[toisenlaisen historian mahdollisuus]
Hiljan
luin Ruumiin kulttuuri -lehdessä arvioitavaksi kaksi
kaunokirjallista teosta, joissa todellisuus, todelliset tapahtumat
ovat niin vahvasti fiktion, sepitteen taustalla, että molemmista
uskaltaa sanoa, että todellisuus on tarua ihmeellisempää.
Saksalaisen
Ferdinand
von Schirachin
kertomuskokoelman Syyllisyys
(Schuld 2010. Atena 2014) sanotaan perustuvan kirjoittajan lakimiestoimessaan
kohtaamiin tositapahtumiin. Sitä on vaikea uskoa, mutta "epäusko" johtunee siitä, että von Schirach kirjoittaa niin hyvin, käyttää
pelkistettyä tyyliä Hemingwayn
tapaan, jolloin hän luo arkipäiväisiin sattumuksiin ja ahdistaviin
kokemuksiin taianomaisen ja mystisen hehkun. Syyllisyys
pistää kokeneenkin lukijan innostumaan kaunokirjallisuuden hiljaisesta voimasta. Ulkokirjallisen paineen tähän tuo menneisyyden hallinta, josta
Saksa ei pääse irti, sillä olihan Ferdinandin isoisä Baldur
von Schirach
Hitler-Jugendin johtaja.
Suomalaisen
Arto
Luukkasen
trilleri Suojelusenkeli
(Paasilinna 2014) puolestaan kuvittelee vaihtoehtoisen historian, missä Suur-Saksa hallitsee poliittista näyttämöä 1990-luvulle
asti. Luukkasen jossittelevan historian päähenkilönä on
Suomessakin vaikuttanut neuvostodiplomaatti, meikäläisten
poliitikkojen ”kotiryssä” ja mahdollisesti
KGB-tiedustelu-upseeri Viktor
Vladimirov,
joka Luukkasen kirjassa sotkeutuu salamurhiin eri puolilla maailmaa.
Siinä
missä von Schirach on tyyliniekka ja yksilön ja yhteisön
syyllisyyttä pohdiskeleva kirjoittaja, Luukkanen iskee populistisella
lekalla päähän eikä jätä lukijalle mitään arvailtavaa.
Luukkasen käsitys toisenlaisen historian mahdollisuudesta on tylsä,
koska hänen tarinassaan kaikki kuitenkin tapahtuu niin kuin todella
on tapahtunut. Sitä paitsi Luukkanen selvästi inhoaa
lähimenneisyyteen vaikuttaneita ihmisiä. Mistä moinen
ylemmyydentunto?
Jos
maailma olisi kulkenut toiseen suuntaan kuin se kulki, niin miksi se
sitten olisi lopuksi samanlainen?
En
tiedä miksi Luukkasen romaanissa historian käännepisteet toistuvat
samanlaisina kuin ne ovat tapahtuneet, vaikka toinen maailmasota
päättyy Luukkasen tarinassa eri tavalla kuin se päättyi. Onko
historiassa useita reittejä samaan pisteeseen? Olisimmeko me ihan
samanlaisia tarkkailijoita kuin mitä nyt olemme, vaikka Hitler
olisi voittanut toisen maailmansodan tai jos Suomi ei olisi koskaan
joutunut Venäjän vallan alle tai jos HJK olisi voittanut Mestarien
liigan silloin kun se pääsi lohkovaiheeseen?
Luukkasen
Suojelusenkeli
ei tavoitteestaan huolimatta innosta pohtimaan toisenlaisen historian
mahdollisuutta. Sääli sinänsä että kirjoittaja hukkaa hyvän
aiheen huonoon toteutukseen.
Tunnettuja,
päteviä, kiinnostavia ja jopa loistavia toisenlaisen historian
kuvitelmia on toki julkaistu, meillä ja muualla.
Ilkka
Remeksen
esikoisromaani Pääkallokehrääjä
(1997) ei häpeä englantilaisten mestarien rinnalla, vaikka ei yllä
Len
Deightonin
SS
Lontoon
(SS-GB
Nazi-occupied Britain
1941, 1977) eikä Robert
Harrisin
Kolmannen
valtakunnan salaisuuden
(Fatherland,
1992) toisenlaista historiaa jossittelevien jännäreiden
vakuuttavaan älyllisyyteen.
Mutta
vaihtoehtoinen, jossiteltu historia kiinnostaa yhä tutkijoita ja
kirjailijoita.
Tudor-ajasta dekkareita kirjoittanut CJ
Sansom
julkaisi toissavuonna romaanin Dominion
missä eletään vuoden 1952 natsimielisessä Englannissa. Englantia
ei Sansomin kirjassa ”valloittanut” Hitler vaan paikalliset kotinatsit.
Myös Philip Roth on kirjoittanut toisenlaista historian mahdollisuutta pohdiskelevan kuvitelman Salajuoni Amerikkaa vastaan (2004) missä juutalaisvastaisuus on Yhdysvaltojen virallista sisäpolitiikkaa saksalaismielisen lentäjäsankarin Charles Lindbergin johdolla. Robert Harrisin kuvitelmassahan Hitlerin 75 vuotisjuhlaa vuonna 1964 saapuu kunnioittamaan USA:n presidentti Joseph Kennedy, Kennedyn veljesten isä, joka 1940-luvulla toimi suurlähettiläänä Englannissa ja joka oli siihen aikaan kovasti saksalaismielinen.
Myös Philip Roth on kirjoittanut toisenlaista historian mahdollisuutta pohdiskelevan kuvitelman Salajuoni Amerikkaa vastaan (2004) missä juutalaisvastaisuus on Yhdysvaltojen virallista sisäpolitiikkaa saksalaismielisen lentäjäsankarin Charles Lindbergin johdolla. Robert Harrisin kuvitelmassahan Hitlerin 75 vuotisjuhlaa vuonna 1964 saapuu kunnioittamaan USA:n presidentti Joseph Kennedy, Kennedyn veljesten isä, joka 1940-luvulla toimi suurlähettiläänä Englannissa ja joka oli siihen aikaan kovasti saksalaismielinen.
Pieni
muutos eilen, suuri mullistus ylihuomenna! Perhonen havahtuu siivilleen, maailma
muuttuu!
Huomasin
muuten Martti
Linnan
kotisivuilta, että hän on julkaissut toisenlaista historiaa
kuvittelevan romaanin Niobe
(2014), missä eletään rotupuhtaassa Haminassa, nykyisessä
Friedrichshavenissa.
Linnan
kotisivuilta saattaa päätellä, että kustantaja olisi toivonut
Linnan jossitteluromaanista jännäriä, mutta kirjailija halusi
suhtautua kuvitelmaansa vakavammmin ja päätyi kustantamaan kirjan
itse, sellaisena kuin se parhaalta tuntui.
Robert Harris: Kolmannen valtakunnan salaisuus. Otava 1992. Päällys Kauko Allén. |
Toisenlaisen
historian voi kuvitella, mutta sitä ei voi elää.
Mielikuvitus
siivittää eteenpäin. Taaksepäin ei ole (fyysisesti) menemistä,
paitsi muistikuvissa, yksityisissä ja yhteisissä. Mutta koska
muistikuvat pitää tulkita, selittää ainakin itselleen, kaikki
kirjoitettu on aina jossain määrin sepitettä, jossain määrin
toisenlaista historiaa, tietyssä määrin jossittelua.
Entä
jos... saattaa historiantutkija kysyä.
Entä
jos arkipäivän unelma olisikin tämmöinen, ajattelee
kaunokirjailija ja luo sepitteen, joka perustuu toden ja kuvitellun
yhdentämiseen, eikä hän silti voi paeta sitä mitä on tapahtunut
ja mitä hän tai joku muu on kokenut. Jokainen lause, sana ja
sanoista muodostettu ajatus perustuu jo aikaisemmin koettuun tai
koetuksi kuviteltuun.
Tässä
menneen ja nykyhetken erottamattomasa liitossa on tietty mystinen
paradoksi, jota en osaa pukea sanoiksi.
”Entäpä
jos olisi käynyt toisin?” haastoi Paavo
Lipponen
lukijaa miettimään Suomen yhteyttä Venäjään ja Ruotsiin
esseekokoelmassa Järki
voittaa
(2008). ”Olisiko Ruotsin yhteydessä rakennettu Helsinkiä
yliopistoineen ja hallituspalatseineen? Tuskinpa. Tukholman jäädessä
Suomenkin pääkaupungiksi Turun periferiaan ei olisi investoitu ja
henkinen ilmapiiri olisi jäänyt sisäänpäin kääntyneeksi
pikkuporvarillisuudeksi. Hallinnon Tukholma-keskeisyys olisi ollut
paljon tiukempaa kuin Pietarin ohjaus Venäjän kaudella.”
Jossittelenpa
tästä eteenpäin.
Entä
jos Suomi oli jäänyt EU:n ulkopuolelle?
Olisiko
täällä nyt ahtaampi henkinen ilmapiiri, tunkkaisempi, köyhempi,
niukempi?
Voinko
analogisesti jossitellen väittää, että Bryssel on liberaalimpi
hallintokeskus kuin mitä olisi ollut omilleen jäänyt Helsinki? Ja
sitä mukaa siunaus Suomelle?
Historian ironian siipien suhina: ensin irti Tukholmasta, sen jälkeen Pietarista ja lopulta Helsingistä!
Historian ironian siipien suhina: ensin irti Tukholmasta, sen jälkeen Pietarista ja lopulta Helsingistä!
Vaihtoehtoisen historian mahdollisuus on kiehtova ajatus.
Mutta
onko se tuulen viemää?
Tai
voiko toisenlaista historiaa edes aidosti kuvitella, koska olemme
itsemme vankeja, historiamme sopassa keitettyjä, laululintuja
ajatuksiemme psykofyysisessä häkissä?
”Me
näemme maailmankaikkeuden sellaisena kuin näemme, koska olemme
olemassa”, kirjoitti Stephen
Hawking
kirjassaan Ajan
lyhyt historia
(1988) kuvatessaan yhdenlaista luonnontieteellistä tapaa maailman
selittämiseen, ihmiskeskeistä selitysmallia, antropistista
periaatetta joka mieltää todellisuuden esimerkiksi näin:
Miksi
maailmankaikkeus on juuri sellainen kuin miltä se näyttää? Siksi
että jos se olisi toisenlainen, ei meitäkään olisi.
Päteekö
tämä myös ihmiseen kuvittelemassa itseään yhteiskuntiensa
historiassa? Ehkä, mutta jos
toisenlainen historia olisi tapahtunut, sitä kuvittelisi nyt joku
muu, joku toisenlainen ihminen kuin minä tässä!
Mielenkiintoisia ajatuksia, Kyösti. Kiitos!
VastaaPoistaOn lisättävä, että niin sanotun todellisuuden ja fiktion raja on joskus hyvinkin ohut. Kirjoitan työkseni molempia, ja on sanottava että usein koen pääseväni lähemmäs absoluuttista totuutta - mikä se sitten liekään - paremmin fiktion kuin asiatekstin kautta.
Moni totena pitämämme asia politiikassa, taloudessa, etiikassa jne. perustuu ennusteisiin ja uskomuksiin. Mitä enemmän ikävuosia tulee, sen enemmän uskon siihen väitteeseen että 95 prosenttia ihmiskunnan päätöksistä tehdään tunteella.
Kiitos, Martti!
PoistaKuten muistutat fiktion ja faktatodellisuuden rajani on usein kuin veteen piirretty viiva. Olisi melkein kiehtovaa ajatella, että kaikki kaunokirjallisuus on yhdenlaista vaihtoehtohistoriaa, mutta se ajatus johtaa liikaa korostettuna ajattelemaan ettei se sitten kuvastaisikaan todellisuutta ja siitähän ei ole kyse.
Tunteiden, arvojen ja faktan suhde on sekin yksi näitä suuria "ongelmakimppuja" joiden parissa ja joiden ohjaamana yksilöt ja kollektiivit joutuvat (vai pääsevät?) navigoimaan pieniä ja suuria päätöksiä tehdessään.
Ps. Korjaus tuohon: pitää tietysti olla "raja" eikä "rajani".
Poista