[abstraktio irvistelee]
Valo ja abstraktio. Kyösti Salovaara 2014. |
Ei,
en minä usko päällä kirjoitettuun.
Tai
uskoisin jos tietäisin totuuden, mutta se on liikaa vaadittu. Sitä
paitsi yksilö ei voi tietää totuutta (totuutta maailmasta). Eikä
edes ihmisten joukko, kollektiivi.
Hyviä
likiarvoja saa ja pitää esittää.
Tiede,
rationaalinen tietämys esittää semmoisia.
Mutta
mielikuva totuudesta on abstraktio meidän päässämme. Muualla sitä
ei ole. Jokaisessa päässä omansa. Vähän erilainen. Kummallinen
tai tavallinen.
Myös taide
on eräänlaista abstraktiota, samalla kun se on konkreettinen
”esine”, kirja, musiikkikappale, seinälle ripustettu maalaus. Me
”katsomme” taidetta. Katsooko se takaisin? Epäilen.
”Meidän
taiteemme on totuuden häikäisemänä olemista: Valo näkymättömiin
vetäytyvällä irvinaamalla on totta, ei mikään muu”, kirjoitti
Franz Kafka.
Totuus
on kuin kasvoilla leikkivä valo. Kun valo katoaa, totuus häipyy.
Ainakin katsojan silmistä. Mutta Platonin ideassa se ei katoa.
Tarkoittiko
Kafka huvittuneesti, että todellisuus on hetken abstraktio päässämme ja taiteessa toisen hetken?
Joskus
ihminen kuvittelee tavoittavansa tuon hetken.
Olen
lueskellut John Careyn haastavaa teosta What Good Are the
Arts? sieltä sun täältä istuessani (peläten, toivoen)
erilaisissa odotushuoneissa siellä sun täällä.
Arvatenkin
tällä metodilla käsitykseni Careyn kirjasta muodostuu fragmentaariseksi,
epämääräiseksi ja summittaiseksi. Parhaassa tapauksessakin tavoitan
Careyn ideat vain viittauksenomaisesti.
Eräässä
luvussa Carey kysyy onko korkeakulttuuri korkeammalla.
Ei
ole, hän vastaa.
Ylemmyyteen, ylempänä olemiseen ei ole järjellisiä perusteita. On jopa kummallista
ajatella, että ”high brow” kultuuri olisi jotenkin ylempänä
kuin massakulttuuri, viihde. Mistä tuollainen ajatus edes kumpuaa?
Siitäkö että high brow kulttuuria harrastava on yleensä
sosiaalisesti, yhteiskunta-asemassaan viihdettä harrastavan
”tavallisen ihmisen” yläpuolella? Korkeammalla, ihan ”high”.
Yhtä
kummallista on, Carey sanoo, että korkeakulttuuria pidetään
viihdettä syvällisempänä. Miten niin? Missä se ”syvyys” on?
Mitä se on? Vai onko syvällisyydestä puhuminen huulien heiluttamista umpityynessä kulttuurisäässä?
Sitä se Careyn
mielestä on: pelkkää sanahelinää, merkityksetön merkitys.
Korkeakulttuurista
puhuvat sanovat (ja ajattelevat) ymmärtävänsä lukemansa ja
kuulemansa syvemmin tai paremmin tai oikeammin kuin viihdettä
lukevat ja kuuntelevat, mutta mistä he tietävät miten toinen
ihminen kokee taiteen, jopa viihteen? Eivät mistään, tietenkään. Ihminen tietää vain oman kokemuksensa, ei naapurin kokemusta. On
ylimielistä väittää omaa kokemustaan, omaa abstraktiotaan muiden
kokemusta ”paremmaksi”, ”oikeammaksi”, ”syvemmäksi”.
Eliitti kuulostaa ylimieliseltä. Se kuuluu toimenkuvaan.
Eräässä
aikaisemmassa teoksessaan John Carey kuvasi englantilaisen Wyndham
Lewisin ajatuksia. Lewis oli sotienvälisen älymystön huippu, älypäiden älypää, joka kuitenkin hurahti
Hitlerin pauloihin.
Sellaista
sattuu,
Lewis
kirjoitti taitavia ja ”syvällisiä” kirjoja, jotka eivät menneet
kaupaksi. Silti hän jatkoi aloittamallaan tiellään, välillä jopa nälkää näkien.
Kurjuudestaan,
siitä että lukijat eivät ymmärtäneet hänen kirjojaan, Lewis
syytti demokratiaa. ”Kukaan taiteilija ei voi koskaan rakastaa
demokratiaa”, Lewis sanoi. Hänen mielestään demokratia vihaa
intellektuelleja ja uhraa heidät, koska älykäs mieli on
luonteeltaan aristokraattista ja siksi massojen mielestä loukkaavaa.
Hyvin
usein Wyndham Lewisin tai T. S. Eliotin kaltaiset älypäät
väittävät, että high brow
taideteoksen pitää olla vaikea, jotta sen kokeminen edellyttäisi ponnistelua; ponnistelun jälkeen avautuu sitten jotakin mihin tavallinen (älyllisesti laiska) ihminen ei pysty.
High
brow taiteeseen sisältyy siis maratonjuoksun masokismin nautinto.
Vain harvat pystyvät siihen, mutta silloin kun pystyvät, he ovat
muita ylempänä, ainutlaatuisen kokemuksen yhdistämänä
salaseura, jotka surkutellen katsoo kuinka tavallinen ihminen juuri
ja juuri jaksaa laahustaa kotinurkkansa pubiin.
Ponnisteltu
taide on komeampaa!
Ihanko
totta?
Darwinismiinko
meidän kannattaa taidekäsitys perustaa?
Olen
juuri lukenut Jyrki Ukkosen trillerin Ahneuden kartta.
Ei
tarvinnut ponnistella. Esikoisromaanin kirjoittanut Ukkonen viskaa
itsensä kerralla Taavi Soininvaaran ja Ilkka Remeksen
pelikentälle.
Sitä
paitsi Ukkosen romaanista puuttuu kokonaan tyypillinen suomalainen
proosaruikutus, ja mikä parasta, suomalaisia henkilöitä ei
tarinaan ole edes mahtunut, sillä nyt liikutaan Norjassa ja
Venäjällä, ja kaukana pohjoisessa missä sukelletaan syvälle jään
alle.
Syvyyttäkin
Ukkosen kirjassa näin ollen piisaa.
Toivottavasti
Ukkonen malttaa mielensä, jos jatkaa trillereiden kirjoittamista.
Toivottavasti
hän lukee Kafkan ohjeen kolmeen kertaan: taide on totuus joka irvistellen katoaa kun
valot sammuvat.
Taide
on konkreettinen esine ja abstraktio.
Totuus
on, mutta ihmisen päähän mahtuu vain häivähdys,
abstraktio.
Mitä
enemmän luet kirjoja, sitä vahvemmaksi ja oikeammaksi kuvittelet abstraktiota totuudesta, mutta varo ylimielisyyttä. Maratonin
pitää olla (ehkä) masokismia, mutta päteekö se taiteen
kokemiseen?
Sitä
paitsi, ehkäpä totuus on olemassa, vaikka et ole tänään
kiinnostunut siitä pätkääkään.
Ja
jos et ole, kävele reippaasti baariin tai kahvilaan ja anna valon
virrata kasvoillesi. Ainakin minä annan.
Jos
kaikki sujuu niin kuin suunniteltua on, tämän pakinan ilmestyessä antaudun Välimeren valolle. Häivähdys turkoosia, tippa avaraa maisemaa, hetki
kirkkaita värejä.
Hola!
Nautihan merestä ja auringosta ilman masokistisia ponnisteluja. Itse rakastan Välimerta ja yhdistän sen letkeyteen ja vaivattomuuteen. Taiteilijat ovat kautta aikojen lumoutuneet Välimeren auringosta!
VastaaPoistaKiitos!
VastaaPoista