

    Avainsana on jälleen kerran: rahvaan viihtyminen arkipäivässä! Arkielämän yksilöllinen, maapalloa turmeleva vapaus

    Spartalaisessa Suomessa viihtyminen ehkäistään, tehdään paheeksi, jonka ”suorittamisesta” saa jos ei fyysisiä niin henkisiä raipaniskuja kuitenkin.



Kyösti Salovaara, 2024.


Kyösti Salovaara, 2024.


Kyösti Salovaara, 2024.


Vuoden vaihtuessa mediassa ryöppyää kaikki se paha ja ikävä mitä kohdattiin vuonna 2024. Ja uutta vuotta ennustetaan yhtä ikäväksi kuin juuri päättynyttä.

    Onneksi toisenlaisiakin puheenvuoroja kuulee.

    Madridilaisen El País -lehden matemaatikko ja tilastoguru Kiko Llaneras julkaisi kuluvan viikon maanantaina jutun 45 optimistisesta tarinasta, jotka siivittävät vuoteen 2025. Maailma ei ole menossa huonompaan suuntaan, Llaneras sanoi. Hänen esimerkkinsä myönteisestä kehityksestä kuuluvat samaan sarjaan kuin ruotsalaisen Hans Roslingin faktat siitä kuinka teknologia ja globaali markkinatalous on parantanut ihmisten elämää kaikkialla.

    Poimin tähän muutamia Llanerasin 45 hyvästä tarinasta.

    Lääkkeiden ansiosta lapsikuolleisuus vähenee koko ajan. Miljoonat lapset pelastuvat. Arvioiden mukaan nykyiset lääkkeet pelastavat joka vuosi 2 % syntyneistä lapsista. Unicefin mukaan lapsikuolleisuus Aasiassa on vähentynyt yhteen kolmasosaan viimeisen 20 vuoden aikana. Espanjassa vuonna 1969 syntyneistä lapsista 3,7 prosenttia ei saavuttanut 15 vuoden ikää; tänään tuo luku on 0,37 % eli kymmenesosa aikaisemmasta.

    Hans Rosling todisti faktoilla, että köyhyys maailmassa on vähentynyt koko ajan. Kiko Llaneras sanoo, että äärimmäinen köyhyys on tänään kaikkialla maapallolla vähäisempää kuin koskaan historian aikana. Vaikka maailman väestöstä 8,7 % kokee yhä äärimmäistä köyhyyttä, se on 1/3 siitä kuinka paljon heitä oli vuonna 2000. (Owid.)

   Ja ilma puhdistuu Euroopassa. 100 000 eurooppalaista elää joka vuosi pidempään kuin aikaisemmin puhdistuneen ilman ansiosta. Vuosien 2010 ja 2019 välisenä aikana ilman saastumisen aiheuttamat sydänkuolemat vähenivät 20 %.  

    Espanjalaisten ennustettu elinikä on 2000-luvulla kasvanut neljällä vuodella ja nuorison korkeakoulutusaste on nousut 24 vuodessa 37 prosentista 52 prosenttiin. Miten sitten Suomessa on käynyt? Ei kai onnellinen kansa ole onnetonta eurooppalaisessa vertailussa?

    Entä puut? Milloinkohan Helsinki seuraa Pariisin esimerkkiä ja lopettaa aukioiden kiveämisen ja ryhtyy istuttamaan puita. Llaneras kertoo että Pariisi istuttaa puita 60 000 parkkiruutuun.



Ollakseni kohtelias Hesarin journalismille ja muistuttaakseni sen laadukkaasta monipuolisuudesta lainaan vielä Helsingin Sanomista akatemiatutkija Timo Miettisen älykästä esseetä viime sunnuntailta.

    Miettinen kysyi haastavasti, onko Euroopasta tullut museo, jossa jalot villit ovat näytteillä. ”Eurooppa hukkuu historiaansa” Miettinen lainasi erästä hollantilaista romaania. ”Euroopassa on niin paljon menneisyyttä, ettei sillä ole tilaa tulevaisuudelle.” 

    Historian painolasti lepää harteillamme. Historiaa ei pidä unohtaa, mutta ei myöskään sulkea tulevaisuutta menneisyydessä piehtaroinnilla.

    Miettinen kirjoittaa: ”Kuten eräs saksalainen parlamentaarikko totesi minulle vuonna 2022: ’Olemme aloittaneet kaksi maailmansotaa, emmekä halua aloittaa kolmatta.’ ”

   Siirtyäkseni vuoteen 2025 rauhallisesti ja hötkyilemättä, mutta kuitenkin avoimin silmin lainaan edelleen Timo Miettistä, joka sunnuntaina kirjoitti mm. näin:

    ”Kyse ei ole vain ideoiden puutteesta. Mario Draghin syksyllä ilmestynyt kilpailukykyraportti esittää monia käyttökelpoisia ratkaisuja. Euroopan unionin tulisi ottaa strategisempi ote innovaatio- ja teollisuuspolitiikkaan sekä lisätä vaikuttavuuttaan yhdistämällä pirstaleista rahoitusjärjestelmäänsä. Samaan aikaan EU:n olisi kehitettävä pääomamarkkinoita, yksinkertaistettava sääntelyä sekä vähennettävä haitallisia riippuvuuksia. Julkista rahaa – myös eurooppalaista yhteisvelkaa – tulisi hyödyntää entistä paremmin yksityisten investointien vauhdittamiseen.

    Ongelmiensa edessä Eurooppa tuntuu olevan kohtalokkaalla tavalla menneisyydestä kumpuavien tarinoiden vanki. Yhtäältä ehdotuksiin suhtaudutaan irtiottoina toisen maailmansodan jälkeisestä yhdentymiskehityksestä – ja pelätään, että sen tien päässä häämöttää ainakin liittovaltio, ellei Neuvostoliitto…

    Toisaalta Euroopalta näyttää puuttuvan tarina globaalista roolista, joka olisi muutakin kuin saarnaamista ja ylemmyydentuntoa. Eurooppa ei ole havahtunut demokratian ja oman sosiaalisen mallinsa ainutkertaisuuteen ja haavoittuvuuteen.”



Kuka sanoi viimeisen sanan vuoden 2024 vaihtuessa uuteen?

    Miten meillä menee? 

    Haloo Suomi!

    En tiedä, mutta koska koulussa opetettiin, että kertaus on opintojen äiti, lainaan toistamiseen Billy Wilderiä:

   ”Tilanne on epätoivoinen, mutta ei vakava.” 



Kyösti Salovaara, 2024.

          

4 kommenttia:

  1. kirjoitit: "valo kaikissa olomuodoissaan on valistuksen synonyymi."

    kun listaan mieltäni murehduttavia kurjuuksia, valosaaste on yksi niistä. tarkoitan tilannetta, jossa keinovalon määrä ylittää järjen ja kohtuuden rajat. keinovalon pelottavin puoli löytyy yön kuoleman ytimestä. ihminen ei useinkaan pane merkille luksimäärän lisääntymistä, koska se etenee vaiheittain, lamppu lampulta.

    valaistuskoneistoa ei saa aisoihin, mutta suhdetta pimeyteen voi ja kannattaa vaalia. pimeys saa minut innostumaan ja haltioitumaan. en elättele utuisia haavekuvia pilkkopimeästä korpitaipaleesta, mutta metsälenkillä on ihanaa kun pääsee katulamppujen alta pimeälle polkuosuudelle. pimeys on armelias peitto, joka rauhoittaa ja pehmentää. valo on ihan jees, kunhan se ei hallitse yksinvaltiaana ympäristöä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämä on täynnä yksilön kokemuksia suhteessa ympäristöön, ja niin kuin kerrot, meri, askel valon piiristä hämärään tai pimeään voi olla hieno kokemus kerrassaan. Samalla tavalla kuin joskus kaukana kaupungeista ja valtateistä koettu hiljaisuus, joka on niin voimakasta että se käy "korville".

      Olin pikaisella reisullulla Välimerellä. Valoa on niin paljon, että näin lukea parvekkeella ilman silmälaseja, ongelmitta. Kotona Suomessa ostin äskettäin voimakkaimman ledlampun mitä kaupasta löytyy, jotta näkisin lukea edes silmälaseilla. Elämässäni lukeminen on merkinnyt paljon noin 70 vuoden ajan - en siitä haluaisi luopua edes kaikkitietävän Hesarin toimittajan komentamana, valon "saastetta" paetakseni.

      Valolla on kaiketi myös maantieteellinen ulottuvuus. Välimeren tasolla valo ja pimeys ovat paljon voimakkaampia kuin Suomessa missä suuri osa ajasta on pelkästään hämärää. Kokemukseni mukaan esim. Espanjassa käytetään paljon enemmän valoja kuin Suomessa - ja silti kaupungissa tähtitaivas näkyy paremmin eli pimeys on pimeämpää.

      Toisaalta sitten tällainen kokemus. Muutama vuosi sitten Las Palmasissa pienen hotellin suomalainen johtaja jutteli hotellinsa sisustuksesta. Ihailimme hotellihuoneen värikkäitä verhoja. Eivät nämä espanjalaisille kelpaa, johtaja kertoi. Hän oli tilannut sisustuksen suunnittelijalta joka ehdotti noita verhoja. Espanjalaiset hotellivieraat kommentoivat aina olemisensa jälkeen, että verhot ovat liian ohuita, eivät estä valon tulemista huoneseen. Espanjalaiset haluavat nukkua säkkipimeässä, johtaja kertoi.

      Niinpä makuuhuoneissa (ja kai muissakin) on usein kahdet verhot päällekkäin (tai valon suojat) ettei pilkahdustakaan valoa pääse ulkoa sisälle.

      Minusta tuon on kummallista enkä halua nukkua säkkipimeässä.

      Mutta yksilön kokemuksen rinnalla on sivilisaatio- ja hyvinvointiyhteiskunta jotka ovat täynnä tekniikkaa ja sähkövoimaa (nykyään). Jos koko maapallon perusvoima on auringon luoma energia, minkä varassa koko biosfääri (fotosynteesin avulla) elää ja hengittää, niin sivilisaation perusvoima on sähkö ja keinovalo. Ilman niitä elämä olisi hyvin kurjaa. Koskettavin vertaus tästä lienee pimeiden merien alla kulkevat valokuitukaapelit, joita pitkin maapallon tietovirrat kulkevat mantereelta toiselle valon nopeudella.

      Poista
  2. ymmärrän ja symppaan sinua, kyösti. valo on valttia kun elää mörönperseessä, jossa aurinko laskee 15:37. hyvä lukuvalo on elinehto, enkä halua riistää sitä sinulta. meillä pärjää harvoin pelkällä luonnonvalolla, pohjolan pitkä pimeä vaatii isoja lumen-arvoja. omassa lukuvalossani on tällä hetkellä 806 lumenia. se riittää, koska valaisin on suoraan kirjan yläpuolella. muutakin valoa tarvitaan. ruokapakkausten tekstejä on vaikea lukea kauppojen yleisvalossa. pitäisi olla fikkari.

    valo on valistusta oikeassa paikassa. tiedän tapauksen, jossa heikkonäköinen ihminen istui hämärästi valaistussa kahvilassa harmaan pienen tädin syliin. se täti olin minä.

    näistä en siis rutkuta, vaan siitä, että keinovalo muuttaa yötäni päiväksi pelottavalla vauhdilla. tarkoitan isoveli valvoo -tyyppistä aggressiivista valosuunnittelua, jossa valo suuntautuu väärään paikkaan tai on liian voimakasta. siltä kantilta valaistuksen suitsimiselle olisi perusteita.

    "don't it always seem to go that you don't know what you've got 'til it's gone". ennustan että ihmiset alkavat kaivata luontaista pimeyttä sitä mukaan kun se vähenee. voihan olla että pimeydestä tulee joskus valon kaltainen valistuksen symboli. se on vain napin painalluksesta kiinni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Itse en osaa pelätä urbaanin ympäristön muuttumista liiaksi valoksi, mutta tietysti se voi niinkin tehdä, vaikka nykyään energian kulutusta pyritään mieluummin vähentämään kuin lisäämään. Kun kaupungeilla on niin paljon henkilökuntaa suunnittelamassa kaikkea, niin toivoisin (ja uskonkin) että ottavat valojen suunnittelussa sävytkin huomioon.

      Monien mielestä mainosvalot pitäisi kieltää. Takaraivossa kai jonkinmoinen markkinatalouden kritiikki. Minusta mainosvalot kuuluvat kaupunkiin. Mutta, koska omasta ikkunastani näkyy vain puita ja pensaita ja parin asuintalon ikkunavaloja, niin olisin varmasti toista mieltä jos ikkunasta loistaisi jokin räikeä mainoskyltti.

      Oma suu on aina lähempänä kuin kontin suu, vai miten se sanonta menikään. Ihan vertauskuvallisesti ajatellen.

      Poista